Madallukset ja säädettävät alustat

Aloittaja RoccoScientist, 24.03.10 - klo:12:39

« edellinen - seuraava »

Flat

Mulla on nuo Bilsteinin B8:sit alla.Olen hyvin tyytyväinen niihin. Mitä nyt on netistä kokemuksia lukenut, niin Bilstein on hyvin laadukas, ongelmia ei ole pahemmin ilmennyt.
Mitä noiden hinta-eroon tulee, niin asiaa kannattaa ajatella mielummin elinkaariajatteluna kuin kerta-investointina. Hinta-ero jaettuna käyttöajalla , tuskin on kovin iso lisäraha/päivä.

Kumpi sitten mielyttää kuskia, on aivan eri tarina.

Wilburi

Olen samoilla linjoilla Flat:n kanssa. Jos olisin itse unohtanut rastittaa lisävarustelistalta auton hankinnan yhteydessä S Line -alustan, niin varmasti olisi tullut hankittua Bilsteinin B8:t B8:iin???
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Ton-1

Oma vekotin on omannut n. vuoden ajan Eiback Pro Kit-jouset ja Bilsteinin B8:t, äärimmäisen mukava ollakseen sporttinen, mulla on yksi 'testi' jossa ajan semmosen vinottain olevan ja hieman isommat raot omaavan junaraiteiston yli, ei kolinoita nitinöitä, jousi on sopivan eloisa ja iskari ei ole liian jäykkä joten tommoset mennään yli neutraalein koriliikkein.

Suosittelen (ties monettako kertaa  ;D  ) !
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Der Mann.

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 30.08.11 - klo:15:21
Onks Pololle mitään muita coileja kuin nuo V-Maxxit?

Eibach ja KW siis jo mainittu aiemmin. Lisätään vielä tarjontaan kaksi nimekästä ruuvialustavalmistajaa: Bilstein ja H&R (joka käyttää edellisen iskareita).

Setupin toimivuuteen ja iskareiden kestävyyteen Polon osalta en kokemuksen puuttuessa ota kantaa, mutta puhtaasti ruosteenestollisesta näkökulmasta Eibach lienee noista ylivoimaisin koska siinä on rosteriset kierteet, muissa (sähkö)sinkityt. Bilsteinin laadusta olen itsekin kuullut hyvää, mutta Mégane II:ssa ollut H&R:n ruuvialusta sisälsi siis Bilsteinin iskarit, joista toinen takaiskari alkoi hikoilla vuoden ajon jälkeen...
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

Timpe85

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 18.09.11 - klo:21:35
En tiedä liittyykö asiaan, mutta kun itseltäni vihdoin saatiin korjattua se raivostuttava rutina kuljettajan puolelta, niin samalla hävisi alusta alkaen vaivannut puoltaminen oikealle. Viimeinen korjaushan oli (viallisen?) iskunvaimentimen vaihto.

Eli ilmeisesti pitää hommata uudet tolpat. Kulmat tarkistettiin toisessa pajassa ja kaikki oli heidänki laitteiden mukaan kunnossa.
Audi A3 8Y 40TFSIe

Ville R

Lainaus käyttäjältä: Der Mann. - 28.09.11 - klo:21:33

Setupin toimivuuteen ja iskareiden kestävyyteen Polon osalta en kokemuksen puuttuessa ota kantaa, mutta puhtaasti ruosteenestollisesta näkökulmasta Eibach lienee noista ylivoimaisin koska siinä on rosteriset kierteet, muissa (sähkö)sinkityt.

Suurin osa ellei kaikki KW:n setit on ns "inox-line" sarjaa (ainakin oli silloin kun minä niitä ostin) eli RST. Oma setti on ollut 4 vuotta autossa kiinni ja 3 1/2 vuoden kohdalla säädin viimeeksi -> ei minkäänlaista ongelmaa

Jonde

Rosteria on tällä hetkellä KW inoxline, Eibach ja H&R twin tube, kaikki muut ovat pinnoitettu tavalla tai toisella tai ei ollenkaan.(ebay 1e sarjoista ei tiedä kukaan mitä ovat)
KW ja Eibach on noista suurella nousulla, joten kierteitä ei kyllä pitäisi saada ilman väkivaltaa vahingoittumaan. Taka-akselilla kaikki merkit käyttää alumiinisia säätöpaloja, niissä autoissa missä iskunvaimennin ja jousi on sijoitettu erikseen kuten mk4 golffi ja sen sukulaiset. Nämä taka-akselin säätöpalat on joka alustan heikko lenkki.

MIKU

Mk4 golffissa takajousien säätöpalikat on helppo napata irti säädön ajaksi ja laittaa takasin :)

tepi

Mulla oli 3BG Passatissa h&r jouset Bilsteinin Sprinteillä. Alusta erittäin miellyttävä ajaa, todellakin pintapehmeä mutta kuitenkin jämäkkä. Etupumput kestivät hyvin, takaiskarit antautuivat kahden vuoden jälkeen.
-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

Lanttu42

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 01.07.11 - klo:07:03
Joo Polo 6R + Eibach Prokit 35mm + vakioiskarit = Ei ole kiva.

Auto sukeltaa maantiessä oleviin pehmeisiin monttuihin ja loikauttaa todella epämääräisesti sieltä ulos... Suht karmea ajettava. :D

Ajattelin korjata lausuntoani.

Auto on ihan samanlainen vakioalustallakin, mutta lievemmässä muodossa. Eli hyppimistä esiintyy ihan vain vakioiskareiden takia.

Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Daworder

kehtaisko kukaan suositella halpaa alustasarjaa 3b sedan passattiin?
pakko kesäks saada laskettuu kun on todella paljon lokareissa tilaa.

Ishvan

Itse olen vaihtanut autoihini alustasarjoja ( jouset + pamput ), että vain jousia. Molemmista vain positiivisia kokemuksia. Jousien vaihto riittää kun ei lähdetä mahdottomuuksiin ja pidetään madallus maksimissaan siellä -30m paikkeilla. Tällöin vakioiskarin toiminnassa ei ole vielä mitään eroa vakiojousiin nähden. Jos halutaa mennä 40-60mm alemmas kannattaa vaihtaa koko paketti. Itse olen toiminut näin ja ollut aina varsin tyytyväinen.

Nykyiseen Volvooni vaihdoin Heicon -30mm jouset ja auto muuttui kaikinpuolin paremmaksi. Lievä pintakovuus katosi kokonaan ja vastaavasti reippaampaan menoon tuli mukavasti lisää jäykkyyttä. Nyt menee mukulakivilläkin niin kuin kuuluu :)...eli pehmeästi.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Cyclic Stig

Ishvan

MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Daworder

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 07.03.12 - klo:02:10
Itse olen vaihtanut autoihini alustasarjoja ( jouset + pamput ), että vain jousia. Molemmista vain positiivisia kokemuksia. Jousien vaihto riittää kun ei lähdetä mahdottomuuksiin ja pidetään madallus maksimissaan siellä -30m paikkeilla. Tällöin vakioiskarin toiminnassa ei ole vielä mitään eroa vakiojousiin nähden. Jos halutaa mennä 40-60mm alemmas kannattaa vaihtaa koko paketti. Itse olen toiminut näin ja ollut aina varsin tyytyväinen.

Nykyiseen Volvooni vaihdoin Heicon -30mm jouset ja auto muuttui kaikinpuolin paremmaksi. Lievä pintakovuus katosi kokonaan ja vastaavasti reippaampaan menoon tuli mukavasti lisää jäykkyyttä. Nyt menee mukulakivilläkin niin kuin kuuluu :)...eli pehmeästi.

olis kai hyvä vaihtaa iskaritki samalla, kun ei noi vakiot enään varmaan missään hyvässä kunnossa ole.. ei ne varmaan kauaa kestäis madallus jousii

Wilburi

Jos alustaa lähdetään päivittämään, niin sitten laatuosilla ja vaihtamalla kaikki komponentit eli alusta ja jouset. Kannattaa tehdä kerralla hyvä ja mielellään vielä säädettävä.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Daworder

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 07.03.12 - klo:16:00
Jos alustaa lähdetään päivittämään, niin sitten laatuosilla ja vaihtamalla kaikki komponentit eli alusta ja jouset. Kannattaa tehdä kerralla hyvä ja mielellään vielä säädettävä.

joo samalla vaivalla kaikki niin säästää purku/kasaus töissäkin.
onkos noista edullisista säädettävistä sarjoista mihinkään?esim fk?
tulis ihan perus käyttöön.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Daworder - 07.03.12 - klo:17:24
joo samalla vaivalla kaikki niin säästää purku/kasaus töissäkin.

Jos ulkopuolinen asentaa ja normihinnoilla niin 'vehkaamisesta' voi tulla yllättävänkin arvokasta - eli mieluummin kaikki kuntoon samalla kertaa.

Jamo

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 07.03.12 - klo:16:00

Ja omasta mielestäni: laatuosat ehdottomasti, säädettävyys käyttöautoon - noh, ei olennaista. Omalla kohdallani tiedän käyvän kuitenkin niin, että alusta säädetään kerran ja jätetään sitten siihen (vaimennuksen säätö "ehdoton ehkä"). Tästä johtuen Sportline-alusta vaihtuukin kevään mittaan (osat viikolla 15 käsissä) Bilstein B12 Pro-Kit'iin l. käytännössä B8+Eibach Pro-Kit, kuten mm. Ton-1:lla Audissa. Tuolla saan progressiivisen jousen ja sille sovitetun vaimentimen sekä -15 mm korkeutta, ts. Slamit:lle taas kerran alustamuovitilausta talviaikaan. Koska kyseessä vanha ritsa, niin etutolppien kääntölaakerit vaihtuvat samalla, puslia ja niveliä harkitsen kesäprojektiksi. Näillä haussa tarkka, mutta ei täristävä alusta matka- ja kulmakurvailuun.

Seatissa tuli kokeiltua vakiovaimennin+Eibach-yhdistelmää, mutta en ole vieläkään täysin vakuuttunut toiminnasta, vaikka tällä on menty jo pari vuotta. Alusta toimii pehmeällä talvirenkaalla mukavasti, mutta umpikumilla sekä suuremmissa nopeuksissa kesäaikaan käytös on hyvin ristiriitaista, vaikka pikkuautosta tulikin tuhannesti vakiota parempi. Pitkä ulosjousto yhdistettynä vakiovaimennukseen sekä jousen rajoitetumpaan sisäänjoustoon ei ole hyvä kaikilla käyttöauton alueilla. Tai siis niin loistava kuin haluaisin.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Ton-1

Vähän samoilla linjoilla tuosta säädettävän alustan tarpeellisuudesta, itse säädettävyys ei välttämättä tuo mitään lisäarvoa, päinvastoin.

Polkupyöräänkin saa säädettävän ohjainkannattimen, itse kumminkin mitoitan/ tutkin sen tarpeeni ja ostan sen kiinteän joka minulle parhaiten sopii.

Harvempi meistä jaksaa ruuvailla niitä alustoja kesät talvet ( + suuntailla jne.).

duke7

Lainaus käyttäjältä: Jamo - 07.03.12 - klo:17:36
Ja omasta mielestäni: laatuosat ehdottomasti, säädettävyys käyttöautoon - noh, ei olennaista. Omalla kohdallani tiedän käyvän kuitenkin niin, että alusta säädetään kerran ja jätetään sitten siihen (vaimennuksen säätö "ehdoton ehkä"). Tästä johtuen Sportline-alusta vaihtuukin kevään mittaan (osat viikolla 15 käsissä) Bilstein B12 Pro-Kit'iin l. käytännössä B8+Eibach Pro-Kit, kuten mm. Ton-1:lla Audissa. Tuolla saan progressiivisen jousen ja sille sovitetun vaimentimen sekä -15 mm korkeutta, ts. Slamit:lle taas kerran alustamuovitilausta talviaikaan. Koska kyseessä vanha ritsa, niin etutolppien kääntölaakerit vaihtuvat samalla, puslia ja niveliä harkitsen kesäprojektiksi. Näillä haussa tarkka, mutta ei täristävä alusta matka- ja kulmakurvailuun.
Jotain samanlaista itselläkin mielessä mutta auton ei oikeastaan tarvitsisi olla yhtään matalampi kuin nyt. Tiedä sitten paljonko alkuperäiset jouset ovat jo painuneet, nyt keskiöstä kaareen edessä 350 mm ja takana 340 mm. Löytyykö jostain vakiokorkuisia progressiivisia jousia? Siis pintapehmeitä kuten Eibachin Pro-kit ilmeisesti on.
Iskareiksi harkinnut myös Koni FSD:tä kun niistä on paljon positiivista juttua. Ilmeisesti nuo toimisivat myös -30 mm jousien kanssa yhteen.

pokkus

Itsekin sanoisin, että säädettävä alusta ei tuo hirveästi mitään parempaa tavalliseen arkiajoon. Sitten jos tarkoitus on lähteä radalle ajamaan, niin säädettävä alusta on varmasti näppärä ja hyvä lisä.
Itse ainakin olen ollut ihan tyytyväinen ei-säädettäviin iskareihin, kunhan vain iskarit ja jouset on mitoitettu toisilleen sopiviksi. Tuntuu, että tuokin sai jo tarpeeksi "ongelmia" aikaan, kun ratti on ja pysyy hiukan vinossa useista uudelleen säädöistä (nelipyöräsuuntaus) huolimatta. Miten hankalaksi homma sitten menisi joka kerta kun alustaa ruuvaa korkeammalle tai matalammalle :)

Daworder

on vaan sellainen arvelus että se nokka jäis korkeammalle jos ottaa kiinteän sarjan kun säädettävällä sais ilmeisesti sen nokan matalemmaksi.. käyt.kokemusta ei ole madalluksista ja lukeman perusteella koitan tuota valintaa tehdä.

jos päätyis kiinteisiin ja laittas 35/40 jouset niin jäisköhän keuliin?
tolpat pakko kattoo samalla kun autoo pitää käyttää korjaamolla asennuksissa.

onko vmaxxin kiinteät tolpat miten sopivat perus ajoon?

wille84

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 07.03.12 - klo:17:58
Itsekin sanoisin, että säädettävä alusta ei tuo hirveästi mitään parempaa tavalliseen arkiajoon. Sitten jos tarkoitus on lähteä radalle ajamaan, niin säädettävä alusta on varmasti näppärä ja hyvä lisä.
Itse ainakin olen ollut ihan tyytyväinen ei-säädettäviin iskareihin, kunhan vain iskarit ja jouset on mitoitettu toisilleen sopiviksi. Tuntuu, että tuokin sai jo tarpeeksi "ongelmia" aikaan, kun ratti on ja pysyy hiukan vinossa useista uudelleen säädöistä (nelipyöräsuuntaus) huolimatta. Miten hankalaksi homma sitten menisi joka kerta kun alustaa ruuvaa korkeammalle tai matalammalle :)

ratin saa suoraan ku käyttää bägin pois ja kääntää boorilla, ainakin vw jetassa -08 pikku meisseli, peili ja sopiva avain ratin pulttiin muistaakseni M10 avain,12 kulmainen kuitenkin ei siis torks.

Jamo

Lainaus käyttäjältä: wille84 - 07.03.12 - klo:22:27
ratin saa suoraan ku käyttää bägin pois ja kääntää boorilla, ainakin vw jetassa -08 pikku meisseli, peili ja sopiva avain ratin pulttiin muistaakseni M10 avain,12 kulmainen kuitenkin ei siis torks.

JA oikeinkin mielellään tuon jälkeen sopeuttaa ratin asentoanturin.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

tepi

Lainaus käyttäjältä: Jamo - 07.03.12 - klo:22:50
JA oikeinkin mielellään tuon jälkeen sopeuttaa ratin asentoanturin.
.....jos ei mene kaiken tohinan keskellä rikki, niinkuin itselläni (hintaa n.400â,¬).
-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

Jycke

Itse vähän miettinyt että voisi vaihtaa autoni alustan. En vain oikein ole mikään alan asiantuntija. Olettaisin että coiloverit ovat ns way to go? H&R:stä olen ainakin kuullut paljon hyvää. Missä määrin  autoa voi madalluttaa ilman että "mukavuus" menee läskiksi. C63 alusta on jo itsessään aika jäykkä. Jos joku osaa vähän tarkemmin auttaa niin arvostaisin sitä paljon, joko tätä kautta tai sitten yv.

Kiitos.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Jycke - 10.03.12 - klo:17:13
Itse vähän miettinyt että voisi vaihtaa autoni alustan. En vain oikein ole mikään alan asiantuntija. Olettaisin että coiloverit ovat ns way to go? H&R:stä olen ainakin kuullut paljon hyvää. Missä määrin  autoa voi madalluttaa ilman että "mukavuus" menee läskiksi. C63 alusta on jo itsessään aika jäykkä. Jos joku osaa vähän tarkemmin auttaa niin arvostaisin sitä paljon, joko tätä kautta tai sitten yv.

Kiitos.

Itse olen kanssa eri vertailuja lukeneena, että C63:n alustassa sitä on nimenomaan moitittu jäykkyyden ja epämukavuuden takia verrattuna muihin kilpailijoihin. Alusta on siis tehtaalta tullessaan jo todella jäykkä. Sanoisin, että hyvillä jousilla ja iskareilla alusta paranee huomattavasti ja ainakin omassa tapauksessa myös mukavuus parani. Silti ajo-ominaisuudet parani todella merkittävästi. Coil-overit on varmaan melkein parasta, jota järkirahalla saa autoonsa laitettua, kunhan vain omaan autoon on sopiva malli saatavilla. Toinen vaihtoehto on sitten ostaa jouset ja iskarit kokonaan erikseen, kuten itse tein. Se toki vaatii hiukan enemmän taustatyötä, mutta ainakin itse olin lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen ja hinta olis huomattavasti huokeampi kuin "valmispaketeilla". Uskon samoin suorituskyvyn olevan parempi tietyissa tapauksissa. Eibachilta ja HR:lta varmasti löytyy hyvät jouset ja Koni:n ja Bilsteinin suunnalta sopivat iskarit. Toki hyviä valmistajia on muitakin, mutta noita nyt on yleensä aina kehuttu.

RoccoScientist

Jotenkin sitä kuvittelisi, että AMG-mallissa ei ole osien laadun suhteen pihistelty samalla tavalla kuin perusmalleissa. Pehmeyttä siihen on varmasti helppo saada tarvikeosilla lisää, eikä madaltaminenkaan varmaan vaadi kuin oikeiden osien tilaamista, mutta ei sitä alustaa vahingossa ole jäykäksi tehty. Jos siis alustaa haluaa oikeasti kokonaisuutena parantaa, eikä vain summittain muuttaa sitä veltommaksi, niin silloin pitää minusta jo vähän tutustua asiaan tarkemmin. Eivät ne coiloveritkaan korvaa sitä, että a) tietää mitä alustalta haluaa ja b) tietää mitä muutoksia se alustaan oikeasti vaatii. Laatuosilla saa toki ihan hyvää jälkeä aikaan ilman asiantuntijan apuakin, mutta AMG-mallin parantelussa kannattaa minusta tehdä vähän enemmän taustatyötä kuin tavismallien tapauksissa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 12.03.12 - klo:13:57
Jotenkin sitä kuvittelisi, että AMG-mallissa ei ole osien laadun suhteen pihistelty samalla tavalla kuin perusmalleissa. Pehmeyttä siihen on varmasti helppo saada tarvikeosilla lisää, eikä madaltaminenkaan varmaan vaadi kuin oikeiden osien tilaamista, mutta ei sitä alustaa vahingossa ole jäykäksi tehty. Jos siis alustaa haluaa oikeasti kokonaisuutena parantaa, eikä vain summittain muuttaa sitä veltommaksi, niin silloin pitää minusta jo vähän tutustua asiaan tarkemmin. Eivät ne coiloveritkaan korvaa sitä, että a) tietää mitä alustalta haluaa ja b) tietää mitä muutoksia se alustaan oikeasti vaatii. Laatuosilla saa toki ihan hyvää jälkeä aikaan ilman asiantuntijan apuakin, mutta AMG-mallin parantelussa kannattaa minusta tehdä vähän enemmän taustatyötä kuin tavismallien tapauksissa.
Samoilla linjoilla. Kyllä tuon AMG:n alusta on varmasti jo niin hyvä, että sitä on vaikea parantaa ellei ole todella ammattilainen kysessä. Metsään onkin sitten paljon helpompi tuossa mennä. Ja jälleen myyntiarvo on mitä on, jos tuohon alustan vaihtaa...ellei sitten tilaa AMG:ltä jotain vaihtoehtoista konstruktiota?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy