Moottoritiellä ajaminen. Vasen kaista on OHITUSKAISTA!

Aloittaja Rocco rookie, 18.01.13 - klo:21:57

« edellinen - seuraava »

Rocco rookie

Sopisi kyllä otsikon puolesta "mikä ottaa liikenteessä päähän" -ketjuun, tai jotain sinnepäin.

No, nyt oma temmellyskenttä tälle aiheelle, mikäli tästä keskustelua syntyy.

Olen perusrauhallinen kuski, mitä tulee toisten autoilijoiden käyttäytymiseen, mutta olen huomannut, että yksi asia saa minut hermostumaan. Tai oikeastaan kaksi, mutta ei puhuta nyt siitä.

MIKSI ihmeessä niin moni autoilija ajaa motarilla vasenta kaistaa, vaikka ei ohita ketään??? Tai sitten on niitä jotka "ohittavat" kilometrin, jos ei kahta, ja tukkivat sitä myötä sujuvan liikennevirran. Miksi ei vaan voi nöyrästi päästää taakse ilmestyvää ja nopeammin ajavaa ohi siirtymällä oikealle, joka käsittääkseni on ns. ajokaista?

Olen tätä dilemaa luonnollisesti pohtinut ja kehitellyt erilaisia teorioita. Kuskit, jotka näin käyttäytyvät ovat ihan laidasta laitaan. Miehiä, naisia, nuoria ja vanhoja. Hienoja autoja, vanhoja autoja, kuorma-autoja, mutta ei ulkomaan kilvissä olevia. No, eipä niitä muutenkaan paljoa ole.

Teoria 1. Moraalinvartiat. Koska motarilla on 100/120km/h nopeusrajoitus ja ajan jo 130km/h, niin ei sinun minun ohitseni tarvitse päästä. Tyypillinen edustaja on tuore perheenisä tai -äiti.

Teoria 2. Putkinäköiset hajattelijat. Tämän kategorian tyypillinen edustaja on nainen, joka ajaa nenä kiinni lasissa ja nopeus vaihtelee 120 - 140 välillä.

Teoria 3. Mulkut "Espoolaiset". Kuskit, joita ei yksinkertaisesti kiinnosta, pääseekö takana tuleva ohi vai ei. Hieno auto ja keski-ikäinen mies puikoissa ja ajaa mielestään jo niin riittävää ylinopeutta, että mene ohi oikealta, jos on niin helvetin kova kiire.

On myönnettävä, että olen muutaman kerran ajanut lopulta oikealta ohi. Tilanne on mennyt joka kertaa seuraavan kaavan mukaan. Ajan kilometri tolkulla auton perässä vasenta kaistaa ja edessä ajava ei jostain syystä (teoriat 1,2 ja 3) siirry oikealle kaistalle, vaikka se on vieressä aivan tyhjänä. Vaihe kaksi on, että ajan rinnalle, eli siirryn oikeanpuoleiselle kaistalle ja sitten hieman himmaan, tarjoten tilaa siirtyä oikealle. Ei tapahdu mitään, ja sitten vilkaisu vielä kerran taustapeiliin ja oikealta terävästi ohi!

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Rocco rookie - 18.01.13 - klo:21:57
Sopisi kyllä otsikon puolesta "mikä ottaa liikenteessä päähän" -ketjuun, tai jotain sinnepäin.

No, nyt oma temmellyskenttä tälle aiheelle, mikäli tästä keskustelua syntyy.

Olen perusrauhallinen kuski, mitä tulee toisten autoilijoiden käyttäytymiseen, mutta olen huomannut, että yksi asia saa minut hermostumaan. Tai oikeastaan kaksi, mutta ei puhuta nyt siitä.

MIKSI ihmeessä niin moni autoilija ajaa motarilla vasenta kaistaa, vaikka ei ohita ketään??? Tai sitten on niitä jotka "ohittavat" kilometrin, jos ei kahta, ja tukkivat sitä myötä sujuvan liikennevirran. Miksi ei vaan voi nöyrästi päästää taakse ilmestyvää ja nopeammin ajavaa ohi siirtymällä oikealle, joka käsittääkseni on ns. ajokaista?

Olen tätä dilemaa luonnollisesti pohtinut ja kehitellyt erilaisia teorioita. Kuskit, jotka näin käyttäytyvät ovat ihan laidasta laitaan. Miehiä, naisia, nuoria ja vanhoja. Hienoja autoja, vanhoja autoja, kuorma-autoja, mutta ei ulkomaan kilvissä olevia. No, eipä niitä muutenkaan paljoa ole.

Teoria 1. Moraalinvartiat. Koska motarilla on 100/120km/h nopeusrajoitus ja ajan jo 130km/h, niin ei sinun minun ohitseni tarvitse päästä. Tyypillinen edustaja on tuore perheenisä tai -äiti.

Teoria 2. Putkinäköiset hajattelijat. Tämän kategorian tyypillinen edustaja on nainen, joka ajaa nenä kiinni lasissa ja nopeus vaihtelee 120 - 140 välillä.

Teoria 3. Mulkut "Espoolaiset". Kuskit, joita ei yksinkertaisesti kiinnosta, pääseekö takana tuleva ohi vai ei. Hieno auto ja keski-ikäinen mies puikoissa ja ajaa mielestään jo niin riittävää ylinopeutta, että mene ohi oikealta, jos on niin helvetin kova kiire.

On myönnettävä, että olen muutaman kerran ajanut lopulta oikealta ohi. Tilanne on mennyt joka kertaa seuraavan kaavan mukaan. Ajan kilometri tolkulla auton perässä vasenta kaistaa ja edessä ajava ei jostain syystä (teoriat 1,2 ja 3) siirry oikealle kaistalle, vaikka se on vieressä aivan tyhjänä. Vaihe kaksi on, että ajan rinnalle, eli siirryn oikeanpuoleiselle kaistalle ja sitten hieman himmaan, tarjoten tilaa siirtyä oikealle. Ei tapahdu mitään, ja sitten vilkaisu vielä kerran taustapeiliin ja oikealta terävästi ohi!

Kyllä tästä aika monta kertaa täällä on keskusteltu. Kumma kyllä, täällä kaikki tuntuvat olevan liikuttavan yksimielisiä siitä että otsikon mukainen toiminta on tuomittavaa. Eli vasemmalla kaistalla ei sitten luuhaa nin paljon konsernipelejä, eihän?

Nuo kuvailemaasi kolme karrikatyyriä ovat kyllä osa tuosta kokonaisuudesta. Ei muuta kuin reippaasti oikealta vaan, niin tilanne on pian ohi.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Mäkkäri

Jokapäivä motarilla työmatkaa ajaen kohtaan näitä 1-3 gatekorioihin kuuluvia ja kylmän viileästi ohitan nämä edellämainitut oikealta ja jatkan matkaani oikealla kaistalla pysyen, kunnes joku tulee perä edellä vastaan niin siirryn vasemmalle ohituskaistalle ohituksen ajaksi ja palaan sen jälkeen oikealle kaistalle. Ei siinä sen kummempaa. Tosin välillä ihmettelen, miksi se vasemman kaistan kulkija ei aja rajoitusten mukaan???  Joskus saan valoshown tai vastaavan vasemmalta kaistalta ohitettavalta mutta hyvä, kun sillä pitkät toimivat, ei tartte ajaa lyhyillä pimeessä 8).
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

Koo Pee

Juu, ei kai siinä muukaan auta jos ohi on päästävä.....

ehkäpä ne ennakoi sitä mahdollisesti 30 km päässä eteen tulevaa hitaampaa ;D

Kyllähän siinä yhtä usein saa sen kaistan vaihdonkin aikaan....meinaan moraalin vartijoiden kanssa ohitus perustuu yllätykseen...>>>kun laitat vilkun ajoissa oikealle johan siirtyy eteen....siis samantien vasemmalle vilkku ja ohi ennen kuin kerkee reagoimaan..... 8)

Tietenkin se 700hp ja kick down on eduksi jälkitilanteen kiihdytys valoshow tilanteessa....jos ei valot satu sinipunaisena välkkymään... :P

Ktk

Tänään aamulla töihin mennessä viimeksi oikealta ohi. Tarvontiellä noin kilsa ennen kehä kakkosta keski-ikäinen ä**ä Seattinsa ratissa. Sitkeästi siinä körötti 90 lasissa vasenta kaistaa vaikka tilaa oli oikealla vaikka kuinka, ei ollut mikään paha ruuhka. Sen ajan kun tuo oli näköpiirissä niin itseni lisäksi 3 muutakin suoritti ohituksen oikealta ja kukaan ei ajanut erityisen kovaa.

Olen sen verran kyrpä tarvittaessa että pitkät valot, töötti ja keskisormi on käytössä tarvittaessa. Edellyttää kyllä kohtuu rajua koomaamista avautumisen kohteelta. Ensin vasenta vilkkua, jos ei auta niin pikkaisen kaukovaloa. Yleensä tajuavat silloin että se vasen kaista ei ole oikea paikka ajaa 20 alle rajoituksen, oikean kaistan ollessa tyhjä.

Koo Pee

Ei muuta ku torvi päälle ja niin kauan yhtäjaksoisesti ,että riittää 8)....vaikka oikeelta meniskin..

Vasemmalla kaistallahan on tarkoitus edetä nopeammin kuin oikealla....??

Kummasta sitten sakotellaan ja ketä.....alinopeus vasemmalla kaistalla..vaikka alinopeuttahan ei olekkaan olemassa sinänsä.... vai oikealta ohittajaa vai torven soittajaa takana....Eikös se äänimerkki ole varoittamista ja huomioimista varten suunniteltukin?

Kaipa siinä muutama sekunti nopeammin ehtii seuraavan perään riehumaan ;D...

SNG

Kuuluis ehkä kalsarikännit-osastolle, mutta "pitäis olla sinko tai torrakko matkas, että sais tumpulat tuupattua sisäkaistalta sivuhun"  ;D

Kyllä välillä kanssa kohtuu rankasti kyrpii nuo ohituskaistan tukkijat. OK jos ohittaa rauhallisemminkin yhtenäistä jonoa, mutta juuri tuo että körötellään ohituskaistalla vaikka oikea kaista tyhjä tökkii oikeasti!

Taskukeke

Samaan "ongelmaan" tulee törmättyä lähes päivittäin. Ei noita jaksa oikeen enään ajatella eikä murehtia, sen verran kattelen ympärilleni, että onko tilaa ja ohi mennään sieltä mistä mahtuu.  8) Toistaiseksi en ainakaan muista saaneeni minkään sortin valoshow tai muitakaan tunteenpurkauksia, vaikka en kyllä moisista jaksa oikein piitatakkaan. Kukin eläköön omaa elämäänsä kuten haluaa, kunhan ei ole vaaraksi muille.  :)

dosetti

sama juttu ärsyttää kyllä ja oikealta ohittaminen sai viimeksi aikaan melkein kolarin. Vasenta kaistaa ajava käänsikin yhtäkkiä ilman vilkkua oikealle, jossa itse olin. Ne on vain "huonoja" kuskeja tai ajatuksissaan olevia. Noita "huonoja" kuskeja on liikenne pullollaan, ajavat vain ajattelematta sen pidemmälle. Tämä olisi mun mutu.

sakal83

Vituttaahan tuo perässä ajaminen. Mutta kyllä tuo oikealta ohittaminen on tyhmintä koko liikenteessä! Ennemmin ajelen perässä ja vaikka vilkuttelen valoja kuin aiheutan kolarin ja mahdollisen kuoleman oikealta ohittaessa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Korvaton

Useamman kerran viikossa näkee näitä vasemmalla jurnuttavia mitkä ajaa esim: motarilla just tasan 100kmh ja oikealta menee jono ohitte mutta tämä jurnuttaja ei edes siitä tajua että jotenkin liikenne menee nyt väärinpäin.
Tunnustettava on että itekkin tulee ohitettua oikealta näitä jurnuttajia ja mikä koomisinta sit monesti ne rupee polkemaan kaasua rinnalla.

LainaaSaako moottoritiellä ohittaa oikealta?
Perjantai 31.3.2006 klo 00.02

Tervehdys Esko!

Ajelinpa tässä eräänä päivänä moottoritiellä. Ohitin edellä ajavaa autoa ja ajelin vasenta kaistaa jonossa, jono kuitenkin jostain syystä hidasteli ja huomasin että oikealta puolelta alkoi tulla autoja ohi, jotka sitten puikkelehtivat vasemmalle kaistalle.

Olen sittemmin kuullut, että nykyään saa moottoritiellä ohitella myös oikealta. Pitäneekö paikkaansa?

Minusta moinen tuntuu kyllä vaaralliselta.

Ihmettelevä

Moottoriteillä edellä kulkeva ajoneuvo ohitetaan pääsääntöisesti vasemmalta.Oikealta ohittaminen on kuitenkin sallittu ajokaistaa vaihtamatta näissä tapauksissa. Kun ajoneuvot ajavat jonossa. Kun ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja. Kun ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa. (TLA 7:3).

Kun itse olit vasemmalla kaistalla jonossa, joka kulki hitaammin kuin oikealla oleva varsinainen ajokaista, oikealta ohittaminen oli tässä tilanteessa luvallista. Tilanne on tyypillinen ruuhka-aikoina,jolloin kaikki pyrkivät ohituskaistalle, joka sitten hidastuu ja varsinainen ajokaista on miltei tyhjä.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Rocco rookie - 18.01.13 - klo:21:57

Jos tuo tilanne on normaali ohitustilanne, ei takana tulevan tarvitse saada mitään ärrimurrikohtausta vaan ajaa perässä normaalilla turvavälillä ja ohituksen jälkeen mennä sitten siitä 'moraalinvartijasta' ohi vaikka kolmeasataa. Kummallakin kaistalla on sama nopeusrajoitus niin en oikein ymmärrä sitä mielensäosoittamista jos joku ohittaa sallitulla nopeudella. Eri asia on jos jää siihen vasemmalle kaistalle vielä ohituksen jälkeenkin junnaamaan.

Mutta suomalaiselle tuo moottoritie on vielä niin ihmeellinen asia, luullaan että vasemmalla kaistalla kuuluu AINA ajaa ylinopeutta...no, täällä savossa moottoritiellä ajetaan 10kmh alle, kun ei ole niin kiire mihinkään...

jti

Kaksi kertaa on tapahtunut niin että kun olen ajanut jonossa moottoritien vasemmalla kaistalla, oikealla kaistalla myös jatkuva jono. Niin eiköhän joillakin ole keittänyt puuro pohjaan niin pahasti että ohi on ollut pakko päästä, vasemman pientareen kautta.

Ensimmäisellä kerralla sillä seurauksella että ajoneuvot osuivat yhteen ja ohittaja eli kolarin aiheuttanut pakeni paikalta. Saatiin rekkari ylös joten asiaa puitiin sitten myöhemmin käräjillä, ohittaja tuomittiin törkeästä liikenteen vaarantamisesta sakkoihin.

Toisella kertaa ohittaja näytti käsimerkein eleen jonka perusteella lähtisi aseluvat samantien poliisille ja saisi syytteen uhkailusta.

Ja todettakoon tarkennukseksi vielä että molemmat tapahtumat sattuivat tilanteessa joissa ohittaja varmasti on nähnyt että molemmilla kaistoilla jonoa jatkuu koko näkyvissä olevan moottorien pätkän. Yleensä en itse viivy vasemmalla kaistalla kuin ohituksen vaatiman ajan ja vaihdan oikealle heti takaisin sitten kun siitä ei ole haittaa ohitettavalle (siis että ohitettava näkyy kokonaan taustapeilistä).

Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

kt

Eiköhän ne oppisi vielä paremmin, jos vetäisisi ensin oikealta ohi, palaisisi sen jälkeen vasemmalla kaistalla köröttelevän eteen ja vetäisisi jarrut pikku hiljaa kiinni. Silloinhan se joutuisi itse menemään oikealle kaistalle. Ja kun se olisi siellä, niin sitten vasta katoaisi näköpiiristä. Eikös tuo olisi hyvä oppitunti noin toteutettuna?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.01.13 - klo:09:33
Eiköhän ne oppisi vielä paremmin, jos vetäisisi ensin oikealta ohi, palaisisi sen jälkeen vasemmalla kaistalla köröttelevän eteen ja vetäisisi jarrut pikku hiljaa kiinni. Silloinhan se joutuisi itse menemään oikealle kaistalle. Ja kun se olisi siellä, niin sitten vasta katoaisi näköpiiristä. Eikös tuo olisi hyvä oppitunti noin toteutettuna?

Mitä jos lopetetaan kaikki 'opettaminen' ja ei hermostuta joka ikisestä pikkuasiasta? Ei sitä liikennettä kuntoon saa yksi kerrallaan 'kouluttamalla' ...  8)

Rocco rookie

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 19.01.13 - klo:08:19
Jos tuo tilanne on normaali ohitustilanne, ei takana tulevan tarvitse saada mitään ärrimurrikohtausta vaan ajaa perässä normaalilla turvavälillä ja ohituksen jälkeen mennä sitten siitä 'moraalinvartijasta' ohi vaikka kolmeasataa. Kummallakin kaistalla on sama nopeusrajoitus niin en oikein ymmärrä sitä mielensäosoittamista jos joku ohittaa sallitulla nopeudella. Eri asia on jos jää siihen vasemmalle kaistalle vielä ohituksen jälkeenkin junnaamaan.

Mutta suomalaiselle tuo moottoritie on vielä niin ihmeellinen asia, luullaan että vasemmalla kaistalla kuuluu AINA ajaa ylinopeutta...no, täällä savossa moottoritiellä ajetaan 10kmh alle, kun ei ole niin kiire mihinkään...

Siis avausviestissäni on nimenomaan kysymys siitä ongelmasta, että on paljon autoilijoita jotka ajavat motarilla vasenta kaistaa, vaikka vieressä on oikeakaista tyhjänä! Sitten nämä samaisen köröttelijät eivät huomaa tarkkailla taustapeiliä ja kun taakse ilmestyy auto, syntyy näitä kuvaamiani tilanteita.

Toki on myös niitä, jotka eivät ohittelevat ns. koko ajan ja pysyvät näin ollen koko ajan vasemmalla kaistalla. Siitäkin seuraa ongelmia. Voi olla, ja usein onkin, että joku muukin haluaa ohitella vasemmalla kaistalla ajavia ja vielä suuremmalla ylinopeudella kuin tämä vasemman kaista omistaja. Jälleen kysymys. Miksei tämä voi siirtyä tilapäisesti oikealle ja päästää takaa sen/ne ohi, jotka haluavat taittaa matkaa nopeammin kuin hän? Moraalinvartijako?

Tottakai tästä päästään sujuvasti seuraavaan aiheeseen, eli ylinopeuteen ja sen riskeihin yms. Itse ainakin koen tämän ongelmaksi erityisesti hyvillä kesäkeleillä. Ns. norminopeus riittää minulle motarilla talviaikaan aivan hyvin. Kesällä ajelen mielelläni 130 - 140 motarilla ja vastaan itse sakoistani, enkä ota tyhmiä riskejä, jos ei näitä oikealta tekemiäni ohituksia sellaisiksi lasketa.

qwe

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.01.13 - klo:09:33

Kotipoliisiopettajat aiheuttavat vain  vaaratilanteita. >:(

Niistä köröttelijöistä pääsee yleensä ohi ihan ohittamatta kun ajaa sitä vapaata oikeata kaistaa omalla nopeudellaan.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Fedder

Samaa mieltä tuosta keskikaistalla könyämisen ärsyttävyydestä. Kaikilla motareilla tähän olen Suomessa törmännyt, mutta Lahden motari on mielestäni kesäaikaan suurin riesake. Hämmästyttävää, ettei enemmän jengiä pääse hengestään tuolla pätkällä. Toiset köröttelee keskikaistalla, yksi lähtee ohittaan rekkaa ilman vilkkua huimallaa satasen vauhdillaja kolmas tulee sitä normaalia plus miinus 130 km/h. "Hauskimpia" on ne keskikaistalla roikkujat, joilla hirttää kiinni, jos joku lipuu oikealta ohi. Sit tullaan Clarksonia lainaten Audi-etäisyydelle.
Immer wieder Golf.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: qwe - 19.01.13 - klo:09:49
Kotipoliisiopettajat aiheuttavat vain  vaaratilanteita. >:(

Niistä köröttelijöistä pääsee yleensä ohi ihan ohittamatta kun ajaa sitä vapaata oikeata kaistaa omalla nopeudellaan.

Juurikin näin.

Vaikka täällä puhutaan, että oikealla on tyhjää ja miksi se tollo vasemmalla köröttää vain +10 ylinopeutta, niin erittäin usein tyhjää on kyllä joo ehkä 100 metriä, mutta jos siihen siirtyy niin sitten jää sellaiseen pussiin jonkun rekan taakse ettei tosiaankaan pääse aikoihin takaisin vasemmalla. Eli joka väliin ei viitsi vaihtaa jokaisen maantie kuningas teuvon edessä, toki useimmiten kyllä, etenkin jos huomaa ettei teuvon takana ole pitkää jonoa vaan se on yksin. On aika vaikea myös arvata kuinka nopeasti takaa tuleva ohittaa, vai jääkö se siihen vasemmalle kilometrin ajaksi "pussittamaan".
Ymmärrän valituksenne jos oikealla on oikeasti tyhjää ja siihen ei sitten mennä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

joukose

Olen ajellut tuota turunäylää turku-kehä II väliä vuosina 2000-2001 päivittäin ja 2009-2010 myös päivittäin.
Merkille pantavaa on ollut että ensimmäisellä jaksolla liikennekuri oli huomattavasti parempaa, jos joku ajeli vasenta kaistaa niin poikkeeuksetta siirtyi oikealle jos oli vähänkään tilaa antaakseen tietä ohittajalle. Toisen ajojaksoni ainana oli jo normaalia, että ajettiin vasemmalla kaistalla ihan varmuuden vuoksi, ettei jäädä pussiin oikealle kaistalle ja jäädä muiden ohitettavaksi.

Kyllähän tässä liikennekulttuurin muutoksessa näkyy selvästi poliisin puuttuminen liikenteestä. Tyttäreni luokkakaverin isällä riitti hämmästeltävää, kun ajeli pitkät matkat turun väylällä vasenta kaistaa ja sai siitä sakot. Eli pitäs olla lisää poliiseja liikenteessä valvomassa kuria. ;D ;D ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

Rocco rookie

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 19.01.13 - klo:10:14
Juurikin näin.

Vaikka täällä puhutaan, että oikealla on tyhjää ja miksi se tollo vasemmalla köröttää vain +10 ylinopeutta, niin erittäin usein tyhjää on kyllä joo ehkä 100 metriä, mutta jos siihen siirtyy niin sitten jää sellaiseen pussiin jonkun rekan taakse ettei tosiaankaan pääse aikoihin takaisin vasemmalla. Eli joka väliin ei viitsi vaihtaa jokaisen maantie kuningas teuvon edessä, toki useimmiten kyllä, etenkin jos huomaa ettei teuvon takana ole pitkää jonoa vaan se on yksin. On aika vaikea myös arvata kuinka nopeasti takaa tuleva ohittaa, vai jääkö se siihen vasemmalle kilometrin ajaksi "pussittamaan".
Ymmärrän valituksenne jos oikealla on oikeasti tyhjää ja siihen ei sitten mennä.

Teoria 3.

Mutta jos enemmän viitsisi, niiin mukavamminhan se liikenne siellä sujuisi. Minäkään, kuten hyvin moni muu kuljettaja, ei viitsisi ajaa motarilla ohituskaistan tukkivien perässä.

apo

Lainaus käyttäjältä: Rocco rookie - 19.01.13 - klo:10:49
Teoria 3.

Mutta jos enemmän viitsisi, niiin mukavamminhan se liikenne siellä sujuisi. Minäkään, kuten hyvin moni muu kuljettaja, ei viitsisi ajaa motarilla ohituskaistan tukkivien perässä.

Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että kaikki muut teillä kulkevat, jos sattuvat osumaan eteen on m*****ja jos ei heti älyä siirtyä sivuun.
Eiköhän tuo kumminkin ole yhteispeliä tuo liikenne, puolin sun toisin...
Lisäksi olen ollut siinä käsityksessä, että meillä kaikilla on samat säännöt, jos joku haluaa niitä tietoisesti rikkoa, niin tehköön sen niiden ehdoilla, jotka niitä noudattavat, on se rike sitten ohituskaistalla liian pitkään roikkuminen tai ylinopeutta ajaminen.

Mikko

Itseänikin ärsyttää kyllä keskikaistan omistajat, aivan yhtä paljon ne jotka köröttelevät siellä kuin ne jotka painavat törkeää ylinopeutta. Se ei taas ärsytä yhtään, että joku hitaammin ajava tekee turvallisen ohituksen eli ei lähde aivan tappituntumalta ohitukseen ja palaa heti metrin turvavälille sen ohitettavan eteen vaan jättää tilaa ennen paluuta. Tämä tuntuu kiehauttavan monella kaahaavalla keskikaistan omistajalla ja pahasti.

Itse väistän silloin jos oikealla on oikeasti tilaa tehdä se, en vedä suoraan ohitettavan eteen enkä väliin jossa joudun tiputtamaan omaa nopeuttani. Tilaa annan kun se on järkevää ja turvallista. Enkä muutenkaan aja vasemmalla kaistalla ellen ohita. Tämä ei kyllä kaikille riitä.

Monelle tuntuu myös olevan punainen vaate se, että ohituskaistalla pidetään turvavälejä. Eilenkin ajelin jonossa hitaammin (80 alueella mittarinopeus 80) rekkaa ohittavan auton perään kerääntyneessä jonossa niin takana tulleen Astran kuskille pitämäni arviolta 30 metrin turvaväli oli liikaa ja valoshown jälkeen piti lähteä nasta laudassa oikealta ohi. Tilaa kun ei ollut niin niin aivan rekan perän kohdalla alkoi rinnalla ollessaan vaan vilkku päällä vaihtaa kaistaa, jouduin vetämään liinat kiinni ettei kolissut. Parasta tietenkin oli että tien päässä oltiin rinnakkain valoissa, lippispäinen 60v ukko oli puikoissa, rouva näytti jäkättävän vieressä.

Arcca

Teoria 3.

Heh, ehkä hieman joo  :-[

Viitsiminen oli ehkä huono sanavalinta. Muutaman "-siirto oikealla - pussiin joutuminen - odota että vasemmalla tulee rako - siirry vasemmalle - kiihdytä taas vasemmankaistan nopeuteen" jälkeen kyllä alkaa hatuttamaan oma nöyristely ja syyllistyn kyllä ruuhkassa vasemalla jumittamiseen aika ajoin. En kuitenkaan ajele siellä alle nopeusrajoituksien vaan seuraan edellä olevaa paitsi jos sen nopeus on liikaa ylinopeutta omalle kukkarolle.

Liikenne sujuisi kaikkein parhaiten jos kaikki ajaisi samaa nopeutta.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 19.01.13 - klo:09:37
Mitä jos lopetetaan kaikki 'opettaminen' ja ei hermostuta joka ikisestä pikkuasiasta? Ei sitä liikennettä kuntoon saa yksi kerrallaan 'kouluttamalla' ...  8)

Olet oikeassa. Paljon on asenteissa korjaamista. Ei moottoriteitä rakenneta sen vuoksi, että voi ajaa ylinopeutta vaan sen vuoksi, että ne välittävät riittävästi liikennettä kohtuu nopeudella. Tietysti on poliittisin perustein rakennettuja moottoriteitä.

Kyllä jokaisella on oikeus ohittaa vasemmalla kaistalla ja palata jälleen oikealle kun kaista on vapaa - mutta jos hetken päästä on jälleen hidas ajoneuvo (esim kuorma-auto) niin turha siinä on jatkuvasti oikealle koukkia, kun sitten et pääse pois hitaan ajoneuvon takaa ylinopeutta peräkkäin ajavien "homojen" (nenä edellä olevan perseessä) vuoksi. Hyvien tapojen mukaista ei ole myöskään ohituksen jälkeen heti siirtyä ohitettavan eteen.

Kylläpä teillä on kiire.

Rocco rookie

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 19.01.13 - klo:11:22
Heh, ehkä hieman joo  :-[

Viitsiminen oli ehkä huono sanavalinta. Muutaman "-siirto oikealla - pussiin joutuminen - odota että vasemmalla tulee rako - siirry vasemmalle - kiihdytä taas vasemmankaistan nopeuteen" jälkeen kyllä alkaa hatuttamaan oma nöyristely ja syyllistyn kyllä ruuhkassa vasemalla jumittamiseen aika ajoin. En kuitenkaan ajele siellä alle nopeusrajoituksien vaan seuraan edellä olevaa paitsi jos sen nopeus on liikaa ylinopeutta omalle kukkarolle.

Arvostan itsetutkiskeluasi.

Ohituskaistaahan ei edes tarvittaisi, jos kaikki ajaisevat samaa nopeutta, joten tuo on kohtuullisen naivi ajatttelutapa.

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 19.01.13 - klo:11:09
Monelle tuntuu myös olevan punainen vaate se, että ohituskaistalla pidetään turvavälejä. Eilenkin ajelin jonossa hitaammin (80 alueella mittarinopeus 80) rekkaa ohittavan auton perään kerääntyneessä jonossa niin takana tulleen Astran kuskille pitämäni arviolta 30 metrin turvaväli oli liikaa ja valoshown jälkeen piti lähteä nasta laudassa oikealta ohi. Tilaa kun ei ollut niin niin aivan rekan perän kohdalla alkoi rinnalla ollessaan vaan vilkku päällä vaihtaa kaistaa, jouduin vetämään liinat kiinni ettei kolissut. Parasta tietenkin oli että tien päässä oltiin rinnakkain valoissa, lippispäinen 60v ukko oli puikoissa, rouva näytti jäkättävän vieressä.

Hyvä pointti. Nuo turvaväleihin tuppaavat aiheuttavat juuri tätä jojo-liikettä kaistoilla, kun takana tuleva joutuu hänen vuokseen taas hieman himmaamaan ja jonossa ajattaessa tämä kertaantuu, kuten kaikki hyvin tiedämme.

Rocco rookie

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 19.01.13 - klo:11:57
Olet oikeassa. Paljon on asenteissa korjaamista. Ei moottoriteitä rakenneta sen vuoksi, että voi ajaa ylinopeutta vaan sen vuoksi, että ne välittävät riittävästi liikennettä kohtuu nopeudella. Tietysti on poliittisin perustein rakennettuja moottoriteitä.

Kyllä jokaisella on oikeus ohittaa vasemmalla kaistalla ja palata jälleen oikealle kun kaista on vapaa - mutta jos hetken päästä on jälleen hidas ajoneuvo (esim kuorma-auto) niin turha siinä on jatkuvasti oikealle koukkia, kun sitten et pääse pois hitaan ajoneuvon takaa ylinopeutta peräkkäin ajavien "homojen" (nenä edellä olevan perseessä) vuoksi. Hyvien tapojen mukaista ei ole myöskään ohituksen jälkeen heti siirtyä ohitettavan eteen.

Kylläpä teillä on kiire.

Juuri tätä oikeutta peräänkuulutan. Ja samalla velvollisuutta palata takaisin ns. ajokaistalle, olkoon se sitten vaikka sinun mielestä koukkimista. Tällä peliliikkeellä kuitenkin edistäisit liikenteen sujuvuutta, kun sallisit takanasi nopeammin ajavien tulla ohituskaistalta ohi.

Ruuhka-aikana, eli jonossa ajaminen on eri asia. Jos vasen kaista sattuu vetämään nopeammin kui oikea, niin ei siitä letkasta kenenkään tarvitse mihinkään rekan taakse koukkia. Siellähän on aivan sama kumpaa kaistaa ajaa tai ohittaako vai ei. Siinä ei mtään voita - yleensä päinvastoin.

Olen tässä koko keskustelussa hakenut tilanteita, jotka tapahtuvat ns. normaalissa liikennevirrassa, eikä esim. Helsingin motarin alkupään ruuhkissa.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Rocco rookie - 19.01.13 - klo:12:11
Juuri tätä oikeutta peräänkuulutan. Ja samalla velvollisuutta palata takaisin ns. ajokaistalle, olkoon se sitten vaikka sinun mielestä koukkimista. Tällä peliliikkeellä kuitenkin edistäisit liikenteen sujuvuutta, kun sallisit takanasi nopeammin ajavien tulla ohituskaistalta ohi.

Ruuhka-aikana, eli jonossa ajaminen on eri asia. Jos vasen kaista sattuu vetämään nopeammin kui oikea, niin ei siitä letkasta kenenkään tarvitse mihinkään rekan taakse koukkia. Siellähän on aivan sama kumpaa kaistaa ajaa tai ohittaako vai ei. Siinä ei mtään voita - yleensä päinvastoin.

Olen tässä koko keskustelussa hakenut tilanteita, jotka tapahtuvat ns. normaalissa liikennevirrassa, eikä esim. Helsingin motarin alkupään ruuhkissa.
Olen samaa mieltä. Helsingistä lähtevillä moottoriteillä on vilkkaan liikenteen aikana tiettyjä vaikeuksia palata jokaisen ohitettavan jälkeen oikealle - välillä on vaikea valita oikea ratkaisu.

sambolo

Se on kattokaas se navigaattori joka käskee pysyä vasemmalla kaistalla liittymien kohdalla ettei vahingossa aja liittymästä pois reitiltä :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

apo

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 19.01.13 - klo:11:22

Lainaus käyttäjältä: Rocco rookie - 19.01.13 - klo:12:11

Kuka myöntää/ antaa sen oikeuden vaatia muita koukkimaan, hiljentelemään, kiihdyttelemään ja tinkimään omasta sujuvasta ja usein muun liikenteen mukana liikkumisesta ja vain sen vuoksi, että jollain on kivaa ajaa reipasta ylinopeutta.

H:gin ulosmenoteistä ruuhkaikaan ei kannata edes tässä yhteydessä mainita, vaikka nekin ovat normaalia liikennevirtaa niillä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy