III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Hartsa74

Jei! Tällaista kohta tilaukseen:

1.4 TSI DSG Elegance combi
- Corrida red
-Canton...
- SunSet tummenukset
- Dynamic pack
- sähkötoiminen panoraamakattoikkuna
-irrotettava vetokoukku
- Webasto
-Intelligent parking...
- 230V pistoke
- Tavaratilan ja matkustamon väliverkko
- Sport alusta
-Adaptive Cruise assistant
- Mustat kattokaiteet ja ikkunalistat
- Mustat Turini 18"

Nynny

Ekan kerrran ajelin pimeässä. Vastaantulijat ilmeisesti tykkäsivät Ocusta kun vilkuttelivat iloisesti valojaan. On xenonit asennossa orava. Automatiikka kyllä vaihtaa valoja aika näppärästi, kun itse vanhasta muistista hamusi katkaisijaa, valot oli jo vaihtuneet lyhyiksi.
Muuten ei voi kun ihastella, aika paljon on Ocu kehittynyt esim puhelimen paritus ja käyttö oli todella helppoa sekä puheluihin että musiikin kuunteluun.

finhazard

Uusi läskinliikutin parhaillaan autoliikkeen huolossa varusteltavana ja maanantaina näillä näkymin luovutus.
Takavalot koodataan luovutushuollon yhteydessä tuikkimaan ja takalasin pyyhkimen automaattipyyhkäisy pakilla pois.
Soittivat oikein ja kysyivät moottorinlämmittimen asennuksen yhteydessä, että kumalle puolelle haluan ulkopistokkeen, asiallista...itselle ei tullut mieleen moinen :)
Lisäksi roiskeläpät, kromiset kynnyslistat, musta takapuskurin suojalista ja rekisterikilven alta jätetään autoliikkeen mainoskilpi pois ;)

Kuuluu muuten nykyään Defan sarjaan itse sisätilalämmitin suoraan pakettiin...ainakin autoliikkeeltä paketin tilatessa.
Ei siis tule erillistä pistoketta niin kuin ennen vanhaan vaan asentavat suoraan puhaltimen hanttarin jalkatilan kylkeen ilmeisesti...tai näin ainakin ymmärsin. Noh, maanantaina senkin sitten näkee kait.

Tiistaina sitten heti olisikin tarkoitus rullata Skeida Wax Guard käsittelyyn, jossa samalla ottavat takaluukusta mallimerkinnät pois...

Notta sellaista...
Nykyinen: Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance 2013 (Platin Gray)
Entinen: Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K 2010 (Candy White)

tet

Lainaus käyttäjältä: finhazard - 27.09.13 - klo:16:50
Kuuluu muuten nykyään Defan sarjaan itse sisätilalämmitin suoraan pakettiin...ainakin autoliikkeeltä paketin tilatessa.
Ei siis tule erillistä pistoketta niin kuin ennen vanhaan vaan asentavat suoraan puhaltimen hanttarin jalkatilan kylkeen ilmeisesti...tai näin ainakin ymmärsin. Noh, maanantaina senkin sitten näkee kait.

Onhan noita ollut. Minulla oli 90-luvun loppupuolella ostetussa autossa tuollainen Defan lämppäri ilman schuko-pistorasiaa. Lämppärissä oli pätkä samanlaista panssarikaapelia kuin johtosarjassa ja liitin oli sellainen huomaamaton kaapelin paksuinen jatkoplugi. Sen jälkeen oli sitten taas kahdessa autossa perinteinen pistorasiamalli.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ocufemma

Lainaus käyttäjältä: finhazard - 27.09.13 - klo:16:50
Uusi läskinliikutin parhaillaan autoliikkeen huolossa varusteltavana ja maanantaina näillä näkymin luovutus.
Takavalot koodataan luovutushuollon yhteydessä tuikkimaan ja takalasin pyyhkimen automaattipyyhkäisy pakilla pois.
Soittivat oikein ja kysyivät moottorinlämmittimen asennuksen yhteydessä, että kumalle puolelle haluan ulkopistokkeen, asiallista...itselle ei tullut mieleen moinen :)
Lisäksi roiskeläpät, kromiset kynnyslistat, musta takapuskurin suojalista ja rekisterikilven alta jätetään autoliikkeen mainoskilpi pois ;)

Tiistaina sitten heti olisikin tarkoitus rullata Skeida Wax Guard käsittelyyn, jossa samalla ottavat takaluukusta mallimerkinnät pois...

Notta sellaista...

Tosiaan sisätilan lämppärisetti ei sisällä pistorasiaa vaan piuha suoraan puhaltimeen, niin ainakin mulla.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.09.13 - klo:17:14
Onhan noita ollut. Minulla oli 90-luvun loppupuolella ostetussa autossa tuollainen Defan lämppäri ilman schuko-pistorasiaa. Lämppärissä oli pätkä samanlaista panssarikaapelia kuin johtosarjassa ja liitin oli sellainen huomaamaton kaapelin paksuinen jatkoplugi. Sen jälkeen oli sitten taas kahdessa autossa perinteinen pistorasiamalli.

Tämä johtuu siitä että valmistaja defa haluaa saada asiakkaat ostamaan myös sen defan sisätilan lämmittimen. Kun on suko-pistorasia niin sen perään voi kätevästi asentaa vaikka Calixin slim line lämmittimen :) en tiedä onko calixilla sama juttu mutta aina parempi jos olisi se suko rasia siellä. Sen perään voi laittaa minkälaisen lämmittimen haluaa.

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: Ocufemma - 27.09.13 - klo:17:20
Tosiaan sisätilan lämppärisetti ei sisällä pistorasiaa vaan piuha suoraan puhaltimeen, niin ainakin mulla.

Ootko tutkinu ettei liitin olis kuitenki kohtuullisen helposti käsikspäästävissä, mutta verhoilun takana/välissä piilossa?
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Trackpad

En kuulkaas millään jaksas odottaa maanantaihin et saan uuden auton alle... TAHTOO!

TTO

Mielestäni ulkopeilit ovat paremmat kuin II:n pre-FL:n peilit. Peilin korkeus tuo näkymään avaramman vaikutelman.

Autoinssi

Olis kiva kuulla muiden mielipiteitä nykyisistä "lohkolämmittimistä". Tarkoitan siis näitä öljypohjan kylkeen laitettavia tylypahkoja. Minun mielestä niistä ei ole mitään hyötyä, edellyttäen että käytetään kylmyyttä kestäviä öljyjä. Sisäpistorasia on toki asiaa.

tapanixxx

Minulla on mielipide :)

Säteilylämmitin tuo enemmän mielenrauhaa kuin hyötyä. Tuollainen 350w vastus kun ulkopuolelta lämmittää öljypohjaa niin taitaa mennä 90% harakoille se pieni lämpö mitä sieltä tulee.

Letkulämmitin on jo parempi ja tietysti normaali lohkolämmitin, jos sellaista automalliin saa. Hyvin harvaan uuteen automalliin sellaisen enää saa.

Paras, kallein ja mukavin on bensa/diesel lämmitin (eber, webasto). Tällä pärjää kaikkialla missä ei ehkä sähköä ole. Kunhan muistaa pitää huolen akun varaustilasta. Huolto maksaa näihin, mutta laitteen mukavuus on ehdoton. Tämän perään kun hankkii remuc tai vastaavan kauko-ohjain -järjestelmän niin tuo kyllä luxusta talven menoihin. Mutta vastapainona maksaa rahaa ja ylläpito lisää rahaa.

Itse en ottaisi säteilylämmitintä. Sisätilan lämmittimen asennuttaisin sekä akkulaturin. Mutta tämä oli vain oma mielipiteeni :)

deeaa

Mulla oli puolenkymmentä vuotta pösö jota lämmitin joka päivä. Sitten sain kuulla huollossa ettei siellä mitään lämmitintä ollutkaan, pelkkä sisätilapistoke. No, ihan ok se aina hörähti käyntiin kummiskin. Neljänsadan tonnin hujakoilla söi jo öljyä kyllä litran kymppitonnilla melkein...liekö lukuisat tosi kylmät startit parhaillaan -40 asteessa kuluttaneet koneen ennen aikojaan loppuun.

Henrikki

Uusi auto ajoon eilen!

1.4tsidsgcombielegblackmagic...jne.

Huhtikuussa tilaus ja nyt kotona, mutta kannatti odottaa.
Moottori ja laatikko kiitettävä yhdistelmä. Parisataa kilsaa takana lähinnä motaria vakkarilla asetuksena 132 km/h ja kulutus 7,4.

Odottelin kovempaa melua, mutta huomattava ero kaikin puolin edelliseen positiivisesti. Mietinkin että millaisissa untuvapusseissa ihmiset ajelee, jos valittelevat tätä äänekkääksi!? :)
Alla continentalit Golusin 18 vanteilla ja sport-alustasarjalla.
Alusta jämäkkä muttei yhtään liian kova...odottelin huonompia tuntumia.

Ainoa pieni miinus --> vien oikean takaoven asetuksen vuoksi säädettäväksi. Ovi ei listan kanssa istu etuoven ja takaikkunan väliin. Siis kromilista ei linjassa. Lupasivat korjata asian koripuolen korjaamolla. Jäi sellainen olo, että lista on pois paikaltaan ei niinkään ovi, mutta katsotaan miten sen fixaavat.

Kokonaisuus kuitenkin vielä parempi kuin odotin!
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance DSG
Exät:Seat Altea XL 2.0 TDI DSG Sport -10
Octavia Combi 2.0 TDI DSG Elegance -06
Toyota Corolla Verso 1.8 vvt-i MMT -04

Sampsa

Lainaus käyttäjältä: Henrikki - 28.09.13 - klo:17:41
Odottelin kovempaa melua, mutta huomattava ero kaikin puolin edelliseen positiivisesti. Mietinkin että millaisissa untuvapusseissa ihmiset ajelee, jos valittelevat tätä äänekkääksi!? :)
Alla continentalit Golusin 18 vanteilla ja sport-alustasarjalla.
Taikasana saattaa olla tuo Continental. Itse olen koeajanut Ocuja16", 17" ja 18" pyörillä, merkki on muistaakseni ollut aina Dunlop. Toivotaan, että rengaskoosta riippumatta rengasmerkin valinta vaikuttaisi sisämeluun positiivisesti.

Arttu

Lainaus käyttäjältä: Sampsa - 28.09.13 - klo:18:17
Taikasana saattaa olla tuo Continental. Itse olen koeajanut Ocuja16", 17" ja 18" pyörillä, merkki on muistaakseni ollut aina Dunlop. Toivotaan, että rengaskoosta riippumatta rengasmerkin valinta vaikuttaisi sisämeluun positiivisesti.
Varmasti renkaissakin on eroja. Minulla on Dunlopit alla, eikä minua ole melu häirinnyt. Kun vertaan edellisen Octaviaan on nykyinen auto hiljaisempi.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: Sampsa - 28.09.13 - klo:18:17

Taikasana taitaa olla Henrikin exä, eli tuo Seat Toledo XL. Itselläni Leon ja kuten Todelossa, on rengasmeteli kormia huumaava. Jos tulee niin hirvittävän äänekkäästä autosta kuin Leon/Toledo, tuntuu uusi Ocukin varmasti Audilta vanhaan verrattuna.  ;)

focceristi

Nyt on näköjään keskustelua combin äänekkyydestä ja jurinoista toisessa topikissa. Taky ja muut ford kuskit, mitä mieltä olette verrattuna focuksen ja ocun äänimaailmaan?  Itsellä uuskoppa focus -11 ja sehän ei ole siitä hiljaisemmasta päästä. Kyllä ocu ainakin fokkerin päihittää jos sitä rengasmelua vertaillaan, vai mitä focusmiehet? Kauhulla odotan taas nastarengas kelejä.  Itekin olen kyllä ihmetellyt mihin platin gray väri on hävinnyt ocun rakentelusivuilta? Paikallisessa liikkeessäkin on alkanut näitä farkkujakin olemaan pihalla luovutusta varten. Saa nähdä tuleeko liikkeelle hetimyyntiin noita combeja kohtapuolin. Joissain liikkeissä on näköjään jo tarjolla muitakin kuin 1.2 malleja. Pohjoiseen näemmä aina jälkijunassa..
Moon White -14 Ocu Combi 1.4 Elegance vaalella sisustuksella. Ex focus w.titanium -11

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: focceristi - 28.09.13 - klo:19:17
Nyt on näköjään keskustelua combin äänekkyydestä ja jurinoista toisessa topikissa. Taky ja muut ford kuskit, mitä mieltä olette verrattuna focuksen ja ocun äänimaailmaan?  Itsellä uuskoppa focus -11 ja sehän ei ole siitä hiljaisemmasta päästä. Kyllä ocu ainakin fokkerin päihittää jos sitä rengasmelua vertaillaan, vai mitä focusmiehet? Kauhulla odotan taas nastarengas kelejä.  Itekin olen kyllä ihmetellyt mihin platin gray väri on hävinnyt ocun rakentelusivuilta? Paikallisessa liikkeessäkin on alkanut näitä farkkujakin olemaan pihalla luovutusta varten. Saa nähdä tuleeko liikkeelle hetimyyntiin noita combeja kohtapuolin. Joissain liikkeissä on näköjään jo tarjolla muitakin kuin 1.2 malleja. Pohjoiseen näemmä aina jälkijunassa..

Itsellä nyt alla 2010 focus (farkku). Juurikin tänään otin iPhonen mikillä sisämelua talteen kuskin kohdalta 100 ja 120 karkealla asfaltilla ja sileällä. Nyt alla Eibach madallusjousut ja 18" vanteet. Maanantaina uuden karhea Ocu III alle sporti alustalla ja 18" alariksen vanteilla. Teen vastaavat nauhotukset ja teen tosta verailunäytteen. Ihan vaan mielenkiinnosta.

vorkki

Itsellä uuskoppa focus -11 ja sehän ei ole siitä hiljaisemmasta päästä. Kyllä ocu ainakin fokkerin päihittää jos sitä rengasmelua vertaillaan, vai mitä focusmiehet?
Omat ajokokemukseni ovat aivan vastakkaiset. Pariin otteeseen koeajettu 2013 Focus farkku vakioilla 16" renkailla on omaan korvaani ollut selkeästi miellyttävämpi kuin Golf VII ja Ocu III 16" vakiorengastuksella. Joko Focuksen äänieristys on muuttunut 2011 -> 2013 tai sitten vain päässäni heittää...
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

deeaa

Perhana, en uskaltanut hankkia uutta vagginetta. Skoda vaihtui juuri subaruun. Samaan rahaan toki pari vuotta vanhaan, mutta eiköhän tuolla ajele tuplamäärän kilsoja huoletta vrt. Vagiin. Ja on myös kertaluokkaa parempi ajettava, hiljaisempi ja suurempi.

voipa

Toki me kaikki Skodan tilanneet toivomme sinun olevan väärässä  :D
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

AjR1978

Auto saatu alle, reilun 100km kerkes ajella. Ã,,kkiseltään huomioina jonkunverran alhaisempi rengasmelu kuin ocu2:ssa, molemmissa sport-alusta, vanhassa bridget ensias. renkaina, tässä uudessa Pirellit. Bolero huonompi, vanhassa riitti mökä ihan varsin hyvin ja bassotoistoakin löytyi tavan tallaajalle ihan tarpeeksi, uudessa saa pitää bassot täysillä eikä silti aiheuta hurraahuutoja..  Kaukovaloavustin ihan jees ja tuntuisi toimivan. Ainoa suurempi asia mikä vähän häiritsee on taka-akselilta kuuluva kolaus tms poikkisaumoissa tai sopivissa kuopissa, liekkö muilla samaa ilmennyt?

Lisäkommentteja tulee mahdollisesti jahka saa vähän kilometrejä lisää alle  :)

Seat Leon ST 1.0 Dsg Style -17
Skoda Superb Combi 2.0Tdi Dsg 4x4 L&K -16

Zaasa

^Kannattaa tsekata rengaspaineet,omissa uusissa Ocuissa paineet ovat olleet tolkuttoman korkealla suosituksiin verrattuna.

pasil

Saakos noista melunauhoituksista/mittauksista jotain tarkempaa dataa pihalle kuin jonkun epämääräisen dB-arvon? Ilman spektriä noiden mittausten arvo lähentelee nollaa (no pun intended).

darthjysky

Valitettavasti nuo iLaite desibeli mittarit on ollu aika epäluotettavia. Johtuuko mikrofoonista vai kenties jostain äänen käsittelylle jota tehdään ennen kuin softa pääsee dataan käsiksi, tiedä  en. En siis vetäisi suuria johtopäätöksiä noista missään tapauksessa
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 28.09.13 - klo:22:16
Valitettavasti nuo iLaite desibeli mittarit on ollu aika epäluotettavia. Johtuuko mikrofoonista vai kenties jostain äänen käsittelylle jota tehdään ennen kuin softa pääsee dataan käsiksi, tiedä  en. En siis vetäisi suuria johtopäätöksiä noista missään tapauksessa

Itse nauhoitin ihan audiota talteen. Vertaan sitä sitten Ocun vastaavaan, ihan mielenkiinnosta. Kyllähän siinä korvakuuloltakin jo eron huomaa. Onko ääni korkeampaa, matalampaa tai voimakkaampaa. Vertailu sinänsä mahdollista, sillä nauhoituslaite ja softa sama sekä ajettu tiepätkäkin tulee olemaan sama.

Mitään tieteellistä näyttöähän se ei anna, mutta suuntaa kuitenkin. Ja kuten kirjoitin, ihan mielenkiinnosta.

Taky

Taky ja muut ford kuskit, mitä mieltä olette verrattuna focuksen ja ocun äänimaailmaan? 

Referenssit
- Octavia Combi 1,6 CR TDi 2010 (II-korinen siis) 15" vakio rengastuksella ja saksan kitkarenkailla - kesärenkaana viimeisen kesän. Muistaakseni molemmat em Continentalin renkaita.

- Focus Wagon Titanium 1.0 EcoBoost 16" Michelin Primacy HP 215 levyisenä.

Focus on selkeästi hiljaisempi kulkine, varsinkin maantiellä mutta myös kaupungissa, kaupungissa toki diesel/bensa erokin tekee omansa.

Octavia oli merkittävästi hiljaisempi noilla saksan kitkoilla - jotka siis oli kesärenkaina kuin alkuperäs rengastuksella.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: vorkki - 28.09.13 - klo:20:19
Pariin otteeseen koeajettu 2013 Focus farkku vakioilla 16" renkailla on omaan korvaani ollut selkeästi miellyttävämpi kuin Golf VII ja Ocu III 16" vakiorengastuksella.

Oma vertailuni vanhempaa II Ocuun ja kun autot vaihtuivat ensimmäisiä havaintoja oli - "hei täällähän voi keskustella takapenkkiläistenkin kanssa."
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Anzander

Lainaus käyttäjältä: AjR1978 - 28.09.13 - klo:21:21
Ainoa suurempi asia mikä vähän häiritsee on taka-akselilta kuuluva kolaus tms poikkisaumoissa tai sopivissa kuopissa, liekkö muilla samaa ilmennyt?

Kyllä tuo sama kuului keväällä parillakin eli HB:llä tehdyllä koeajolla. Eli lienee ominaisuus. Tosin hiukan ärsyttävä sellainen.

finnman

Melua on selvästii vähemmän, kuin II-mallissa. Varsinkin yleismelu ja moottori+laatikko on hiljaisempi. Suurin ero tulee vaihteiston toiminnasta: laatikko vaihtaa todella nopeasti, ei nyi tai tule viiveitä ja eco moodi on mielestäni todella hyvä. Vaihdot tehdään alhaisilla kierroksilla käyttäen vääntöä ja vapaakytkin on loistava. Tosin moottorijarrutusta tällöin kaipaa, mutta se aktivoituu, kun painaa jarrua hiukan.

Muuten autosta voi sanoa, että erittäin hieno on. Sehän on tietysti katsojan silmissä, mutta hintaan nähden autoa on todella paljon. Kessy ja sähköluukku tekee vaikutuksen. Miinuksena voisi sanoa, että olisi ehkä pitänyt ottaa 17 tuumaiset kiekot, mutta näillä mennään :)
PS. Tehdä webaston käyttö on yllättävän helppoa valikon kauttakin ja kaukosäädin on sopivan pieni. Iso plussa siitä, että kaikki säädöt autoon voi tehdä boleron kautta eikä pienen näytön kautta mittaristossa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy