Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

clacson

Lainaus käyttäjältä: metS80 - 25.01.12 - klo:10:10
Ottaa päähän tää nykyinen käsitys, että rampilta saa tulla eteen oli vauhtia tai ei! Olen vetoketjuperiaatteen kannattaja ja annan mielelläni tilaa tulla väliin, mutta homma ei pelaa jos rampilta tullaan 80 km vauhdin jonoon neljääkymppiä lumisilla/jäisillä/huurteisilla laseilla pikkuhiljaa kiihdyttäen!
Ja oman kaistan päättyessä tullaan hillittömästi kiihdyttäen joka nurkasta raapivalla satasta 70:n jonoon vilkuttamatta lumisateessa. Merkin ja mallin jätän mainitsematta.  ::)
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

hosee

Joku mulkero oli peruuttanut (jäljen korkeudesta päätellen ilmeisesti rekalla/kuorma-autolla) CC:n päälle. Takaluukun kannessa painauma. Arvatkaa oliko sankari jättänyt yhteystietonsa?
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Levjsa

Sama ottaa hermoon kuin monilla muillakin eli se, että niitä autoja ei jakseta puhdistaa lumesta! Tänäänkin jonkun Corsan katolla oli parikymmensenttinen kerros lunta, joka iloisesti tipahteli tielle isoina paakkuina >:(

hildebad

Kun lumisella tiellä on urat, jengi seuraa niitä vaikka vastaantulijan kaistalle.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: hildebad - 26.01.12 - klo:23:37
Kun lumisella tiellä on urat, jengi seuraa niitä vaikka vastaantulijan kaistalle.

Meilläpäin jos noita jättäis seuraamatta olis satojen autojen kolarisumat tiedossa. Se nyt on vaan ajattava siellä missä väylät on miellytti tai ei.

Kasis

Muutamat pienet tiet ovat käyneet aurakaluston jäljiltä hieman kapeiksi, jolloin tiehen on muodostunut pahimillaan kolme uraa nejän sijasta. Ihmiset tulevat vastaan, kuin kesäkelillä, eivätkä juuri piitta vastantulijoista. Pariin otteeseen olen joutunut pysähtymään penkaan, jotta auton pelilit ja kylki säästyisi. >:(

Kehä- ja mootoiteillä kun yrittää pitää jonkinasteista turvaväliä normaalia liukkaamman tienpinnan, sekä ruuhkan vuoksi, niin eikö siihen joku ääliö aina tunge väliin ja jarrua lopuksi painaen. Vaikka se kulkine vetäisi joka nurkasta, niin ei se sen paremmin pysähdy. >:(

Moottoriteillä ärsyttää suunnattomasti toisiaan ohittelevat rekat ja kuorma-autot, varsinkin ruuhka-aikaan.
Heti kun tulee n.50m tyhjä väli, niin se aivoton kuski lähtee toisesta ohi n.85km/h,
ja sitten sen perässä(n.40-50m) saa roikkua muutaman kilometrin pöllyävässä lumessa ja pelätä kärryn katolta putolevia jääpaloja, sekä lokasuojista irtoilevia
lumi-/suolamöykkyjä. >:(
Reilun satasen vauhdissa molemmat tekee helposti autolle vaurioita.
En tiedä mitä virityksiä osaan on tehty, kun kulkevat reilusti yli 90km/h?
Gps:llä sain yhdelle puoliperävaunulliselle moottoritiellä nopeudeksi 98km/h :o
Scirocco & VI Golf Variant

JarnoF

Olen joskus miettinyt, että auttaisiko jos kaistaviivat olisi valkoisen sijasta vaikka jotain punaista huomioväriä. Erottuisi talvella paremmin satunnaisen lumikerroksen välistä. Nythän tuon valkoisen poikkiviivan hukkaa helposti valkoisen lumen sekaan, vaikkei viiva koko aikaa olisikaan lumikerroksen alla.

Itse ajelen yleensä puoliväkisin virallisia kaistoja pitkin, vaikka muu liikenne vetelisi lumeen kuluneita lumettomia uria pitkin. Mitähän poliisi tykkää jos joku tuon takia tulee minua kylkeen?

apo-87

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 27.01.12 - klo:13:15
Olen joskus miettinyt, että auttaisiko jos kaistaviivat olisi valkoisen sijasta vaikka jotain punaista huomioväriä. Erottuisi talvella paremmin satunnaisen lumikerroksen välistä. Nythän tuon valkoisen poikkiviivan hukkaa helposti valkoisen lumen sekaan, vaikkei viiva koko aikaa olisikaan lumikerroksen alla.

Itse ajelen yleensä puoliväkisin virallisia kaistoja pitkin, vaikka muu liikenne vetelisi lumeen kuluneita lumettomia uria pitkin. Mitähän poliisi tykkää jos joku tuon takia tulee minua kylkeen?

Otitkos tuossa huomioon että suomessa on värisokeita ihmisiäkin jotka sitten vain näkisivät viivat valkoisina?

Ja lisättynä että ittee ainakin suututtaa liikenteessä kun autoilijat vaihtavat kaistaa näyttämällä 1-3 vilkun välähdystä vaikka ovatkin keskikaistalla vielä. Jolloin aina huomautan edessä menevää kuskia väläyttämällä pitkiä valoja yhdesti tai useammin.
Ja myöskin se mietityttää että aamuisin kun ajan lahden moottori tietä töihin päin niin eikö muut autoilijat tajua sitä että 7.30-8 aikaan on kamala ruuhka eikä se auta jos pidät seuraavaan autoon 0.5-1metrin turvaväliä toivoaksesi että pääsisit siitä ohi. Jos tälläinen mul**u sattuu meikäläisen taakse niin ihan vaan omaksi ilokseni jätän edellä menevään autoilijaan 10-15metrin turvavälin, koska se ei takana tulevaa autoilijaa yhtään auta jos pääsisi minusta ohi sen 10metrin päähän

Nipademu

Nuo prkl:n perseessä roikkuvat rekkakuskit!
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Klasu81

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 27.01.12 - klo:16:26
Nuo prkl:n perseessä roikkuvat rekkakuskit!

Niinpä! Joillakin rekkakuskeilla on ilmeisesti jonkilainen kristallipallo josta näkee edellä menevän auton jarrutuksen etukäteen. Niin lyhyitä välejä olen tänään nähnyt että ei varmasti jarruviive huomioiden ehdi edes jarrutus alkaa, kun takapenkillä lukee skania tai sisu...
Bad company corrupts good morals

M1kke

Lainaus käyttäjältä: apo-87 - 27.01.12 - klo:15:55
Ja lisättynä että ittee ainakin suututtaa liikenteessä kun autoilijat vaihtavat kaistaa näyttämällä 1-3 vilkun välähdystä vaikka ovatkin keskikaistalla vielä. Jolloin aina huomautan edessä menevää kuskia väläyttämällä pitkiä valoja yhdesti tai useammin.

Et varmaankaan asu pääkaupunkiseudulla? Tuolla periaatteella voisi ihan hyvin asentaa strobovalot keulalle ajovalojen tilalle ja varautua pitämään tuppoja nenässä vähintään kerran viikossa.

jallucola

Ja lisättynä että ittee ainakin suututtaa liikenteessä kun autoilijat vaihtavat kaistaa näyttämällä 1-3 vilkun välähdystä vaikka ovatkin keskikaistalla vielä. Jolloin aina

Aika monessa uudemmassa (saksalaisessa) autossa on tuo "kaistanvaihto-vikku-automatiikka", joka vilkuttaa tuon kolme kertaa, kun vilkkuvipua painaa sopivasti.   8)   Kaiketi tuon yhdenkin vilkahduksen saa aikaiseksi, jos on oikein nopea sormistaan  ::)

ram1

Lainaus käyttäjältä: jallucola - 27.01.12 - klo:19:28
Aika monessa uudemmassa (saksalaisessa) autossa on tuo "kaistanvaihto-vikku-automatiikka", joka vilkuttaa tuon kolme kertaa, kun vilkkuvipua painaa sopivasti.   8)   Kaiketi tuon yhdenkin vilkahduksen saa aikaiseksi, jos on oikein nopea sormistaan  ::)
Mä en tajunnut tota alkuperäistä viestiä.Vaikka ovatkin keskikaistalla vielä?Vilkkuahan käytetään nimenomaan osoittaakseen muille, että on vaihtamassa kaistaa.Siihen tuo 3 välähdystä on juurikin omiaan, mikä ollut autoissa varmaan 90- luvulta asti.Varmaan siksi lieneekin nimeltään kaistanvaihtovilkku ;)
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

eGetin

On muuten harvinaisen kätevää näpäyttää vilkkuviiksestä kaistanvaihtovilkkua samalla kun katsahtaa peiliin ja kurkkaa kuolleen kulman, kolmen vilkautuksen jälkeen on sopivasti nämä ehtinyt tehdä ja voi vaihtaa kaistaa, samalla kun on kuitenkin käyttänyt vilkkua niinkuin sitä pitääkin - ilmoittaakseen tulevasta tapahtumasta. Aika usein näkee tuotakin käytettävän niin että sillä viestitetään enemmänkin "MOOORO mää tulinny!"

jnsFI

Lainaus käyttäjältä: apo-87 - 27.01.12 - klo:15:55Ja lisättynä että ittee ainakin suututtaa liikenteessä kun autoilijat vaihtavat kaistaa näyttämällä 1-3 vilkun välähdystä vaikka ovatkin keskikaistalla vielä. Jolloin aina huomautan edessä menevää kuskia väläyttämällä pitkiä valoja yhdesti tai useammin.

Silloinhan sitä vilkkua on näytettäväkin, kun on aikomus vaihtaa kaistaa. Ei se paljoa hyödytä siinä vaiheessa kun käännetään rattia ja väännetään viikseä samaan aikaan. :)
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

Marko_K

Otitkos tuossa huomioon että suomessa on värisokeita ihmisiäkin jotka sitten vain näkisivät viivat valkoisina?

Jos oletetaan, että oikeasti on olemassa ihminen, joka näkee punaisen valkoisena, niin ei kai tuo hänen asemaansa millään tavalla heikentäisi? Hänhän näkisi valkoisia viivoja kuten ennenkin.

Jos Wikipediaan on uskominen, täydellisen värisokeita on väestössä noin 1:300000 eli Suomessa reilu tusina. Ja hekään tuskin näkevät kaikkia värejä valkoisena, vaan erottavat toki kontrastierot. Muutenhan he olisivat käänteisesti sokeita eli näkisivät puhtaan valkoisen maailman eikä mitään muuta.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: jnsFI - 27.01.12 - klo:22:17
Silloinhan sitä vilkkua on näytettäväkin, kun on aikomus vaihtaa kaistaa. Ei se paljoa hyödytä siinä vaiheessa kun käännetään rattia ja väännetään viikseä samaan aikaan. :)

Taitaa alkaa olemaan yleisempää ettei siihen vilkkuviikseen osu missään vaiheessa.
Sanotaan ettei mies osaa tehdä kahta asiaa samaan aikaan.  ::)

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 27.01.12 - klo:20:07
Mä en tajunnut tota alkuperäistä viestiä.Vaikka ovatkin keskikaistalla vielä?Vilkkuahan käytetään nimenomaan osoittaakseen muille, että on vaihtamassa kaistaa.Siihen tuo 3 välähdystä on juurikin omiaan, mikä ollut autoissa varmaan 90- luvulta asti.Varmaan siksi lieneekin nimeltään kaistanvaihtovilkku ;)

Joo, ohi meni täälläkin, nimenomaan tuo KESKIkaista. Oliko kirjoittajalla murheena että vilkutetaan väärään aikaan, väärässä paikassa tai liian lyhyen aikaa ??? Jos kyse oli tuosta viimeisestä niin sitten ilmottaudun syylliseksi omalta osaltani. ::)

Peeveli

Uskomaton hinku on ihmisillä aiheuttaa kolarin riskin tunkemalla kolmion takaa ilman mitään pysähtymisaikeita eteen, kun on tulossa aivan lähellä. Tänään näin teki ip:llä C4 Picasso ja kun se ehti eteeni (jouduin jarruttamaan reippaasti), sen nokan edesssä otti uukkarin vastaantullut iso linja-auto, siis siten että se käänsi hitaasti ja joutui peruuttamaan ja vekslaamaan. Bussin takaa ei tullut autoja eikä meidän kahdenkaan takana joten se olisi voinut odotella sekunnin pari ennen u-käännöstään. Ovatko ihmiset nykyisin lähes kaikki näkövammaisia vai ainoastaan niin hällä väliä-fiiliksellä? Veikkaan jälkimmäistä ja ihan vittuilua samalla. Samaa tyyliä toteutti tavaratalossa tänään yksi keski-ikäinen pariskunta, eivät väistäneet käytävällä tuumaakaan vaan kävelivät koko väylän leveydeltä joten tuli sitten tönäistyä kunnolla olkapäähän ja taatusti ilman anteeksipyyntöä. Minkäs sille voi jos kuvittelee olevansa maailman napa.

Peeveli

-liikenneympyrästä ulos poistujat jotka eivät viitsi käyttää vilkkua ja heidän takiaan saa seistä odottamassa ympyrään menoa kolmion takana (säästävät vilkkurelettä tai vilkuttomuus on ns. coolia eli tekee kovan jätkän tai mimmin; luultavasti juuri tämä viimeksi mainittu syynä)

-omituisesti kaksikaistaväylällä kaistaviivan päällä ja ylikin käyvä hoipertelija ja oman kaistansa äkillistä hidastumista ilman vilkkua rinnakkaiselle kaistalle väistäjä joka ei edes käytä vilkkua

-edelleeen ne kärkikolmion takaa suoraan lähellä päätietä ajavan eteen tulevat ja kuin oikein hidastetusta filmistä kuvattuna vauhtia lisäävät köröttäjät

Herää kysymys ovatko nämä kuskit koskaan käyneet autokoulua, tai jos ovat, mitä siellä nykyisin opetetaan? (vastaan jo saman tien: ei opeteta varmaan yhtikäs mitään)

Ton-1

Kyllä ne bemu-kuskit taitavat olla niitä liikenteen törkeimpiä, muutama auto ohitti minut tänä aamuna, yksi oli bemu ja se oli se piittaamattomin ohitusesitys.  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

clacson

Tässä parina päivänä on taas saanut todistella joukkoliikennebussien kuljettajien "ammattitaitoa":
- tullaan pysäkiltä eteen (70 km/h) ja vilkku laitetaan päälle vasta siinä vaiheessa, kun vieressäajaja on melkein kyljessä kiinni
- jarrutetaan pysäkille tultaessa niin myöhään, ettei sinne enää mahduta ja joudutaan röhnöttämään keskellä ajoväylää.

Ennenkuin suostun joukkoliikenteen matkustajaksi, niin pakolliset nastarenkaat kulkineisiin. Terveisiä vaan liikenneministeriöön ja tervetuloa talvisille arkiaaamujen työmatkoille (ai niin, tehän vielä silloin nukutte ja odotatte sitä virka-autoa).
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

makelja

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 01.02.12 - klo:08:13
Kyllä ne bemu-kuskit taitavat olla niitä liikenteen törkeimpiä, muutama auto ohitti minut tänä aamuna, yksi oli bemu ja se oli se piittaamattomin ohitusesitys.  :P

Mites nyt Audikuski päästi Bemun ohitseen?  ;D

Lanttu42

Tampere-Helsinki-Tampere purkautuminen.

Osa1: Helsingin keskustassa. Taksi vaihtaa päälleni kaistaa vilkuttaen vasta sitten, kun olen jo joutunut jarruttamaan (kun torvi ei auttanut). Eli tultiin "Se väistää kuitenkin. Mulla ei oo oma auto. Vittuako väliä." -asenteella. Kiitin aiheuttamasta tilanteesta vilauttaen valoja ja hän löi liinat tiskiin. Liikennevaloissa oli sitten ilmeisesti vielä valojen vilkutuksesta sen verran verenpaine koholla, että piti tuulettaa avaamalla ikkuna. Kuuma oli itelläkin, joten avasin myös ikkunan vain huomatakseni, että apinat ovat oppineet puhumaan. Selitys häneltä oli: "Mitä sinä siinä huudat. Minä olen täällä töissä ja minä sain juuri sinunkaltaiseltasi tavikselta soiton ullanlinnamäelle ja siksi piti vaihtaa kaistaa." Voi jumalauta. Se oli hetkiä, jolloin kirosin, etten ollut vanhalla Yariksella liikkellä.

Osa2: Lahdentie - Ajelen kaikessa rauhassa lahdentietä 109,99 kilometriä tunnissa (ihan kuin sillä olisi väliä?). Takana oleva vajaapäinen täysperän kuljettaja lähtee ohittamaan, koska Polo. Ilmeisesti kuitenkin rajotin lyö tyhjää 109,991 kohdalla, koska ohitus vain kestää ja kestää. Veturin takarenkaat tullessa mun kohdalle, hän laittaa vilkun päälle. Olin vähän, että mit.vit.... ja samassa kaveri lähtee torvea painaen tulemaan takaisin kaistalle sen verran kovaa, että vain jarruttaminen oli vaihtoehto. Annoin tilaa, ihmettelin hetken noin 98 km/h nopeudella, että mit. vit.... ja menin ohi.

Osa3: Tamperetta kohti semiruuhkassa. Ajonopeus noin 90-100 oikeata kaistaa. Joku mamma ja hänen GSM liimautuu selkeästi ylisuurella lantikalla persauksiin. Annan ymmärtää, että sinne vaan muiden ohittajien sekaan, laittamalla hetkeksi vilkun oikealle. Ei tajua. Pysyy puskurissa kiinni. Yrittää pari kertaa lähteä ohi tai muuten vain testa vilkkuaan noin 5-10 minuutin pätkissä. Ei uskalla. Ei kykene. Liikenne hidastaa ja lantikka panikoi - ajaa melkeen ojaan ja vilauttaa mulle valoja. Olen jo siihen tottunut. Ohitan muutaman hidastelevan rekan ja huomaan lantikan jäävän rekan taakse ~metrin päähän todennäköisesti. Lykkyä hänelle.

Osa4: Tampereelta kohti Helsinkiä. Pimeetä ja kello on noin 23.30. Virolaiset bemarit suhahtaa ohi ~200+ km/h. Ei kiinnosta mua. Toivottavasti löytävät puun ja äkillisen tarpeen tutkia puuta lähemmin. Tyhjä tie edessä, joten pistän pitkät päälle. Vastaantulijoiden puolella jotkut innostuvat vilkuttelemaan valoja. Kai ne haluaa tervehtiä. En kuitenkaan viitsi itse nyt vilkutella takaisin, koska haluan nähdä eteeni hyvin. En voi käsittää, miksi joidenkin mielestä pitäisi tavalliset pitkät ottaa pois päältä tälläisellä tiellä? Rekkojenkaan valot eivät häiritse vastaantulevaa, niin miten ihmeessä Polon valot häiritsee joitain. Tietty, jos mutkat leikkaa pahasti niin silloin otin pois, mutta yleisesti pidin vain päällä. Enemmän mua häiritsisi ajaa useita minuutteja ~10 metrin näkökentällä.
Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

Mikko

Viimeiseen. Itseäni häikäisee todella pahasti pitkät valot tuollaisissa tilanteissa (ja ne rekkojen valot myös). Ihmiset näkevät eri tavalla (*) joten jos sinua ei häikäise ei se tarkoita, että muitakaan ei voi häikäistä.

(*) Olen lukenut, että ainakin sopiva hajataitto näössä altistaa häikäistymiselle.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 01.02.12 - klo:14:44
Viimeiseen. Itseäni häikäisee todella pahasti pitkät valot tuollaisissa tilanteissa (ja ne rekkojen valot myös). Ihmiset näkevät eri tavalla (*) joten jos sinua ei häikäise ei se tarkoita, että muitakaan ei voi häikäistä.

(*) Olen lukenut, että ainakin sopiva hajataitto näössä altistaa häikäistymiselle.

Myöskin silmien laserleikkaus pahensi häikäistymistä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 01.02.12 - klo:14:11
Tampereelta kohti Helsinkiä. En voi käsittää, miksi joidenkin mielestä pitäisi tavalliset pitkät ottaa pois päältä tälläisellä tiellä?

Kyllä minä voin myöntää, että vi***taa ne Kuljettajat jotka vetää näillä pätkillä pitkät päällä vastaan. Ehkä mulla on vain herkät silmät tai oon muuten vain nössö.

tdi_tdo

Juu, onhan se niin, että jos useampi ihminen räpyttelee pitkiä, niin jotain saattaa olla pielessä. Voiskos olla vaikkapa valojen suuntaus?

Asiaan liittyen, viime viikkoina on alkanut jurppimaan yksi kanssa-autoilija. Useana aamuna se osuu meikän perään ajamaan motarilla Piikkiön jälkeen. Ja silläpä on sitten valot suunnattu aivan päin p:tä. Ihan kuin pitkät päällä ajelisi. Ja koskaan se ei mene ohi, vaan kaartaa meikän perään ajamaan. Taustapeilin väänsin jo kieroon sen takia, mutta sivupeilien kanssa pitää koittaa pujotella sokaistumista...Kerran hidastin 90:iin vauhdin ja päästin sen ohi, ja pari kertaa on pitänyt ajaa reippasta ylinopeutta ihan vain että saisi toisen auton itseni ja sen tyypin väliin.

Varmaan kaveri on innoissaan, kun kerrankin on löytynyt auto, missä on valoteho kohdillaan :D
-09 V70 2.4DA

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 01.02.12 - klo:14:11Tampere-Helsinki-Tampere purkautuminen.
Suosittelen ostamaan edes jonkun pikkuisen videokameran jolla kuvaat ajamista niin voidaan täällä analysoida tilanteita. :P

Itteä ottaa liikenteessä edelleen hermoon perässä roikkuminen, mopedilla ajaessa on tosi kivaa ajella kun autot tulee metrin päässä takarenkaasta. >:(

Talviajoa osa 4

Esim. tuossa Smart hiillosti perässä niin päätin sitten siirtyä kevyenliikenteen väylälle. Ja joo, en tiedä oikeaa nopeuttani ku mittaripyörittäjä puuttuu. ::) Siitäkin huolimatta voisi jättää sen hiillostamisen pois sillä en mä nyt mitää kolmeakymppiä tossa ajanu.
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 01.02.12 - klo:18:50
Suosittelen ostamaan edes jonkun pikkuisen videokameran jolla kuvaat ajamista niin voidaan täällä analysoida tilanteita. :P

Ajoitko sä tuossa just päin punaisia? Ja oliko siinä pyörätiellä "sallittu mopoille" lisäkilpi? Joku kilpi videolla oli, mutten saanut ihan selvää.
-09 V70 2.4DA

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy