passat 3c sähköinen käsijarru ongelma

Aloittaja axe, 13.01.13 - klo:21:18

« edellinen - seuraava »

Maki1

Mitenkäs tämä ohjainlaitteen koodaus menikään, autocomilla ei ainakaan anna tehdä, koska valittaa jarruista vikakoodia, ja koodia ei saa pois ennen koodausta? Lisäksi vaihdettu ohjainlaite on paikallaan, eikä vanhasta tullut otettua koodeja ulos. Neuvoja otetaan vastaan.

M_M

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Parking_Brake#Replacement

Jotenkin noin kai? ABS-yksiköstä on aloitettava, jos sekin hukkasi koodauksen ja perusasetukset käsijarrun ohjainyksikön vaihtuessa.

Tosin olen skeptinen, onko homma ylipäänsä mahdollista saada onnistumaan autocomilla... Ehkä, ehkä ei.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Maki1

Kiitoksia ohjeistuksesta. Näillä yritettään eteenpäin.

Oktaavi

Pojan Passatti käytettiin paikallisella kyläsepällä ja siihen vaihdettiin tuo jarrujen ohjainlaite ja molemmat jarrusatulat. Pajalla oli käytössä autocom ja kyllä sillä onnistui koodaukset ja perusasetusten laittaminen. Varmuuden vuoksi oli kyllä mukana VCDS, mutta sitä ei tarvittu ollenkaan.

o.b.

Varmaan onnistuu jos abs-yksikön koodaus on luettu ja tallessa. Jos ei ole, on aika monta koodia kokeiltavana ;D

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 06.11.18 - klo:00:09
Varmaan onnistuu jos abs-yksikön koodaus on luettu ja tallessa. Jos ei ole, on aika monta koodia kokeiltavana ;D
Pojan autostakin otettiin koodi talteen, olikohan peräti seitsemän numeroinen. Toivottavasti koodi tallessa.

hizzunkizzun

no niin tätä ooteltiinkin milloin sattuu kohdalle, NYT!
Ei vapauttanut vasenta puolta parkissa, alkoi huutaa brake faultia, checkkkaa käsikirjasta!!
uusi nappi, ei toimi, moottori huutaa pitkään eikä vapauta. Moottori irti satulasta, kansi halki siitä, boorit syöpyneet. Satulaanhan sopii 12kulma 8mm avain. Moottorin boorit kokoa 6,2-6,5mm sekä pieni aksiaali väljys siinä paketissa n.1-1,5mm, Eli boorit pyörii tyhjää reijässä. Korjaussarja hakusessa mutta eipä vielä ole löytynyt.

o.b.

Tuolta 2x uudet jarrusatulat moottoreineen vajaaseen 140â,¬ hintaan postikuluineen:

https://www.ebay.de/itm/2x-BREMSSATTEL-BREMSZANGE-STELLMOTOR-HINTEN-LINKS-RECHTS-fur-VW-PASSAT-3C2-3C5/233043340474

Made in Kiina, mutta toiminee varmaan ainakin tuon takuuajan, eli 3v ::)

Korjaussarjojakin löytyy, mutta ne kustantaa saman verran kuin koko satula.

JORI

Moro mulla kävi niin kun tilasin jarrusatulan korjausarjan molemmin puolin niin jonkinajan päästä käsijarru ja auto hold lopetti toimimasta ja vika löytyi,yllätys yllätys siinä kojausarjan mukana tulevat pienet o renkaat eivät kestäneetkään jarrunestettä satulan sisältä löytyi o vähän niinkuin purukumia päästivät nesteet jarru moottoriin siitä seurauksen käsijarrun moottorit ja ohjainlaite kaput siitä vaihtoon satulat moottorit ja käsijarrun ohjain,marmorilla uusi ohjain 2700 egee marmorilla ostaessa tulee uudet kaapelit  saksasta samanlainen 80 egee, keskikonsolin purku pikkasen kojelautaa sitte vielä uuden ohjaimen koodaus,jos intoa riittää niin siitä vaan mielummin vaihtaisin ne pelkät satulat+moottorit 

Vaari64

ihan kiva auto tää passatti, mut miksi se on pilattu tuollasella pysäköintijarrusysteemillä mikä ei, näissä suolakylpyolosuhteissa toimi.

Vaari64

Lainaus käyttäjältä: Der Kleinbürger - 16.01.13 - klo:14:41
Varaudu henkisesti tonnin kuluerään, niin yllätyt iloisesti kun vikakoodien luku, uusi jarrusatula ja sen sopeutus ovatkin vain n. 800,- (siis yhdeltä puolelta) marmorilla. Muutaman kuukauden päästä sitten toinen puoli. Nimimerkillä kokemusta on. Jos vikana pelkkä kytkin, olet onnekas ja ota merkkinä siitä että auto nopeasti vaihtoon ja seuraavan riesaksi.
Suosittelen tätä toimenpidettä,jos haluaa todellakin päästä eroon tuosta jarrumurheesta.Mutta jos on rakastunut passattiin kestää tällaiset pikku murheet ja yhteiselo jatkuu seuraavaan vastoinkäymiseen jolloin taas uskollisuus ko merkkiin on koetuksella.

o.b.

Reilu 6v sitten tilanne oli toinen, noita ei juuri ollut saatavilla tarvikeosina. Nyt jos ostaa nuo kiinasatulat ja laitattaa ne nyrkkipajalla alle, selviää ehkä 300 eurolla ???

Tosin en osaa arvioida noita korjaamohintoja kovin tarkkaan kun ei ole tarvinnut yhtään autoa pajalla käyttää tähän mennessä.

Aikaa noiden vaihtamiseen menee noin tunnin verran yhteensä. Autodata varmaan antaa paljon isommat aika-arviot ::)

tapanixxx

Itse aikoinaan laitoin passattini kuntoon ostamalla molemmille puolille trw:n takajarrusatulat, missä oli kiinni sähkömoottorit. Maksoivat muistaakseni 450 euroa yhteensä ja reilu tunti työtä niin vaihdettu molemmille puolille.

Ostakaa alkuperäiset trw:n osat niin kestää.

Furi

Sigun Passatissa tulee heti käynnistyessä tuo jarruherja. Ennen vikakoodien lukemista vaihdoin jarrunapin B-mallista uudempaan, mutta ei auttanut tuohon. Vaihdoin sen kun jokatapauksessa vanha versio porsii jossain kohtaa...

Nyt tuli tuo OBD11 hommattua ja koodina:

03182 - Kytkimen asentoanturi epäuskottava signaali
            staattinen

Onko jollain tullut vastaan tällaista? Auto käynnistyy ja vakkari toimii normaalisti.

ari57

Tei sellaisen huomion, että kun käsijarru pimputtaa, niin sulake 2 oikealta puolelta lopettaa sen.
Paljonko sen käsijarrun moottorin vastus saa olla, että vielä toimii?

Spatsi

#375
Täällä mennyt molemmat puolet. Eka kerralla tyhmänä uusin koko satulan. Hinta ylläolevia summia eli useita satoja euroja. Siitä viisastuneena, kun toinen puoli hajosi tilasin ebaysta pelkän moottorin. Hintaa 30e. Tosi simppeli vaihtaa itse. Jarrut toimii nyt niinkuin kuuluu. Sähkönen käsijarru käyttää itse itseään tietyn väliajoin kun joku tuntimäärä/kilometrit tulevat täyteen. Pistänyt merkille kun talliin ajanut ja sammuttanut, että sillon tällöin surahtaa.

Ps. 1kpl sähkösen käsijarrun nappia/kytkintä löytyy täältä hanskalokerosta sopu hintaa jos joku kuvittelee sillä pääsevän sähkösestä käsijarru herjasta eroon. :)


hizzunkizzun

Itse ostin pelkän moottorin  Alibabasta 18â,¬, toistaiseksi toiminut ok, käyttökertoja laskeskellut testi mielessä, nyt n. 120kertaa nappia painettu.

Furi

Lainaus käyttäjältä: Furi - 08.04.19 - klo:22:32
Sigun Passatissa tulee heti käynnistyessä tuo jarruherja. Ennen vikakoodien lukemista vaihdoin jarrunapin B-mallista uudempaan, mutta ei auttanut tuohon. Vaihdoin sen kun jokatapauksessa vanha versio porsii jossain kohtaa...

Nyt tuli tuo OBD11 hommattua ja koodina:

03182 - Kytkimen asentoanturi epäuskottava signaali
            staattinen

Onko jollain tullut vastaan tällaista? Auto käynnistyy ja vakkari toimii normaalisti.

Ilmeisesti tuo anturi on vierekkäin jarrupolkimen asentoanturin kanssa. Nopealla googletuksella en löytänyt mistään varaosana, mahdankohan etsiä oikeaa osaa?

anteroidi

Voi itku nyt se kässäri huutaa täälläkin, just ku autoa oikein tarvis lääkärissä ramppaamiseen jne. Eli tähän ei mitään pikafixiä ole? Tilasin jo uuden napin motonetista ja siinä saattaa hetki mennä. Teki ton paristi alkukesällä mutta siitä selvis napin irroittelemalla youtubeohjeilla. Mutta tuo ei enää toiminut. Käsijarru ei siis hinkkaa yhtään ja tuntuu toimivan muutenkin ihan ookoo. Ainoo vaan valoshow ja ääni. Kiva kuskata sairaita lapsia sillä kapistuksella mut minkäs perkl teet

anteroidi

uuh, kaivattu ihmeparantuminen tapahtui. Otin jarrunapin eilen sisälle lämmittelemään yöksi ja putsailin sitä pumpulipuikolla, niin tänään valoshouta eikä ääniä tullu, pelkkä se keltainen kässäriongelmasta kertova valo jäi tauluu. Mutta sehän ei elämää nyt liikauta, kun auto muuten rullaa. Pitää tuo ennen katsastusta joka tapauksessa fiksata.

Oliko tässä ketjussa, miten vian etsintä kannattaa aloittaa?

OBD ei antanut vikakoodeja
Passat variant -06 2.0 FSI

o.b.

Vaihda nyt ensiksi se nappi uuteen. Mulla on aina noita repullinen varalla kun 3C Passatteja on perheessä 3 kpl. Halpoja kiinanversioita, mutta kyllä nekin aikansa kestää ja vaihto sujuu 15 sekunnissa :D

Jos siellä mittaristossa palaa keltainen varoitusvalo, niin kyllä jonkun modulin vikamuistista pitäisi jotain löytyä. Joskus vaatii muutaman kerran käsijarrunappulan päälle/pois painelua, ennen kuin valo kuittaantuu pois. Kokeile lukea/luetuttaa vikakoodit laillisella VCDS:llä kaikista ohjainyksiköistä.

jt

Ja jos napin vaihdonkin jälkeen vielä palaa valot tms, niin sitten vaihtaisin kyllä suosiolla ne käsijarrun moottorit. Moottorin suojamuovi voi olla halki tai moottori muuten vain niin hapettunut, että vastus on jo niin iso että heittää siksi vikakoodia. Itsellä oli vastaava - testasin virtalähteellä että vanha moottori toimi putsauksen jälkeen, mutta sisäinen vastus oli jo niin iso että auto alkoi hylkiä sitä ja heitti vikakoodia. Uudet moottori paikalleen ja toimi niin kuin junan vessa (siis silloin kun se ei ole jäässä tai muuten vain jumissa..). Ja kannattaa saman tien vaihtaa ne molemmat käsijarrumoottorit, jos toinen menee toinen seuraa perästä kumminkin pian.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

anteroidi

#383
https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2-bluetooth-ja-wifi-lukijat/18023-obd2-mini-mobiili-vikakoodinlukija-bt.html <-tuo vikakoodinlukija itsellä on käytössä. En tiedä kuinka virallinen se on mutta ainakin auton tiedot löytää. Ei siis näytä minkäänlaisia vikakoodeja vaikka tuo käsijarruvalo ja airbag-valokin palaa.

Eli tuolta ylempää ebayn osoitteesta kun tilaa muutaman tuollaisen, niin niillä pärjää? Identtiset moottorit molemmin puolin?

Uusi nappi on motonetista tulossa jossain vaiheessa. Olivat loppu varastosta, eli jostain kauempaa sitten kulkeutuvat. https://www.motonet.fi/fi/tuote/488849/Sahkoisen-kasijarrun-kayttokytkin-Passat-05-

o.b.

Ã,,lä nyt ihmeessä ala uusia moottoreita tilaamaan jos vikaa on ollut vaan nappulassa. Noita moottoreita on kahta eri mallia ja niissä on joko 6- tai 12-kulmainen akseli.

Uudemmissa on 12-kulmainen akseli ja saattaa olla, että vanhempaankin jarrusatulaan on vaihdettu rempan yhteydessä uudempi jarrumäntä/vastakappale uudemmalle moottorille.

Moottorin malli vaihtui jossain vaiheessa 2007.

M_M

Lainaus käyttäjältä: anteroidi - 25.09.19 - klo:22:52
https://www.e-ville.com/fi/3045309-obd2-bluetooth-ja-wifi-lukijat/18023-obd2-mini-mobiili-vikakoodinlukija-bt.html <-tuo vikakoodinlukija itsellä on käytössä. En tiedä kuinka virallinen se on mutta ainakin auton tiedot löytää. Ei siis näytä minkäänlaisia vikakoodeja vaikka tuo käsijarruvalo ja airbag-valokin palaa.

Ei tuollaisella kikkareella pääse lukemaan kuin lähinnä moottorin vikakoodeja... Autossa on siis toistakymmentä eri moduulia ja tuo osaa jutella tasan yhden kanssa, ei siis ihme ettei vikakoodeja näy. Asiallisilla laitteilla kyllä löytyy syy valon palamiseen, jos se napin vaihtaminen ei vielä ongelmaa korjaa. Minäkään en suosittele umpimähkään osia tilailemaan, se on kallis tie kulkea.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

anteroidi

uusi nappi tuli, mutta ei vaikutusta. Kun sitä testailin niin kuskin puolen jarru jäi lukkoon eikä nappulan rämpytys auttanut vapautukseen. Sain ihan täysillä voimilla polkea keskimmäistä poljinta, että aukes. Kässärin valo siis palaa edelleen taulussa enkä uskalla tuota sähkönappia enää painella.

o.b.

Se kuskin puolen käsijarrumoottori taitaa olla sökö tai sitten jarru jumittaa muuten vaan. Multa korkkasi spoorit akselista ja sen vastakappaleesta. Jarru jäi päälle kun moottori surrasi tyhjää.

Tilasin taakse kokonaan uudet jarrusatulat moottoreineen. Molemmat puolet oli yhteensä 158 rahaa plus vajaa pari kymppiä pk. Saksan eBaystä.

anteroidi

#388
Kävin Motonetin AutoDr:lla tekemässä järjestelmätestin (19e) ja vikakoodien poiston (+3e). Seisontajarruun liittyvävikakoodi on "02432   Vasemman seisontajarrun moottorin syöttöjännite Jatkuva"
https://www.ebay.co.uk/itm/264044924762 tuollainen on tulossa ja jos sattuu olemaan just se väärä tai en saa sitä asennettua, niin 5.11. huollossa saavat tuonki hoitaa, makso mitä makso. Sen äänipimputuksen tosiaan sai pois poistamalla sulakkeen vasemmalta puolen, mutta samalla myös ainakin ohjaustehostin, bensa- ja nopeusmittarit lakkasivat toimimasta, joten päätin jatkaa Peltorit päässä ajelua ennemmin.

ggrisu

Eilen sain teetettyä käsijarrun moottoreiden vaihdon ennakoivana toimenpiteenä ennen kovempia pakkasia.
Ei voi kuin ihmetellä miten noi alkuperäiset moottorit on voinu edes kestää 14 vuotta kun katsoo rakennetta..
Moottori/hammasrattaat ei ole edes kunnolla suojassa kun akselin ympärillä oleva muovilevy ei ulotu reunaan saakka. Moottorithan menee sököksi kun se vesi pääsee moottorin ja satulan saumasta ja kun sitä on sitten kertynyt tarpeeksi hammasrattaiden yms luokse niin moottorin sisällä jäätyvä vesi rikkoo rakenteen ja kuoret. Aluksi ajattelin putsata vanhat ja laittaa sitten kesällä takas mutta ei varmaan kannata kun moottoria ei saa suojattua kunnolla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy