Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

concorde

Tänks.

Toi termi tuli jossain noista raudanpoistoaineiden kuvauksista esiin ja jäin miettimään sitä.  Taannoinhan naureskeltiin, että itäautojen viereen ei kannata pysäköidä ettei ruostuminen "tartu" , mutta lentoruoste on siis ihan oikea termi.

Nyt kun Mansesteriinkin raksataan raitiotietä, niin riskihän voi vaikka lisääntyä  ;D

En ole tuollaista raudanpoistoa koskaan autoilleni tehnyt, mutta taidan ottaa ohjelmaan vastaisuudessa.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

concorde

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.06.17 - klo:00:53Voi tosin olla että irtoo helppommin kun alla muu kuin turtlen värivaha ::)

Joo, ei toi Turtle mitää high-endiä ole ja tiedostan sen. Sitten joskus jos omistaa muuta kuin arkikulkineita, niin voi panostaa tuohon "kiimakiilto"-osastoon.  Arvostan toki harrastajia, jotka panostavat maalipinnan suojaamiseen / kiiltoon.  Ehkä itsekin joskus pääsen sille tasolle.
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

sambolo

Noh moni mieltää paremmat vahat joksikin näyttelypelien hifistelyksi, mutta näin ei ole. Esim tuo fusso maksoi 25e ja sillä vahaa auton kymmenet kerrat ja se on erittäin helppo levittää ja kiillottaa. Ite käytän noita parempi vahoja juuri siksi että ne ovat helpompia ja kestävätä kymmeniä kertoja pidempää joten vahailun tarvekin on vähäisempää.  Bonuksena lika irtoo hyvin, hylkii vettä hyvin ja kiilto loistava ja pitkäkestoinen. Ennen levittelin autoglymiä mut sitä sai laittaa melkee joka pesun jälkee ja hirveetä läträämistä sen litkun kanssa. Itellä ei omaa pesupaikkaa/tallia ym ni haluan päästä helpolla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Zego

Täysin samaa mieltä ja sitäpaitsi paremmat vahat ovat halvempia jos katsotaan mihin ne riittää verrattuna markettituotteisiin. Nuuka ostaa näitä parempia.  8)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 27.06.17 - klo:21:04
Täysin samaa mieltä ja sitäpaitsi paremmat vahat ovat halvempia jos katsotaan mihin ne riittää verrattuna markettituotteisiin. Nuuka ostaa näitä parempia.  8)

Kaksi autoa kaksi kertaa vuodessa ja yli viisi vuotta kestänyt Colliniten 476S. Autoglymin punainen riittää kuuteen-kahdeksaan kertaan.

Olipahan lystiä seitsämän kertaa kuivailla autoa, että sai toisen vahakerroksen vedettyä. Kyllä Suomen kesä ja sääennusteet on niin mukiin meneviä. Nyt on 476S ja punainen autoglymi pinnassa. Oulun reissulla pitää hakea lisää tuota Colliniten 915, kun pääsi viime syksynä loppumaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pikatsu

Mitä kokemuksia Sonax Xtreme Protect+Shine pinnoitteesta? Monet autolehtien testit hehkuttaneet. Olisko jo vaihtoehto noille kovavahoille?

Skoda85

Tänään kokeilin mustaan B8 Passattiin mustaa kiillotusainetta. Hyvin peitti vaaleat hankausjäljet autosta.

Nyt ajattelin vahata auton, onko jollain kokemusta tuosta Turtle Waxin värivahasta. Värivahassa on aina se hyvä puoli varsinkin mustaan autoon että ne valkoiset skraidut saisi piiloon.

Kokemuksia kiitos

sambolo

Nuo värivahat kestää tasan sen yhen pesun.. Suosittelen että tutustuu kunnon aineisiin, esim tämä http://www.autodude.fi/tuote/pohjustusaine_valetpro_purple_passion/
pohjalle ja sitten joku kunnon vaha esim collinite päälle niin on pitkään kestävä hyvä tulos ja peseminenkin mukavempaa kun lika irtoaa hyvin ja sitä on tarttunut vähemmän.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 20.08.18 - klo:00:53
Nuo värivahat kestää tasan sen yhen pesun.. Suosittelen että tutustuu kunnon aineisiin, esim tämä http://www.autodude.fi/tuote/pohjustusaine_valetpro_purple_passion/
pohjalle ja sitten joku kunnon vaha esim collinite päälle niin on pitkään kestävä hyvä tulos ja peseminenkin mukavempaa kun lika irtoaa hyvin ja sitä on tarttunut vähemmän.

Uusi tuttavuus. Yleensä olen tehnyt perusteellisen puhdistuksen ja 476S pohjalle/päälle 915 marque d'elegance. Pitääpä hankia vielä tuota pohjustusainetta ja kokeilla miten sen jälkeen kiiltää  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 13.07.17 - klo:00:53
Mitä kokemuksia Sonax Xtreme Protect+Shine pinnoitteesta? Monet autolehtien testit hehkuttaneet. Olisko jo vaihtoehto noille kovavahoille?
Kokeiltu on. Tuote on vesimäinen, joten levityksessä joutuu olemaan tarkempi kuin vahan kanssa.. jotta siis näkee missä ainetta on. Kiilto huonompi, kuin kunnollisessa vahassa, mutta pinnassa ei muuten moittimista. Minusta myös kiillotus oli työläämpää, kuin vahan kera.. saatoin laittaa ainetta liikaa / kuivui liikaa.. en tiedä, ohjeiden mukaan yritin tehdä.. jokatapauksessa vahan käyttö helpompaa ja lopputulos aina hyvä, joten jäi Sonax Xtreme Protect+Shine kokeilut siihen yhteen kertaan.
Pitäneekin lorata loput  Protect+Shinet vaikka talvivanteisiin ja kattoa kestääkö talven rasitukset yhtä hyvin kuin vaha.

Skoda85

Collinite 476s tarttui Autoduden jälleenmyyjän hyllystä  8)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Skoda85 - 20.08.18 - klo:19:40
Collinite 476s tarttui Autoduden jälleenmyyjän hyllystä  8)

Hyvä ja erittäin kestävä vaha. Ei kuitenkaan naarmuja peittele, tosin ei niihin ihan hirveäsi kiinnitä huomiota kun auto kiiltelee muuten hyvin 8) mut joku pohjustusaine alle jos haluaa naarmut peitellä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vasara

Sonaxin tuotteisiin liittyen..
Alkukesästä tein kunnon maalipinnan putsauksen => Autoglym "Punainen" Super Resin Polish ja lopulta varsinaisena vahana hyväksi todettu Bilthamber Double Speed-Wax.
Sen jälkeen olen kesän kinnaspesuissa käyttänyt kokeeksi Sonax wash and seal tuotetta. Ko. tuote ei kovin paljoa vaahtoa, mutta sisältää 'pinnoitetta', joka oman päättelyni mukaan mukavasti ylläpitää vahapintaa. Tuo pinnoittaa tietty pestessä myös ikkunat ja sateella voi maantienopeuksissa käytännössä ajella ilman lasinpyyhkimien käyttöä.
Tottakait alla on hyvä vaha ja en tiedä kumpi tuotteista tällä hetkellä vallitseva / niiden yhdistelmä, mutta maalipinta näytää hyvältä, erittäin hydrofobinen ja lika lähtee pelkällä esipesulla lähes 100%.. sadekuurokin jo pesee auton :)
Btw.. yhden pesun kälkeen, jonka tein vaihteeksi eri shampoolla kuin wash and seal, sumuttelin pintaan Sonaxin spray pikavahaa ennen kuivausta.. eli pintaan periaatteessa sotkettu 4:jää eri tuotetta.. silmämääräisesti tuntuvat tykkäävän toisistaan.

mkskoda

Fk1000 sealant voin suositella, on helppoa laittaa ja pysyy pinnassa talven yli. Todella edullista myös, purkilla pinnoittaa jopa liian monta autoa, ei voi kokeilla muita aineita kun toi yks ei lopu koskaan

Flat

Piti ostaa Motonetistä tänään AG:n HD waxia purnukka, mutta ei ollut näköjään tarjolla enään. Tuote ilmeisesti korvattu UHD waxilla ja hintakin oli noussut sitten viime samalla pari kymppiä, eli UHD:n hinta on jo mukavat 85 eur / purnukka. Tuli kuitenkin ostettua tuollainen jos vaikka saisi laitettua kohta syysvahat pintaan. Onko jollakin jo käytännön kokemuksia ko vahasta ?

Zego

Talveksi laittaisin itse jonkun sealantin enkä vahaa, jos kestoa haet?
Esim. Täältä: https://www.autonhoitokauppa.fi/sealantit. Tuolta saa nopeasti vastauksen joten rohkeasti kysymään!
Tosin tämä pinnoite on niin helppo laittaa että jokainen onnistuu siinä: https://www.autonhoitokauppa.fi/optimum-gloss-coat-10-ml. Muuten itse en pidä pinnotteiden laittamisesta, on niin kliinistä ja tarkkaa puuhaa etten saa siitä tekemisestä mitään nautintoa irti.

Itse menen tällä todella riittoisalla https://www.autonhoitokauppa.fi/optimum-opti-seal-237-ml siitä syystä että kun se on myös todella helppo käyttää, niin voin boostata sitä lakkapintaa jokaisen pesun yhteydessä kuivausvaiheessa, eli käytän sitä ns. kuivausapuna. Minulle siis ei ole niin väliä kestolla, tuolla tuotteella se on riittävä, eikä minun tarvitse edes pesujen yhteydessä miettiä miten vahaturvallisia pesuaineet ovat koska voin halutessa riisua pinnan täysin puhtaaksi koska suojatuotteen levitys on lastenleikkiä eikä juurikaan vie aikaa. Tuo pinnoite on muuten miltei ihan yhtä helppoa levittää mutta tietty maksaa aika paljon.

Raiden

Lainaus käyttäjältä: Flat - 16.09.18 - klo:12:51
Piti ostaa Motonetistä tänään AG:n HD waxia purnukka, mutta ei ollut näköjään tarjolla enään. Tuote ilmeisesti korvattu UHD waxilla ja hintakin oli noussut sitten viime samalla pari kymppiä, eli UHD:n hinta on jo mukavat 85 eur / purnukka. Tuli kuitenkin ostettua tuollainen jos vaikka saisi laitettua kohta syysvahat pintaan. Onko jollakin jo käytännön kokemuksia ko vahasta ?
No 85â,¬ on kyllä melkoinen hinta tuolle UHD:lle. Sitä saa kyllä halvemmallakin, esim Kiiltovaunusta reiluun 59â,¬ tai toimituskuluineen reilu 65â,¬. Kokemusta ei vielä tuosta itsellä ole kun Fusso nyt käytössä ja tuo purkki kestää ikuisuuden.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

Flat

Kas, motonetti on päättänyt hinnoitella UHD:n oikein kunnon katteet. Lienee se hieno vitriini maksanut maltaita, kun on pitänyt laittaa 20 extraa hintaan. Ensi kerralla sitten purkki jostain muualta....

sambolo

Muutenkin aika kova hinta jos todella hyvän vahan saa ~30e pintaan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

vasara

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 18.09.18 - klo:11:07
Muutenkin aika kova hinta jos todella hyvän vahan saa ~30e pintaan.
Kyllä.. kun markkinoiden parhaat vahat (testienkin mukaan) on tuossa 30â,¬ & alle hintaluokassa.
Eli.. Bilthamber Double Speed-Wax, Fusso 99, Collinite 476 ...

Vahatesteissä harvoin on vastakkain kaikkien suosikit, mutta kyllä ne jotain suuntia antaa. Vaikkapa..
https://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/63776/best-car-wax-and-car-polish

Enkä sano etteikö AG HD wax olisi hyvä vaha ja etteikö sitäkin olisi kehuttu testeissä.. mutta kun halvemmalla saa yhtä hyvää / 'parempaa'.
AD HD:n ongelma (vs moni muu vaha) lienee se, että ei ole kovin helppokäyttöinen (levitys / kiillotus). Jos siitä ei välitä, niin lopputulos varmaan hyvä.

Flat

Mitä nyt noita himohinkkajien testeja tuosta UHD:stä on lukenut niin pitäsi olla helpompi käyttää ja syvempi värivaikutelma ja kiilto.

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=405802

https://trustedcarproducts.co.uk/product-review/autoglym-ultra-hd-wax

Tuolla purnukallahan kuitenkin vahaa 3-4 kertaa auton, niin ei hinnaksi / vahaus paljoa tule.

Pitkään olen käyttänyt tuota HD waxia, joten jos tällä viikolla saisi aikaiseksi laittaa UHD:t pintaan, niin kokisi & näkisi erot ihan itse.

Daatta

Ei ole Fussokaan kovin helppo levittää, pois pyyhkiminen on ongelma varsinkin mustalla autolla. Vasta ensimmäisessä pesussa (vahauksen jälkeen) lähti pyörrejäljet ("holot") konepellistä. Muistaakseni Bilthamberia oli myös tallissa, pitääpä kokeilla sitä seuraavaksi.

Autoglymin uusista HD vahoista ei ole kokemuksia, kuulemma ihan hyvää kamaa joskin hinnakasta. Kaipa tuollainenkin purkki 30 vahausta kestää, luultavasti kuivuu ennen kun saa purkin loppuun.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vasara

^Nuo Fusson 'halogrammit' johtuu ilmeisesti tuotteen rasvaisuudesta.. näin olin jostain lukevinani?
Jollain muilla vahoilla havainnut samaa ilmiötä.. eli joutunut pyyhkimään useampaan kertaan. Muistaakseni joskus Double Speedilläkin käynyt näin, kun levitellyt liian suurpiirteisesti. Toisaalta rasvaisuus auttaa siihen, että ei jämähdä ja voi levitellä vahat koko autoon kerralla.


Daatta

Rasvaisuus tai sitten se että vahaa laittaa liikaa. Ei vaan jaksa uskoa, että kevyt sipaisu purkista sieneen riittää. Fusso pitäisi tosiaan pyyhkiä kahteen kertaan, odotusta tunti välissä. Viimeksi taisi tulla kaste joten se jäi tekemättä. Pesussa nuo jäljet lähtee, viimeistään.

Jos vähänkään laiskottaa tuo vahaaminen niin nykyaikaisiin spray-sealantteihin kannattaa tutustua. Ei tarvitse pyyhkiä, sumutetaan vaan märkään pintaan ja huuhdellaan pesurilla pois. Viime talvi mentiin WetCoatilla, melko vaivatonta:

https://www.autonhoitokauppa.fi/gyeon-q2m-wetcoat-500-ml
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

osviitan

Joo, samaa havaintoa Fussosta tosiaan, jää helposti sellainen "lehmännuolema" pinta. Mutta mun ratkaisu oli, että ensin vetelin karkeammalla kankaalla pois sen vahan ja viimeistelin vielä mikrokuituliinalla ja kyllä lähti nuo rasvaiset jäljet ja pinta kiilsi kuin *sensuroitu*!
Eli joo, hyvä on vaha, vähän vaatii vaan aikaa ja viitseliäisyyttä, eikä mulla mennyt oman auton vahaamiseen kuin se 1,5h.
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

sambolo

Jos glymillä vahaa 3-4 kertaa se on kyllä todella vähän  ;D Joo fussoa pitäis laittaa todella vähän mutta aina tulee läträttyä, ja tuntuu liina sit menevän nopeesti tukkoon. Ja tuntuu just että ekan pesun jälkee tulee oikeuksiinsa kiilto.
Siinä mielessä colli kyllä helpompi laittaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

osviitan

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 19.09.18 - klo:10:36
Jos glymillä vahaa 3-4 kertaa se on kyllä todella vähän  ;D Joo fussoa pitäis laittaa todella vähän mutta aina tulee läträttyä, ja tuntuu liina sit menevän nopeesti tukkoon. Ja tuntuu just että ekan pesun jälkee tulee oikeuksiinsa kiilto.
Siinä mielessä colli kyllä helpompi laittaa.

Toi on kyllä tosiaan aika opettelun aihe, että sitä vahaa vaan vähän, mutta toki joka paikkaan. Ne turhat pyyhitään kuitenkin kiillotuksessa pois, eli turha laittaa kuin "akat pakkelia".  :P
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

Raiden

Fussossa kuuluu sitä sientä pyöräyttää semmoinen vartti siinä purkissa, enkä siis tarkoita kellonaikaa vaan sormien asentoa eli klo 12->3. Ja tuolla levittää yleensä melkein yhden paneelin. Tällöin pois pyyhintä on erittäin vaivatonta. Mutta jos laittaa liikaa niin kuivuessa fusso paakkuuntuu. Huomaa hyvin esim. pokkauksissa johon vahaa mennyt liikaa. Tällöin vaha on erittäin piukassa ja sitä saa kunnolla hangata.
Asia mikä on nyt itseä kummastuttanut tuossa niin kun olen vahannut auton ja pois pyyhkinyt niin auto näyttää todellä hyvälle. Mutta pesujen jälkeen kun auton kuivaan niin auto näyttää siltä että olisi lisää naarmuja tullut juuri noihin pokkauksiin tai alahelmaan mutta se onkin vahaa kun kynnellä rapsuttelemalla lähtee pois. Koskaan ennen ei millään vahalla ole näin käynyt. Joka pesun jälkeen näitä tuntuu tulevan lisää ja aina saa rapsutella pois.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.09.18 - klo:08:27

Jos vähänkään laiskottaa tuo vahaaminen niin nykyaikaisiin spray-sealantteihin kannattaa tutustua. Ei tarvitse pyyhkiä, sumutetaan vaan märkään pintaan ja huuhdellaan pesurilla pois. Viime talvi mentiin WetCoatilla, melko vaivatonta:

https://www.autonhoitokauppa.fi/gyeon-q2m-wetcoat-500-ml

Kevättalvella ostin tuolta pullon ja olen sitä käyttänyt kahteen autoon kahdesti. Ihan loistava aine, ja niin helppo, että ei haittaa vaikkei sen kesto vastaisikaan oikeaa vahaa. Tuon voi levittää esim joka toisessa tai kolmannessa pesussa kk välein, ja auto on aina "hyvässä vahassa". Eikä tule edes kovin kalliiksi. 4 kertaa levittänyt 500ml putelista, ja tuosta riittää vielä kahteen kertaan. 16.90/6 = alle 3â,¬/kerta.

Omien havaintojen mukaan toimii sitä paremmin, mitä parempi pohja on. Sen vuoksi vahasin auton oikealla vahalla (Collinite 915) heinäkuussa, ja kerran olen sen päälle levittänyt wetcoatin. Talvi mennään Wetcoatilla, ja kaksi kertaa vuodessa vahaaminen saa jäädä historiaan. Voin suositella.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Raiden - 19.09.18 - klo:20:18
Fussossa kuuluu sitä sientä pyöräyttää semmoinen vartti siinä purkissa, enkä siis tarkoita kellonaikaa vaan sormien asentoa eli klo 12->3. Ja tuolla levittää yleensä melkein yhden paneelin. Tällöin pois pyyhintä on erittäin vaivatonta. Mutta jos laittaa liikaa niin kuivuessa fusso paakkuuntuu. Huomaa hyvin esim. pokkauksissa johon vahaa mennyt liikaa. Tällöin vaha on erittäin piukassa ja sitä saa kunnolla hangata.
Asia mikä on nyt itseä kummastuttanut tuossa niin kun olen vahannut auton ja pois pyyhkinyt niin auto näyttää todellä hyvälle. Mutta pesujen jälkeen kun auton kuivaan niin auto näyttää siltä että olisi lisää naarmuja tullut juuri noihin pokkauksiin tai alahelmaan mutta se onkin vahaa kun kynnellä rapsuttelemalla lähtee pois. Koskaan ennen ei millään vahalla ole näin käynyt. Joka pesun jälkeen näitä tuntuu tulevan lisää ja aina saa rapsutella pois.

Pari keraa itsekin saanu slaagin kun näin käynnyt :D se on just sitä kun menny liikaa, mutta jännä miten tulee myöhemmin esiin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy