Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Bisti

Joustamattomat m*lkut! Oli aika lähellä kolahtaa tänään joustamattoman kuljettajan takia. Tilanne: 2 kaistaa samaan suuntaan, joista molemmat päätyvät samaan liikenneympyrään mutta poistuminen tapahtuu eri liittymästä. Minulla tarve vaihtaa toiselle kaistalle. Toista kaistaa ajaa auto (golf VI, valkoinen) samaa nopeutta kuin minä hieman taaempana (lähes puskurin tasalla). No, pistän vilkun päälle olettaen että tämä toinen auto jättäisi edes 0,5 m enemmän tilaa. No ei, näin mennään 100m vilkku päällä 50km/h alueella, joten aikaa olisi ollut. Alan sitten hitaasti siirtyä toiselle kaistalle, niin tämä sankari painaa lämää ja tunkee melkein kylkeä hipoen rinnalle ja alkaa heristellä sormea. Joo, minun vikanihan se olisi ollut jos olisi osunut, mutta hieman peräänkuuluttaisin sitä muiden huomioonottamista. Sitä tilaa voi antaa jos selkeästi jollakulla on siihen tarve.

Edit: kirjoitusvirheet
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Gigaa

Kummaa käytöstä kyllä Golf-kuskilta, mutta yrititkö/olisiko ollut mahdollista kiihdyttää ja vaihtaa sitten kaistaa? Olisin kyllä itse hiljentänyt, mutta moni saattaa jättää vastuun tarvittavista toimenpiteistä sille, joka kaistaa on vaihtamassa.

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 20.04.11 - klo:15:54
Joustamattomat m*lkut! Oli aika lähellä kolahtaa tänään joustamattoman kuljettajan takia. Tilanne: 2 kaistaa samaan suuntaan, joista molemmat päätyvät samaan liikenneympyrään mutta poistuminen tapahtuu eri liittymästä. Minulla tarve vaihtaa toiselle kaistalle. Toista kaistaa ajaa auto (golf vi, valkoinen) samaa nopeutta kun minä hieman taaempana (lähes puskurin tasalla). No pistän vilkun päälle olettaen että tämä toinen auto jättäisi edes 0,5 m enemmän tilaa. No ei, näin mennään 100m vilkku päällä 50km/h alueella, joten aikaa olisi ollut. Alan sitten hitaasti siirtyä toiselle kaistalle, niin tämä sankari painaa lämää ja tunkee melkein kylkeä hipoen rinnalle ja alkaa heristellä sormea. Joo, minun vikanihan se olisi ollut jos olisi osunut, mutta hieman peräänkuuluttaisin sitä muiden huomioonottamista. Sitä tilaa voi antaa jos selkeästi jollakulla on siihen tarve.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Bisti

Lainaus käyttäjältä: migis - 20.04.11 - klo:17:18
Kummaa käytöstä kyllä Golf-kuskilta, mutta yrititkö/olisiko ollut mahdollista kiihdyttää ja vaihtaa sitten kaistaa?

Toki olisin tuon tehnyt, mutta mahdollisuutta ei ollut koska edessäni ajoi auto ja myös takanani ajoi auto. Lisäksi jäi vielä mainitsematta että tämä sankari teki tuon samaisen vierellekiilaamistempun myös takanani tulleelle autolle joka yritti aiemmin vaihtaa kaistaa. Näitä "minä ensin" -tyyppejä näkee valitettavan paljon. Ironisinta tässä on se, että tuolla sikailulla ko. henkilö ei kyllä voittanut ajassa yhtään mitään, ajoimme nimittäin koko matkan Haagasta aina 2-tielle asti (35km) lähes peräkkäin.

Jos kuski sattuu olemaan areenalainen (mitä en kyllä usko) ja tunnistaa itsensä, niin terveisiä vaan kovasti että muitakin ihmisiä on olemassa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

-ah-

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 20.04.11 - klo:15:54
Joustamattomat m*lkut!
Tällainenhan on ihan normaalia pk-seudun ulkopuolella; vilkun kun laitat päälle, niin vierellä ajavat laittaa välit kiinni. Monesti on pakko pysähtyä ja odottaa, että ne muutamat autot menee ohi, ja pääsee itse vaihtamaan kaistaa.

Päinvastaista näkee esim. moottoriteiden liitymissä. Jos ajaa ruuhkattomana aikana vakkarilla, eikä muuta nopeuttaan tai vaihda keskikaistalle antaen tietä sille, joka välttämättä haluaa oman autoni kohdalle, niin kyllä taas sormet heiluu ja torvet soi... :)

Pekka T

LainaaAlan sitten hitaasti siirtyä toiselle kaistalle, niin tämä sankari painaa lämää ja tunkee melkein kylkeä hipoen rinnalle ja alkaa heristellä sormea.
Tälläisellä James Bondin keinolla luulisi kaistanvaihtotilaa syntyvän.  :D

goldfinger car mustang
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: -ah- - 20.04.11 - klo:17:53
Tällainenhan on ihan normaalia pk-seudun ulkopuolella; vilkun kun laitat päälle, niin vierellä ajavat laittaa välit kiinni.

Tästä tuli mieleen erittäin hämmentävä tapaus muutaman vuoden takaa. Noin 30m takana oleva prätkäkuski päätti ajaa tilan kiinni kun pistin vilkun päälle kaistaa vaihtaakseni. Kuski kiihdytti oikean takarenkaan viereen ja hakkasi torvea kun olin suunnilleen puolivälissä kaistoja. Itse olin jo motissa siinä vaiheessa, koska vasemmalle puolellekin oli ajanut auto jo lähes vierelle. Ei auttanut kun seuraavan 100 metrin aikana hitaasti hivuttautua kaistanvaihto loppuun ja seurata peilistä etten kolauta prätkäkuskiin.

Tällä sankarilla oli vielä joku kyydissä, että ei edes yrittänyt pelkkää itsemurhaa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Kiviharju

Itselläni oli tuollainen tilanne pari-kolme vuotta sitten Kotkassa moottoritielle liityttäessä kevyt kuorma-autolla.

Katsoin peilistä että takaa tulee auto sellaisen matkan päässä että voin hyvin vaihtaa kaistaa moottoritien puolelle, mutta eikös pappa ajanut välin kiinni ja jäi roikkumaan rinnalle.
Minulta alkoi kaista loppua kesken ja soitin papalle torvea koko ajan vilkku päällä, mutta eikös mummo etupenkiltä vain näytä nyrkkiä.
Pakko oli jarruttaa ennenkuin kiihdytyskaista loppuu, ja pappa tietysti jarraa myös, kuitenkin pääsin kaistalle "turvallisesti" ja vaihdoin samantien ohituskaistalle. Pappa yritti kiihdyttää karkuun, mutta autossani ei ollut vielä rajoitinta ja pääsinkin heittämällä ohi ja jatkoin matkaa rajoituksen mukaan, tosin ajoneuvokohtaista ylinopeutta.

Vähän ajan päästä puhelimeni soi, ja pomo kertoi että hänelle oli soittanut äkäinen vanha mummo joka aloitti puhelun sillä että huusi "ei meidän tarvitse väistää moottoritiellä ajaessa, sinun pitää väistää!!"
Olin kuulemma "törkeästi kiilannut heidän eteensä tms."
Pomoa oli vähän naurattanut, kun arvasi mitä tilanteessa oli käynyt ja sanoi vain että katso nyt ettei ne ensikerralla pääse näkemään puhelinnumeroa :D
Audi A4 Allroad quattro -17

Lanttu42

Tällainenhan on ihan normaalia pk-seudun ulkopuolella; vilkun kun laitat päälle, niin vierellä ajavat laittaa välit kiinni. Monesti on pakko pysähtyä ja odottaa, että ne muutamat autot menee ohi, ja pääsee itse vaihtamaan kaistaa.

Päinvastaista näkee esim. moottoriteiden liitymissä. Jos ajaa ruuhkattomana aikana vakkarilla, eikä muuta nopeuttaan tai vaihda keskikaistalle antaen tietä sille, joka välttämättä haluaa oman autoni kohdalle, niin kyllä taas sormet heiluu ja torvet soi... :)

Mä sain itseasiassa juuri eilen saarnan asiaan liittyen. :D

Mä oon se kusipää liikenteessä, joka ei kunnioita kaistan tukkijoita. *viittaa ja hymyilee*

Myönnän. Olen harvoin oikeassa ja voisin tehdä monella tapaa toisinkin, mutta välillä kiehahtaa niin maan perkeleesti ja sitten unohdan hetkeksi kuinka rakas Polo on alla.

Esimerkkitilanne: Olen vasemmalla kaistalla Unioninkadulla Helsingissä ja menossa kohti itäväylää. Helsingissä pörränneet tietää, mutta selitetään: Kyseessä on kaksikaistainen tie (per suunta), jossa oikeanpuoleinen on ns. "bussi ja taksikaista". Siinä ei suvaita siviiliautoilija ruuhka-aikaan ja minä kunnioitan sitä. Työtä tekevillä pitää olla tilaa tehdä työnsä joustavasti. Ajan tasaista nopeutta - en kiihdytä, vaan ennakoin ajamiseni. Nimittäin kohta joudun ryhmittäytymään sille oikeanpuoleiselle kaistalle, jotta voin kääntyä. Katson, että linja-auton ja taksin välissä on noin 5 metriä tilaa, joten laitan vilkun päälle oikealle ja hiljennän (ilman jarrua) sen verran, että bussi ehtii kunnolla alta pois.

Mitä tekee taksi? No, se vetää tietysti "ikkunan" kiinni uskomattomalla vauhdilla.

No mä pidän yhä vilkun päällä ja lähdetään valoista liikkelle. Taksi ei mene linja-auton puskurituntumaan, mutta pitää välin niin pieneä, että käytännössä Polo ei siihen mahdu. Vilkun oltua päällä noin 30 sekuntia huomaan, että edessä oleva jono mun kaistalla loittonee, joten jos haluan itäväylälle, niin kaista vaihtuu nyt tai sitten ajan suoraan. Joten ei muuta kuin nopea kaasu, kurvaus eteen ja jarrua. Kädellä kiitetään (ihan siis oikeasti, heilautetaan kiitos - ei keskisormea tai muutakaan.) ja saadaan "Ole hyvä" tööttäys takaata. Kyllä. Kuulin jo ekalla kerralla. Tööttää nyt vielä toisen kerran. Tai kolmannen. Ihan miten vain.

Tietty. Olisin voinut hidastaa ja kokeilla, että pääsenkö seuraavan taksin eteen. Tai ajaa suoraan ja käyttää jotain seuraavaa liittymää, mutta sitä ei just sillä hetkellä ajatellut. Sapetti vaan ihan törkeesti se, että mä yritän olla asiallinen JUURI niitä takseja varten ja sitten ne on vastavuoroisesti tuollaisia.

Toinen tilanne sattuu sitten heti itäväylällä. Olen tullut 50 alueella tieosuudelle, jossa tiedän oikeanpuoleisen kaistan olevan ryhmittyvien kaista ja sitä harvemmin ajetaan. Laitan jo hyvissä ajoin - ennen kuin vasemmalla edes on kaistaa (kaksi tietä siis yhdistyy, eli vasen kaista on olemassa, mutta siihen ei voi vielä ryhmittyä) - vilkun päälle ja katson, että pääsen kahden auton väliin, koska niillä on lähes linja-auton verran väliä. Annan sen ekan mennä menojaa ja alan hivuttautumaan kaistalle. En ryntää ja näytin asiallisesti vilkkuakin ajoissa, mutta silti tämän kaverin takana pitää tunkea rinnalle painelemaan torvea. Mitä ihmettä? Miksei se voi vaan antaa mun tulla siihen kaistalle (kaksisuuntainen Minä-Minä Kombleksi ;) )? Se itse teki asiasta hankalan yrittämällä sulkea kaistanvaihtajalta tilan. Väänsin vain sitten väliin ja taas kiitin taakse jääneen torvenpainelun säestyksellä. Heti kun olin kaistaa vaihtanut, se painui itse oikealle kaistalle ja syöksyi oikealta ohi vain painaakseen protestijarrua. Harmi vain, että se meni sinänsä hukkaan, että minä haluan a) pitää turvavälin ja b) antaa tilaa, jos joku haluaa eteeni. Eli hän sitten syöksyi eteeni noin 20 metrin päähän, painui jarrua ja jatkoi sitten matkaansa. Mun ei tarvinnut edes koskea jarruun...

Okei. Olisin voinut luovuttaa ja antaa öykkärin mennä menojaan
ja vaihtaa kaistaa sen taakse. Olisin myös voinut painaa kaasun pohjaan ja ja mennä sen edellä ajavan eteen vaihtoehtoisesti. Mutta... Sitten öykkärille ei olisi ketään koskaan näyttänyt kaapin paikkaa... :D

Näiden kahden tapauksen jälkeen meni noin 2 minuuttia niin viereiseltä penkiltä alkoi kuulua: "Sä voisit vähän hillitä tuota sun öykkäröintiäs." ... Muistuteltiin vähän budhasta ja muista joita olen joskus lukenut ja elämäntapakasvatusta. :D Ehkä tosiaan lähti vähän käsistä koko homma ... :D Nyt on sitten sovittu, että en enää öykkäröi.

Oon myös miettinyt, mikä siinä on niin kova pala kun joku sitten tuleekin eteen vaikka väkisin? Sen on pakko olla se, että kun on henkisesti siirtänyt egonsa jo blokkaamaan sen toisen auton kaistan vaihdoin - sen sijaan, että olisi antanut tietä - niin nyt se ego jääkin Polon runtelemaksi. Se vituttaa ja vielä enemmän varmasti ahdistaa se, että jossain välissä varmasti tulee päähän ajatus "No olipas taas turha temppu..." ... Itselleni ainakin tulisi. Ei ketään kaistaa nyt vittumaisuuttaan vaihtele. Annetaan sitä tietä.

Tilasin siili tarran taas... Ajattelin vaan tällä kertaa vaihtaa sen "Ei tartte päälle ajaa saatana" tekstin muotoon "Tee tilaa Saatana" tekstiin. :D Kirjaimet ainakin löytyy :D

Polo 1.2 Tsi. Mustana, luonnollisesti.
http://www.tsih.fi

makkis

Vakioluonne. Vakiovitutus.

Sawoon vaihtui kesärajoitukset. Itse ajan rajoitusten mukaan, realistista vauhtia eli lain sallimaa maksimia +3 km/h. Talvirajoitusten aikaan olen kinnaaja/tukko ja kesärajoitusten aikaan minun pitää ohittaa kaikki. MIKÃ,, VITTU SIINÃ,, MAKSAA AJAA SITÃ,, SATASTA?!?!?!?

tet

Niinpä, eivät torvensoittajat tunnu tajuavan että tieliikennelaki itse asiassa kieltää antamasta tietä kaistaa vaihtamalla. Toki sitä nyt ei niin prikulleen lueta, ei siitä sakkoa saa vaikka vasemmalle kaistalle vaihtaisikin mutta kiellettyä se lakitekstin mukaan joka tapauksessa on. Liittyjällä on velvollisuus sovittaa nopeutensa niin että pääsee kiihdytyskaistalta pois kenenkään ajoa häiritsemättä.

Toki tuota vasemman kaistan sääntöä rikotaan ihan säännöllisesti, ei siellä saisi koskaan ajella jos oikealla kaistalla on tilaa. Se onkin sitten tulkintakysymys milloin on tilaa ja milloin ei. Mutta niin kauan kuin se liittyjä on siellä kiihdytyskaistalla niin tilaa on eikä vasemmalle saisi vaihtaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Peeveli

Kummastuttaa yhä räjähdysmäisesti lisääntynyt vilkuttomuus. Onko se vilkku aina rikki vai käsi pipi ettei sitä viikseä voi näpsäyttää? Vai onko kuski ujo ettei halua herättää huomiota? Vai onko sittenkin kyse tietoisesta ylimielisyydestä? Toki ymmärrän että joskus se epähuomiossa voi unohtua, mutta jos seurailee takana ajaessa useiden vilkuttomien menoa niin se on kroonista.

Tämä on valitettavaa arkea motarillakin, ja kehäteillä, missä nopeudet ovat suurempia ja siksi vilkuton pompsahtelu yllättäen ohituskaistaa nopeammin ajavan eteen luo todellista vaaraa.

Muu ei oikeastaan pänni, lasiin napsahtavat kivet ainoastaan. Olen hyvää matkaa tulossa zen-buddhistiksi mielen tyyneyden osalta liikenteessä ja siitä olen tyytyväinen. Toivottavasti tämä fiilis pitää. :D

POSSU

Juupa-eilen napsahti taas kivi lasiin-niin että se pitää korjata.  jo toinen kerta 8 kk. aikana...

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: makkis - 20.04.11 - klo:23:29

Sawoon vaihtui kesärajoitukset. Itse ajan rajoitusten mukaan, realistista vauhtia eli lain sallimaa maksimia +3 km/h. Talvirajoitusten aikaan olen kinnaaja/tukko ja kesärajoitusten aikaan minun pitää ohittaa kaikki. MIKÃ,, VITTU SIINÃ,, MAKSAA AJAA SITÃ,, SATASTA?!?!?!?

Täysin samaa mieltä! Mikä ihmeen vaikeus ihmisillä on lukea niitä lappuja siellä tien vieressä ja yrittää noudattaa niitä?
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Lanttu42 - 20.04.11 - klo:23:13
Oon myös miettinyt, mikä siinä on niin kova pala kun joku sitten tuleekin eteen vaikka väkisin?

Se on yksinkertaisesti kilpailussa häviäminen. Liikenne on kilparata, missä ottaa päähän niin maan perkeleesti jos joku toinen on voittamassa. Eteen kaistan vaihtaminen tarkoittaa että se edelle menijä on perillä jopa puoli sekuntia aikaisemmin! Oikeasti se ei vaikuta käytännössä yhtään perillepääsyaikaan jos joku vaihtaa kaistaa eteen. Sitä on vain vaikea uskoa, koska oma näkymä liikenteeseen on aina todella pieni osa kokonaisuudesta.

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 21.04.11 - klo:08:21
Kummastuttaa yhä räjähdysmäisesti lisääntynyt vilkuttomuus.

Voi olla seurausta tuosta kaistan tukkimisesta jos käyttää vilkkua. Kaikille on varmasti käynyt niin, että kun yrittää kiltisti niin vieressä tukitaan kaista. Seurauksena ollaan opittu menemään vain, eikä kerrota aikeista ettei viereisellä kaistalla ehditä reagoimaan ja estämään kaistan vaihto.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

VWonderman

Toissapäivänä otti aivoon tummansinisellä Volvo S70:llä ajanut vanhempi "herrasmies". Olin ajelemassa mopolla Tapiolasta Suomenojalle Merituulen-/Kuitinmäentietä pitkin siinä klo 17 aikaan (eli liikennettä on melko paljon). Kävi sinänsä hyvä tuuri, että koko pätkällä jäin ainoastaan kolmiin valoihin, mutta ne sitten tuottivatkin päänvaivaa tuon kyseisen "herrasmiehen" toimesta, nimittäin valojen vaihtuessa vihreäksi tämä kaveri jää odottamaan 2-3 sekunnin ajaksi taustapeiliin katsoen, jonka jälkeen liikkelle lähdettiin lappu lattiassa. Pakko oli jättää vielä tavallistakin enemmän turvaväliä (kyllä, uskokaa tai älkää minä pidän turvaväliä), mutta siitä huolimatta ajoin melkein tämän "herrasmiehen" takapuskuriin sillä hän päätti laittaa liinat kiinni kesken suoran?! Siinä sitten oli pysähdyksen jälkeen jääny mulla kakkosvaihde päälle ja sitten se meinaa sammua ja sitten rupeet ykköstä ruplaamaan ja jono kasvaa. Kaikki oli tietysti minun syytäni ::) Siinä sitten moikaan takanatulleelle Skodakuskille että minun moka ja jatkoin matkaani hieman nolona. Olisi kyllä tehnyt kovasti mieli painaa torvea ja näyttää kansainvälistä mutta en oikein enää siinä tilanteessa uskaltanut...

Edelleen mietityttää että mikä h3lvetti sitä "herrasmiestä" oikein vaivasi? IMO ajoin kyllä paljon siistimmin kuin monet muut mopoilijat (esim. yksi ohitti minut siinä matkalla) enkä valoissakaan kierrätellyt konetta. Ehkä hän halusi että ajaisin jalkakäytävällä muiden työmatkalaisten, vanhusten, koirankusettajien ja koululaisten seassa?

Sitten pitää puuttua vielä toiseen asiaan, nimittäin siihe perässä roikkumiseen. Onko se nyt p3rkele pakko ajaa aivan siinä takarenkaassa kiinni?! Yrittääkö ne painostaa minut pois tieltä, tekemään ajovirheen vai yrittävätkö he saada kakstahdin käryn nenään, mopon konepellille, muistella menetettyä nuoruutta vai mitä? ??? Siinä ei paljoa kyllä tehdä, kiihdyttää ei voi koska mopo ei kulje sen enempää eikä voi oikein jarruttaakkaan koska muuten se urpo tulee päälle sieltä. Koittakaa ymmärtää, en hirveästi halua ajaa siellä lapsien seassa irtohiekalla päällystetyillä kapeilla jalkakäytävillä, joten kun ajelen autoteillä niin ihan oman terveytennekin vuoksi kannattaa jättää vähän väliä, voin kyllä laittaa rikastimen päälle jos oikein kerjätään. ;D

Huh, tulipahan tilitettyä vaikka voisin jatkaakin vielä. :D
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Jamo

Sunnuntaiautoilijat matkalla mummolaan arkena eli keski-ikäiset, suomalaiset, kaupungistuneet yksilöt, jotka luistavat valkokaulusduuneistaan 14:30 "pankkiin" ja lähtevät perhe kyydissä 16:30 sekoittamaan työmatkaliikennettä AINA näiden extravapaiden aattoina. Jos ette osaa ajaa a) tasaisesti b) turvallisesti tai edes c) muut huomioon ottaen, niin pysykää perkele kotona tai ajakaa yöllä. Minua ei kiinnosta kuolla kotimatkalla jonkun urpon takia, joka kaivaa nenää ajaessaan "mulla-on-melkein-maasturi-mut-etuveto"-Nissanilla (sorry downtime, no hard feelings - oli sentään X-Trail tmv.  ;D) vastaantulevien kaistaa samaa vauhtia sen "ohitettavan" kanssa, kun vastaan tulee autoja normaalia marssivauhtia vieden peilejä ja aurausmerkkejä mukanaan. Ristus, mitä tilanteita, kun kaikki joutuvat taiteilemaan väylällä näiden yksilöiden takia. Taas olisi kannattanut tehdä talkoilla töitä yöhön asti, niin olisi välttynyt tältäkin, mutta urakoitsijan kotikäynti vei työnantajaltani sen ilon. Glad pÃ¥sk! Tästä se paranee...
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

juntikka

Se kun ei osata ajaa tasaisesti! Eilen vilkkaassa liikenteessä, nopeus vaihteli 70-95 ja kun lähdit sitten ohi niin johan kulkee. Sitten anteeks vaan noi kaikkien kaverit (ei tosin kaikki). 5 yhdistelmää peräkkäin ja aivan toisissaan kiinni, no siihen ne on tottunu siellä leirintäalueella.

Nyt hengitän syvään ja lähden avoimin ja iloisinmielin liikenteeseen. Mökillä sitten oksien polttoa ja saunan lämmitystä.

Muna rikasta pääsiäistä ja pitkää pinnaa..

(ylppy)

Lapin poliisit jotka pysäyttää ja toteaa:"otas poika sumuvalot pois päältä",oli noi hemmetin päiväajovalot päällä,siinä sitä sit vartti väännettiin mitkä valot päällä  ;D ;D

Tupo

LainaaMikä ihmeen vaikeus ihmisillä on lukea niitä lappuja siellä tien vieressä ja yrittää noudattaa niitä?
Se on ihan mahdotonta.  ::)

Eilen ajeltiin vitostietä pohjoisen suuntaan rekan perässä muutaman auton jonossa 100 km/h rajoitusalueella. Todellista vauhtia oli siis n. 85 km/h. Jokaisen peltipoliisin kohdalla edellä menevillä kuitenkin syttyivät jarruvalot ja vauhti putosi n. 65:een. Kolmannen tolpan kohdlla osasin jo ennakoida ja nostin kaasua etukäteen. Ei "ottanut hermoon", mutta väkisin alkoi naurattaa... :D :D :D

Karvis

Lainaus käyttäjältä: (ylppy) - 22.04.11 - klo:09:20
Lapin poliisit jotka pysäyttää ja toteaa:"otas poika sumuvalot pois päältä",oli noi hemmetin päiväajovalot päällä,siinä sitä sit vartti väännettiin mitkä valot päällä  ;D ;D

Pysäyttelis nekin niitä kiinaxenon-pellejä ja jättäisivät tuon pöljäilyn pois, mutta eihän kukaan pierutuuninkiin viitsi puuttua >:(
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Keni1

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 21.04.11 - klo:23:01
Toissapäivänä otti aivoon tummansinisellä Volvo S70:llä ajanut vanhempi "herrasmies". Olin ajelemassa mopolla Tapiolasta Suomenojalle Merituulen-/Kuitinmäentietä pitkin siinä klo 17 aikaan (eli liikennettä on melko paljon). Kävi sinänsä hyvä tuuri, että koko pätkällä jäin ainoastaan kolmiin valoihin, mutta ne sitten tuottivatkin päänvaivaa tuon kyseisen "herrasmiehen" toimesta, nimittäin valojen vaihtuessa vihreäksi tämä kaveri jää odottamaan 2-3 sekunnin ajaksi taustapeiliin katsoen, jonka jälkeen liikkelle lähdettiin lappu lattiassa. Pakko oli jättää vielä tavallistakin enemmän turvaväliä (kyllä, uskokaa tai älkää minä pidän turvaväliä), mutta siitä huolimatta ajoin melkein tämän "herrasmiehen" takapuskuriin sillä hän päätti laittaa liinat kiinni kesken suoran?! Siinä sitten oli pysähdyksen jälkeen jääny mulla kakkosvaihde päälle ja sitten se meinaa sammua ja sitten rupeet ykköstä ruplaamaan ja jono kasvaa. Kaikki oli tietysti minun syytäni ::) Siinä sitten moikaan takanatulleelle Skodakuskille että minun moka ja jatkoin matkaani hieman nolona. Olisi kyllä tehnyt kovasti mieli painaa torvea ja näyttää kansainvälistä mutta en oikein enää siinä tilanteessa uskaltanut...

Edelleen mietityttää että mikä h3lvetti sitä "herrasmiestä" oikein vaivasi? IMO ajoin kyllä paljon siistimmin kuin monet muut mopoilijat (esim. yksi ohitti minut siinä matkalla) enkä valoissakaan kierrätellyt konetta. Ehkä hän halusi että ajaisin jalkakäytävällä muiden työmatkalaisten, vanhusten, koirankusettajien ja koululaisten seassa?

Sitten pitää puuttua vielä toiseen asiaan, nimittäin siihe perässä roikkumiseen. Onko se nyt p3rkele pakko ajaa aivan siinä takarenkaassa kiinni?! Yrittääkö ne painostaa minut pois tieltä, tekemään ajovirheen vai yrittävätkö he saada kakstahdin käryn nenään, mopon konepellille, muistella menetettyä nuoruutta vai mitä? ??? Siinä ei paljoa kyllä tehdä, kiihdyttää ei voi koska mopo ei kulje sen enempää eikä voi oikein jarruttaakkaan koska muuten se urpo tulee päälle sieltä. Koittakaa ymmärtää, en hirveästi halua ajaa siellä lapsien seassa irtohiekalla päällystetyillä kapeilla jalkakäytävillä, joten kun ajelen autoteillä niin ihan oman terveytennekin vuoksi kannattaa jättää vähän väliä, voin kyllä laittaa rikastimen päälle jos oikein kerjätään. ;D

Huh, tulipahan tilitettyä vaikka voisin jatkaakin vielä. :D

Ajeletko sillä mopollas keskellä tietä vai miten ajaudut moisiin probleemiin autoilijoiden kanssa?

Luepa tosta vähän mopoiluohjeita, jos ne mopokoulun opit jo unohtunu.
http://www.seutunappi.fi/filebank/2308-Mopolla_ajaminen_ajoradalla_ja_liikennevaloissa.pdf

VWonderman

^Ihan oikeassa reunassa tai ajourassa mennään. :P
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Homer

En tiedä onko se tahallista vaiko ajattelemattomuutta, mutta näin alkukeväästä toivoisi että autoilijat ohittaessaan jättäisivät hieman rakoa ennen palaamista oikeanpuoleiselle kaistalle, varsinkin kun on käytettävissä kaksi kaistaa per suunta kuten länsiväylällä.

Oman kokemuksen mukaan about 9 autoilijaa kymmenestä kääntää rattia heti ohituksen tapahduttua, vaikka tie on täynnä hiekkaa ja renkaista irronneita nastoja. Itse ajan Yetilläni suht. harvoin ruuhka-aikoina ja pyrin parhaani mukaan pitämään etäisyyttä edellä ajavaan. Siitä huolimatta jouduin paikkaamaan kevättalven jäljiltä 5 kiveniskeymää keulapellistä.

Uskon ja toivon että autoilijat tekevät typeriä ohituksia ajatuksissaan/työmurheissaan ja toivoisinkin että opeteltaisiin jatkossa enemmän keskittynyttä, muut autoilijat huomioivaa ajotapaa.

Thorgen

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 22.04.11 - klo:14:20
Ajeletko sillä mopollas keskellä tietä vai miten ajaudut moisiin probleemiin autoilijoiden kanssa?

Luepa tosta vähän mopoiluohjeita, jos ne mopokoulun opit jo unohtunu.
http://www.seutunappi.fi/filebank/2308-Mopolla_ajaminen_ajoradalla_ja_liikennevaloissa.pdf
Jos haet itse aapisen ja opettelet lukemaan. Mies kertoi edelläajavasta kääpäsienestä.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Thorgen - 23.04.11 - klo:00:01
Jos haet itse aapisen ja opettelet lukemaan. Mies kertoi edelläajavasta kääpäsienestä.

+1

EMi

+1

Lisäksi mopoilija oli toiminut täsmälleen tuon linkitetyn ohjeen mukaisesti. :D
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Elegance -11

hooamm

LainaaMIKÃ,, VITTU SIINÃ,, MAKSAA AJAA SITÃ,, SATASTA?!?!?!?

Siinä maksaa:

- polttoaine, Kun oman auton polttoaineet maksaa itse, tulee myös kulutukseen kiinnitettyä huomiota.
- vapaa-aika, Pääsiäisenä kyläpaikkoja kiertäessä ainoat yksityiset hetket perheen kanssa on autosiirtymillä
- ajonautinto, Pinna kireällä ohitellen, miettien voinko ajaa +10 vai +6 km/h ettei poliisi pysäytä tai kamera välähdä - Ei kiitos, ajan mieluummin rajoitusten mukaan tai allekkin nauttien 1,9 tdin:n miellyttävästä hyrinästä...
- Muiden ärsyyntymisen seuraaminen, Tältäkin palstalta voi naureskellen lukea tarinoita ihmisten ärsyyntymisestä "alinopeusspedeihin"

Edellisiin viitaten pahoittelen aiheuttamaani ajallista menetystä ja mielipahaa, jonka aiheutin 5-tietä pohjoiseen eilen ajaessa, kun erään Berlingon saavutettuani en viitsinyt ohi painella, vaan asetin vakkarin 82 km/h todellista nopeutta asetukseen, annoin berlingon mennä menojaan omaa 85-90 nopeutta ja nautin:

- pienehköstä polttoaineen menekistä, hetkellinen kulutusnäyttö näytti kilometritolkulla lukemia 3,2 - 3,5 l/100km (myötätuuli ;-))
- hyvästä seurasta
- hyvästä ajokelistä

Toki topiciin liittyen kaikki ei mennyt aivan putkeen, siispä ohitusspedeille neuvoksi: Kun menette ohi, käyttäkää ohitukseen vastaantulevien kaistaa, ei osin samaa kaistaa mitä ajan lainmukaisesti niin oikeassa reunassa kuin turvallisesti mahdollista. Näin jää autojemme väliin enemmän marginaalia mahdollisen sivusuuntaisen siirtymän varalle ja hiekkaa & pikkukiviäkään ei tule niin paljon tuulilasille.

Late

Terva

Lainaus käyttäjältä: makkis - 20.04.11 - klo:23:29

Sama huomio täällä etelässä. Ajan vaikka Golfilla mittarin mukaan 105km/h niin johan mennään porukalla ohi. Ei varmaan mittari niin paljoa valehtele..

Taasen kopsahti-Volvo mennyt pieneksi.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Henkilöauto%20ja%20säiliöauto%20törmäsivät%20-%20henkilöauton%20kuljettaja%20kuoli/art-1288384598853.html

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Late - 23.04.11 - klo:10:01
Tälläiset jotka vaarantavat toisten hengen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011042213595474_uu.shtml

Mitä sitä himmailemaan kun kortti lähtee kuitenkin. Tyylikkäästi kortti pois ja kun poliisi kysyy kuinka kovaa ajoit niin vastaukseksi, niin kovaa kuin tää kulkee ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy