Onko jollain mennyt jo hiukkasloukku vaihtoon?

Aloittaja joukose, 01.01.13 - klo:12:06

« edellinen - seuraava »

joukose

Ja jos on niin millä kilometreillä ja millasella ajolla.
Aattelin vaan näppituntumalla, että eikös sen pitäs tulla eteen jossain 200 - 300 tkm:n välimaastossa.
Liekkö semmonen pari tonttua kustantaa. :o
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

pomo

Ei kai se niin paljoa. Skoutilla on mennyt jo 280 tkm ja orkkis. Turboja on mennyt kolme.

jarsiv

#2
Tuttavalla on nyt muistaakseni 220tkm mittarissa ja pönttö on täynnä. Taisi täyttöaste olla jo 63 g. Vielä ei suuria ongelmia, mitä nyt se manifold flap on alkanut herjaamaan, ei vaikuta ajoon. Todennäköisesti lastua ennemmin kuin uusi pönttö.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jjj84

#3
Pöntön täytös tulee useimmiten täyteen näissä 200tkm paikkeilla, se on suorassa suhteessa poltettuun polttoaineeseen. Jokainen kilometri tukkii pönttöä lisää ja sen myötä myös auton tehot tippuu. Pönttö jossa oli 50g sallitusta 60g tuhkamäärästä maksimista, oli tehoa laitumella jo noin 15hp. Uudellä pöntöllä oli aivan kuin eri auto ajaa.

Aina kun joku puhuu % pöntön täytöksestä, veikkaan ettei ole osattu etsiä oikeaa arvoa, koska oikea arvo on grammoja, ei prosentteja. Prosenttiluku kuuluu yhdistää hetkelliseen täytökseen joka määrää milloin poltto aloitetaan. Tai sitten tuo 63% on todellisuudessa grammoja ja pöntön suositeltu vaihtomatka on täynnä.

Tuo nesteen prodiesel auttaa vaihtomatkan pidentämisessä, koska kyseisessä polttoaineessa on tuhkaa vähemmän, kuin normaalissa diisselissä.

DPF kerää pakokaasusta nokea, polttaa sen sitten ja jäljelle jää tuhkaa, tuhka tukkii pötön lopulta.

joukose

Siis näkekös määräikaishuollossa passatin 05-10 mallin pöntön täytteasteen?
Ja maksimi täyttöaste 60 gr?
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

jjj84

Testerillä voidaan lukea tuhkan määrä, vaihto on 60g paikkeilla, riippuu moottorista. Mutta tuntuu suunniteltu vaihtoväli olevan 200tkm pinnassa, eli kun auto kuuluisi jo laittaa paaliin :)

Nykyään on tarvike dpf pönttäjä myös saataville, englannista ja ebaysta löytyy noin 700 eurolla.

SNG

ihanan kallista :-\

Tietääkö kukaan, paljonko dpf:n ultraäänipesu tai lähetys uunitettavaksi lisää kestoikää kilometreissä?
Tuskin sentään tuplaa, mutta kustannusmielessä olisi melkoisen houkutteleva vaihtoehto vs uusinta.

teedeeii.

Itellä oli vuosia sitten baijerilainen ja siinä pönttö vaihtoon 160 tkm, hinta 1900â,¬, en vaihtanut.
Pesetin sen ja kustannus oli 300â,¬, ei tosin tullut uudenveroista, mutta vastasi vähän ajettua.
Tietysti vw:eet on hintatasoltaan erilaisia, mutta tässä oli oma esimerkki.

joukose

S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

teedeeii.

Lähetin pöntön Kotkaan ja siellä btcf-foorumilainen sen teki.
Varmaan vieläkin kaveri tekee niitä hommia.

jarsiv

Yllä olevaan viestiin korjaus, täytös nimenomaan 63 grammaa palamatonta tuhkaa, sekoilin prosentin sinne.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

joukose

Täytyypä 120 tkm huollossa pyytää että tsekkaavat mulle sen täyttymisasteen ;)
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Jude

Itse pesin tossa ennen joulua yhden bemarin hiukkasloukun kun ei suostunut enään edes pakko regeneroimaan. Otin hiukkaspöntön irti ja kuumalla vedellä huuhtelin vääräänsuuntaan niinkauan kunnes tuli suht puhdasta vettä. Sitten rohkenin pistää pinelinet sisälle ja lisää kuumaa vettä. Irrotti nokea aika paljon. Sitten pineline astiaan likoomaan koko pönttö ja sitten huolellinen huuhtelu kuumalla vedellä. Lopuksi paineilmalla kuivatus. Pönttö paikoilleen ja regenerointi päälle. Tuli ihan hyvä. Toimii minkä toimii, mutta uskon että toimii ihan hyvin. Autolla oli ajettu noin 190tkm.
Regeneroinnin jälkeen tuoksahti vähän pineline  :)
Niin ja otin lambda-anturin irti ennen pesua.
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

nemos

Lainaus käyttäjältä: joukose - 01.01.13 - klo:12:59
Missä pesetit? ::)

Teknikens Världissä oli äskettäin juttua hiukkassuodattimien puhdistamisesta. Pitivät normaalia puhdistusta lähes hyödyttömänä puuhasteluna. Poikkeus oli yritys Ecocleaner Ab, jolla on jotkin huippukalliit laitteet ja puhdistuksen hinta on sen takia yli puolet uuden hinnasta. Tätä pitivät harkinnanarvoisena vaihtoehtona.
Volvo XC60 T8 Inscription

wille84

Aika hyvin nuot Vag hiukkas loukut on toimineet. Vaihtoon on mennyt lähinnä sellaisissa tapauksissa että turbo on hajonnut ja työntänyt kaikki moottori öljyt putkeen. Johonkin +700tkm ajettuun Trp lanssiin on myös joutunut vaihtamaan. BMW loukkuja on sen sijaan laikattu auki ja tyhjennetty huomattavasti vähemmillä kilometreillä. Omassakin autossa on 642tkm ajettu hiukkasloukku.

joukose

Eli siis vähemmän täyttyy kun ajaa pidempää matkaa ja polttoainekin palaa puhtaammin. ::)
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

wille84

Ainakin tyhjennys poltto toimii paremmin kun ajaa pitkiä matkoja (ehtii tehdä tyhjennys polton riittävän usein), todennäköisesti myös kylmä käynnistykset ja lyhyet ajomatkat täyttävät järjestelmän nopeammin.

Mtyy

Itselläni ei ole mitään hyvää sanottavaa tuosta pesusta. Omassa CR-V:ssä meni tukkoon 150tkm kohdalla ja vuoden ajan yritin pestä ja aina päästiin 1000-5000km ja sama rulijanssi alusta >:(

Pesun lisäksi koitettiin pakkopolttoja testerin kanssa, joka oli myös täyttä tekohengitystä. Ainoa joka siitä hyötyi, ennen oman testerin ostoa, oli Veho.

Sitten lähti sisuskalut, eikä ole enään vaivannut :)

Monessa on ollut se ongelma, että autolla ei ajeta tarpeeksi pitkiä matkoja, jolloin moottorin lämmöt eivät saavuta automaattisen polttotapahtuman edellyttämiä lämpöjä.

Mitä olen noita ohjelmoinut ja tyhjiksi kolistellut, niin 100-150tkm tuntuu olevan aika yleinen kilometrilukema kun ovat tukkoon menneet.
Itse lääkitty CR-V 140hp/340Nm -> 180hp/400Nm+DPF OFF / OULU
Vikakoodien luku ja tehonlisäykset
Yhteydenotot: pm / @ / www / puh

SNG

Miten ovat katsastuksen savutusmittauksen menneet poiston jälkeen?

Itseä hieman arveluttanut, vaikka foorumilla sanottu päästömittausten menevän poiston jälkeen hyvin läpi.

Sisuskalujen poisto+softaus+egr:n tuunaus/sulku toisivat mukavasti menohaluja paljon halvemmalla verrattuna pöntön uusimiseen ;D

Mtyy

Savun määrä lisääntyy todella vähän suodattimen poiston jälkeen. Tulisi lisääntyä moninkertaisesti enemmän, ennenkuin oltaisiin lähelläkään hylkyrajoja.

Tyhjennys ja kun tehdään DPF-softa, niin siinä samalla kannattaa tosiaan päästää muutama karsinaansa teljetty konikin irti sieltä koneesta. Auto on kuin uudesti syntynyt  :)

Ja koska tämä toimenpide on vielä halvempi, kuin uuden suodattimen vaihdattaminen, niin on tosiaan ihan järkevää miettiä tätäkin vaihtoehtoa :)

Tuo EGR on vähän niin ja näin, jos se toimii, niin aika turha toimenpide sen poistaminen. Lämmittää kylmän moottorinkin nopeammin, eikä ne yleensä sitä imusarjaa mitenkään pahasti edes sotke.
Itse lääkitty CR-V 140hp/340Nm -> 180hp/400Nm+DPF OFF / OULU
Vikakoodien luku ja tehonlisäykset
Yhteydenotot: pm / @ / www / puh

jjj84

Ajotavalla tai millään muullakaan ei ole merkitystä täyttymisvauhtiin, koska se tuhka, joka pöntön tukkii tulee polttoaineen joukossa pistoolista. Kuin tuota polttoainetta laitetaan koneen läpi pakoputkesta ulos, kaikki sen sisältämä tuhka jää loukun sisään. Tuhka on pääosin metallia, ei siihen vaikuta onko ajettu matkaa vai aina kaasu pohjassa. Noki on sitä mustaa jota syntyy ajaessa, sen dpf polttaa täydellisesti pois, mutta ei metalleja joita siellä on mukana.

DPF:n voi ajatella vaikka tyhjänä putkena jossa on reikiä. Kun putki on tyhjä, kaikki reiät on auki ja hyvin vetää. Kun putki alkaa pikkuhiljaa täyttyä, kokoajan ahdistaa enemmän... lopulta kun ollaan piripinnassa niin sitten ei vedä enää yhtään. Eihän tuollainen 50g täyttö missään näy vielä, mutta ahdistaa kuitenkin jo melkoisesti, jos määrä tuplataan tai triplataan, niin aina se koneen hengitys ahdistuu entistäkin enemmän. Eli pönttöjä voi täyttää periaatteessa niin kauan kuin ne vaan toimivat...

Hengittää osa ihmisistäkin tupakafilterin läpi, heitä näyttää ahdistavan hengittäminen välillä, lopulta alkaa tupakkayskä ja kuolo korjaa... niin myös dpf :)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 01.01.13 - klo:17:28
Ajotavalla tai millään muullakaan ei ole merkitystä täyttymisvauhtiin, koska se tuhka, joka pöntön tukkii tulee polttoaineen joukossa pistoolista. Kuin tuota polttoainetta laitetaan koneen läpi pakoputkesta ulos, kaikki sen sisältämä tuhka jää loukun sisään. Tuhka on pääosin metallia, ei siihen vaikuta onko ajettu matkaa vai aina kaasu pohjassa.

Ihanko vakavissasi tuollaista väität?

On totta, että tuhka tulee polttoaineen mukana, mutta eikös silloin ole nimenomaan merkitystä polttoaineenkulutuksella? Jos tupaöljyä palaa 5 litraa tai 10 litraa satasella, niin maalaisjärjellä 10 litran kulutuksella tuhka-astia täyttyy tuplasti nopeammin..  ???

jjj84

No juu myönnän, ajatusvirhe, enempi tarkoitin että jos toinen pääsee 200tkm niin ei se toinen aja 400tkm, vaan realistisemmin eroa on luokkaa alle 15%.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 01.01.13 - klo:17:46
No juu myönnän, ajatusvirhe, enempi tarkoitin että jos toinen pääsee 200tkm niin ei se toinen aja 400tkm, vaan realistisemmin eroa on luokkaa alle 15%.

Harvemmin on tosiaankaan kulutusero noin suuri eri kuljettajien välillä.

Ennemminkin kyse lienee siitä, että pätkäajoa ajavan DPF:ä on tukossa muusta tervasta kuin tuhkasta. Puhtaan tuhkan kertymiseen ei tosiaankaan pitäisi vaikuttaa ajo-olosuhteet.

Mites te DPF:n poistaneet olette varautuneet siihen, että katsastuksessa aloitetaan joskus OBD-testit myös dieseleille? Ei sitä OBD:tä turhan takia ole dieseleihin vaadittu asennettavaksi.

Arska F

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 01.01.13 - klo:17:50
Ei sitä OBD:tä turhan takia ole dieseleihin vaadittu asennettavaksi.

Ai katsastusta varten se olikin? Minä tyhmä kun luulin että sitä kautta vaan kuittaillaan vikakoodeja näistä automaailman valioyksilöistä   :P (totaalinen OT... vitsivitsi ;D eiherneitä)
Boeing 737
      &
M/S Cinderella

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 01.01.13 - klo:18:01
Ai katsastusta varten se olikin? Minä tyhmä kun luulin että sitä kautta vaan kuittaillaan vikakoodeja näistä automaailman valioyksilöistä   :P (totaalinen OT... vitsivitsi ;D eiherneitä)

On se varmasti tuotakin varten ja toisissa autoissa sitä tarvitaan enemmänkin.

Muutan katsastuksella pelottelemista koskevan heiton sellaiseksi, että katsastusta varten myös dieseleiden OBD:ssä on käytettävä standardin mukaista pistoketta ja sijaintikin on määrätty samalla tavalla kuin bensakoneissa. Muutoinhaan voisi olla merkkikohtaiset pistokkeet..

jjj84

Katsastuksessa luetaan readliness koodi ja sen perusteella päätetään, onko kaikki ok. Esim oma 1.9 tdi 2002 ei valvo esim egr:ää mitenkään ja vaikka sen olisi kokonaan rikki, readliness on ok. Milloin lie tullut tuo päästöjen valvonta diisseleihin? dpf:n mukana?

OBD ei liene ongelma tulevaisuudessa dpf:n poistaneille, vaan uudet päästömittaustavat, kunhan niistä päästään yhteisymmärrykseen, eli siirrytään savun määrän arvioinnista ihan oikeisiin mittauksiin, sillon näkyy muutokset.

wille84

Tuosta diisseleiden OBD valvonta katsastuksessa on vielä käsittääkseni suunnittelu asteella miten se toteutetaan ja ennen kaikkea miten mihin autohin.

Saadaanpa lisää rahastusta katsastuksen yhteyteen niinkuin ei muuten olisi.

qwe

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 01.01.13 - klo:18:26
Katsastuksessa luetaan readliness koodi ja sen perusteella päätetään, onko kaikki ok. Esim oma 1.9 tdi 2002 ei valvo esim egr:ää mitenkään ja vaikka sen olisi kokonaan rikki, readliness on ok. Milloin lie tullut tuo päästöjen valvonta diisseleihin? dpf:n mukana?

OBD ei liene ongelma tulevaisuudessa dpf:n poistaneille, vaan uudet päästömittaustavat, kunhan niistä päästään yhteisymmärrykseen, eli siirrytään savun määrän arvioinnista ihan oikeisiin mittauksiin, sillon näkyy muutokset.
Mikä tuo koodi on ja mistä se luetaan? Milloin tuo koodin luenta on alkanut?
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

jjj84

Bensakoneista luetaan mutta ei diisseleistä, dieselkoneissa kuitenkin on tuo lukumahdollisuus obd:n kautta. Tulee varmasti kuitenkin dieseleihin, varmaan samalla kun uudet päästölaitteet tulevat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy