Miten pitkään jarrupalat kestävät?

Aloittaja Quality, 28.02.10 - klo:17:09

« edellinen - seuraava »

Normaalisti jarrupalat kestävät käytössäni olevissa autoissa km

alle 20000
1 (1%)
20000-30000
3 (2.9%)
30000-40000
7 (6.7%)
40000-50000
5 (4.8%)
50000-60000
7 (6.7%)
60000-70000
9 (8.6%)
70000-80000
7 (6.7%)
80000-90000
10 (9.5%)
90000-100000
12 (11.4%)
100000-120000
15 (14.3%)
120000-150000
19 (18.1%)
yli 150000
32 (30.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 105

vwmies

Seat Toledo 1999 - vanhakorinen huipputehokas 1.9D  ;D 64hv vaihdettiin 140tkm kohdalla. Pintaa olisi vielä ollut ainakin 10-15tkm matkalle.
Manuaaliauto ja moottorijarrutus pidentävät ikää huimasti. Nykyisessä man. 1.6TDi "slowmotionissa" on ainakin 6mm edessä jälellä ja 73tkm taulussa.
Naapurin Ceemeli bensa tomaatti - etupalat vaihtoon nuin 40tkm ja merkkarin lasku päätä pyöritellen jtn. 500â,¬ luokkaa. Siis omistaja näki enemmän kuin yhden tähden laskun kuitattuaan.  :P  :( :o
Yritetään pärjätä.

Dieselgolf

#61
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 11.02.20 - klo:21:02
Naapurin Ceemeli bensa tomaatti - etupalat vaihtoon nuin 40tkm ja merkkarin lasku päätä pyöritellen jtn. 500â,¬ luokkaa. Siis omistaja näki enemmän kuin yhden tähden laskun kuitattuaan.  :P  :( :o
Tämän ymmärrän täysin...Puolisoni tähtikeulassa (joka jo myyty pois) alkoi jarrut ihan hitusen ravistaa. Arvasin heti että levy kiero ja huollossa kun auto muutenkin kilometrien takia oli, pyysin sen tsekkaamaan, mutta kielsin vaihdon.
Sain sitten sen huoltokuitin ja siellä maininta, levy edessä vipottaa.
Tilasin itse Brembon levyt ja palat eteen Autodocilta, jotain 200â,¬. Paikallinen tähtikeuloihin erikoistunut paja vaihtoi ne 150â,¬. Total about 350â,¬.
En uskalla edes arvata paljonko kaksi jarrulevyä ja uudet palat eteen olisi marmorilla maksaneet. Olisinkohan tonnilla selvinnyt....
Näihin meidän VAG kulkineisiin molempiin vaihtui itse koko jarrusetit samalla kaavalla.
Mun ja pojan yhteiseen harraste/käyttö Golffiin 100k kohdilla pistettiin myös Brembon levyt ja palat orggisten sijaan, palat siinä oli tod näk jo kertaalleen vaihdettu, kun ne palat oli vielä OK kunnossa. Ne kuitenkin uusittiin, kun halusimme kaikki jarrupalikat kuntoon kerralla.
Puolisoni Poloon saman valmistajan levyt ja palat 93k kohdalla. Levyt oli Poloisessa ihan finaalissa (ulkonäön puolesta, en paksuutta edes mitannut, ne oli niin heikossa hapessa)  ja palatkin oli kyllä kuluneet jo merkittävästi, varsinkin ne etummaiset. Olisi ne jopa voinut ehkä takaisin laittaa vielä, jos olisi halunnut olla todella nuuka, mutta tässäkin päädyimme kaikki uusimaan kerralla kuntoon. Kun kerran oli paikat levällään muutenkin. Veikkaan että nekin etummaiset palat oli kertaalleen noilla kilsoilla jo uusittu.
Tästä päättelen noiden kahden Volkkarimme perusteella että ne palat tuossa 50-60k kohdalla ovat vaihtokunnossa.

ukkeli

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 11.02.20 - klo:20:56
ukkelin autosta on liukutapit jumissa ::)

Kun liukutapit menee totaalijumiin, kuluu vain sisempi jarrupala ja lopulta jarrulevyn ulompi puoli alkaa ruostumaan. Ei jumita kun mäntä liikkuu edellen herkästi ;)

On liukutapit välillä jumissakin olleetkin, ei kuitenkaan niin jumissa, että olisi kulumiseen vaikuttaneet. Vaikka miten hyvin liikkuu pinnat, niin aina kuluu reilusti enemmän männän puoleinen pala. Kyllä sen näkee myös levyistä, että jarruttaessa ulompikin pala on mukana. Mäntäkin on toki ollut joskus jumissa, silloin meni kyllä koko satula vaihtoon. Jarrut sinänsä toimii hyvin.

Joskus epäilin myös, että ilmakupla putkessa jäisi jousen tapaan painamaan mäntää. Huolellisen ilmauksen jälkeen voi olla, että palat kestikin vähän kauemmin.

gunman

Lainaus käyttäjältä: gunman - 21.02.19 - klo:22:53
Tämä.
Omassa tikussani kesti takapalat noin 30000, ja vaihtoon.
Kaikki katsottu, että liukutapit kunnossa jne.

Sama homma, vänkärin puolen sisäpala menee ensimmäisenä, ulkopala seuraavana ja silloin on kuskin puolella
vielä puolet kulutuspinnasta käyttämättä, ellei ylikin.
No samalla kertaa kaikki palat uusiksi, katsotaan mitä nyt kestävät.

Ja taas on takajarrupalat loppu oikealta puolelta ja varsinkin se sisempi.. Tyyppivika, palat saa uusia aina renkaanvaihdon
yhteydessä.  ;D
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

mruotz

Ei liity mihinkään mutta vaihdan itse kerran vuodessa kaikki levyt ja palat uusiin. Eipä tarvii ihmetellä enempiä. Jakopäänkin voisi vaihtaa per vuosi.. ihan vaan siksi kun on niin halpaa hommaa ja suht nopeasti vaihtaa. BCB 1.6-16V.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Serv3ri

no kyllä ne jarrupalat kestäneet itellä about 100tkm ; mitä formulakuskeja ootte vai onks nää nykyajan hienot ajonhallintasysteemit jarrutteleet omia aikojaan?

SNG

Etupalat kesti jarrujen iän 215 tkm, takalevyt 195tkm. Takapalat piti uusia levyjen eliniän aikana kerran reilun satkun kohdalla. Haldex-neliveto aktiivisesti käytettynä käyttää takajarruja.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: gunman - 21.04.20 - klo:20:10
Ja taas on takajarrupalat loppu oikealta puolelta ja varsinkin se sisempi.. Tyyppivika, palat saa uusia aina renkaanvaihdon
yhteydessä.  ;D
Jos jarrupala kuluu liian nopeasti, käytetään sitä palaa syystä tai toisesta eniten. Eihän se muuten kuluisi.  ;D Joko se on vika tai tietty ajotapa, mutta yleensä vika. Vikaa voi olla putkistossa/letkussa, jolloin paine ei pääse palautumaan ja jarru hitusen laahaa. Liukutappien pienikin vääntyminen saattaa kanittaa sopivasti. Myös jarrusatulaan ruostunut pala aiheuttaa toispuoleista kulumista. Jattupalojen laaduissa on tarvikkeina suuria eroja niin kitkapinnan, kuin rungon osaltakin. Takajarruissa saatta olla myös käsijarrusta johtuvaa jumitusta.

Itse pistäisin kuntoon, ennenkuin vain paloja vaihtaisin, koska se ei vikaa korjaa. Lisäksi palan turha kuluminen nostaa suoraan polttoaineen kulutusta ja kova kuluminen lyhentää laakerin ikää. Syntyypä siitä turhaan myös jarrupölyäkin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Popo

Kesärenkaita vaihdettaessa ilmeni, että takana jarrupalat ovat lähes lopussa. 93400 km takana ja alkuperäisillä on menty edessä ja takana. Edessä pintaa vielä mukavasti.

No, palojen vaihtotyön yhteydessä todettiin, että jarrusylinterit molemmin puolin täysin jumissa ja vaihtoon menivät. Tällaistahan se on kun samalla autolla ajelee pitkään, joskus sitä remppaa tulee, vaikka jarruja on välillä huolloissa putsattu. Takanahan sitä käyttöä on vähemmän ja myös käsijarru mahdollisena jumittajana, kuten tuossa jo aiemmin mainittiin. "Elämäntapaongelma?", kun hyödyntää paljon moottorijarrutusta ja välttää muutenkin revittelyä & viime hetken jarruttelua. Jos nyt tuolla 1.2 TSI:llä yleensä voi revitellä...  ;)

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy