Skoda octavia ei käynnisty letkulämmittimen asennuksen jälkeen

Aloittaja de flesta, 28.11.12 - klo:13:50

« edellinen - seuraava »

apo

Aikonaan, kun itse suunnittelin Calixin letkulämppärin asentamista TSI Touraniin, niin Calix myyjä sanoi, että ehdottomasti pitää laittaa aiemmin tässäkin ketjussa mainittu pump kit letkulämppärin kaveriksi, jos haluaa, ettei tule näitä epätasaisesta lämpeämisestä johtuvia ongelmia.

Noista tavallisilla kumikaapeleilla varustetuista lämmittimistä ainakin vakuutusyhtiöt tykkäävät.

Ocu_P

Ex Ocu oli 2.0 TDI CR ja siinä tietynmittainen lyhyehkö esilämmitys tehdaswebastolla aiheutti pahoja käynnistysongelmia. Anturien perusteella kone oli täysin lämmin, vaikkei ollutkaan. Työkaverin Yetissä sama kone ja sama ongelma.

kuruzek

Lainaus käyttäjältä: Andyks - 22.01.13 - klo:16:17
No jopas on letkulämppäri... Mikä liitin tuossa liitosjohdon päässä on? Normaali pistotulppa? Ei taida saada mitenkään fiksusti liitettyä olemassaolevaan DEFAn paistinpannu+sisäpistoke yhdistelmään?
Tuo 2kW kuulostaa omaan korvaan vähän turhankin rajulta (ei töissä kestä 10A paukut tolpissa), mutta katselin että näkyyhän noita olevan ebayssä 1.1kW tehollakin.. uskaltaiskohan tuommosta kokeilla...

Normaali pistotulppajoo. Tietty jos haluaa leikkiä sähköinsinööriä niin ainahan voi kokeilla kaikenlaisia virityksiä, ite en ole ees ajatellu ku ei tuota sisälämppäriäkään ole, EIKÃ,, SITÃ,, ENÃ,,Ã,, KYLLÃ,, TARVIKKAAN vaikka olis! :D Kyllä se 2kw kuulosti minunki korvaan melko rajulta mutta empä ennää menis sanomaan ku hyvin toimii eikä se liikaa lämpiä jnejne :) Olihan niitä 1,1kw kokoisia lämmittimiä myös sielä sivulla, mutta minun käännöksen mukaan se olis se materiaali jonkusortin muovia ja jostaki luin että joku oli kokeillut ja sanonu muuten hyväks, muttakun on muovia niin herkästi halkeaa joku kriittinen paikka, siispä ite päädyin tilaamaan tuon alumiinisen 2kwattisen ja en ole mitään muuta ku tyytyväinen. Itehä suosittelen kokeilemaan näitä jo pelkän hinnan takia, esim galixin pelkkä kiertovesipumppu maksaa 284â,¬  ja siihen lämmitin johtoineen 170â,¬...... Nuita lämppäreitä saa melkein jo 3 yhen galixin sarjan hinnalla ja mikä sen kätevämpää ku lämmitin missä on pumppu itessään jo. :)  Yritän kohta laittaa kuvia asennuksesta, katsotaan mitä siitäki tullee

Nimimerkillä:Tyytyväinen Kettu kalakuorman päällä

kuruzek

#33
Nonii siinä olis muutama kuva asennusesta. ensimmäisessä kuvassa olen vetäny punasta viivaa niihin paikkoihin mihin se vesi virtaa, elikä "kylmäneste" tulee tuolta öljysuodattimen  lämmitys/jäähdytys jalasta "merkitty valkoisilla renkailla" ja sitten punaisella viivalla merkitty putki menee lämppäriltä termostaatin kotelon takaosaan. Suosittelen asennuksessa että ette katkaise mitään auton omia letkuja vaan ostatta suosiolla pätkän letkua missä on mutka jo valmiina, näin ollen jos lämmittimen asennus epäonnistuu niin saa entisen letkun lyödä paikalle ilman mitään lisätöitä/harmeja.
pahottelen vähä näitä kuvia ku ei tuo kamera riepu mahtunu syvemmälle. Kysykää jos on kysyttävää ja jos on epäselvä asennuskuva niin voin hieman purkaa keulaa ja yrittää ottaa parempia kuvia  :) 

BTW, jonku tekstissä tuli sana vakuutusyhtiö mainituksi, vakuutusyhtiö ei korvaa lämmittimestä aiheutunutta tulipaloa jnejne.

apo

Tuollainen 2kW lämppäri vois olla vanhaan Aatamin aikaiseen traktoriin oiva peli, kun kumminkin sitä nykyäänkin joutuu vahtimaan lämmitettäessä.

kuruzek

Lainaus käyttäjältä: apo - 23.01.13 - klo:15:13
Tuollainen 2kW lämppäri vois olla vanhaan Aatamin aikaiseen traktoriin oiva peli, kun kumminkin sitä nykyäänkin joutuu vahtimaan lämmitettäessä.

Enpä ole kertaakaan vielä vahtinu tuotakaan lämppäriä, olen nyt laittanu lämppärin päälle noin 1 tunniksi. max 2 tuntia mitä olen käyttäny ja hyvin se termostaatti siinä pelaa. Voisha sitä kokeilla pitää vapaapäivänä vaikkapa päivän roikassa ja käyä tarkkailemassa tilannetta.  Itelle henkilökohtasesti iha sama vaikka 10kw lämmitin olis kuha se vain toimii, kyllästyin nimittäin siihen paistinrautaan, normi letkulämppärin vastuksien palamiseen ja lukuisiin käynnistys ongelmiin. Enää en kyllästy :)


apo

Tarkennetaan hieman, etten ihan kirjaimellisesti ole nytkään vieressä seisonut lämmittämisen aikana, kun sisätilanlämppäri on puhaltanut konehuoneeseen, vaan lähinnä silloin tällöin käynyt katsomassa, että kaikki on ok, ennen kuin on lähtenyt ajoon.
Siinä mielessä tuolla on huomattavasti turvallisempi ja nopeampi keino lämmittää konetta.

Taky

Lainaus käyttäjältä: kuruzek - 23.01.13 - klo:14:53
Normaali pistotulppajoo. Tietty jos haluaa leikkiä sähköinsinööriä niin ainahan voi kokeilla kaikenlaisia virityksiä,

Onko jotain joka sotii sähkömääräyksiä vastaan jos auton seisoessa, kukapa nyt roikkaperässä yleensä ajelisi - kyl niitäkin on nähty, ko lämppärin johto liitetään ihan normaaliin lämmitystolppaan?

Ihan vastaava kuin Defa/Calix tolppaan menevä roikka, senkin päässä on ihan normaali maadoitettu SUKO-pistoke

Lainaus käyttäjältä: kuruzek - 23.01.13 - klo:14:53
Kyllä se 2kw kuulosti minunki korvaan melko rajulta ...

Eihän se ole edes yhtä paljon kuin lohkolämppäri 500w +sisälämppäri ~2000w yhteensä.
Toisaalta Webastojen tms kohdalla puhutaan 4000 - 5000w:sta.

Tuon kokonaisuutta himmentää se ettei auton oma puhallin starttaa ja lämmitä kabiinia etukäteen, mutta kun kone on lämmin niin äkkiähän sitä kabiiniin lämmitä saadaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

kuruzek

Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.01.13 - klo:17:52


 
Eihän se ole edes yhtä paljon kuin lohkolämppäri 500w +sisälämppäri ~2000w yhteensä.
Toisaalta Webastojen tms kohdalla puhutaan 4000 - 5000w:sta.

Tuon kokonaisuutta himmentää se ettei auton oma puhallin starttaa ja lämmitä kabiinia etukäteen, mutta kun kone on lämmin niin äkkiähän sitä kabiiniin lämmitä saadaan.


Tarkoitin että tuo 2kw kuulosti melko rajulta letkulämmittimenä.  Itellehän tuo kabinetin lämpimyys ei ole mitenkään olennainen tekijä, kuha ny moottorin sais lämpimäks että se kestäs ja nopeammin alkas lämmintä tulemaan sisään. Tuo lämmitin kyllä ajaa siihen hommaan asiansa ku moottorilämmöt on jo valmiiksi +60 ja auton ku pamahuttaa tulille niin alkaa samantien lämmintä tulemaan sisään. :)




-Pääasia on, että jeesus hymyilee ja voi hyvin-


de flesta

Näin aiheen aloittajana kommenoin vielä, että omasta autostani VIKA LÖYTYI. Lämmitin oli ilmeisesti asennettu väärin. Vein takaisin liikkeeseen, jossa lämmitin alunperin asennettiin ja sen jälkeen kännistynyt aina jopa 30 asteen pakkasesta riippumatta lämmitysajasta.  :)

Nestori

Tuo vaatii takaiskuventtiilin. Muutoin kierto lämmittää moottorin lämpötila-anturin ja boxi luulee koneen olevan lämmin. Pajalle ja venttiili väliin.

JVH

itelläni on -06 TDI ocu ja vuoden verran ollu calixin letkulämppäri käytössä ja hyvin on pelittäny,eron huomaa heti jos yrittää kylmänä käynnistellä

Taky

Lainaus käyttäjältä: Andyks - 22.01.13 - klo:16:17
Ei taida saada mitenkään fiksusti liitettyä olemassaolevaan DEFAn paistinpannu+sisäpistoke yhdistelmään?

Talvi tulossa - hope not!-  palautellaan lämppäri keskustelua.... ;-)

http://www.defa.com/file/990763b0238/GB%20DEFA%20SafeStart%20420-423.pdf


DEFA SafeStart 420-423
Hose heater incl. thermostat

DEFA 420, 421, 422, 423 are distinguished from the other series 400 heaters by two basic differences: The heating element is completely surrounded by a coolant chamber.
The heating temperature is limited by a built-on thermostat. The thermostat regulates the coolant temperature and switches off the power supply to the element when the coolant has reached a temperature of 80°C at the intake/outlet of the heater. The thermostat switches the heater back on at 70°C.

----------

Tuosta lämppäri letkuun jossa valmiina DEFA:n lähdöt - ei pitäsi olla vakuutus ongelmiakaan.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

superbdyberi

Onkos esim tollanen defan letkulämppäri helposti itse asennettava vai pajallekko joutuu viedä ammattisetien viritettäväksi? Tuleeko se roikka tolpasta suoraan tohon mötikkään kiinni vai mitä häh? Joo oon näistä ihan pihalla myönnän....
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

Taky

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 25.07.13 - klo:13:08
Onkos esim tollanen defan letkulämppäri helposti itse asennettava vai pajallekko joutuu viedä ammattisetien viritettäväksi?

Letkupuristimilla letku kiinni asennus kohdan molemmin puolin, letku poikki/lyhennys ja lämppäri väliin - OIKEIN päin - ja klemmareiden kiristys, letkupuristimet auki - ja nestetason tarkastus/täydennys ja vastus on asennettu.

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 25.07.13 - klo:13:08
Tuleeko se roikka tolpasta suoraan tohon mötikkään kiinni vai mitä häh?

Siihen tulee keulalta tulevan ns autosarjaan = pistoke auton keulalla jossa johto, kiinni jos ei ole sisälämppärihaaraa tms.
Jos sisälämppäri niin haaralta johto letkulämppäriin.

Tuon DEFA 420/3 sarjan etu on ns normiletkulämppäreihin termostaatti = ei pala niin herkästi kuin ilman sitä olevat kympin/pari edullisemmat mallit.

"The heating temperature is limited by a built-on thermostat. The thermostat regulates the coolant temperature and switches off the power supply to the element when the coolant has reached a temperature of 80°C at the intake/outlet of the heater. The thermostat switches the heater back on at 70°C."
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

superbdyberi

Okei kiitoksia tiedoista. Hitsiläinen ku omaan superbiin toi defa oliskin just mallia missä ei ole termaria (lohkolämmitin koodilla 707)  :o Joku häkkyrä tohon pitäs nyt keksiä talveksi hönkää lämpöö, mutta ei oikein keksi mikä olis hyvä...
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

Taky

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 25.07.13 - klo:14:20
Hitsiläinen ku omaan superbiin toi defa oliskin just mallia missä ei ole termaria (lohkolämmitin koodilla 707)  :o

Defa 707, on letku, ei lohkolämppäri. Ei nuo mainitsemani 42x sarjalaiset ole kuin 50w (550w/600w) tehokkaampi ettei siitä sinällään ole apua.

Mutta pumpun lisäämisellä voisi olla positiivistä vaikutusta, siis...
Defa asennussarja 538 sis. kiertov.pumppu + virtalähde
http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=DA460538

Asennusesimerkki, http://www.defa.com/doc/DIV/460480.pdf

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: kuruzek - 23.01.13 - klo:15:23
Enpä ole kertaakaan vielä vahtinu tuotakaan lämppäriä, olen nyt laittanu lämppärin päälle noin 1 tunniksi. max 2 tuntia mitä olen käyttäny ja hyvin se termostaatti siinä pelaa.

Tuli testattua OWL-2:sta 1100w, siis

http://www.owlheizer.de/epages/62795520 ... ViewAction

Parissa kymmenessä minuutissa 6 litraa 25% jäädytysnestettä +9C termarin rajalle about +50C:hen muoviastiassa kierrätettynä.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: Taky - 26.10.13 - klo:21:15
Tuli testattua OWL-2:sta 1100w, siis...

OT otsikon mutta jatketaan vanhaan ketjuun. Ylläpito siirtäneen vaikka Projekteihin jos tahtoo.

... nyt autoon asennettuna.

Mersun OM607/Rellun K9K diesel moottori alustana.

Auto seisonut about vuorokauden ulkolämpötilan ollessa -8C.
Samaa näyttä myös moottorin jäähdytysnesteen lämpötila paisuntasäilöstä mitattuna.

Kun antureita ei saanut suoraan vesikiertoon niin ne oli nippusiteellä kiristettynä, alumiinifoliolla suojattuna vesiletkujen ulkopuolella.
1. heti OWL-2 jälkeen letkunpinnassa,
2. moottorin sähkölisävastusten jälkeen lohkoon menevässä letkunpinnassa ja
3. moottorin lohkon kautta kiertäneen nesteen lähtevässä letkussa lämmityslaitteelle menevässä letkun pinnassa.

Kaavio/käyrä kuvaa 3. anturin lämpötiloja/tietoja, vasemmalla celsius-asteet, alareunassa aika minuutteja.

Kaikki anturi osoitti parin asteen tarkkuudella, myös asennustarkkuus huomioitava samoja lukemia, siis lämpökierto toimii.

Ko olosuhteissa noin 100 minuutissa saavutetaan tilanne jossa lämpötila ei enää nouse, OWL-2:sen termostaatti katkaisee lämmityksen ja alkaa pitää sitä ko tasossa. Sisäinen termostaatti on +50C.

Todennäköisesti itse neste on enemmänkin käyrän osoittama about +30C, auton, MB B180 CDi, oma lämpömittari näyttää +40- +60C väliin ja auto käynnistyy kuin peruslämmin moottori = hehkun merkkivalo tuskin välähtää ja auto jää käymään nätisti tyhjäkäyntiä sekä koelaudan ilmasuuttimista tulee kädellä koittaen lämmintä ilmaa.

Aikaisemmista autosta kokemuksen letkulämppäreistä tuloksiin peilaten, niin ainakin niiden yhteyteen kannattaa asentaa kiertovesipumppu, levittää lämpöjä jäähdytysjärjestelmään tasaisesti, OWL-2:ssa lämmitys+pumppu on samassa paketissa.

Yhdistelmä OWL-2 ja parin tuhannen watin sisätilalämppäri pelaa hyvin Webaston/Eberin vaihtoehtona kun virtaa on saatavissa, 16A sulakkeella ainakin pysyy hyvin hengissä.

Tuohon kokoonpanoon Remuc etäohjaus niin systeemi on "täydellinen".  8)

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

mikaanikko

Vaikuttaa näppärältä  tuo OWL2 eikä ole pahan hintainenkaan. Onkos kukaan vielä asentanut Ocuun?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Taky

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 26.01.14 - klo:17:36
Onkos kukaan vielä asentanut Ocuun?

Tämän foorumin joillain alueella oli vastaavanlaisen asennus juttu juurikin Octaviaan.

Edit: Sama alue se onkin, muutama viesti ylempää se on, siis...

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12670.msg313822#msg313822
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

SeppoN


Taky

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 26.01.14 - klo:23:17
Itse en saanut tuota linkkiä aukeamaan. Liekö sitten miehen ja/tai läppärin huonoutta.

Linkki varmaan vanhentunut - eipä foorumi antanut enään editoida sitä.

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 26.01.14 - klo:23:17
Tämä toivottavasti aukeaa:

Juu avautuu.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Jepperi

Defan letkulämppäri aiheutti minulla samanlaiset ongelmat. Ongelma korjaantui kun systeemiin asennettiin takaiskuventtiili eikä se päässyt enää sekoittamaan lämpöanturia. Edellisellä omistajalla oli asiaa työstetty merkkihuollossa ja vaihdettu lämpöanturia ja anturin koteloa eikä ongelma sillä ratkennut.

Venttiilin laitto töineen taisi kerätä hintaa noin 60â,¬. Venttiiliteoria kuulemma pätee useimpiin eri moottoreihin jos vastaavia ongelmia.
Skoda CITIGO 60hp elegance
Skoda Octavia 1.6 MPI elegance
Menneet Skodat: Octavia 1.6 MPI -03, Fabia Classic 1.4 MPI

Taky

Lainaus käyttäjältä: Taky - 26.01.14 - klo:15:25
Tuohon kokoonpanoon Remuc etäohjaus niin systeemi on "täydellinen".  8)

... joka olisi viikonloppuna tarkoitus systeemiin liittää - testiasennus pöydällä jo tehty ja toimivaksi havaittu.

Remuc ohjaa Defan 460854 relettä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy