Tiptronicin öljyt

Aloittaja johannes32, 28.01.13 - klo:23:04

« edellinen - seuraava »

johannes32

Auto vm. 2007 Passat 2.0 TFSI tiptronic-lootalla. Autolla ajettu nyt 115tkm ja tietääkseni vaihdelaatikon öljyjä ei ole kertaakaan vaihdettu. Pitäisikö tähän vaihtaa öljyt vai ei? Marmoritiskillä sanottiin, että toimenpide ei kuulu huolto-ohjelmaan ja öljyt ovat "ikuiset". Tämä kuitenkin tuntuu melko erikoiselta.

tarzi

Vaihtoon ehdottomasti, 100 000km vois olla hyvä vaihtoväli noille.

Aika jännä ettei toi ole dsg kun ocussa 2.0fsi kone on DSG loodalla...
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

T

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 29.01.13 - klo:23:30
Vaihtoon ehdottomasti, 100 000km vois olla hyvä vaihtoväli noille.

Perustuen mihin?

3C passattia sai alkuaikoina sekä Tipillä että DSG:llä...
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

vasara

Lainaus käyttäjältä: johannes32 - 28.01.13 - klo:23:04
Auto vm. 2007 Passat 2.0 TFSI tiptronic-lootalla. Autolla ajettu nyt 115tkm ja tietääkseni vaihdelaatikon öljyjä ei ole kertaakaan vaihdettu. Pitäisikö tähän vaihtaa öljyt vai ei? Marmoritiskillä sanottiin, että toimenpide ei kuulu huolto-ohjelmaan ja öljyt ovat "ikuiset". Tämä kuitenkin tuntuu melko erikoiselta.
"ikuiset" tarkoittaa jotain laskettua vaihteistön käyttöikää, joka kuitenkin kasvaa kun öljyt vaihtaa. Googlaamalla löytyy aiheesta tietoa.. ja vaihdon tarpeesta mielipiteitä puolesta ja vastaan :)
Taitaa tiptronicin osalla öljynvaihto olla tyypillinen vasta kun laatikko alkaa jotenkin oireilemaan.. oletan että 115 tkm kohdalla ei vielä mitään hämminkiä ole?

tarzi

No saahan ne öljyt vaihtaa millon haluaa. Vaihdatko moottoriöljytkin sillon vasta kun kone kolisee ja öljysummerit huutaa?

Monessa vasta reilun satkun ajetussa tippivehkeessäkin on ollut aikamoista tavaraa tuo öljy, ja vaihdot parantuneet huomattavasti. Ihan tähän perustuen sen sanon. Jos et autoa vuotta pitempää aio pitää niin ei silloin mutta jos sillä meinaat vielä toisen mokoman ajaa niin ehdottomasti vaihtoon.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

vasara

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 30.01.13 - klo:08:38
No saahan ne öljyt vaihtaa millon haluaa. Vaihdatko moottoriöljytkin sillon vasta kun kone kolisee ja öljysummerit huutaa?
Huolto-ohjelman mukaan. Ei ehjä auto syö öljyä, eikä siis öljysummerit huuda. Jos huutaa niin koneessa on muutakin korjaamista kuin öljyjen vaihto.

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 30.01.13 - klo:08:38
Monessa vasta reilun satkun ajetussa tippivehkeessäkin on ollut aikamoista tavaraa tuo öljy, ja vaihdot parantuneet huomattavasti. Ihan tähän perustuen sen sanon. Jos et autoa vuotta pitempää aio pitää niin ei silloin mutta jos sillä meinaat vielä toisen mokoman ajaa niin ehdottomasti vaihtoon.
Huoltossa tiptronicin öljyt tarkistetaan ja jos poikkeamia, niin silloinhan vaihto on ajankohtainen.
115 tkm kohdalla ei pitäisi ehjässä autossa olla tiptronicin vaihteistoöljyjen kanssa mitään ongelmia. Mutta kuten sanottu, käyttöikä pitenee kun öljyt vaihtaa. Jos haluaa vaihdattaa, niin kannattanee viedä asiansa osaavaan paikkaan, joka vaihtaa huuhtelemalla kaikki öljyt ja puhdistaa mm. öljypohjan.
(btw. Yhdellä tipillä ajoin 185tkm ja toisella 165 tkm pelkillä tarkastuksilla ja hyvin vaihtui vaihteet.)

T

Itsekin pohdin vaihtamista edelliseen Audiin 100km ajettuna. Audiclubin keskustelussa on aiheesta paljon tietoa ja "mielipidettä".

Riskiksi tuossa muodostuu se että osaako paja tehdä homman oikein. Noita ZF:n laatikoita on montaa eri tyyppiä, ja öljyjä on sinisiä, punaisia, vihreitä ja keltaisia. Periaatteessa kai parasta olisi laittaa samaa öljyä mitä siellä aiemminkin oli.

Vaidossa öljyn pitää olla tietyn lämpöistä jotta määräksi tulee oikea.

Öljy ei kaikki vaihdu kerralla ellei sitä tehdä huuhtelemalla. Jotkut on vaihdattaneet öljysihdin myös samalla.

Ja kauhutarinoissa ongelmat on alkaneet vaihdon jälkeen. Valtaosalla on ilmeisesti kuitenkin tilanne parantunut ja laatikko pelaa pehmeämmin.

Siinäpä joudut nyt sitten miettimään että uskoako Auton valmistajan ohjetta, korjaamojen ohjeita, vai kaikkitietäviä Internjetin keskustelupalstoja  ;)
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

Natte

Vanhemmat ZF 5HP sarja on hyvä laatikko, jos öljyt vaan vaihdetaan. Omaan 6-v Tippiin vaihdettiin öljyt, ajettu 136 tkm. Jatkossa vaihdatan 60 tkm välein, jos auto muuten pysyy kasassa. Nykyään noita erivärisiä öljyjä korvattu yhdellä kaikkiin sopiviksi. Ã,,äni vaihdolle ja varmasti paras hyöty jos huuhdellaan.

ZF on laskenut että laatikon pitäisi kestää 200 tkm. Aika monasti saa lukea että ongelmat alkavat ilman öljynvaihtoja 200-250 tkm metreillä.

http://www.benkara-auto.fi/huoltopalvelut/automaatin-oljynvaihto-.html

Geoman

#8
Lainaus käyttäjältä: Natte - 30.01.13 - klo:15:21
Vanhemmat ZF 5HP sarja on hyvä laatikko, jos öljyt vaan vaihdetaan. Omaan 6-v Tippiin vaihdettiin öljyt, ajettu 136 tkm. Jatkossa vaihdatan 60 tkm välein, jos auto muuten pysyy kasassa. Nykyään noita erivärisiä öljyjä korvattu yhdellä kaikkiin sopiviksi. Ã,,äni vaihdolle ja varmasti paras hyöty jos huuhdellaan.

ZF on laskenut että laatikon pitäisi kestää 200 tkm. Aika monasti saa lukea että ongelmat alkavat ilman öljynvaihtoja 200-250 tkm metreillä.

http://www.benkara-auto.fi/huoltopalvelut/automaatin-oljynvaihto-.html

Automaattilaatikot, joissa on kuluvat metallilamellit pitää öljy vaihtaa 90...120 tkm välein. Ikiöljyidea on tosiaan, että laatikolla ajetaan vain 200 tkm ja sitten laatikko vaihtoon.

Alakautta pohjaropun kautta tulee yleensä kerralla vain vajaa puolet öljyistä kerralla ulos ja sen vuoksi kotihommissa vaihdetaan öljyt kahteen kertaan ja (käytetään hetki) jälkimmäisellä kerralla avataan pohja ja vaihdetaan suodatin - näin vaihtuu noin 70 % öljyistä. Täyttö näihin laatikoihin tehdään nykyään alakautta auton käydessä, kunnes öljy tulee täyttäaukosta ulos. Tuplavaihdossa voi ensimmäisen vaihdon tehdä lisäämällä alaslaskettua öljyä vastaavan määrän öljyä ja jälkimmäisen vaihdon yhteydessä sitten täytetään ulosvalumiseen. Nämä kokemuset ovat MB ja BMW autoista (ZF).

Vaihto huuhtelemalla pitää tehdä ammattikorjaamossa ja sekään ei liian myöhään tehtynä auta. Huuhtelutekniikalla kuluu öljyä ehkä 2xlaatikon öljytilavuus.

Jos laatikolla ajetaan liian pitkään ilman öljynvaihtoa, kertyy vaihteiston kanaviin "körnää" joka ei välttämättä lähde pois, vaan lähtee liikkeelle ja aiheutaa toiminahätiriöitä ja mahdollisen rikkoutumisen ja se tapahtui toisiaan Natte:n kertomissa kilometrimäärissä.

Vähän sama asia kuin ruostesuojaus - ei kannata tehdä jos ajaa uudella autolla.

Jodl

Kerran on Passatin tiptronicista vaihdettu öljyt (noin 165tkm mittarissa). Melkoista kuraa oli, jos sitä nyt voitelevaksi öljyksi pystyi sanomaan. Ajattelin nyt sitten taas ottaa riskin kun tulee jakohihnan vaihto, niin samalla vaihtaa vaihteistoon uudet öljyt. Muistaakseni avaamalla öljypohjan jäi vajaa 2L vanhaa öljyä. Ihan on laatikko tuon vaihdon jälkeen toiminut. Silloinkin luin keskustelupalstoilta, että jos tuollaiseen vaihtaa öljyt (siis paljon ajettu ja vielä alkuperäiset) niin ongelmia voi helposti tulla kun möhnät lähtee uuden öljyn mukana kiertoon. Noh, olisko uusi suodatin tehnyt tehtävänsä vai vaan hyvällä tuurilla on ajeltu, koska mitään ongelmia vaihteistossa ei ole ollut. Saapa nähdä kuinka käy tällä kertaa. Tarkoitus avata öljypohja ja vaihtaa suodatin samalla. Saa putsattua ne magneetit mitä siellä pohjassa on ja näkee kuinka paljon niissä on poroa. Jos olis sitte tuolla tavalla vähän pidempi toimivuus vaihteistolla. Kokemusta ei löydy että jos ei olisi vaihtanut öljyjä, niin olisi vaihteisto hajonnut. Toki jos autoa ei aio pitää kuin hetken niin kai se noilla kilometreillä toimii ilman vaihtoakin sen aikaa. Ei nyt sinällään halpaa hommaa kun öljykin maksaa aikasta reippaasti ja sitä menee paljon.

johannes32

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.01.13 - klo:07:42
"ikuiset" tarkoittaa jotain laskettua vaihteistön käyttöikää, joka kuitenkin kasvaa kun öljyt vaihtaa. Googlaamalla löytyy aiheesta tietoa.. ja vaihdon tarpeesta mielipiteitä puolesta ja vastaan :)
Taitaa tiptronicin osalla öljynvaihto olla tyypillinen vasta kun laatikko alkaa jotenkin oireilemaan.. oletan että 115 tkm kohdalla ei vielä mitään hämminkiä ole?

Mitään ongelmia en ole laatikon toiminnassa huomannut. Ajattelin öljynvaihdolla ehkäistä tulevaisuuden mahdollisia ongelmia. Auto on tarkoitus pitää itsellä ja mielellään toimintakuntoisena vielä useampi vuosi.  :) Ajo on lähinnä kaupunkiajoa ja se taitaa käydä laatikon päälle enemmän, kuin tasainen maantieajo.

Netissä tosiaan on sekä kirjoituksia öljynvaihdon puolesta että vastaan. Eipä niistä ota oikein selvää!  :D Uskoisin kuitenkin, että jos työn tekee hyvin, eli huuhtelee kunnolla vanhat öljyt pois ja vaihtaa suodattimen, niin riski, että laatikkoon jäisi likapartikkeleita rikkomaan vaihteiston, on aika pieni. Tämä kokemus itsellä on siis teollisuusvaihteistoista.

PK-seudulla noita automaatteihin erikoistuneita pajoja näyttääkin olevan, mutta jos joku täältä tietää Pirkanmaan alueelta hyvän, niin vinkkejä otetaan vastaan!

vasara

Lainaus käyttäjältä: johannes32 - 05.02.13 - klo:00:40
Mitään ongelmia en ole laatikon toiminnassa huomannut. Ajattelin öljynvaihdolla ehkäistä tulevaisuuden mahdollisia ongelmia. Auto on tarkoitus pitää itsellä ja mielellään toimintakuntoisena vielä useampi vuosi.  :) Ajo on lähinnä kaupunkiajoa ja se taitaa käydä laatikon päälle enemmän, kuin tasainen maantieajo.

Netissä tosiaan on sekä kirjoituksia öljynvaihdon puolesta että vastaan. Eipä niistä ota oikein selvää!  :D Uskoisin kuitenkin, että jos työn tekee hyvin, eli huuhtelee kunnolla vanhat öljyt pois ja vaihtaa suodattimen, niin riski, että laatikkoon jäisi likapartikkeleita rikkomaan vaihteiston, on aika pieni. Tämä kokemus itsellä on siis teollisuusvaihteistoista.

PK-seudulla noita automaatteihin erikoistuneita pajoja näyttääkin olevan, mutta jos joku täältä tietää Pirkanmaan alueelta hyvän, niin vinkkejä otetaan vastaan!
Olettaisi, että nettikeskusteluissa kuvaillut ongelmat on johtuneet nimenomaan siitä, että laatikkoon on jäänyt hutiloidun öljynvaihdon jälkeen "likapartikkeleita rikkomaan vaihteiston". Kun homman tekee huolella niin varmasti saa laatikko lisää ikää.

Santtu123

Eilen huollon yhteydessä kyselin tiptronicin öljynvaihto hommasta.

1.8tsi ja 2.0tsi yhdessä oleviin tiptroniceihin pitää vaihtaa öljyt 60000km välein.
Kun se loota on normaalista tiptronicista poikkeava.
Nakuissa ja vanhemmissa FSI koneissa on eri lootat ja niihin ei tarvi vaihtaa öljyjä.

Eli itselläni tulee ens huollossa öljynvaihto ajankohtaseksi. Maksaa n. 230â,¬.

Tämän tiedon sain Lahden Autotalo Laakkoselta.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2


vasara

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 05.02.13 - klo:11:00
Eilen huollon yhteydessä kyselin tiptronicin öljynvaihto hommasta.

1.8tsi ja 2.0tsi yhdessä oleviin tiptroniceihin pitää vaihtaa öljyt 60000km välein.
Kun se loota on normaalista tiptronicista poikkeava.
Nakuissa ja vanhemmissa FSI koneissa on eri lootat ja niihin ei tarvi vaihtaa öljyjä.

Eli itselläni tulee ens huollossa öljynvaihto ajankohtaseksi. Maksaa n. 230â,¬.

Tämän tiedon sain Lahden Autotalo Laakkoselta.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
Tuohon hintaan Laakkosella lirutetaan vähän enimpiä öljyjä pois ja uutta tilalle. Ei huuhdella, ei vaihdeta suodatinta, ei puhdisteta puruja pois.

Ohessa öljynvaihto kuvia..
http://bd8ba3c866c8cbc330ab-7b26c6f3e01bf511d4da3315c66902d6.r6.cf1.rackcdn.com/AudiTiptronicInstall.pdf

johannes32

Onko 2.0 TSI eri kone, kuin 2.0 TFSI? Onkohan mulla vanha vai uus tippi  ???

Natte

Lahen Laakkosella ei ainakaan mulle puhuttu mitään Tipin öljynvaihdosta. Kyseessä siis ZF:n valmistama 6-v loota. Käsittääkseni tuo 60 tkm öljynvaihto koskee Multi- ja DSG-vaihteistoja. Näissä "perinteisissä" automaateissa ikiöljyt.

Mikey

#16
Mainittakoon taas kerran, että esim Bemari suoranaisesti kieltää öljynvaihdon niihin ZF- ja GM-automaattilaatikkoihin, joissa on ikiöljyt.

Jopa siinä mitassa, että huoltotöiden vuoksi laatikosta lasketut öljyt pitää Bemun ohjeistuksen mukaan kaataa takaisin laatikkoon ja tuoretta öljyä saa käyttää vain pinnankorkeuden säätöön.

Sivulla 7: http://www.bmwmotorsports.org/BMW_docs/transfund1.pdf

Santtu123

Lainaus käyttäjältä: Natte - 05.02.13 - klo:13:53
Lahen Laakkosella ei ainakaan mulle puhuttu mitään Tipin öljynvaihdosta. Kyseessä siis ZF:n valmistama 6-v loota. Käsittääkseni tuo 60 tkm öljynvaihto koskee Multi- ja DSG-vaihteistoja. Näissä "perinteisissä" automaateissa ikiöljyt.

En muista mikä tyyppinen toi oma loota on. Kun kyllä ne sen sano.

Jotain puhu että siinä on normaali tiptronic yhdistettyä momentti sydeemiin (ei mitään hajua itsellä asiasta).
Isompi ja monimutkaisempi kuon normi tiptronic.
Tohon oli niitten mukaan öljyt vaihdettu 60tkm ja 120tkm huolloissa.


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2


Natte

En mäkään tiedä Basun laatikon mallia. Liekkö sitten joku eri malli kun näissä rinkelipusseissa. Näähän on mallia ZF 6HP19. Bemmeissä sama, molemmissahan on kone pitkittäin. Tigussahan oli kans jotain tippiaskia käytössä, liekkö sama noissa Basuissa.

johannes32

Lainaus käyttäjältä: Natte - 05.02.13 - klo:15:46
En mäkään tiedä Basun laatikon mallia. Liekkö sitten joku eri malli kun näissä rinkelipusseissa. Näähän on mallia ZF 6HP19. Bemmeissä sama, molemmissahan on kone pitkittäin. Tigussahan oli kans jotain tippiaskia käytössä, liekkö sama noissa Basuissa.

Miten vaihdelaatikon mallin saa selville? Tarviiko loota purkaa vai saako sen selville esim. auton valmistenumeron avulla? Volvo oli tehnyt näppärän ohjelman nimeltä vadis, mistä löytyi kaikki auton tiedot valmistenumerolla.

johannes32

Itse itselleni vastaten: ilmeisesti loota on Aisin 09G

Santtu123

Tossa kattelin huoltovihkosesta että oma loota ois KGV.

Huolto-ohjelmassa lukee lisätyöt kohdalla:

60000km välein
ATF:n vaihto - vain Passat 1.8tsi ja 2.0tsi 6-vaihteisella automaattivaihteistolla.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2


Jodl

Tuli nyt suoritettua öljynvaihto tiptroniciin, eli: (huom, oli omatekoinen täyttölaite jolla saa pysymään >3L öljyä vaihteistossa vaikka auto ei käy)
1. Tyhjennystulppa auki ja vanha kura ulos, tuli noin 3,8L
2. Öljypohja irti ja suodatin vaihtoon ja toki uusi tiiviste öljypohjaan, nyt öljyä pois noin 5L yhteensä.
3. Öljypohja kiinni riistiin kiristellen kaikki 27kpl T-27 kärjellä. Ja laitoin vielä momenttiavaimella niks naks (eiks siinäkin ole momenttia riittävästi kun asentajan kyynerpää sanoo niks naks?)
4. Öljyn lauhduttimen letkuliitokset auki moottorin öljypohjan vierestä, sieltä lurahtaa vielä vanhaa pois muutama dl.
5. Lauhduttimen alaletku kiinni ja yläputkeen (siis kovaan putkeen) pätkä 15mm kirkasta letkua ja letkun pää läpinäkyvään kanisteriin.
6. Täyttötulpasta itsetehdyllä täyttölaitteella uutta öljyä vaihteistoon noin 7L.
7. Auto käyntiin ja käyttää noin 20s. Tässä ajassa tuolta lauhduttimen putkesta lykkäs noin 2L likaista vanhaa öljyä.
8. Täytetään uutta öljyä lisää 3L.
9. Auto taas käyntiin ja apumies (isukki) rääkymään, että nyt tulee suunnilleen kirkasta öljyä lauhduttimen putkesta. Kävin tuossa samalla vaihdekaaviota läpi että venttiileihin menisi uutta öljyä.
10. Lauhduttimen putket kiinni ja lisää öljyä vaihteistoon 1L (tässä vaiheessa öljy loppui).
11. Auto käyntiin ja käy hetken vaihdekaavioita läpi, että kaikki on ok ja lauhduttimesta tuli ilmat pois.

Seuraavat kohdat tarvii tehdä vielä eli

12. Lisää öljyä vaihteistoon auton käydessä niin, että alkaa puskea öljyä ulos täyttötulpasta. Nyt öljyä pitäisi olla tarpeeksi.
13. Omatekoinen täyttöadapteri irti ja tulppa kiinni.

Vaihdoin prosessin aikana myös jakohihnan, eli isompi kokonaishuolto tuli tehtyä. Eilisellä lyhyellä koeajolla ei ilmennyt mitään poikkeamia. Jäähdytysjärjestelmästäkin tuli varmaan luokkaa 5L nestettä pois ja laitoin uutta niin ei ainakaan vielä ole tarvinnut ilmata millään tavalla. Lämmöt pysyy juuri kohdallaan. Taitaa kone automaatti-ilmata itsensä.

Suosittelen hankkimaan >15L vaihteistoöljyä, jos aikoo tuolla tavalla "huuhdellen" vaihtaa. 11L ei näemmä riitä tai en ole varma riittävyydestä. Ulos tuli rohki 10L ja siinäkin taisi olla jo vähän uutta mukana, vaikea sanoa. Väittäisin kuitenkin, että lähes koko öljytilavuus on vaihtunut. Luulis olevan parempi kuin se, että vaihtaa vaan tuon 5L ja vanhaa jää about saman verran. Tulevat km osoittaa, menikö kaikki nappiin. Ei ainakaan eilen leikannut kone kiinni, tai lasahtanut vaihteisto, et jotain tuli tehtyä oikein.

Jos piikkiä saa laittaa niin miksi geomanin "huuhtelu pitää teetättää ammattikorjaamossa"? Tekeekö ne sen siellä jotenkin erityisen paremmin vai?

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 03.07.14 - klo:11:08

Jos piikkiä saa laittaa niin miksi geomanin "huuhtelu pitää teetättää ammattikorjaamossa"? Tekeekö ne sen siellä jotenkin erityisen paremmin vai?

Hyvin olet suorittanut, minulla on vaan pelitaito loppunut kun teen työt auton ollessa matalien pukkien varassa.

Jodl

Juu, no tuossa kohtaa sellainen täyttölaite kuin itsellä on olis aika käytännöllinen. Yksinkin homma toimii kun on riittävän pitkät letkut, esim. tuolta lauhduttimen putkesta. Saa samalle puolelle autoa kaiken tarpeellisen ja pääsee kontrolloimaan hommaa. Apuri on myös hyvä.

Ja joo, itsellä on tullut hankittua saksinosturi. On säästänyt hintansa ainakin pariin kertaan ja kuinka paljon helpompaa kaikenlaisten huoltojen ja korjausten teko on.
Tietty tarvii tilan mihin laittaa tuo pystyyn, että kaikille ei onnistu (ainakaan pikkurahalla).

JPP_78

Täällä löytyy tuollainen 2000 vuosimallia oleva Passatin tiptronic laatikk,o jolla ajettu 492.000 eikä mitään tietoa milloin on öljyt vaihdettu, jos koskaan kesällä lisättiin kaverin kanssa sinne alakautta noin litra öljyä kun auto oli pukkien varassa, mitään ongelmia ei ole ollut ja hyvin on pelittänyt toistaiseksi. Nyt tosin miettinyt tuota öljynvaihtoa ja mietinkin miten se kannattaisi tehdä, eräällä korjaamolla asentaja kertoi että on vaihtanut ne öljyt lauhduttimen letkujen kautta...toisesta vanhaa pois ja toisesta uutta sisään kunnes on kirkasta...En muista tarkkaan miten selitti sen onnistuvan.
Mietin että uskaltaisiko tiputtaa alakautta öljyjä pois ja öljypohjaa irroittaa, kun tuossa laatikossa ei ole täyttöputkea vaan kaikki tehdään sen tyhjennysropun kautta, ja jos sieltä 5 litraa tulee pois, niin ehtiikö täyttään sen 5 litraa alakautta kun auto on käynnissä, koska eikös tuo täyttö/lisäys tehdä nimenomaan käynnissä? Tuollainen Jodlin mainitsema täyttölaite olis tässä tapauksessa erittäin  kätevä.

harald73

Tuossa kun vaihdatin öljyt (BG -öljynvaihto) omaan tippilaatikkoon, suosittelivat seuraavaa vaihtoa kun 80tkm edellisestä vaihdosta tulee täyteen. Vaihtovälisuositus siis 80tkm Tiptronic laatikolle, ei auton elinikä, kuten valmistaja ilmoittaa.

Kuullostaa tuo 80tkm paremmalta vaan liekö turhan usein, kun itsekin ajoin sen 140tkm ennen ekaa vaihtoa, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt???

aimoek

#27
Octavia 1,6 MPI, -06, 6V Tiptronic tyyppi HTN eli 09G, ajettu 115000 km, vaihdettiin laatikon öljyt "vanhaan tyyliin", kun eivät löytäneet sopivia reikiä BG-öljynvaihtoon. Meni normiöljyä sitten vain 4 litraa, suodattimen vaihtoivat ja muuten putsailivat. Osat ja öljy 116â,¬ ja työ n.2,5 h 140â,¬. Tulihan noin satasta halvemmaksi kuin ajateltu BG-vaihto. Samalla varmistui että loota on luotettava momentinmuuntimella varustettu eikä uudempia vain hyvällä tuurilla toimivia.
Öljy oli "käytetyn näköistä", eikä metallia ollut magneetissa. Seuraava vaihto kait lähempänä seuraavaa sataatuhatta, eli ajollani joskus kymmenen vuoden päästä jos luoja ja lääkäri vielä suo. Nyt vain seuraillaan miten vaihteisto käyttäytyy, ekalla 10 km ajolla joteski tuntuu pehmeämmältä, vaikka ei nykässyt ennenkään kuin harvoin ja vähän kylmänä tallista peruuttaessa.
Ollut:Vespa 250 ja 80cc, Opel Olympia, Opel Rekord, AutoUnion 80, Taunus 17M, Y-Cortina, Lada, Ford Transit, 3XWartburg, Mersu -89, Skoda Fabia HB-03 A(uusi), Skoda Fabia Combi-06 A(uusi), Hyundai Tucson-06.Nyt: Skoda Octavia 1,6 HB Elegance A-06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy