Audin ohjausongelma

Aloittaja Henkka82, 30.01.13 - klo:20:30

« edellinen - seuraava »

batman14

Lainaus käyttäjältä: rami - 03.01.16 - klo:11:50
exeles..... Meninpäs vaan hankkimaan tuon uuden A4:sen. Se vaan on auto autojen joukossa. Jos vikoja ilmenee niin kyllä kuuluu. Todellakin olen rehellinen suorasanainen tyyppi joka voi moittia omaakin kulkinetta.
En ottanut farkkua vaan sedanin koska olen kyllästynyt noihin rapasiin takalaseihin.
Todellakin mun  A3 kottutturalla on hieman levotonta ajaa renkaina on Contin nastat,erittäin hyvät ja tukevat 55prof. nastat.
Lievä vaeltelu siinä on. Onneksi on kitaristin herkät sormenpäät niin pysytään tiellä.
Onko se jotain narinaa jos sanoo asiat suoraan tällä VAG areenalla. Kannattaisi itse miettiä mitä narina on ja missä sitä käy kertomassa. Aika helppoa on narinoiden jälkiä johdatella. ;D ;D ;D
Monet käy mm. marmorilla uikuttamassa.

Etkös ole nyt vuoden verran hehkuttanut ettet ikinä enää osta Audia, vaan seuraava on Avensis tai vastaava? Ja nyt menit ostamaan uuden A4:sen  ;D Hieno auto varmaan kaikin puolin , mutta menee puheet vähän ristiin?

rami

En ole koskaan sulkenut A4:sta pois autovalikoimasta. Olen vaan tuonut selkeästi A3:ssa olevat ongelmat joten annan nyt sen kotteron olla. Enkä pidä sitä juurikaan sen verosena kuin esim. uutta Golfia.
Avensis oli liian "perusjamppa" pirssi vaikkakin olisi ollut halvempi vaihtoehto. Volvon myyjän kanssa ei kannata yrittää juurikaan kaupoille jos hyvityshinta alkaa olemaan 5 donaa vähemmän kuin A4:seen. (varmaan oli jätkällä
huono päivä)Olihan tuo Volvo kyllä kalsean näköinenkin sisältä ei kyllä 60 Volle herättänyt mitään mukavia filuja.
Toiseksi minähän saan kaiketi ostaa minkä pirssin vaan eikä mun tarvi täältä keneltäkään autoonsa rakastuneelta lupaa kysyä.
Kyllähän tuolla A4:lla varmaan ajaa takuuajan. ;D ;D ;D
Saahan täällä "kitistä" ja esittää rehellisesti omat mielipiteensä. Minusta se on demokratiaa.
Se ei ole soveliasta jos menee marmorille kitiseen toisista kirjoittajista, epäilyjä on.

enkero

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 03.01.16 - klo:11:56

Etkös ole nyt vuoden verran hehkuttanut ettet ikinä enää osta Audia, vaan seuraava on Avensis tai vastaava? Ja nyt menit ostamaan uuden A4:sen  ;D Hieno auto varmaan kaikin puolin , mutta menee puheet vähän ristiin?

Ei kai sentään? :D
Lainaus käyttäjältä: rami - 02.06.15 - klo:07:42
On kyllä niin surkea koppero tuo A3 8V. Lähtee kyllä koirankoppi tästä huushollista eikä takuulla toista Audia tule. Ei tule suurempaa eikä pienempää.

Mutta kyllä tuohon kokemukseen lukuisista autoista voi luottaa.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

exlex

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 03.01.16 - klo:11:19
Sulla vaan on käynyt tuuri, ei siinä muuta ole. Mutteri on ihan todellinen ongelma ja "ominaisuus". Joillakin se on ja joillakin ei. Joillakin se esiintyy vahvempana ja toisilla vähemmin. Samaan kun lisätään omistajan herkkyys sille mitä autossaan sietää, niin saadaan sellainen kombinaatio ettei ole kahta samanlaista kokemusta.

Autotesteissä tästä ei kauheasti ole kirjoitettu. Osittain johtunee siitä, että perustestit on kuitenkin aika nopeita pyrähdyksiä ja kun ongelma on yleensä päällä vain kapealla lämpötila-alueella eikä aina silloinkaan, mahdollisuus siihen, ettei mutteria testissa tunnu on aika suuri. Ja toinen syy lienee se, ettei testiin anneta sitä pahinta mutteria.

Mulla oli A5:ssä lievä mutteri, joka lieveni edelleen softan päivityksen yhteydessä. 100% se ei poistunut, mutta ei se kyllä ajamista häirinnytkään. Enemmän korvien välissä nakersi. Q5:ssä ei tätä ongelmaa ole ollut.

Tosiaan tuolla A4:sen ja A5:sen mutterissa ei ole käsitykseni mukaan samasta asiasta kyse, kuin MQB-runkojen ohjausongelmalla. Niissä MQB-runkoissa autossa (seat leon, VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3, VW Passat), vika on korjaantunut yleensä täysin, kun hammastanko on vaihdettu. Myös noiden viallisten kappaleiden määrä on ollut marginaalinen verrattuna A4:sen ja A5:sen ongelmaan. Noissa on ilmeisesti vika on koko ohjauksen suunnittelussa.

exlex

Lainaus käyttäjältä: rami - 03.01.16 - klo:11:50
exeles..... Meninpäs vaan hankkimaan tuon uuden A4:sen.

Mutta kun eihän sun pitänyt enää hankkia yhtään Audia "koppuraa". Muistan tämän elävästi kun sanoit näin.  ;D

No ei se mitään. Tais olla todellisuudessa A3:nen hyvä auto, kun nyt tulee A4:nen.  ;)

mremonen

Lainaus käyttäjältä: exlex - 03.01.16 - klo:19:14
Mutta kun eihän sun pitänyt enää hankkia yhtään Audia "koppuraa".
Never say never...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

rami

Pitihän se A4 laittaa tilaukseen kun alkoivat kehumaan sitä mainoksessa ,että siinä on todellakin kokonaan uudenlainen ohjaus jota pystyy ajamaan ilman käsiä ja jopa jalkoja ;D. (jospa ohjausongelmat olisivat viimein historiaa)
Sen sijaan A3:sta saa pitää kaksin käsin ratista ja sormenpäät ovat loppupeleissä ne jotka turvaavat perillepääsyn. Joskus kyllä perillepääsy voi olla ikävää vesisateen vuoksi kun halonhakkaajat takovat tuulilasia(pyyhkimet).
Pasuuna olisi ollut listalla vaihtoehto ykkönen hankinnoissa mutta tuo päästöjupakka ei ollut tässä vaiheessa plussaa. Avensiksen automaattivaihteiston valintakepin ympäristö muistutti lähinnä "halonhakkuupaikkaa" niin törkeän näköinen keppi lovineen törrötti konsolissa.  Volle on jotenkin niin pirun karsean ja kolkon näköinen kojelaudasta,ei nappaa. Joten viimeiseksi vaihtoehdoksi jäi riskiostos UUSI A4. Todella vaihdokin hyvityshintakin vaikutti valintaan.
Tilatkaa tekin uusi A4:nelonen niin päästään keskustelemaaan kuinka auto pelaa.
Varusteina otin Comfort paketin ja metallivärin.
Todellakin tuo A3:sen lievä vaeltelu jälleen eilen koettua. Todellakin on vaikea päästä tolpanväliä etteikö tarvitsisi sormenpäillä ottaa korjausliikettä.
Vielä ihmeellisempää on se kun liike vetää  kumpaankin suuntaan mutta oikealle puolelle enemmän.
En vaan jotenkin päässyt tuon A3 koppuran kanssa sinuiksi nuitten murheiden kanssa.

Uti

Kyllä tuossa Ramin kommentissa on hieman perää! Oma A3, varustettuna uudella hammastangolla, säädetyillä pyörien kulmilla, alkuperäisillä 6,5x17 vanteilla, offset 43, renkaina madeinfinland Hakkapeliitta R2 205x50x17, rengaspaineet edessä 2,65, takana 2,55 (otettu huomioon lämpötilaerot!), ajokilometrit n. 5000.
Ohjaus kunnossa, erittäin tarkka ja tunnokaskin mutta mutta.. lievää suuntavakavuuden puutetta kyllä havaittavissa. Eli ei mene tietä pitkin leppoisasti suoraan vaan vaatii pientä korjausta usein. Kahville kutsu tuli 70 km:n jälkeen!
Eli tämä on kai hyväksyttävä ominaisuudeksi? Kakkosautomme -15 mallin Toledo kulkee kyllä suuntavakaammin!

Ei tuo suuntavakavuusongelma kovin suuri ongelma ole mutta kuitenkin! Voiko eri autoyksilöissä olla eroja koska esim. TM ja Tuulilasi-lehti eivät muistaakseni kommentoineet kestotesteissä eikä talvitestissä(TM) mitään ongelmia tällä alueella, tosin testeissä HB-malli!

Markku

mi16

Lainaus käyttäjältä: Uti - 04.01.16 - klo:10:31
Kyllä tuossa Ramin kommentissa on hieman perää! Oma A3, varustettuna uudella hammastangolla, säädetyillä pyörien kulmilla, alkuperäisillä 6,5x17 vanteilla, offset 43, renkaina madeinfinland Hakkapeliitta R2 205x50x17, rengaspaineet edessä 2,65, takana 2,55 (otettu huomioon lämpötilaerot!), ajokilometrit n. 5000.
Ohjaus kunnossa, erittäin tarkka ja tunnokaskin mutta mutta.. lievää suuntavakavuuden puutetta kyllä havaittavissa. Eli ei mene tietä pitkin leppoisasti suoraan vaan vaatii pientä korjausta usein. Kahville kutsu tuli 70 km:n jälkeen!
Eli tämä on kai hyväksyttävä ominaisuudeksi? Kakkosautomme -15 mallin Toledo kulkee kyllä suuntavakaammin!

Ei tuo suuntavakavuusongelma kovin suuri ongelma ole mutta kuitenkin! Voiko eri autoyksilöissä olla eroja koska esim. TM ja Tuulilasi-lehti eivät muistaakseni kommentoineet kestotesteissä eikä talvitestissä(TM) mitään ongelmia tällä alueella, tosin testeissä HB-malli!

Markku

Koita laittaa 0.2 taakse lisää ja kerro kuin kävi.

rami

Uti !!! Jos kaffeekuppia tarjoaa niin ei mitään muuta kuin ohjausvaiteen vaihtoon. Silloin jos kuppia näyttää niin vika vaihteessa kyllä on ilmeinen.
Tämä juttu on päivänselvä mutta nää Tupa-Uunot jauhaa täyttä skeidaa eikä halua uskoa asiaa kun ovat niin ihastuneita autoonsa.
Vika kannattaa korjauttaa sillä se on hintava jos se alkaa meneen omaan piikkiin takuuajan jälkeen.
Ei siihen auta mitkään ilmanpaineet eikä aurauskulmat jos ohjausvaihde tökkii niin se tökkii ja sillä sipuli. ;D ;D ;D
Nuilla kilsoilla minullakin sippasi 6000km.
Siis ei vieläkään ole saatu tehtaanpäästä vikaa eliminoitua pois. Huh voi jösses.
Niitä todellakin sitten on eurooppalaisilla teillä muutama rekkakuorma kuten jo ajat sitten veikkasin. ??? ???
Ei se ole mikään ominaisuus vaan selvä SUSI.

Herr K

Sorry OT, kun omat kokemukset ovat Golf VII:stä. Se on kuitenkin käsitykseni mukaan tehty aika pitkälti samoista osista nykyisen A3:n kanssa. Omaani vaihdettiin ohjausvaihde n. 20 000 km kohdalla mutteriohjauksen takia ja mutteriohjaus tuli sillä kuntoon.

Ohjausvaihteen vaihtamisen jälkeen nastarenkailla (Contin IceContact) auto tuntui edelleen välillä levottomalta ja pientä hakemista oli jatkuvasti, vaikka tuli kokeiltua erilaisia rengaspaineita. Auto tuntui ikäänkuin olevan jatkuvasti hieman irti tienpinnasta... Kesärenkailla (Conti SportContact 2) taas auto kulki vakaasti, vaikkei ehkä kuitenkaan ihan yhtä hyvä ollutkaan kuin edellinen VI Golfini. Olin jo laittamassa talvirenkaita vaihtoon, mutta tänä talvena olen onnistunut saamaan talvirenkaisiin sellaiset paineet, joilla tuo vaeltelu loppui ja ei ole ollut tarvetta jatkuvaan paimentamiseen.

Jotenkin tuntuu, että ainakin Golf on aika herkkä renkaiden ja renkaanpaineiden suhteen. Pienilläkin eroilla paineissa saattaa olla iso merkitys ajettavuuteen. Mutta tämä siis pelkkää omaa mutuilua...
VW Passat Variant GTE

rami

Lainaus käyttäjältä: mi16 - 04.01.16 - klo:10:42
Koita laittaa 0.2 taakse lisää ja kerro kuin kävi.
Eihän tälläinen vika mikä ei ole akuutti tietenkään tule ilmi josain muutaman sadan kilsan testissä. Eikö tää nyt ole ihan selvä juttu.
Monilla näyttää olevan tuo 5000-6000km rajapyykki minkä jälkeen alkaa vaivaamaan. ;D ;D ;D

rami

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 04.01.16 - klo:10:48
Sorry OT, kun omat kokemukset ovat Golf VII:stä. Se on kuitenkin käsitykseni mukaan tehty aika pitkälti samoista osista nykyisen A3:n kanssa. Omaani vaihdettiin ohjausvaihde n. 20 000 km kohdalla mutteriohjauksen takia ja mutteriohjaus tuli sillä kuntoon.

Ohjausvaihteen vaihtamisen jälkeen nastarenkailla (Contin IceContact) auto tuntui edelleen välillä levottomalta ja pientä hakemista oli jatkuvasti, vaikka tuli kokeiltua erilaisia rengaspaineita. Auto tuntui ikäänkuin olevan jatkuvasti hieman irti tienpinnasta... Kesärenkailla (Conti SportContact 2) taas auto kulki vakaasti, vaikkei ehkä kuitenkaan ihan yhtä hyvä ollutkaan kuin edellinen VI Golfini. Olin jo laittamassa talvirenkaita vaihtoon, mutta tänä talvena olen onnistunut saamaan talvirenkaisiin sellaiset paineet, joilla tuo vaeltelu loppui ja ei ole ollut tarvetta jatkuvaan paimentamiseen.

Jotenkin tuntuu, että ainakin Golf on aika herkkä renkaiden ja renkaanpaineiden suhteen. Pienilläkin eroilla paineissa saattaa olla iso merkitys ajettavuuteen. Mutta tämä siis pelkkää omaa mutuilua...

Itselläni samanlaiset gummit. Kerros paljonko panit. Paineita tarkoitan. Voin itse laittaa samat paineet ja baanalle.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 30.12.15 - klo:15:40Ei se ole mitään suurentelemista jos näin pienellä kirjoittaja porukalla on useammalla ollut "mutteri" A3:ssa.

Jos ”kirjoittaja porukka” on ollut pieni, niin eikös se samalla tarkoita sitä, että otoskin on pieni? Otoksen koko puolestaan vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen. Seuraavaksi pitäisikin miettiä sitä, millaisia johtopäätöksiä tämän porukan kokemusten perusteella voidaan vetää. Varmasti ainakin se, että osassa A3:sta kiistatta on ollut ohjausongelmia. ”Entinen laki” eli exlex järjesti tästä aikoinaan gallupin, jolloin muistaakseni 16 % vastanneista kertoi autonsa ohjauksessa olleen vikaa, joka sittemmin oli korjattu. Kuinka hyvin tämän ”tutkimuksen” johtopäätökset ovat sitten yleistettävissä koskemaan koko Suomen tai peräti maailman A3-kantaa, siihen saa vastata joku tilastotiedettä paremmin tunteva. Tosiasia kuitenkin on, että koko sinä aikana, kun tällä foorumilla on A3:n (tai ylipäätään Audin) ohjauksesta keskusteltu, ei tämän ongelman olemassaoloa ole kiistetty. Tähän nähden tuntuu erikoiselta erään henkilön pyrkimys esiintyä jonkinlaisena uljaana totuudentorvena, joka kaikkensa antaen taistelee VAG-propagandaa suoltavia pimeyden voimia vastaan.
Lainaus käyttäjältä: rami - 30.12.15 - klo:15:40Kottero meni vaihtoon. Huitaistiin kaupat A4:stä. Ps. En muuten edes koeajanut A4:sta ostin ihan huvikseen.

Ohoh! Aikamoinen sälli! Noin vain meni ja teki kaupat A4:sta! Eikä edes koeajanut! Ja osti huvikseen! Tässä taitaakin olla todella kokenut automies asialla. On upeaa päästä keskustelemaan tällaisen miehen kanssa.

Lainaus käyttäjältä: rami - 03.01.16 - klo:11:50Todellakin olen rehellinen suorasanainen tyyppi joka voi moittia omaakin kulkinetta.

Ja tässä ”rehellisyydestä” onkin tullut todellinen missio ainakin tällä foorumilla. Lukuisat ovat ne kirjoitukset, joissa nimenomaan mainostetaan tätä tinkimätöntä rehellisyyttä. Tarve korostaa tätä seikkaa yhä uudelleen ja uudelleen tuntuu kuitenkin erikoiselta, koska tällä foorumilla on paljon muitakin, jotka ovat moittineet omaa ajoneuvoaan. Itse asiassa luulen, että oman auton moittiminen on yksi tärkeimmistä syistä ylipäätään kirjoittaa täällä. Jos autossa ei ole vikaa, niin harvempi siitä lähtee erikseen keskustelupalstoille raportoimaan. Miksi sitten jatkuvasti pitää korostaa omaa ”suorasanaisuutta” tai ”rehellisyyttä”? Eiväthän muutkaan tuo tuollaisia seikkoja esiin kirjoituksissaan. Syitä on varmaan monia. Yksi saattaa olla se, että kirjoittaja pyrkii näin pönkittämään heikkoa argumentaatiotaan. Toisin sanoen, kun moite kohdistuu ”omaan merkkiin” ko. merkin omalla foorumilla, tekee se kirjoittajasta rohkean ja rehellisen. Toki muutkin omaa merkkiään moittivat, mutta tämä kirjoittaja tekee sen suorasanaisesti ja usein värikkäitä ilmaisuja käyttäen. Toinen syy saattaa olla se, että kirjoittaja haluaa saada aikaan hämminkiä ja tunteiden lämpenemistä foorumilla. Hän haluaa saada huomiota osakseen, hän haluaa ärsyttää. Tähänkin viittaisivat käytetyt kielikuvat ja sanavalinnat. Kirjoittaja voisi esittää samat asiat neutraalimmin ja vähemmän provosoivasti, mutta koska tämä ei palvelisi hänen edellä mainittua tarkoitustaan, on ilmaisu sitä mitä se on. Kirjoittajan omassa katsannossa tämä provokatiivisuus näyttäytyy sitten "rehellisyytenä" ja "suorasanaisuutena".

Lainaus käyttäjältä: rami - 04.01.16 - klo:10:06Joten viimeiseksi vaihtoehdoksi jäi riskiostos UUSI A4.

Viisas mies kirjoitti kerran: ”Kannattaako tuollaisen konsernin [VAG] kehitellä paskapesiä joita sitten aletaan kaiveleen? Miten käy autojen jälleenmyyntiarvon??? Voi kele sentään." Ilmeisesti kannattaa, koska mainittu viisas mieskin on oman ilmoituksensa mukaan ostanut jo 20 VAG-ajoneuvoa. Tämä kyllä panee mietteliääksi. Mistä moinen uskollisuus VAG-tuotteisiin, kun ne selvästikin näyttävät tuottavan pahoja pettymyksiä? Onko niin, että A3-koppura oli vasta ensimmäinen pettymys ja takaisku kirjoittajan VAG-historiassa? Jos näin on, niin silloin uusin hankinta (A4) on vielä ymmärrettävissä. Mutta jos VAG-pettymyksiä on jo useita, niin miksi silloin yhä uudelleen ja uudelleen haluaa kiusata itseään? Kyse lienee joko pahemmanlaatuisesta masokismista tai sitten VAG-kirjoittelu mm. tällä palstalla perustuu fiktiivisiin ajoneuvoihin.

JFabiaK

Kuinka joku jaksaa? ::)  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

mattinen

Sitä minäkin ihmettelen  :D

rami

Ai Mattinenkin pisti lusikkansa soppaan. Miten kapeat tarenkaat toimii? Entä oletetut nahkapenkit? Vai pitäisikö olla kuparia?
Minäkin ajattelin kysyä käykö uuteen A4 audiin 155 rengas.
Sorry vaan Mattinen mutta kaikista heikoin esitys on ollut VAG autoista tuo A3:nen.
Tottahan toki minä jaksan kirjoittaa jo senkin takia kun tänne tulee uusia kirjoittajia ja kyselijöitä. Ihmiset tarvitsee valistusta. Ei ne nääs muuten kysele.
Monien harmiksi mitä enemmän tulee kirjoittajia sen enemmän vaan ne tukee minun kirjoituksia,että ne ovat täyttä faktaa. Silittele vaan onnellisena sitä koppuraa ja hyräile. Jaksa sinäkin kuten minä.
Ei kaiketi mun Rengasexpertiltä tarvitse kysyä minkä auton minä ostan. Vai tarviiko?

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 04.01.16 - klo:13:52
Ai Mattinenkin pisti lusikkansa soppaan.

Kyllä sinne soppaan kannattaa pään sijasta laittaa lusikka. Kokeilisit sinäkin!  ;D ;D ;D ;D

Miten kapeat tarenkaat toimii? Entä oletetut nahkapenkit? Vai pitäisikö olla kuparia?

Tämä on juuri sitä heikkoa, tai ehkä jopa typerää argumentaatiota, josta aikaisemmin oli puhe. Mitä tekemistä auton renkailla on nyt puheena olevan asian kanssa? Meinaan, kun jatkuvasti viittaat niihin. Juuri se, että jatkuvasti liität keskusteluun siihen kuulumattomia elementtejä viittaa siihen, että kykysi/halusi keskustella itse asiasta on valinnainen.

Sorry vaan Mattinen mutta kaikista heikoin esitys on ollut VAG autoista tuo A3:nen.

Ei sinun tuota tarvitse anteeksi pyytää. Sinulla totta kai on oikeus omaan mielipiteeseesi. Ja toki mahdollisuutesi vertailla VAG:n autoja ovat paremmat kuin minulla, koska A3 on ensimmäinen ko. konsernin tuotteeni. Toistaiseksi se on toiminut ongelmitta, mutta vasta aika tietysti näyttää, kuinka pysyvä olotila se on.

Tottahan toki minä jaksan kirjoittaa jo senkin takia kun tänne tulee uusia kirjoittajia ja kyselijöitä. Ihmiset tarvitsee valistusta. Ei ne nääs muuten kysele.

Jotenkin minulla on sellainen tunne, että jaksaisit kirjoitella, vaikka tänne ei tulisi ainuttakaan kyselijää. Ja mikäs siinä, mitä enemmän mielipiteitä, sitä suurempi on "otanta". Mitä "valistukseen" tulee, niin sen suhteen luotan kyllä lukijoiden arvostelukykyyn. Eli suurin osa todennäköisesti osaa erottaa sinun omasta autostasi kertomasi faktat niistä (värikkäistä) mielipiteistä, joita esität A3:sta ja Audeista yleensä.

Monien harmiksi mitä enemmän tulee kirjoittajia sen enemmän vaan ne tukee minun kirjoituksia,että ne ovat täyttä faktaa.

Sinulla taitaa olla hieman erikoinen suhde autoihin ja automerkkeihin. Ne taitavat näytellä melko hallitsevaa osaa elämässäsi? Tunnut nimittäin ajattelevan, että monille täällä kirjoittaville ihmisille auto ja automerkki olisi hyvin vakava ja henkilökohtainen, suorastaan elämän ja kuoleman kysymys. Oletat, että ihmiset jotenkin loukkaantuisivat siitä, että automerkkiä X kritisoidaan, ja että he tällä perusteella suhtautuisivat kriittisesti kirjoituksiisi. Muiden puolesta en tietenkään voi sanoa mitään, mutta minulle Audi (tai jonkin muu merkki) on vain automerkki. En siis ole sinun tavoin sitonut identiteettiäni siihen, enkä muihinkaan VAG-merkkeihin. Se, mikä minua noissa siun puheissasi ihmetyttää, on argumentaation löysyys ja välillä myös täydellinen epärelevanttius.

Silittele vaan onnellisena sitä koppuraa ja hyräile.

Silitellä en taida, mutta ehkä tosiaan hiljakseen hyrehin. Se pitääp mielen kepiänä näin kaamosaikaan.

Jaksa sinäkin kuten minä.

Kyllä minä luulen, että meistä kahdesta se olet sinä, joka enemmän jaksamista kaipaa. Sen verran tuskaisaa sinulla ole ollut VAG-tuotteiden kanssa. Edelleenkin ihmettelen, kuinka pystyt ottamaan riskin A4:n kanssa. Ehkä kyse on edellä mainitusta valistustehtävästä. Se on todella jalo motiivi, ja nostan sinulle siitä hattua.

Ei kaiketi mun Rengasexpertiltä tarvitse kysyä minkä auton minä ostan. Vai tarviiko?

Aa-a, nyt muistan, mihin tämä rengasjankutus liittyy. Olen joskus tällä foorumilla kysynyt, mikä on kevyin tai kapein rengastus, jonka A3:een voi asentaa, ja mitä rengaskoko vaikuttaa kulutukseen. Kieltämättä paljastin näillä kysymyksillä tietämättömyyteni, joka häpeää ramin kaltaisen asiantuntijan tietomäärän rinnalla. Onneksi sain aikoinani kysymykseeni myös asiallisia vastauksia. Ramin persoonan suhteen onkin paljon puhuvaa, että hän yhä uudelleen palaa tähän rengaskeskusteluun.

rami

Heippa  Mattinen!
Minähän olen aina sanonut,että se rengaskoko mikä on tehtaalla asennettu autoon on kaikista sopivin ratkaisu.
Auton alusta ja jousitus sopii taatusti yhteen niillä mitoilla oleviin renkaisiin mitä autossa on.
Tajuaahan tuon nyt pässikin. Eihän mikään tehdas asenna autoonsa sellaisia renkaita mitkä eivät anna sille maksimaalisia ajominaisuuksia yleisiä olosuhteita huomioiden. ;D ;D ;D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 04.01.16 - klo:15:50
Heippa  Mattinen!
Minähän olen aina sanonut,että se rengaskoko mikä on tehtaalla asennettu autoon on kaikista sopivin ratkaisu.
Auton alusta ja jousitus sopii taatusti yhteen niillä mitoilla oleviin renkaisiin mitä autossa on.
Tajuaahan tuon nyt pässikin. Eihän mikään tehdas asenna autoonsa sellaisia renkaita mitkä eivät anna sille maksimaalisia ajominaisuuksia yleisiä olosuhteita huomioiden. ;D ;D ;D

No heippa vaan ja herran (tai rouvan) rauhaa!

No nyt on vissiin rengaskeskustelu vihdoin saatu päätökseen? Olet osoittanut asiantuntemuksesi tällä(kin) sektorilla, ja päässyt vielä nimittelemään keskustelukumppania pässiksi. Nyt voitaneen jatkaa muista teemoista?

Rinkulakeula

Eihän mikään tehdas asenna autoonsa sellaisia renkaita mitkä eivät anna sille maksimaalisia ajominaisuuksia yleisiä olosuhteita huomioiden. ;D ;D ;D

OT - BMW: n ensiasennusrenkaat ovat pääsääntöisesti runflatit, jotka eivät kyllä ole niihin optimaaliset. Mutta "lisävarustelistalta" voi bimmerinsä varustaa ns. normirenkailla ilman lisämaksua.

Ja onneksi olkoon ramille uudesta, tulevasta A4 Audista, joka tarjonnee enemmän "premiumia", kuin nämä pienoiset kolmoset. Yhdellä alaisellani on jokin A3 Business Sport Sedan, josta on laatuvaikutelma kohtuullisen kaukana, ainakin rengasmelu on infernaalinen. 

Muutoin ihmettelen kyllä tuon "mattisen" jatkuvia henkilökohtaisia hyökkäyksiä "ramia" kohtaan.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 04.01.16 - klo:16:15
Muutoin ihmettelen kyllä tuon "mattisen" jatkuvia henkilökohtaisia hyökkäyksiä "ramia" kohtaan.

Ennenkuin rami ehtii vastata todettakoon, että kyse on luonnollisesti siitä, että olen rakastunut A3-koppuraani, enkä sen vuoksi kestä ramin raudanlujaa logiikkaa ja totuudenpuhumista.

No, leikki leikkinä. Ei ramia vastaan kukaan ole hyökännyt. Itse olen vain koettanut narrata häntä hieman perustelevampaan keskusteluun, jossa ei olisi mukana niin kovin paljon epärelevantteja aineksia. Mutta tämä ei liene mahdollista, eikä siitä sen enempää.

ITbites

Täällä ohjausongelma toivottavasti ratkaistu; 2014 A4:ssa VANHA SOFTA! ;D Nyt päivitetty ja toivottavasti tuli kuntoon...
VW ID.4 Pro 4MOTION Elegance, 2024
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

exlex

Yhdellä alaisellani on jokin A3 Business Sport Sedan, josta on laatuvaikutelma kohtuullisen kaukana, ainakin rengasmelu on infernaalinen. 

A4:sessa ei ole tulossa parannusta tähän asiaan. En menisi määrittämään auton laatua sillä, että kohiseeko autossa joku tietty rengaskoko jne. A3:nen on ollut luokkansa hiljaisin auto testien mukaan. Mm. TM ja Tuulilasi.

Mattinen on ihan asiasta kirjoittanut. Kyllä Rami on heitellyt  noita "totuuksia" sen verran paljon että valmiiksi hieman jännittää, millainen nyt vuorostaa A4 alue on tulevaisuudessa. :D

mremonen

Tuota... ainakin edellisessä A5:ssä oli rekisteriotteessa muistaakseni viisi erilaista rengaskokokombinaatiota. Kaikkiko ne ovat "optimaalisia"? Joku niistä kuitenkin on se kapein ja joku se levein. Nykyisessä on vain kaksi, muistaakseni 255/45R20 ja 235/55R19 (saattoi mennä väärinkin). Kumpi noista on se optimaalisin? Toinen kuitenkin on kapeampi kuin toinen.

LainaaEihän mikään tehdas asenna autoonsa sellaisia renkaita mitkä eivät anna sille maksimaalisia ajominaisuuksia yleisiä olosuhteita huomioiden.
Kas kun tehdas asentaa minun autooni ne renkaat, jotka minä olen siihen listalta tilannut.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: exlex - 05.01.16 - klo:14:38
A4:sessa ei ole tulossa parannusta tähän asiaan. En menisi määrittämään auton laatua sillä, että kohiseeko autossa joku tietty rengaskoko jne. A3:nen on ollut luokkansa hiljaisin auto testien mukaan. Mm. TM ja Tuulilasi.

Myönnän, että en ole istunut siinä aakolmosessa kuin muutamia kertoja matkalla lentokentältä toimistolle. Päällimmäisenä jäi vaan mieleen se kauhia mekkala. Materiaaleihin sun muihin en pysty ottamaan kantaa. Varmaan ihan hyvä auto, ei siinä mitään. Itselleni en kuitenkaan hankkisi, minulle hieman liian pienen oloinen sisätiloiltaan.     
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

mattinen

Ja onneksi olkoon ramille uudesta, tulevasta A4 Audista, joka tarjonnee enemmän "premiumia", kuin nämä pienoiset kolmoset.

Jep, onneksi olkoon vain minunkin puolestani. En tosin oikein jaksa uskoa siihen, että tämäkään ajoneuvo pystyisi tyydyttämään ramin vaativaa makua. Minusta nimittäin tuntuu, että ramin tällä foorumilla rakentamaan suorasanaisen totuudenpuhujan identiteettiin ei yksinkertaisesti sopisi se, että auto (A4) olisi hyvä. Ja jos itselläni olisi A3:sta yhtä huonot kokemukset kuin ramilla, niin en missään tapauksessa ostaisi A4:sta näin aikaisessa vaiheessa. Mutta rohkea rokan syö.

Yhdellä alaisellani on jokin A3 Business Sport Sedan, josta on laatuvaikutelma kohtuullisen kaukana, ainakin rengasmelu on infernaalinen.

Ns. laatuvaikutelma taitaa usein olla katsojan silmissä, tai kuten tässä tapauksessa, hänen korvissaan. Itse olen tullut huomaamaan, että rengasmelu on yksi vaikeimmin arvioitavissa ja vertailtavissa oleva asia. Mielekkäät vertailut autojen välillä pitäisi tehdä samana päivänä, samoissa olosuhteissa ja tietenkin samanlaisilla renkailla. Huomaisin esimerkiksi A3:ia koeajaessani suuria vaihteluja edellä mainituista muuttujista riippuen. Toisin sanoen, jos minulta olisi koeajon X jälkeen kysytty mielipidettä A3:n rengasmelusta, olisi se poikennut selvästi vastauksesta, jonka olisin antanut koeajon Y jälkeen. Ja kuitenkin koeajossa oli koko ajan sama automerkki.

Omat ongelmansa seuraa vielä siitäkin, että joitakin ääri-ilmiöitä lukuun ottamatta käsitys rengasmelusta on subjektiivinen. Ihmiset kuulevat rengasmelun kukin omalla tavallaan, ja tästäkin syystä vertailu on vaikeaa.

Eikä edes mittari ole autuaaksi tekevä asia. Sillä luonnollisesti saadaan objektiivinen db-lukema, mutta kuten kaikki TM:n testejä lukeneet tietävät, ei sekään kerro kaikkea. Hiljaisuuteen (tai äänekkyyteen) vaikuttaa vielä lisäksi melun laatu, jonka ihmiset usein kokevat eri tavoin. Ja taas olemme päässeet takaisin subjektiiviselle puolelle.

Lainaus käyttäjältä: exlex - 05.01.16 - klo:14:38

Suoritin ennen talvirengaskauden alkua lyhyen koeajon A4-farkulla, jossa taisi olla 17'' renkaat. Olin erityisen kiinnostunut juuri äänimaailmasta, koska kuulemani mukaan A4:ssa on erikoisesti satsattu siihen. En valitettavasti ehtinyt lainkaan motarille, joten havainnot rajoittuvat 80 km/h alueelle. Korvakuulolla ei huomannut mitään eroa omaan A3:een (16'' renkaat) verrattuna. Seuraavaksi kokeilin puhelimen db-mittaria. Kotiin ajaessani vertaisin sitten lukemaa A3:een, ja A4:n lukemat olivat korkeammat.

Tätä testiä rasittavat tietysti monet seikat. Se on ensinnäkin tehnyt henkilö, joka tunnetusti rakastaa omaa A3:aan. Toiseksi autojen rengastuksessa oli (ainakin) tuuman ero. Kolmanneksi testiä ei päästy suorittamaan moottoritienopeuksilla. Nämäkin rasitteet huomioiden minun hieman vaikea uskoa A3:n rengasmelun olevan "infernaalista". Luonnollisesti tuossa ko. autossa saattoi sitten olla jotain sellaista, joka teki siitä poikkeuksellisen äänekkään. Esimerkiksi nastarenkaat  ;D

Mitä mieltä sitten olen oman A3:n rengasmelusta? Kyllähän se voisi pienempi olla, aivan varmasti. Toisaalta erilaisia autoja koeajaessani olen tullut kohtalaisen vakuuttuneeksi siitä, että Suomen tiestön laatu huomioiden, vähäisen rengasmelun auton rakentaminen ei ole aivan halpa juttu. Aika ison parannuksen talven rengasmeluun saa sillä, että vaihtaa nastat kitkoihin (suosittelen lämpimästi, varsinkin pääkaupunkiseudulla), mutta ympärivuotiseen parannukseen ei kyllä tulla pääsemään niin kauan, kun nastojen suosio säilyy nykyisellä tasollaan. Nastarenkaiden muihin pohjoismaihin verrattuna laajamittainen käyttö pakottaa käyttämään jo alun alkaen karkeaa asfalttiseosta, joka sitten nastoilla (usein paljaalla pinnalla) ajettaessa karhentuu vielä lisää. Tästä seuraa niin kovat haasteet äänenvaimennukselle, etten oikein usko A4-hintaluokassa päästävän kovin paljoa A3:ta parempiin tuloksiin. Mutta kuten sanottu, tämä meluasia on (onneksi) parhaasta päästä subjektiivinen. Eli meidän ramimme esimerkiksi saattaa tulevaisuudessa olla sitä mieltä, että A4:n melutaso on selvästi A3:sta alhaisempi. Ja tämä on luonnollisesti pelkästään positiivinen asia.

Patomursu

Saa sitä rengasmelua pienennettyä, vaihtaa vaan paremmin ääntäeristettyyn autoon. 7 sarjan bmw:n sisälle ei edes siinä olleet nastat aiheuttaneet ääniä. Valitettava tosiasia että massiivinen rakenne eristää ääntä hyvin, 1200-1300 kg koppero ei sitä niin hyvin voi tehdä kuin reilu 2 tonnia painava auto. Oletus että ei olla tehty bensalenkkari virityksiä ovikoteloihin äänien poistamiseksi.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ITbites

Rengasmelu vai ohjausongelma -ketju vai sitten ihan mikä vaan harmittaa ketju?
VW ID.4 Pro 4MOTION Elegance, 2024
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.01.16 - klo:17:15Saa sitä rengasmelua pienennettyä, vaihtaa vaan paremmin ääntäeristettyyn autoon. 7 sarjan bmw:n sisälle ei edes siinä olleet nastat aiheuttaneet ääniä. Valitettava tosiasia että massiivinen rakenne eristää ääntä hyvin, 1200-1300 kg koppero ei sitä niin hyvin voi tehdä kuin reilu 2 tonnia painava auto. Oletus että ei olla tehty bensalenkkari virityksiä ovikoteloihin äänien poistamiseksi.

Varmasti saa, sitä en epäile hetkeäkään. Autot, joissa parannus olisi selvästi havaittavissa, ovat todennäköisesti kuitenkin uutena niin arvokkaita, ettei meikämannerheimilla ole niihin varaa. Ja vaikka varaa olisikin, niin tuskin haluaisin "sijoittaa" niin paljon rahaa autoon. Lisäksi niissä saattaa olla esim. kulutukseen ja kokoon liittyviä kielteisiä ominaisuuksia, jotka kompensoivat alhaisemman meluntason tuoman edun. Auton valinta on usein kompromissi. Nykyisessa autossa on paljon hyviä, tai minun käyttööni sopivia ominaisuuksia, eikä rengasmelu toisaalta ole niin suuri ongelma, että sen vuoksi ainakaan vielä pitäisi autonvaihtoa suunnitella.

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 05.01.16 - klo:17:30
Rengasmelu vai ohjausongelma -ketju vai sitten ihan mikä vaan harmittaa ketju?

Ei, vaan "OT-kyttäjäät paikalle" -ketju.  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy