Uuden auton tuotantokustannukset ja myyntihinnan rakentuminen?

Aloittaja tapanixxx, 08.07.13 - klo:23:47

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Olisi kiva tietää mitä tuollaisen perus vw auton valmistus todella maksaa. Siis eroteltuna auton materiaalit, työ ja jyvitys kaytetyistä muista resursseista (maalaamo, liukuhihna, robotit, käytetyt koneet, yms)

Autotehtailla on mittavat pääomat investoitu koneisiin ja kiinteään kalustoon ja kiinteät kulut ovat myös varsin mittavat. Esim. Vw:llä on n. 550 000 työntekijää.

Veikkaisin että aika pieni hintaero tulee karvalakkimallin ja täysin varustellun mallin materiaalikustannuksiin. Varmaan puhutaan 1000-3000 hintaluokasta.

Työtä tulee pikkuisen lisää hyvin varustellun mallin kokoonpanosta ja lisäosien lisäkustannuksista logistiikan puolelta mutta ei varmaankaan kovinkaan paljon suhteutettuna mitä perusmallin käytetään työtunteja.

Asiakashintojen ero perusmaalin ja täysin varustellun mallin osalta voi olla helposti 10-15 ke tai jopa enemmän premium-malleissa. Eli tehdas tekee kohtuullisen hyvät rahat niistä autoista joita varustellaan. Mitä enemmän herkkuja, sitä paremmin nukkuu osakkeenomistajat.

Taky

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 08.07.13 - klo:23:47
Olisi kiva tietää mitä tuollaisen perus vw auton valmistus todella maksaa.

En muista enään mistä, mutta mieleen on jäänyt kommentti - nykyaikaisen henkilöauton tehdasvalmistus maksaa about 6000â,¬ +/- jotain...

Toki +/- jotain voi olla paljonkin.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

nemos

Muutama vuosi sitten uutisoitiin (muistaakseni Tekniikka&Taloudessa), että Toyota Corollan valmistuskustannus on 3 000 euroa. Tämä sisälsi käsittääkseni materiaalit ja työn.
Volvo XC60 T8 Inscription

Quality

Näissä kustannusrakennekysymyksissä olisi tarpeen nähdä aina koko kuva, eli jonkinlainen graafi ("piirakka") eri kustannustekijöiden osuuksista. Muuten syntyy helposti kuva valmistajan ja myös myyntiportaan massiivisista voitoista. Noita kuvaajia ei vaan niin vain esitellä, valitettavasti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

nemos

USA:ssa tällainen Corolla myydään 11 500 eurolla. Vajaa kymppitonni lienee siis Corollan arvo USA:n satamassa. Tästä voidaan päätellä, että tuotekehityksen ja valmistusjärjestelmän kustannus on yhteensä suurempi kuin materiaalin ja työn.
Volvo XC60 T8 Inscription

HiTecci

Lienee samaa linjaa kuin vaikka kännyköissä. Niissä tuulipukukansan malleissa se voitto-% per yksikkö ei kovin suuri ole, mutta massalla niitä euroja jo sitten kertyykin. Yläpään yksilöissä se jo voitto-% per yksilö voikin olla kovempi = kannattaa tehdä joitain osuuksia jopa käsityönä 8)

Vaan onko tuolla valmistuskustannuksella loppupelissä mitään merkitystä. Itselleni se ainakin on tuon taivaallisen sama maksoiko jonkun tuotteen valmistus ihan mitä tahansa, joku hintalappu siinä kuitenkin on joka minun pitäisi siitä maksaa. Se on vain vamistajan omaa onnistunuttta kauppapolitiikkaa, suurenko siivun se tuosta saa omaan fikkaansa jos kaupat syntyy. Sama juttu vaikka alihankintaketjuissakin. Paskaax se alihankkijaa pitäisi kiinnostaa millä hinnalla minä hänen työnsä tulokset omalle asiakkaalleni myyn 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

T5ID

Jos perkaisi liikevaihtotietojen valossa asiaa. Viime vuonna VW- konsernin liikevaihto oli 190 mrd eur. Jos olettaisi, että neljäosa rahasta tulee muusta liiketoiminnasta kuin autojen valmistamisesta, jäisi 145 mrd eur. Autoja valmistui 9,3 miljoonaa kpl, joten kappalehinnaksi tulisi noin 15500 eur. Voidaan olettaa, että VW Up olisi hiukan halvempi valmistaa kuin Bugatti Veyron, joten Upiakaan ei ehkä tehtäisi tappiolla.

Nokiahan ilmoitti Ollilan aikana, että sille maksaa kännykän valmistus 7 eur/kpl. Autoteollisuudella ei vastaavia tuotekehityskuluja ole, mutta kyllä uuteen malliin aina jokunen miljardi hupenee.

Jos tietäisit auton tarkan valmistushinnan, menisitkö julistamaan automyyjälle, että tehän vedätte välistä? Viime vuonna ne ainakin vetivät, voitto% oli noin 11.

nemos

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 09.07.13 - klo:21:05
Jos perkaisi liikevaihtotietojen valossa asiaa. Viime vuonna VW- konsernin liikevaihto oli 190 mrd eur. Jos olettaisi, että neljäosa rahasta tulee muusta liiketoiminnasta kuin autojen valmistamisesta, jäisi 145 mrd eur. Autoja valmistui 9,3 miljoonaa kpl, joten kappalehinnaksi tulisi noin 15500 eur. Voidaan olettaa, että VW Up olisi hiukan halvempi valmistaa kuin Bugatti Veyron, joten Upiakaan ei ehkä tehtäisi tappiolla.

Jos tietäisit auton tarkan valmistushinnan, menisitkö julistamaan automyyjälle, että tehän vedätte välistä? Viime vuonna ne ainakin vetivät, voitto% oli noin 11.

Viime vuonna voittoa VW-konsernilla tuli merkeittäin:
Porsche 15 800 euroa/myyty auto
Audi 3 700
Skoda 800
VW 600
Seat -500

Audin myynnistäkin yli kolmannes on malleja A1 ja A3, joissa kate ei liene paljon VW:tä suurempi, niin muissa mallisarjoissa liikutaan yli 5 000 euron voitossa autoa kohti. Eli yhdellä A6:lla tehdään ehkä saman verran voittoa kuin 10 Golfilla.
Volvo XC60 T8 Inscription

tapanixxx

En varmaankaan menisi pyytämään lisäalennusta autosta mutta ihan yleisestä mielenkiinnosta tämän haluaisin tietää.

Auton tarkka valmistushintahan on paljon muutakin kuin vain materiaalikustannus ja työhinta. Valmistuksessa käytetyt koneet ja muu pitkäjänteinen investointi pitää myös jyvittää per tuotettu auto.

Jos vw konsernin tulosta katselee tarkemmin niin valtaosan voitosta tekee audi ja porsche. VW autoilla tehdään isolla volyymillä pieni tulos, audilla pienemmällä volyymillä suuri tulos.

nemos

Jos ajatellaan, että valmistajalle jää Golfista tuo keskimääräinen voitto 600 euroa, niin todennäköisesti 1.2 TSI Trendline myydään tappiolla ja 1.4 TSI Highlinesta jää voittoa enemmän kuin tuhat euroa, GTI:stä sitten jo useampi tonni.

Saksassa näyttää olevan 1.2 TSI 85 ja 105 hv versioiden hintaero 1 500 euroa eikä valmistuskustannuksissa ole käytännössä eroa näiden välillä.
Volvo XC60 T8 Inscription

monster

VI kopan Golffista oli juttua saksalaisessa autolehdessä pari vuotta sitten että tehtaalta ulos tullessa auto perusvarusteilla tuotantokustannus on 2.200eur. Ja lisä varusteillahan se tili autokaupassa vasta tehdäänkin  ;D

Juttelin tuossa pari viikkoa sitten ex-kolleegan kanssa joka nykyjään eräällä suomalaisella automaahantuojalla talouspuolella. Valitteli että tänä vuonna automyynti dyykannut sen -20% mutta erityisesti lisävaruste myynti uusien autojen kaupassa tippunut pahasti ja näkyy tulosta heikentämässä rajusti.
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

nemos

Autoalan tiedotuskeskus julkaisi ennen taulukkoa Henkilöauton hinnanmuodostus. Uusin, jonka löysin, oli vuodelta 2002. Sen mukaan maahantuojan ja piirimyyjän osuus keskimääräisestä 25 000 euron autosta oli 3 500 euroa. Eivät ole ainakaan piirimyyjien kustannukset myytyä autoa kohti alentuneet 10 vuodessa, joten samaa suuruusluokkaa lienee tuo nykyäänkin.
Volvo XC60 T8 Inscription

Matson757

Yleinen suuntaus lienee lähes kaikilla valmistajilla valmistuskustannusten laskeminen. Jos esimerkiksi VW säästää TSI:n jakoketjussa ja DSG:n osissa muutaman kympin käyttämällä laskennallisesti heikompilaatuisia osia, on konsernin tuotantomäärillä pihtailusta saatu voitto valtava. Seuraukset ovat sitten yleisessä tiedossa...

Tai noh, ehkä asiat eivät ole tosielämässä noin yksinkertaisia, mutta ainakin laatuvaikutelmassa monet autot ovat menneet reilusti taakse päin. IMO mistään nykykulkineesta ei löydä enää esimerkiksi Mercedes W124:n, BMW E39:n tai Audi A4 B6:n jämäkkyyttä ja laadun tunnetta. Passatin muuttuessa jämptistä 3BG:stä 3C:hen alkoivat ruosteongelmat, käsijarrun reistailut ja ohjaamon nitinät sekä natinat... Jeremy Clarkson sanoisi varmaan rubbish kokeillessaan muovista kojelautaa kuten jossain jenkkiautopätkässä. 

Quality

Lainaus käyttäjältä: nemos - 09.07.13 - klo:21:58
Autoalan tiedotuskeskus julkaisi ennen taulukkoa Henkilöauton hinnanmuodostus. Uusin, jonka löysin, oli vuodelta 2002. Sen mukaan maahantuojan ja piirimyyjän osuus keskimääräisestä 25 000 euron autosta oli 3 500 euroa. Eivät ole ainakaan piirimyyjien kustannukset myytyä autoa kohti alentuneet 10 vuodessa, joten samaa suuruusluokkaa lienee tuo nykyäänkin.

Mitähän tuohon maahantuojan ja piirimyyjän osuuteen mahtaa sisältyä? Kuljetus tuontisatamasta liikkeeseen, rekisteröinti, suomenkielinen käyttöohjekirja, auton tarkastus sekä muutamat pienet suomessa vakiona olevat lisukkeet sekä tietysti auton myynnistä aiheutuvat kustannukset. Luulisin, että tuo viimeksimainittu on se kaikkein isoin siivu, johon sisältyvät tilat, myyntiorganisaation palkat sekä auton pesu-, fixaus- ym. jutut.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.07.13 - klo:22:15
Mitähän tuohon maahantuojan ja piirimyyjän osuuteen mahtaa sisältyä? Kuljetus tuontisatamasta liikkeeseen, rekisteröinti, suomenkielinen käyttöohjekirja, auton tarkastus sekä muutamat pienet suomessa vakiona olevat lisukkeet sekä tietysti auton myynnistä aiheutuvat kustannukset. Luulisin, että tuo viimeksimainittu on se kaikkein isoin siivu, johon sisältyvät tilat, myyntiorganisaation palkat sekä auton pesu-, fixaus- ym. jutut.

Eikös tuosta kaiken muun paitsi toimitilat ja myyntiorganisaation kulut maksa suoraan asiakas, toimituskulut: 600â,¬ ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Quality

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.07.13 - klo:22:24
Eikös tuosta kaiken muun paitsi toimitilat ja myyntiorganisaation kulut maksa suoraan asiakas, toimituskulut: 600â,¬ ::)

Tuo on kyllä totta. On syytä olettaa, että kun ko. kustannuserä asiakkaalta kerran peritään, se myös kattaa nuo kustannukset.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Hesse

Näin joskus amerikkalaisen tutkimuksen, jonka mukaan auton materiaalit ja kokoonpanotyö ovat 50% auton hinnasta. Valmistajan kiinteät kustannukset (mm. tuotekehitys, tilat) muodostavat 25% ja myyntiportaan osuus on 25%.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 09.07.13 - klo:23:43
Näin joskus amerikkalaisen tutkimuksen, jonka mukaan auton materiaalit ja kokoonpanotyö ovat 50% auton hinnasta. Valmistajan kiinteät kustannukset (mm. tuotekehitys, tilat) muodostavat 25% ja myyntiportaan osuus on 25%.

Suomessa prosentit menee uusjakoon kun verokarhukin haluaa omansa, kyseinen pitkäkyntinen taitaa olla suurin yksittäinen rahallinen hyötyjä uudesta autosta :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Taky

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 09.07.13 - klo:23:47
Suomessa prosentit menee uusjakoon kun verokarhukin haluaa omansa, kyseinen pitkäkyntinen taitaa olla suurin yksittäinen rahallinen hyötyjä uudesta autosta :P

Toki, mutta tuo kohta on helppo, sillä se näkyy suoraan hinnastosta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Taky - 10.07.13 - klo:08:35
Toki, mutta tuo kohta on helppo, sillä se näkyy suoraan hinnastosta.

Paitsi ALV, sen joutuu laskemaan itse.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tapanixxx

#21
Tein tällaisen osin arvioihin perustuvan laskelman auton valmistuskustannuksista.

Otetaan esimerkkinä vw-konsernin halvin suomessa myytävä auto, seat mii perusvarusteilla.

Autoveroton hinta 9400 e.
Autovero 1600 e.

Alv 0% autoveroton hinta 7600 e.

Tästä saadaan että valtio tienaa n. 3400 e per myyty auto. Aika hyvä tili valtiolle kun ottaa huomioon että kyseessä on näin edullinen auto.

Jatketaan.

Oletetaan että myyjäliike saa 1800 e. Tämä ihan oma arvio. Tästä osuudesta tietysti vähennetään asiakkaalle mahdollisesti annettava alennus. Jos asiakas saa vaikka 500 euroa alennusta, niin liikkeelle jää 1300 euroa.

Edit lisätty maahantuoja. Oletetaan että maahantuoja vetää välistä 600 e.

Tällöin valmistajalle jää 5200e per myyty auto.

Oletetaan että valmistuskustannus on 1500 euroa. Tehdastyö ja materiaalit.

Jäljelle jää 3700euroa.
Vähennetään Kuljetuskustannus suomen satamaan yhteensä 200 e.

Jäljelle jää 3500 euroa, josta maksetaan.
- suunnittelukustannukset
- toimihenkilöiden ja johtajien palkat
- kiinteät kustannukset koneisiin, rakenuksiin

Voittoakin pitää lopulta jäädä, muuten osakkeenomistajat huolestuvat. :)

Tässä näkee hyvin sen että pienen auton valmistus ei ole mikään kultakaivos.
Vähän isompaa autoa voidaan myydä kaksinkertaisella hinnalla jolloin voittomarginaali kasvaa huomattavasti.

Ja kun myydään auto premiumiana niin voittokerroin sen kun kasvaa.

Tämän päälle tulee asiakkaalle maksettavaksi tietysti toimituskulut mutta ne on oma maksueränsä eivätkä vaikuta yo. laskelmiin.

Kun ottaa huomioon että seat mii on yksi edullisimmista autoista suomessa ja siitä menee veroa n. 3400e voidaan tietysti tehdä johtopäätös että 3400e käytetyn auton ostaja saa rahalle jonkinlaisen, joskus aika hyvänkin vastineen, kun taas edullisen auton ostaja maksaa tuon summan jo pelkkinä veroina.


Karvis

Ylläolevassa laskelmassa maahantuoja tekee hommia talkoilla ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.07.13 - klo:07:15
Ylläolevassa laskelmassa maahantuoja tekee hommia talkoilla ::)

Tosiaan :)

Ei taida ihan kahvirahoilla tuota hommaa tee mutta kokonaislaskema osoittaa että hirveän isot summat ei tuossa pikkuautokaupassa pyöri. Tosin valtion rahastama osuus niin prosentuaalisesti kuin absoluuttisestikin on kohtuu muhkea :)

Maahantuojan rooli on tässä arvoketjussa aika vähäinen tai ainakin itse näen asian näin. No ehkä koulutus ja uusien mallien hintaneuvottelut.

nemos

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 18.07.13 - klo:08:16
Tosiaan :)

Ei taida ihan kahvirahoilla tuota hommaa tee mutta kokonaislaskema osoittaa että hirveän isot summat ei tuossa pikkuautokaupassa pyöri. Tosin valtion rahastama osuus niin prosentuaalisesti kuin absoluuttisestikin on kohtuu muhkea :)

Maahantuojan rooli on tässä arvoketjussa aika vähäinen tai ainakin itse näen asian näin. No ehkä koulutus ja uusien mallien hintaneuvottelut.

BMW Suomi on esimerkki maahantuojasta, joka pyörii pienellä organisaatiolla ja jolla ei ole omia liikkeitä. Sillä on 17 työntekijää, joten henkilöstökustannus on luokkaa 250 euroa myytyä autoa kohti. Siihen päälle muut kiinteistö yms. kustannukset, niin suuruusluokka voisi olla 500 euroa. Tässä BMW:n tapauksessa maahantuoja tekee lisäksi voittoa 1 500 euroa myytyä autoa kohti viimeisimmän julkaistun v. 2011 tilinpäätöksen mukaan.
Volvo XC60 T8 Inscription

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: nemos - 18.07.13 - klo:08:27
BMW Suomi on esimerkki maahantuojasta, joka pyörii pienellä organisaatiolla ja jolla ei ole omia liikkeitä. Sillä on 17 työntekijää, joten henkilöstökustannus on luokkaa 250 euroa myytyä autoa kohti. Siihen päälle muut kiinteistö yms. kustannukset, niin suuruusluokka voisi olla 500 euroa. Tässä BMW:n tapauksessa maahantuoja tekee lisäksi voittoa 1 500 euroa myytyä autoa kohti viimeisimmän julkaistun v. 2011 tilinpäätöksen mukaan.

Niin, laskelmani oli yksinkertaistettu malli ja luultavasti maahantuojan välistä vetämä osuus on riippuvainen auton myyntihinnasta.

Tässä laskelmassa kun puhutaan todella edukkaasta autosta ilman lisävarusteita niin kaikkien välistävetäjien kate on minimissään.

Sitten kun aletaan varustella autoa niin varmaan jokaisen osapuolen (valmistaja, maaahantuoja, jälleenmyyjä) kate nousee. Ja päälle valtion verotulot.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 18.07.13 - klo:08:41
Sitten kun aletaan varustella autoa niin varmaan jokaisen osapuolen (valmistaja, maaahantuoja, jälleenmyyjä) kate nousee.

Eikä ainoastaan â,¬:ssa laskettuna, vaan hyvin usein myös %:ssa => â,¬-määräinen kate nousee kahta kauheammin :o Toki joukossa on myös "kiinteitä" kustannuksia kuten tuo rahti, joka ei muutu jos auton koko ei muutu = sen viemä tila ei muutu vaikka toinen olisikin karvalakki ja toinen tappiinsa varusteltu yksilö. Ja tietty se valtion siivu, joka on kiinteä % joka tapauksessa 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Ghzeit

#27
Automaailman ulkopuolelta, mutta esim Rovaniemen kelkkatehdas tekee 70% tuloksestaan varaosilla (mutu-kuulokojehuhupuhe). Periaatteessahan tämä käy järkeen että myydään tuote halvemmalla ja osia hiukan kalliimmalla niitä tarvittaessa, VWn tietäen niitähän tarvii  ;D
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 19.07.13 - klo:11:51
Automaailman ulkopuolelta, mutta esim Rovaniemen kelkkatehdas tekee 70% tuloksestaan varaosilla. Periaatteessahan tämä käy järkeen että myydään tuote halvemmalla ja osia hiukan kalliimmalla niitä tarvittaessa, VWn tietäen niitähän tarvii  ;D

Niin, alapa kasaamaan auto varaosista niin alkaa olla kärryllä hintaa :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 19.07.13 - klo:11:52
Niin, alapa kasaamaan auto varaosista niin alkaa olla kärryllä hintaa :P

Oletteko laittaneet merkille että vw konsernin varaosat ovat kallistuneet viimeisen viiden vuoden aikana aika paljon.

Muistelen että vuonna 2008 esim. Litra jarrunestettä maksoin n 8.5 e. Tänä päivänä hinta on noin 13 e.

Muissakin osissa on tullut korotuksia. Hyvänä esimerkkinä joku täällä mainitsi että Passattiin takanapa laakereineen oli n. 270e ja päälle asennuskustannus. Ulkomailta tilattuna Fag tai SKF maksaa alle 70 e. Todellinen valmistuskustannus on luokkaa 10 e joten kyllä volkkari ottaa aika hyvin noista varaosista.

Vw huollot eivät asenna asiakkaan itse tuomia osia vaan käyttävät aina alkuperäisiä. Täten on aika hyvin varmistettu omien osien kallis myynti. Esim. Pssatin käsijarrun moottorin valmistaja trw myy alle puoleen hintaan moottoria jälkimarkkinoilla. Sen asennuttaminen volkkarilla ei käy päinsä koska ei ole hankittu heiltä. Itse osa on 100% samanlainen ja samasta tehtaasta tullut.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy