Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Lani

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 01.09.15 - klo:08:00
Mulla on nyt kesärenkaissa havaittavissa selvästi nopeampaa kulumista renkaiden ulkosyrjässä kuin sisäsyrjässä. Eturenkaissa tämän huomaa erityisesti. Onkohan autossa vai kuljettajassa vikaa? Pyörien suuntausta ajattelin...
Nyt kesärenkailla on ajettu se 20tkm. Auto menee suht suoraan, eli ei puolla. Noin 3mm pinta ulkosyrjässä ja noin 5mm pinta sisäsyrjässä. Missä vika? 18/225/40 rengastus. Ja paineet noin 2,6. Muilla ollut vastaavaa havaittavissa...?
ps. maksaako nelipyöräsuuntaus + tutkien sopeutus tosiaan sen 250e näihin??

Täällä täysin sama ilmiö etupäässä. Renkaina Bridgestone Potenzat samassa koossa ja paineet muistaakseni hiukan kovemmat, jotain 2.8 luokkaa. Nelipyöräsuuntaus tehty 30tkm huollon yhteydessä. Toisessa etupyörässä oli korjattavaa, mutta toinen ok. Molemmat kuitenkin lähes identtisesti kuluneet.
Audi A6 C7 Avant 2.0tdi MY2015

teholopa

Lainaus käyttäjältä: Lani - 10.10.15 - klo:20:41
Täällä täysin sama ilmiö etupäässä. Renkaina Bridgestone Potenzat samassa koossa ja paineet muistaakseni hiukan kovemmat, jotain 2.8 luokkaa. Nelipyöräsuuntaus tehty 30tkm huollon yhteydessä. Toisessa etupyörässä oli korjattavaa, mutta toinen ok. Molemmat kuitenkin lähes identtisesti kuluneet.

Sama täällä. 225.40.18 bridgestonet, 32tkm nyt ajettu ja kuluu ulkoa enemmän kuin sisältä.
Paineet taitaa olla kanssa tuon 2.8. Suuntausta ei tehty.

Eka Golf

Pienennä aurausta raidetangon päistä.

jaakko

Lainaus käyttäjältä: enkero - 10.10.15 - klo:08:20
Eihän ole puhelin latauksessa? Tosin kanavan vaihdon ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla... :-/
Ei keskikonsolin liitännässä, mutta ovipielen hansikaslokerssa (vai mille se on tarkoitettu...) on kolmen reiän jakaja, jossa on kaikki paikat käytössä (2 x kännykkälaturi + navi). Tosin, vinkuna kuului jo ennen tämän systeemin käyttöönottoa. Vaan helppohan tuo on kokeilla kun kohdalle sattuu.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Lani - 10.10.15 - klo:20:41
Täällä täysin sama ilmiö etupäässä. Renkaina Bridgestone Potenzat samassa koossa ja paineet muistaakseni hiukan kovemmat, jotain 2.8 luokkaa. Nelipyöräsuuntaus tehty 30tkm huollon yhteydessä. Toisessa etupyörässä oli korjattavaa, mutta toinen ok. Molemmat kuitenkin lähes identtisesti kuluneet.

Suuntaus tehtiin ja pientä säädettävää etupäässä siis olikin. Ajokäytös ei siitä muuttunut kuitenkaan, ja hyvä niin. Katsotaan nyt miten kuluminen jatkuu.

Nyt tunnustellaan miten kampanjassa vaihdettu ahtopaineen säädin vaikuttaa ajoon.... Vähän tuntuu ehkä vedot nyttemmin miedommilta. Vai liekö kuvitelmaa vain...
Octavia III RS TDI

Daatta

Lainaus käyttäjältä: sami78 - 10.10.15 - klo:19:58
Onko kellään muulla takaluukun alareuna syönyt maaleja puskurista?

Joo, 8/2014 käyttöön otetun Leonin takapuskurin maalit kuluvat puhki hyvää vauhtia. Luukun kumit (nuo vasemmanpuoleiset) syövät maalipintaa. Yritin säätää stoppareita ulospäin, sillä seurauksella että luukku meni huonommin kiinni mutta maalipinta kuluu edelleen... Huollossa mainitsin asiasta, vastaus oli että kumien kuuluu vastata puskurin pintaan ja maalipinnan kuluminen aiheutuu liasta. Totesin siihen että pesen auton viikoittain, mutta keräähän tuollainen pystyperä siinäkin ajassa likaa ja pölyä.

Kompromissina huoltoneuvoja myi puskurin suojakalvon puoleen hintaan. Setissä on kalvon lisäksi lasta, asetusneste ja puhdistusliina eli kaikki tarvittava. Kalvon pitäisi suojata puskurin maalipintaa kulumiselta, mutta itse ongelmaa se ei toki poista. Jos pohjamaali näkyy on peli menetetty.  :-\ Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä huoltoon. Asian korjaaminen vaatisi puskurin kuoren maalauksen, on varsin epätodennäköistä että liike siihen suostuisi...

Kuva pitää ladata kuvapalveluun ja linkata sieltä. Helpointa on käyttää puhelimen pilvipalvelua, OneDrive, Google Valokuvat tms.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Lani - 10.10.15 - klo:20:41
Täällä täysin sama ilmiö etupäässä. Renkaina Bridgestone Potenzat samassa koossa ja paineet muistaakseni hiukan kovemmat, jotain 2.8 luokkaa. Nelipyöräsuuntaus tehty 30tkm huollon yhteydessä. Toisessa etupyörässä oli korjattavaa, mutta toinen ok. Molemmat kuitenkin lähes identtisesti kuluneet.
VAG:n autoissa on ns. negatiivinen olkapoikkeama ( = ylä- ja alakuulanivelen linjan ("olkatappilinjan") ja renkaan keskilinjan välinen poikkeama ). Mikäli vanteen ET/OFFSET poikkeaa alkuperäisestä, niin myös tämä olkapoikkeaman määrä muuttuu. Kannattaisi pitää vanteiden ET mahdollisemman alkuperäisenä.
Tämä toispuolinen renkaan kuluminen on valitettavasti hieman ominaisuus.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

-Oksid-

Pitkästä aikaa viestiä foorumille (taustalla on tullut lueskeltua kyllä):

"Yllättäen" 09.2015 oli ja meni ilman korjausohjetta. Onkos kukaan käynyt kysymässä uutta "probable datea"?
Tosin mitäpä väliä sillä on jos eivät aio tuota korjata lainkaan.
Talvi lähestyy ja jääröpelöisillä teillä tuo kolina on aivan sietämätön. Pitänee vaihtaa itse ne iskarit tai koko auto...

-> aiheesta lähestytty huoltoneuvojaa tänään s-postilla, katsotaan tuleeko mitään uutta tietoa (tuskin). Samalla pyydetty aikaa sähköluukun pummpujen vaihtoon ja kysytty täällä kamppiksena olleen ahtopaineen säätimen perään. Lisäksi pyydetty samalla, kun auton tuon, laittamaan muutama tippa voiteluainetta peileihin, kun jurisevat nyt pakkasten tultua aamulla. Myös öljyt suodattimineen ajattelin vaihdattaa samalla, ylimmääräisenä huoltona siis.

Itsellä sama huomio renkaista, orginaalit aivan finaalissa olevat Bridget kuluneet ulkosivulta ja keskeltä jo lähes kaljuiksi, sisäreunassa selvästi enemmän pintaa. Ilmeisesti tosiaan VAG ominaisuus vai käytetäänköhän sisä- ja ulkosyrjässä eri seoksia?
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

pahasutta

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 12.10.15 - klo:12:13
VAG:n autoissa on ns. negatiivinen olkapoikkeama ( = ylä- ja alakuulanivelen linjan ("olkatappilinjan") ja renkaan keskilinjan välinen poikkeama ). Mikäli vanteen ET/OFFSET poikkeaa alkuperäisestä, niin myös tämä olkapoikkeaman määrä muuttuu. Kannattaisi pitää vanteiden ET mahdollisemman alkuperäisenä.
OT / saivartelu: Mietitytti kun meinasin aavistuksen isompaa rengaskokoa käyttää. Jos "olkatappilinjan" kulma on esim. 12° (jossain vanhemmassa Golfissa oli tätä luokkaa) ja renkaan halkaisija kasvaa tuumalla, niin pelkästään renkaan kasvaneen säteen takia olkapoikkeama siirtyy 2.7mm negatiivisemmaksi. Eikös tämä olisi ihan perusteltu syy pienentää parilla millillä ET:tä? Toki turha yrittää perustella liikkeelle ja itse taas en ole ihan niin milliuskovainen. ::)

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: pahasutta - 13.10.15 - klo:16:07
OT / saivartelu: Mietitytti kun meinasin aavistuksen isompaa rengaskokoa käyttää. Jos "olkatappilinjan" kulma on esim. 12° (jossain vanhemmassa Golfissa oli tätä luokkaa) ja renkaan halkaisija kasvaa tuumalla, niin pelkästään renkaan kasvaneen säteen takia olkapoikkeama siirtyy 2.7mm negatiivisemmaksi. Eikös tämä olisi ihan perusteltu syy pienentää parilla millillä ET:tä? Toki turha yrittää perustella liikkeelle ja itse taas en ole ihan niin milliuskovainen. ::)
Eiköhän renkaan ulkohalkaisija kannattaisi muutenkin pitää alkuperäisenä, eikä kasvattaa sitä tuumalla? Vanteen halkaisijan kasvattaminen toki onnistuu vaikka renkaan halkaisijaa ei kasvata - renkaaksi vaan täytyy valita matalaprofiilisempi, joka mahdollistaa saman kehäpituuden.
Perustelen tätä alkuperäismitallisuutta sillä että näin vaihteiden välitykset säilyvät ennallaan ja täten myös kiintyvyys, huippunopeus ja vetositkeys. Myös nopeusmittarin näyttö säilyy laillisella alueella, ts. ei näytä liian vähän todelliseen nopeuteen nähden.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 13.10.15 - klo:16:45
Eiköhän renkaan ulkohalkaisija kannattaisi muutenkin pitää alkuperäisenä, eikä kasvattaa sitä tuumalla? Vanteen halkaisijan kasvattaminen toki onnistuu vaikka renkaan halkaisijaa ei kasvata - renkaaksi vaan täytyy valita matalaprofiilisempi, joka mahdollistaa saman kehäpituuden.
Perustelen tätä alkuperäismitallisuutta sillä että näin vaihteiden välitykset säilyvät ennallaan ja täten myös kiintyvyys, huippunopeus ja vetositkeys. Myös nopeusmittarin näyttö säilyy laillisella alueella, ts. ei näytä liian vähän todelliseen nopeuteen nähden.

Eipä tuo ~1" muutos renkaan halkaisijassa paljon noihin vaikuta. Itselläni talvirenkaat Octaviassa 205/60-16 alkuperäisen 205/55-16 sijaan. Renkaan halkaisija 20 mm suurempi kuin alkuperäisen. Näin ollen vierintäkehän pituus rapiat 60 mm pidempi. Vaikutusta kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen en ole testannut, mutta nopeusmittarin virhe pienenee 100 km/h todellisessa nopeudessa 105 -> 104:n. Siis viisarimittarin. Vakionopeussäätimen asetus 104 -> 103, eli aika minimaalinen vaikutus.
Mitäkö hyötyä ylikoon renkaasta sitten saa? Sentti lisää maavaraa, joustavamman renkaan rungon -> toimii paremmin liukkaalla, pidempi välitys -> pienempi kulutus (teoriassa).
Konsernipelejä vuodesta 1993

pahasutta

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 13.10.15 - klo:16:45
Eiköhän renkaan ulkohalkaisija kannattaisi muutenkin pitää alkuperäisenä, eikä kasvattaa sitä tuumalla?
...
Olet toki oikeassa, en lähde kiistämään. Esimerkiksi heitetty tapaus toteutuisi osapuilleen Octavia Scoutin rengaskoon käyttämisessä normikoppaisessa huonontien paketin kanssa. Ja Scoutin vakiovanteet ovat 4mm pienemmällä ET:llä, toki jousitus varmaan eritavalla konffattu muutenkin. Odottavalla on ollut aikaa spekuloida oleellisia. :)

clacson

#2952
Normaaleissa Octavioissa (ei RS) on Workshop Manualin mukaan sallittu seuraavat rengas- ja ET-variaatiot:
205/55 R16 ET46
205/55 R16 ET48
205/55 R16 ET50
225/45 R17 ET49
205/50 R17 ET45
205/50 R17 ET48
225/40 R18 ET51
Omalla kohdalla talvirenkaat tulee 205/60 R16 ET46 ja kesärenkaat 205/50 tai 205/55 R17 ET45.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

sami78

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.10.15 - klo:11:20
Joo, 8/2014 käyttöön otetun Leonin takapuskurin maalit kuluvat puhki hyvää vauhtia. Luukun kumit (nuo vasemmanpuoleiset) syövät maalipintaa. Yritin säätää stoppareita ulospäin, sillä seurauksella että luukku meni huonommin kiinni mutta maalipinta kuluu edelleen... Huollossa mainitsin asiasta, vastaus oli että kumien kuuluu vastata puskurin pintaan ja maalipinnan kuluminen aiheutuu liasta. Totesin siihen että pesen auton viikoittain, mutta keräähän tuollainen pystyperä siinäkin ajassa likaa ja pölyä.

Päivitys omaan tapaukseeni. Kävin Veholla näyttämässä tuota. Kerroin samalla historian että puskuri on jo ennestään maalattu toisesta naarmutussyystä. Huomasi että asennus hieman vinossa sekä takaluukun nurkat (= naarmutuksen vastaosat) kuluneita. Arvioi että tästä johtunee, kun kerran maalauksen jälkeen alle puolessa vuodessa tuohon tilaan mennyt. Maalauksen jälkeen siis asennettu liian ylös puskuri.
Lopputulemana todennäköisesti puskurin maalannut firma maksaa oppirahoja maalaamalla puskurin sekä takaluukun osittain.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: sami78 - 14.10.15 - klo:23:39
Päivitys omaan tapaukseeni. Kävin Veholla näyttämässä tuota. Kerroin samalla historian että puskuri on jo ennestään maalattu toisesta naarmutussyystä. Huomasi että asennus hieman vinossa sekä takaluukun nurkat (= naarmutuksen vastaosat) kuluneita. Arvioi että tästä johtunee, kun kerran maalauksen jälkeen alle puolessa vuodessa tuohon tilaan mennyt. Maalauksen jälkeen siis asennettu liian ylös puskuri.
Lopputulemana todennäköisesti puskurin maalannut firma maksaa oppirahoja maalaamalla puskurin sekä takaluukun osittain.

Okei, eli asennusvirhe. Ei kai noilla maalaamoilla mitään takuuta ole, jos korjataan niin asiakkaan piikkiin.  ??? Tässä tapauksessa liike varmasti maksaa viulut.

Kiillottelin oman puskurin kuoren taas kertaalleen, naarmut ovat niin syviä ettei niitä pois uskaltanut ottaa kun loppuu lakka kesken. Askartelin puskurinsuojakalvon paikalleen, oli kyllä ensikertalaiselle *ittumainen homma ja taitaa mennä uusiksi... Eli saa ammattilainen tehdä, sen verran jäi vettä kalvon alle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Layzee

Onko kenelläkään muulla ollut "vinkuvikaa"?
Minulla kuuluu omituista kimeää vinkumista oikealta puolelta, nähtävästi konehuoneesta, kun painaa rauhallisesti kaasua ja kierrokset noin 1300-2000. Vinkuminen loppuu melkein samantien kun nostaa kaasun ylös.
Tiistaina menossa pajalle.
nykyinen: Superb 4x4 L&K Combi -16
ex:Octavia III RS DSG -14,  Octavia II FL 1.8 TSI Elegance DSG -12, Octavia II RS Combi -08 jne VAGin ulkopuoleisia

Budvar1.2TSI

Lainaus käyttäjältä: Layzee - 15.10.15 - klo:15:56
Onko kenelläkään muulla ollut "vinkuvikaa"?
Minulla kuuluu omituista kimeää vinkumista oikealta puolelta, nähtävästi konehuoneesta, kun painaa rauhallisesti kaasua ja kierrokset noin 1300-2000. Vinkuminen loppuu melkein samantien kun nostaa kaasun ylös.
Tiistaina menossa pajalle.
Samaa vikaa esiintynyt Octavia Combi 1.2 TS-autossani. Vinkuna tuntuu alkavan vasta kylmien kelien tultua. Ajan paljon vakionopeussäätimellä. Kun vinkuna alkaa ja kytken vakkarin pois, katkeaa vinkuna. Saattaa palata hetken kuluttua.
Valitin asiasta 30 tkm:n huollossa, mutta eipä asiaa noteerattu. Täytynee lähteä asialle uudestaan nyt syksyn tultua.

koivari

Lainaus käyttäjältä: Budvar1.2TSI - 15.10.15 - klo:16:36
Samaa vikaa esiintynyt Octavia Combi 1.2 TS-autossani. Vinkuna tuntuu alkavan vasta kylmien kelien tultua. Ajan paljon vakionopeussäätimellä. Kun vinkuna alkaa ja kytken vakkarin pois, katkeaa vinkuna. Saattaa palata hetken kuluttua.
Valitin asiasta 30 tkm:n huollossa, mutta eipä asiaa noteerattu. Täytynee lähteä asialle uudestaan nyt syksyn tultua.
Minulla kuuluu, kun ajaa noin 30 - 40 km/h esim taajama-alueella 2 vaihteella. Kun vähän nostaa kaasua, niin loppuu. No tuleepahan ajettua vähän pienemmillä kierroksilla. Eipä haittaa muuten. Octavia combi 1.2 TSI.
Skoda Karoq AMB TS85/1.0 M6F Candy White

Ouzi

Huomenna sitten vaihtoon takakontin nostimet ;) Aluksi selitys oli et liikaa rasvaa vaan niin vuotaa ulos. Mut sitä vaan tulee kokoajan lisää. Niin laitetaan sitten takuuseen uudet joka ens vuoden alussa loppuu ???

-Oksid-

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 19.10.15 - klo:13:19
Huomenna sitten vaihtoon takakontin nostimet ;) Aluksi selitys oli et liikaa rasvaa vaan niin vuotaa ulos. Mut sitä vaan tulee kokoajan lisää. Niin laitetaan sitten takuuseen uudet joka ens vuoden alussa loppuu ???

Sama homma täälläkin; pumput vaihtoon, samoin rasvaavat nyt, yöpakkasten alettua, hieman jurisevat peilien käännöt. Lisäksi kysyin tuosta ahtopaineen säätimestä, ei ole allekirjoituksen ajoneuvolle kyseistä kamppanjaa aktiivisena.

Kaikkien yllätykseksi myöskään takapään kolinoista ei ole mitään uutta tietoa tai edes arvausta, milloin asiaan olisi korjausta luvassa.
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

Ärafuu

Ovatko muut havainneet nykimistä moottorin ollessa kylmä (1.4. bensa)?

Nykiminen kestää noin minuutin ajan ja on häiritsevää ja osin vaarallistakin kun kaasulla ei saa haluamaansa nopeutta esimerkiksi
risteyksestä lähdettäessä.

Webastoa käyttämällä ongelmaa ei ole, mutta nykimistä tapahtuu lämpötiloissa joissa Webaston käytölle ei ole tarvettakaan.

Vilperi

Täällä huomattu samaa nykimistä 1.4 bensa. Huollossa oli pariviikkoa sitten mutta vikaa ei huomattu tai löydetty.

KopiK

Lainaus käyttäjältä: -Oksid- - 20.10.15 - klo:00:14

Kaikkien yllätykseksi myöskään takapään kolinoista ei ole mitään uutta tietoa tai edes arvausta, milloin asiaan olisi korjausta luvassa.
Maahantuoja vastasi, että korjaus on jo tuotannossa (uudet autot) ja lokakuun aikana aletaan korjata vanhoja.
Uskoo ken uskoo. Tämä on viides siirtynyt lupaus (maaliskuu, kevään aikana, heinäkuu, syyskuu).
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Vilperi - 21.10.15 - klo:14:58
Täällä huomattu samaa nykimistä 1.4 bensa. Huollossa oli pariviikkoa sitten mutta vikaa ei huomattu tai löydetty.

Sama juttu, huollossa eivät ottaneet asiaan mitään kantaa, kun siitä joskus mainitsin kytkinongelman yhteydessä.
Tällä viikolla tuli ilmoitus, että olisi Ocuun voinut varailla aikaa kytkinremppaan. En tiedä, pitäisikö tästä mainita huomenna uuden auton noudon yhteydessä, takuukorjauksesta kuitenkin kyse...

ophaa

Nykimistä ilmenee välillä täälläkin, samoin tuota vikinää noin 2000rpm kohdalla. Ilmastoinnin puhallinkin pitää nelosnopeudesta alkaen yllättävän "kovaa" ääntä, liekkö ominaisuus. Myös etupää kolahtelee hidastetöyssyistä ajettaessa ja hansikaslokeron kansi rämisee. 30tkm huoltoon on noin 4tkm jäljellä, voisi kai noista mainita siellä... Edellä mainittuja lukuunottamatta ei mitään kummallista, auto käy ja kukkuu ja tyytyväinen olen.

VAGabond

Tuo hanskalokeron kansi tuntuu yllättävän lötköltä pilipaliviritykseltä verrattuna II-kopan pre-FL -mallissa olleeseen.
Eniten ärsytystä kuitenkin aiheuttaa vaihdekepin edessä olevan lokeron kansi. Kannen reuna ja konsolin ympärys on samaa kiiltävää muovimateriaalia ja ajon aikainen tärinä saa ne hinkkaamaan toisiinsa aiheuttaen kitinää. Pitää varmaan viritellä jotain teippiä väliin.

Ja ehkä sinne katossa olevaan lasikoteloon olisi voinut pistää jotain pehmikettä ettei ne lasit resonoi.
Ajossa Ford Focus MK4 (MY19)
Ex. autot
Octavia III Combi 1.4 TSI DSG MY15
Octavia II pre-FL Combi 1.6 MPI

gunkku

Lainaus käyttäjältä: Layzee - 15.10.15 - klo:15:56
Onko kenelläkään muulla ollut "vinkuvikaa"?
Minulla kuuluu omituista kimeää vinkumista oikealta puolelta, nähtävästi konehuoneesta, kun painaa rauhallisesti kaasua ja kierrokset noin 1300-2000. Vinkuminen loppuu melkein samantien kun nostaa kaasun ylös.
Tiistaina menossa pajalle.

Itsellä kuuluu aina välillä. Tänään oli vika päällä huoltoon mennessä ja stetoskoopilla kuunnellen paikallistui vesipumppuun. Eli pumppu tai sen käyttöhihna antaa äänen. Ensi viikolla vaihtoon (kolmannen kerran  :o ). Eka kerta meni kun termari rikki, toinen vuotava vesipumppu ja nyt tuo vinkuna.
hyvää lada laatua :D

BMF

Lainaus käyttäjältä: BMF - 08.10.15 - klo:07:35
start-stop error herja kun käynnistin auton kylmiltään (seisoi pari päivää ajamatta pihassa)--> Kävi hetken vähän vajaalla "röplötti" epätasasesti tyhjäkäynnillä --> sammutin ja uusi starttaus ja pelitti normaalisti -->kävin puntilla ja  palatessa käynnistin auton ja herjakin oli hävinnyt --> ensiviikolla 2 vuotishuolto niin saavat selvitellä mistä johtuu...

alkaako nyt start-stop kilkkeet temppuilemaan sopivasti kun takuu saadaan umpeen...

Noniin soitto tuli auto-sunilta ja sanoivat että sylinterin kannessa on ollut valuvirheitä ja tämän johdosta tavaraa päässyt sinne minne ei pitäisi eli kansi vaihtoon (menee takuun piikkiin.  8)

En kyllä ihan tällaista vastausta odottanut...Tänäänkin ajelin 500km ilman mitään ongelmia, mutta vaihdetaan nyt kun ilmatteeksi sen tekevät.

Alkoi vaan mietityttämään miten monella näitä valuvirheellisiä kansia on ja kuinka monelta tämä jää korjaamatta...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Jussi76

Piti ihan rekisteröityä, että pääsee kysymään, onko muilla ollut tällaista   :)
Kyseessä 1.4 tsi dsg combi, 04/2015, ajettu vasta 5000 km.

Ajan aina työmatkani 70-90 km/h vauhtia Drive modeksi valittuna Eco. Tähän asti toiminut kuten pitääkin. Eilen tapahtui seuraavaa: edessä ajavan rekan perä lähestyi, joten nostin jalan hetkeksi kaasulta. Auto meni coasting-tilaan kuten pitääkin: moottori tyhjäkäynnillä, vaihteena vapaa eli näytössä pelkkä E-kirjain. Normaalisti tässä tilassa kaasua tai jarrua painaessa sopiva vaihde kytkeytyy ja joko alkaa kevyt kiihdytys (tai sitten moottorijarrutus, jos painoi jarrua). Rekan perä lähestyi edelleen vaikka rullailin coastingilla, joten vaihdoin vasemmalle kaistalle (en onneksi vastaantulevien kaistalle) ja lähdin ohittamaan. Kaasusta ei kuitenkaan tapahtunut mitään. Runttasin kaasun aivan pohjaan monta kertaa. Kierrokset pysyvät tyhjäkäynnillä. Painaisin jarrua kevyesti, ei vaikutusta, pysyy tyhjäkäynnillä ja E:llä. Taas kaasua, ei mitään vaikutusta kierroksiin tai vaihteeseen. Taakse alkaa kertyä jonoa kun vauhti hidastuu koko ajan, viereisellä kaistalla on hidas rekka. Nykäisen vaihdekepistä taakse päin, Sport-moodi kytkeytyy ja kaasu alkaa toimia normaalisti.

Ajelin muutaman kilometrin sportilla ja sitten rauhallisessa paikassa kokeilin laittaa Ecolle. Sama homma: kaasua löysätessä menee coastingiin mutta vaihde ei enää kytkeydy eikä kierrokset nouse, vaikka kuinka polkee kaasua. Sain toistettua ilmiön vielä kolmannenkin kerran ennen kotipihaa. Sitten virtojen sammutus, testikierros ja kaikki toimi normaalisti. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Yritän tässä samalla saada huoltoon aikaa varattua...

Devl

Lainaus käyttäjältä: Jussi76 - 27.10.15 - klo:10:01
Piti ihan rekisteröityä, että pääsee kysymään, onko muilla ollut tällaista   :)
Kyseessä 1.4 tsi dsg combi, 04/2015, ajettu vasta 5000 km.

Ajan aina työmatkani 70-90 km/h vauhtia Drive modeksi valittuna Eco. Tähän asti toiminut kuten pitääkin. Eilen tapahtui seuraavaa: edessä ajavan rekan perä lähestyi, joten nostin jalan hetkeksi kaasulta. Auto meni coasting-tilaan kuten pitääkin: moottori tyhjäkäynnillä, vaihteena vapaa eli näytössä pelkkä E-kirjain. Normaalisti tässä tilassa kaasua tai jarrua painaessa sopiva vaihde kytkeytyy ja joko alkaa kevyt kiihdytys (tai sitten moottorijarrutus, jos painoi jarrua). Rekan perä lähestyi edelleen vaikka rullailin coastingilla, joten vaihdoin vasemmalle kaistalle (en onneksi vastaantulevien kaistalle) ja lähdin ohittamaan. Kaasusta ei kuitenkaan tapahtunut mitään. Runttasin kaasun aivan pohjaan monta kertaa. Kierrokset pysyvät tyhjäkäynnillä. Painaisin jarrua kevyesti, ei vaikutusta, pysyy tyhjäkäynnillä ja E:llä. Taas kaasua, ei mitään vaikutusta kierroksiin tai vaihteeseen. Taakse alkaa kertyä jonoa kun vauhti hidastuu koko ajan, viereisellä kaistalla on hidas rekka. Nykäisen vaihdekepistä taakse päin, Sport-moodi kytkeytyy ja kaasu alkaa toimia normaalisti.

Ajelin muutaman kilometrin sportilla ja sitten rauhallisessa paikassa kokeilin laittaa Ecolle. Sama homma: kaasua löysätessä menee coastingiin mutta vaihde ei enää kytkeydy eikä kierrokset nouse, vaikka kuinka polkee kaasua. Sain toistettua ilmiön vielä kolmannenkin kerran ennen kotipihaa. Sitten virtojen sammutus, testikierros ja kaikki toimi normaalisti. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Yritän tässä samalla saada huoltoon aikaa varattua...
Samaa on ollut RS TDI malleissa. Nämä ovat saatu korjattua softa päivityksellä. Kannattaa koittaa kaivaa tuolta RS tai tästä ketjusta lisäinfoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy