Kirjoittaja Aihe: III-Octavia (yleistä III -mallista)  (Luettu 3118762 kertaa)

Poissa Vinski

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8400 : 28.01.19 - klo:14:01 »
Todellisuudessa tankki on muutaman litran isompi kuin tuo ohjekirjassa ilmoitettu.
Ethän vaan laske mukaan tankin paisuntatilaa? Ohjekirjankin mukaan tankkaus pitää päättää ensimmäiseen tankkauspistoolin napsahdukseen. Muuten loput polttoaineet menee tankin paisuntatilaan.

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 965
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8401 : 28.01.19 - klo:15:01 »
Ethän vaan laske mukaan tankin paisuntatilaa? Ohjekirjankin mukaan tankkaus pitää päättää ensimmäiseen tankkauspistoolin napsahdukseen. Muuten loput polttoaineet menee tankin paisuntatilaan.

Jaa-a, sain Superbin tankkiin tankattua kertaalleen 72 litraa ja tankin koko oli 66 litraa. Tuskinpa paisuntasäiliö sentään yli viittä litraa on? Teknisiin tietoihin merkataan tankkeihin tietoisesti pienempi litramäärä, jotta porukka ei ajaisia niitä kuivaksi.

Poissa TTO

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 788
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8402 : 28.01.19 - klo:15:18 »
Jaa-a, sain Superbin tankkiin tankattua kertaalleen 72 litraa ja tankin koko oli 66 litraa. Tuskinpa paisuntasäiliö sentään yli viittä litraa on? Teknisiin tietoihin merkataan tankkeihin tietoisesti pienempi litramäärä, jotta porukka ei ajaisia niitä kuivaksi.
En usko, että tuon takia noin tehtäisiin. Sitä varten autossa on polttoaineen varoitusvalo ja ajotietokone ja ne voidaan säätää "varovaisiksi". Ennemmin epäilisin sitä, että auton massa vaikuttaa laskennalliseen kulutukseen ja sitä pyritään pienentämään. Tankkeja on tämän vuoksi oikeastikin jatkuvasti pienennetty, niin miksei sitten niitä voisi myös vähän lisää vielä "paperillakin" pienentää.

Poissa Vinski

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8403 : 28.01.19 - klo:15:32 »
Jaa-a, sain Superbin tankkiin tankattua kertaalleen 72 litraa ja tankin koko oli 66 litraa. Tuskinpa paisuntasäiliö sentään yli viittä litraa on? Teknisiin tietoihin merkataan tankkeihin tietoisesti pienempi litramäärä, jotta porukka ei ajaisia niitä kuivaksi.
Paisuntila on muistaakseni pari litraa. Näillä keleillähän lämpölaajenemisesta ei tarvitse juurikaan välittää. Kesällä kun maakylmä polttoaine lämpenee tankisa sen pari kymmentä astetta ja joskus enemmän, niin lämpölaajeneminen on tietääkseni litran luokkaa puolen sadan litran tankillisella.

Poissa Petunet

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 507
  • Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 225 4x4 RS DSG -17
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8404 : 28.01.19 - klo:18:07 »
Oisko vinkkejä takapenkin niskatukeen kiinnitettävään puhelin-/tablettitelineeseen? Pienelle muksulle siis tulisi, eli luonnollisesti matkustaa selkä menosuuntaan päin. Yllätyksekseni ei äkkiseltään ebaysta (tai googlesta) löytynyt järkevän oloista, tai sitten en vaan osannut hakea oikeilla hakusanoilla. Ainakin tällä hetkellä tulisi puhelinta varten eli puhelin vaakatasoon.


Superskodasta tuollainen?
http://www.superskoda.com/Skoda/SUPERB-III/Smart-holder-original-Skoda-Autoas-product

Poissa peped

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 169
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8405 : 04.02.19 - klo:07:56 »
Oisko vinkkiä hinta-laatusuhteelta hyvästä akusta Ocuun? Mielellään jotain suht edullista sillä autoa todnäk lähdössä vuoden sisällä vaihtoon. S/S luonnollisesti löytyy mutta webastoa ei omassa kulkineessa ole.

Huollossa mittasivat muistaakseni 11,9V eli alkais olla vaihtokuosissa.  ???
« Viimeksi muokattu: 04.02.19 - klo:08:00 kirjoittanut peped »
Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW 4M R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI

Paikalla a_jaba

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 698
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8406 : 04.02.19 - klo:08:40 »
Oisko vinkkiä hinta-laatusuhteelta hyvästä akusta Ocuun? Mielellään jotain suht edullista sillä autoa todnäk lähdössä vuoden sisällä vaihtoon. S/S luonnollisesti löytyy mutta webastoa ei omassa kulkineessa ole.

Huollossa mittasivat muistaakseni 11,9V eli alkais olla vaihtokuosissa.  ???

Autossa kytkettynä olevan akun jännitteestä ei kannata ottaa liian suuria johtopäätöksiä.. Valittaako auto "power consumption is high" ?

Joka tapauksessa jos akku on vaihtokunnossa niin tässä yksi vaihtoehto
https://suomenakut.fi/kaynnistysakut_ajoneuvoihin/tab/tab_ecodry_agm_ag70_12v_70ah_760a_en

Olettaen, että autossa on 70Ah AGM?
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa peped

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 169
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8407 : 04.02.19 - klo:08:57 »
Autossa kytkettynä olevan akun jännitteestä ei kannata ottaa liian suuria johtopäätöksiä.. Valittaako auto "power consumption is high" ?

Joka tapauksessa jos akku on vaihtokunnossa niin tässä yksi vaihtoehto
https://suomenakut.fi/kaynnistysakut_ajoneuvoihin/tab/tab_ecodry_agm_ag70_12v_70ah_760a_en

Olettaen, että autossa on 70Ah AGM?

Ei ole tullut mitään akkuun / virtaan viittaavia ilmoituksia. Pari kertaa olen sen SOC:n katsonut, ja näyttänyt 80% - liekkö sekään kuitenkaan käytännössä mitään akun todellisesta kunnosta kertoo. Ehkä tuolle tekisi myös hyvää ladata täyteen jollain laadukkaalla laturilla, niissähän on kaikenmaailman "elvytystoimintoja" jne.

En muistanut vielä tsekata tarkemmin millainen akku, mutta alkuperäinen se on eli yli 4v alkaa olla ikää. ~200e on ilmeisesti vaihdettuna hinta mitä merkkiliikkeestä ja akkuliikkeestä sanoivat.
Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW 4M R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 244
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8408 : 04.02.19 - klo:09:53 »
Olen ymmärtänyt, että kun AGM-akku alkaa olemaan finaalissa, se on roska(kierrätysjae) Niiden elvytysyrityksetkin lie turhaa.

C-tek Polar laturissa on joku ”elvytys-sahaus” ohjelman välissä, mutta se ei tunnu kauaa kestävän. Aika lineaarisesti etenee kohti ”full” valoa ja siirtyy ”ylläpitoo” (jotain 13,5V syöttää) Tuo taas ei riitä akun ”ennallistamiseen” (ainakaan viikossa) eikä noihin AGM-akkuhin saa antaa enempää virtaa-> voi possahtaa.

Wanhanliiton korkillinen lyijyakku sensijaan voi korjaantua kun kiehuttaa riittävän kauan. Sain männäsauvena traktorin jo toivottamaksi tuomitun akun ihan ok kuntoon, annoin siihen useemmanviikkoa retrolaturilla 16-17V korkit auki ja lisäilin aina tarpeen mukaan akkuvettä. Nyt se on rokannnut talven oikein mainiosti (edellistalvena se oli polvillaan jo pikkupakkasesta). Akku lie ainakin 10 vuotias.

Vois tietysti tuota AGM:ää kokeilla jos ”elvyttäisi” ylläpidolla esim kuukauden? Mutta se tarvis olla irti autosta ja toinen sitten jo tilalla, eikä ole juuri sopivaa vaihturia siihen.
Kokeilut hyvin tuuletetussa ja palosuojatussa tilassa, tietysti omalla vastuulla...

Olen ajatetellut vaihtaa tuon Ocun akun, kun se on loppu, perinteiseen akkuun. En tarvii AGM-extratehoja, kun ei ole webastoa eikä S/S:ää.
Auto ei herjaa mitään, mutta vcds ilmoittaa akun kunnoksi ”95% ladattuna” (oliko joku load range tmv , 45ah) Kylmäkäynnistys on laiska, tosin ollut uudesta asti. Aina kyllä lähtenyt.

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.550
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8409 : 04.02.19 - klo:10:02 »
AGM-akun tilalle ei voi vaihtaa suoraan tavallista ja päinvastoin. Ohjelmointi on muutettava, koska näitä kahta erityyppistä akkua ladataan auton toimesta täysin eri tavalla. AGM vaatii todella kovia jännitteitä kylmänä, eikä toisaalta lämpimänä kestä yhtä kovaa jännitettä kuin tavallinen vesiakku.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa Vwhannes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8410 : 04.02.19 - klo:14:25 »
Ostettiin pari vuotta sitten käytetty vm. 13 Skoda Rapid, ja siihen ilmestyi melko pian sellainen ongelma, että ohjaustehostin lakkasi välillä toimimasta kesken ajon. Vaihdettiin tehostimen pumppu ja tehtiin vaikka ja mitä, liki 10 kertaa oli auto merkkiliikkeessä huollossa vian takia. Sitten joku huomasi, että vaihtoautoliike oli vaihtanut ennen myyntiä  autoon uuden akun, olisi pitänyt olla AMG vaan ei ollut. Tästä kuulemma aiheutui jännitteen vaihteluja, jotka häiritsivät tehostimen toimintaa. Niin tai näin, vaihdettiin AMG-akku ja yli vuoden on tehostin toiminut ilman mitään ongelmaa. Kannattaa olla tuon akun kanssa tarkkana.

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 244
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8411 : 04.02.19 - klo:18:51 »
Joo, varmaan sielä on jotain ”haistelua” latauksessa akun kunnon yms mukaan koittaa optimoida. Sitä pitää tutkia.
Oma Ocu tuuppasi tasaista 15V latausta, käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä.

Jännitteen vaihtelu Rapidissa kuulostaa laturivialta? Jos laturi toimii auton käydessä pitäisi kyllä virtaa riittää ja allon olla tasainen?

Mulla oli taanoin virmalla Amarokki jossa oli about uudesta laturivika. Siinä ilmeni monennnäköistä virtavikaa, akkukin vaihdettiin vaan ei auttanut.

AGM-akku on ihan samanmoinen patteri kun lyijyakku, vesi on vaan imeytetty johonkin vanhoihin kalsareihin. Mä olen ymmärtänyt, että se auttaa tuohon kestämiseen ja syväpurkamiseen kun ei tule kertymiä anodeihin?
Joku viisaampi sähköteknikko voisi kertoa lisää?
Mulla on vaan sellanen fiilis, että markkinamiehet vedättää lujaa näissäkin jutuissa :D Joskus Bilteman akku voitti jonkun testin, se oli kova pommi akkutehtaille...

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.550
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8412 : 04.02.19 - klo:22:57 »
AGM-akun sisäinen vastus on pienempi kuin perinteisen. Rakenteesta johtuen se kestää paremmin tärinää, ja sen voi asentaa vaikka ylösalaisin. Virranantokyky kylmänä on parempi kuin perinteisellä, virtaa ottaa kylmänä vastaan alkuun vielä hiukan huonommin kuin perinteinen.

http://support.rollsbattery.com/support/solutions/articles/4345-agm-charging

0-kelillä tarvitsee jo 15.3V latausjännitteen, -30 olen nähnyt väitteitä yli 16V tarpeesta. Joka tapauksessa monellakin tavalla kaksi eri asiaa, AGM ja perinteinen vesiakku.

Tästä päästään siihen, että auton oman laturin ei ole tarkoitus pitää akkua kunnossa, vaan auto liikkeellä. Ulkoinen älykäs ylläpitolaturi sitten huolehtii akusta.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa Jan koller

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8413 : 05.02.19 - klo:19:08 »
Kysymys, jonka mieluiten olisin jättänyt kysymättä: katkaisin jalkani, joten toinen auto on nyt 3kk tarpeeton ja ajattelin laittaa Ocun seisomaan. Ajattelin, että riittäisi, että vaimo ajaisi sillä vähän pihassa silloin tällöin, ettei vallan jarrut ym. jämähdä. Tuleeko mieleen jotain riskejä?
Octavia G-Tec DSG MY18
Superb Tdi 4x4 DSG MY19

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.919
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8414 : 05.02.19 - klo:19:14 »
3kk kuulostaa sen verran lyhyeltä seisotukselta kuitenkin, että itse varmaan laittaisin ylläpitolaturiin ja antaisin seisoa siinä.

Pieni pihassa siirtely voi helposti olla pahempaa, kuin paikoillaan seisominen. Jos ajetaan, niin ajetaan kunnolla sitten kaikki lämpöiseksi. Sitä ei oikein pihassa siirtelyllä saavuta, ellei sitten ole verrattain iso piha.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 DSG -17
Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13

Poissa tsihman

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8415 : 05.02.19 - klo:19:30 »
Oma Ocu seisoi talvella 15/16 autokatoksessa 5 kuukautta. Ennen seisotusta tankki täyteen Nesteen 98 bensaa ja liikennekäytöstä poisto Trafin sivuilta. Ilman latauksia 5 kk jälkeen käyntiin ja ajoon.. Ei ollut mitään ongelmia.

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 244
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8416 : 05.02.19 - klo:19:32 »
AGM-akun sisäinen vastus on pienempi kuin perinteisen. Rakenteesta johtuen se kestää paremmin tärinää, ja sen voi asentaa vaikka ylösalaisin. Virranantokyky kylmänä on parempi kuin perinteisellä, virtaa ottaa kylmänä vastaan alkuun vielä hiukan huonommin kuin perinteinen.

http://support.rollsbattery.com/support/solutions/articles/4345-agm-charging

0-kelillä tarvitsee jo 15.3V latausjännitteen, -30 olen nähnyt väitteitä yli 16V tarpeesta. Joka tapauksessa monellakin tavalla kaksi eri asiaa, AGM ja perinteinen vesiakku.

Tästä päästään siihen, että auton oman laturin ei ole tarkoitus pitää akkua kunnossa, vaan auto liikkeellä. Ulkoinen älykäs ylläpitolaturi sitten huolehtii akusta.


Erikoista, ihan erilaista tietoa mitä olen saanut Suomalaisilta akku- ja laturikauppiailta... Missään tapauksessa agm-akkua ei saisi noin kovilla virroilla ladata? (Eli Wanhanliiton” latureilla, joissa Volttia riittää ja amppeerit on matalat)
Onkohan Suomessa jotkin Trafin erikoisturvamääräykset voimassa, akkuhan on valtavan vaarallinen laite :D

Mites toi sitten, että jos auton laturi ei riitä lataamaan akkua loppuu virta aika pian? Oli se agm tai ei? Miksi auton ohjeissa ei ole mainintaa alimittaisesta laturista?

”Älykkäät ylläpitolaturit” (c-tek polar) antaa vain n.13,5V ylläpidossa, eihän se sitten riitä mihinkään, Jos tarvii yli 15V syöttää, että latautuu?

Mä en ajele katolla, niin mulle passaa kyllä litkuakkukin :D


Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.550
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8417 : 06.02.19 - klo:13:03 »
Suberb vetää nyt vähän mutkat suoraksi. Kyllä se auton laturikin akkua lataa, mutta ei se sitä 100% täynnä pidä vaan tähtää johonkin 60%-70% -tasolle. Lyijypohjainen akku, AGM tai ei, tykkää olla 100% varattuna aina. Siksi ulkoinen laturi.

Lämpötilakompensoitu CTEK lataa lumihiutale/AGM -asennossa noin 15.4V jännitteellä -20 asteessa. CTEK Polar on periaatteessa tyhmin CTEK, koska siinä ei lämpötilakompensointia ole. Ylläpitotila on kaikkissa latureissa eri asia kuin lataus.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 244
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8418 : 06.02.19 - klo:14:22 »
Kattelin tänään uutta akkua tuohon kikottimeen. Orkkis on 68Ah /380A. Mätänet tarjoaa tilalle Vartaa, 70Ah/770A. Miten voi olla noin suuri ero ”käynnistysvirrassa” vaimikätoinyon?
Skeida huollon mukaan voi laittaa ”tavallisen” akun, mutta sen käyttöaika voi olla lyhyempi.

Juuri eilen laitoin tuon lataukseen, muutaman kerran kävin tarkistamassa, 14,7V oli suurin lukema mitä antoi.
Nyt on ”valmis” ja syöttää 13,6V.
C-tek polarin ero lie siinä että siinä on +5A latausvirta, joka riittää sielä -20 asteessa lataamaan akkua kunnolla. EI yksin ne Voltit ratkaise. Siinä ei ole erikseen akkutyypin valintaa, se lienee sen ”viisaus” että osaa itse arvata mitä on langanpäässä?

Ilmankos niitä akkuja vaihdetaan nykysin huollossa aika tiuhaan, 60% varattu akku on ”testikoneen” mielestä loppu. Mulla vaihdettiin Anorakkiin ”ihan loppu” ollut akku. Nyt se on tallissa vara-akkuna ja pitää 12,9V kuukausitolkulla +5asteessa :D ihan loppu :D

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.550
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8419 : 06.02.19 - klo:14:42 »
Kuten sanoin, siinä Polar-mallissa ei ole lämpötilakompensointia. Soveltuu siis AGM-akun ja yleisestikin akkujen lataamiseen parhaiten sisätiloissa missä akku pääsee lämpenemään huoneenlämpöiseksi. Latausvirralla ei ole asian kanssa sikäli mitään tekemistä, että akku ei ota kylmänä latausta vastaan kuin kovemmalla jännitteellä.

Kylmän akun kanssa on ihan sama onko 3A vai 100A laturi, jos jännite on 13.5V niin kummassakaan tapauksessa tyhjän akun lataamiseen menee todella pitkä aika jos latautuu ollenkaan.

Elvytystoiminto siinä Polarissakin nostaa jännitteen pienellä virralla yli 16V, sillä voisit kokeilla vielä herätellä sitä akkuasi mutta tee tuo auto lukittuna tai mieluummin akkukaapelit irti. Jännitetaso on sen verran kova että teoriassa autossa saattaa joku alkaa siitä jo tykkäämään huonoa.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa Suberb 2012

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 244
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8420 : 06.02.19 - klo:15:13 »
Jos olet laitteeseen yhtään perehtynyt, se ”elvytys” tapahtuu sielä ”ohjelman” puolivälissä. Ohjelmaa ei pysty säätelemään tai muuttamaan... Paitsi ehkä joku VAG-Gom specialisti :D

Mä jätän varuiksi neuvot kokeilematta, vaikka annatkin ymmärtää olevasi melko guru sähköhommissa.

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.550
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8421 : 06.02.19 - klo:15:42 »
Jos olet laitteeseen yhtään perehtynyt, se ”elvytys” tapahtuu sielä ”ohjelman” puolivälissä. Ohjelmaa ei pysty säätelemään tai muuttamaan... Paitsi ehkä joku VAG-Gom specialisti :D

Mä jätän varuiksi neuvot kokeilematta, vaikka annatkin ymmärtää olevasi melko guru sähköhommissa.
Elvytys tehdään muistaakseni joko 30min ajan tai 4h ajan riippuen miten akun jännite käyttäytyy, silloin kun recond on valittu lataustilaksi. Tarkoitan siis varsinaista ehtoopuolella olevan akun elvytystilaa, en sitä mikä on mukana kaikissa CTEK:n latausmoodeissa..
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa Vinski

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8422 : 07.02.19 - klo:15:48 »
Suberb vetää nyt vähän mutkat suoraksi. Kyllä se auton laturikin akkua lataa, mutta ei se sitä 100% täynnä pidä vaan tähtää johonkin 60%-70% -tasolle. Lyijypohjainen akku, AGM tai ei, tykkää olla 100% varattuna aina. Siksi ulkoinen laturi.

Lämpötilakompensoitu CTEK lataa lumihiutale/AGM -asennossa noin 15.4V jännitteellä -20 asteessa. CTEK Polar on periaatteessa tyhmin CTEK, koska siinä ei lämpötilakompensointia ole. Ylläpitotila on kaikkissa latureissa eri asia kuin lataus.
Tarkoittaneeko tuo lämpötilakompensointikaan muuta kuin automaattisesti valittava talviasento siinä kuin Polarin esivalittava "lumihiutale". Laturihan lämpenee ladatessa ja käytön aikana ulkolämpötilaa ei liene enää haistella.

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.550
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8423 : 07.02.19 - klo:15:50 »
Tarkoittaneeko tuo lämpötilakompensointikaan muuta kuin automaattisesti valittava talviasento siinä kuin Polarin esivalittava "lumihiutale". Laturihan lämpenee ladatessa ja käytön aikana ulkolämpötilaa ei liene enää haistella.
Kyllä se jännite elää oikeasti jollain skaalalla, eikä ole vain vaihto kahden välillä. Noissa pienemmissä missä kompensaatio tehdään sisäisellä anturilla varmaankin ratkaisee se latauksen käynnistyshetkellä vallitseva lämpötila. Itsellä ollut jo pitkään MXS 10 käytössä, siinä sensori on piuhan päässä ja riittää paremmin paukut antaa virtaa vaikka webaston polttoon akkua kuluttamatta.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa sahtiwaari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8424 : 14.02.19 - klo:14:54 »
Tervehdys!

Tuli hommattua Octavia Combi GreenLine 2015 vuosimallia, mittarissa 90tkm. Paljon saa lukea tämän 1.6tdi:n egr ongelmista, mutta ilmeisesti hiukkassuodatin pitäisi kestää kilometrejä normaalisti 200tkm+ ? Pitääkö/voiko EGR:lle tai DPF:lle tehdä jotain "ennakoivaa puhdistusta" tms? Onko näistä esim. motonetista myytävistä DPF:n puhdistusaineista kokemuksia?

Omat ajot on maantiepainotteista työn ja vapaa-ajan vuoksi ja lämpimällä koneella annan kyllä autolle kierroksia esim. tilanteessa jossa lämmin moottori ja liitytään moottoritielle. Tämä siksi jotta egr ei menisi tukkoon, tämä on tuttua jo v.2003 1.9tdi passatista jolla ajelin n. 255tkm -> 430tkm kuudessa vuodessa. Eli en pelkästään jurnuttele pienillä kierroksilla ja kaupunkipyörittelyä on vähän.

Saahan nämä murheenkryynit poistettuakin, mutta tällä hetkellä ajatus olisi pitää auto ihan vakiona ja kaikki saastelaitteet mukana  :) saa nähdä muuttuuko mieli myöhemmin...

Onko muita GreenLinen omistajia tai tällä  VAG:n 110hv/ 6-v manuaalikoneella ajelevia? Kiinnostaisi oikeat kokemukset kestävyydestä. Itse tykkään autosta kovasti ja toivon luotettavaa ja taloudellista kulkinetta 3-4 vuodeksi. Kilometrejä kertyy mittariin vuodessa n. 30tkm.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.085
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8425 : 14.02.19 - klo:16:31 »
Ei tuossa uudemmassa koneessa ole egr mikään ongelma. Hiukkaset kerätään ennen egr:ää, jolloin nokea ei mene uudelleen kiertoon. Eli kone on ea288 -perhettä, kun ongelma oli ea189 huijausperheen koneessa. Antaa päästää vaan. Manuaalivaihteistoissa on ollut vikaa. Kahisevaa ääntä kuuluu kurvatessa. Itsellä meni laatikko vaihtoon. Toki oli 5v., eikä greenlinen 6v. Litkuja ei kannata käyttää. DPF pitäisi helposti kestää +300tkm. Vissiin dpf:n paineantureita on porsinut. Helppo vaihtaa, eikä ole kallis.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Petunet

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 507
  • Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 225 4x4 RS DSG -17
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8426 : 14.02.19 - klo:22:09 »
Ja VCDS:llä voi katsoa tuhkan määrän DPF:stä niin tietää kuinka pian on vaihtohetki edessä.
Kuten todettua, yli 300 tkm pitäisi DPF:llä päästä ja niitäkin saa käytettynä 200€ tuntumaan.

Poissa sahtiwaari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8427 : 15.02.19 - klo:16:40 »
Kiitos vastauksista b1mpo ja Petunet. Ei siis kannata lähteä kikkailemaan ihmeaineiden kanssa, kovaa ajoa vain. Hyvältä kuulostaa että EGR ja DPF ei pitäisi olla vielä lähitulevaisuudessa ongelma.

Millaisilla kilometrimäärillä b1mpolla rupesi vaihdelaatikko pitämään ääntä?

VCDS lukijan hommaamista voisi harkita. Onko kokemuksia mikä lukija kannattaisi hankkia? Uskaltaako kiinan piraattivehkeillä vilkuilla dpf:n täyttymistä?

Paljon muutakin ostolistalla mm.
- sisätilanpistokkeen haaroitussarja (tästä en ole vielä kerennyt googlettaa tietoa, onko vaikea itse asentaa vai vienkö liikkeeseen)
- lisävalot, joko laitan vanhat hella comet ff 200:set tai ostan uuden led-paneelin.
 * oisko esim. Lumise Striker 560+ hyvä?
- maskinsuoja pitänee näihin uusiin dieseleihin hankkia ettei ahtoputket jäädy? vai onko sekin näissä uudemmissa paremmin? Ainakin lämpeämistä kovilla pakkasilla luulisi maskisuoja auttavan.
- broditin proclip teline puhelimelle ehdoton joka autossa
- takakonttiin pitäisi keksiä jokin ratkaisu että koiran kynnet ei naarmuttaisi auton maalia kun koira hyppää kyytiin ja pois. Myös koiraverkko matkustamon ja takakontin välille pitää hommata ja ehkä koiraportti että koira voi olla autossa takakontti auki helteillä.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

Paikalla b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.085
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8428 : 15.02.19 - klo:18:18 »
Vaihdelaatikko äänsi jo melko pienillä kilsoilla. Oiskohan auto ollut allle 60tkm ajettu, kun huomasin ensimmäisen kerran ja vajaa parivuotias. Takuuseen siis meni.

Ei kannata murehtia dpf:ää etukäteen seuraamalla. Se lukema on muutenkin laskennallinen. Voin myydä tuon oman originellin jenkeistä tilatun kaapelini, mutta se on kallis.  ;) Ei kannata kuin originellia ostaa, tai sitten obd11. Obd11:en osaa sanoa enempää, koska sitä ei ole. Noiden käyttö muihin hyödyllisiin tarkoitukseen on perusteltua. Siitä löytyy oma topiikki.

Ahtopuoli on toteutettu nesteellä, jolloin jäätymistä ei tapahdu. Maskisuojan käyttö on muuten sitten hyvä asia. Suojaa konehuonetta epäpuhtauksilta ja kone lämpenee nopeammin. Öljyn lämpötilasta voi päätellä tarpeellisuuden ja koska ottaa pois. Itse pidän 110°C ylärajana maskin pidolle. Alamaski lähinnä on hyödyllinen.

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa sahtiwaari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: III-Octavia (yleistä III -mallista)
« Vastaus #8429 : 18.02.19 - klo:13:43 »
Itse en ole huomannut omassa vaihdelaatikossa mitään erikoisia ääniä ja vaihteet menee silmään hyvin. Jotain keskustelua heikosta vaihteistosta näkyy täältäkin löytyvän, mutta melko vähän loppupeleissä - onko sitten autot vielä niin uusia vai vika kuitenkin harvinainen? Luulisi vaihdelaatikon kestävän vähintään 200tkm (ja pitempäänkin) ja jos tuota aiemmin rikkoontuu niin luulisi Skoda maahantuojan tulevan korjauskuluissa vastaan. Autoni on merkkihuollettu ja mietin kannattaisiko jatkaa samalla linjalla, aion kyllä öljyt vaihdattaa 15tkm välein enkä 30tkm.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy