Audi Q5

Aloittaja Flat, 23.03.10 - klo:06:31

« edellinen - seuraava »

Ktk

Niinpäs muuten onkin, muistinpa väärin! Olikin eka kerta kun näin kävi...

Pekka T

Q5:ssa on 7-vaihteinen s-tronic märillä kytkimillä (väännön kesto 550 Nm), tätä laatikkoa saa vain pitkittäiskoneisten quattrojen yhteydessä.
Ymmärtääkseni näihin vaihdetaan öljyt jusapen jo mainitseman 60 tkm:n välein.
7- vaihteinen kuivakytkiminen s-tronic/dsg on sitten eri asia (väännön kesto 250 Nm).
Joku viisampi voisi vielä tätä asiaa tarkentaa.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

quuviis

Tervehdys!
Willhard tuossa muutama viesti aiemmin totesi, että automyyjä oli vähän sekaisin lämmityslaitteiden malleista. Niin taitaa olla valmistajakin. En ole itse ehtinyt asennuttamaan omaan autooni vielä mitään moottorinlämmitintä ja tänään sitten poikkesin kysymään hintaa em. sarjoille. Olin pari viikkoa sitten ollut katsovinani Defan sivuilta, että autooni (2.0 Tdi) voi asentaa sekä letku-, että säteilylämmittimen. Liikkeen huoltoneuvoja selasi sekä manuaalistaan, että Defan sivuilta tietoja ja totesi, että ei autoon voi asentaa kuin säteilylämmittimen. Intin vastaan ja sanoin, että tiedän, että kyseiseen auto-/moottorimalliin on ollut saatavilla Defaltakin jäähdytysnestettä lämmittäviä lämmittimiä. Kaveri lupasi selvittää asiaa ja soitti hetken päästä minulle. Defan maahantuojan "asiantuntija" oli sitten kertonut, että aikaisemmin he ovat "sallineet" molempien lämmitinmallien asentamisen, mutta nyt he eivät ainakaan suosittele letkulämppäriä, koska jostain kumman syystä se on aiheuttanut muutamissa autoissa (Q5) vikatilan, ilmeisesti niin voimakas ristiriita lämpötila-antureiden antamilla tuloksilla, että moottorinohjausjärjestelmä hiukan sekoaa. Ovat siis joutuneet vaihtamaan tilalle säteilylämmittimiä ja nyt suosittelevat pelkästään sen asentamista. Mielenkiintoiseksi asian tekee sen, että saman konetyypin (onko tuo nyt CAHA, vai mikä se nyt oli...) autoihin - A4 / A4 Allroad, tuo letkulämppäri on edelleen suositeltava lämmitin... Tiedä sitten, mikä on totta, mutta tällaista minulle kerrottiin tänään.
-quuviis-
VAG:t pihassa: Audi Q7 e-tron -16, Audi Q5 2.0 Tdi S-tronic -10 ja VW Beetle 2.0 -99 - Ei VAG:t pihassa: MB SLK 200K -04, Toyota Corolla :) Ex VAG:t: Audi A6 (4G) 2.0 Tdi -13, Audi A6 2.0 TFSI -06, Audi A4 -03, Audi 80, VW 1300 -66 & 68

Willhard

Aika mielenkiintoista tietoa noista lämmittimistä! Mun myyjä lupasi myös selvittää Kahalta, että mikä Defa tuohon nyt sitten passaisi. Katsotaan mitä vastaavat.

Mielenkiintoisia kommentteja myös noista laatikon öljyjen vaihdoista. Itse lueskelin tosiaan sen koeajoauton omistajan manuaalia ja huoltovihkoa niin kyllä siellä suoraan sanottiin, että 6-v dsghen vaihdetaan öljyt 60 tkm välein ja 7-v laatikkoon ei, ainakin 2.0 TDI:n tapauksessa. Samoin Torsenista ja sen öljyjen vaihdosta ei ollut mitään mainintaa. Lisäksi aika kova juttu oli jakoremmin vaihtoväli: 210 tkm! Haluaisin nähdä sen, ketä uskaltaa Suomen oloissa vetää nuo kilometrit yhdellä remmillä... Täytyy vielä kysyä huollosta mikä oikeasti tuo väli meillä on.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: quuviis - 15.12.10 - klo:18:32
Tervehdys!
Willhard tuossa muutama viesti aiemmin totesi, että automyyjä oli vähän sekaisin lämmityslaitteiden malleista. Niin taitaa olla valmistajakin. En ole itse ehtinyt asennuttamaan omaan autooni vielä mitään moottorinlämmitintä ja tänään sitten poikkesin kysymään hintaa em. sarjoille. Olin pari viikkoa sitten ollut katsovinani Defan sivuilta, että autooni (2.0 Tdi) voi asentaa sekä letku-, että säteilylämmittimen. Liikkeen huoltoneuvoja selasi sekä manuaalistaan, että Defan sivuilta tietoja ja totesi, että ei autoon voi asentaa kuin säteilylämmittimen. Intin vastaan ja sanoin, että tiedän, että kyseiseen auto-/moottorimalliin on ollut saatavilla Defaltakin jäähdytysnestettä lämmittäviä lämmittimiä. Kaveri lupasi selvittää asiaa ja soitti hetken päästä minulle. Defan maahantuojan "asiantuntija" oli sitten kertonut, että aikaisemmin he ovat "sallineet" molempien lämmitinmallien asentamisen, mutta nyt he eivät ainakaan suosittele letkulämppäriä, koska jostain kumman syystä se on aiheuttanut muutamissa autoissa (Q5) vikatilan, ilmeisesti niin voimakas ristiriita lämpötila-antureiden antamilla tuloksilla, että moottorinohjausjärjestelmä hiukan sekoaa. Ovat siis joutuneet vaihtamaan tilalle säteilylämmittimiä ja nyt suosittelevat pelkästään sen asentamista. Mielenkiintoiseksi asian tekee sen, että saman konetyypin (onko tuo nyt CAHA, vai mikä se nyt oli...) autoihin - A4 / A4 Allroad, tuo letkulämppäri on edelleen suositeltava lämmitin... Tiedä sitten, mikä on totta, mutta tällaista minulle kerrottiin tänään.
-quuviis-

Sulla taisi olla s-tronic laatikko? Skodassa kuulemma DSG estää letkulämppärin asennuksen jonkunlaisten nesteen kierto ongelmien vuoksi, olikos että siellä lootassa oli joku venttiili joka estää nesteen kierron. En tiedä minkälainen systeemi Audissa on, mutta syy voisi olla sama ???
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Erkka

Jakoremmin vaihtoväli näissä nykyisissä VAG moottoreissa on todella kasvanut. Polo 1.6 TDI:n vaihtoväliksi luvataan 240t/km!
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

jusape

Lehtihyllyssä vilkaisin Autobild Allrad-lehdestä kaksinkamppailun X3 vs. Q5.

Saksan ymmärrys hieman huono, mutta arvojen perusteella ainakin X3 vakuutti, koska aika lailla suorituskykyisempi ja taloudellisempi. Kuitenkaan Q5 ei pisteissä juurikaan jäänyt ja kehuivat hyväksi tuotteeksi. Ja jos ottaa huomioon, että X3 on juuri markkinoille tullut, kun Q5 jo yli 2 vuotta vantaa suunnittelua ja tekniikkaa.

Tuon näköinen aviisi, jos jotakuta kiinnostaa vilkaista lehteä:
http://www.autobild.de/artikel/auto-bild-allrad-1-2011-1308806.html

a-o

Lainaus käyttäjältä: jusape - 20.12.10 - klo:19:56
Tuon näköinen aviisi, jos jotakuta kiinnostaa vilkaista lehteä:
http://www.autobild.de/artikel/auto-bild-allrad-1-2011-1308806.html

Mielenkiintoinen käännös google translatella:)
LainaaAudi ja BMW , joka rakensi parempia autoja? Kun kyseessä on uusi X3 ja Q5 ei voi vastata tähän kysymykseen selkeästi. Vertailun vuoksi BMW voittaa niin vähän, että totean vain: maku. Molemmat autot ovat nykyistä uusinta tässä luokassa. Ne tarjoavat erinomaisen passiivinen ja aktiivinen turvallisuus lyhyet jarrutusmatkat ja hölmö-todistus käsittely, erinomainen talvi suorituskykyä, riittävästi tilaa tuntea olonsa mukavaksi ja kutsuva, mukavuus, täysin riittävä suorituskyky - ja päivittäinen kulutus noin 7 litraa 100 km.

sheikki

Lainaus käyttäjältä: sheikki - 25.09.10 - klo:16:11

Tanaan cruise paalla ajaessa alkaa nykimaan 120-130 vauhdissa. Kierrokset humppaa n. 300 rpm edestakas. Onko muilla ollut vastaavaa? 2.0 tfsi siis kyseessa. Diileri taannoin mainitsi etta moottorin ja laatikpn softan paivitykseen pitaisi vieda, liekko auttaisi tahan vaivaan.

Koitan haulla etsiä mutten löytänyt, oliko tähän joku korjaus olemassa? Tänään vein auton huoltoon ja siellä heti "ammattitaitoinen" kaveri sanoi että se on ihan normaalia  :o Heti alkoi verenpaine nousemaan ja tuli ikävä BMW:n ammattitaitoista huolto-organisaatiota. Softa laatikkoon päivitetään tänään huollon yhteydessä, saa nähdä korjaantuuko tuo kierrosten seilaus samalla.
Jeep Grand Cherokee V6 Limited -12, Honda CBR 600RR -06, Ducati 899 Panigale.

sheikki

Itse itselleni vastaten, vika poistui tuon päivityksen myötä. Takaisinkutsussa oli myös A-pilareiden klipsujen vaihto.
Jeep Grand Cherokee V6 Limited -12, Honda CBR 600RR -06, Ducati 899 Panigale.

PTG

Lainaus käyttäjältä: jusape - 20.12.10 - klo:19:56
Lehtihyllyssä vilkaisin Autobild Allrad-lehdestä kaksinkamppailun X3 vs. Q5.

Saksan ymmärrys hieman huono, mutta arvojen perusteella ainakin X3 vakuutti, koska aika lailla suorituskykyisempi ja taloudellisempi. Kuitenkaan Q5 ei pisteissä juurikaan jäänyt ja kehuivat hyväksi tuotteeksi. Ja jos ottaa huomioon, että X3 on juuri markkinoille tullut, kun Q5 jo yli 2 vuotta vantaa suunnittelua ja tekniikkaa.

Teknikens Värd -lehdessä (01/2011) pakkaa oli hämmentämässä lisäksi vielä XC60 D5 motilla. Tulos samansuuntainen eli X3 voitti, Q5 toinen ja XC60 jäi suht täpärästi viimeiseksi. Merkittävin ero tuossakin testissä syntyi siitä, että X3 oli sekä suorituskykyisin että taloudellisin. Lehti jäi mökille, joten en kylläkään pysty tarkistamaan, mikä merkitys esim. autojen erilaisella hintasuhteella ja/tai perusvarustelulla (Ruotsi vs. Suomi) testimenestykselle mahdollisesti oli.

Hieman erikoinen yksityiskohta testissä oli mitatut tehot ja väännöt, kun tehot olivat 165, 165 ja 199 hv (luvatut X3 184, Q5 170 ja XC60 205 hv). Tarjosivat selitykseksi, että X3:ssä tehot jostain syystä rajoittuivat rullilla ajettaessa. Tiedä sitten, mutta sinällään ihan uskottava selitys, kun perinteinen 0-100 km/h rykäisy kuitenkin kesti X3:llä noin 2 sekuntia tai jopa hieman ylikin vähemmän kuin kilpakumppaneilla.

Vollelta siis melko surkea esitys pelkästään teholukemia tuijottamalla erityisesti Q5:een verrattuna, mutta siinähän ei ole mitään uutta niin kauan kuin siinä tuota muutoin ihan toimivan oloista geartroniccia käytetään. Pieni pettymys silti, kun padasta kuitenkin mitattiin vääntöä hieman luvattua enemmän ja Audista taas jopa jonkin verran vähemmän (=eroa jotain 90 nm).

XC60 olisikin todennäköisesti melko erityyppinen laitos vaikkapa kaksoiskytkentälaatikolla... Audilta taas ei noilla tehoilla juurikaan enempää edes voi toivoa.

Flat

Mielenkiintoista, viitteitä siitä, että pikkumöhkö voi saada hieman potkua pellin alle.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110112-audi-q5-sq5-rsq5/index.xml

Flat

Lainaahttp://www.audiblog.nl/wp-content/QS5-3-0-TFSI-333-pk.jpg

SQ5 voi olla lähempänä kuin kuvittelimmekaan. Spy shotti jossa kuski jutun mukaan audin vaatteissa.

kuva ilmeisesti jo viime syksyltä, mutta edellisen viestin "tavaramerkkien" rekisteröinti antaa vahvistusta tälle aikaisemmalle bongaukselle.

FTB59

Laitetaanpas pitkästä aikaa vähän sekalaisia Q5 2.0TDI S tronic kuulumisia.

22tkm mittarissa ja edelleen huolettomia kilometrejä kertynyt tasaiseen tahtiin, huhtikuussa tulee vuosi täyteen ja tällä vauhdilla aika tarkkaan 30tkm on silloin mittarissa ja sitä myöten ensimmäinen huolto rupeaa olemaan ajankohtainen. Öljyä on kulunut näytön mukaan noin puolet joten ilmeisesti lisäilyyn ei ole vaihtovälillä tarvetta, edellinen A4 2.0tdi kulutti aika tarkkaan saman verran ennen ensimmäistä huoltoa mutta sen jälkeen kulutus käytännössä loppui. Teknisiä murheita, nitinöitä tai natinoita ei ainakaan vielä ole ilmennyt.

Polttoaineen kulutus on maantiella erittäinkin maltillinen, mutta näin pakkasilla lyhyessä pätkäajossa soppa kyllä maistuu, pitkänajan keskikulutus ajotietokoneen mukaan on 7.5l/100km, ajot koostuneet ehkä 60% kaupunki ja 40% maantietä.

quattro on kuluvana talvena ollut enemmän kuin hyvä eikä ensimmäinen talvi kitkoilla parinkymmenen vuoden nastarengas jakson jälkeen ole tuottanut muuta kuin positiivisia fiiliksiä.

Kuten muutkin ovat kommentoineet auto lämpenee 2.0tdi A4:sta paremmin näin talvisin mutta siltikään en Webaston hankintaa ole katunut....mitään egr tms...ongelmia ei ole esiintynyt vaikka koviakin pakkasia on matkalle mahtunut.

Muutamia havaintoja vertailuna edelliseen Audiin, vakioväri(musta) on erittäinkin haastava pitää kunnossa verrattuna edellisen auton lavagrey helmiäisväriin, oli toki tiedossa mutta siltikin se vähän yllätti vaikka mustia autoja on pihassa ennenkin ollut.

Perusilmastointi ei ulkonäköä lukuunottamatta käytännössä eroa juuri mitenkään edellisen auton kolmialue ilmastoinnista, äänimaailma on ihan yhtä hiljainen kuin kalliimmassa ja huurteenpoiston / ikkunoiden aukipysymisen kannalta en ole huomannut mitään eroa, helteillä ehkä takapenkki ei yhtä nopeasti jäähdy mutta käytännön ero on mitättömän pieni.

Peruspenkit ovat osoittautuneet välttäviksi mutta jos samanlaiseen vaihtaisin tulisi se sporttipenkeillä, samoin nelipuolainen ratti vaihtuisi sporttimalliin.

Parkkitutkat edessä ja takana jatkossakin "välttämättömyys" varuste, auttaa kyllä mukavasti vaikka ilmankin varmasti pärjää, sähköinen takaluukku tulisi myös varustelistalle, sen verran kankeaa näin talvisin on tuo vakioluukun availu, kaasujouset ei tahdo pakkasilla sitten millään avustaa avausta.

Ainoa sellainen lievä miinus tulee tuolta S tronic osastolta, sen toiminta ei aina ole ihan loogista ja kylmänä käytös joskus vähän kulmikasta, saattaa olla että jotain päivityksiä huollossa sitten on saatavilla.

Kokonaisuutena hieno peli ja oisko sitten orastavaa autokuumetta kun noita varustepuutteita on ruvennut spekuloimaan... ;)
ex - Audit: A4 B8 2.0 TDI Multitronic 2008, Q5 2.0 TDI quattro S tronic 2010

jusape

Laitetaanpa omia samaan syssyyn kun FTB59 kommentoi omaansa.

Itselläni ensi viikolla menee 70tkm puhki ja auto on nyt vuoden ajettu.
Parit huollot käyty, ei muuta laittoa ole ollut paitsi takajousten kumit viime talvena kiinnitettiin takuuseen ylös kun olivat tipahtaneet (Audeissa tyyppivika). Samoin pyöränkulmat edestä säädettiin jossain kohtaa.

Sporttipenkit ja sporttiratti ovat minunkin mielestäni must. Nuo penkit on kyllä parhaat mitä olen istunut. Ei liian kovat makuuni, mutta hyvät säätövarat. Aika moni muukin on kehunut. Lisäksi ei ainakaan tämä malli ole lainkaan kulunut, kun joskus näin esim. 60tkm ajetun A5:n jossa penkki rikki laidasta.

S-tronic on tosiaan kylmänä luistava ja hieman äkkinäinen, mutta ei mitenkään pahasti. Varmaan 2.0 TFSI:n voivat kertoa, että siellä lienee enemmän tuota ongelmaa. Dieselkone on niin "laiska" että tuosta ei kovin pahaa ongelmaa aiheudu.

Toinen asia on sekä positiivinen että negatiivinen. Alusta on jäykkä SUV-sarjassa ja varsinkin tosi kylmällä tuntuu että röykyttää oikein kunnolla. Pitkä joustovara ja jäykkä iskari kaiketi sen tekee. Vaimentaa kyllä mahtavasti, ei siinä mitään, ja ehtii kyllä kaikkiin kuoppiin eikä pauku. Asian kääntöpuoli on se, että moni muu SUV ja jopa henkilöautokin tuntuu erittäin heijakalta maantiellä tämän jälkeen. Citikan C5:ssa meinasi tulla paha olo, samoin GLK jopa sporttialustalla aivan eri maata.

Takaluukusta samaa mieltä, kun puoli perää nousee luukun mukana niin pitää käsin avittaa se ylös.
Kitkoista sen verran, että nyt rupee jo kulumaan ja omassani huomaa jäällä hieman lipsuntaa.
Keskikulutus 7l/100km koko ajalla, toki boksi ollut nyt jonkin verran katolla joka lisää 1l/100km maantiellä.
Etututkaa olen omaani kaipaillut jos jotain varustepuutteita pitää mainita.
S-line ulkopakettiahan kuolasin pitkään sitäkin, mutta se jäi sitten haaveeksi.
Lämpöä on riittänyt minun tarpeisiin perusilmastoinnilla + letkulämppärillä.

Itsekin pohdiskelen mitä seuraavaksi. Todennäköisesti vielä vuosi ajoa ainakin ensi syksyyn, sitten voi katsoa 2012 rekisteriin seuraavan pelin. Uudet X3:t, GLK:T ja XC60:t on ajettu mutta niitä ei ainakaan tarvitse kuolata, koska Q5 ei jää yhdellekään niistä minun vertailussani. .

FTB59

Aika haasteellinen tulee tosiaan seuraava autonvaihto olemaan, luulen että itselläni on samanlainen  vähän paremmilla varusteilla ja ehkä vähän tehokkaammalla moottorilla aika korkealla listoilla.

Tutkista vielä sen verran että jos niitä on hankkimassa kannattaa ilman muuta ruksia myös ne etututkat jolloin saa mmi näytölle sen kuvan niistä tutkien sektoreista, eihän niistä piipityksistä ota mitään selvää  ;D ihmeen hyvin on talvikelilläkin tutkat toimineet, ihmeemmin ei mitään sekoiluja ole ollut vaikka aika luminen on auto välillä ollut.
ex - Audit: A4 B8 2.0 TDI Multitronic 2008, Q5 2.0 TDI quattro S tronic 2010

Willhard

Hienoa kuulla kommentteja niiltä, jotka ovat jo enemmänkin saaneet kilometrejä autoonsa. Ainakaan en ole oikein mistään vielä löytänyt sellaisia kommentteja, mitkä olisivat saaneet katumaan ostopäätöstä :)

Mutta kyllä odottavan aika on pitkä... Vaikka olinkin onnellinen, että kovin pitkä ei odotusajan pitäisi olla. Edelleen näyttää tehtaan systeemit valmistusviikoksi 5, joten ensi kuun puolella pitäisi oma kiesi alle saada. Ei vaan jaksaisi odottaa, ei sitten millään... Mutta sitten kun kärry saapuu niin pitää laittaa kyllä heti kommentteja tulemaan.

jusape

Willhard taidatkin olla nyt ainoa ilmoittautunut -11 mallin omistaja täällä.

Kuulin työkaverilta, että muutamissa VAG-konsernin autoissa on nyt tämä ureatankki, ja Q5 sattuu olemaan yksi niistä (2011 mallivuosi). Eli normitankin vieressä on pieni lisätankki jossa on ureaa. Ureaa suihkutetaan pakokaasuun, jolloin päästöt pienenevät. Kun tuo tankki on pieni, niin aina on uhka että se aine loppuu sieltä. Tällöin auto ei toimi (?), sanoi työkaverini. Ja itse on vaikea täyttää, koska jos sitä menee maalipinnalle niin ei ole jälki kai hyvää. Normiautoilijalle tämä ei tuottane ongelma, kun täyttöväli on jotain 10-15tkm, mutta työkseen ajava työkaverikin joutuisi ravaamaan huollossa täytättämässä harva se kuukausi. Ihme touhua ne keksivät päästöjen pienentämiseksi!

edit: kyse on siis tuosta adblue-systeemistä.

Ktk

Jos kusi loppuu niin auto ei käynnisty, mutta systeemi varoittaa vähyydestä ajoissa, olikohan kun vielä pari tonnia pääsee niin tulee jo varoitusta. Ja lisääminen ei ole mikään vaikea operaatio, onnistuu itse ellei nyt ihan kädetön ole.

Willhard

Jep, tuo kusitankki oli kyllä itselläni tiedossa, kun tuli aika perusteellisesti perehdyttyä autoon ennen ostoa. Audin mukaan sellaisen 15 tkm pitäisi päästä yhdellä tankilla. Myyjä jolta auton ostin on tuttuni ja hänen kanssaan tuosta AdBlue-tsydeemistä juteltiin enemmänkin. Kusen lisääminen on helppo homma, mutta tähän kannattaa käyttää jotain marmoritiskin litkua, koska siinä tulee mukana joku omanlainen korkki, jonka saa vain napsautettua täyttöreikään kiinni ja sitten vaan pullo tyhjäksi. Ilman tuota systeemiä lisäys on kuulemma vähän hankalampaa. Itse en tätä nyt sen kummemmin pelkää, koska tuolta on tuttuja enemmänkin VAG-liikkeissä töissä niin saan tämän kyllä hoidettua helposti.

Mutta olen kyllä aivan samaa mieltä, että aivan turhaa touhua moinen... Ehkä maailma nyt sitten pelastuu, kun meikäläisellä on pissaa tankissa :)

Docw

Lainaus käyttäjältä: jusape - 23.01.11 - klo:10:37
Willhard taidatkin olla nyt ainoa ilmoittautunut -11 mallin omistaja täällä.

*köhhöh* toinen.. Minulla ainakin on -11 mallivuoden auto ;)

quuviis

*köhin minäkin* ja totean, että ainakin vasta kolmas. Minullakin on mallivuoden 2011 auto, taisi olla ihan ensimmäinen viikko menossa uutta mallivuotta (22 vai 23?/2010), kun minun autoni valui linjan päästä ulos. Jotain on kuitenkin tainnut tapahtua myös vuoden nyt oikeasti vaihtuessa, koska ei minun autossani (vaikka diesel onkin) ole ureatankkia, tai ainakaan sellaisen olemassaolosta en itse tiedä mitään.

Takana on nyt n. 20.000 huoletonta ja miellyttävää kilometriä. Näin ensimmäisen q-talven aikana ainakin tuntuu siltä, että seuraavatkin autot olisivat nelivetoisia, on se vaan niin hieno ominaisuus. Minulla on ilmeisesti raskas kaasujalka, koska keskikulutus on reilusti yli 8 l / 100 km, mutta varmasti menisi pienemmälläkin, jos jättäisi leikittelyt väliin ja ajaisi enemmän matka-ajoa. Kalliiksi tämä auto selvästi käy, nyt vaimollakin on seuraavalle kakkosautolle kaksi lisäkriteeriä - neliveto ja s-tronic - huh!

quuviis
VAG:t pihassa: Audi Q7 e-tron -16, Audi Q5 2.0 Tdi S-tronic -10 ja VW Beetle 2.0 -99 - Ei VAG:t pihassa: MB SLK 200K -04, Toyota Corolla :) Ex VAG:t: Audi A6 (4G) 2.0 Tdi -13, Audi A6 2.0 TFSI -06, Audi A4 -03, Audi 80, VW 1300 -66 & 68

Willhard

Piina on viimein ohi! Eilen sain alle oman QuuFemmani. Siitä tuli kyllä juurikin sellainen mitä halusin!

Muutama sata kilsaa nyt alla ja kyllä tuo vaan melko hieno peli on, ei voi muuta sanoa. Tuo S-Tronic on kyllä mielettömän hieno laatikko. Tuon diisselin jatkona toimii kyllä mahtavasti. Ja tuo moottori on kyllä kanssa varsin asiallinen ja meikäläiselle riittävä. En vaan voi ymmärtää, mitä Audi tekee noille TDI koneille verrattuna konsernisisarien TDI-koneisiin! Kone käy aivan mielettömän hienosti ja hiljaisesti, ei juuri diisseliksi usko. Puolestaan yhden tutun RS Ocun, jossa myös CR-kone, motti pitää kyllä melkoista elämää verrattuna tähän. Eli ovatko nuo muut 170 heppaiset TDIt jotenkin erilaisia, ihan kiinnostaisi uteliaisuuttani tietää.

Pari moitettakin pitää Audille antaa. Kuskin puolen takaovi ei avaudu sisältä lainkaan. Tuntuu kuin lapsilukko olisi päällä koko ajan ja vaikka sitä kuinka yrittää avaimella kääntää päälle ja pois niin sillä ei ole mitään vaikutusta. Käsittämätöntä, miten Audin laaduntarkkailu ei tuollaista hommaa muka tehtaalla tsekkaa. Noh, ensi viikolla tutkivat huollossa mikä mahtaa olla vikana.

Toinen miinus on ulisevat jarrut. Ainakin näillä pakkasilla etujarrut pitävät jarrutuksessa sellaista ihme valitusta tuon tuosta. Tämä nyt ei juuri menoa haittaa ja uskon tuon varmaan tuosta asettuvan jahka saa vähän kilometrejä autoon alle. Mutta täytyypä tsekkailla asettuuko tuo tuosta käytössä.

Mitään muuta pahaa sanottavaa ei kärrystä kyllä ole. On kyllä niin käsittämättömän hyvä ajettava, vieläkin pitää sitä ihmetellä. Ja plussaa on pakko antaa tuosta lämmöntuotosta. Pelkäsin kyllä sitä, mitenhän kylmä kopissa mahtaa näillä reilun 20 pakkasilla olla. Ja mitä vielä! Koppi kuumenee loistavasti! Moottori toki lämpeää hitaammin, mutta ihme kyllä se sentään lämpenee näillä keleillä.

Nämä siis ensi fiilikset. Täytyy laittaa lisää kommenttia, jahka kertyy kilometrejä mittariin.

jusape

Onnittelut Willhard!

Kuulostaa siltä miltä pitääkin eli tyytyväinen uusi Q5-kuski. Pikkuvikoja, helppo korjata :)
Jarrut: tuntuu vinkuvan useissa Audeissa uutena, samoin oli itsellänikin viime talvena. Tänä talvena ei ole ollut tietoakaan. Automyyjä sanoi joskus, että levyt kylmenee ja siitä tulee vinkuna. Hän kuulema ajeli hieman jarruja laahaten välillä oikein kylmällä kelillä niin vältti vinkunan. Toki ei tuota varmaan passaa ihan hirveästi harrastaa jos ei halua levyjä vaihtoon ihan heti.

Quality

Onnittelut Willhardille, kun olet saanut upean ajokin alle! Kuvia autotalliin odotellessa  :D. Ja toivottavasti nuo pikkuhäröt ovat ohimeneviä, ja meno maistuu jatkossakin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

SgtMP

Onneksi olkoon hienosta valinnasta. Laittelehan tosiaan kuvia tulemaan uudesta perheenjäsenestä....   :)

Willhard

Kiitosta vaan kaikille. Kuvia tulee kyllä, jahka jaksan napsia. Tuli tuosta luovutushetkellä muutama kehno kuva napsaistua, mutta täytyy ottaa parempia tässä kun kerkeää auton pesemään. Nyt jo ikävästi hieman likaa pinnassa :)

Taas on muutama sata saatu lisää kilsoja mittariin, kun ei tuolla malta olla ajamatta... Huomenna pitäisi mennä eka tonni rikki.

Kyllä sitä on meikäläinen ihmeissään, kun ensimmäistä kertaa on tällainen "premium" auto alla, että miten hiljainen se voi olla! En ymmärrä, kun jossain moittivat meluisaksi. Toki nuo Contin kitkat tekevät ihmeitä, mutta silti. Motaria kun ajaa sataa kahtakymppiä niin sisällä on hiiren hiljaista. Ennen kuin auton sain ajattelin hieman, että tekeeköhän tuolla Bluetooth HF:llä mitään, jos ei oikein voi puhua isommissa nopeuksissa. Mutta kyllä tekee! Moni puhelun toisessa päässä ei ole arvannut, että olen autossa. Ja pakko hehkuttaa kyllä tuota HF:ää. Aivan mahtava lisävaruste, onneksi tuli ruksattua mukaan kun ei edes paljoa maksanut. Ratin säätimistä on todella helppoa käyttää puhelinta ja ei tarvitse piuhojen kanssa rämplätä. Jos siis joku empii, että ottaako tuota HF:ää niin ilman muuta kannattaa ottaa sanon minä.

Mutta sitten kysymys liittyen kaistanvaihtovilkkuun, josko joku osaisi auttaa. Olin hieman yllättynyt, että tuosta Audin MMI:stä ei saa säädettyä tuota vilkun toimintaa mitenkään. Edellisessä kärryssä (Ocu II) pystyi tuota vilkkua säätämään Maxidotin kautta. Tässäpä ei pysty. Kaivoin Vag-Comin esiin, mutta en silläkään oikein löytänyt mistä tuota voisi säätää. Ei tunnu löytyvän samoista väylistä kuin muissa VAGgineissa. Voiko muka olla, että tuosta ei saa tuota kolmea vilkausta pois ollenkaan? Itse en oikein tykkää tuosta ominaisuudesta ja haluaisin vilkun välähtävän vain kerran, kun viikseen koskee. Jos siis jollain on tästä lisätietoa niin kiitollisen otetaan vastaan. Nopealla Googletuksella en löytänyt suoraan tuohon keinoa, mutta täytyy tunnustaa, että ei tuota vielä kovin paljoa tullut etsittyä Intterneetistä. Mutta jos joku suoraan tietää mistä tuota voi säätää, tai voiko ylipäätään, niin mieluusti ottaisin tähän neuvoja.

Quality

Käykäähän, Q5-kuskit, ruksaamassa tuolta oikea vaihtoehto, kun näyttää aika tyhjältä tuo teidän osasto: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=4521.msg105644;topicseen#new

Valitettavasti Q5 on siellä vasta joukon jatkona, kun lisäsin muutaman uuden mallin jälkikäteen.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Willhard

No niin! Nyt on sitten meidän osuus huikeat 0,7 %, kun kävin kantamassa korteni kekoon :)

Willhard

Innostuinkin tässä nyt saunakalja(kaljat...) seuranani hieman etsimään Internetin ihmeellisestä maailmasta tietoa Q5:n säätämisestä VCDS:n avulla. Vielä ei ole osunut silmään millä tuota vilkkua voisi säätää, mutta tällainen ihan hyvä sivu osui eteen, joten ajattelin laittaa muillekin tiedoksi:

http://www.audienthusiasts.com/VagCom.html

Tuolla kaikenlaista kivaa, mutta ei valitettavasti apuja omiin tarpeisiini.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy