Onko akkulaturille tarvetta

Aloittaja Ankero, 16.03.10 - klo:20:01

« edellinen - seuraava »

Ankero

Tähänastisissa autoissani on ollut lohkolämmitin ja sisätilalämmitin.

Nyt tulollaan on CR diesel DSG + tehdaswebasto lisävarusteena. Kuluneena talvena se ei olisi ollut riittävä yhdistelmä. Tuttujen uudet autot tyhjensivät akkunsa webaston käytössä. Jo nyt minua on neuvottu pyytämään webaston perusasetusta muutettavaksi 20 minuutille yhden tunnin perusasetuksen sijasta. Toinen neuvo on asennuttaa akkulaturi. Kolmas neuvo on pitää huolta siitä, että autolla ajetaan kylmällä sama aika kuin mitä webastoa on käytetty.

Onko webaston varmistelusta kokemusta? Mikä olisi paras kiinteästi asennettava akkulaturituote tähän tilanteeseen. Olisiko syytä asennuttaa vielä lohkolämmitin ja vielä sisäpistorasia?

JeanC

Onhan autoissa ja webastoissa sekä akuissa, latureissa eroja, mutta en ole kertaakaan onnistunut saamaan akkua tyhjäksi Superb 1.8TSI DSG :stä. Webasto on säädetty lämmittämään 60 minuuttia ja aina on lähtenyt käyntiin kuin palmun alta  ;). Ja kyseessä tehdas asenteinen webasto

Timo T

Jos tulee hiemankin enemmän ajoa viikon aikana niin ei välttämättä tarvitse laturia.

Lyhyen työmatkan takia minulla on Defan 10A laturi kiinteästi asennettuna,
sitä tulee käytettyä pahemmilla pakkasilla kerran viikossa.

Markku J

Minulla on kahdessa Webastolla / Eberillä varustetussa autossa ollut Defan 4 A akkulaturi lisäksi kiinteänä asennuksena. Itse olen todennut, että tuo nyrkkisääntö "ajoaikaa saman verran kuin lämmitysaikaa" ei riitä kylmällä noin 30 min käyttö / ajojaksolla, jolloin akku ei ota virtaa vastaan kunnolla. Tuo Defan asennuttaminen on hyvä varokeino, eikä maksa paljoa (noin 200 eur oli minulla).

Jotkut ovat laittaneet myös Ctek XS 3600 laturia "puolikiinteästi" autoon. Sehän maksaa vain 50 euroa, ja on laadukas älylaturi. Motonetista sellaisen just ostin.

Jude

Minulla on 2.0 tdi cr ja siinä on 5kw eberi. Sekä defan sisähaara sarja jossa on sisälämmitin kiinni. Eberi/webasto on ihan ehdoton tossa commonrailin yhteydessä, muuten ei kone lämpene.
Tämän talven aikana kerran on ollut hilkulla että virta olisi loppunut. Kun työmatka on n. 15km suuntaansa. Itselläni on pikku ctekki jonka laitan aina välillä koko yöksi tolppaan että lataisi akun täyteen. Ja tollanen ctekki on huomattavasti älykkäämpi laturi kuin esim defan oma 3-4A laturi. Tosin siitä uudesta defan laturista ei tietoa mitä pitää sisällään.

Minäkin asiakkaille neuvon aina että webasto imasee virtaa reilusti joten sillä pitää ajaa saman verran kun sitä on esilämmittäny, mutta niin se vaan omassakin pelissä virrat loppuu kun sitä käyttää väärin.
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

Markku J

Tuo Ctek on tosiaan fiksu laturi. Se täyttää spekseiltään ulkokäytön vaatimukset. Sen mukana tulee myös adapteri, jossa on hauenleukojen tilalla ruuvien alle tulevat liittimet vaikka akun naparuuveille. Voi siis asentaa "puolikiinteästi" konetilaan, mutta pistokkeen kanssa joutunee kikkailemaan sitten. Defan tai Calixin vastaavan itse laittaisin helppouden takia, tai sitten pelaisin irtonaisella Ctekillä esim. viikonloppuisin, kun on aikaa sitä kytkeä.

Donitsi

Pistokkeen kanssa kikkailu loppuu siihen että hommaa esimerkiksi Defan sisäpistokkeen ja elementtikaapelin puskuriin. Näin on itsellä Ctek Multi XS25000 kytketty kiinteästi hiukan raskaampaan latailuun. Sisäpistoke ei taida kyllä olla hyväksytty kosteisiin oloihin kuten moottoritilaan.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Ankero - 16.03.10 - klo:20:01
Kolmas neuvo on pitää huolta siitä, että autolla ajetaan kylmällä sama aika kuin mitä webastoa on käytetty.

Se on ihan toimiva ohje, pari vuotta lämppäriä, käynnistyksiä 7 kk vähintään 3-4 käyttöä/vrk yht 1400-1700 kertaa.
Kertaakaan ei virta ollut loppu, ajomatka liki aina vähintään lämppärin käytön ajan verran / käyttökerta.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 16.03.10 - klo:21:43
Pistokkeen kanssa kikkailu loppuu siihen että hommaa esimerkiksi Defan sisäpistokkeen ja elementtikaapelin puskuriin. Näin on itsellä Ctek Multi XS25000 kytketty kiinteästi hiukan raskaampaan latailuun. Sisäpistoke ei taida kyllä olla hyväksytty kosteisiin oloihin kuten moottoritilaan.

Ja jos sattuu auto palamaan, niin vakuutustarkastaja on kyseisestä viritelmästä erittäin kiinnostunut ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Donitsi

Voihan se auto palaa muutenkin.

Jumppanen

Laturille on tarvetta!
Ostin motonetista Defan 1204 (uusin malli)lataa 4A,maksoi 100â,¬.Asennuksen tein itse,helppo asentaa  Defan lämmityspiuhojen väliin jos osaa avata konepellin!
Hyvin on toiminut kovien pakkasjaksojen aikana,laturissa merkkivalot joista voi halutessaan seurata latauksen tilaa!
Auto: Ocu Combi 1,4TSI + jälkiasenteinen Webasto 5,2kw kauko-ohjauksella.

Klasu81

Itsellä kans tuollainen Defan akkulaturi jonka laitoin kun alkoi akun kunto olemaan heikko.
Tosin vaihdoin myös akun samalla.
Todella helppo tuo Defa asentaa.
Suosittelen  ;D

Niin ja autona -07 Ocu vRS TFSI
Bad company corrupts good morals

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 17.03.10 - klo:19:00

Voi toki, mutta on myös miellyttävää jos siinä tilanteessa vakuutusyhtiö maksaa korvauksen kiltisti ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

S-T-P

Ehdottomasti kannattaa panostaa jonkinlaiseen laturiin. ctekki, defa, kiinteä tai puolikiinteä aivan sama... Ilman laturia akku kyllä kestää sen yhden talven, mutta seuraavana syksynä alkaa sitten jo yskimään.

Kale

Oho, ompas Skodassa huonot akut.

skula

Onko sekään kauhean hyvä juttu että akku on joka yö laturissa kiinni, eli siis aina täysi?

Donitsi

Ei ja siksipä kannattaakin hommata ns "älykäs"-laturi joka lataa täyteen ja siirtyy sitten ylläpitoon.

skula

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 31.03.10 - klo:09:20
Ei ja siksipä kannattaakin hommata ns "älykäs"-laturi joka lataa täyteen ja siirtyy sitten ylläpitoon.

Mutta eikös tuolloin juuri ole aina akku täysi?

Minulla ei koskaan ole ollut akkulaturia tuollaiseen käyttöön, enkä ole edes vakavasti harkinnut. Toisaalta mulla ei ole ollut webastoa kuin omassa T4:ssa, eikä siinä ole akku ollut ongelma koskaan..

Arska F

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 17.03.10 - klo:19:00

Niin, auto voi palaa muutenkin, se on totta... Mutta mikäli tarkastaja löytää raatoa tutkiessaan tuollaisia ylimääräisiä "virityksiä"  Pääsääntöisesti korvaukset jäävät maksamatta, vaikka palo ei olisikaan alkanut kyseisestä rakennelmasta  :(  ikävä tosiasia....

Samanlaiseen päätökseen tullaan tilanteessa, missä auton konttiin menee akulta "olkiluoto-tasoinen"  ::) Johtonippu, ja yhdessäkään ei ole sulaketta välissä tarpeeksi lähellä akkua. (tästä on valitettava ennakkotapaus, ei onneksi oma kulkine)
Mikä on sitten "tarpeeksi lähellä"... Sen jokainen joutuu miettimään itse asennuksia tehdessään...

Mutta vastataan nyt sitten tuohon alkuperäiseen kysymykseenkin, kyllä. Akkulaturille on tarvetta ainakin kovempien pakkasten aikaan, profiilin kulkine tulee ladattua talviaikaan kerran kuussa, kylmäkäynnistykset ilman lämmitystä rasittavat akkua ihan kivasti... Ammatin varjopuolia...

Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Donitsi

Niin että polttoaineletkussa olleesta reiästä valui bensaa pakosarjalle josta palo syttyi, mutta takakontissa olleen jälkiasennetun pistorasian ja laturin takia korvaukset evätään?

jaripetteri

Polttoainelämmitin ei itseasiassa taida ihan hirveästi sitä akkua syödä mutta lämppärin puhallin sitten imee akun kuiviin. Eikös nuo tavan lyijyakut pidäkkin pitää täytenä eli varausta ei saisi pudottaa alle 60%-70% täydestä?
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy