Katsastuskokemuksia

Aloittaja Quality, 23.02.10 - klo:20:22

« edellinen - seuraava »

Quality

Sen verran on ehtinyt kulua aikaa edellisestä vierailusta katsastuskonttorilla, että piti oikein uusi aihe aloittaa. Tänään Audi-vanhus käväisi nimittäin ensikatsastuksessa, se kun täyttää kolme kuukauden kuluttua.

Jonkin haja-ajatuksen heitin etukäteen, josko pitäisi jotain kohtaa erikseen miettiä, mutta totesin sen turhaksi, eihän kolmivuotiaassa, pian 80 tkm ajetussa Audissa voi olla mitään sellaista vikaa, johon katsastussetä puuttuisi. Toki tuulilasi on ollut halki jo kolmatta vuotta, mutta koska halkeama on repsikan puolella alareunassa, arvelin, ettei siitä hylkyä tulisi.

Varauduin hyvissä ajoin ennen aamukahdeksaa odotuskentälle, jossa sainkin varttitunnin kököttää yksikseni; kuka nyt hiihtolomaviikolla aamusta katsastukseen raahautuisi!

Tyttö luukulla oli mitäänsanomaton eikä reagoinut edes, vaikka kauhuissani etsin maksukorttia, jonka olin viimeksi tankatessa sujauttanut vaistomaisesti taskuun lompakon sijasta. Onneksi oli sama takki päällä, ja 98 euron (!!!) veloitus OBD- ja päästömittauksineen kevensi saldoa.

Nuorehko katsastusmies otti auton ja kuskin hymyillen vastaan, tarjosi kuumaa juotavaa automaatista ja neuvoi seuraamaan mittareita, kaikki leppoisasti ilman entisajan tiuskimista ja mutristelua. Kun vielä arvot olivat kohdillaan ja hyvän matkan toivotukset varttitunnin sisällä heitetty, oli ilo lähteä aloittamaan työpäivää, vaikka toista tuntia myöhässä.

Siitä huolimatta, että katsastushinnat ovat nousseet, vieläpä tuntuvasti, olen sitä mieltä, että toiminnan yksityistäminen on ollut hieno juttu. Koko ikäni julkisella sektorilla työskennelleenäkään en voi käsittää sitä happamuutta, jolla viranomaistoimintoja ainakin takavuosina hoidettiin. Totta, saturainen vartin hymynaamasta on paljon. Mutta siinä sivussa voi kysäistä aivan luontevasti vaikkapa talvirenkaiden kunnosta tai melkein mistä vaan ilman, että saa vastaukseksi tympeän tiuskaisun. Minä ainakin olen valmis maksamaan hiukan ekstraa hyvästä palvelusta.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

weeman

onpa kallista. Itse en kyllä maksaisi noin paljoa, kun saman palvelun saa 40-60â,¬ Jkl.Vai eikö sielläpäin ole mitään kilpailua?

Quality

Taitaa olla sitä kuuluisaa pks-lisää  ;D
Varmasti löytyy edullisempia, kunhan vaivautuu hakemaan. Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että menen tuohon lähimpään pisteeseen, johon pääsee nopeasti aikaa varaamatta. Tyhmää, sanoo moni. Kukin tyylillään.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Edviina

Lainaus käyttäjältä: weeman - 23.02.10 - klo:20:26
onpa kallista. Itse en kyllä maksaisi noin paljoa, kun saman palvelun saa 40-60â,¬ Jkl.Vai eikö sielläpäin ole mitään kilpailua?

Itse en ole moneen vuoteen katsastanut autoa tuohon hintaan. Mistä yväskylästä löytää katsastuksen tuohon hintaan?

Tässä hinta esimerrki katsastuksesta Keljon K1 asemalta:

http://www.k1-katsastajat.fi/katsastusasemat/jyvaskyla_keljo.1.xhtml

eli ensa autolle esim. 49 (katsastus)+19 (päästöt)+16 (OBD)=84 euroa

Eli hinta putoaa hieman jos ollaan katsastamassa vanhaa (ennen 2001 rekisteröityä) autoa.

Mistä siis weeman olet katsastanut Jyväskylän seudulla ja minkä ikäistä autoa?

Edviina

Ja äkkiseltään katsottuna niin K1 katsastajilla on kaikkialla samat hinnat.

VAG!

aa

Quality

Kiitos, Kukkanen, eipä ollut. No tällä kerralla keveni saldo 22 euroa halvinta enemmän, katsotaan, mihin kahden vuoden kuluttua päädytään  ;)

Leben und leben lassen.

eGetin

Kahden vuoden kuluttua kukkaro kevenee uuden auton hinnan verran enemmän, etkä ehdi täten edes katsastamaan vanhaa Ajokkiasi :)

weeman

emännän auton käytin vuoden vaihtessa hinta oli 65 â,¬ sisälsi OBD ja päästöt Seppälänkankaan a katastus. Kaakao kuuluu tietenkin hintaan

Q katsastus alk 39â,¬, jos päästöt pääsee mittaamaan jollakin tutulla ja ei tarvitse OBD testiä

Meidän katsastus asemalla olisi ollut 59â,¬ kaikkineen mutta siellä oli jonoa ja oli kiire.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: weeman - 23.02.10 - klo:20:58
Q katsastus alk 39â,¬, jos päästöt pääsee mittaamaan jollakin tutulla ja ei tarvitse OBD testiä

Joensuuss Q-katsastuksella samoilla ehdoilla 19,- euroa. Siinä alkaa olemaan hinta kohdallaan.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 23.02.10 - klo:21:33
Joensuuss Q-katsastuksella samoilla ehdoilla 19,- euroa. Siinä alkaa olemaan hinta kohdallaan.

Itsehän käyn just tuolla katsastamassa autoni.  :)

Quality

Mistähän löytyisi katsastuksen kustannusrakenne-"piirakka"? En osaa yhtään arvailla, miten  suuren osan muodostavat henkilöstö-, tila-, laite- ja muut kustannukset?

Leben und leben lassen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Quality - 23.02.10 - klo:21:36
Mistähän löytyisi katsastuksen kustannusrakenne-"piirakka"? En osaa yhtään arvailla, miten  suuren osan muodostavat henkilöstö-, tila-, laite- ja muut kustannukset?

Piirakoista en tiedä, kun taitavat olla liikesalaisuuksia.

Kustannusten kannalta ongelmallisinta taitaa olla raskaankaluston katsastuspalveluiden järjestäminen. Nykyisen lainsäädännön mukaan jokaisella katsastusfirmalla täytyy olla tietyllä etäisyydellä myös raskaankaluston katsastuspalvelut ja ne hallit, nosturit, "rasvamontut", jarrudynamometrit ym. maksavat aivan simona. Kevyen kaluston vastaavat laitteet ovat halpoja ja ne voi asentaan mihin tahansa halliin.

Turbodog

Tässä muutamia omia kokemuksiani:

Positiivisia:

• Yleisesti ottaen hyvä palvelu, ilmaiset kahvit yms. Lisäksi kävin aiemmin usein katsastamassa auton A-Katsastajien "Katsastusten Yössä", jolloin sai mm. pullaa ja sämpylää = enemmän katetta suolaisille hinnoille   ;)
  • Kerran vaimon autossa oli valojen suuntaukset viturallaan. Katsastusmies sääti valot itse katsastuksen yhteydessä.
  • Yhdestä autostani oli mennyt jousi poikki, katsastusmies huomasi. En olisi sitä itse huomannut.

Negatiivisia:

• Kerran vaimon auton vikamuisti herjasi jotain sytytyshäiriötä tms., jonka seurauksena tuli hylsy katsastuksesta. Huolestuin, että kohta kosahtaa koko moottori. Huollossa eivät löytäneet mitään vikaa, nollasivat vain vikamuistin ja sanoivat, että "näitä vikailmoituksia vaan tulee". Sen jälkeen katsastuskonttorille ja heittämällä läpi. Mutta tuli katsastukselle hintaa, ajattelin, että varmaan tässä on joku katsastajien ja korjaamojen yhteinen salaliitto takana. Vuoden päästä mainitsin asiasta katsastusmiehelle etukäteen, joka sanoi, että ko. vikakoodi ei enää johda hylkäykseen (oli ilmeisesti ainakin Fiatin osalta ollut paljon vastaavia tapauksia).
  • Viikko sitten lähdin kesken työpäivän katsastamaan autoa. Odottelin yli puoli tuntia vuoroani, jonka jälkeen katsastaja tuli kertomaan, että heiltä on "tietokoneet kaatuneet". Pyysi yrittämään iltapäivällä uudestaan ja soittamaan etukäteen tarkistussoiton. Iltapäivällä yritin soitella konttorille puolen tunnin aikana ainakin viisi kertaa, kukaan ei vastannut puhelimeen. Vasta myöhemmin sain vastauksen ja auton katsastukseen.
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

apo

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 25.02.10 - klo:08:01
Kerran vaimon auton vikamuisti herjasi jotain sytytyshäiriötä tms., jonka seurauksena tuli hylsy katsastuksesta. Huolestuin, että kohta kosahtaa koko moottori. Huollossa eivät löytäneet mitään vikaa, nollasivat vain vikamuistin ja sanoivat, että "näitä vikailmoituksia vaan tulee". Sen jälkeen katsastuskonttorille ja heittämällä läpi.
Meidän Touranilla kävi samalla tavalla. Muistissa koodi lisämaininnalla ei selväkielistä vikaa???
Korjaamolle, muistin tyhjennys takaisin konttorille ja leima paperiin.
Epäilen vikakoodin aiheuttajaksi muutamaa viikkoa aiemmin ollutta hetkellistä jäätymistä, oire hävisi koneen lämmettyä.

massa

Onneksi täällä sawossa on hintakilpailua.. Ite tulee valittua paikka ihan puhtaasti sen perusteella, että suosin suomalaista yrittäjyyttä  :)(myös yksi halvimmista). En aio vastaisuudessakaan ropojani antaa noille isoille ketjuille joiden omistus on ainakin osiltaan Espanjassa tai Briteissä. Rosvousta... >:(
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

mabe

Syksyllä kun golffia katsastin niin käytin hintavertailua. Tuli valikoitua lähialueen halvin asema, johon soittamalla sai hyvin ajan samalle viikolle.

Tuo uudehko yksityinen asema tuntui ihan pätevälle, vaikka katsastuspisteen piha olikin kuin perunapeltoa sateiden jäljiltä. Aikaa meni vähän, kahvia sai ryystää ja katsella auton vieressä katsastuksen etenemistä.
Katsastusmies etsi vähän aikaa "sumuvalojen" kytkintä kunnes sanoin että kyseessä on led-päivävalot. Vilkaisi mielenkiinnon vuoksi minkälainen valokuvio niistä tulee sitten ja sanoi että vain valoahan tuo näyttäisi olevan.
Lisäksi mainitsi että hieman väljää on takapyörän laakerissa, kannattanee kiristää jossain välissä. Ei mitään muita mainintoja tullut ja läpihän se holahti.

Hinta taisi olla silloin 70e kieppeillä bensalle, pk-seudun halvimpia tuolloin tuo Heikinlaakson asema. Kovin madalletuilla kärryillä voi olla pihan kanssa ongelmaa, itsellä vakioalusta.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: massa - 25.02.10 - klo:10:01
Onneksi täällä sawossa on hintakilpailua.. Ite tulee valittua paikka ihan puhtaasti sen perusteella, että suosin suomalaista yrittäjyyttä  :)(myös yksi halvimmista). En aio vastaisuudessakaan ropojani antaa noille isoille ketjuille joiden omistus on ainakin osiltaan Espanjassa tai Briteissä. Rosvousta... >:(

Puhut asiaa!

Kerrotaan vielä muillekin, että A-katsastus ja K1 ovat ulkomaalaisomistuksessa ja tämän kiskurihinnoittelun syyllisiä. Käyttäkää ihmeessä jotakin muuta eli suomalaisten pienyrittäjien palveluita.

Edviina

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 25.02.10 - klo:10:58
Puhut asiaa!

Kerrotaan vielä muillekin, että A-katsastus ja K1 ovat ulkomaalaisomistuksessa ja tämän kiskurihinnoittelun syyllisiä. Käyttäkää ihmeessä jotakin muuta eli suomalaisten pienyrittäjien palveluita.

Boikotoit myös varmaan Lidl ketjua? Et myöskään varmaan syö "Valion jäätelöä" koska sen mistaa nykyään ulkomaalainen Nestle.
Eiköhän tänäpäivänä hyvin monen yrityksen omistajuus ulkomailla.
Itse ainakin käytän sellaista yritystä joiden palvelut minua miellyttävät, katsomatta yrityksen omistajuuteen tms.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Edviina - 25.02.10 - klo:18:50
Boikotoit myös varmaan Lidl ketjua? Et myöskään varmaan syö "Valion jäätelöä" koska sen mistaa nykyään ulkomaalainen Nestle.
Itse ainakin käytän sellaista yritystä joiden palvelut minua miellyttävät, katsomatta yrityksen omistajuuteen tms.

Mistä sinä tuollaista sait päähäsi?

Lidl on parasta mitä suomalaiselle päivittäistavarakaupalle on tapahtunut miespolveen. Lidlin pikkuruista markkinaosuutta paljon tärkeämpi asia on sen tuoma tuulahdus vapailta markkinoilta, joilla hintakilpailu ei ole tuntematon käsite. Yllättäen Kesko ja osuuskaupatkin keksivät alentaa hintojaan ja ottaa vieläpä rinnalle privat label -tuotteita. Rautakaupassa Bauhaus on tehnyt saman ja Ikea huonekalu/sisustuskaupassa.

Katsastukseen palatakseni nuo mainitsemani ketjut ovat juurikin tämän ryöstöhinnoittelun alku ja juuri. Kymmenen vuotta sitten katsastus maksoi 100 markkaa ja nyt sata euroa! Katsastushintojen käsittämätön nousu on puhtaasti noiden kahden suuren pelurin syytä, olipa niiden omistajan kansallisuus mikä tahansa.

Edit: Jos jollakin paikkakunnalla on tilanne se, että kohtuullisemmin hinnoiteltuja katsureita ei ole saatavilla, niin henk.koht. ainakin maksan sen kiskurihinnan mieluummin kotimaiselle perheyritykselle, kuin kasvottomalle pääomasijoittajalle, joka vieläpä on syypää hintatasoon.

Sen verran paljon arvostan suomalaisia yrittäjiä, että mieluummin tuen heidän bisneksiään.

MacVolsu

Yksi tuttava ei katsasta autoaan mutta maksaa verot ja vakuutukset sekä huollattaa auton normaalisti. Nyt ajoi neljä vuotta ennenkuin narahti ja se oli selvää säästöä  ;D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 25.02.10 - klo:19:17
Yksi tuttava ei katsasta autoaan mutta maksaa verot ja vakuutukset sekä huollattaa auton normaalisti. Nyt ajoi neljä vuotta ennenkuin narahti ja se oli selvää säästöä  ;D

Oikein!  ;D

Samalla poliisia pelkäävällä ajotyylillä tulee vielä säästyttyä ylinopeussakoiltakin. Tosin sitten kun napsahtaa, niin täytellään paperereita vähän pitempään.

Ilman liikennevakuutusta ajaminenkin olisikin harvinaisen tyhmää puuhaa.

massa

Lainaus käyttäjältä: Edviina - 25.02.10 - klo:18:50
Puhut nyt appelsiineista kun kyse oli omenoista. :)
Nämä jo edellämainitut katsastusketjut ovat tämän hintatason takana ja jos joku paikallinen lähtee luomaan kilpailua niin totta hemmetissä sellaista toimintaa pitää tukea. Palvelu on hyvää, toiminta ripeää niin mikäs siinä ja mikä parasta tulee kilpailua ja näin saadaan ainakin paikallisesti hintaa alas + tuetaan Suomalaista yrittämistä.

Mikähän se oli se ajankohtaisohjelma tässä männä vuonna jossa oli tämä katsastusasia syynissä, kun ei muista... ::)
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Reneto

Täällä Lahdessa on soturi nimeltä Eero Grönroos, joka on jo useamman vuoden ollut puuhaamassa uudenlaista katsastusaseman omistusrakennetta. http://www.sunkatsastus.fi

Maakuntalehti ESS:ssa oli vastikään juttua katsastuksesta, ja mahdollisesta uudistuksesta, jossa autokorjaamot voisivat tehdä katsastustoimintaa. Myös Grönroosia haastateltiin, ja kertoi oman projektinsa olevan hiukan jäissä, mutta hän kommentoi hyvin A-Katsastuksen edustajan sanomisia. A-Katsastuksen näkemys on se, että uudet toimijat tulevat kuorimaan kermat päältä, jos esim. raskaan kaluston katsastusmahdollisuutta ei tarvitsisi uuden lain mukaan järjestää. Grönroos sanoi vanhojen asemien harrastaneen kermankuorintaa jo pitkään ;D

Mitä varsinaiseen aiheeseen: Olen saanut aina ihan hyvää palvelua. Jonottaa ei ole tarvinnut, ja kaikkiin kysymyksiin ja ihmettelyihin on vastattu asiallisesti.  Hintojen karkaaminen on ainoa asia, joka saa sappinesteen kiehumaan..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Karvis

Viime kuussa tuli käytettyä firman pakua paikallisella avainasemat-ketjuun kuuluvalla asemalla, suomalaisomisteinen kun on ja uusi yrittäjä paikkakunnalla. Hinta ei ollut halvempi kuin muilla mutta periaatteen vuoksi käytin kotimaista katsastusyrittäjää, palvelu oli kohdillaan ja pariin kysymykseen vastattiin asiallisesti. Katsastaja oli vieläpä nainen, ei ole ennen moista nähty.

Oman auton katsastus lähestyy ja taidan käyttää saman aseman palveluita :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Edviina

Sinällään ihmetyttää kun katsoo ihmisten profiileja, audeja, volkkareita, skodaa. Melko uusia kulkineita ja silti valitetaan jostain 20-40 kalliimmasta hinnasta joka joudutaan maksamaan kerta vuodessa (uuden auton kohdalla 2 kertaa viiden vuoden sisään). Eli uuden auton kohdalla 5 vuodessa katsastusmaksut ovat alle 200 euroa. Onko se paljon jos on varaa ostaa 20-50 tuhannen auto ??? Itsellä on alle 30000 vuositulot enkä ole niin persaukinen et jaksaisin valittaa jostain 90 maksusta joka menee kerran vuodessa. Niin ja on minulla autossa kasko ja lasivakuutuskin (joka on myös kuulemma ihan turha ja kallis). Mut näköjään kaikilla on eri käsitys kalliudesta, niin ja juokseehan jotkut pitkiäkin matkoja tarjousten perässä ja kyttäävät avajisissa saatavia kakku kahveja.
Itse valitsen hyvän, lähimmän ja nopeimman palvelun hintaan katsomatta. 

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Edviina - 25.02.10 - klo:21:18
Itse valitsen hyvän, lähimmän ja nopeimman palvelun hintaan katsomatta. 

Ei huono valinta.

Tunnustan laittavani asumiseen huomattavasti enemmän rahaa kuin moni muu, eikä siltikään tunnu pahalta, koska olen valintani tehnyt vapaasti ja ymmärtäen maksavani extraa mielihaluistani. Siitä syystä en uusilla autoilla ajelekaan vaan käytetyillä, jotka on vielä hankittava siten ettei esim. vuoden pitoajalla tule lainkaan arvon alenemaa.

Ainakin itse ajan tällaisella ajattelulla ja keskustelulla takaa sitä, että ihmiset huomaavat eri vaihtoehtojen kustannukset.

Toki katsastusten kohdalla korpeaa myös se suorastaan hävyttömänä pitämäni hinnan korotukset, kun kyseessä on kuitenkin lakisääteinen toimenpide, joka on tehtävä maksoi mitä maksoi.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 25.02.10 - klo:21:25
Toki katsastusten kohdalla korpeaa myös se suorastaan hävyttömänä pitämäni hinnan korotukset, kun kyseessä on kuitenkin lakisääteinen toimenpide, joka on tehtävä maksoi mitä maksoi.

Juuri näin. Mikseivät nosta härskisti hintaa 200 euroon..?

Lainaus tuolta Grönroosin ylläpitämältä sivustolta:
Isojen katsastajien autokatsastuksessa katsastus maksaa kokonaisuutena n. 90 â,¬. Katsastus vie aikaa noin 15- 20 minuuttia, jolloin tuntiveloitukseksi tulee 270- 360 â,¬/h. Korjaamossa korjaaja maksaa 50- 80 â,¬/h
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Edviina - 25.02.10 - klo:21:18
Mut näköjään kaikilla on eri käsitys kalliudesta, niin ja juokseehan jotkut pitkiäkin matkoja tarjousten perässä ja kyttäävät avajisissa saatavia kakku kahveja.

Niin se tahtoo olla että rikas on saita ja vähemmän omistava on antelias. Pätee aika moneen asiaan. Henk. koht. olen sitä mieltä että katsastushinnat ovat nousseet tolkuttomasti vaikka omia autoja ei ole tarvinnut katsastaa liki kymmeneen vuoteen. Olen käynyt työpaikan autoja näyttämässä mutta samat ne on hinnat firmallekin.

Lakisääteisyys on kyllä merkittävä syy laittaa katsastushinnat tarkempaan syyniin.

VAG!

aa

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy