Alhambran polttoainekäyttöinen lisälämmitin

Aloittaja Pnorman, 26.01.13 - klo:10:39

« edellinen - seuraava »

Pnorman

Hei,

Olen uusi jäsen tällä foorumilla enkä osannut vielä etsiä vastauksia, joita varmasti löytyisi kysymykseeni.

Olen siirtymässä toisen kerran elämässäni VAG-konsernin tuotteen omistajaksi sitten VW Golfin vm. 84. Nyt on tulossa 2012 mallin esittelykäytössä ollut Alhambra Style TDI 140hv. Oli kyllä hieno ajokokemus.

Useimmissa uusissa Alhambroissa on käsittääkseni vakiona "polttoainekäyttöinen lisälämmitin". Olin olettanut, että tämä lämmittää moottorin ja pääsen sähkötolpan kirouksesta pois. Automyyjä kuitenkin totesi, ettei tässä siitä ole kyse, vaan "lämmityslaite alkaa puhaltaa lämmintä nopeammin", ja tarvitaan webasto. Hmm....

Päivä oli melkoista hässäkkää eri autoja kokeiltaessa enkä asiaa miettinyt tarkemmin, ja tulin sitten varanneeksi ajan Webaston asennukselle tarvikeliikkeeseen. Illalla sitten alkoi mietityttää, että mikä tuo vakioasennettu laite sitten onkaan. Meneekö toiminnot päällekkäin, ostanko webaston turhaan? En välttämättä tarvitse saunankuumaksi esilämmitettyä matkustamoa, tärkeintä on välttää kylmäkäynnistykset.

Kiitos avustanne!

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: Pnorman - 26.01.13 - klo:10:39
Hei,

Olen uusi jäsen tällä foorumilla enkä osannut vielä etsiä vastauksia, joita varmasti löytyisi kysymykseeni.

Olen siirtymässä toisen kerran elämässäni VAG-konsernin tuotteen omistajaksi sitten VW Golfin vm. 84. Nyt on tulossa 2012 mallin esittelykäytössä ollut Alhambra Style TDI 140hv. Oli kyllä hieno ajokokemus.

Useimmissa uusissa Alhambroissa on käsittääkseni vakiona "polttoainekäyttöinen lisälämmitin". Olin olettanut, että tämä lämmittää moottorin ja pääsen sähkötolpan kirouksesta pois. Automyyjä kuitenkin totesi, ettei tässä siitä ole kyse, vaan "lämmityslaite alkaa puhaltaa lämmintä nopeammin", ja tarvitaan webasto. Hmm....

Päivä oli melkoista hässäkkää eri autoja kokeiltaessa enkä asiaa miettinyt tarkemmin, ja tulin sitten varanneeksi ajan Webaston asennukselle tarvikeliikkeeseen. Illalla sitten alkoi mietityttää, että mikä tuo vakioasennettu laite sitten onkaan. Meneekö toiminnot päällekkäin, ostanko webaston turhaan? En välttämättä tarvitse saunankuumaksi esilämmitettyä matkustamoa, tärkeintä on välttää kylmäkäynnistykset.

Kiitos avustanne!
Vakiona automaattiohjattu polttoainekäyttöinen lisälämmitin, joka ei sisällä kauko-ohjainta ja ajastinta.
Tuo toimii ajonaikana vain, jos haluaa esilämmittää joutuu hankkimaan lisävarusteena:

Alhambran hinnastosta löytyy "Polttoainekäyttöinen seisontalämmitin kellolaitteella ja kaukosäädöllä" oleva lisävaruste.
Sharan hinnastossa Polttoainekäyttöinen lisälämmitin.Kauko-ohjain ja ajastin.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

qwe

Lisälämmittimiä asentavat yritykset asentavat myös jälkikäteen kelloja ja/tai kauko-ohjaimia.
Valitetavasti näiden jälkiasenteisten ohjainten toiminta ei ole yhtä viisasta kuin tehdasasenteisten ohjainten.

Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Pnorman

Kiitos vastauksistanne.

Näyttää siltä, että asennetaan vaan se webasto eikä yritetäkään laajentaa vakiolämmittimen käyttöä. Ei välttämättä kannata edes rahallisesti.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Pnorman - 26.01.13 - klo:12:50
Kiitos vastauksistanne.

Näyttää siltä, että asennetaan vaan se webasto eikä yritetäkään laajentaa vakiolämmittimen käyttöä. Ei välttämättä kannata edes rahallisesti.

No joo, mutta jos autossa jo on yksi webasto, niin minnehän se toinen mahdetaan asentaa ::)

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: PTG - 26.01.13 - klo:12:58
No joo, mutta jos autossa jo on yksi webasto, niin minnehän se toinen mahdetaan asentaa ::)
Kyllähän sinne toisenkin Webaston (tmv. tuotteen) VOI asentaa, mutta ei siinä tuon kokoluokan autossa järkeä ole... Kenties siellä liikkeessä kannattaisi asennuttaa vain sen alkuperäisen lämmittimen esilämmityskäytön mahdollistava kello- tai kaukosäädinsarja. Joka tosin saattaa maksaa liki saman verran jälkiasennuksena, kuin varsinainen lisälämmitinkin :(

Pnorman

qwe

Lainaus käyttäjältä: Pnorman - 26.01.13 - klo:15:04
Jaham juu.....yhteys siis Vag-huoltoon....

Voihan sitä kysyä vag huollosta, mutta Tiguun laakkosmurskaamo antoi lähes 2000â,¬ kalliimman hinnan kuin Autoextra  Telestart T100 HTM ohjaukselle.
VV auton marmorilta ei saanut oikein mitään tarjousta.
Tämä 2010 vuoden lopulla.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

mc_bustling

Moi Kaikille ....
Heitän lisää tavara soppaan  :)

Tästä mielipiteestä kysyisin avoimesti miksi:
lainaus: "Valitetavasti näiden jälkiasenteisten ohjainten toiminta ei ole yhtä viisasta kuin tehdasasenteisten ohjainten." mistä moinen mielipide?

Itse polttoainetoimisen lämmitintä ohjataan auton can väylästä tai sitten vaan lämmittimelle annetaan tieto ulkolämpötilasta ja siitä että auto käy. Itse lisälämmittimen ohjelma sitten
päättää toimiiko lisälämmitys vai ei.
Alkuperäisessä kellosarjassa ei muistaakseni täydy muistaa säätää lämmön pyytöä "HI" asentoon ja puhallusta tuulilasille/jalkoihin.

Itse olen valinnut asennettavaksi Webaston laajennussarjan ja Webaston kännykkäohjaimen (en lähelläkään marmoritiskiä). Hintaa tuolle kokonaisuudelle taisi tulla 800 €?
... Ja tuon laajennuksen voi suorittaa missä tahansa Webaston asennuspisteessä.
Kustannuksia ei tuosta tullut lisäksi kun androidin appista ja gsm liittymästä.
Hauskan jipon on VAG ja Webasto keskenään tehneet, lämmittimen ohjelma pitää päivittää kertakäyttöisellä usb-suojausavaimella.

Hauskuus siinä että lämmitintä voi käyttää vaimo ja minä. Lisäksi auton kojetaulussa ei ole mitään suomalaisen asennusliikkeen tekemiä ylimääräisiä reikiä.
Ei tarvitse avainten mukana roikottaa kauko-ohjainta. Ja toiminta sädehän tuolla on sama kuin gsm verkon.

Omassa Alhambrassa pitäisi vielä stereot päivittää, onko kukaan teistä jo päässyt kokeilemaan tuota Kenwoodin vag:n laitteeseen tarkoitettua multimedia soitinta?

Pnorman

Asiat selkenevät pikkuhiljaa. Aika on alunperinkin varattu esilämmityssarjan asennukselle, tuli kommunikaatiossa katkos välikäsien kautta....

Kiitos kaikille vastauksista.

qwe

Lainaus käyttäjältä: mc_bustling - 26.01.13 - klo:18:19

Tästä mielipiteestä kysyisin avoimesti miksi:
lainaus: "Valitetavasti näiden jälkiasenteisten ohjainten toiminta ei ole yhtä viisasta kuin tehdasasenteisten ohjainten." mistä moinen mielipide?

Jälkiasenteiset ohjauslaitteet ei ymmärrä säätää climatronicia, eli lämmitysteho ja asetukset on se mikä on jäänyt autoon sammutushetkellä "päälle."
Esim Tigussa:
Kun asettaa ennen moottorin sammutusta lämmityksen HI  ja huurteenpoiston päälle niin likimäärin  -10°C pakkasella 20min lämmityksellä sisällä on n.+20°C  ja moottori yli 50°C astetta auton mittarin mukaan. 
Em. kun auto on likimääriin yhtä kylmä kuin ulkoilma.
Jos unohtuu normaaliin auto-asentoon niin ohjaamo on kylmä ja lasit jäässä.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

mc_bustling

ahhh...
nyt hokasin  :D
Itse oppisin muutamasta "kylmästä" aamusta kääntää hanikat kaakkoon ennen sammutusta.

Uskoisin sen toimivan kun vaan lämmittimen valmistajat tai maahantuojat viitsisivät katsoa tuota erwinin kytkentä kaavioita.
Audin climatronicissa on tuo lisälämmittimen ominaisuus valmiina. VCDS:llä kyllä täytyy käydä kutittamassa muutama
arvo toiseksi. Jos auto tulee alkuperäisellä lämmittimen kellolla niin climatronicon sama kuin vaan pelkällä lisälämmittimellä
tuleva auto.

atte76

Terve.
Tänään kävin tilaamassa uuden Alhambran. Varustelistassa oli mielestäni sen verran kova hinta tuolle Webaston ohjainsarjalle kaukodäädöllä, että jätin sen raksimatta. Haluaisin siihen Remuc-etäohjauslaitteen ja Defan akkulaturin. Riittäiskä tohon 4A laturi vai pitäiskö ottaa 10A. Missä kannataisi asennuttaa yllä olevat härpättimet Pirkanmaalla?
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 170 2012.
Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 140 2013.
Seat Leon ST 1.5 TGI 2019.

jplindst

Itsekään en raaskinut ottaa webaston kaukosäätöä Ahambraan. Törmäsin sen sijaan tällaiseen pakettiin: http://car-chief.de/en/Heater-Upgrade/Seat-Alhambra-7N-Heater-Upgrade.html

Jos itse asentaisi niin aika kohtuulliseen hintaan saisi ajastimen ja/tai GSM ohjauksen. Onko kokemusta ko kilkkeistä? Jos oikein ymmärsin niin tuon pitäisi osata ohjata myös climatronicia.

niksa

Varmista ensin, että facelift mallin lämmitin ei ole vaihtunut uudempaan.

Pre-facelift tarvitsee wbus-piuhan lämmittimeltä ohjaamoon, ohjainlaitteen (kello, gsm, kauko), pulssireleen climan puhaltimen pyörittämiseen.

Mutta... Ainakin pre-facelift webasto tt-v pitää ohjelmoida uudestaan, jotta se tottelee wbus-käskyjä. Oletussoftalla vain vw-väylä toimii. Se softa maksaa muistaakseni mukavasti.

Ja nämä jälkiasenteet eivät osaa kääntää puhallusta ja lämpöä lasille. Puhallin vain pörisee ja ohjaus, sekä lämpimän ja kylmän ilman suhde jää juuri siihen, mitä olivat autoa sammuttaessa. Eli lämmin auto saattaa tarkoittaa hyvin haaleaa lämpöä vaikkapa jalkatilaan.

Koska näitä facelift-malleja ei kauheasti ole, pyydä myyjältä tarjousta jälkiasennuksesta ja erittely mitä siinä tarvitaan. Siinä sulle sitten ostoslistaa, jonka avulla hommaa kilpailuttaa.

JoLah

Lainaus käyttäjältä: niksa - 13.10.15 - klo:23:16
Varmista ensin, että facelift mallin lämmitin ei ole vaihtunut uudempaan.

Pre-facelift tarvitsee wbus-piuhan lämmittimeltä ohjaamoon, ohjainlaitteen (kello, gsm, kauko), pulssireleen climan puhaltimen pyörittämiseen.

Mutta... Ainakin pre-facelift webasto tt-v pitää ohjelmoida uudestaan, jotta se tottelee wbus-käskyjä. Oletussoftalla vain vw-väylä toimii. Se softa maksaa muistaakseni mukavasti.

Ja nämä jälkiasenteet eivät osaa kääntää puhallusta ja lämpöä lasille. Puhallin vain pörisee ja ohjaus, sekä lämpimän ja kylmän ilman suhde jää juuri siihen, mitä olivat autoa sammuttaessa. Eli lämmin auto saattaa tarkoittaa hyvin haaleaa lämpöä vaikkapa jalkatilaan.

Koska näitä facelift-malleja ei kauheasti ole, pyydä myyjältä tarjousta jälkiasennuksesta ja erittely mitä siinä tarvitaan. Siinä sulle sitten ostoslistaa, jonka avulla hommaa kilpailuttaa.

Jälkiasenteisessa pitää kääntää itse, mutta ei ongelma mielestäni. Kylmillä ulkolämpötiloilla asetukset ovat normaalistinkin aika kuumalla yleensä lasille puhaltaa.

Ja kukaan järkevä myyjä ei anna erittelyä, sehän olisi ihan typerää. Varsinkin jos erikseen vaatii...
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy