III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Lapa

Kiitos nopeista vastauksista. Täytynee pistää sähköpenkki tilaukseen maanantaina.

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 12.10.13 - klo:20:37
Minulla on nyt 12tkm uudella 1,4 TSI LB man. Oculla takana. Long term kulutus kävi jo välillä 5,1:ssä mutta on nyt 5,5, kun on ollut aika paljon motariajoa. Kaupunkiajoa ei vastaavasti minulle tule juuri ollenkaan. Ja vakkarilla ajetaan koko ajan mittarivirheellä korjattua laillista nopeutta. Kunhan talvinopeudet alkaa, tulee kulutus putoamaan!
Nuo on kyllä uskomattomia lukemia!  Kesärenkailla ensimmäisten 2000km keskikulutus minulla oli 6.4l ja talvikumeilla näyttäisi ajot menevän 5.9 litralla. Minulla tulee aika sekalaista ajoa ja pidemmän ajan keskinopeus on muistaakseni siinä 50km/h.  Olen ihan tyytyväinen näihinkin lukemiin, sillä noihin on päästy ihan normaalilla ajosuorituksella. Kyllähän tuota lukemaa saisi tiputettua, kun alkaisi ajelemaan moottoritiellä 80km/h ja kaasulla pilkkimään taloudellisuusajoa - ei vaan jaksa harrastaa moista. Mukautuva vakkari päällä mennään aina kun mahdollista.

Täältäkin +1 sähköpenkille! Ihan ehdoton varuste, jos haluaa enemmän reisi- ja ristiseläntukea. Muistipaikat on toki myös plussaa ;) .

oranki

"Onkos kukaan hommannut ylimääräistä kaukosäädintä tuolle (ilmeisesti vain yksi tulee mukana), eli maksoiko marmorilla niin paljon, että kannattaa metsästää muualta?"

Maksaa marmorilla 160 - 180 â,¬ riippuen siitä kauanko viitsii tinkiä. Tehtaalta tulee yksi kpl Skodan logolla, toisessa lukee "Webasto". Muuten on ihan samanlainen. Aika hintava koko Webastoon verrattuna, mokoma nappula.
Octavia muuten tulee kahdella "kauko-ohjausvirta-avaimella", monet automerkit ja mallit tulevat yhdellä (esim. Rapid).

livejungle

Kuinka pitkälle tehdaswebaston kauko-ohjain teoriassa kantaa?
ja tuleeko kauko-ohjaimeen joku merkki siitä että auto on vastaanottanut käskyn?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 13.10.13 - klo:10:09
ja tuleeko kauko-ohjaimeen joku merkki siitä että auto on vastaanottanut käskyn?

Teoriassa kantama lienee jossain kilometrin tuntumassa. Jos kalikka on samanlainen kuin Superbissa niin kyllä siinä merkkivalo on, muistaakseni se vilkkuu silloin kun lämmitys on päällä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

bro2

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 13.10.13 - klo:10:13
Teoriassa kantama lienee jossain kilometrin tuntumassa. Jos kalikka on samanlainen kuin Superbissa niin kyllä siinä merkkivalo on, muistaakseni se vilkkuu silloin kun lämmitys on päällä.

Räsää tilatessa, myyjä näytti webaston kapulaa ja siinä oli merkkivalo. Vihreällä valolla on viesti mennyt perille, punaisella ei.
Skoda Octavia RS plug-in hybrid 2021
VW Polo R WRC 2014

Ex: Octavia III RS TDI DSG Liftback

Taky

Teoriassa kantama lienee jossain kilometrin tuntumassa.

Ja käytännössä muutaman sata metriä avoimessa maastossa - kaukon patterin kunto myös vaikuttaa radikaalisti kantamaan, loppusuoralla oleva patteri antaa kantamaan satakunta metriä. Itsellä patteri vaihtui kerran talvessa, käyttöä muutamia kertoja/vrk.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

vetu

Leasing auton vaihto alkaa olla ajankohtaista. Olen harkinnut Octavia HB Elegance 1.4 TSI DSG hankintaa. Seuraavat lisävarusteet ovat tällä hetkellä ehdolla:
- Polttoainet. lisälämmitin
- Vetokoukku
- Driving mode selection?
- Mukautuva vakionopeuden säädin?

Driving mode selection ja Mukautuva vakionopeuden säädin: Onko näistä käytännössä (niin paljon) hyötyä, että kannattaisi hankkia?

Entä tuleeko mieleen muita ns. pakollisia lisävarusteita?

P. Laaja

Jos lähtisin järkikäyttöautoa hankkimaan, ottaisin jotakuinkin saman setin.

Jos ajat pidempää matkaa, testaisin sporttipenkkejä tai vaihtoehtoisesti sitä, saatko sähkösäätöisellä kuljettajan istuimella paremman ajoasennon. Jälkimmäisessä muistaakseni oli jonkin sortin kallistuksen säätö, mikä mahdollistaa hiukan lisää mukauttamista itselle sopivaksi. Tietenkin se myös on suureksi hyödyksi, jos useampi kuin yksi ajaa säännöllisesti.

Mukautuvasta vakkarista pidempään kokemuksia hankkineelta olisi kiva kuulla, miten oleelliselta se tuntuu muutaman muukauden käytön jälkeen. Ainakin koeajossa Turun motarilla ja Kehä II:lla melko vilkasliikenteiseen aikaan se tuntui erittäin hyödylliseltä.

Lainaus käyttäjältä: vetu - 13.10.13 - klo:12:54
Leasing auton vaihto alkaa olla ajankohtaista. Olen harkinnut Octavia HB Elegance 1.4 TSI DSG hankintaa. Seuraavat lisävarusteet ovat tällä hetkellä ehdolla:
- Vetokoukku

Driving mode selection ja Mukautuva vakionopeuden säädin: Onko näistä käytännössä (niin paljon) hyötyä, että kannattaisi hankkia?

etma

Webaston kauko-ohjaimen merkkivalot auton käyttöohjeen mukaan:

Radiokauko-ohjaimen merkkivalo näyttää näppäimen painalluksen jälkeen
käyttäjälle seuraavia palautetietoja:

Palaa noin 2 sekuntia vihreänä. Lisälämmitys on kytketty toimintaan.

Palaa noin 2 sekuntia punaisena. Lisälämmitys on kytketty pois toimin nasta.

Vilkkuu noin 2 sekuntia hitaasti vihreänä: Signaalia lämmityksen päälle kytkemiseksi ei otettu vastaan.

Vilkkuu noin 2 sekuntia nopeasti vihreänä: Lisälämmityksen käyttö on estetty,
esim. polttoainesäiliö on melkein tyhjä tai lisälämmitysjärjestelmässä on vika.

Vilkkuu noin 2 sekuntia punaisena: Signaalia lämmityksen lopettamiseksi
                ei otettu vastaan.

Palaa noin 2 sekuntia oranssina, sitten vihreänä tai punaisena: Paristo on lähes tyhjä, toimintaan/pois toiminnasta -signaali on kuitenkaan vastaanotettu.

Palaa noin 2 sekuntia oranssina, sitten vilkkuu vihreänä tai punaisena: Paristo on lähes tyhjä, toimintaan/pois toiminnasta -signaalia ei vastaanotettu.

Vilkkuu noin 5 sekuntia oranssina: Paristossa on virtaa, mutta toimintaan/pois toiminnasta -signaalia ei vastaanotettu.

zobuli

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 13.10.13 - klo:10:09
Uskon että Webasto on samanlainen kuin Superbissa, ja siinä se toimii näin:
Kaukosäätimestä painaa On nappulaa ja jos vihreä valo syttyy palamaan, niin webasto lähti päälle.  Jos punainen valo palaa(vai vilkkuiko se...) niin webasto ei lähde päälle, esimerkiksi liian vähän polttoainetta tai auton akussa liian vähän virtaa. Kaukosäätimen Off nappulasta saa weban pois päältä ja tästä merkkinä punainen valo. Jos kaukosäätimessä syttyy keltainen valo vilkkumaan, niin se tarkottaa että signaali ei ole mennyt perille. Joitakin muita vilkkumerkkejä oli, en muista ulkoa miten ne meni. Mutta tyyliin jos vihreä valo vilkkuu niin webasto lähti päälle mutta kaukosäätimen paristossa vähän virtaa jäljellä jne.

Itse asun rivitalossa, ja parkkipaikka on talon toisessa päädyssä. Matkaa sinne on arviolta vajaat 100 metriä. Neljä asuntoa on parkkipaikan ja minun asuntoni välissä, eli melko paljon seiniä ja esteitä. Hyvin on kaukosäädin toiminut. Työpaikalla on muutama sata metriä parkkipaikalle esteetöntä matkaa ja hyvin ottaa signaalin sinne.

edit: jaahas, etma kerkesikin laittaa jo merkkivalot. Turhaan kirjottelin  ::)
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

Occux

Lainaus käyttäjältä: TTO - 13.10.13 - klo:00:19
Sähköpenkin säädöt taitavat olla monipuolisemmat. Ristiseläntukea voi säätää myös pystysuunnassa ja korkeutta erikseen penkin etu- ja takareunasta. (jälkimmäisestä erosta en ole varma).
Mondeossa tuo takareunasta säätö hoitui niin, että korkeutta voi säätää ja penkin kallistusta voi säätää. Eli käytännössä sama asia. Luulisi logiikan olevan saman tapainen muissakin autoissa. Eli erillistä takareunasta säätöä ei tarvita, kun penkin kaltevuus säätyy.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Ouzi

Katselin lisävaruste listaa ja täälläkin oli puhetta et sport alusta sisältää XDS tasauspyörästön lukon. Niin mistäköhän alkaen se on sitten mukana ? Omani tilasin elokuussa

Guido

Lainaus käyttäjältä: oranki - 13.10.13 - klo:08:57
Maksaa marmorilla 160 - 180 â,¬ riippuen siitä kauanko viitsii tinkiä.

Minä tilasin toisen VAG Webaston kaukosäätimen Ebayn kautta, myyjänä näyttää olleen Car Autoteile Czuba Arkadiusz Puolassa ja hinta postikuluineen oli 34 â,¬.

Sellainen pikku "virhe" tuossa on, että siinä on VW:n logo. Ei kuitenkaan haittaa minua millään tavalla ja toimii yhtä hyvin kuin auton mukana tullut Skoda-logolla varustettu.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 13.10.13 - klo:16:22
Katselin lisävaruste listaa ja täälläkin oli puhetta et sport alusta sisältää XDS tasauspyörästön lukon. Niin mistäköhän alkaen se on sitten mukana ? Omani tilasin elokuussa
Niin ehdottomasti ocun kaikki mallit vaatisivat xds:n. On sen verran kevyt keula, että kyllä sutiin 225/45 17:silla. Itse en ole ehtinyt perehtyä aiheeseen ja kunnolla kokeileen mutka teitä!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

tapanixxx

En tiedä onko teille tämä jo tuttu linkki, mutta laitan tässä linkin uuden Octavian käyttäjän käsikirjaan.

http://ws.skoda-auto.com/OwnersManualService/Data/fi/Octavia_5E/05-2013/Manual/Octavia/A7_Octavia_OwnersManual.pdf

Hyvä asia on että nämä löytyy netistä.

livejungle

Kiitos webasto vastauksista.

Uusi kysymys. Skodan rakenna auto laskuri näyttää Sport packille hinnaksi 0â,¬
Mitä se oikeesti maksaa?

Sport Pack sisältää lisävarusteluettelon mukaan:
-Driving Mode selection
-Sunset tummennukset
-Golus vanteet 18"
-Sport Alusta ja XDS tasauspyörästön lukko

Timmu

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 13.10.13 - klo:19:45
Kiitos webasto vastauksista.

Uusi kysymys. Skodan rakenna auto laskuri näyttää Sport packille hinnaksi 0â,¬
Mitä se oikeesti maksaa?

Sport Pack sisältää lisävarusteluettelon mukaan:
-Driving Mode selection
-Sunset tummennukset
-Golus vanteet 18"
-Sport Alusta ja XDS tasauspyörästön lukko

Autoveroton SVH

Ambitioniin 725
Elegance 490

Tuolta löytyi:
http://www.skoda.fi/files/pdf/Uusi_Skoda_Octavia-lisavarustehinnasto.pdf?timestamp=14102013_94332

livejungle

1.4TSI koneella tuo sport pack maksaa 625â,¬. Varmistin myyjältä..
Erikseen raksittuna nämä tulevat maksamaan: 925â,¬
Driving Mode selection 116â,¬
Sunset tummennukset 177â,¬
Golus vanteet 18" 465â,¬
Sport Alusta XDS 159â,¬
=925â,¬

Huppe

Minulla ei taida olla XDS:ää kun auto tilattu jo huhtikuussa ja ollut allakin jonkin aikaa?
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

livejungle

Huonosti nukutun yön jälkeen lopultakin nimi paperissa. Huh kylläpä helpotti. Viikko mennyt sumussa näitä räpläten.
Kiitokset kaikille neuvoneille ja minua opastaneille.
Leonia minulle ei sit kuitenkaan tullut. Halpa tehdaswebasto ja jälleenmyyntiarvo ratkaisi pelin Octavialle.
Vaikka jossain kommentissani perus Elegancen koeajon jälkeen puhuin, etten sport alustaa taikka sport istuimia ottaisi, koska normipenkit ja perusalusta ovat ihan hyvät. Ne nyt kuitenkin otin, koska perustalusta vaatii minusta ulkonäöllisesti madallusta ja sport penkki on niin makeen näköinen. Taitaa olla sama kuin RS:ssä ilman nahkoja, ja ainakin se oli ihan hyvä istua. Onhan tuossa nykyisessäkin ne..
Eli tämmöisessä lukee nyt sitten nimi paperissa. Toimitus alustava tammi-helmi, mutta tulee sitten kun tulee.

Octavia Combi 1.4TSI 103kw DSG7 Elegance
Väri: Candy White

Sport Pack:
-Sport alusta ja  XDS-tasauspyörästön lukko -15mm
-Driving Mode selection
-Sunset tummennukset
-18" Golus vanteet

Dynamic Pack (Black Dynamic Grey):
-Sport etuistuimet
-Kynnylistat
-Nahkainen monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet) + Tiptronic- vaihteenvalitsimet
Myyjä selvittää onko mahdollista ottaa rattivaihteilla pienestä lisärahasta.

Muut varusteet:
-Canton Sound System - 9 kaiutinta, subwoofer ja digitaalinen taajuuskorjain
-Intelligent Parking Distance Assistant - Ã,,lykäs pysäköintitutkajärjestelmä (Pysäköintitutkat edessä ja takana, etäisyysnäyttö radiossa)
-Polttoainetoiminen matkustamon lisälämmitin kauko-ohjaimella
-Irroitettava vetokoukku
-16" alut talvirenkaina Hakka8

Lisävarusteita tuli vähän enemmän kuin olin uumoillut, mutta itsellenihän sen ostan. Eipä tarvitse jossitella pitoaikana ja halpojahan nuo on.
Ainut asia joka jäi harmittamaan on tuo Columbus navin todella kova hinta. Se olisi hieno, mutta mielestäni todella ylihinnoiteltu. Amundsen navi taas vähän kuppanen ja hintaa on silläkin..

Huppe

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 14.10.13 - klo:10:50

Dynamic Pack (Black Dynamic Grey):
-Sport etuistuimet
-Kynnylistat
-Nahkainen monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion ja puhelimen säätimet) + Tiptronic- vaihteenvalitsimet
Myyjä selvittää onko mahdollista ottaa rattivaihteilla pienestä lisärahasta.

Selvittää? Mistä? Lisävarustehinnastosta? Minä helpotan hieman, koodi: PLX

http://www.skoda.fi/files/pdf/Uusi_Skoda_Octavia-lisavarustehinnasto.pdf

livejungle

Sitä minäkin puhuin että tuon varustehinnaston mukaan pitäisi onnistua. Että eiköhän se sitten onnistu..

vetu

Eikö kenelläkään ole mukautuvaa vakkaria ja pidempiaikaisia kokemuksia siitä?

Huppe

Lainaus käyttäjältä: vetu - 14.10.13 - klo:18:46
Eikö kenelläkään ole mukautuvaa vakkaria ja pidempiaikaisia kokemuksia siitä?

Reilu neljä vuotta oli. Onhan siinä puolensa ja haittansa. Hitaammista mennään pääsääntöisesti ohitse täällä maaseudulla joten aika turhake itselleni ja piippaus ja jarruttelu lähinnä ärsyttää. Jonossa junnatessa oiva varuste.

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 14.10.13 - klo:19:13
Reilu neljä vuotta oli. Onhan siinä puolensa ja haittansa. Hitaammista mennään pääsääntöisesti ohitse täällä maaseudulla joten aika turhake itselleni ja piippaus ja jarruttelu lähinnä ärsyttää. Jonossa junnatessa oiva varuste.

Saakos tuon mukautuvan vakionopeussäätimeen toimimaan tarvittaessa vain perinteisesti, ilman jarrutteluja tms?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 15.10.13 - klo:00:38
Saakos tuon mukautuvan vakionopeussäätimeen toimimaan tarvittaessa vain perinteisesti, ilman jarrutteluja tms?

Saa.

psxgamer

Kun olen Ocu Räsässä tuota adaptiivista vakkaria testannut niin olen itselleni sen pakkohankinnaksi kokenut. Hintakin on hemmetin edullinen, tuskin löytyy markkinoilta halvempaa adaptiivista vakkaria mistään. Aivan ehdoton ajaessa kehäteillä ruuhkassa tai maantiellä pitkiä lenkkejä. Ainoastaan puutteet ruuhka-ajossa (ajaa auton sammuksiin asti, muttei pidä paikallaan sekä ei käynnisty heti uudelleen matalissa nopeuksissa) ja omituisesti toimiva tilanne nopeassa pysähtymisessä maantiellä (edessä oleva auto pysähtyi nopeasti, vakkari ei pysähtynyt tarpeeksi nopeasti vaan alkoi ulvomaan Front Assistilla) jättivät vähän toivomisen varaan. Esim. Volvoissa vakkari toimii vissiin täydellisesti ruuhka-ajossakin ja sisältää muitakin herkkuja, kuten jalankulkija tunnistuksen. Noh, kaikkea ei voi tällä hinnalla saada.

Onko tuo vakkarin tutka-ominaisuuden saaminen pois päältä nyt fakta? Muistelen Golf -ketjusta lukeneeni, että ei saa pois päältä, varmaankin turvallisuussyistä. Oli kyllä hemmetin hyvä jos saisi, sillä vakkaria voisi hyödyntää aina, vaikka keliolosuhteet käytön estäisivätkin. Itse en moista valintaa nopeasti koeajoautosta löytänyt.

livejungle

Mitäs jos Lane Assist ja ACC vakkari on päällä, niin ei tarvitse pahemmin ohjata eikä kaasutella/jarrutella..  :o :P

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: vetu - 13.10.13 - klo:12:54
- Vetokoukku

Itse unohdin OcuII kanssa takaladin pyyhkijän, nyt kolmosen kanssa en sitä virhettä tehnyt. Itse tykkään että takalasi pysyy puhtaana
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy