Maakaasun tankkaus ongelma.

Aloittaja sapuska, 07.04.13 - klo:09:24

« edellinen - seuraava »

sapuska

Onko kellään kokemuksia maakaasu tankkaus ongelmista? Jostain syystä tankatessa mahtuu ainoastaan noin 15kg -> 22 kg sijaan. Tankkauksen jälkeen maakaasu mittari näyttää myöskin täyttä tankkia ja käyttösäde jää 350 km tietämille.  >:(

bouldero

Terve,

Esiintyykö sama ongelma monella eri tankkausasemalla? Minulla on joskus käynyt niin, ettei tankkasaseman kompura ole jostain syystä saanut laitettua tankkiin täysiä paineita (200 bar), vaan tankkaus on loppunut ennen aikojaan. Tuo kaasumittarin lukema tietusti ihmetyttää, että miksi näyttää täyttä tankkia vaikka paineet ovat jääneet alhaisimmiksi.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: sapuska - 07.04.13 - klo:09:24
Onko kellään kokemuksia maakaasu tankkaus ongelmista? Jostain syystä tankatessa mahtuu ainoastaan noin 15kg -> 22 kg sijaan. Tankkauksen jälkeen maakaasu mittari näyttää myöskin täyttä tankkia ja käyttösäde jää 350 km tietämille.  >:(

Toistuuko tuo kaikilla mittareilla? Entä paljonko valmistaja lupaa käyttösäteeksi kaasulla?

Tankkauspaikasta tai automallista riippumatta täytyy myös hieman purkaa korkeapaineisen kaasun siirtoon tai kompressoimiseen liittyviä fysiikan lakeja.

Ensinnäkin 200 baariin nostettavaa kaasusäiliötä ei saa täyteen yhdellä tankkauksella. Painemittari toki näyttää 200 baria, mutta kun kaasu ja sen säiliö lämpenee tankkauksen yhteydessä voimakkaasti, niin lämpötilan laskiessa normaaliin lämpötilaan laskee myös säiliössä olevan kaasun paine. Tyypillisesti paine putoaa 200 -> 180 baariin eli seuraavana aamuna säiliö on jälleen vajaa, vaikkei autolla ajaisi metriäkään. Uudella tankkauksella sinne saa jälleen kaasua sen 20 baria, joka taas laskee hitusen kaasun jäähtyessä.

Ennen kuin kukaan alkaa itkemään "menetettyjen" rahojensa perään, niin täytyy muistaa kaasun tilavuuden olevan se mikä muuttuu lämpötilan mukaan. Kilossa kuumaa kaasua on tasan yhtä monta molekyyliä kuin kylmässä kaasussa.

Sukelluspulloja täytettäessä pulloja voidaan pitää kylmässä vesisaavissa, jos halutaan saada kerralla mahdollisimman paljon kaasua pulloihin. Toinen vaihtoehto on täyttää eli "topata" pullot pariin kolmeen kertaan. Normaali 12 litran sukelluspullo lämpenee täytettäessä melkoisesti eli kyse ei ole mistään akateemisesta mittaustarkkuudesta.

Tuo kertomasi 15 vs 22 kg kuulostaa kylläkin niin suurelta vajaukselta, ettei kyse varmaankaan ole pelkästään paineen kasvaessa lisääntyvästä lämmöstä eli kaasun laajenisesta.

mikkoravi

Moi,
Viestin alkuperäinen kirjoittaja taisikin jo ottaa yhteyttä.
Kerrotaan nyt homma silti muillekin.
Kyseessä on kaasusäiliön magneettiventtiilin toimintahäiriö/rikkoutuminen.
Saattaa myös polttaa sulakkeen jolloin ei vaihda kaasulle ollenkaan.
Merkkihuollossa vaihtavat kaikki kolme magneettiventtiiliä ja hintaa tuli 700-800 euroa.
En nyt ala tässä mainostamaan sen kumnemmin mutta suosittelen kääntymään
Kaasumuutoksia tekevien firmojen puoleen. Hintalappu on noin puolet.

bouldero

Asia ei suoranaisesti liity tankkausongelmaan, mutta onkohan kenelläkään tietoa mistä johtuu kaasutankkauksen jälkeinen lyhyt bensalla käynti? Luulen että kyseessä on auton ominaisuus eikä vika, mutta siis kaasun tankkauksen jälkeen auto ei heti ala käyttämään kaasua, vaan vasta n. 1 km ajon jälkeen.

VW Passat 1.4 TSI ecofuel.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy