A3 vannepohdintaa

Aloittaja Nilkki, 06.12.12 - klo:21:12

« edellinen - seuraava »

TT_rex

Oma näkemykseni vanneasiasta olisi seuraava. Vähän kaipaisin A3:ssa takaosastoa ulommas.

Etu: 8/ET40
Taka: 8/ET35

Omassa A3:ssa on GY F1 A2, jossa on vannesuoja, joka tulee noin puolisen senttiä vanteen yli. Tämän renkaan
kanssa passeli yhdistelmä olisi:

Etu: 8/ET45
Taka: 8/ET40
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

Nudde

LainaaOma näkemykseni vanneasiasta olisi seuraava. Vähän kaipaisin A3:ssa takaosastoa ulommas.

Etu: 8/ET40
Taka: 8/ET35

Eli ET40 voisi olla se joka on sopivin, alkuperäisessä 18/8 vanteessa on ET46 ja 7.5 leveässä 51.

TT_rex

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 03.05.13 - klo:13:24
Eli ET40 voisi olla se joka on sopivin, alkuperäisessä 18/8 vanteessa on ET46 ja 7.5 leveässä 51.

Levein alkuperäisvanne on 7.5 ei 8, ja siinä 7.5 leveässä on ET51 (S-line vanne)

Nudde

LainaaLevein alkuperäisvanne on 7.5 ei 8, ja siinä 7.5 leveässä on ET51 (S-line vanne)

Ok, en tiennyt sitä, tämä oli vaan sen minkä sain Audi.myyjältä. Miten jos vaihtaa 18 tuumaiseksi kun ostaa auton, ovatko nekin 7,5 leveät?

TT_rex

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 03.05.13 - klo:14:15
Ok, en tiennyt sitä, tämä oli vaan sen minkä sain Audi.myyjältä. Miten jos vaihtaa 18 tuumaiseksi kun ostaa auton, ovatko nekin 7,5 leveät?

Tietääkseni kaikki A3 8V malliston vanteet ovat korkeintaan 7.5 leveitä 18 tuuman koossa.

1.8 "APR" Q

LainaaTietääkseni kaikki A3 8V malliston vanteet ovat korkeintaan 7.5 leveitä 18 tuuman koossa
Totta ja kaikki järjestään hiukan liian syvällä...sen takia itsekin myin auton mukana tulleet vanteet pois...omaan makuun liikaa lokasuojan uumenissa
Mut tuo 8x18 ET40 varmaan paras vaihtoehto näyttävyydeltään,riippuu kyllä vähän kumin vannesuojasta.
Itse olen noihin ET45 tyytyväinen,pikkaisen vois olla ulompana,mut kyl toi kelpaa..
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Nudde

LainaaItse olen noihin ET45 tyytyväinen,pikkaisen vois olla ulompana,mut kyl toi kelpaa..

Ok, eli se ET 40 voisi olla aika passeli sitten, pistetään mietintään, ei tässä vielä niin kiirettä ole, vanteet pitäisi tulla viikossa ja auto joskus.........sitten vaan renkaita miettimään, Hankookit meinasin melkein jo tilata (positiivisia kokemuksia) tai jos kokeilisi Contin sport contact 5 seuraavaksi, mene ja tiedä.....

TT_rex

ET40 on varmasti hyvä ratkaisu, jos joka kulmaan aikoo saman ET:n laittaa.

Mitkä vanteet Nudde muuten olet laittamassa alle?

Nudde

Lainaa
Mitkä vanteet Nudde muuten olet laittamassa alle?

Kiitos kommenteista Et-luvuista, meinaan varmaan nämä tilata.

TT_rex

Sopivan simppelin modernit kiekot tulossa. Rengas koko 225/40?

Nudde

LainaaSopivan simppelin modernit kiekot tulossa. Rengas koko 225/40?

Juuri näin, ja rengaskoko on juuri mainitsemasi, joko Hankook tai Continental, luulen melkein että jatkan Hankookilla, sen verran hyviä kokemuksia.

Nudde

LainaaET40 on varmasti hyvä ratkaisu, jos joka kulmaan aikoo saman ET:n laittaa.

tänään ajoin AC Vantaan ohi ja kävin katsomassa vakio 17 tuumaisilla olevaa autoa, siinä siis ET 51 ja 7,5 leveä vanne. Edessä ei saisi kovinkaan paljon tulla ulommaksi, takaa taas enemmän. Kun laittaa 8 leveän vanteen niin sehän tulee jo 6 mm ulommaksi, jos vielä tiputtaa ET lukua 40:neen niin se tarkoittaa 17 mm ulommaksi kuin vakio. Edessä voi olla aika ulkona se vanne jo. TT-Rexillä oli kai ET 45 ja hänen mielestä ET 40 olisi sopiva. Hieman arvelluttaa tämän päivän katsomisen jälkeen????? Onko sittenkin tyydyttävä ET45 vanteisiin?

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 10.05.13 - klo:15:40
Onko sittenkin tyydyttävä ET45 vanteisiin?

Ei se olisi huono valinta laisinkaan ( eli sitähän mä sanoin   ;D  )
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Nudde

LainaaEi se olisi huono valinta laisinkaan ( eli sitähän mä sanoin     )

niinhän sinä taisit sanoa, älä nyt väännä veistä enemmän haavassa......  ???

TT_rex

tänään ajoin AC Vantaan ohi ja kävin katsomassa vakio 17 tuumaisilla olevaa autoa, siinä siis ET 51 ja 7,5 leveä vanne. Edessä ei saisi kovinkaan paljon tulla ulommaksi, takaa taas enemmän. Kun laittaa 8 leveän vanteen niin sehän tulee jo 6 mm ulommaksi, jos vielä tiputtaa ET lukua 40:neen niin se tarkoittaa 17 mm ulommaksi kuin vakio. Edessä voi olla aika ulkona se vanne jo. TT-Rexillä oli kai ET 45 ja hänen mielestä ET 40 olisi sopiva. Hieman arvelluttaa tämän päivän katsomisen jälkeen????? Onko sittenkin tyydyttävä ET45 vanteisiin?

Voit toki tulla katsomaan tuota mun setuppia livenä, jos vain kiinnostaa. Espoossa majailen.

Nudde

LainaaVoit toki tulla katsomaan tuota mun setuppia livenä, jos vain kiinnostaa. Espoossa majailen.

se olisi hienoa, jatketaan yv:n merkeissä!

Taky

Edessä ei saisi kovinkaan paljon tulla ulommaksi, takaa taas enemmän.

http://rimsntires.com/specs.jsp laskuri josta ehkä jotain apua/viitteitä ET:kin vaikutuksesta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Nudde

Suurkiitos TT-Rexille vanne-asiasta, oli oikein mukava ihailla hänen autoaan, ja olen ehkä hieman viisaampi tässä vanne- asiassa, ET45 taitaa mennä tilaukseen, koska ET40 taitaa jo edessä tulla aika ulos. Kai se on tilattava et 42,5, mitähön myyjä siihen sanoisi, heittäisi muo kai liikkeestä ulos :)  Muutenkin oli mukavaa tavata taas naamatusten yhden palstalaisen kanssa. Ja on se A3:nen vaan niin hieno.........

TT_rex

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 15.05.13 - klo:07:46
Suurkiitos TT-Rexille vanne-asiasta, oli oikein mukava ihailla hänen autoaan, ja olen ehkä hieman viisaampi tässä vanne- asiassa, ET45 taitaa mennä tilaukseen, koska ET40 taitaa jo edessä tulla aika ulos. Kai se on tilattava et 42,5, mitähön myyjä siihen sanoisi, heittäisi muo kai liikkeestä ulos :)  Muutenkin oli mukavaa tavata taas naamatusten yhden palstalaisen kanssa. Ja on se A3:nen vaan niin hieno.........

Samoin, oli mukava rupatella. Toivottavasti et saanut mustavanne tartuntaa sillä visiitillä ;)

Nudde

LainaaToivottavasti et saanut mustavanne tartuntaa sillä visiitillä

juu ei, kyllä minä menen aluvanteilla vielä, niin kuin yksi kaveri aikoinaan sanoi (ei edes autohörhö kuten minä) että aluvanne, sehän kertoo jo nimi minkävärinen se pitää olla ja 5 puolaa ja se on siinä! Tämä koncepti on kyllä aika hyvä. Mutta vaikka en ole mustien vanteiden ystävä sinun OZ:it sopivat hyvin musta/valko teemaan ja koko autoon! Hieno on. Ja kiitos vielä kerran attä sain tulla vanteita tutkimaan!

Nilkki

Kertauksen vuoksi vanteet AEZ Genua Dark 18x8 ET50

Ihan ok istuu mielestäni. Varsinkin takana saisi tulla hieman ulommas, mutta tyytyväinen olen kokonaisuuteen.

Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Nudde

No niin, tilattu CVR vanteet, ET45, ei ollut edes 40 vaikka näin silloin sanottiin, joten valinta oli helppo! Ja siihen ympäri tulee sittenkin GoodYearin Excellence, kokeillaan nyt sitten näitä "testivoittajia".

LEMMY

Mä tilasin kanssa tiistaina rengaspaketin. Orkkis 17" talvivanteiksi ja päälle Goodyear UltraGrip Ice + 225/45-17" kitkat. Sellaiset on nykyisessäkin autossa ja olen tyytyväinen niihin ollut. Kesäksi 8x18" ET45 uuden Audi A6 mallin lisävarustevanteitten 20" kopio. Ja renkaiksi 225/40-18" Goodyear Efficient Grip Performance. Ne pitäis ainakin rullata EU merkintöjen ja TM mukaan. Kyseessä siis tuollainen vanne :
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/01/2012-audi-a6-hybrid---08.jpg
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 24.05.13 - klo:07:26
Mä tilasin kanssa tiistaina rengaspaketin. Orkkis 17" talvivanteiksi ja päälle Goodyear UltraGrip Ice + 225/45-17" kitkat. Sellaiset on nykyisessäkin autossa ja olen tyytyväinen niihin ollut. Kesäksi 8x18" ET45 uuden Audi A6 mallin lisävarustevanteitten 20" kopio. Ja renkaiksi 225/40-18" Goodyear Efficient Grip Performance. Ne pitäis ainakin rullata EU merkintöjen ja TM mukaan. Kyseessä siis tuollainen vanne :
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2011/01/2012-audi-a6-hybrid---08.jpg

Hienot :)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Nudde

voipi olla että mulle tulee samat, nyt en muista enää, menee nimet sekaisin kun ovat melkein samat, Efficient ja Excellent, piti rullata hyvin ja olla hiljainen, ja tesytivoittaja.

Nilkki

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 24.05.13 - klo:07:26
Hienot vanteet. Vähän samaa tyyliä kuin R8 V10 vanteissa, mutta aavistuksen hillitymmät. (http://2.bp.blogspot.com/_CNi87guXGhE/TSLaLLcbOcI/AAAAAAAAAV4/rKp8VI_e6mw/s1600/Audi+R8+19+11.jpg).

exlex

Hei olisin kysellyt kokemuksia 18 ja 17 vanteista?

Itselläni on ollut tähän asti omissa autoissa aina 16-tuumaiset vanteet, joten isommista koista on aika vähän omaa kokemusta.

Eli katsomani a3:nen tulisi sportalustalla ja vähintää 17-tuumaisilla vanteilla, mutta olen myös harkinnut 18-tuumaisia. Pelottaa kuitenkin noi 18-tuumaiset vähän, että jos ne on liian kovat ajossa ja äänekkäät? Mitä mieltä olette?

Ajelen paljon oulun keskustan alueella alle 12km sädettä keskustasta. Joten mukulakivillä ja suojatien korokkeilla joutuu ajeleen melko paljon.

Vice

Ainakaan koeajo autossa (1.8T S+Q) olleista 18" s-line kiekoista ei ole mitään huonoa sanottavaa. Edellinen A3 8P ambition paketin alustalla ja 17" kiekoilla tuntui selvästi pintakovemmalta kuin tämä uutukainen 18" tuumaisilla. Uusi business sport alusta on todella mukava! Silti jämäkkä.

Itse pitkään pohdin kanssa 17" vai 18". Nyt lopulta sitten (jo kertaalleen päätettyäni tilata 18" vanteet ja myyjän kanssa ne jo tilaukseen laittaneena) päädyin sitten kuitenkin 17". Eli autoon tulee 17" OZ ultraleggerat ja 225/45/17 Nokian Hakka Black.

18" olisi ulkonäöllisesti ollut parempi, eikä ajettavuus ollut niillä yhtään huonompi kuin 17" omien koeajojen perusteella, mutta rengas/vanne paketin keveyden ja (etenkin) hinnan takia lopulta tuli 17" (myyjä teki TODELLA hyvän tarjouksen varastossa olleista 17" kiekoista, en voinut kieltäytyä..).

Silti lievästi vielä mielessä pyörii olisiko ne 18" pitänyt ottaa... No jos nämä ei miellytä silmää niin sitten ensi kesäksi vaihtoon :)

exlex

Lainaus käyttäjältä: Nilkki - 15.05.13 - klo:21:10
Kertauksen vuoksi vanteet AEZ Genua Dark 18x8 ET50

Ihan ok istuu mielestäni. Varsinkin takana saisi tulla hieman ulommas, mutta tyytyväinen olen kokonaisuuteen.

Hei olisitko kertonut kyseisistä vanteista ja tuumakoosta kokemuksia. Itsekkin olen harkinnut AEZ:ltä ostaa 18-tuumaiset vanteet,  mutta ei ole kyseisestä tuumakoosta ja äänekkyydestä kokemusta? Myös kiinnostaa tuntuuko ajossa kuinka raskaalta jne...

Nilkki

Lainaus käyttäjältä: exlex - 31.05.13 - klo:00:18
Hei olisitko kertonut kyseisistä vanteista ja tuumakoosta kokemuksia. Itsekkin olen harkinnut AEZ:ltä ostaa 18-tuumaiset vanteet,  mutta ei ole kyseisestä tuumakoosta ja äänekkyydestä kokemusta? Myös kiinnostaa tuntuuko ajossa kuinka raskaalta jne...
Ajotuntumaltaan 18" vanteet ja s-line-alusta yhdistelmä on juuri sitä mistä itse pidän. Jämäkkä mutta kuitenkin ottaa esim. hidesteet pehmeästi vastaan.

Rengasmeluun en osaa ottaa kantaa kun ei vertailupohjaa oikein ole (ajoin suoraan autokaupasta rengasliikkeeseen). Karkealla tiellä tietysti vähän ääntä pitää, mutta ei mitään minkä kanssa en pystysi elämään. Vähän sellainen ettei sitä hiljaiseksi voi sanoa, mutta en kyllä meluisaksikaan voi haukkua ::). Renkaina Contin SportContact5. Tiedä siitä sitten kuinka suuri ero esim. 17" vanne/rengas yhdistelmään. Hyvällä asfaltilla ei sitten pidäkään mitään ääntä, mutta sellaiset pätkät ovat harvassa. :)

Vanne ei tunnu ajossa raskaalta, mutta tosiaan ei sitä vertailupohjaa juuri ole. Jotain kertoo vanne/rengas yhdistelmän painosta se että rengasasentaja totesi ensimmäistä rengasta nostaessaan "Oho! Onpas kevyet". AEZ:n sivuiltahan löytyy vanteille TUV-sertifikaatit, joista painon näkee. Genuan paino oli muistaakseni 10 kg (löytyy varmaan tästä ketjusta tarkempikin paino), eli ei mikään raskas, mutta ei superkevyt. Itse en ole päässyt punnitsemaan vanne/rengas yhdistelmän painoa.

Ulkonäöllisesti 18" vanne on minusta optimaalinen A3:een. 17" on vielä hyvännäköinen, mutta 16" näyttää jo jotenkin pieneltä. Toki vanteen muut mitat ja muotoilu vaikuttaa myös tuohon ja ehkä talvivanteiksi olisin mieluiten ottanut 16":set mutta kyllä business sportin alkuperäiset 17" kelpaa myös. 19" vanne ei varmaan näytä vielä hassulta A3:ssa, mutta voi alkaa mukavuus jo kärsimään.

Siinä joitain ajatuksia omasta vannevalinnasta ja vähän yleisestikin mietteitä asiasta. Onko joku tietty AEZ malli mielessä? Genuan valintaa minulla helpotti myös se että vanne on nimenomaan Audiin suunniteltu ja näin ollen ei tarvinnut keskireiän sovitteita. Vaikka eipä kai sillä väliä vaikka sovitetta joutuisi käyttämään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy