Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 22.02.13 - klo:09:27
Miten muuten teet tilanteessa, edessä matelee 100 alueella asuntovaunuyhdistelmä kahdeksaa kymppiä, tie on mutkainen ja näkyvyys on huono, asuntovaunun takana on noin 20 autoa ennen sinua. Odotatko, että jokainen edessäsi saa vuorollaan mennä ohi, vai oletko yksi niistä, jotka rinkulakeulan oikeudella lähtevät ohittamaan koko jonoa, vieden muilta ohitusmahdollisuuden ja kenties aiheuttavan pahan tilanteen kun se oikeasti ohitusvuorossa oleva kääntää vilkun ja lähtee ohittamaan...

Vastaavia tilanteita on kyllä eteeni osunut aamuisella työmatkallani ( joskin se hitaamminajava on ollut säiliöauto), itselläni kyllä yleisesti ottaen se fiilis että minun kiireeni ovat ohi - jään mieluummin roikkumaan jonon perään.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

VAG!

Mä olen ilmeisesti niitä narsisteja, kun en kykene ymmärtämään, miksi motarin vasemmalle kaistalle pitää jäädä asumaan, jos ei ole mitään selkeätä aikomusta ohittaa oikealla olevia autoja. Jos vasemmalla kaistalla joku kuppaa mittarisataa ja oikealla kaistalla on rajoitinta vasten ajavien rekkojen välissä 300 metriä tilaa, niin kyllähän minä teen sen veropetoksen jälkeen ihmiskunnan toiseksi suurimman rikoksen ja heitän oikealta ohi. En hiillosta toisen takapuskurissa, kerran vilautan pitkiä ja jos mitään ei tapahdu, niin elämässä eteenpäin ja oikealta ohi.

Sama juttu asuntovaunun perässä junnaavan jonon kanssa. Jos kukaan ei lähde ohittamaan toistuvista selkeissä ohituspaikoista huolimatta, niin kyllä mä sitten lähden ohittamaan, vaikka ei olisi "minun vuoroni". Toki tilanteeseen vaikuttaa taas se, että 100 heppaisella autolla selkeän ohituspaikkan kriteerit ovat kovin erilaiset, kuin narsistin 300 heppaisella. Toki näissä tilanteissa pitää olla äärimmäisen tarkkana, kun joku muukin saattaa kesken minun ohitukseni yhtäkkiä havahtua siihen tosiasiaan, että tässähän on suoraa ja ketään ei tule vastaan.

Ja näihin molempiin tilanteisiin pätee myös se, että en minäkään jää vasemmalle kaistalla asumaan, vaikka nopeutta olisi rajoitusta enemmän, kyllä mä menen oikealle kaistalle ja annan nopeampien mennä ohitse. Ja jos ajan autolla, millä en rajoittimen takia pääse rajoituksen alle ajavasta ohitse, niin en todellakaan jää siihen tappituntumalle kihnuttamaan, vaan jätän selkeän raon, jotta muut voivat turvallisesti ohittaa minut ja edellä ajavani. Ei sitä jonoa muodosta se jonon keulilla menevä hidas ajoneuvo, vaan jonon toinen ja kolmas auto, jotka ajavat aivan kiinni hitaassa ajoneuvossa. Ne ovat ne todelliset jonon muodostajat.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 22.02.13 - klo:09:27

Miten muuten teet tilanteessa, edessä matelee 100 alueella asuntovaunuyhdistelmä kahdeksaa kymppiä, tie on mutkainen ja näkyvyys on huono, asuntovaunun takana on noin 20 autoa ennen sinua. Odotatko, että jokainen edessäsi saa vuorollaan mennä ohi, vai oletko yksi niistä, jotka rinkulakeulan oikeudella lähtevät ohittamaan koko jonoa, vieden muilta ohitusmahdollisuuden ja kenties aiheuttavan pahan tilanteen kun se oikeasti ohitusvuorossa oleva kääntää vilkun ja lähtee ohittamaan...

Ymmärtääkseni lain mukaan "ohitusvuoro" on sillä autolla, joka ensimmäisenä on kytkenyt vasemman vilkun päälle. Muut autot, vaikka olisivat jonossa edempänä, ovat velvollisia tätä väistämään.

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.02.13 - klo:12:34
Ei sitä jonoa muodosta se jonon keulilla menevä hidas ajoneuvo, vaan jonon toinen ja kolmas auto, jotka ajavat aivan kiinni hitaassa ajoneuvossa. Ne ovat ne todelliset jonon muodostajat.

Mistä tulikin mieleeni, mikä myös ärsyttää. Eli juurikin noissa jonoissa ne autojen olemattomat välit. Ja kun joku lähtee jonossa ohi ja joutuu vastaantulevan auton tahi sulkuviivan lähestyttyä uhkaavasti, palaamaan omalle kaistalle niin se olematon väli pidetään kynsin hampain edelleen. Ei siis aikomustakaan päästää ohittaja turvallisesti palaamaan omalle kaistalle, vaan pikemminkin estellään ajatuksella ”siitä sait mulkku kun piti lähteä kaahaamaan!”. Yleensä tälle ”eteen tunkijalle” vielä vilkutetaan valoja ja painetaan torvea, vaikka todellinen vaaran aiheuttaja on se, joka ei ohittajaa kaistalleen päästä. Vaikka siis tilanne olisi se, että ohittaja lähtee 100 km/h:n alueella 80 km/h liikkuvassa jonossa ohittamaan eikä nosta omaa nopeuttaan missään vaiheessa edes ylinopeuteen eli ei tee mitään liikennesääntöjen vastaisesti. Jälleen kerran pienellä joustavalla eleellä eli sopivan tilan jättämisellä ohittajalle saadaan aikaan turvallinen ohitus eikä itse menetetä mitään. Itse seurailen peileistä myös mahdollisia ohittajia ja jos tilanne sen vaatii löysään hieman, että ohittaja pääsee turvallisesti takaisin omalle kaistalle.

No onhan niitäkin urpoja, jotka oikein kiihdyttävät ettei varmasti ohittava pääse ohi, kuten isäukolle kerran lapissa kävi. Lähti kaverista ohi, josta tämä suivaantuneena alkoi kiihdyttää vaikka vastaan tuli rekka! Eipä siinä iskällä ollut muuta mahdollisuutta kun jarruttaa ja palata tämän isänmaantoivon taakse takaisin. Ei jessus mitä vatipäitä maa päällänsä kantaa!

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 22.02.13 - klo:13:21
Ja kun joku lähtee jonossa ohi ja joutuu vastaantulevan auton tahi sulkuviivan lähestyttyä uhkaavasti, palaamaan omalle kaistalle niin se olematon väli pidetään kynsin hampain edelleen. Ei siis aikomustakaan päästää ohittaja turvallisesti palaamaan omalle kaistalle, vaan pikemminkin estellään ajatuksella ”siitä sait mulkku kun piti lähteä kaahaamaan!”. Yleensä tälle ”eteen tunkijalle” vielä vilkutetaan valoja ja painetaan torvea,

Ja sitten he tulevat tänne vielä paasaamaan, miten NE MUUT on mul**uja ja kaahaajia.

Jos haluaa ajaa jonossa alinopeutta, niin siitä vain, ei se ole muilta pois. Mutta mul**uksi muuttuu siinä vaiheessa, kun tahallaan alkaa estelemään muiden ohituksia. Tähänkin ongelmaan onneksi auttaa ne narsistin 300 kaakkia, kun estelyt jäävät monesti juurikin yrityksen asteelle ;) Ja sekös laittaa jonossa kihnuttavilla keittämään entistä pahemmin 8)

bowtie81

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 22.02.13 - klo:13:21
Mistä tulikin mieleeni, mikä myös ärsyttää. Eli juurikin noissa jonoissa ne autojen olemattomat välit. Ja kun joku lähtee jonossa ohi ja joutuu vastaantulevan auton tahi sulkuviivan lähestyttyä uhkaavasti, palaamaan omalle kaistalle niin se olematon väli pidetään kynsin hampain edelleen. Ei siis aikomustakaan päästää ohittaja turvallisesti palaamaan omalle kaistalle, vaan pikemminkin estellään ajatuksella ”siitä sait mulkku kun piti lähteä kaahaamaan!”. Yleensä tälle ”eteen tunkijalle” vielä vilkutetaan valoja ja painetaan torvea, vaikka todellinen vaaran aiheuttaja on se, joka ei ohittajaa kaistalleen päästä. Vaikka siis tilanne olisi se, että ohittaja lähtee 100 km/h:n alueella 80 km/h liikkuvassa jonossa ohittamaan eikä nosta omaa nopeuttaan missään vaiheessa edes ylinopeuteen eli ei tee mitään liikennesääntöjen vastaisesti. Jälleen kerran pienellä joustavalla eleellä eli sopivan tilan jättämisellä ohittajalle saadaan aikaan turvallinen ohitus eikä itse menetetä mitään. Itse seurailen peileistä myös mahdollisia ohittajia ja jos tilanne sen vaatii löysään hieman, että ohittaja pääsee turvallisesti takaisin omalle kaistalle.

No onhan niitäkin urpoja, jotka oikein kiihdyttävät ettei varmasti ohittava pääse ohi, kuten isäukolle kerran lapissa kävi. Lähti kaverista ohi, josta tämä suivaantuneena alkoi kiihdyttää vaikka vastaan tuli rekka! Eipä siinä iskällä ollut muuta mahdollisuutta kun jarruttaa ja palata tämän isänmaantoivon taakse takaisin. Ei jessus mitä vatipäitä maa päällänsä kantaa!

no näitä tapaa aika usein, jotka kiihdyttää kun ohitat. Kerran oli yksi tapaus jossa kaveri kiihdytti niin jätin ohituksen tekemättä, sitten se hidasti taas reilusti. Seuraavaan ohituspaikkaan ennakoin ja ohitin, hirvee torvikonsertti ja valojen vilkutus kun pääsin ohi. Hieman suivaantuneen jarrutin voimakkaasti nopeuden takaisin omaan marssinopeuteen joka oli enemmän kuin ohitettavan marssinopeus, tietty hän joutui myös jarruttamaan koska yritti kaahaamalla estää ohituksen. Loppumatka roikkui puskurissa ja otti valokuvia koko matkan ::)

Toinen kaveri teki sen, että esti ohituksen ja koska auto tuli vastaan, lopetin ajoissa yrityksen ja päätin palata paikalleni, no tämäpä kaveri jarrutti myös ja yritti väkisin estää etten pääse takasin. Suivaannuin senverran että menin perässä ja halusin vaihtaa pari sanaa. Kaveri oli näitä paljon ajaneita, toisti vaan että siinä on 60 rajoitus ja hänen saappi kyllä lähtee. Lähes päivittäin tulee valojen vilkutusta ja keskisormea normi ohituksista, en oikein ymmärrä. Itse päästän kyllä toiset ohi jos heillä on tarve mennä.

Ihan oma lukunsa tuleekin jos alan käydä läpi ongelmia kun ajaa kuorma-autolla, aina ohi ja eteen junnaamaan. Lista on loputon kaikenlaisia itsekkäitä suorituksia.

bender

Tietyissä tapauksissa oikealta ohittaminenhan on laillista:

7 § (29.4.1994/328) kolmas momentti

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Ja oikealta ohitteluun ei pitäisi usein olla edes tarvetta, saman pykälän ensimmäinen momentti

Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Tuo jälkimmäinen virke yllä olevasta tarkoittaa siis sitä että esim. lähestytään moottoritien loppua ja opasteet kertovat mitä kaistaa pääsee mihinkin. Silloin saa käyttää mitä tahansa kaistaa jotka opasteen mukaan vie haluttuun suuntaan.

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

Eilen saatui moottoritiellä tilanne jossa kaksi autoa meni vasenta kaistaa ohi minusta ja edelläni olevasta autosta. Kun ohittavista jälkimmäinen oli päässyt edelläni olevasta ohi vaihtoi edelläni oleva auto (jota olin tavoittanut) vasemmalle kaistalle. Hetken ihmettelin että mitä hittoa, sillä nyt edessäni seuraava auto oli kaukaisuudessa näkyvä ohittajistamme ensimmäinen. Jatkoin samaa vauhtia ja saavutin vasemmalla kaistalla olevan ja menin ohi. Kun oikealta ohittamani auto oli jäänyt muutaman kymmenen metrin päähän se vaihtoi takaisin oikealle kaistalle. Koko tuon ajan vakionopeudensäätimessä oli sama nopeus. Käyhän se ohittaminen toki noinkin että ohitettava väistää, mutta olisin minäkin voinut olla se kaistan vaihtaja ohitettavan sijaan  :D

chr

Osittain tätä motarisotkua selittää se, että ongelmatilanteeseen asti on autoja liikenteessä vain pk-seudun pääväylillä aamulla ja iltapäivällä. Missään muualla ei ole tarpeeksi autoja jotta ongelmia syntyisi, ei ainakaan täällä Turun päässä kummallakaan motarilla. Ei synny sitä kokemusta...

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.02.13 - klo:12:34

Sama juttu asuntovaunun perässä junnaavan jonon kanssa. Jos kukaan ei lähde ohittamaan toistuvista selkeissä ohituspaikoista huolimatta, niin kyllä mä sitten lähden ohittamaan, vaikka ei olisi "minun vuoroni". Toki tilanteeseen vaikuttaa taas se, että 100 heppaisella autolla selkeän ohituspaikkan kriteerit ovat kovin erilaiset, kuin narsistin 300 heppaisella.

Lisäksi on eroja subjektiivisissa arvioissa turvallisesta ohituspaikasta ja erityisesti paljonko ohittaja haluaa ajaa ylinopeutta ohituksessa. Esimerkiksi itse tulee otettua ohituspaikat varman päälle kun en halua ohittaa +30km/h yli rajoitusten kortin menon pelossa. Se tarkoittaa että vaatii kunnon suoran. Joskus ohitus hieman viivästyy kun haluan varmistua ettei suoralla ole "monttua" eli katveessa vastaantulevaa. Kyllähän meikäläisen varmuuskertoimilla sitten ohi joskus ehtii joku taaempana ollut "kamikaze", muttei se minua hirveästi harmita.

Tunnen kyllä tyypin joka vakavissaan sanoi ettei päästä tällaisia takaa tulevia takaisin jonoon jos ne haluaa palata kesken ohituksen. Tuli sitten joku vaikka vastaankin. ??? Rauhallinen ja mukava perheenisä normaalisti, mutta omaa joskus jäärän asenteen asioihin.

Lainaus käyttäjältä: bender - 22.02.13 - klo:13:56
Tietyissä tapauksissa oikealta ohittaminenhan on laillista:

7 § (29.4.1994/328) kolmas momentti

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Kannattaa huomata sitten tuossa tuo "ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu".
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

re2

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 22.02.13 - klo:15:27
Kannattaa huomata sitten tuossa tuo "ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu".

Niin, mutta tuon mukaan vain edellä luetelluissa tilanteissa. Se tuntuu joillakin kuljettajilla joskus unohtuvan. Tosin vähän häilyvä raja millaisen tilanteen itse kukin tulkitsee mainituksi "jonossa ajamiseksi".

Ghzeit

Hiihtolomat. Seuraavat 10 päivää putkeen töissä. Hiihtoloma nostaa polttoaineen hintaa, 98 oktaaninen on noussu 7snt/l viikossa  >:(
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 22.02.13 - klo:15:27
Lisäksi on eroja subjektiivisissa arvioissa turvallisesta ohituspaikasta ja erityisesti paljonko ohittaja haluaa ajaa ylinopeutta ohituksessa. Esimerkiksi itse tulee otettua ohituspaikat varman päälle kun en halua ohittaa +30km/h yli rajoitusten kortin menon pelossa. Se tarkoittaa että vaatii kunnon suoran.

Mun kipuraja menee +20 kohdalla, kun en halua päästä päiväsakoista nauttimaan. Mutta toki on kyse todellisesta nopeudesta, eli satkun alueella uskaltaa kerätä reilun 125 mittariin, kun kissalan pojat pyöristävät vielä aavistuksen alas.

Jos jono junnaa kahdeksaakymppiä karavanaarin perässä ja saat nostettua oman autosi mittarinopeuden välittömästi reiluun 125:teen, niin ei siihen ohituksen kovin pitkää suoraa vaadita. Varsinkin, jos ajat silmät auki ja lähdet ohittamaan heti, kun paikka aukeaa.

LainaaJoskus ohitus hieman viivästyy kun haluan varmistua ettei suoralla ole "monttua" eli katveessa vastaantulevaa.

Mä luotan Suomessa tässä ongelmassa aika sokeasti liikennemerkkeihin. Jos ohituskieltoa ei ole, niin ei ole katveitakaan. Joidenkin mielestä ehkä tyhmää, mutta ei ole vielä tullut Suomessa vastaan tilannetta, missä ohituskieltomerkeillä ei olisi katveista ilmoitettu. Nyt puhun siis ihan "normaaleista" teistä. Jossain takahikiän metsäteillä tilanne on ehkä toinen.

Mikko

Ohittamiseen liittyy kyllä niin paljon ihan käsittämättömiä juttuja mitä munkin aika vähillä kilometreillä on vastaan tullut. Pari juttua on selvästi kovia paikkoja suomalaisille, köröttelijöille se, että joku menee ohi ja kaahareille se ettei kaikki anna vaikka henkensä kaupalla tilaa, kun toinen ilmestyy hiostamaan puskuriin.

Tosta ohituksen estämisestä on kerran tullut tilanne vastaan missä meinasi vaihtoehdot loppua kun vierellä ei päästetty ohi eikä myöskään palaamaan takaisin ja vastaan tuli rekka. Järjettömällä ylinopeudella pääsin viime tipassa ohi kun toisella taisi tulla auton huippunopeus vastaan. Tokihan tuon ohitetun piti seuraavalla suoralla painua ohi vaikka tilannetta ennen oli ajanut 20 alle rajoituksen. Sen jälkeen onneksi hävisi horisonttiin.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: V-O - 22.02.13 - klo:06:54
Minä säikähdän ja teen edessäsi paniikkijarrutuksen.
Minä työnnän autoni niin pitkälle Volvos sisään ku vaan mahollista.

zuper

Liikenteessä otta eniten hermoon ALINOPEUTTA ajavat  >:(
Alkais jo pyöräkelit, niin ei tarviis ajaa työmatkoja jonossa 60@80 alueella  ;)
Superb Combi 2,0 TDI Ambition Business Green tec

apo

Lisämausteen tuohon ohittamiseen tuo auton merkki. Tämän on parin kuukauden kokemuksella huomannut tällä nipponi/ Engelsmanni tekeleellä kulkemiset tuonu.

Moottoritiellä cruisella +10km/h yli nopeusrajoituksen todellista nopeutta ajaessa ja ihme hepuleita jengi saa, kun on menossa ohi, niin kaasupoljin löytyy yllättävän monesta autosta ja sitten, kun palaa takaisin, kun ohitettava lähtee "alta", niin sitten ne hiljentää eteen seisomaan. Ei voi ymmärtää.
Tässä vaiheessa monesti löytyy ne vähäiset ja laiskat nummien nelijalkaiset ja "punikki" poistuu paikalta.   

V-O

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 22.02.13 - klo:21:52
Minä työnnän autoni niin pitkälle Volvos sisään ku vaan mahollista.
Tuota en epäile hetkeäkään. Takakontti on tyhjä joten tilaa löytyy.

,,O.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: V-O - 22.02.13 - klo:22:04

,,O.

Jos alla on tuo allekirjoituksen V60, niin ei sitä tilaa kyllä kovin runsaasti löydy ;) :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: zuper - 22.02.13 - klo:21:56

Mutta pitää ajatella positiivisesti. Ohituskaistojen kohdalla hekin löytävät kaasupolkimen 8)

Ja he ovat oikeassa. Me törkeät narsistiohittajat olemme väärässä.

V-O

Ai perkele, pitää ostaa farkkuskoodasuperp ja jarrutella vasta sitte...

JeanC

Lainaus käyttäjältä: V-O - 22.02.13 - klo:22:04

,,O.
Tulen 180 motarilla sun persiiseen, niin kyllä pikku Volvossa tila tosiaan loppuu kesken  ;D ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: V-O - 22.02.13 - klo:22:08
Ai perkele, pitää ostaa farkkuskoodasuperp ja jarrutella vasta sitte...

Ei näissä itäautoissa mitään jarruja ole.

Tks

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 22.02.13 - klo:22:09
Tulen 180 motarilla sun persiiseen, niin kyllä pikku Volvossa tila tosiaan loppuu kesken  ;D ;)

Skeidasta taidetaan mennä läpi noissa vauhdeissa

Volvo.

exari

Sairasta,vauhtikallot vois ajaa ittesä rotkoon.tappas vaan ittesä...

zuper

Asiaan sen enempää puuttumatta, mutta uskomattoman lapsellista keskustelua  :o  ;D "meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä..."
Superb Combi 2,0 TDI Ambition Business Green tec

SKU

Eikö tää ole enempi "kenellä on pisin"? Pistäkää kuvat vaihtoon, niin selviää ;)
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

JeanC

Lainaus käyttäjältä: zuper - 22.02.13 - klo:22:40
Asiaan sen enempää puuttumatta, mutta uskomattoman lapsellista keskustelua  :o  ;D "meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä..."
Mulla on isompi ku sulla  ;D ;D
Joo, eiköhän lopetella ennen ku joku vetää pellollisen herneitä sieraimiin  ;)

kimik

Lainaus käyttäjältä: zuper - 22.02.13 - klo:21:56

Pitää kyllä niin paikkansa. Työkseni ajan 25,25m 60t täysperävaunuyhdistelmällä ruokatavaraa kauppoihin ja aikataulu on todella kiireinen. En aja ns. rajoitinta vasten vaan pidän marssinopeutena n.82-83km/h. Moottoritiellä pääsee tätä hitaammin ajavista kyllä ohi, mutta ei muualla.

Kerrankin olin matkalla Salosta-Perniöön, kun edessäni ajoi joku bemarin katumaasturi 80 alueella n. 65km/h. Silloin ei ollut kärryä perässä joten pääsin pelkällä nupilla kyllä turvallisesti hyvän paikan tullen ohi. Mutta kärry perässä se on jo turhaa riskinottoa.

Ja sitten nämä kun ajavat henkilöautolla mittarin mukaan 80km/h, näyttää mulla mittarissa (joka on todellinen nopeus) jotain 73km/h, niin kyllähän se v*tuttaa. Itsekään en tykkää "roikkua" toisen perässä/liian lähellä, mutta välillä vaan tuppaa etäisyys edellä olevaan vähenevän, kun omassa cruisessa on se 82km/h ja edellä oleva ei tunnu tietävän, että mittari näyttää lähes 10km/h väärin.

Liukkaiden kelien aikaan, kun moottoritiekin (ykköstie) oli aivan peilijäässä pitäisi saada vauhtia mäkeen. Muutenkin vauhti tippuu täyskuormalla Paimion motellin mäessä 45km/h, vaikka onkin 550hv. Siinä sitten edellä oleva ajelee 75km/h, jos lähden ohi niin mulla tippuu kuitenkin vauhti niin paljon, ettei kannata. Mutta jos en saa vauhtia niin pääsen ehkä edes ylös asti telinkevennin päällä sutien.

Että välillä hieman hermoja kysyy, mutta onneksi kukaan ei ole kuuntelemassa kun kiroan muita autoilijoita   :D

Seat Leon 1.4 TSI 122hv style

Voimasavu

Täällähän on keskustelun taso noussut huimasti viimeisen tunnin aikana! No niin lapsukaiset, aika mennä pisulle, pesulle ja nukkumaan! Iltasuukkoja... :-*

HAL9000

Pakko häirikkönä tuoda näkökulma asiaan.

Nuorenpana kollina tuli eteen tilanne ettei ollut juuri sillä hetkellä ajopeliä alla. Jyväskylään piti kuitenkin *** perään päästä. Kyselin systeriltä autoa lainaksi (Renault 5 TL - 956 kuutiota, 44 hevosvoimaa ja 4 vaihdetta joist nelonen pitkä kuin nälkävuosi...

Tuolla sitten mentiin ja varsinkin menomatkalla ohiteltiiin. Takaa vauhtia ja jonon ohi... Aina välillä joku pyyhkäisi eteen ja tuhosi koko yrityksen. Ei muuta kuin homma uusiksi...

Tolla pääsi siis aivan mainiosti ohi ja monet seisoivat tientukkeina kun eivät nähneet nenäänsä pidemmälle.   :)
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy