Ilmastoinnista

Aloittaja Pumpeli, 24.05.13 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

Pumpeli

Eli kyseessä 2010 ,octavia automaatti ilmastoinnilla,ikinä(auto ollut uudesta asti minulla)en ole nähnyt auton alla mitään märkää,sen jälkeen kun autossa on ollut ilmastointi päällä,eli mitään kondensiovettä ei ole pihalle pukannut,mites muilla ocujen omistajilla ruukaa tuota kondensiovettä tulla kun ilmastointi ollut päällä,edellisissä autoissa ollut aina reilusti maassa sen jälkeen kun ilmastointia käyttänyt ja auto laitettu parkkiin

tet

Hmm, täytyypä tutkailla tarkemmin. En ole asiaan kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kun mainitsit niin voi olla että Ocu lorottelee vähemmän kuin aiemmat autoni. Tämä siis ihan mutua, kun en ole sinne alle kurkkinut, mutta en myöskään muista paljon lammikoita asfalttipihalla nähneeni.

Jos asiaa tieteellisesti tarkastellaan, niin kondensioveden määrään vaikuttaa ulkoisten tekijöiden lisäksi höyrystymislämpötila. Höyrystimen pinta-ala vaikuttaa sen kapasiteettiin, mitä isompi kenno sitä korkeammalla höyrystymislämpötilalla selvitään samoissa olosuhteissa. Tästä voisi johtaa sen ajatuksen, että onkohan Ocussa sitten normaalia isompi höyrystin?

Toisaalta yksi selitys miksi vettä voi tulla vähemmän kuin joillakin toisilla autoilla, on se että näissä vaggineissa on iskutilavuussäätöinen kompura. Perinteisesti kompura puskee täysillä, ymmärtääkseni myös climaticissa (eli säätö on vain joko minimillä tai maksimilla vaikka onkin säädettävä kompura). Climatronic taasen säätää kompuran tuottoa tarpeen mukaan, joten höyrystimen lämpötilan pitäisi sikälikin olla korkeampi kuin perinteisessä on/off-versiossa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Emil

Loppukesän kosteilla helteillä mulla kyllä tiputtelee vettä auton alle. Muistaakseni se tiputtelee vedet ensin moottorin alla olevan muovisen kurasuojan päälle, josta sitten mahdollisesti maahan. En tiedä onko siellä muovin päällä jokin syvennys, johon pienemmät vesimäärät voisi jäädä. Mahdollisesti siis valuttelee ajon aikana vettä tielle, mutta pysähdyksen jälkeiset vedet jää osin sinne muovin päälle haihtumaan. Eli jos kosteilla helteillä autoa vähän pidempään käyttelee paikallaan, niin silloin yleensä on lammikko auton alla. En väitä tätä todeksi, mutta kunhan pohdiskelin. Eikä usein tule käyteltyä moottoria auton seistessä paikallaan.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

erik.loka

Tätä samaa ihmettelin minäkin, edellisessä Passatissa oli aina lätäkkö ja Skodan alla en vastaavaa ole nähny...
Skoda Octavia -10 4x4 TSI

Emil

Parkkipaikalla kun vekslailin eräänä päivänä ajon jälkeen, niin pientä vesivanaa jätti asvaltille. Tästä syystä olen entistä varmempi oman teoriani suhteen.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

tet

Lainaus käyttäjältä: Emil - 05.06.13 - klo:22:27
Parkkipaikalla kun vekslailin eräänä päivänä ajon jälkeen, niin pientä vesivanaa jätti asvaltille. Tästä syystä olen entistä varmempi oman teoriani suhteen.

Saattaa hyvin olla kyse tuosta myös minun tapauksessani. Scoutissahan on se "muovipanssari" pohjassa joka peittää koko konehuoneen altapäin. Eipä sieltä taida juuri mitään maahan asti päästä ennen ylikaatoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

E-mies

Näkyvästi lorottelee kesäkuumalla, ainakin kun kyydissä kolme henkilöä ja koira.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy