Tyhjä akku

Aloittaja Asterion, 07.06.13 - klo:17:56

« edellinen - seuraava »

Asterion

Tulin neljän päivän ulkomaanreissulta ja totesin lentokentän parkissa, että Yetissä ei edes mittarivalot syttyneet. Akku oli mennyt tyhjäksi.  >:( Sain kaverilta apukaapeleilla sähköä ja matka pääsi jatkumaan kohti kotia. Nyt sitten vain jäi arvailut siitä että mikä moisen olisi voinut aiheuttaa. Valokatkaisin oli ollut "0" asennossa ja radiokaan tuskin oli jäänyt päälle. Eikö virta-avaimen poisto sammuta kaikki muut sähköä kuluttavat jutut? Tai no, onhan ne seisontavalot eli olisikohan seisontavalot jääneet päälle, en kyllä edes tiedä miten ne Yetissä kytketään päälle koska en ole niitä koskaan tarvinnut, joten tuo voisi tietenkin voinut tapahtua vahingossa. Onko muita mahdollisuuksia? Esim jos ovi olisi jäänyt raolleen, jäisikö sisävalot silti palamaan?

Akun varaustason mittasin seuraavana päivänä parin tunnin ajon jälkeen, se näytti ihan hyvältä.

cipher

Arvaillahan voi aina, veikkaan jotain sähköhimmelin häiriötä. Kun kerran akku oli aivan kuiva ja nyt pelaa ilmeisesti. Työkaverilla oli ajovalon korkeudensäädönmoottorissa häikkää ja se vei virtaa niin kauan kuin sitä oli tarjolla.


Vaginisti

Yhdessä autossa kävi samalla tavalla, akku meni aina tyhjäksi jos auto seisoi pitempiä aikoja. Syyllinen löytyi takakontin valosta, joka jäi päälle vaikka kontti oli kiinni. Selvisipä siinä samalla syy miksi edellinen omistaja oli ottanut lampun pois paikaltaan.  :D

Asterion

Lainaus käyttäjältä: cipher - 07.06.13 - klo:18:16
Arvaillahan voi aina, veikkaan jotain sähköhimmelin häiriötä. Kun kerran akku oli aivan kuiva ja nyt pelaa ilmeisesti. Työkaverilla oli ajovalon korkeudensäädönmoottorissa häikkää ja se vei virtaa niin kauan kuin sitä oli tarjolla.

Jos mittaan pihtimittarilla akun pluskaapelista menevän virran kun auto on "sammutettu", niin paljonko lepovirtaa pitäisi mennä?

Petri M

jos sammutat auton vilkku päällä jää toisen puolen parkkivalot päälle.
Ja akku tyhjenee....

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Petri M - 07.06.13 - klo:18:22
jos sammutat auton vilkku päällä jää toisen puolen parkkivalot päälle.
Ja akku tyhjenee....

OK, sitten se ei voi olla tämä syy. Ei ollut mitään syytä käyttää vilkkua pysäköinnissä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 07.06.13 - klo:17:56
Nyt sitten vain jäi arvailut siitä että mikä moisen olisi voinut aiheuttaa.

Auto oli vissiin Yeti 1.2 DSG -2010, siis 2010 mallinen?

Omasta 2010 Octavisat kypsähti akku pikkaisen reilun kahden vuoden ikäisenä - tyhjeni juurikin pidemmän, esim viikonlopun seisottamisen aikana.
Boschin akkutesterikin väitti akkua kunnossa olevaksi, mutta eipä vaan ollut akku vaihtoon ja ongelmat poissa.

Olisiko akku vain yksinkertaisesti finitto?

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Taky - 07.06.13 - klo:18:46
Auto oli vissiin Yeti 1.2 DSG -2010, siis 2010 mallinen?

Omasta 2010 Octavisat kypsähti akku pikkaisen reilun kahden vuoden ikäisenä - tyhjeni juurikin pidemmän, esim viikonlopun seisottamisen aikana.
Boschin akkutesterikin väitti akkua kunnossa olevaksi, mutta eipä vaan ollut akku vaihtoon ja ongelmat poissa.

Olisiko akku vain yksinkertaisesti finitto?

Joo, auto on juuri tuollainen. Voisikohan akku jo nyt  olla finaalissa, minulla ei ole webastoa akkua tappamassa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 07.06.13 - klo:18:52
Voisikohan akku jo nyt  olla finaalissa, minulla ei ole webastoa akkua tappamassa.

Kovasti foorumilla väittävät Weban akkutuoavasta vaikutuksesta - tiedä en, mutta itsellä tulee/tuli ajoa jokaisen weba käynnistyksen jälkeen parikymmentä, yleensä reilu sata km joten ainakin akku oli täys ennen seuraavaa weban käyttöä.

Nyky akut kun ei vain kestä (=paina) mitään niin ihmekkös kos pari vuotta syö niistä materiaalit sisältä weballa tai ilman sitä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

JAK

Lainaus käyttäjältä: Petri M - 07.06.13 - klo:18:22
jos sammutat auton vilkku päällä jää toisen puolen parkkivalot päälle.
Ja akku tyhjenee....

Tuohan on mielenkiintoinen juttu. onko tuolle joku looginen selitys?

jaberg78

Lainaus käyttäjältä: JAK - 18.10.13 - klo:13:56
Tuohan on mielenkiintoinen juttu. onko tuolle joku looginen selitys?

Saksassa asuessani keksin tähän syyn: Autorivistöt kadunvarsipaikoilla ei ole aina niin ojennuksessa kuin Suomessa ja katuvalaistus on heikkotehoista
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy