Autonomistajan piinaviikko

Aloittaja transit, 26.04.13 - klo:13:58

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: transit - 26.04.13 - klo:13:58
http://yle.fi/uutiset/autonomistajan_piinaviikko/6607505

On moni kertonut vastaavia tarinoita. Varsinkin naiset. Kun autoilla ei juuri nykyään voita mitään, niin se tili tehdään huolloilla. Kulut kun vaan kasvavat, niin ei nuo sikahuoltohinnatkaan tahdo enää riittää vaan täytyy keksiä vikoja ja huijata ihmisiä jotka eivät ehkä huoltoporukan mielestä niin paljon ymmärrä autoista. Sikamaista toimintaa. Ennen sentään selvisi sillä, että yrittivät myydä uudet pyyhkijänsulat väkisin huollosssa, vaikka olit juuri itse vaihtanut uudet. Nyt huijataan jo tuhansilla euroilla.

jhm

Mitäköhän sitten tapahtuu kun autokorjaamot saavat katsastusoikeudet??
Eikös sellaista lakimuutosta olla puuhaamassa.

VW Transporter T5  84kw 2014

Ohikulkija

Edellisen kerran kun autoni oli huollossa, minulle soitettiin, että etujarrupalat ja levyt pitäisi vaihtaa (noin 500â,¬ kiitos). Ne ei kuulema kestä seuraavaan huoltoon (noin 30tkm). Mutta kun autossa on jarrupalojen kulumisen ilmaisin, niin miksi nyt vaihtaisin. En siis antanut lupaa vaihtaa. Jos nyt auto jää tielle etujarrujen johdosta, niin Audi jatkuvuusturva ei tietenkään silloin toimi.

BeeKasi

Lainaus käyttäjältä: transit - 26.04.13 - klo:13:58
http://yle.fi/uutiset/autonomistajan_piinaviikko/6607505

Missä kohtaa tarinaa piti yllättyä? Pätee autoihin, pätee tietotekniikkaan, pätee kodinkoneisiin, pätee etc...

Maailma nyt vaan on mennyt sellaiseksi, että kuluttajan pitää olla valistunut ja kyvykäs pitämään oikeuksistansa kiinni. Se ei kuitenkaan ole synonyymi ryppyotsaiselle kiukuttelulle. Sosiaalisesti lahjakas ja sopivan neuvokas saa paremman palvelun tänään. Piti siitä tai ei, näin se vaan menee.
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

skriko

Lainaus käyttäjältä: BeeKasi - 26.04.13 - klo:17:42
Missä kohtaa tarinaa piti yllättyä? Pätee autoihin, pätee tietotekniikkaan, pätee kodinkoneisiin, pätee etc...

Maailma nyt vaan on mennyt sellaiseksi, että kuluttajan pitää olla valistunut ja kyvykäs pitämään oikeuksistansa kiinni. Se ei kuitenkaan ole synonyymi ryppyotsaiselle kiukuttelulle. Sosiaalisesti lahjakas ja sopivan neuvokas saa paremman palvelun tänään. Piti siitä tai ei, näin se vaan menee.

+1
Hyvin sanottu. Kanssasi täysin samaa mieltä. Vähän aikaa kun tarinoi niin hinnat ovat halpoja. Oli sitten kyseessä autohuolto tai joku muu, kyllä suurin osa henkilökunnasta osaa lukea rivien välistä ketä yrittää huijata ja ketä ei.

JoVe

Autoista ymmärrän humanistina kovin vähän. Sen olen tullut kuitenkin oppineeksi, että kannattaa kysellä, kannattaa kyseenalaistaa ja kannattaa pyytää käsityksiä vioista ja niiden korjaamisesta useasta paikasta ennen korjaamista. Sosiaalisuus ja suoruus ovat eduksi, kun torjuu huijausyrityksiä - siinä autokorjaamot ovat ihan samanlaisia kuin mitkä tahansa kaupalliset yritykset. - - J amuuten sen olen jo nyt huomannut, että tällä sivustolla kannattaa kysellä: monenlaista uutta oppii.  ;)

Joskus harvoin on hyvä myös osata suuttua oikeassa kohdassa. Kuten sille öljyt vaihtaneelle, joka oli jättänyt täytön puoliväliin niin, että jo kotimatkalla varoitusvalo vaati öljyä. On palveltu nöyremmin tuon jälkeen.

Quality

Omalla kohdalla on sellainen hankala tilanne, että kun ei ole aikoinaan tottunut mitään vaatimaan, toimintatapaa on perin hankala muuttaa. Kaikki kuluttajansuojat ja virhevastuut tuntuvat perin tuntemattomilta, kun on tottunut kaikki virheet aina omasta pussista pulittamaan ja itseään ja omaa tyhmyyttään syyttämään. "Olisi kannattanut katsoa, ettei tarvitse katua", on ollut mottoni. Ja jos ei itse osaa, pitää vaikka palkata sellainen kaveri, joka ei ole autokuumehouruissa ja joka ymmärtää jotain. Enkä nyt tarkoita, että tämä olisi oikea menettely, tulipahan vaan sanotuksi.

Tuosta otsikon casesta sen verran, että onko joku tosiaan sitä mieltä, että katsurin leima tarkoittaa, että auto on kunnossa? Uskon, että pakoputken nivelosassa on edelleen se reikä, vaikka katsuri ei sitä huomannutkaan. Mutta se ei mene läpi, että samalla myös katalysaattori on vaihdettava. Muita korjaustarpeita ei yksilöity, joten niihin ei voi ottaa kantaa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tsiih

Tyypillinen liibalaabareportaasi mieheltä joka ei ymmärrä autoista muutakuin että ratti on pyöreä ja vauhti kiihtyy kun painaa oikean puoleista poljinta. Hohhoijaa.

Ajaa vaan niin kauan kuin posahtaa ja jättää tielle. Sitä yritetään välttää korjaamoilla tekemällä ns. huolto, esim. vaihdetaan öljyt ennen kuin kone leikkaa kiinni yms. Huollossa myös usein kartoitetaan mahdollisia tulevia, nyt jo oireilevia vikoja. Niiden korjaaminen useimmiten maksaa rahaa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tsiih

En siis puolustele huijaavia korjaamoita. Mutta tuon ukon tarina ei ole huijausta nähnytkään, normaalia korjaamon arkea. Eli hän on asiakas, jolle kannattaa selittää kaikki juurta jaksain ja mielellään auton alla suoraan. Niin ei tule väärinkäsityksiä...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

pokkus

Varmasti autoliikkeet huonoina aikoina, ja miksei muutenkin, mieluusti huollata tuollaisia remppoja hiukan etukäteen. Katsotaan kuinka helposti asiakas on "höynäytettävissä" ja yritetään teettä huolto heti, vaikka osa saattaisi hyvin kestää vielä seuraavat pari vuotta. Itse en tosin jo 8 vuotta vanhaa perus perheautoa varmaan huoltaisi vasta kun joku osa oikeasti prakaa ellei kyseessä ole selkeästi turvallisuuteen vaikuttava huoltotoimi. Muuten normaalit huoltotoimenpiteet toki kannattaa teettää tai tehdä itse.

skriko

Kaverini meni 30 000 ajetulla autolla huoltoon. Hakiessaan autoa sanoivat että jarrupalat pitäisi vaihtaa, eivät kestä seuraavaan huoltoon. Kaverini oli sanonut, että seuraavaan huoltoon on 2 vuotta. Jos minulla on kahden vuoden päästä tämä auto, niin sillä on ajettu vajaa 50 000 km. Täytyy kait vaihtaa merkkiä, jos paloilla ei aja tuota kun edelliseen ei vaihdettu, vaikka oli ajettu 130 000. Nyrpeää naamaa oli saanut osakseen.
Tuskinpa kukaan vaihtelee mitään jos ei ehkä ja mahdollisesti pääse kahta vuotta eteenpäin. Täytyisi kait vaihtaa ekan huollon jälkeen aina uusi auto, kun ei sillä pääse seuraavaan autoon.

b1mpo

Oisko ajotyylistä kiinni, vielä jos talvella ajaa pidon rajamailla ajonvakautus jarruttelee jatkuvasti..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Arcca

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.04.13 - klo:20:00
Oisko ajotyylistä kiinni, vielä jos talvella ajaa pidon rajamailla ajonvakautus jarruttelee jatkuvasti..

Tämä on hyvä pointti, mutta itselläkin on käynyt tuollainen jarrujen väitetty "ei pääse enää seuraavaan huoltoon" tapaus. Näin sanottiin 60tkm huollossa, en ottanut todesta eikä niille tehty mitään kun tiesin paljonko niillä on jarruteltu ja näin ne aina renkaan vaihdoissa itsekin. Hauskana pointtina 90tkm merkkihuollossa ei sanottukaan enää että jarrut olisivat loppumaan päin, ja auton myydessä 112tkm siellä oli edelleen samat palat ja levyt ilman ongelmia...Jäi kyllä vähän fiilis, jos ei huijaus yritys, niin ainakin että vaihdattavat kamat kuntoon katsomatta 60tkm jälkeen, ei ainakaan asiakas pääse valittamaan ettei jarrut toimisi ja rahaa tulee kassaan.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

fourvalve

Edellisen auton vein laakkoselle huoltoon ja arvasin että kohta soittavat, jarrupalat olivat vaihtokunnossa ::) juuri ennen huoltoon viemistä tarkistin palojen kunnon ja puolet oli pinnoista jäljellä.
Kuinkahan paljon niitä asiakkaita huijataan ketkä eivät ymmärrä tuon taivaallista autoista, vaihdetaan jarrupalat ja jarrulevyt vaikka mitään tarvetta ei vielä kymmeniin tuhansiin kilometreihin olisi ym.
BMW z4 3.0i roadster

skriko

Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 27.04.13 - klo:23:27
Edellisen auton vein laakkoselle huoltoon ja arvasin että kohta soittavat, jarrupalat olivat vaihtokunnossa ::) juuri ennen huoltoon viemistä tarkistin palojen kunnon ja puolet oli pinnoista jäljellä.
Kuinkahan paljon niitä asiakkaita huijataan ketkä eivät ymmärrä tuon taivaallista autoista, vaihdetaan jarrupalat ja jarrulevyt vaikka mitään tarvetta ei vielä kymmeniin tuhansiin kilometreihin olisi ym.

Mulla oli Wolkswagen Jetta 1,6 bensiini vm. 1985 vuosina 1997-2011. Jarrulevyt vaidettiin 340 000 kohdalla. Ajoin sillä 140 000 samoilla paloilla. Inssi mittas levyt katsastuksessa ja määräsi vaihtoon.
Siitä jarrunesteiden vaihdosta kun täällä aina jaksetaan vaahdota, niin en tuohon vaihtanut koskaan. Hyvin meni aina katsastuksesta läpi.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 28.04.13 - klo:00:30
Siitä jarrunesteiden vaihdosta kun täällä aina jaksetaan vaahdota, niin en tuohon vaihtanut koskaan. Hyvin meni aina katsastuksesta läpi.

Hyvä, sait taas säästettyä oikeassa paikassa, sen turvallisuuden kanssa nyt niin väliä ole ....  ::)

Henk. koht. en itse ole noitten jarrunesteitten kanssa huolissani siitä katsastusmiehestä vaan omien jarrusylinterien yms. ruostumisesta ja yleisestä turvallisuudesta.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

765turbo

Jarrunesteet makssa aivan taikinaa ( 5e puteli), ei kannata tosiaan turhan takii vaihdella. Itse en jätä vaihtamatta tai vaihdattamatta, kymmenen vuotta vedetty vajaa kaxtonnista kuselle haisevaa lasikuitukoppia perässä kesäisin. Eipä ole koskaan tarvinnut pelätä et jarrut ei kestä, pidä tai keitä. Mutta tietenkin tilanteen mukaan eletään, säästö se on pienikin säästö, joten jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 28.04.13 - klo:00:40
Hyvä, sait taas säästettyä oikeassa paikassa, sen turvallisuuden kanssa nyt niin väliä ole ....  ::)

Henk. koht. en itse ole noitten jarrunesteitten kanssa huolissani siitä katsastusmiehestä vaan omien jarrusylinterien yms. ruostumisesta ja yleisestä turvallisuudesta.

Kyllä ne kuule ruostuu 20 vuotta vanhoissa autoissa joka tapauksessa vaihdoit nesteitä vaikka joka viikko. Mitä turvallisuuteen tulee, niin mielestäni auto on turvallinen jarrujen puolesta jos ne ovat katsastuksessa riittävän hyvät ja tasaiset ja auto pysähtyy tien päällä kun liinat vetää kiinni.
Kyllä kannattaa noudattaa noita ohjeita Suomalaisten jotka körryyttelee täällä kahdeksaakymppiä. Jos lääkkeestä saa yksi ihminen miljoonasta jotain sivuvaikutuksia, niin se on merkattava tuoteselosteeseen. Ihan sama jos yhdellä on miljoonasta hiipunut jarrut ajaessaa 40 asteen helteessä vuoristoa alas jarruttaen jatkuvasti tai radalla tuhatta ja sataa ajaessa. Ootteko lukenut monta onnetomuustutkintaa missä on mainittu "onnettomuus aiheitui siitä, että jarrut häipyivät kun oli konsensoitunut vettä nesteeseen" .
Oli se muuten sääli kun ne jetan jarrut ehkä sitten ruostuivat. Kyselikö koneet jetalta nesteiden vaihdosta kun ottivat paaliin.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: jhm - 26.04.13 - klo:17:29
Mitäköhän sitten tapahtuu kun autokorjaamot saavat katsastusoikeudet??
Eikös sellaista lakimuutosta olla puuhaamassa.
Eiköhän tässä käy samoin kuin "ajokorttiuudistuksessa". Autot, jotka viedään autokorjaamoon katsastettavaksi saavat pitkän listan suositeltavista lisätöistä. Autoliikkeen omat vaihtoautot eivät saa katsastuksessa tällaista listaa. Itse olen ajatellut jatkaa auton katsastamista autonkorjaamoista riippumattomissa katsastuslaitoksissa.

Jarrunesteen vaihdon tarpeellisuuden voitte todeta, kun vaihdatte itse jarrusnesteen (se on helppo homma jos on imulaite). Melko tummaksi se muuttuu 3-4 vuodessa. Huoltoliikkeessä tämän toimenpiteen hinta on 40-60 euroa. Mikäli pitää autoa vain kolme vuotta voi käyttää VAG-arenalaisten lentävää lausetta; "ei kannata tehdä".

Jarrupalojen vaihto ajoissa ei ole tyhmä teko: Jarrupala kuluu usein toisesta reunasta nopeammin ja vääntää jarrusylinteriä vinoon. Palan kuluessa tulee jarrusylinterin mäntä ulospäin palan kulumisen myötä jarrumännän pää on alttiina syöpymiselle.

Jarruletkujen haperoitumiseen ja jarruputkien ulkopuoliseen syöpymiseen vaikuttaa auton ikä ja niistä selviää vain letkut ja putket vaihtamalla.

Aikaisempiin kirjoituksiin"Rehtiäkö autokauppaa" ihmettyttää, että käytetty auto menee käytetyn auton kauppiaalle, joka myy sen huoltamattomana ja saa kuitenkin katteen auton myynnistä.

Sande

Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 28.04.13 - klo:00:52
Jarrunesteet makssa aivan taikinaa ( 5e puteli), ei kannata tosiaan turhan takii vaihdella. Itse en jätä vaihtamatta tai vaihdattamatta, kymmenen vuotta vedetty vajaa kaxtonnista kuselle haisevaa lasikuitukoppia perässä kesäisin. Eipä ole koskaan tarvinnut pelätä et jarrut ei kestä, pidä tai keitä. Mutta tietenkin tilanteen mukaan eletään, säästö se on pienikin säästö, joten jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
Ottamatta kantaa jarrunesteiden vaihdon kannattavuuteen... eikös sulla vaunun jarrut toimi jos noin kovin on vetoauton jarrujen varassa  :P

Kun perävaunun jarrut on säädetty oikein ja ne toimivat niin kuin pitää, ei ajaminen poikkea mitenkään ajamisesta ilman perävaunua.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

HiTecci

Säästämiseen kolahtaa aika hyvin tuo DNA:n mainos pussitta punnitsijoista ;)

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.04.13 - klo:07:21
Eiköhän tässä käy samoin kuin "ajokorttiuudistuksessa". Autot, jotka viedään autokorjaamoon katsastettavaksi saavat pitkän listan suositeltavista lisätöistä. Autoliikkeen omat vaihtoautot eivät saa katsastuksessa tällaista listaa. Itse olen ajatellut jatkaa auton katsastamista autonkorjaamoista riippumattomissa katsastuslaitoksissa.

Katsastuksessa vain jää papruihin sen leiman antajan puumerkit ja jos osottautuukin että auton ei olisi kuulunut päästä leimasta läpi, tapauksesta tulee merkintä ao. henkilön papruihin ja jossain vaiheessa ruvetaan miettimään sitä katsurin lupakirjaakin uusiksi. Eli ihan täysin hälläväliä -asenteeseen ei kellään katsurilla ole varaa. Ja taas toisaalta jos aina ja jokaisella asiakkaalla se (turha) korjauslista on pitkä kuin nälkävuosi, niin kyllä se puskaradio toimii ja kohta huomaatkin kuinka vähän sulla on enää katsastusta haluavia asiakkaita. Eli noissa rajoissa sitä pitää jokaisen aseman ja yksittäisen katsurinkin toimia, tai se leivän tulo yksinkertaisesti vain loppuu :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

dosetti

juuri näin se menee. Itselläni on hyvin huono luottamus korjaamoihin. Onneksi niihin joutuu autoa harvoin viemään, silloinkin juttelemalla selviää, luottaako vai ei.

Zaasa

Automyynnin laahatessa tulosta tehdään huolloilla ja varaosilla joskus kyseenalaisinkin keinoin.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 28.04.13 - klo:07:21

Jarrupalojen vaihto ajoissa ei ole tyhmä teko: Jarrupala kuluu usein toisesta reunasta nopeammin ja vääntää jarrusylinteriä vinoon. Palan kuluessa tulee jarrusylinterin mäntä ulospäin palan kulumisen myötä jarrumännän pää on alttiina syöpymiselle.

Tuota en ihan niele kokonaisena.
Silloin vielä kun jaksoin itse näitä ropailla oli männän pään liikkeen aiheuttama männän esilletulokohta kylläkin suojattu joustavalla kumilla joka oli täynnä erikoisvaseliinia. Kumi näkyy esim tässä: http://www.aijaa.com/img/b/00731/4816148.jpg

Kerran jäi tuo kumi huonoon asentoon ja uusi mäntä oli jumissa alta aikayksikön.

Tuo vääntöefektikin on mielestäni hyvin minimaalinen, kyllä mäntä ja sylinterin seinä sen kestää IMHO vai onko jollain kokemusta jostain muusta?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

tsiih

Ei siellä mäntää mikään väännä.
Jarrupalojen kulumisessa on hirmuisia eroja automallien ja kuskien välillä. Ei ole kiva kuunnella valitusta että 30 tkm huoltovälin loppupuolella joku pala on metalli metallia vasten, on korjaamon vastuulla että jarrut kestävät koko huoltovälin. Siksi niistä varoitellaan ajoissa. Ristus mitä salaliittoteorioita...

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 30.04.13 - klo:05:46
Jarrupalojen kulumisessa on hirmuisia eroja automallien ja kuskien välillä. Ei ole kiva kuunnella valitusta että 30 tkm huoltovälin loppupuolella joku pala on metalli metallia vasten, on korjaamon vastuulla että jarrut kestävät koko huoltovälin. Siksi niistä varoitellaan ajoissa. Ristus mitä salaliittoteorioita...

Eikö niissä ole kulumisen varoittimia? Meinaan, ettei tarvitse metallille asti kuluttaa?

Siitähän tuossa osittain on kyse, että jotkut pitävät ylimääräistä korjaamokäyntiä niin mahdottoman pahana asiana. Huolto yrittää sitten tasapainoilla ennakoivan huoltamisen ja turhan korjaamisen välttämisen välillä. (Bisneksen kannalta tietysti kannattaa vaihtaa uutta osaa niin usein kuin mahdollista).

En tosi ymmärrä, miten jarrupalat voisivat kulua niin pahasti ja yllättäen, että auto jättäisi tielle?  ???

Enpä ole kuullut, että polttoainepumppuja tai latureita vaihdettaisiin ennakoivasti huolto-ohjelman mukasesti.

HiTecci

Toisilla jarrupalat kuluvat nifti-nafti -tahtia, toisilla yksi palakerta on finaalissa jo vuodessa. Riippuu siis ihan hirveästi kuskista ja ajotavasta. Mutta toki tuo nifti-nafti -kuski kun ajaa ne palansa niin että niissä on enää milli pintaa ja tuleekin sitten se paniikkijarrutus eteen, niin... :o Huonolla tuurilla meinaan ne on laakista koko sarja finaalissa, mahd. pinnat irtoaa, jne. Mutta se kysymys onkin onko se auto jo kerennyt pysähtymään ennen kuin näin käy ???

Myönnän, itse kuulun tuohon nafti-luokkaan. Rötkössä on palat varsin finaalissa, olleet jo siitä lähtien kun auton hommasin reilu vuosi sitten. Viime kesänä jouduin jo nestettäkin lisäämään kun tosiaan on männänt jo niin ulkona että säiliöstä nestepintakin painui jo alle alarajan. Itsekin kyllä hämmästelen miten noilla olen viimetalvenkin pärjännyt, mutta suunnitelmissa on tuo kerta kyllä uusia, levyineen, nesteineen kaikkineen nyt tänä kesänä 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Zaasa

Räsän ekassa huollossa 1v/15500km kaupattiin forte käsittelyä,jarrunesteiden vaihtoa ym. Minusta turhaa rahastusta työstä joka ei perustu tuossa vaiheessa todelliseen tarpeeseen.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 30.04.13 - klo:07:53
Eikö niissä ole kulumisen varoittimia? Meinaan, ettei tarvitse metallille asti kuluttaa?

Siitähän tuossa osittain on kyse, että jotkut pitävät ylimääräistä korjaamokäyntiä niin mahdottoman pahana asiana. Huolto yrittää sitten tasapainoilla ennakoivan huoltamisen ja turhan korjaamisen välttämisen välillä. (Bisneksen kannalta tietysti kannattaa vaihtaa uutta osaa niin usein kuin mahdollista).

En tosi ymmärrä, miten jarrupalat voisivat kulua niin pahasti ja yllättäen, että auto jättäisi tielle?  ???

Enpä ole kuullut, että polttoainepumppuja tai latureita vaihdettaisiin ennakoivasti huolto-ohjelman mukasesti.

Yritetään sparrata vastaan omilla näkemyksillä. Itse olin opiskeluaikana jarrukorjaamossa hanttimiehenä ja kuuntelin ammattimiehen tarinoita.

Loppuun ajetuissa levyjarruissa oli sylinterin ulkopää paljon hapettuneempi kuin pohjaosa. Tällöin ne hoonattiin porakoneessa olevalla "vispilällä". laitettiin uudet kumit ja rasvat. Loppuun ajetuissa levyjarruissa sylinteri  mäntä oli jumiutunut paikalleen ja hieman vinossa. Käsiteltävät autot olivat usein nähneet vuosia yli 5 vuotta.

Jarrupalojen vaihdon yhteydessä tehdään suoritettiin myös liukutappien puhdistus ja voitelu sekä herkistettiin sylinterit. Mikäli palat oli ajettu loppuun jouduttiin ajoittain purkamaan sylinteri ja pakkaamaan uudestaan. Tällöin ei käytetty vaihtosylinteritä. Jarrunesteide vaihto tehtiin luonnollisesti samalla.

Takapäässä on aika harvassa autossa varoittimet ja osassa autoissa on edessä varoitin anturi vain toisella puolen. Mikäli varoitinjohto katkeaa (eikä ota maihin sen jälkeen) ei varoitin toimi lainkaan. Kun varoitin varoittaa ei ajoaikaa välttämättä ole kuin 1'000 km niin metalli on metallia vasten.

Minun autoni ei ole vain päältä kaunis. Minun lentävä lauseeni ei ole "ei kannata tehdä".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy