Uuden auton tuotantokustannukset ja myyntihinnan rakentuminen?

Aloittaja tapanixxx, 08.07.13 - klo:23:47

« edellinen - seuraava »

apche

#30
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 19.07.13 - klo:18:24
Oletteko laittaneet merkille että vw konsernin varaosat ovat kallistuneet viimeisen viiden vuoden aikana aika paljon.

Muistelen että vuonna 2008 esim. Litra jarrunestettä maksoin n 8.5 e. Tänä päivänä hinta on noin 13 e.

Muissakin osissa on tullut korotuksia. Hyvänä esimerkkinä joku täällä mainitsi että Passattiin takanapa laakereineen oli n. 270e ja päälle asennuskustannus. Ulkomailta tilattuna Fag tai SKF maksaa alle 70 e. Todellinen valmistuskustannus on luokkaa 10 e joten kyllä volkkari ottaa aika hyvin noista varaosista.

Vw huollot eivät asenna asiakkaan itse tuomia osia vaan käyttävät aina alkuperäisiä. Täten on aika hyvin varmistettu omien osien kallis myynti. Esim. Pssatin käsijarrun moottorin valmistaja trw myy alle puoleen hintaan moottoria jälkimarkkinoilla. Sen asennuttaminen volkkarilla ei käy päinsä koska ei ole hankittu heiltä. Itse osa on 100% samanlainen ja samasta tehtaasta tullut.

Nuo merkkiliikkeen huollot ja varaosien hinnat on kyllä aivan tolkuttomia, esim. turbo. Merkkiliikkeessä pokkana sanoi hinnaksi 1670â,¬ + työ. En edes kysynyt paljonko työn osuus. Sama Garretin turbo Saksasta kotiovelle tuotuna 480â,¬. Vaihtotyö Autoasi -ketjuun kuuluvalla korjaamolla n. 500, sisältäen jotain tarvikkeita ja öljynvaihdon (omat öljyt.)

Onneksi on oman auton edellinen omistaja teettänyt parit huollot muualla kuin merkkiliikkeessä. Eipähän tarvitse huolehtia, että on "täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja" ja maksella öljynvaihdoista 200-300â,¬. Nyt öljynvaihdon tekee itse kustannuksilla 40â,¬ (öljyt + suodatin) ja +15â,¬ "hovikorjaajan" vaihtamana.

Ainoa missä nuo VAG-merkkikorjaamot on joskus ollut kilpailukykyisiä, on jakopäänhuollot. Oli joskus paikallislehdessä mainos, että vaihtavat osineen volkkariin 370â,¬:lla. Menin sitten myöhemmin kyselemään, että josko Skodaankin vaihtuisi halvalla, mutta hinta oli jo liki 700â,¬. Skodan merkkihuollossa hinta olisikin ollut 850â,¬. Osat vaihtui sitten taas ihan muualla hintaan 430â,¬.

kt

Kannattaa muistaa, että uuden automallin, esim Jeti, suunnitteluvaihe kestää noin 5 vuotta. Kyseisenä aikana tehdään tietysti suuri joukko piirustuksia, mutta myös todellisia kokeita ja testejä. Aikaisemman mallin konstruktioon sovitetaan säästöä aikaansaavaa vimpainta tai komponettia. Säästöjä haetaan sekä auton valmistuksessa että loppukäytössä auton painon alentamisella ja eri osien valmistuskustannuksia alentamalla. No houkuttelevamman auton aikaansaaminen taas lisää automatiikkaa ja muuta varustelua.
Hihasta voisi heittää, että 200 henkeä tekee 5 vuotta töitä uuden mallin suunnittelussa ennenkuin se ensimmäinen putkahtaa valmiina esiin. Maksanee ainakin 80 miljoonaa euroa pelkkinä palkkoina. Lisänä kokeet ja testaukset, joten hihasta edelleen heittäen, että summa on luokkaa 200 miljoonaa euroa.
Eri osien valmistuslinjoja joudutaan muuttelemaan, kokoonpanolinjaa pidentämään jne...maksaa helposti saman verran lisää. Yhteensä siis 400...500 miljoonaa euroa. Ja tämä panostus voidaan sitten jakaa mallin tuotantomäärällä esim 1 miljoona autoa. Tekee 500 euroa per kottero. Ja jos menekki onkin vain 500 000 kpl, niin taitaa tulla persnettoa koko projektista.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Karvis

Muistelisin jossain autolehden artikkelissa mainitun, että uuden mallin suunnittelu maksaa n.miljardi euroa. Siihen pitää myypästä muutama kottero ennen kuin ollaan plussan puolella :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kopsu

Lainaus käyttäjältä: apche - 19.07.13 - klo:19:19
Nuo merkkiliikkeen huollot ja varaosien hinnat on kyllä aivan tolkuttomia, esim. turbo. Merkkiliikkeessä pokkana sanoi hinnaksi 1670â,¬ + työ. En edes kysynyt paljonko työn osuus. Sama Garretin turbo Saksasta kotiovelle tuotuna 480â,¬. Vaihtotyö Autoasi -ketjuun kuuluvalla korjaamolla n. 500, sisältäen jotain tarvikkeita ja öljynvaihdon (omat öljyt.)

Varaosat ovat toki kalliita syystä että: Alihankkija tekee osan hinta 20â,¬, tuo myydään Suomen maahantuojalle hintaan 40â,¬ joka myy sen edelleen jälleenmyyjälle hintaan 80â,¬ ja sitten kuluttajalle 160â,¬.

Kun jokainen väliporras sitten varastoi näitä, esim. merkkihuollon statuksen saaminen käsittääkseni edellyttää määritellyn osavalikoiman pitämistä hyllyssä. Ja noiden arvo on luokkaa 200000â,¬, eli tuollaisen varaosakasan varastointi maksaa jo noin 15000â,¬ vuodessa. Jos taasen varaosapulju pitää ainoastaan suoraan valmistajalta hankkimiaan liikkuvia osia hyllyssä, on kulukin huomattavasti pienempi.

Golf kokoluokan kotteron materiaalikustannukset valmistuksessa ovat varmaankin luokkaa 2000â,¬/kpl, mutta kaikki muut kustannukset huomioituna hinta on moninkertainen. Tosin eipä noita tappiokseen kukaan ainakaan tarkoituksellisesti valmista.

Wekotin

#34
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 30.12.13 - klo:11:42
Vaikka elämmekin kohtuullisen vapaassa markkinataloudessa, niin siitä huolimatta autojen jälleenmyyntihinta ei todellakaan korreloi aina suoraan valmistuskustannuksiin...

Tuosta tuli muuten tämä mieleen. Tehdas myy kreikkalaisille jälleenmyyjille Mesen S500:n 22500â,¬  :o. Mitäköhän sen auton valmistaminen oikeasti maksaa jos suunnittelua ei ota huomioon.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/saksalaisia+autotehtaita+epaillaan+polkumyynnista/201312593595

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 30.12.13 - klo:11:47
Tuosta tuli muuten tämä mieleen. Tehdas myy kreikkalaisille jälleenmyyjille Mesen S500:n 22500â,¬  :o. Mitäköhän sen auton valmistaminen oikeasti maksaa jos suunnittelua ei ota huomioon.
Ilmeisesti autojen tuotantokustannukset ovat oikeasti aivan uskomattoman alhaiset...pitääkin avata tästä aiheesta oma topikki.

Jussiboy

Ei ole tietoa Kreikan tilanteesta mutta syy voisi olla siinä, että Kreikka verottaa autot CIF-hinnalla. Mersu voisi kiertää veroja jos se omistaa itse maahantuonti yrityksensä--> halpa veroton hinta mistä maksetaan verot ja ylisuuri kate palautetaan emoyhtiölle. Volvo harrasti vanhan autoveron aikaan samaa systeemiä Suomessa.

Jussiboy

#37
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 30.12.13 - klo:11:59
Ilmeisesti autojen tuotantokustannukset ovat oikeasti aivan uskomattoman alhaiset...pitääkin avata tästä aiheesta oma topikki.

Mulla on vanhoja tullin hinnastoja vanhan veron aikaan:

MB E 220 CIF hinta 19818â,¬  taxfree 31999â,¬ OVH.62100â,¬
Audi A3 1.6 CIF hinta 7605â,¬ taxfree 12050â,¬ OVH.23959â,¬

Cif-hinta:
Hinta sisältää kulut, vakuutukset ja rahdin (cost, insurance and freight). Myyjä maksaa merirahdin sovittuun määräsatamaan sekä ottaa ostajan hyväksi merivakuutuksen tavaraan

Edit. Korjattu otsikko. Jyri

Jyri

Tuolla toisessa topikissa heräsi keskustelua autojen tuotantokustannuksista ja muistelen että asiasta olisi joskus ollut juttua jopa  TMssä. Muistaako kukaan tai onko tietoa / linkkejä aiheeseen.

Muistelisin että uuden auton tuotantokustannukset, siis pelkkä valmistaminen tehtaalla, olisi uskomattoman alhainen.

Olisi toki mielenkiintoista nähdä tietoa miten jälleenmyynti hinta rakentuu Suomessa vs. muualla, siis kuinka iso osuus menee mihinkin. Tuotekehityskään ei ole ilmaista tai markkinointi jne... mutta mielenkiintoisimpana olisi noiden valmistuskustannnuksien selville saanti.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Jussiboy - 30.12.13 - klo:12:11
Mulla on vanhoja tullin hinnastoja vanhan veron aikaan:

MB E 220 CIF hinta 19818â,¬  taxfree 31999â,¬ OVH.62100â,¬

Cif-hinta:
Hinta sisältää kulut, vakuutukset ja rahdin (cost, insurance and freight). Myyjä maksaa merirahdin sovittuun määräsatamaan sekä ottaa ostajan hyväksi merivakuutuksen tavaraan
Tuohan ei kerro vielä juuri mitään auton valmistuskustannuksista ja nehän olivat niitä mitä tuolla toisaallakin ajettiin takaa.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 30.12.13 - klo:12:20
Tuohan ei kerro vielä juuri mitään auton valmistuskustannuksista ja nehän olivat niitä mitä tuolla toisaallakin ajettiin takaa.

Jossain lehdessä oli tieto, että keskikokoisen henkilöauton valmistuskustannus olisi 3000-4000â,¬ luokkaa.
Loppu on yksinkertaistettuna tehtaan ja myyjän voittoa
(miinus verot, organisaation myynti-, markkinointi-, tuotekehitys- ym. ja takuukulut sekä maahantuojan osuus ja kuljetus).
Yritetään pärjätä.

Geoman

Sivujuonteena tästä voi päätellä, että jos tehdas tulee vastaan esim. vaihdelaatikon takuuvaihdossa hyvittäen puolet eli korvauksen saaja saa 8'000 euron vaihdelaatikon noin 4'000 eurolla eli samalla mikä olisi auton valmistuskustannus.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.12.13 - klo:12:26
Jossain lehdessä oli tieto, että keskikokoisen henkilöauton valmistuskustannus olisi 3000-4000â,¬ luokkaa.
Loppu on yksinkertaistettuna tehtaan ja myyjän voittoa
(miinus verot, organisaation myynti-, markkinointi-, tuotekehitys- ym. ja takuukulut sekä maahantuojan osuus ja kuljetus).
Tuohan oli mielenkiintoinen luku, löytyisikö tuota viittausta jostakin?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 30.12.13 - klo:12:29
Sivujuonteena tästä voi päätellä, että jos tehdas tulee vastaan esim. vaihdelaatikon takuuvaihdossa hyvittäen puolet eli korvauksen saaja saa 8'000 euron vaihdelaatikon noin 4'000 eurolla eli samalla mikä olisi auton valmistuskustannus.

Niin eli homma on "rakennettu" siten, että näissä goodwill-tapauksissakin tehdas tavallaan antaa sulle vaihdelaatikon (lähes ilmainen tehtaalle) ja sinä puolestasi maksat lähes tai kokonaan yhden auton valmistuskustannukset.  ;D Kyl konnat on konnii..

vasara

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 30.12.13 - klo:11:47
Tuosta tuli muuten tämä mieleen. Tehdas myy kreikkalaisille jälleenmyyjille Mesen S500:n 22500â,¬  :o. Mitäköhän sen auton valmistaminen oikeasti maksaa jos suunnittelua ei ota huomioon.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/saksalaisia+autotehtaita+epaillaan+polkumyynnista/201312593595
Suunnittelukustannukset on osa auton tuotantokustannuksia. Pienemmällä volyymilla myytävissä malleissa sen osuus / auto on luonnollisesti suurempi kuin massatuotteissa. Lisäksi vaikkapa tuossa S-mersussa on aina ko. valmistajan uusinta innovaatiota, joka taas nostaa suunnittelukustannuksia. Koko konsernin hallinnointilukut, markkinoisti yms. pitäisi myös jotenkin jyvittää auton lopulliseen hintaan...
Tuo S500:n & 22500â,¬ vaikuttaa melkoiselta dumppaukselta? Jos johonkin maahan myydään autoja alle sen tuottamiseen kuluneiden kokonaiskustannusten hinnalla, niin toisen maan kuluttajathan sen lopulta maksaa.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 30.12.13 - klo:12:35
Niin eli homma on "rakennettu" siten, että näissä goodwill-tapauksissakin tehdas tavallaan antaa sulle vaihdelaatikon (lähes ilmainen tehtaalle) ja sinä puolestasi maksat lähes tai kokonaan yhden auton valmistuskustannukset.  ;D Kyl konnat on konnii..
Paitsi että se tehdas ei saa sitä 4000â,¬ vaan sekin jaetaan, tehtaan, toimituskustannusten ja asennuskustannusten kesken ja työhän maksaa Suomessa.

Vielä kun saisi jostain tietää miten oikeasti tuo uuden auton hinta rakentuu ja miten se jakaantuu eri tahojen kesken.

Jyri

Kerätty ja yhdistetty nuo viestit jotka käsittelivät tätä uuden auton hinnan rakentumista tänne omaan ketjuun.

vwmies

#47
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 30.12.13 - klo:12:30
Tuohan oli mielenkiintoinen luku, löytyisikö tuota viittausta jostakin?

Saattoi olla HS tai IS artikkeli, luulisin että Aalto yliopiston autotekniikan professori Matti Juhala on lausunut näin.
Hänellä lienee kohtuullinen käsitys asiasta. Nyt en löydä ko. juttua googlaamalla. Mutta pelkkä auton logistikkakin maksaa jo...
silti hämmästyin itsekin lukua suuresti. Suomessa jo autovero ja alv. 24% yhteensä tekevät äkkiä 30-40% hinnasta.
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.12.13 - klo:13:02
Saattoi olla HS tai IS artikkeli, luulisin että Aalto yliopiston autotekniikan professori Matti Juhala on lausunut näin.
Hänellä lienee kohtuullinen käsitys asiasta. Nyt en löydä ko. juttua googlaamalla. Mutta pelkkä auton logistikkakin maksaa jo...
silti hämmästyin itsekin lukua suuresti. Suomessa jo autovero ja alv. 24% yhteensä tekevät äkkiä 30-40% hinnasta.


.... ja tässä vielä suora linkki Autoalan tiedotuskeskuksen sivulle :-X

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/henkiloauton_hinnanmuodostus
Yritetään pärjätä.

kt

Mikäli oikein muistan, niin tätä asiaa käsiteltiin aikaisemmin. Silloin muistaakseni itse arvioin, että uuden mallin valmistuksen "aloituskustannukset" nousisivat jopa 400 euroon per auto. Tietenkin riippuu paljon siitä, millaisia muutoksia tarvitaan olemassaoleviin tuotantolinjoihin ja kuinka paljon uudistuksia ja kehitystyötä uuteen malliin sisältyy.

Eli noin 10 % omakustannushinnasta voisi tulla pelkästään tästä. Mutta eihän se ole edes sitä, mitä Suomessa maahantuoja ottaa auton kuljetuksista ja loppusiistimisestä yms.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kimpela73

Tästä on juttua toisessa ketjussa http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16046.0

Mutta golfin kokoisen auton valmistuskustannukset tehtaalla ovat luokkaa 2000-3000 euroa työvoimakustannuksineen. Eli
onhan se mukava maksaa yli kymmenkertainen hinta sitten Suomessa kun uuden auton ostaa  :o



vasara

Lainaus käyttäjältä: kimpela73 - 30.12.13 - klo:14:15
Tästä on juttua toisessa ketjussa http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16046.0

Mutta golfin kokoisen auton valmistuskustannukset tehtaalla ovat luokkaa 2000-3000 euroa työvoimakustannuksineen. Eli
onhan se mukava maksaa yli kymmenkertainen hinta sitten Suomessa kun uuden auton ostaa  :o
Kenellä täällä kirjoittelevalla on tuollaista tietoa autojen valmistuskustannuksista? Arvailla saa toki mitä vaan.

On vaikea kuvitella että autonvalmistus olisi kustannusrakenteeltaan tehokkaampaa kuin vaateiden valmistus ja niistä löytyy dataa..
esim.
Näin t-paidan hinta muodostuu (lähde: http://www.kuluttaja.fi/Page/c8fd0530-a063-4d93-b7ec-10d633d6576a.aspx )
Hinta kaupassa 9,72 â,¬ (100 %)
Raakapuuvillan hinta (sis. poimijan palkan: 2 senttiä) 0,30 â,¬ (3 %)
Puuvillan kehrääminen langaksi 0,47 â,¬ (5 %)
Kankaan kutominen 0,75 â,¬ (8 %)
Leikkaaminen, ompelu, värjäys ja viimeistely 1,20 â,¬ (12 %)
Myyjän + tukkumyyjän kulut ja voitot 6 + 1 â,¬ (72 %)

Tässäkään ei päästä valmistuskustannus / kuluttajahinta suhteeseen 1/10, kuten väittämäsi mukaan autoissa .. ei edes lähelle.

vwmies

#53
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.12.13 - klo:13:02
Saattoi olla HS tai IS artikkeli, luulisin että Aalto yliopiston autotekniikan professori Matti Juhala on lausunut näin.
Hänellä lienee kohtuullinen käsitys asiasta. Nyt en löydä ko. juttua googlaamalla. Mutta pelkkä auton logistikkakin maksaa jo...
silti hämmästyin itsekin lukua suuresti. Suomessa jo autovero ja alv. 24% yhteensä tekevät äkkiä 30-40% hinnasta.


- ja myyjäliikkeen kateprosentiksi olen joskus aikoja sitten lukenut 17%. Voi olla toki keskimääräinen %, ja halvassa autossa tätä pienempi ja vastaavasti kalliissa hitaammin kiertävässä ei-volyymimallissa tai tehdastilattavassa autossa suurempikin.
Kate% voi olla myös EU-aikana pienentynyt. Tästä 17% laskien 12-13% max. käteisale on looginen.

Pikaisesti näistä laskemalla saadaan esim. jos auton vero% on 43 ja liikkeen kate 17% - yhteensä jo hengästyttävät 60 % !
(toki kireässä kilpailutilanteessa yleensä katteesta tingitään tai sitten vain hyvitys vaihturista on suurempi).

Summa summarum: auton hinta tehtaalla 3000â,¬ + 750â,¬ rahti ja kunnostus + maahantuojan organisaation kate 2000 â,¬ + myyjäliikkeen kate 4250â,¬ = 10.000â,¬ (40%) ja verot 15.000â,¬ (60%) == 25.000â,¬ (100%). Voila. 
Saa oikaista vapaasti, tämä on vain ajatusmalli.  :o
Yritetään pärjätä.

vasara

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 30.12.13 - klo:15:14

- ja myyjäliikkeen kateprosentiksi olen joskus aikoja sitten lukenut 17%. Voi olla toki keskimääräinen %, ja halvassa autossa tätä pienempi ja vastaavasti kalliissa hitaammin kiertävässä ei-volyymimallissa tai tehdastilattavassa autossa suurempikin.
Kate% voi olla myös EU-aikana pienentynyt. Tästä 17% laskien 12-13% max. käteisale on looginen.

Pikaisesti näistä laskemalla saadaan esim. jos auton vero% on 43 ja liikkeen kate 17% - yhteensä jo hengästyttävät 60 % !
(toki kireässä kilpailutilanteessa yleensä katteesta tingitään tai sitten vain hyvitys vaihturista on suurempi).

Summa summarum: auton hinta tehtaalla 3000â,¬ + 750â,¬ rahti ja kunnostus + maahantuojan organisaation kate 2000 â,¬ + myyjäliikkeen kate 4250â,¬ = 10.000â,¬ (40%) ja verot 15.000â,¬ (60%) == 25.000â,¬ (100%). Voila. 
Saa oikaista vapaasti, tämä on vain ajatusmalli.  :o
Tuon ajatusmallin mukaan 25000â,¬ auton hinnassa on 15000â,¬ veroja?
Esim. 25000â,¬ hintaisessa 1.2 tsi Octaviassa on veroja vain rapia 9000â,¬ (alv + autovero).. jos laitetaan tuo puuttuva 6000â,¬ valmistuskustannuksiin => Valmistuksen kokonaiskustannus 9000â,¬ + rahti.
Minusta enempi oikea luku.

Jussiboy

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.12.13 - klo:15:50
Tuon ajatusmallin mukaan 25000â,¬ auton hinnassa on 15000â,¬ veroja?
Esim. 25000â,¬ hintaisessa 1.2 tsi Octaviassa on veroja vain rapia 9000â,¬ (alv + autovero).. jos laitetaan tuo puuttuva 6000â,¬ valmistuskustannuksiin => Valmistuksen kokonaiskustannus 9000â,¬ + rahti.
Minusta enempi oikea luku.
Minusta tuo 9000â,¬ on lähellä CIF-hintaa.
Viestissä #37  vertaamalla CIF hintaa Taxfreehin saa kätevästi myyjän maksimi katteen vanhaan hyvään aikaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy