Uuden Ocun alusta? Sporttia vai ei...

Aloittaja Gus, 28.04.13 - klo:19:26

« edellinen - seuraava »

Gus

Tilaukseen lähdössä combi 18"-vanteilla. Enää askarruttaa se, että ottaisiko siihen sport-alustan vai ei... Itsellä ei ole mitään aiempaa kokemusta sport-alustoista. Lähinnä haluaisin sen ulkonäkömielessä enkä ole välttämättä innoissani mukavuuden laskemisesta, koska isot vanteet sitä jo osittain laskevat.

Kokeneemmilta siis kyselen, mitkä ovat ne sporttialustan suurimmat vaikutukset, jos mietitään mukavuuden näkökulmasta? Onko Suomen maanteillä jatkuvaa ryminää? Onko suuri ero perusalustaan? Entä onko uusi perusalusta kenties jollain tavalla erilainen verrattuna edelliseen versioon?
Skoda Octavia III 1.8 TSI Combi Elegance

Zaasa

Tuskin Sport alusta mukavuutta laskee 15 mm madalluksella.Ulkonäkö paranee ja heijaus mutkissa vähenee jämäköitymisen vuoksi.
18"renkailla saat melua enemmän aikaiseksi joka saattaa laskea mukavuuden haluasi.

Jos pelkästään mukavuudesta on kysymys niin pidä alkup.16"kumit

Janus

Tuosta uudesta mallista nyt on tietysti paha sanoa pitäviä lausuntoja. Mulla on ollut pari versiota edellistä koppaa. Edellinen oli sport - alustalla ja nykyinen vakiolla. Ei noissa ainakaan suurta eroa perusmukavuudessa ole. Pintakovuus on aikalailla samaa luokkaa. Sport - alustassa oli sitten enemmän jämäkkyyttä isoissa töyssyissä ja kallistelu vähempää.

Uudessa mallissa tuntuu vakioalustan viritys olevan vähän pehmeämpi kuin vanhassa. Sport - alustan virityksestä on tietysti paha sanoa. Itse otin lopulta sport-alustan tilaukseen mukaan. Uskon, että renkailla on tosiaan huomattavasti suurempi merkitys mukavuuteen kuin tuolla alustalla.

Kinneri

Minulle on myös tulossa combi 18-tuumaisilla kumeilla sekä sport -alustalla. Ilman madallusta matalaprofiilirenkaat näyttävät typeriltä ( henk. Koht. Mielipide).Hieman kyllä jännittää riittääkö tuo sport-alustan 15mm madallus vai näyttääkö auto edelleen "traktorilta". No loppusyksystä sen sitten näkee..

Kyllä ne "pallorenkaat" pääpiirteissään ovat mukavammat, mutta ei ne 18- tuumaisetkaan mitään kivirekeä tee. Asfaltilla tien epätasaisuudet tuntuu hiukan selvemmin ja on hiukkasen uraherkempi. Toisaalta kovemmat renkaat sekä jäykempi alusta tuntuu ainakin omaan käteen "tarkemmalta" ohjattavalta. Ã,,änekkyyteen tuolla sport-alustalla ei liene mitään tekoa :).

Omalla kohdallani otin isommat vanteet ja sport-alustan täysin ulkonäkösyistä ja, koska nykyisessä autossani on myös 18-tuumaiset pyörät ja madallettu alusta, niin tiedän tuommoisen olevan edelleen hyvin ajettava peli. Jopa näillä paljon parjatuilla Suomen kuoppaisilla teillä.. 8)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Gus - 28.04.13 - klo:19:26
Tilaukseen lähdössä combi 18"-vanteilla. Enää askarruttaa se, että ottaisiko siihen sport-alustan vai ei... Itsellä ei ole mitään aiempaa kokemusta sport-alustoista. Lähinnä haluaisin sen ulkonäkömielessä enkä ole välttämättä innoissani mukavuuden laskemisesta, koska isot vanteet sitä jo osittain laskevat.

Itse en uskaltaisi enää ostaa Skodan Sport-alustaa näkemättä. Tuntuu, että se vain voimistaa Skodalle tyypillistä  (visuaalista) keulimista. Ehkä KolmosOcussa ei niin ole, mutta omin silmin pitäisi nähdä asiakkaalle luovutettu Sport-alustainen, ennen sen uskomista ;)

Ehkä parempi vaihtoehto olisi kuitenkin jättää OEM-alustaan menevät rahat jemmaan ja ostaa pienellä lisäpanostuksella vaikka KW:n Street Comfort.

EDIT: Sport-alusta olikin selvästi halvempi kuin luulin, joten säädettävät alustat ovat toki huomattavasti kalliimpia.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.04.13 - klo:21:59
Itse en uskaltaisi enää ostaa Skodan Sport-alustaa näkemättä. Tuntuu, että se vain voimistaa Skodalle tyypillistä  (visuaalista) keulimista. Ehkä KolmosOcussa ei niin ole, mutta omin silmin pitäisi nähdä asiakkaalle luovutettu Sport-alustainen, ennen sen uskomista ;)

Ehkä parempi vaihtoehto olisi kuitenkin jättää OEM-alustaan menevät rahat jemmaan ja ostaa pienellä lisäpanostuksella vaikka KW:n Street Comfort.

EDIT: Sport-alusta olikin selvästi halvempi kuin luulin, joten säädettävät alustat ovat toki huomattavasti kalliimpia.

Hyvä huomio. Monesti nuo alustat on muillakin "keulivia". Yleensä aina pitää madaltaa edestä enemmän kuin takaa, jotta visuaalisesti tuosta saadaa näyttävä, eikä typerä.

Sport-alustahan on lähes ilmainen, joten eipä tuosta suurta vahinkoa tule. Varmaan kuitenkin paremman näköinen kuin vakio. Mukavuudesta vaikea sanoa.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Gus

Ei näytä ainakaan näissä esittelytilaisuuksissa olevan keulimista havaittavissa:
2013 Škoda Octavia sedan and wagon Geneva Motor Show 2013 VW Group 2013
Skoda auf dem Genfer Automobilsalon 2013

Näyttävät mun silmääni hyvinkin tasapainoisilta. Madallustahan näissä kuitenkin on? Se on sitten eri asia, että mitä kaikkea muuta pientä "kustomointia" näille näyttelyautoille on tehty...

Huppe

Aika harmi kyllä kun ei ehdi saamaan noita sport-penkkejä. Ilmeisesti ne ovat tuossa yllämainitussa videossa vilaukselta nähtävillä:

Näyttävät ainakin tuossa ihan kivoilta.

TPi

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.04.13 - klo:21:59

Tässä verrokiksi edellisen korimallin FL-octavia tehtaan sport-alustalla ja alkuperäisilla 18" vanteilla. Ja juuri niinkuin Kukkanen sanookin eli lievää keulimista on havaittavissa, joskin itse olen tuon asian kanssa pystynyt helposti elämään  ;D

MMV

Mielestäni nuo Sport-alustat eivät aiheuta "keulimista", vaan Skodan muotoilu. Pyöränkaari on takana paljon matalampi kuin eturenkaan kaari ja tuo aiheuttaa visuaalisesti kelumisefektiä.

Gus

Mites TPi, oletko ajanut joskus myös vakioalustaisella Skodalla? Jos kyllä, niin millaisia ajatuksia herättää suhteessa sportiin?

psxgamer

Todella harmillista, että sportti-alustaa ei ole oikein missään näkynyt. Eiköhän tuollainen jossain vaiheessa ainakin PK-seudun liikkeisiin tule. Helsingin Vehon Pitäjänmäellä ajoin joskus II FL mallinkin sporttialustalla. Olisi kiva edes nähdä liikkeessä tai Nettiauton kuvissa miten 17" vanteet ja sporttialusta vaikuttavat ulkonäköön. Nooh, kohtahan palstalaiset saavat Ocunsa ja melkein jokainen on tuntunut kovemman alustan valinneen...

Huppe

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 29.04.13 - klo:12:43
Todella harmillista, että sportti-alustaa ei ole oikein missään näkynyt. Eiköhän tuollainen jossain vaiheessa ainakin PK-seudun liikkeisiin tule. Helsingin Vehon Pitäjänmäellä ajoin joskus II FL mallinkin sporttialustalla. Olisi kiva edes nähdä liikkeessä tai Nettiauton kuvissa miten 17" vanteet ja sporttialusta vaikuttavat ulkonäköön. Nooh, kohtahan palstalaiset saavat Ocunsa ja melkein jokainen on tuntunut kovemman alustan valinneen...

Eikös tuotanto ala vasta viikolla 22? Joten ei ihme jos ei näy.
Vai oliko se farmari-ocu? Joku tuossa toisessa ketjussa puhui toimituksen venymisestä sport-alustan vuoksi?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Gus - 29.04.13 - klo:09:01
Ei näytä ainakaan näissä esittelytilaisuuksissa olevan keulimista havaittavissa:

Autonäyttelyn autot ovat monesti kaikkea muuta kuin täysin alkuperäisiä.

Yleisin trikki on jousituksen pitäminen kasassa ihan vain taljaliinoilla. Itsekin olen näitä tapauksia nähnyt lukuisia, kun olen kansanautojen alle mielenkiinnosta kurkkinut isoissa näyttelyissä. Helppo toteuttaa ja ei vaadi osien vaihtoa.

TPi

Lainaus käyttäjältä: Gus - 29.04.13 - klo:10:53
Mites TPi, oletko ajanut joskus myös vakioalustaisella Skodalla? Jos kyllä, niin millaisia ajatuksia herättää suhteessa sportiin?

Kyllä olen ajanut myös vakioalustaisella Octavialla ja sen perusteella oma kokemukseni on, ettei mitään kovin suurta eroa näiden välillä ole. Tottakai Sport-alusta saattaa tuntua hieman kovemmalta, mutta melko maltillisia nämä erot ovat yleensä tällaisessa perheauto-luokassa  ;)  Mutta luonnollisesti kokeilemalla (kunhan se vain on uuden Octavian kanssa mahdollista) saa parhaan käsityksen asiasta omaa käyttöä ajatellen.

Gus

Olisko tässä kenties vakioalustalla varustettuna...?
http://youtu.be/rteBbXIwdSU

Hazz

Käväsin koeajamassa uuden Octavian. Perusalusta ja 16" kesänakit alla. Motarilla oli puuskittaista sivutuulta joka tuntui aikas lailla vaikuttavan autoon... vaikutti, että alustan löysyydestä johtuen puuskat heilautti autoa sen verran, että jouduin jopa korjailemaan suuntaa. Samoin motarilta pois laskeutuessa mutkaista ramppia, aikas pehmeältä alusta tuntui vaikkakin meni juuri sinne minne renkaat osoitti. Odottelen, että lähikauppaan saapuisi sporttialustainen malli, että pääsee vertaamaan. Pienemmissä nopeuksissa alusta vaikuttaa mukavan jämäkältä.

japa

Itse otin normialustalla ja tyytyväinen olen. Jousitus on tarpeeksi jämäkkä jo tuossakin,mikä on testeissäkin todettu.Tiällä savon sydämmessä kun huonoja teitä riittää,niin ei hirveesti jäykempi ja matalampi alusta kiinnosta. Mitenhän talvella pitoja riittää jos alusta on kivireki ja läskit alla  ;D
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Kinneri

Itse asun myös savossa ja tilasin octavian 18- tuuman pyörillä ja sport-alustalla. Ihan tuommosilla pärjää täällä maaseudullakin. Talveksi alle vaihdetaan (yleensä) 16 tuumaista pyörää ja kapeampaa kumia, joten kyllä niilläkin sitten pärjää. En ole huomannut, että jäykempi alusta veisi pitoja talviajossa.

Jämäkkyyttä en tuolla sportalustalla hae vaan se on puhtaasti ihan ulkonäköseikka.  8)

S-T-P

Omassa Superbissa on sport-alusta ja kylläpä se onkin kova ja ikävä ajettava vaikkei alla ole kuin 17" vakiovanteet. (kitkat ajetaan loppuun tänä kesänä) Kun alle laitetaan 19" kesärenkaat jollaisia olen käyttänyt niin auto muuttuukin jo sellaiseksi kivireeksi ettei voida puhua minkaanlaisesta mukavuudesta.
Tämän vuoksi, jos auto tuollaiseen uuteen Octaviaan vaihtuu, niin luultavasti jätän sportti-alustan kauppaan...
Vaikka totuuden nimessä auto onkin kyllä tooodella ruma vakio-alustalla.

Itse luonnehtisin valinnan niin, että isot vanteet ja sport-alusta TAI, vakiovanteet ja normi-alusta.

Epes

Lainaus käyttäjältä: MMV - 29.04.13 - klo:10:20
Mielestäni nuo Sport-alustat eivät aiheuta "keulimista", vaan Skodan muotoilu. Pyöränkaari on takana paljon matalampi kuin eturenkaan kaari ja tuo aiheuttaa visuaalisesti kelumisefektiä.

Kun katsoo yo. kuvan pyöränaukkoja edessä ja takana, luulisi niiden olevan eri autosta tai vähintään joku mittavirhe.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Epes - 17.05.13 - klo:10:08
Kun katsoo yo. kuvan pyöränaukkoja edessä ja takana, luulisi niiden olevan eri autosta tai vähintään joku mittavirhe.

Kyllä tuollaisen suunnittelijalla on oltava jonkinasteinen vamma päässä. Ihme miten tuo on saatu tuotantoon hyväksytettyä.
Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä.

Noh, onhan Fiat Multiplakin olemassa  ???

Kulinaristi

Sportia vai ei..  :o

No lainataanpas ketjua ja kysytään toisinpäin, eli korkeammalla huonontien alustalla tai sitten Scout.
Mitenkäs ajo-ominaisuudet? Onko huojuvampi merkittävästi? Tms?

Jonkun verran joutuu ajalemaan mökkiteillä tai vastaavilla, niin ei tarvitsisi niin kovasti varoa ja toisaalta ei tarvitse niin alas laskeutuakaan autoon istahtaessa, jos maavara isompi. Kukaan tilannut ja saanut huonontien alustaista Ocu III:a?

Isommat välit renkaan ja lokasuojan välissä: Eli mitään väliä, ei haittaa meikun "ecoa" , koska kuljetusväline pisteiden A ja B välillä tuo peltilaatikko on.  ;D   :P

Entäs ne muovisuojat pohjissa, onko myös normikorkealla ja sportilla ne samat, vain onko näissä isomman maavaran omaavilla enempi niitä?
Kun ei ole tullut Ocujen alla pyöriskeltyä. Normi Ocu II:lla netin mukaan joitain muovisuojia ainakin on ollut.

Ocu

Tänään pääsin vertaamaan sport alustaa 18" renkailla perusalustaiseen 16" pyörillä.
Omaan tilaukseeni otan kyllä 17 ja sport alustan. Ei mielestäni liian kova vaan juuri sopivasti vähemmän kallistelua ja lisää jämäkkyyttä. Jopa nuo 18 olivat ihan ok.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

costner82b

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 17.06.13 - klo:16:02
Tänään pääsin vertaamaan sport alustaa 18" renkailla perusalustaiseen 16" pyörillä.
Omaan tilaukseeni otan kyllä 17 ja sport alustan. Ei mielestäni liian kova vaan juuri sopivasti vähemmän kallistelua ja lisää jämäkkyyttä. Jopa nuo 18 olivat ihan ok.
Missä pääsit vertaa?
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

Subastar

Vakioalustassa on sen verran maanvaraa, ettei ainakaan sen takia tarvitse huonon tien pakettia. Ajelen kohtuullisen paljon metsäteitä ja hyvin tuntuu tuollakin pärjäävän.

Miten tuo sporttialusta käyttäytyy poikittaisurissa. Vakio yhdystukiakseliratkaisu jymähtelee välillä ikävästi. Voisin kuvitella, että sportti tekee sen vielä kovemmin - se riittäisi ainakin minulle syyksi kiertää sport-alusta kaukaa. Ulkonäkö on sivuseikka minulle.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

costner82b

Sportin hinta houkuttelee.
Ite ainakin olin edellisessä autossa (golf variant -08 sportline n. -10mm) NIIN Tyytyväinen alustaan että... ei keikahda kaistan vaihdossa, ei pintakova, ei liian matala mun käytössä(vaikka pohjamuovit raapi lumeen tosi helposti), liikenneympyröissä meni kuin juna(kitkarenkailla). Luulen että talvipitokin oli parempi, ainakin se oli niin Vitun hyvä! Mitään miinusta en keksi(perä ehkä vähän alhaalla, mutta niin on Avessakin vakioalustalla).
En edes tiedä oliko siinä yhdystuki akselisto vai mitä niitä nyt on.

En sit tiedä mikä on tilanne ocun suhteen (n. -15mm)? 5mm tuskin on merkitystä. mutta TM:n kommentti oli yhdystukiakselistosta yleensäkin että "ainakin periaatteessa huonompaan on siirrytty". Mikä on lähtötilanne? ja siihen sportalustan vaikutus?
01/16 alkaen Octavia Combi Style 1.4 TSI man. mm. winterpack, dynamicpack, sport-alusta, acc.
Lisäksi Octavia HB elegance -05 1.6 mpi.
Ex Avensis -11
Ex Golf Variant Sportline TSI 90kW 11/08

Ocufemma

Itellä löytyy toi sporttialusta ja olen siihen tyytyväinen ajettuani n.2000km. Auto on mielestäni suuntavakaa kaikissa tilanteissa eikä keikahtele ja etenee muutenkin vakaasti olematta kova.

Huppe

Muutama kuva 18" + sportalusta:

psxgamer

Ei samperi kun näyttäisi hyvältä nuo 18" vanteet, molemmillakin vannetyyleillä! Just kun oon miettiny, että 17" vanne ois se optimaalinen mukavuuden ja rengasäänen kannalta. Ja vielä kun nuo nakit 18" renkaisiin maksaa aina maltaita. Mutta tekisi aivan hirvittävästi lisää ulkonäköön kyllä boostia ja se ensioston kustannuslisäkin on todella maltillinen. Tulisipa jonnekin pääkaupunkiseudun liikkeeseen koeajettavaksi tuollaiset renkaat niin pääsisi kokeilemaan itse.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy