Polo GTI

Aloittaja RoccoScientist, 22.02.10 - klo:14:09

« edellinen - seuraava »

Newman

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 20.11.11 - klo:22:39
Ja mikähän tuon hoidon tehtävä on?
En minä tarjoa mitään hoitoa kenellekään. Mielestäni kaikista autoista saa keskustella vapaasti, tunnustaen samalla hyvät ja huonot puolet avoimesti esiin. Totuus vapauttaa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 20.11.11 - klo:21:28
Eiköhän odoteta, että Peeveli muodostaa itse käsityksensä uudesta autostaan sitten, kun hän on saanut sen käyttöönsä...
Hetkinen. Nuohan olivat omia käsityksiäni Polo GTI:n ilmeisimmistä vajavaisuuksista, eivät Peevelin.

Vai onko niin, että autoista ja niiden heikkouksista saa keskustella ja/tai niistä saa spekuloida vasta sitten, kun kaikilla on aiheesta omakohtaista kokemusta? Olisi aikas hiljaista täällä silloin.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Newman - 21.11.11 - klo:15:38
Vai onko niin, että autoista ja niiden heikkouksista saa keskustella ja/tai niistä saa spekuloida vasta sitten, kun kaikilla on aiheesta omakohtaista kokemusta? Olisi aikas hiljaista täällä silloin.

No eihän toki ole niin. Oppiakseni minäkin olen näitä juttuja lukenut ja myös saanut oppia, josta on ollut ihan konkreettista hyötyä asioidessani merkkihuollossa. Siitä lausun vilpittömät kiitokset kokemuksiaan jakaneille.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Newman - 18.11.11 - klo:20:06
Peeveli: Polo GTI ei ole hyvä talviauto. Sen uskallan jo nyt sanoa ääneen.

Ei ehkä paras, mutta tuskin huonoinkaan - etenkään omassa kokoluokassaan. Kylmähkö se on todennäköisesti, joskin tuo kaksoisahdettu varmaan tuottaa enemmän hukkalämpöä kuin esim. 1,2 TSI. Loskakeleissä ja urissa lyhyt akseliväli tuo väistämättä oman kiikkeryyteensä, mutta hyvä ohjaus ja alusta varmasti vähän tasapainottavat tätä. ESP:n varoitusvalot voivat villkkua kojelaudassa, mutta se tuskin on suuri ongelma maltillisella kaasunkäytöllä. Jämäkähkö alusta vuorostaan altistaa tietysti nitinöille, mutta hintaluokka huomioonottaen ovat materiaalitkin varmaan sellaisia, että kylmä aiheuttaa myös nitinöille altistavia muutoksia osien sovituksissa - tämä siis tuskin on vain GTI:n ongelma. Auraamaankin joutuu ainakin pääkaupunkiseudulla, mutta se johtuu melkein enemmän teiden vaihtelevasta kunnossapidosta talvisaikaan. Kovin matalaksi autoa ei 13,8 cm maavaralla voi minusta kutsua, joten tästäkään ei minusta GTI-lätkää voi täysin syyttää.

Ymmärrystä auto varmasti vaatii, mutta niin taitaa olla vähän jokaisen auton kohdalla. Yksikään kun ei ole täydellinen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Newman

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 21.11.11 - klo:16:11
Ei ehkä paras, mutta tuskin huonoinkaan - etenkään omassa kokoluokassaan.

Ymmärrystä auto varmasti vaatii, mutta niin taitaa olla vähän jokaisen auton kohdalla. Yksikään kun ei ole täydellinen.
Kysehän olikin siitä, että sanoin seuraavasti: "Polo GTI ei ole hyvä talviauto." En puhunut parhaasta saati huonoimmasta. Mutta kaikki mainitsemani huonot puolet ovat enemmän tai vähemmän totta, niin kuin itsekin yllä totesit. Itse vaan laskin asian niin, että hyvät puolet (jotka jo aiemmin on tullut mainittua) voittavat huonot, joita kuitenkin riittää ihan lueteltavaksi asti. Kokonaisuutenahan on olemassa paljon parempiakin autoja hinta/laatu-suhteeltaan, esimerkiksi vaikka Skoda Octavia.

Newman

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 21.11.11 - klo:16:11
Kylmähkö se on todennäköisesti, joskin tuo kaksoisahdettu varmaan tuottaa enemmän hukkalämpöä kuin esim. 1,2 TSI.

Loskakeleissä ja urissa lyhyt akseliväli tuo väistämättä oman kiikkeryyteensä, mutta hyvä ohjaus ja alusta varmasti vähän tasapainottavat tätä.

ESP:n varoitusvalot voivat villkkua kojelaudassa, mutta se tuskin on suuri ongelma maltillisella kaasunkäytöllä.

Jämäkähkö alusta vuorostaan altistaa tietysti nitinöille, mutta hintaluokka huomioonottaen ovat materiaalitkin varmaan sellaisia, että kylmä aiheuttaa myös nitinöille altistavia muutoksia osien sovituksissa - tämä siis tuskin on vain GTI:n ongelma.

Kovin matalaksi autoa ei 13,8 cm maavaralla voi minusta kutsua, joten tästäkään ei minusta GTI-lätkää voi täysin syyttää.
Voipa GTI-lätkää syyttää tai ei, auton omistajaa nuo puutteet vaivaavat / saattavat vaivata joka tapauksessa. Joka kohta, siis talvella. Olipa syy mikä tahansa ja olipa joku muu auto millainen tahansa.

Kapa

LainaaKylmähkö se on todennäköisesti, joskin tuo kaksoisahdettu varmaan tuottaa enemmän hukkalämpöä kuin esim. 1,2 TSI.

Minä en vaan ymmärrä tätä selitystä! Minä ainakin saan 1.2 TSI:n imaisemaan vaikka 25 litraa tai edellisen 1.9 TDI:n 12 litraa, ja -25 asteen pakkasessa lämpöä ei ole yhtään enemmän. Pakoputkeen taitaa se hukkalämpö hävitä? Vika on todellisuudessa lämmityslaitteen suunnittelussa ja mm. älyttömän kokoisissa ilmanottoaukoissa. Ibizassakin on täysin vapaa virtaus edessä konetilaa ainakin neljännes, jollei kolmannes neliömetriä.

Peeveli

Kyllähän GTI-mallissa on se jäykempi jousitus, mutta sen mukavuus oli mielestäni koeajolla aivan ok. Kaukana kamalasta kivireestä. Ja testasin asiaa töyssyissä ja kaivonkansien kohdalla, muun muassa. Ehkä hitusen mukavampikin kuin Giuliettan vastaava omassani. Ja mitä viime talvena ehdin ajaa laina-Polon karvalakkiversiolla kaikissa mahdollisissa talviajan keleissä ja tieolosuhteissa, niin oli todella hyvä ajaa, ja jonka rinnalla häpeää hyvin moni suurempi auto. Ei tullut sydämentykytyksiä tms vaan stressitöntä menoa. Esim. korkeat keskilumivallit eivät hetkauttaneet menoa ja ESP hoiti hommaansa eleettömän huomaamattomasti. Ja tuo 1,2 vapariversio oli lämmin! Siis oikeasti, se lämpeni erittäin nopsaan ja löylyä riitti kovaankin pakkaseen. Tuossa GTI:ssä pitää ainakin alakeula vetää umpeen niin uskon että lämpenee aivan riittävän hyvin. Ainoa mikä itseäni eniten mietitytti, tietämättä mittaa, oli GTI_version maavaran riittävyys tositalvessa. Mutta koska sitä on tuonkin verran, ei se toivotonkaan ole.

Nyt olisi mahdollisuus vielä valita lopullisesti kitka vs. nasta-välillä renkaiden suhteen. Hmm...

Skula

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 21.11.11 - klo:19:09
Nyt olisi mahdollisuus vielä valita lopullisesti kitka vs. nasta-välillä renkaiden suhteen. Hmm...

Nasta.  ::)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: skula - 21.11.11 - klo:19:13
Nasta.  ::)

Nastan tietyt edut ovat toki kiistämättömät, mutta taas tuon kone-voimansiirron tietty sutaisuherkkyys pistää pähkäilemään nastojen kestämistä, siis nimeomaan kuivilla tai suolatuilla pääväylillä. Ja kun tuo GTI nyt ei ole välttämättä aina ihan pappamaisimmin kuljetettava peli. ::) Jos nastat saa säilymään, niin tod.näk. niillä ajaa useampia ajokausia. Ja tietysti se jääpito on erottuva.

Markku J

Oma valinta taitaisi kallistua nastan puolelle pienessä, tehokkaassa etuvetoautossa. Poikani kanssakin asiaa pähkäiltiin ja hän osti Fabia RS:ään Hkpl 7:t. Nokialaisessa on se hyvä ominaisuus, että nastat pysyvät hyvin kiinni, joten voisi jopa kestää GTI:ssä piikit seuraavaankin talveen.

Peeveli

Nii-in...oma kantani on edelleen 50:50 molemmille. :D Katsotaan mihin viikon aikana kallistun, pitää päättää kyllä asia lopullisesti tällä vkolla.

Late

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 21.11.11 - klo:19:32
Nii-in...oma kantani on edelleen 50:50 molemmille. :D Katsotaan mihin viikon aikana kallistun, pitää päättää kyllä asia lopullisesti tällä vkolla.

Muista tämä nastarenkailla varsinkin:

Pitääkö renkaat sisäänajaa?

Asennuksen jälkeen renkaiden sisäänajoksi suositellaan n. 500 km. Vältä siis aluksi voimakkaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja kaarroksia. Sisäänajon aikana asennuksessa käytetty rengasrasva kuivuu renkaan ja vanteen välistä ja rengas pysyy käytössä tukevasti paikallaan vanteeseen nähden. Nastallisissa renkaissa rauhallinen sisäänajo varmistaa sekä nastojen asettumisen nastanreikiin että nastaulkonemien tasoittumisen asennuksen jäljiltä. Muista pulttien/muttereiden jälkikiristys n. 200 km:n ajon jälkeen.

"Lainaus http://www.nokianrenkaat.fi/usein_kysyttya"

Newman

Talvella kun ajellaan muutenkin suht' hissukseen, itse tykkään ajella nastattomilla vaikka tulee taitettua aika pahaakin nelinumeroista pätkää vähän väliä. Olen pärjännyt ja pärjään vastakin. Täältä siis ääni nastattomille talvirenkaille, jotka tuovat Poloisen menoon myös mukavuutta, vaikka eivät jääpidoltaan ja jäykkyydeltään yllä nastarenkaiden tasolle.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 21.11.11 - klo:19:26
Nastan tietyt edut ovat toki kiistämättömät, mutta taas tuon kone-voimansiirron tietty sutaisuherkkyys pistää pähkäilemään nastojen kestämistä, siis nimeomaan kuivilla tai suolatuilla pääväylillä. Ja kun tuo GTI nyt ei ole välttämättä aina ihan pappamaisimmin kuljetettava peli. ::) Jos nastat saa säilymään, niin tod.näk. niillä ajaa useampia ajokausia. Ja tietysti se jääpito on erottuva.

Ei niitä tarvitse ajaa sisälle sen enempää kuin että luovutuspäivänä tuuttaat sen kuumaksi kehumasi naisen kyytiisi ja ajatte ensin raumalle tutustumaan vanhaan kaupunkiin, ja sitten tuuttaatte Porvooseen, ja tutustutte sielläkin vanhaan kaupunkiin.. Ja VOT, se on hänes!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 21.11.11 - klo:19:32
Ai niin: jos joudut pähkäilemään, ota nastat. Näin olen sanonut kaikille tutuilleni, jotka ovat minulta asiaa udelleet.

Peeveli

Itselläni on paljon kokemusta molemmista rengastyypeistä. Molemmilla on pärjätty kaikenlaisilla keleillä, osasyy varmaan se että totuin ajamaan märkäkorvaisesta asti oikeassa talvessa ja jääratakin tuli tutuksi. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, se tässä pähkäilyä teettää, ei se ettenkö esmes nastattomilla selviäisi.

Muistan ns. mykistävät kokemukset (siis hyvät ja huonot) kitkarenkaista: Hieno kokemus oli pikkuautossa eli Citroen C2 1,6 VTS-pikkusportissa jossa oli Contin CV3:set. Pito oli todella hyvä sekä jäisillä että lumisilla teillä, ja molempia sattui samana talvena runsaasti eteen. Vaikka auto oli kevyt, ja akseliväli Poloa lyhyempi, niin sillä oli todella hauskaa ja turvallista ajaa kitkoillakin. ESP toimi hyvin ja korkeatkin lumivallit ylittyi vakaasti. Liikkeellelähdötkin sujuivat hyvin jäiselläkin pinnalla. Huonoin kokemus oli sitten kolmatta talvea juuri alle menneet Nokian RSI-kitkat Golf Variantissa; pito romahti totaalisesti ja talviaamun eka jäinen tienpinta sai aikaan aivoissa käskyn ajaa samana päivänä rengaskauppaan. Siis minkäänlaista pitoa ei ollut, hyvä kesärengaskin olisi varmaan pitänyt astetta paremmin. Syynä lienee ollut se,että laitoin ne hyvissä ajoin loppusyksystä alle ja ehtivät pyöriä suht lämpimissä keleissä.

Alkaa vaikuttamaan siltä, että pidän kitkarengaspaketin voimassa uutukaiseen.

Honksu

Mä ajelin viimeset 7 vuotta kitkoilla ja otin nyt tähän Poloon nastat (Hakka7) ja täytyy myöntää että nyt kun vajaa viikko ajettu nastoilla kitkoja on jo ikävä. Saas nähdä muuttuuko tunnelmat jos ja kun lunta ja pakkasia tänne etelään tupsahtaa. Syy miksi siirryin nastoihin on pari edellistä runsaslumista talvea ja loputon sutiminen Nokian rsi kitkoilla, joissa oli kyllä pintaa mutta olivatkohan sitten muuten ajan syömät tai jotain... Eihän noilla nastarenkailla uskallla kaarteisiin ajaa kuivalla asfaltilla, ihan ku jäällä ajais, ja liikkeelle lähdössä ei uskalla antaa kaasua kun käy sääliks nastoja  :)
Octavia 1.4 TSI man. 2015

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Honksu - 22.11.11 - klo:07:58
Mä ajelin viimeset 7 vuotta kitkoilla ja otin nyt tähän Poloon nastat (Hakka7) ja täytyy myöntää että nyt kun vajaa viikko ajettu nastoilla kitkoja on jo ikävä. Saas nähdä muuttuuko tunnelmat jos ja kun lunta ja pakkasia tänne etelään tupsahtaa. Syy miksi siirryin nastoihin on pari edellistä runsaslumista talvea ja loputon sutiminen Nokian rsi kitkoilla, joissa oli kyllä pintaa mutta olivatkohan sitten muuten ajan syömät tai jotain... Eihän noilla nastarenkailla uskallla kaarteisiin ajaa kuivalla asfaltilla, ihan ku jäällä ajais, ja liikkeelle lähdössä ei uskalla antaa kaasua kun käy sääliks nastoja  :)

Tätä minä kanssa nastojen osalta mietin, eli siis se että sulalla/märällä asfaltilla nasta luistaa kuin laakereilla ja liikkeellelähdöissä sutaisee herkästi tuo GTI. Kitkarenkaissa on vaan jatkossa varottava laittamasta liian aikaisin syksystä alle, ettei pinta "sula".

Onko sinulla Honksu GTI ollut miten kauan alla? Mitäs muuten tykkäät? Oletko laittamassa kuvia ja juttua autotalli-osioon?

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Honksu - 22.11.11 - klo:07:58
Eihän noilla nastarenkailla uskallla kaarteisiin ajaa kuivalla asfaltilla, ihan ku jäällä ajais, ja liikkeelle lähdössä ei uskalla antaa kaasua kun käy sääliks nastoja  :)

Onkos tämä nasta- kitkarengasdialemma joku Polo GTI-ihmisten oma ongelma ? Ei helkuta, ollaan talvisessa suomessa ja pitäis aina olla kelit ja ajot kuin kesällä (mukaanlukien se ainainen suolanlevitys), ei nyt tartte olla ihan ruudinkeksijä että ymmärtää nastoilla-ajamisen vaateet, toki ne voi pyöräyttää vaihtokuntoon viikossa jos massi kestää.  ;D

Ostakee pojat quattro niin pysyy nastat pidempään mukana (jos tosiaan se nastojen mukanapysyminen on se maailman ongelmallisin asia).  ;)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Honksu

Mulla on ollu heinäkuusta asti 3-ovinen valkoinen Polo persauksen alla. En mä autotalli osiota viitti laittaa, käyn täällä kuitenkin niin satunnaisesti.

Teknisiä ongelmia on ollut mm. vaihteiston kanssa pariin otteeseen, kertaalleen katosi kaikki parittomat vaihteet (vika katosi kun sammutin auton ja käynnistin uusiksi). Tuolloin löytyi vikakoodi joka vaan nollattiin, muihin toimenpiteisiin ei ryhdytty. Ja kerran auto jäi pähkäilemään luvattoman kauan kun n. 60km/h vauhdista painoin tallan pohjaan kun olin lähdössä ohitukseen, lopulta löytyi pari pykälää pienempi vaihde ja pääsin ohittamaan. Moottorin keltainen vikavalo myös vilkutellut muutamia kertoja, kävin senkin tiimoilta luetuttamassa koodit, mutta mitään ei löytynyt. Ja öljyä olen jo litran verran lisännyt koneeseen, sitä tuntuu menevän.

Pidemmillä reissuilla myös isompaa tavaratilaa on ollut välillä ikävä ja eihän tonne takapenkille änkeä kun pieni lapsi tai aikuinenkin jos jompi kumpi etupenkkiläisistä pystyy pitämään penkkiä vähän edempänä.

Tykkään 8000km jälkeenkin Poloisestani em. huolimatta ja sitä ajaa edelleen hymyssä suin, en ole katunut valintaani.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 22.11.11 - klo:08:25
Onkos tämä nasta- kitkarengasdialemma joku Polo GTI-ihmisten oma ongelma ? Ei helkuta, ollaan talvisessa suomessa ja pitäis aina olla kelit ja ajot kuin kesällä (mukaanlukien se ainainen suolanlevitys), ei nyt tartte olla ihan ruudinkeksijä että ymmärtää nastoilla-ajamisen vaateet, toki ne voi pyöräyttää vaihtokuntoon viikossa jos massi kestää.  ;D

Ostakee pojat quattro niin pysyy nastat pidempään mukana (jos tosiaan se nastojen mukanapysyminen on se maailman ongelmallisin asia).  ;)

No ei varmana ole pelkkä gee tee ii-immeisten ikioma onkkelma kuten näkyy. ;D

Talvisessa Suomessa? Keli ainakin pks:lla edelleen syksyinen. Toki se aito talvikin tulee ja saisi tullakin, ei toki tartte yhtä isoa kinosta lunta tulla kuin viime kerralla mutta muutoin kyllä. Ja ei, suolaa en itse toivo laisinkaan tielle kylvettävän, olipa alla kitkat tai nastat.

Kyllä quattro kelepais jos sen tähän hintaan gee tee ii poloseen sais. ;)

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Honksu - 22.11.11 - klo:08:33
Mulla on ollu heinäkuusta asti 3-ovinen valkoinen Polo persauksen alla. En mä autotalli osiota viitti laittaa, käyn täällä kuitenkin niin satunnaisesti.

Teknisiä ongelmia on ollut mm. vaihteiston kanssa pariin otteeseen, kertaalleen katosi kaikki parittomat vaihteet (vika katosi kun sammutin auton ja käynnistin uusiksi). Tuolloin löytyi vikakoodi joka vaan nollattiin, muihin toimenpiteisiin ei ryhdytty. Ja kerran auto jäi pähkäilemään luvattoman kauan kun n. 60km/h vauhdista painoin tallan pohjaan kun olin lähdössä ohitukseen, lopulta löytyi pari pykälää pienempi vaihde ja pääsin ohittamaan. Moottorin keltainen vikavalo myös vilkutellut muutamia kertoja, kävin senkin tiimoilta luetuttamassa koodit, mutta mitään ei löytynyt. Ja öljyä olen jo litran verran lisännyt koneeseen, sitä tuntuu menevän.

Pidemmillä reissuilla myös isompaa tavaratilaa on ollut välillä ikävä ja eihän tonne takapenkille änkeä kun pieni lapsi tai aikuinenkin jos jompi kumpi etupenkkiläisistä pystyy pitämään penkkiä vähän edempänä.

Tykkään 8000km jälkeenkin Poloisestani em. huolimatta ja sitä ajaa edelleen hymyssä suin, en ole katunut valintaani.

Kiitos Honksu kokemuksistasi. Onpas sulla kuitenkin ehtinyt olla moottoriin ja voimansiirtoon liittyviä ongelmia jo noinkin lyhyellä taipaleella. Olisi kuvitellut että nuo vikavaloshowt olisivat Alfan piirre vaan onkin toisinpäin. Outoa, että noissa GTI-Poloissa ja RS-Fabioissa on ollut noita vikavalojuttuja, kun taas omissa kaksoisahdetuissa 103- ja 118kW-versioissa niitä ei aikoinaan ollut. Näinköhän tässä vaihtaakin ongelmallisempaan epeliin...

Honksu

Kaikki mun tekniset ongelmat on ilmaantuneet täyskaasukiihdytyksissä, ja itse pidän niitä uudenkarheuteen liittyvinä. Ajele omasi sisään maltilla, mulle muistaakseni sanottiin että ekat 3000km pitäisi ajella hissukseen.

Peeveli

Itse ajoin omat kaksoisahdetut "sisään" vaihtelevalla ajotavalla, tekemällä välillä ns. vetoja, pikku hiljaa hetkellisesti ihan punarajallekin saakka. Toki moottori aina käyntilämpöisenä. Koneet olivat pirteitä ja öljynkulutus tsi:ksi pientä. Ei nuo tsiipat koskaan suuttuneet täyskaasukiihdytyksestäkään eli valot ei syttyneet. Liekö tuo 180 hv-versio jo sitten niin "kireä" että valo syttyy yliherkästi päästörajojen takia (säädöt sellaiset että anturit hälyttää liian herkästi)? Kyllähän moottorin tulisi sietää täyskaasua ilman valoshowta. Toivottavasti saavat tuon lastentaudin kuriin.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 22.11.11 - klo:08:35
Kyllä quattro kelepais jos sen tähän hintaan gee tee ii poloseen sais. ;)
Ei se quattro ole suunnattoman alkuihastuksen jälkeen mikään ihmeidentekijä, mikäli pystyy suhtautumaan asiaan kiihkottomasti. Sivuttaispito on sama ellei aja nelipyöräluisussa, ja auto pysähtyy tismalleen yhtä huonosti kuin muutkin. Sitä paitsi noin kolmella kympillä ei saa mitään hauskaa quattroa muutenkaan. Kulimalleille ja selvästi käytetyille itse sanoisin, että ei kiitos.

Polo GTI on takuulla yksi hauskimpia "pikkuautoja" puutteistaan huolimatta.

Newman

Itse ajelin yhden talven B8 quattrolla ja tietenkin nastattomilla, ihan mukavuussyistä / sattuman oikusta. Jos alla olisi yhä joku uudenkarhea Audi, valitsisin yhä nastattomat. Itse asiassa olipa auto mikä tahansa, valitsisin nastattomat. Mutta minulle ei olisi mikään ongelma, jos auton mukana tulisi nastarenkaat. En niitä lähtisi vaihtamaan.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 21.11.11 - klo:18:08
Minä en vaan ymmärrä tätä selitystä! Minä ainakin saan 1.2 TSI:n imaisemaan vaikka 25 litraa tai edellisen 1.9 TDI:n 12 litraa, ja -25 asteen pakkasessa lämpöä ei ole yhtään enemmän. Pakoputkeen taitaa se hukkalämpö hävitä? Vika on todellisuudessa lämmityslaitteen suunnittelussa ja mm. älyttömän kokoisissa ilmanottoaukoissa. Ibizassakin on täysin vapaa virtaus edessä konetilaa ainakin neljännes, jollei kolmannes neliömetriä.

Kaksoisahdettu kuluttaa 1.2 TSI:tä enemmän ja sitä myöten tuottaa hukkalämpöäkin enemmän. Vaikka sitä hukkalämpöä karkaakin pakokaasujen myötä ulkoilmaan, siirtyy osa tuosta "ylimääräisestä" hukkalämmöstä väistämättä moottoriin. Se taas johtaa moottorin nopeampaan lämpiämiseen ja siihen, että sitä lämpöä riittää myös sisätiloihin nopeammin. Se, miten paljon sitä lämpöä kokonaisuudessaan riittää sisälle asti on tarkaalleen ottaen eri juttu, koska kyse oli vertailusta.

En kyllä hetkeäkään usko, että 25 litran keskikulutuksella joutuisi autossa palelemaan. Kun moottori on lämmennyt, niin sisätilat seuraavat perässä, eivätkä nuokaan pakkaslukemat ainakaan 90 kW:n 1,4 TSI:n lämpenemistä estä edes viimasuojan puuttuessa. Lämpenemisessä vain menee kauemmin. Jos toisin on, niin sitten saattaa olla autossa jotain rikki. Jossain vaihessa kyllä tulee se raja vastaan, jossa avonaisen keulan läpi puhaltava viima yhdistettynä sisätilojen lämmitykseen johtaa moottorin viilenemiseen ajossa, mutta ei ainakaan viime talvena tullut sellaisia kelejä koettua. Tiedä sitten olisiko dieselkoneella joutunut viime talvena palelemaan. Hyötysuhde on parempi ja tuotettu hukkalämpö pienempi, joten mainittu raja tulee aikaisemmin vastaan, jos oletetaan muut muuttujat vakioiksi. Ne ylimääräiset lämmityselementithän taitavat joka tapauksessa olla säännönmukaisesti alimitoitettuja Suomen talveen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Filixon

Onkos tämä nasta- kitkarengasdialemma joku Polo GTI-ihmisten oma ongelma ?

Nastat vai kitkat ei ole pelkästään rengasongelma. Kokeilin eilen uusia Icebug-kävelykenkiäni, joissa on nastapohjat. Paljaalla asvaltilla kävellessä nastojen rouske oli sitä luokkaa, että ihan hävetti, vaikka vastaantulijat teeskentelivät, kuin eivät olisi mitään huomanneet.

Mutta märällä jääpinnalla nastapohjien pito oli aivan omaa luokkaansa, verrattuna esimerkiksi Eccon lateksipohjiin. Nämä puolestaan ovat kuivalla asvaltilla niin äänettömät, että yksinäisellä paikalla edellä kulkija säikähtää ohitustilanteessa, kun ei ole kuullut takaa tulevan liikkumisesta mitään.

Paras kävelytuntuma Icebug-nastakengillä oli siellä, missä tien pinnassa oli ohut lumikerros. Silloin käynti oli joustavaa, pito erinomainen ja nastojen melu vähäistä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Peeveli

Tuli tiedusteltua erikseen hintaa marmoritiskiltä Detroit-aluille. Hinta mukavan alhainen, 414 eur kipale. Siis yhteensä 4 kpl 1656 eur. Saavat jäädä kauppaan ja Denverit jää autoon...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy