Renkaan kuluminen keskeltä, liikaa/liian vähän painetta?

Aloittaja oshar, 21.04.13 - klo:18:45

« edellinen - seuraava »

oshar

Kesärenkaiden laitossa huomasin, että varsinkin edessä olleet renkaat ovat kuluneet keskeltä enemmän, kuin reunoilta. Passat 3C:ssä Goodyearin EfiicientGripit 235/45R17. Nyt, kun arvailin, että täytyy laittaa vähemmän painetta, löysin ohjeen, että painetta onkin lisättävä  ::) Goodyearin sivuilla taas sanotaan, että painetta on liikaa... Mikä mahtaa olla totuus?

Markku J

Vanhanaikainen nyrkkisääntö ainakin oli sellainen, että liika paine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian alhainen taas reunoilta. Tämä tuntuisi myös maalaisjärkeen käyvältä, ja olen sen myös nuoruusvuosina näin "testannut". Tosin renkaat ovat kehittyneet noista vyörenkaiden alkuajoista....

Uge

Nykyrengas ja varsinkin tuossa koossa kuluu keskeltä kun on liian alhainen ilmanpaine.
Octavia II RS

Nipademu

Meidän talouden Leoni puri myös renkaita kuin sotakoira reisiluuta. Kokeilin maalaisjärjen mukaan vajuttaa paineita, jotta kuluminen tasoittuisi. Kuukauden päästä rengas oli keskeltä melkein sakoilla ja ihmettelin asiaa eräälle sukulaiselle, joka autoalalla työskentelee. Hänkin sanoi Uge:n tapaan, että nykyrengas kuluu keskeltä mikäli painetta on liian vähän. Ilmeisesti sillä on jotain tekemistä keskipakoisvoiman kanssa???

Mutta keskeltä kuluu, olipa ilmaa liikaa tai liian vähä. Ainoa päätelmä minkä voi varmasti tehdä on se, että paineet ei ole oikein.  ;D
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Henri S

#4
Minun Passatissa myös kuluu renkaat keskeltä varsinkin nastarenkaat( 215/55r16 ). Talvella ilmaa renkaissa sen mitä tankinluukussa olevassa tarrassa suositellaan 2.5

Kesärenkaat ( 225/50r17) kuluu tasaisesti ilmaa niissä 2.7
Hohhoijaa!

Markku J

Onpas sitten vanhat "lait" menneet täysin ympäri. Näin se tekniikka muuttuu. Minun muistoni ovat ajoilta, jolloin Rättisitikkaporukka testaili pääseekö Michelin X -rengassarjalla 100 tkm (renkaat kokoa 125/80-R15, ja ylpeästi vyörenkaat). Silloin korkea paine kulutti niitä keskeltä.

Amerikanbob

Kyllä jos järjellä ajatellaan niin liikaa painetta rengas kuluu keskeltä ja liian vähän painetta rengas kuluu reunoilta.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.04.13 - klo:18:57
Vanhanaikainen nyrkkisääntö ainakin oli sellainen, että liika paine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian alhainen taas reunoilta. Tämä tuntuisi myös maalaisjärkeen käyvältä, ja olen sen myös nuoruusvuosina näin "testannut". Tosin renkaat ovat kehittyneet noista vyörenkaiden alkuajoista....

Olen käsityksessä, että tuo nyrkkisääntö perustui niinkin kauas kuin ristikudosrengasaikaan. Vyörenkailla joissa on siis metallivyöt kulutuspinnan alla ei enää päde sääntö.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

oshar

#8
Mullakin ollut edessä ja takana 2.5, kun yksin enimmäkseen ajelen. Laitoin nyt 2.7, olis varmaan pitänyt laittaa 3.0...

Goodyear kertoo asian toisin (ks. "Kuluminen keskeltä"):
http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-maintenance/checking-tire-tread.jsp

skriko

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 21.04.13 - klo:18:57
Vanhanaikainen nyrkkisääntö ainakin oli sellainen, että liika paine kuluttaa rengasta keskeltä ja liian alhainen taas reunoilta. Tämä tuntuisi myös maalaisjärkeen käyvältä, ja olen sen myös nuoruusvuosina näin "testannut". Tosin renkaat ovat kehittyneet noista vyörenkaiden alkuajoista....

Kyllä MarkkuJ:n kanssa samoilla ajatuksilla ollaan. Liikaa paineita kuluu keskeltä. Liian vähän, kuluu reunat. Moottoripyörissä se on ainakin selvästi havaittavissa, että jos on liikkaa painetta, niin renkaat kuluvat keskeltä ja pyöreys häviää.

0yxxy0

Normi renkaissa taitaa olla vielläkin liikaa painetta kuluu keskeltä, mutta leveissä renkaissa se meneekin toisinpäin. Sitä en tiedä mistä johtuu ja missä menee normin ja leveän raja.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >470tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu >600tkm

Micco

Matalaprofiilirenkaissa kuluu ainakin keskeltä liian pienellä paineella. Renkaan jäykkä runko/kyljet vaikuttanee osaltaan asiaan.
Mikähän olisi sitten tuo profiilin raja? 45 sarjalaisista ja siitä pienemmistä omaa kokemusta. Joku vanhan pikkukipon 155/80 13 saattaakin kulua reunoilta liian pienellä paineella.

Miten joku 195/65 15" esim. mahtaa käyttäytyä tuon suhteen?
Torsen + haldex + visco

ConD

Lainaus käyttäjältä: Micco - 21.04.13 - klo:20:24
Miten joku 195/65 15" esim. mahtaa käyttäytyä tuon suhteen?
Edellisen auton mukana tulleet 205/55R16 renkaat olivat kuluneet keskeltä reilusti. 8mm reunoilla, 2mm keskellä. Kysyin rengaskaupasta uusia ostaessani miksi näin on käynyt - "Liian pienet paineet" oli syynä.

Muistakaa renkaiden ilmanpaineita tarkastaessanne, että muutamankin kilometrin ajettu rengas on ulkoilmaa lämpimämpi, tämän vuoksi "kylmään" verrattuna painetta voi pistää pari desiä enemmän ihan huoletta.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Tomppis

Kyllä minulle ainakin sanottiin kun rengasmyyjänä työskentelun että vaja paine kuluttaa keskeltä ja liika paine reunoilta. Kaikissa rengaskoossa olen tätä sääntöä käyttänyt. Kannattaa täyttää rengasvalmistajien arvojen mukaan, ei auton..

repomies

Kaikki lähtee joita olen lukenut, sanovat että liikaa painetta niin kuluu keskeltä.

Hämmennän kuitenkin soppaa mainitsemalla että oma havainto 3C pasuunasta on sellainen että talvirengas paitsi kuluu keskeltä, on myös hieman kuopalla keskeltä, eli pinta ei ole tasainen jos siihen laittaa viivaimen päälle. Outoa. Jos renkaassa olisi liikaa painetta niin kaiken järjen mukaan se olisi aavistuksen pullistunut keskeltä. Pitäis varmaan mitata nuo paineet.. mutta oma oletukseni on, että renkaissa ON OLLUT liikaa painetta, ne on kuluneet pilalle, ja nyt niissä on oikeat paineet.

ConD

Lainaus käyttäjältä: repomies - 21.04.13 - klo:20:33
Pitäis varmaan mitata nuo paineet.. mutta oma oletukseni on, että renkaissa ON OLLUT liikaa painetta, ne on kuluneet pilalle, ja nyt niissä on oikeat paineet.
Paljonko niissä nyt on painetta ja missä lämpötilassa mitattuna?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

pomo

Painetta on liian vähän. Kannattaa laittaa paineet sinne 3 baarin paikkeille.

Ton-1

#17
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.04.13 - klo:20:08
Moottoripyörissä se on ainakin selvästi havaittavissa, että jos on liikkaa painetta, niin renkaat kuluvat keskeltä ja pyöreys häviää.

Mistä kuluu oikean paineen omaavan matkamoottoripyörän takarengas ? Sivulta ?  ::)

Sorry ot.

Ja tommoseen renkaaseen Pasuunan alla saa tosiaankin laittaa lähemmäs 3 baria painetta ( oman n. samanpainoisen auton renkaissa pidän 2,9/2,8 tai 2,8/2,7 ja tasaisesti ovat kuluneet).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Micco

Omat kokemukset lähinnä 225/45 17 sekä 225 ja 235/35 19 renkaista. Aikanaan yhdet renkaat molempia kuluivat keskeltä enemmän. "Hovi" rengasasentajani silloin sanoi, että painetta on ollut liian vähän ja puhui matalaprofiilirenkaan rungon jäykkyydestä sekä ylempänä mainitusta keskipakoisvoimasta.

Nostin rengaspaineet molemmissa tapauksissa hänen suosittamiinsa lukemiin, eikä ongelmia ole enää ollut. Nykyisin 1700kg autossa talvirengas 225/45 17 menee 3bar paineella ja 225/35 19 kesärengas 3.2bar paineella. Eivätkä useamman vuoden seurannalla kulu enää epänormaalisti keskeltä saati reunoistakaan.  :)

Itse olen ainakin tällä perusteella siinä vakaassa uskossa, että nykyajan yhtään matalampiprofiilinen jäykkärunkoinen rengas pitää muotonsa varsin hyvin vielä vähän reilummallakin paineella, mutta alipaine taas alkaa syömään rengasta keskeltä.
Torsen + haldex + visco

HolyDiver

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 21.04.13 - klo:20:50
Mistä kuluu oikean paineen omaavan matkamoottoripyörän takarengas ? Sivulta ?  ::)

Kyllähän kovan luokan nahkapukulänkisääri motoristi kuluttaa reunat rakoille keskiosan ollessa lähes koskematon  :D
S3 8V Sedan -19

Micco

Lainaus käyttäjältä: HolyDiver - 21.04.13 - klo:20:59
Kyllähän kovan luokan nahkapukulänkisääri motoristi kuluttaa reunat rakoille keskiosan ollessa lähes koskematon  :D

Ja keskiverto hupparimies takarenkaan keskeltä kankaille edes liikuttamatta koko pyörää metriäkään.  ;D
Torsen + haldex + visco

HolyDiver

S3 8V Sedan -19

Ton-1

Mun altapoisottamassani Dunlopissa oli kait ollut liian vähän painetta sillä se oli aivan neliskanttinen  :P .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Angus

225/45R17 contit ollu golfin alla neljättä kesää, paineet 2,7-3,0. Matalaprofiilirenkaat kuluu keskeltä liian alhaisin painein. 8)
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10â,¬ Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

repomies

Lainaus käyttäjältä: ConD - 21.04.13 - klo:20:40
Paljonko niissä nyt on painetta ja missä lämpötilassa mitattuna?

+20C lämpöisessä varastossa 215/55 ja kaikissa neljässä renkaassa 2.9-3.0 bar. Vain toisen akselin renkaissa on keskellä kulumaa, veikkaan eturenkaiksi ja syyksi sutimista sekä keskipakovoimaa.

Corollani renkaissa ei ole vastaavaa ongelmaa, mutta sen one-point-slow moottorissa onkin sisäänrakennettu luistonesto, joka estää sutimisen silloin kun kitka riittäisi renkaan kulumiseen.. :P

ConD

Kun nuo talvella seisoo pihalla -20 kelissä, paine on enää 2.5 luokkaa joka alkaa olla "normaali". Mistään ylipaineesta en varastoilmastossa tollaiselle renkaalle siis puhuisi. Toki keväällä kovasti suditellessa voi lämmöt ja sitämyöten paineet nousta korkeammaksikin.

Itselläni nuo keskeltä kuluneet oli myös eturenkaina olleet. Selkeästi kovemman kuormituksen alla Touranissa ovat vakiona eturenkaat vs. takarenkaat, joten epäilin itsekin alkuun liian matalia paineita kun renkaat olivat suosituspaineilla "lintassa" edestä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

sambolo

Mikähän ois passeli paine 215/40/17 tai 215/35/18? Oon pitäny siinä reilu 2.5
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

anttito

Yetin 215/16/60 tehdasasennusrenkaat kului keskeltä tosi voimakkaasti. Painetta skodan suosittelema 2.2bar. Kestivät reilu 20tkm. Ostin uudet kesäkummit ja kyselin rengasmyyjältä kulumisesta. Heti sanoi, että aivan liian matalat paineet. Uusissa pidän 2,6bar ja nyt kuluu tasaisesti.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 21.04.13 - klo:23:21
Mikähän ois passeli paine 215/40/17 tai 215/35/18? Oon pitäny siinä reilu 2.5

Mitä pienempi ilmatila sitä kovempi paine - sais olla lähempänä kolmea.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Golffari7

Liian vähän painetta. Nykyrengas pysyy muodossaan, vaikka olis 4 baria painetta, kun taas liian löysä kumi menee keksipakoisvoiman (jota ei oikeasti ole olemassakaan vaan pitäisi puhua keskihaku voimasta xd, mutta ihan sama) ansiosta keskeltä ''kummulle'' ja renkaan keskiosa ''lyö'' näin ollen maahan ensimmäisenä, jolloin siihen kohdistuu kovempi paine. Kun on tarpeeksi painetta, rengas pysyy likipitäen tasaisena ja paine kohdistuu isommalle pinta-alalle ja rengas kuluu lähes tasaisesti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy