Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 23.12.10 - klo:17:11
Joo, ottakaa rauhassa siellä tien päällä, pukki tulee vasta huomenna ;)
Jouluruuhka ilman raivokohtausta ratin takana on kuin intianreissu ilman ripulia - ne vaan kuuluu yhteen. Harmi kun itse missasin tänä vuonna.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 24.12.10 - klo:00:00

Toisaalta siellä neuvotaan myös vedättämään :)
"Jyrkässä ylämäessä ei aina tarvitse vaihtaa pienempää pykälää, vaan isolla vaihteella voi ajaa alle 1 500 minuuttikierroksellakin kaasupoljin lähes pohjaan painettuna (nopeusrajoituksen huomioon ottaen)."

Omien kokemusten mukaan tuo ohje on bullshittia, isolla vedättäminen kaasua vaan "yli" painamalla silloin kun auto ei jaksaisi mennä kuluttaa enemmän kuin pykälää pienempi vaihde.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

kt

Mikähän lie perässäriippujan mielessä, kun aina pyrkii toisen perään?
Kun minä poistun tieltä liittymään, niin jo heti perässäajanut kiihdyttää, jotta pääsee taas minun edessä olleen perään kiinni.
Onkohan se takana riippuva niin likinäköinen, ettei pärjää tiellä yksin, vaan tarvitsee "taluttajaa".
Vai onko tuo jonkinnäköistä läheisriippuvuutta? Kuka tunnistaa itsensä?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 24.12.10 - klo:09:00
Omien kokemusten mukaan tuo ohje on bullshittia, isolla vedättäminen kaasua vaan "yli" painamalla silloin kun auto ei jaksaisi mennä kuluttaa enemmän kuin pykälää pienempi vaihde.
No ohan tuo lause jo sen kuulonenki että moottoriaan yhtään säälivä ei ehkens noudata ohjetta :)
Joo ja hyvää -31 asteista joulua vaan!

Emil

Lainaus käyttäjältä: kt - 24.12.10 - klo:09:48
Mikähän lie perässäriippujan mielessä, kun aina pyrkii toisen perään?

Todennäköisesti siellä liikkuu mietteet siitä tuliko kinkkusinappi ja piparit pakattua mukaan. Eli voi olla niinkin, ettei ymmärrä ajavansa liian lähellä. Sitä ei ainakaan ymmärrä, että se edessä olevan autonkin edessä voi olla auto.

Tai sitten jokin semmoinen ajatus, että kun nyt hiostan tuota edellä menevää autoilijaa, niin ehkäpä sekin hiostaa edellään menevää autoilijaa, ja siten ollaan kaikki aikaisemmin perillä. Joillekin on täysin mahdotonta hahmottaa sitä, että koko tie voi olla yhtenäistä jonoa kymmeniä kilometrejä.

Kiteytettynä: ajattelemattomuutta, jota joskus tyhmyydeksikin nimitetty.

Kohta pitäisi lähteä liikenteeseen itseään kiusaamaan. Asenne on vielä rauhallinen, mutta -tyhmyyttään- alinopeutta ajavat ahdistaa jo ajatuksena. Miksei niitä nopeusrajoituskylttejä voi katsella? Se kuitenkin kuuluu jossain määrin tielläliikkujan velvollisuuksiin.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Emil - 24.12.10 - klo:10:00
Kohta pitäisi lähteä liikenteeseen itseään kiusaamaan. Asenne on vielä rauhallinen, mutta -tyhmyyttään- alinopeutta ajavat ahdistaa jo ajatuksena. Miksei niitä nopeusrajoituskylttejä voi katsella? Se kuitenkin kuuluu jossain määrin tielläliikkujan velvollisuuksiin.
Kukkahattuhippitädin kitisevä ääni jostian kaukaa kuului vastaavan: "Nehän ovat vain maksiminopeusrajoituksia ei sitä pakko ole niin lujaa ajaa" :)

Se vaan tahtoo olla että nämä "rauhallisesti ajelevat" ajaa sitä saatanan samaa 70kmh ihan kaikilla nopeusrajoitusalueilla ja asenne paremminkin se "minä yksin täällä nyt tässä minun tie".

Emil

Hyvin meni retki sittenkin. Taisin olla itse tällä kertaa se, joka keräsi jonoa perään. Ajelen nykyään nopeusrajoitusten mukaan, mittarivirhe huomioiden. Eli 80km/h rajoituksella mittarissa 85.

Sitä en väsy ihmettelemään, että miksi moottoritiellä pitää vaihtaa kaistaa heti kun on päässyt ohi. Miksi siihen eteen pitää tulla, vaikka tilaa olisi vaikka kuinka ja paljon. Nyt ei kura lentänyt, mutta turvaväli jää turhan pieneksi. Torven soittelu ja valojen välkyttelykään ei tunnu auttavan, kun koukkaavat sitten seuraavankin ohitetun eteen samalla tapaa. Voi MIKSI.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Emil - 24.12.10 - klo:18:19

Sitä en väsy ihmettelemään, että miksi moottoritiellä pitää vaihtaa kaistaa heti kun on päässyt ohi. Miksi siihen eteen pitää tulla, vaikka tilaa olisi vaikka kuinka ja paljon. Nyt ei kura lentänyt, mutta turvaväli jää turhan pieneksi. Torven soittelu ja valojen välkyttelykään ei tunnu auttavan, kun koukkaavat sitten seuraavankin ohitetun eteen samalla tapaa. Voi MIKSI.
Ikuisuuskysymys,itse pidän sitä (anteeksi)vittuiluna.Sopivan tilaisuuden tullen kuittaan ohittajalle samalla tavalla ja pientareelta hiukan roskaa mukaan.
Ei ole kuitenkaan itsetarkoitus ohittaa ohittajaa ja aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä vaan "sopivan tilaisuuden tullen" ;)

Ton-1

Sitä en väsy ihmettelemään, että miksi moottoritiellä pitää vaihtaa kaistaa heti kun on päässyt ohi. Miksi siihen eteen pitää tulla, vaikka tilaa olisi vaikka kuinka ja paljon.

Sama vika, ihka älytön päistäminen iskee päälle ..... ja odottaa koska klopsahtaa tuulilasiin ...  >:(
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Arcca

Omalla kohdalla tulee joskus mentyä takaisin toisen eteen "liian nopeasti", koska vasenta kaistaa puskee joku perstuntumassa ahdistellen. Yleensä pyrin kyllä huomioimaan etten roiskuttaisi turhaan lokaa ohitettavan silmille. Kysyin kerran rekkakuskilta, haittaako heitä tuo ihan eteen palaaminen koska niitä tilanteita tulee nimenopmaan rekoille usein, mutta hän sanoi ettei siitä rekalle ole haittaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

makkis

LainaaKysyin kerran rekkakuskilta, haittaako heitä tuo ihan eteen palaaminen koska niitä tilanteita tulee nimenopmaan rekoille usein, mutta hän sanoi ettei siitä rekalle ole haittaa.

Ei niin mitään haittaa mutta siinä edessä sitten pitää myös mennä eikä panikoitua. Tarkoitan siis, että kun ohitat rekan, pidä myös huoli että ohitus oli aiheellinen ja jatka sen mukaan menoasi. 99% ei kuitenkaan näin tee, vaan rekasta pitää päästä ohi koska se on "rekka" ja jäädä sitten siihen eteen kinnaamaan. Tällaisessa tapauksessa "rekka" joutuu usein tipauttamaan vauhtinsa varsin alas turvavälin saamiseksi sekä tietty ylä/alamäkimarginaalin vuoksi ja se seuraava siellä takana polttaa päreensä "hyytyvän" rekan vuoksi vaikka kyse ei suínkaan ole voiman puutteesta. Karkeasti homma menee niin, että 2000-luvun "rekat" pysyvät kyllä perusperttitojotien tahdissa ihan helposti, taakka päällä. Tyhjänä liikkuvat kiihkeämminkin mutta tuskin liikennöitsijän perse kestää tyhjänä ajaa.

Pelisilmää pitäisi olla myös henkilöauton kuljettajilla. Rahti saattaa kulkea useita tuhansia kilometrejä ja sitten me gorollakansa valitetaan kun ei tule trikoo ajoissa perille kun itse aiheutamme viiveitä runkolinjalle, joka ei ehdi jakeluterminaaliin tai hakemaan omassa aikaikkunassaan sitä grilliä mörön persiistä.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 24.12.10 - klo:21:55
Omalla kohdalla tulee joskus mentyä takaisin toisen eteen "liian nopeasti", koska vasenta kaistaa puskee joku perstuntumassa ahdistellen. Yleensä pyrin kyllä huomioimaan etten roiskuttaisi turhaan lokaa ohitettavan silmille. Kysyin kerran rekkakuskilta, haittaako heitä tuo ihan eteen palaaminen koska niitä tilanteita tulee nimenopmaan rekoille usein, mutta hän sanoi ettei siitä rekalle ole haittaa.

Jotenkuten ymmärrän liian aikaisen oikealle kaistalle palaamisen, jos joku siinä vasemmalla kaistalla hiostaa. Lähinnä tarkoitin sitä, kun siihen eteen tullaan lähes tyhjällä moottoritiellä, ja niin ettei kukaan hiosta siinä vasemmalla kaistalla. Liian pienen turvavälin lisäksi siitä aiheutuu maalipinnan ja tuulilasin vaurioita, jäähdyttimen kuraantumistakin kelistä riippuen. Nämähän eivät luonnollisesti kuorma-autoilevaa, tai työsyhdeautolla ajelevaa haittaa millään tapaa.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Emil - 26.12.10 - klo:11:27
jäähdyttimen kuraantumistakin kelistä riippuen. Nämähän eivät luonnollisesti työsyhdeautolla ajelevaa haittaa millään tapaa.
Joutuu käyttämään autoa useammin Shellillä, kun ois muutakin tekemistä  ;D

JRR

Jotenkuten ymmärrän liian aikaisen oikealle kaistalle palaamisen, jos joku siinä vasemmalla kaistalla hiostaa. .
Tämä hiostaminen on myös kummallinen ilmiö. Jos itse ajaa suurin piirtein sääntöjen (todellinen nopeus nopeusrajoitus + 4 km/h) mukaan niin pitäisikö nämä übermencshit päästää kumartaen ohi? Itse väistän kyllä oikealle kaistalle, mutta en niin pieneen rakoon että joudun jarruttamaan, enkä niin tiukasti että heitän pa5kat ohitetun silmille.

jallucola

Lainaus käyttäjältä: JRR - 26.12.10 - klo:15:48
Tämä hiostaminen on myös kummallinen ilmiö. Jos itse ajaa suurin piirtein sääntöjen (todellinen nopeus nopeusrajoitus + 4 km/h) mukaan niin pitäisikö nämä übermencshit päästää kumartaen ohi? Itse väistän kyllä oikealle kaistalle, mutta en niin pieneen rakoon että joudun jarruttamaan, enkä niin tiukasti että heitän pa5kat ohitetun silmille.

itsellä suunnilleen sama vauhti motarilla ja oon ratkaissut tän hiillostus "ongelman" siten, että motarilla säädän sisäpeilin niin, etten näe takana ajavaa. Kaistanvaihdot toki katson sivupeileistä.

nimim. mitä ei näe, siitä ei tarvii välittää   8)

Newman

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 24.12.10 - klo:18:39
Ikuisuuskysymys,itse pidän sitä (anteeksi)vittuiluna.Sopivan tilaisuuden tullen kuittaan ohittajalle samalla tavalla ja pientareelta hiukan roskaa mukaan.
Ei ole kuitenkaan itsetarkoitus ohittaa ohittajaa ja aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä vaan "sopivan tilaisuuden tullen" ;)

Kuittailu tai muu vastaava opettaminen ei kanna hedelmää. Se vain lisää pahanolon tunnetta liikenteessä ja pahentaa ongelmaa. Olipa sitten kuinka oikeassa tai väärässä tahansa. Kannattaa vain ja ainoastaan kiinnittää huomiota omiin edesottamuksiinsa. Tylsää mutta totta. Ihmisen suurin ongelma kun on - ja on aina ollut - suhteellisuudentajun puute. Tyhmyyden lisäksi.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 24.12.10 - klo:18:39
Sopivan tilaisuuden tullen kuittaan ohittajalle samalla tavalla ja pientareelta hiukan roskaa mukaan.
Toihan on hyvä tapa "heittää lisää vettä kiukaalle"  ;D

väinämöinen

Lainaus käyttäjältä: Newman - 26.12.10 - klo:18:44
Kuittailu tai muu vastaava opettaminen ei kanna hedelmää.
Liikenteessä saattaa joskus "saada sitä mitä tilaa"sopivan tilaisuuden tullen, voi olla joskus paikallaankin. Sen verran törkeitä eteen tuloja tehdään motarillakin vaikka siihen ei olisi tarvetta vähäisen liikenteen vuoksi.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Väinämöinen - 26.12.10 - klo:19:09
Liikenteessä saattaa joskus "saada sitä mitä tilaa"sopivan tilaisuuden tullen, voi olla joskus paikallaankin. Sen verran törkeitä eteen tuloja tehdään motarillakin vaikka siihen ei olisi tarvetta vähäisen liikenteen vuoksi.

Niin saattaa. Sillä vaan ei saavuteta mitään.

Mikko

Jotenkuten ymmärrän liian aikaisen oikealle kaistalle palaamisen, jos joku siinä vasemmalla kaistalla hiostaa. Lähinnä tarkoitin sitä, kun siihen eteen tullaan lähes tyhjällä moottoritiellä, ja niin ettei kukaan hiosta siinä vasemmalla kaistalla. Liian pienen turvavälin lisäksi siitä aiheutuu maalipinnan ja tuulilasin vaurioita, jäähdyttimen kuraantumistakin kelistä riippuen. Nämähän eivät luonnollisesti kuorma-autoilevaa, tai työsyhdeautolla ajelevaa haittaa millään tapaa.

Jos joku hiillostaa niin silloin ainakin aivan varmasti ajan riittävän pitkälle eteen ennen kuin vaihdan takaisin oikealle. Bemarikuskeille tuo on usein liikaa ja onkin pakko lähteä oikealta ohi ja usein jäädä myös estämään kokonaan paluu oikealle kaistalle. Kuten tänäänkin tuolla lumipyryssä, itsellä vielä normaalista poiketen ylinopeutta tuossa tilanteessa kun oli 95 km/h vakkarissa 80:n rajoituksella. Yritin ripeeää ohitusta, ei ollut tarpeeksi ripeä. Oli pakko sitten jarruttaa ja palata sen taakse jota alunperin ohitin. Luulisin myös, että sama bemari tuli myöhemmin uudelleen ohi noin puolen auton mittaisen turvavälin päässä edellä ajavasta Volvosta joka tällä kertaa ei älynnyt antaa tietä ohituskaistalla. Sinertävä uusikorinen 3-sarjan bemari.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 26.12.10 - klo:22:29
Jos joku hiillostaa niin silloin ainakin aivan varmasti ajan riittävän pitkälle eteen ennen kuin vaihdan takaisin oikealle. Bemarikuskeille tuo on usein liikaa ja onkin pakko lähteä oikealta ohi ja usein jäädä myös estämään kokonaan paluu oikealle kaistalle.

Tuohon on ratkaisu. Pistän vilkun oikealle, kun olen ohittanut sen oikealla kaistalla olevan. Siinä ei hiillostaja osaa mennä oikealta ohi, vaan alkaa kärkkyä vasemmalla pientareella. Kaistaa vaihdan tietenkin vasta sitten kun se on oikealla kaistalla ajaneen turvallisuuden kannalta mahdollista. Sittenkin vaihdan kaistaa korostetun hitaasti.  ;)

Varsinaiset "kostamiset"ja opettamiset olen jättänyt liikenteessä vähemmälle. Suosittelen samaa muillekin. Sitä ei aina tiedä missä myrkyissä ihmiset tuolla ajelevat. Saattaa kärjistyä käsirysyksi, mutta lähtökohta ei ole reilu, jos toinen on käyttänyt "ymmärrystä laajentavia" aineita.  :D Yksinkertaisemmin: kaikenlaista hullua liikenteessä nykyään.

Flat

Joulunpyhinä alkoi ottamaan hermoon ne, joita oli jo alkanut ottamaan liikenteessä hermoon. Hermoilu oli nähtävissä liikennekäyttäytymisessä.
Kumpaanhan ryhmään itse kuuluin ?

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Newman - 26.12.10 - klo:19:11
Niin saattaa. Sillä vaan ei saavuteta mitään.
Kyllä nekin jossain kohtaa alkavat kiroilla kun tulee loskat naamalle ja tuulilasi täyteen kiviä.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 26.12.10 - klo:22:29
Jos joku hiillostaa niin silloin ainakin aivan varmasti ajan riittävän pitkälle eteen ennen kuin vaihdan takaisin oikealle. Bemarikuskeille tuo on usein liikaa ja onkin pakko lähteä oikealta ohi ja usein jäädä myös estämään kokonaan paluu oikealle kaistalle. Kuten tänäänkin tuolla lumipyryssä, itsellä vielä normaalista poiketen ylinopeutta tuossa tilanteessa kun oli 95 km/h vakkarissa 80:n rajoituksella. Yritin ripeeää ohitusta, ei ollut tarpeeksi ripeä. Oli pakko sitten jarruttaa ja palata sen taakse jota alunperin ohitin. Luulisin myös, että sama bemari tuli myöhemmin uudelleen ohi noin puolen auton mittaisen turvavälin päässä edellä ajavasta Volvosta joka tällä kertaa ei älynnyt antaa tietä ohituskaistalla. Sinertävä uusikorinen 3-sarjan bemari.

Itse olen huomannut että bemaristeille myös heidän normaali ohitus pikkuautolla on kova paikka. Toissa päivänä ohitin Heinolan kohdilla motarin alettua mustan 3-sarjalaisen kun pistin mittarinopeudeksi 130 kyllästyttyäni totaalisesti talvirajoitus-80:n tismalleen ajamiseen lähes nollatoleranssisten nopeuskameroiden jälkeen. Bemari nostikin yllättävästi nopeutta, ohitti suoraan eteen ilman vilkkua lyöden lumipölläkän eteen. Hetkeä aiemmin se ajoi reilun satasen mittarinopeutta. Olisin varmasti kuitannut mutta tällä 70 hv kinnerillä kun ei ole varaa. :D

Flat

LainaaBemari nostikin yllättävästi nopeutta, ohitti suoraan eteen ilman vilkkua lyöden lumipölläkän eteen. Hetkeä aiemmin se ajoi reilun satasen mittarinopeutta. Olisin varmasti kuitannut mutta tällä 70 hv kinnerillä kun ei ole varaa.

jos olisi ollut varaa, niin olisit tehnyt sen ? Anna kiireisten painella menojaan....

Flat

Lainaa99% ei kuitenkaan näin tee, vaan rekasta pitää päästä ohi koska se on "rekka" ja jäädä sitten siihen eteen kinnaamaan.

Itselläni syy rekkojen ohittamiseen on monesti se että rekan takaa ei oikein näe mitään, vaikka turvaetäisyys olisi ihan kohtuullinen. Kuten koulussa aikoinaan, pienet eteen ja isot taakse. Ja kun etäisyys on riittävä että rekasta ei ole näköhaittaa, niin siihen väliin sitten tulijoita riittää ja ravat saa silmille.  Joten mukavuuden takia mennään sitten rekan eteen.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Flat - 27.12.10 - klo:09:48
Itselläni syy rekkojen ohittamiseen on monesti se että rekan takaa ei oikein näe mitään, vaikka turvaetäisyys olisi ihan kohtuullinen. Kuten koulussa aikoinaan, pienet eteen ja isot taakse.

Jaa, minusta rekka toimii ihan hyvänä eläinaurana. Niissä on tarpeeksi massaa tönäistä hirvet, porot sun muut jorpakkoon eikä takanatulijan päälle. ;) Sinänsä siis rekan näköesteenä olo ei haittaa minua, se rekka kun tuskin kuitenkaan törmää mihinkään mikä pysäyttäisi sen hetkessä. Turvaväliä vain sen verran että voi väistää mahdollisesta törmäyksestä lentävät palaset.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Scodillakki

Mikä tämä sukupolvelta toiselle kulkevä bemarin kuski itkuvirsi taas on ;D (juu on tahallaan kirjoitettu noin). Itse ajan työkseni n.45tkm vuodessa ja todella harvoin bemarikuski on se mulkku liikenteessä, minun näkemykseni mukaan. Tottakait satunnaisia pikku beemereiden pöljäilyä on tullut nähtyä, mutta omalle kohdalle on kyllä esim. volvo, toyota, audi ja moni muukin merkki aiheuttanut enemmän vaaratilanteita. Toisaalta taasen esim. kaveri yritti tahallaan hermostuttaa x5 kuskia liikennevaloissa, mutta turhaan. X5 ajeli tasaisen tyylikkäästi liikenteen mukana. Joskus olisi hyvä katsoa peiliin ;)
Niin ei ole tarkoitus ketään hermostuttaa tai loukata, mutta tässäpä omia ajatuksia liikenteessä.
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

PerttiPasanen

Lainaus käyttäjältä: Scodillakki - 27.12.10 - klo:10:07
Mikä tämä sukupolvelta toiselle kulkevä bemarin kuski itkuvirsi taas on ;D (juu on tahallaan kirjoitettu noin). Itse ajan työkseni n.45tkm vuodessa ja todella harvoin bemarikuski on se mulkku liikenteessä, minun näkemykseni mukaan. Tottakait satunnaisia pikku beemereiden pöljäilyä on tullut nähtyä, mutta omalle kohdalle on kyllä esim. volvo, toyota, audi ja moni muukin merkki aiheuttanut enemmän vaaratilanteita. Toisaalta taasen esim. kaveri yritti tahallaan hermostuttaa x5 kuskia liikennevaloissa, mutta turhaan. X5 ajeli tasaisen tyylikkäästi liikenteen mukana. Joskus olisi hyvä katsoa peiliin ;)
Niin ei ole tarkoitus ketään hermostuttaa tai loukata, mutta tässäpä omia ajatuksia liikenteessä.

Joo aikalailla samaa mieltä. Idiootteja näkyy liikenteessä - auton merkistä riippumatta.

Mikko

Itse en puhu kuin omasta kokemuksesta. Kolme kertaa on tultu moottoritiellä oikealta ohi kun en ole antanut tarpeeksi nopeasti tilaa, kaksi kertaa kolmesta se vilkkukin on ollut jo päällä siirtymisen merkiksi. Kaikki kolme on ollut bemareita. Muuten törttöilijöitä näkyy kyllä ihan automerkistä riippumattomasti. :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy