Nykivä liikkeellelähtö

Aloittaja P_Boston, 11.02.13 - klo:13:40

« edellinen - seuraava »

P_Boston

Moi!

Ostin loppuvuodesta A4 2,0TDI avant -08 automaatin. Ajettu oli 95tkm. Siitä lähtien minua on häirinnyt nykivä liikkeellelähtö. Elikkä kun lähden paikaltaan liikkeelle hiukan kovempaa, enkä anna automaatin vetää autoa liikkeelle niin auto nykäisee aika kovin. (Yhden kaasupainalluksen aikana tapahtuu: kierrokset nousee > sutaisu/yksi kova nykäisy > kierrokset putoaa > uusi normaali kiihdytys). Ongelmaa ei ilmene lämpimällä autolla eikä silloin kun antaa automaatin vetää auton jo hiukan liikkeelle. Onkohan tämä vika vai ominaisuus? Onko kellään samaa ongelmaa?

Kävin Audi Centerissä kyselemässä asiasta. He eivät osanneet auttaa. Pyysivät ajelemaan lisää ja tarkkailemaan ongelmaa. Hain myös palsoilta tietoa ja luin että ohjelmiston päivitys auttaa. Kerroin asiasta huoltomiehelle, joka katsoi heidän tietojärjestelmistä ettei heillä ole mitään siihen sopivaa päivitysohjelmaa. Huoltomies ehdotti että he ottavat auton sisälle ja tutkivat löytyiskö vika. En viitsi laitaa huoltoon, koska se tulisi kalliiksi eikä vikaa ehkä löydettäisi.

Ja onko myös normaalia että laskinpyyhkijät jäätyvät heti pakkasella/lumella eivätkä pyyhi kunnolla? Olen hankkinut uudet pyyhkijät. Pyyhkijät pyyhkivät hyvin plussakelillä. Heti kun sataa lunta ja on pakkasta niin pyyhkijät jäässä ja ulos ei näe. Mikä tähän voisi auttaa?

Autoni on ollut minulle pienoinen pettymys talvikeleillä. Entisessä A3 -07:ssa ei ollut ongelmia.  :)

Kiitos etukäteen vastauksista!

JarnoF

Eikö Audissakin ole kaksoiskytkinlaatikko? Mekatroniikka #%skana? Uusi on lähes ilmainen.

re2

^ Eikös nuo 2.0TDI:t tuppaa olemaan pääasiassa multitroniceja?

Itselläni on tuo audin kaksoiskytkinlaatikko ja siinä huomaa kylmänä käynnistettäessä melkoisen viipeen kaasun painallukseen liikkeelle lähdettäessä. Tämä poistuu kyllä parin ensimmäisen minuutin kuluessa. Väittävät ominaisuudeksi, mutta vähän totuttelua sekin vaatii.

re2

stonelake

Itsellä vastaava vehje (85tkm ajettuja) samalla "ominaisuudella" varustettuna. ;) Tämä korostuu erityisesti kylmillä keleillä, kun auto on seisonut useamman tunnin tai yön yli. Sillä, onko auto ollut johdon päässä vai ei, ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Sellaisen olen huomannut, että jos auto on tyhjäkäynnillä esim. ikkunoiden skrabaamisen ajan about 5 min, niin viivettä ei oikeastaan esiinny.

niksu

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 12.02.13 - klo:08:36
Eikö Audissakin ole kaksoiskytkinlaatikko? Mekatroniikka #%skana? Uusi on lähes ilmainen.
Nelivedossa on mallista riippuen, etuvedon yhteydessä Multitronic.

stonelake

Mielenkiintoinen havainto tähän nykimiseen liittyen: nykimistä ei esiinny jos ASR/ESP on pois päältä. :o Tuli tossa yksi aamu vahingossa painettua tuo päältä ja sen jälkeen sitä tullut testattua useampaan otteeseen, eikä todellakaan nyi siihen malliin ku normaalisti. Outoa.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: niksu - 12.02.13 - klo:11:21
Jahas, mitäs tarkoitat? No elä nyt suutu, mutta neliveto on neliveto. Multitronic on vaihteisto.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

niksu

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 12.02.13 - klo:08:36
Lainaus käyttäjältä: niksu - 12.02.13 - klo:11:21
Lainaus käyttäjältä: Rauska - 20.10.13 - klo:00:06
Jahas, mitäs tarkoitat? No elä nyt suutu, mutta neliveto on neliveto. Multitronic on vaihteisto.
Luitko yhtään mihin vastasin? Quattron yhteydessä automaattilaatikko on tiptronic tai s-tronic, mallista riippuen.

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: stonelake - 12.02.13 - klo:09:20
Itsellä vastaava vehje (85tkm ajettuja) samalla "ominaisuudella" varustettuna. ;) Tämä korostuu erityisesti kylmillä keleillä, kun auto on seisonut useamman tunnin tai yön yli. Sillä, onko auto ollut johdon päässä vai ei, ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Sellaisen olen huomannut, että jos auto on tyhjäkäynnillä esim. ikkunoiden skrabaamisen ajan about 5 min, niin viivettä ei oikeastaan esiinny.

Jos liittyy tuohon laatikon kylmyyteen, niin lohkarihan (tai muukaan esilämmitin) ei millään tasolla lämmitä laatikkoa. Muutaman kilsan/minuutin ajon jälkeen taas laatikko olisi sitten herännyt kohmeestaan ja toimii normaalisti.

Se, että vaikuttaako tyhjäkäynti tuohon on sitten minun ymmärrykseni ulkopuolella. Ehkä tyhjikselläkin sitten punnerretaan jo laatikossa öljyä kiertoon sen verran että alkaa lämmetä?

//Juha

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Poikarukka

Sen ongelman diagnosointi vaatisi tiedon mikä laatikko siinä alkuperäisen kirjoittajan autossa on. Jos etuveto niin multi = variaattori ja siinä omat ongelmansa. S-tronic se ei taida olla kun 08? jos kuitenkin on s-tronic niin siinä on sitten kytkimet ja se mekatroniikka vaikuttavia. Jos taas neliveto niin tiptronic eli turbiiniloota jos ongelma voi olla venttiilit, turbiini, pannat, huono öljy. Jos esp/abs vaikuttaa niin olisiko joku esim rengasnopeusanturi rikki ja luulee että auto sutii => sutimisen esto ja auto nylkkii. Tai olet vaihtanut juuri renkaat eri kokoon ja jäänyt kalibroimatta joku painetunnistin.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Rauska

Lainaus käyttäjältä: niksu - 20.10.13 - klo:00:56
Luitko yhtään mihin vastasin? Quattron yhteydessä automaattilaatikko on tiptronic tai s-tronic, mallista riippuen.
Enpä ajatuksella lukenut. Mutta tuo sattui silmään  ;D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

niksu

Eagle

Mulla on multitronic laatikko  -12 A5 ja kyllähän liikkeellelähtö vähän malttia vaatii varsinkin kylmällä.Itse olen todennut varovaisen kaasun annosteltuna auttavan ja jos mahdollista niin antaa ensin tyhjäkäynnillä auton hiukan ryömiä. Ominaisuudeksi olen tuon laskenut, vaikka jotain ohjelmallista korjausta tuohon ehkä saisikin. En ole jaksanut tuosta tiskillä valittaa, voisihan siitäkin tietenkin kysyä kun ohjausasioissa tulee asioitua taas ensi kuussa:) aina on kuitenkin vaara että menee huonommaksi jos ehjää korjataan.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: niksu - 20.10.13 - klo:19:58

Tikulla silmään, joka vanhoja muistelee :D
Kas, olet Turusta kaiketi. Seuraavaan miitinkiin sitten ?
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

syottis

Multin ohjelmiston päivittäminen onnistuu vain marmorilla ?

Jaqne

Oma s.tronic päivitettiin marmorilla öljynvaihdon yhteydessä ilmaiseksi. Ennen uutta softaa mietti pitkään paikaltaan lähdettäessä kylmällä, nykyään toimii aivan loistavasti ja muutenkin vaihdot tuntuvat napakammilta.

P_Boston

Minulla on multi-vaihteisto. Vuoden aikana on nykiminen vaan vahvistunut. Nyt ei enään nyi pelkästään kylmällä kelillä vaan myös lämpimällä kelillä ja pitkään ajamisen jälkeen (moottorin lämmöt 90 C). Tarkkailun jälkeen huomasin ettei auto nykäise jos pysähdys on lyhyt, mutta jos pysähtyy esim liikennevaloihin niin sitten lähdössä nykäisee ja spillaa kaffet.

Stonelake, onpa kiinnostava huomio, pitää testata ja ajella ESP poiskytkettynä.

P.S. Kyselin vuosi sitten Turun Audicenteristä multin päivitystä, sanoivat ettei siihen oo mitään päivitystä. Laitoin tänään uuden kyselyn...

Boscaiolo

Terve P_Boston,

Selvisikö ongelma? Minulla on samanlainen auto ja aivan identtinen ongelma. Laatikon öljyt vaihdettu (jonka jälkeen ongelma parani, muttei poitunut kokonaan), vikamuisti tsekattu => ei löytynyt mitään.

Ohikulkija

LainaaOstin loppuvuodesta A4 2,0TDI avant -08 automaatin. Ajettu oli 95tkm. Siitä lähtien minua on häirinnyt nykivä liikkeellelähtö. Elikkä kun lähden paikaltaan liikkeelle hiukan kovempaa, enkä anna automaatin vetää autoa liikkeelle niin auto nykäisee aika kovin. (Yhden kaasupainalluksen aikana tapahtuu: kierrokset nousee > sutaisu/yksi kova nykäisy > kierrokset putoaa > uusi normaali kiihdytys). Ongelmaa ei ilmene lämpimällä autolla eikä silloin kun antaa automaatin vetää auton jo hiukan liikkeelle. Onkohan tämä vika vai ominaisuus? Onko kellään samaa ongelmaa?

Minun edellisessä A4:ssa (vm -09) oli saman tyyppinen ongelma, heti uutena. Esiintyi silloin tällöin, välillä lähdössä reipasta nykäisyä ja joskus tuntui kuin olisi ollut liian iso välitys jäänyt päälle, jolloin liikkeelle lähdöt oli verkkaisia.
Syyksi osoittautui lamellilevyjen "tahmeus", ei siis päässeet liikkumaan vapaasti. Ensiksi yritettiin korjata oljyn paineita muuttamalla, joka ei auttanut paljonkaan.
Vika poistui kun vaihdettiin laatikko uuteen takuuna. Ei tosin olisi tarvinnut vaihtaa kuin lamelliosuus.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy