Golf VII talvirenkaat

Aloittaja user, 18.01.13 - klo:10:19

« edellinen - seuraava »

user

Renkaista ja ajettavuusongelmista on keskustelua mm. koeajokokemuksia osastolla, mutta avataanpa oma aihe tälle.

Tilauksessa olevaan Golfiin on tilattu Contin kitkat vakio 15" koossa ja varmaankin on mahdollista vielä vaihtaa ne Nokialaisiin kitkoihin. Siis onko Contin kitkat epäsopivat tai huonot Golf 7:aan? Entä Toimiiko Nokian R varmasti Golf :ssa?
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

lemmentalja

Omat kokemukset contin kitkoista ovat huonot. Runko huomattavasti löysempi kuin nokialaisissa mikä heikentää ajo-ominaisuuksia huomattavasti! Continental huomattavasti levottomampi ja epävakaampi ajolleen. Nokialaisissa pito-ominaisuudet hyvät, mutta ei contissakaan huonot. Itse vaihtaisin ehdottomasti nokialaisiin.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: user - 18.01.13 - klo:10:19
Renkaista ja ajettavuusongelmista on keskustelua mm. koeajokokemuksia osastolla, mutta avataanpa oma aihe tälle.

Tilauksessa olevaan Golfiin on tilattu Contin kitkat vakio 15" koossa ja varmaankin on mahdollista vielä vaihtaa ne Nokialaisiin kitkoihin. Siis onko Contin kitkat epäsopivat tai huonot Golf 7:aan? Entä Toimiiko Nokian R varmasti Golf :ssa?

En omaa mitään kokemusta Golf VII-mallista mutta jos peilaan aikaisempia kokemuksia (yleisten testien ohella) Conti3-kitkoista edellisen Passatin alla, ja nykyisistä NokianR-kitkoista nykyisen Passatin alla, saattaisi vaakakuppi kääntyä enemmän Contin puoleen. Tosin noissa Contit olivat 16-tuumaiset ja nyt Nokian 17-tuumaiset. Mielestäni Conti ei häviäisi millään aistittavalla osalla (ohjattavuus, pito eri keleillä ja suuntiin, "melu", pidon säilyminen eri vuosina jne) ainakaan näille RussiaR:lle, jotka tarvitsivat keskimääräistä enemmän tasapainotuspainoja kuin mitkään aikaisemmat renkaat autoissamme.

Mutta kun autosi on vasta tilauksessa, eli toimitus mennee kesärengaskeleille, ei talvirenkailla liene kiirettä muutenkaan tässä markkinatilanteessa. Nokialtahan on tulossa R2 jos haluaa kuitenkin sitä harkita sitten kun saatavilla myyjiltä. Contin uudistumistakin on toki odoteltu... Conti5 tainnut olla jo useamman vuoden myynnissä.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

vkjoki

Minustakin talvirenkaiden hankinta kannattaa siirtää ehdottomasti syksyyn ja tehdä päätös renkaista vasta lokakuun alussa.

Jos kitkoilta hakee suuntavakautta, paras suuntavakaus on nyt GoodYearin kitkoilla. Sellaiset minulla on Golf 7:ssa, ja tyytyväinen olen.

Eri renkaiden käytöksessä eri automalleissa ei ole suuria eroja, joten esim. TM:n ja Tuulilasin testeistä saa hyviä suuntaviivoja rengasvalinnoille.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

tsiih

Jos suuntavakaat kitkat haluaa kannattaa jättää nokian lullat kauppaan. Suosittelen micheliniä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ocu_P

Contin 15" ( :( rengaskoolle) kitkat omassa seiskassa alla. Ei ole huonoa sanottavaa. Kokonaisuutena olen tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin. Parissa tilanteessa olen havainnut käytöksessä pientä kauneusvirhettä, mutta epäilen sen olevan enemmänkin ohjauksen ominaisuus kuin renkaista johtuvaa.

Kovasti tuntuu olevan hajontaa ihmisten rengasmielipiteissä...  ::)

user

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 18.01.13 - klo:13:56
Minustakin talvirenkaiden hankinta kannattaa siirtää ehdottomasti syksyyn ja tehdä päätös renkaista vasta lokakuun alussa.

Jos kitkoilta hakee suuntavakautta, paras suuntavakaus on nyt GoodYearin kitkoilla. Sellaiset minulla on Golf 7:ssa, ja tyytyväinen olen.

Eri renkaiden käytöksessä eri automalleissa ei ole suuria eroja, joten esim. TM:n ja Tuulilasin testeistä saa hyviä suuntaviivoja rengasvalinnoille.

Auto tulee ensikuussa, ehkä jo alkupuolella, joten talvirenkaat tarvitaan heti alle. Ko. liikkeessä vaihtoehtona ovat Conti ja Nokia, joten GY ja Michelin ei ole enää mahdollisia, ellei sitten yritä saada pelkkia vanteita ja renkaiden osuus jätetään kaupasta (tämä ei oikeen ole jälkikäteen mielekästä, kun paketti onkokonaisuutena hinnoiteltu ja vielä suht edullinen).

Itse olen myös erittäin tyytyväinen Volvossani oleviin Michelin XI3:iin, mutta vaihtoehdot Golfiin on nuo yllämainitut ja näistä kahdesta "lellukasta" pitäisi valita paremmat;)
MB 200 A (w205) 2015
VW Golf 1.2 TSI DSG Comfortline 2013

Murska

Kahdessa autossa ollut Contin kitkat alla ostaessa, molemmat oli koeajoautoja joten en päässyt valitsemaan renkaita. Molemmat autot kiemurteli kuin käärmeen kusi autiomaan hiekalla, rengaspaineiden lisääminen 0.5-0.6 baarilla teki ajettavuudesta siedettävän ja kiemurtelu väheni. Molemmissa autoissa kahden talven jälkeen alle laitettiin Nokian nastat ja kiemurtelut loppui siihen paikkaan. Muutamalla muullakin autolla olen ajanut missä on ollut Contin kitkat alla ja sama velttous ja suuntavakauden puute on vaivannut niitäkin.

Myös rengasliikkeet suosittelee kitkoille kovempia paineita mitä valmistaja ilmoittaa, sillä saa kiemurtelua rauhoittumaan mutta rengas kuluu keskeltä hieman nopeammin. Toinen suuntavakautta parantava on laittaa takarenkaisiin 0.2-0.3 baaria enemmän painetta mitä edessä on, rauhoittaa kummasti auton käytöstä.

Ja mikä tärkein, käykää ostamassa ilmanpainemittari millä mittaatte rengaspaineet. Huoltsikoiden mittarit näyttää mitä sattuu eri päivinä, erot voi helposti olla 0.6 baarin luokkaa ja se on jo aika paljon.
BMW 118dA M-Sport

vkjoki

Jos katsoo nimenomaan suuntavakautta ja ajettavuutta TM:n, Tuulilasin ja AutoBildin testeistä, kaikissa lehdissä Conti sai Nokiaa enemmän pisteitä. Minulla kylläkin on ollut kahdessa edellisessä autossa Nokian R:t, koska Nokian pito-ominaisuudet ovat nastarenkaiden kärkeä. Minua kitkojen huojunta ei ole häirinnyt, koska ennakko-oletus on ollut, että kovasti huojuu.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Golffari7

Omien kokemusten mukaan nokialaiset nastat on jäällä ja lumella pito-ominaisuuksiltaa ylivoimaiset, mutta paljaalla asfaltilla suuntavakaus varsinkin maantienopeuksissa on heikompaa kuin muilla merkeillä. Omasta mielestä talvirenkaan tärkein ominaisuus on nimenomaan toimia liukkaalla turvallisesti, mutta totta on kyllä sekin, että paljon tulee ajettua myös paljaalla asfaltilla ja täysin kesäkeleilläkin nastarenkaalla, joten täytyy sen sielläkin jotenkin toimia.

jtn58

Tänään pääsin kokeilemaan 140 heppaista tsi:tä, jossa oli alla Michelinin kitkat. Ajoalustana oli pääosin sula ja nastojen karhentama, mutta melko uraton asfaltti. Keli oli kuiva ja tyyni, pakkasta 20 - 24 miinusastetta. Koeajomatka noin 120 km.

Auto oli selvästi suuntavakaampi kuin aiemmin ajamani Contin nastoilla varustettu auto. Ja tietysti paljon hiljaisempi.

Auto sai kuitenkin pienen miinuksen ohjauksen keskialueen tunnottomuudesta. Ohjauksen keskitys jää hivenenen huonommaksi kuin Variant 6:lla, joka on varustettu Nokian kitkoilla. Seiska vaati pientä ohjailua tilanteessa, jossa Variantilla voi hetkeksi vaikkapa päästää kädet irti ratista.

Seiska on Michelinin kitkolla hiljaisempi kuin Kutosvariantti Nokian kitkoilla. Ei kuitenkaan niin paljon kuin odotin. Nastojen karhentama pinta aiheuttaa melua molemmille, mutta sileällä asfaltilla Seiska kuulosti hiljaisemmalta. Ja ehkä äänen sävy oli miellyttävämpi.

optio

Kyllä se on niin, että kun Misukat on alla ja auto ei pysy tiellä niin katso autoa!

vkjoki

Kyllä se on niin, että kun Misukat on alla ja auto ei pysy tiellä niin katso kuskia!

Marko_K

Kyllä se on niin, että kun Misukat on alla ja auto ei pysy tiellä niin on vahingossa valinnut ne Misukat ilman nastoja!

jtn58

Kysehän ei ollut mistään tiellä pysymisestä, vaan hienoisesta epätarkkuuden tunteesta ohjauksen keskialueella.

Tunne voi johtua auton keventyneestä ohjauksesta ja/tai omasta tottumuksesta. Golfin eri sukupolvien erot ohjauksessa ovat loppujen lopuksi olleet niin pieniä, että uusi korimalli on tuntunut omalta jo muutaman päivän ajon jälkeen.

Murska

Golf tuli ja alle laitettiin 16" Hakka 5 nastarenkaat kun sopivasti sellaiset satuin saamaan. Suuntavakaus ja ajettavuus on hyvä, ei nulju alla ja ajaminen on jämäkän oloista. Mitään ohjauksen epätarkkuutta tai vastaa en huomannut, keskittää hyvin eikä tarvii ruoria pyöritellä suoralla tiellä. Noilla renkailla tunnetusti ääntä on riittävästi, ei jää epäselväksi onko alla kitkat vai nastat...
BMW 118dA M-Sport

Aulis

Lainaus käyttäjältä: optio - 18.01.13 - klo:23:40
Kyllä se on niin, että kun Misukat on alla ja auto ei pysy tiellä niin katso autoa!
Tai Golfin kohdalla: ongelma on pikemminkin ratin ja penkin välissä  ;). Golfin ominaisuudet kyllä riittävät vaativaankin ajoon :) Toki mikään auto ei pysy tiellä, jos unohtaa fysiikan lait pöperokeleillä, koskee sekä Golfia että Volvon V40-mallia  :P
VW Polo 1.0 TSI (70kW) Comfortline vm. -18.

Rosmo

Minkä levyistä rengasta olette laittaneet 17" tuuman vanteelle? Koeajamassani Golfissa alla oli Contin 225/45/17, mutta kun vilkaisin rekisteriotetta, oli siihen merkitty kooksi 205/50/17 ja tuota auton alla olevaa rengaskokoa ei ollut mainittu.
Ex-VAGt: VW 1302 S -71, Polo 9N 1.2 -03, Golf IV V6 4Motion -03, Golf IV Variant 1.6 -04, Leon 1P 1.8 TSI -08, A3 Sportback 1.4 TFSI Stronic -13

Peso

Tehtaalta tilattaessa pyörän koko on 225/45 r17. Tällöin autoon on valittava myös joko urheilullinen alusta (10mm matalampi kun normi) tai mukautuva alustansäätöjärjestelmä. Itse päädyin valitsemaan tuon urheilullisen alustan ihan hintansa vuoksi ja olen ollut oikein tyytyväinen. Golfin kylkilinjaan sopii mainiosti tuo hieman leveämpi 17-tuumainen kesäpyörä, se istuu kauniisti pyöräkoteloon.

Mitä nasta-/kitkarengaskeskusteluun tulee, niin yksinkertaistaen voisi sanoa, että vaihtoehtoja on tasan kaksi:
1. Nastarenkaat, joilla pitoa löytyy takuuvarmasti ja yhtä takuuvarmasti myös korviaraastavaa ja puuduttavaa rengasmelua (itsellä kokemuksena uuden Golfini alla  ensimmäiset 200 km Michelinin nastoilla)
2. Laadukkaat kitkarenkaat (itselläni Nokian Hakka R) ja takuuvarmasti 80% hiljaisempi ja miellyttävämpi äänimaisema sekä erinomainen ja vakaa tietuntuma. Oma subjektiivinen mielipiteeni on, että auto ohjautuu kitkoilla täsmällisemmin ja vaatii vähemmän "paimentamista".

Mutta makujahan on monia - jos rengasmelu ei häiritse, niin ei muuta kuin reilusti nastarenkaat alle ja radion volumea suuremmalle  8)

Golffari7

Mulle tulee kesäksi golfin alle 17 tuumaset 225/45. Ostin vanteet ja renkaat jälkikäteen eli en siis tilannut tehtaalta ja ei ole urheilullista alusta eikä säädettävää alustaa. Mikäköhän on syynä, että tehtaalta tilatessa ei saa isompaa vannetta ilman jompaakumpaa erikoisalustaa?

teemur

Lainaus käyttäjältä: Golffari7 - 21.02.13 - klo:18:52
Mulle tulee kesäksi golfin alle 17 tuumaset 225/45. Ostin vanteet ja renkaat jälkikäteen eli en siis tilannut tehtaalta ja ei ole urheilullista alusta eikä säädettävää alustaa. Mikäköhän on syynä, että tehtaalta tilatessa ei saa isompaa vannetta ilman jompaakumpaa erikoisalustaa?

Haiskahtaa rahastukselle. Toki, onhan maahantuoja ja/tai valmistaja voinut ajatella, että suuremman vanteen valitseva asiakas haluaisi autoltaan matalampaa "urheilullista" lookkia tai "urheilullisempaa" tuntumaa.

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

atp

Mulla on tullu otettua talvirenkaat aina liikkeestä auton mukana. Nyt aloin laskeskelemaan, kun Golf VII tulossa joskus toukokuussa, että tuossahan säästäisi monta saturaista kun hakisi renkaat itte alanliikkeestä (no joo ei yllätys). Mutta mutta, kannattaako talvirenkaat ostaa nyt/keväällä, vaiko vasta syksyllä, vai nostaako sesonki taas syksyllä hintoja?

Uppe

Lainaus käyttäjältä: atp - 23.02.13 - klo:17:48
Mulla on tullu otettua talvirenkaat aina liikkeestä auton mukana. Nyt aloin laskeskelemaan, kun Golf VII tulossa joskus toukokuussa, että tuossahan säästäisi monta saturaista kun hakisi renkaat itte alanliikkeestä (no joo ei yllätys). Mutta mutta, kannattaako talvirenkaat ostaa nyt/keväällä, vaiko vasta syksyllä, vai nostaako sesonki taas syksyllä hintoja?

Omalle kohdalle on sattunut nyt kahdella kerralla että olen saanut kesäaikaan todella sopivaan hintaan talvitassut,koot ovat tosin olleet aavistuksen vähemmän ostettuja (225/45r17 ja 205/50r17). Kannattaa niitä soitella ja kysellä

teemur

Lainaus käyttäjältä: atp - 23.02.13 - klo:17:48

Jos kyseessä on normaalikokoinen talvirengas ts. varastokoko, ei ajankohdalla ole niin suurta vaikutusta omien kokemusten mukaan. Todennäköisesti saat parhaan alennuksen menemällä liikkeeseen keväällä vaihtoruketin jälkeen tai sitten kesällä, ostat vuoden varastossa seisoneet renkaat (paisto viikko / vuosi) ja tinkaat reilusti. Varmasti säästää satasia verrattuna merkkiliikkeen pakettiin jossei nyt oile pakko saada OEM vanteita (enkä näe kauheasti syytä miksi pitäisi)
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Murska

Mulla tuli 450â,¬ säästöä kun ostin 16" alu/nasta paketin rengasliikkeestä.
BMW 118dA M-Sport

atp

Hienoa, marssinpa sitten kesällä ostamaan talvirenkaat  ;D. Kiitos tiedosta.

vkjoki

Minunkin kokemukseni on, että rengasliikkeestä talvipyöräpaketin saa 200 - 500 euroa edullisemmin kuin autoliikkeestä. Olen tästä keskustellut automyyjien kanssa, ja he ovat todenneet, että kun heidän sisäänostohintansa on 1300,-, he myyvät ne asiakkaalle 1500,-:lla ja samaan aikaan sama asiakas saa kyseisen paketin rengasliikkeestä 900,-:lla. Myyjät ovat kertoneet, että autoliikkeen rengasmyynnin volyymit ovat niin pienet, että heillä ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailla hinnoissa rengasliikkeiden kanssa.

jukkatko

Onko muilla tuntunut Nokian hakkapeliitta 7:lla,ylin 90km/h joutuisi ohjailemaan enempi ja jotenkin epävarmalta meno.Sitten taas lumipinnalla ei tunnu mitään ongelmaa.Onko renkaiden vai ohjauskulmissa vikaa.Auto 1,4 tsi golf 90 kw.comfortline ajettu 4500 km.

Golffari7

Mulla on samanlaisia kokemuksia. Kokeilen nyt ainakin eka miltä tuntuu kesärenkaiden kanssa ja rupeen sitten miettimään lisää, jos ongelmia niilläkin.

jukkatko

Samaa ajattelin itsekin,et katotaan kesärenkaat ensin.Soittelin kyllä myyjälle,mutta ei muka tiennyt mitään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy