Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

a-o

Collinitea voin kanssa suositella. Tulee hyvä ja kestävä jälki.

Tuommoinen setti tuli viime kesänä tilattua ebaysta:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Collinite-TRIO-SPECIAL-one-of-each-915-476-845-Kit_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2ea55b68d4QQitemZ200342726868QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear#ht_1062wt_939

Onko kiillottajilla kokemuksia ns. quick detailer -tuotteista?

Mikä olisi hyvä merkki ja miten niitä oikeastaan käytetään?

Donitsi

Ne on tuollaisia viimeisen kiillon ja kuluneen vahan kestoa ja lisäsuojaa tuovia aineita. Pesun ja kuivauksen jälkeen suihkautetaan pinnalle ja kiilloitetaan pois. Näyttelykiiltoa :)

Juzzi

Itsellä lähti aiemmin tällä viikolla täydennystilaus eli seuraavanlainen setti Waxamomosta:

- Dodo Juice Diamond White
- Dodo Juice Lime Prime
- Dodo Juice Blue Roo Applicator pad x 3
- Chemical Guy's M Seal
- Cobra Blue All Purpose Microfibre 16x16 x 3
- Dodo Juice Soft Touch Drying Towel x 1

Itse suosin seuraavaa metodia:
- Pesu ns. two-bucket-method:lla (ensin renkaat ja sitten vasta muualta) ja käyttäen pesuhanskaa ja kuivaus kunnon pyyhkeellä (ei säämiskää)
- Paint Cleaner (lähtee kaikki lika kunnolla pois ennen muita aineita. levityssienellä ja lähes heti kuivaus mikrokuituliinalla)
- Polish (antamaan kiiltoa pohjalle, levityssienellä ja kuivaus/kiillotus mikrokuituliinalla)
- Sealant (suojaamaan kiiltoa, levityssienellä ja kuivataan mikrokuituliinalla)
- Vahaus (levityssienellä, riippuen vahasta annetaan kuivua tai 5-10min. kiillotetaan mikrokuituliinalla. mieluusti vielä toinen kerros 1-24 tunnin jälkeen)

Jonkin verran aikaahan tuossa menee mutta kyllä tuloksen sitten näkeekin...

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 03.04.10 - klo:15:42
Jokos arvon forumilaiset olette omia kulkineitanne vahanneet kesäkuntoon?
Jetta sai uuden vahan, ensin AG:n Intensive Tar Remover (tehokas pien ja muun mönjän irroittaja), sitten Super Resin Polish ja lopuksi High Definition Wax. Nyt auto kiiltää, kehtaa viedä vaihtoon ;)

Reneto

Kysyisin noista Meguiarsin vahoista, kumpi mahtaisi olla autooni oikea valinta: Meguiars NXT Generation Tech Wax® 2.0 vai Meguiars Gold Class Liquid Wax?

Teen claybar-käsittelyn ennen vahausta. Viime pesussa huomasin muutaman kevyehkön naarmun autossa. Eivät ole pahan näköisiä, voisivat hyvinkin lähteä oikealla vahalla. Onko noissa kummassakaan em. vahassa sen vertaa ytyä, että hiusnaarmut häviävät, vai ovatko ne molemmat tarkoitettu aivan virheettömälle pinnalle? autoni on jo 3,5-vuotias, joten mikään virheetön se ei ole muutenkaan. Pyörrejälkiä on kun tarkkaan katsoo. Pitäisikö ennen vahaa kokeilla esim. tällaista naarmunpoistotahnaa? Jää harmittamaan, jos naarmut paistavat muuten hienossa pinnassa..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Donitsi

Vedin viime keväänä muistaakseni katon tuolla NXT2.0 kun sellaisen pienen koepussin sain. Minusta se vaikutti ainakin erittäin hyvältä kestoltaan.

Ei kai tuosta ScratchX haittaa ole. Meinasin itsekin sitä kokeilla.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 04.04.10 - klo:20:37
Kysyisin noista Meguiarsin vahoista, kumpi mahtaisi olla autooni oikea valinta: Meguiars NXT Generation Tech Wax® 2.0 vai Meguiars Gold Class Liquid Wax?

Teen claybar-käsittelyn ennen vahausta. Viime pesussa huomasin muutaman kevyehkön naarmun autossa. Eivät ole pahan näköisiä, voisivat hyvinkin lähteä oikealla vahalla. Onko noissa kummassakaan em. vahassa sen vertaa ytyä, että hiusnaarmut häviävät, vai ovatko ne molemmat tarkoitettu aivan virheettömälle pinnalle? autoni on jo 3,5-vuotias, joten mikään virheetön se ei ole muutenkaan. Pyörrejälkiä on kun tarkkaan katsoo.

Itse laitoin tuota NXT-vahaa, kun myyjä sitä suositteli Meguiarsin vahoista. Ihan hyvin kävi 4-vuotta vanhalle autolleni, mutten osaa sanoa olisiko joku toinen ollut vieläkin parempaa.

Reneto

tn62634: Häivyttikö se mielestäsi maalipinnan virheitä? Tummassa autossasi näkyy varmaan väistämättä jotakin käytön jälkiä..

Edit: esimerkiksi Korrekin Kiiltovaha toi kiiltoa, ja kestävyyskin taitaa olla ihan kohdillaan, mutta mitään hiusnaarmuja takapuskurin päältä se ei häivyttänyt. Toinen tyypillinen paikka, mistä hentoisia naarmuja olisi hyvä saada pois, on ovenkahvan syvennys. Tekeekö NXT niille mitään?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 03.04.10 - klo:16:09
Aika paljonhan tuolla on kaikenlaisia aineita esillä, eli aikamoinen viidakkohan tämäkin on.

1. Pineline pesu

Lainaus käyttäjältä: Macce - 03.04.10 - klo:17:41
Tämmöisellä kaavalla menitiin:

Pineline pesu

Mites tuo Pineline normi pesuissa käyttäytyy, viekö vahat mennessään jos käyttää ohjeenmukaista(0,5-1%) laimennosta?

Ajattelin kokeilla josko tuo olisi esipesuun hyvää tököttiä ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

MacVolsu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.04.10 - klo:15:32
Mites tuo Pineline normi pesuissa käyttäytyy, viekö vahat mennessään jos käyttää ohjeenmukaista(0,5-1%) laimennosta?
Olen käyttänyt Pinelineä parin vuoden ajan eikä mielestäni vie vahaa pinnasta. Hiilivetypohjaiset liuottimet ovat asia erikseen, lähtee lika mutta niin lähtee vahakin.
En tiedä millaisista muut suihkuttavat aineen pestävälle pinnalle, minulla on rosterinen paineastia johon mahtuu ehkä n 8 litraa valmista seosta. Kompurasta ilmaa pyttyyn n 6bar ja sitten suihkimaan, leviää tasaisena ja hienona sumuna.

Macce

Pineline tehopesu ei poista vahaa pinnasta, jos sen antaa kuivua siihen niin sitten lähtee vahat. Itse käytän aina esipesussa tuota pineline tehopesua. Joskus se on päässyt kuivumaan pintaan ku painepesuri ei pelittäny, yritin vesiletkulla huuhdella mutta aika toivotonta :-[ Nyt olen hommannut Kränzle HD 10/120 pesurin ja turbo suuttimen kyllä pelittää ;D

Tuksuu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.04.10 - klo:15:32
jos käyttää ohjeenmukaista(0,5-1%) laimennosta?

Hehheh  ;D Mä olen koko talven pessyt liuoksella, missä 10% pinelineä..

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 04.04.10 - klo:23:17
tn62634: Häivyttikö se mielestäsi maalipinnan virheitä? Tummassa autossasi näkyy varmaan väistämättä jotakin käytön jälkiä..

Juu. Apukuskin oven yläreunassa oli pieni joku ihme himmentymä. Se hävisi täysin. Sitten apukuskin etulokasuojassa on hyvin ohut pystysuuuntainen naarmu. Sitä ei saanut hävitettyä vaan se olisi ehkä kaivannut tumman värivahan tms. Kuitenkin naarmu oli huomaamattomampi vahauksen jälkeen. Jokatapauksessa parempiakin aineita lienee virheiden häivyttämiselle.

Kun kelit lämpenee niin toistan käsittelyn. Edellisen kerran vahasin auton ostettuani sen syyskuussa.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 04.04.10 - klo:20:37

Teen claybar-käsittelyn ennen vahausta. Viime pesussa huomasin muutaman kevyehkön naarmun autossa. Eivät ole pahan näköisiä, voisivat hyvinkin lähteä oikealla vahalla. Onko noissa kummassakaan em. vahassa sen vertaa ytyä, että hiusnaarmut häviävät, vai ovatko ne molemmat tarkoitettu aivan virheettömälle pinnalle? autoni on jo 3,5-vuotias, joten mikään virheetön se ei ole muutenkaan. Pyörrejälkiä on kun tarkkaan katsoo. Pitäisikö ennen vahaa kokeilla esim. tällaista naarmunpoistotahnaa? Jää harmittamaan, jos naarmut paistavat muuten hienossa pinnassa..

Itse en ole ehtinyt kokeilemaan NXT 2.0-vahaa Meggulta, ainoastaan tuota Gold classia ja on huippuhyvä vaha. Kun vielä auton pesee Mequiarsin nxt-shampoolla niin a vot. Itse erehdyin vahaamaan ensivahauksen uuteen kärryyn Prestan Fast Waxilla joka on tarkoitettu uusille maalipinnoille ja -autoille, ja se ei ole näköjään hyvä vaha kuralian kannalta. Lika jämähtää aiika tiukkkaan kiinni, toisin kuin Presta Best Waxin tai Meguiar's:n Gold Classin kanssa. Pitää vahata taas uusiksi Meggulla kun toukokuun puoli koittaa.

Itse en ole pohjahommaan viitsinyt hommata clay baria vaan olen pärjännyt esiputsauksessa Auto Glymin punaisella, sillä puhdistavalla vahalla ja sen jälkeen sitten varsinainen vaha.

Tikka

Voiko auton laseja (esim. tuulilasi) vahata tavallisella vahalla, vai pitäisikö sille olla joku oma vaha? (siis, ettei jää mitään näkyvyyttä haittaavaa kalvoa esim. auringon paisteella?) Olisi mukavaa, kun vesipisarat vain valuisivat auton laseilta helposti pois.

Oliko tämä ihan tyhmä kysymys?  ;D

Flat

voihan ne vahata, mutta ikkunoihin on olemassa ihan omakin vaha. Se toimmi aika hyvin sateella. tietysti se kuluu kun pyyhkimet kuluttavat sitä.

tsiih

Viissateesta on yksi tuotemerkki, toimii oikein hyvin. Tuulilasilta kuluu pois ja en oikein allekirjoita hyötyä siinä mutta muilla laseilla tosi hyvä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tikka

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 01.05.10 - klo:15:28
Viissateesta on yksi tuotemerkki, toimii oikein hyvin. Tuulilasilta kuluu pois ja en oikein allekirjoita hyötyä siinä mutta muilla laseilla tosi hyvä.

Niin no se tuulilasi olikin vain esimerkki, joka ensimmäisenä mieleen tuli :) Eihän sillä tuulilasilla kovasti hyötyä olekaan, kun pyyhkijätkin on keksitty, mutta vaikkapa takalasilla sen luulisi olevan hyvä.

Reneto

Joitakin vuosia sitten kokeilin Viis sateesta -litkua (laitoin myös tuulilasiin)  ja kyllähän se toimii maantienopeuksissa tosi hyvin. Pyyhkimiä ei juuri tarvinnut käyttää, kun pisarat lähtivät ilmavirran mukana.
Eipä tullut tosin ostettua uutta purnukkaa.. Jos oikein muistan niin kuluessaan pois se aiheutti myös joitain ongelmia. Pyyhkäisyn jälkeinen harmaa kalvo pysyi harmittavan pitkään lasilla, ja taisivat pyyhkimetkin ruveta hiukan pykimään. Toisin sanoen siitä voi tulla kierre jossa uusintakäsittely olisi tarpeen, kun Viis sateesta kuluu vähiin. Tai sitten olisi hyvä päästä kalvosta kokonaan eroon jollain liuottimella.
Oma ratkaisuni oli luopua aineen käytöstä kokonaan.

mla

Viissateesta on itselläkin käytössä ollut lähinnä taka- ja sivulaseissa, tuulilasissa se tekee vähän ajan kuluttua sen harmaan kalvon joka on pimeässä ärsyttävä.

Tänään tuli taas kevään kunniaksi vahattua yksi autoista. Pesu ensin ja sitten claybarilla kävin maalipinnan läpi. Sitten AG HD Cleanerillä vielä vanhat mömmöt ja muut pois ja perään hirveä kauhistelu miten naarmuilla maalipinta on kun on puhdas  ???
Vahaksi sitten alle laitoin sitten AG UDS:n (eli 'musta') ja sen päälle AG HD Wax. Yöksi laitoin vielä AG Extra Protectionin (eli 'kultaisen') odottamaan hinkkausta.
AG HD vahassa huomasin yhden ärsyttävän piirteen - sitä ei voinut oikein hinkata kiillotuskoneella - vaha aina 'tahmasi' jos sitä kiillotti koneella, joten käsin tuo tuli taas tehtyä kuten aiemminkin.
HD Waxin jälkeen kaikki nuo aiemmin kauhistelemani naarmut olivat jo kadonnut näkyvistä.
Vanteet putsaan AG Custom Wheel Cleanerillä, claybarilla ja sitten AG SRP (eli 'punainen') + päälle AG Alloy Wheel Seal.

Huomenna pitäisi katsoa sisustaa tuon kultaisen kiillotuksen jälkeen. Beige sisusta on aika pahassa kunnossa vaikka nahkainen onkin. Toisen Superbin musta sisusta ei ole moksiskaan eli sitä ei tarvinne edes kummemmin pestä kunhan vähän suojaa nahkoja. Siihen olisi tarkoitus laittaa AG SRP (eli 'punainen'), HD Wax ja Extra Protection (eli 'kultainen') yhdistelmä.
Vanteet samoin kuin nyt käsitelty.

Passattia odottanee aika kova pesu kun on kangasverhoiltu ja muksut sitä aika paljon rääkkää - maalipinnalle varmaan sama käsittely kuin toiseen Superbiin ja vanteilla samat.

Noilla seteillä meni viimeksi vuosi ja vaha tuntui ihan hyvältä vieläkin joten eiköhän tuolla taas pärjää taas vuoden eteenpäin. Välissä laitan satunnaisesti AG Aqua Waxia pintaan lisäsuojaksi.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 01.05.10 - klo:22:10
Mielestäni ärsyttävä piirre on myös se että ko vaha on hieman "kokkareista", vaikka kuinka on kostea levitystyyny niin vaha ei leviä tarpeeksi tasaisesti. Kenties käyttäjässä vika?

Kyllä itse tuon sillä levitystyynyllä sain ihan hyvin levitettyä. Työlästä se on verrattuna nestemäisiin vahoihin.

Tänään fiksailin sisätiloja ja ihme kyllä se beige nahkasisustakin alkoi näyttää beigeltä taas. AG Leather Cleaneriä käytin ja Balmia päälle. Jotain kohtia jäi esim. turvaistuimen kumitassuista jäljet, mutta farkkujen sinertävät jäljet yms. pahiten häiritsevät kohdat puhdistui.

Tuli koitettua AG Glass Polish mömmöä myös. Puhdisti lasin todella hyvin, mutta se putu siitä tarttui vähän joka paikkaan kiillotettaessa. Ja kannattaa suojata kohdat joihin sitä ei halua hyvin :)

AG mömmöjä olen tilaillut netistä jos joku ihmettelee miksi noita niin paljon on käytössä. Niitä saa usein todella edullisesti verrattuna Suomen hintoihin, vaikka päälle lisätään postikulut.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

preriasusi

Lainaus käyttäjältä: MacVolsu - 01.05.10 - klo:22:10
EDIT EDIT Audi on nyt verhoiltu SWV:lla, pitää vain odottaa kuinka ko vaha kestää.Mielestäni ärsyttävä piirre on myös se että ko vaha on hieman "kokkareista", vaikka kuinka on kostea levitystyyny niin vaha ei leviä tarpeeksi tasaisesti. Kenties käyttäjässä vika?

Oliskohan vaha päässyt kuivamaan, tai jotain, koska en mä ole omasta hd -vahapurkistani kokkareita löytänyt. Vuoden vanha purkki. Levityskin tuntuu niin helpolta, että en nestemäisiä kaipaa ...
Seat Leon

Björn

Varmaan tuollainen foorumi saattaa kiinnostaa ihmisiä täällä: http://www.pesukinnas.com/

Taitaa olla vasta eilen avattu joten aiheita vielä vähän. ffp:ltä tuon bongasin...

RoccoScientist

Näyttää oikein mukavalta sivustolta. Kiitos vinkistä!
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

ram1

Tänään tuli vetästyä Clayt ja Dodon Diamont white pintaan.Täytyy sanoa, että erittäin hyvältä vahalta tuntuu näin ainakin tuoreelta.Kestosta nyt vaikea sanoa, mutta helppo työstää ja kiiltoakin löytyy.Tosin valkoinen ei kiillä niinkuin joku muu väri.AG/Hd vahaan verrattuna hieman helpompi työstö mielestäni.Hd vahan laitoin auton oston jälkeen ja kyllä se aika hyvin oli pinnasta jo poistunut näin 3kk:n aikana.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Tzeipii

ram1: Hyvältähän se Ocu näyttää, niinkuin sen pitääkin kun se on noin tuore muutenkin.
Olen kuullut tuosta Dodo Juice:sta tulleen positiivista palautetta, eli laadukasta luulisin, myös ValetPro:n tuotteet on "hifipuunaajan" märkäuni. Itse luotan Collinite vahoihin ja Meguiarsin pesuaineisiin ja kintaaseen. Hintalaatusuhteeltaan enemmän kuin kohdallaan ainakin Audin pinnassa. Hankintalistalla vielä AG:n "tehosäämiskä", tosin ei huono tuo Megun Water Magnetic, mutta tiuhaan saa sillä kuivata autoa ja kääntää kuivaksi. Ehkä se vohvelisäämiskän rakenne on sellainen että se ns. kuivaa autoa varovasti ettei vahapinta kuluisi, mene ja tiedä.
Audi A4 1.8T Avant Multitronic

VodmarVortex

Kaksi sivua hinkkaushifistelyä lukeneena mun täytyy nyt kyllä laskea tasoa. Helpoin tapa vahata auto on viedä se jollekin muulle vahattavaksi. Mutta jos nyt kuvitellaan että saisin itsestäni sen verran irti, että pesisin auton vähän huolellisemmin ensi kerralla, niin mitä vahaustuotteita kannattaisi hankkia? Paras jälki varmaan tulisi hinkkaamalla kuutta eri ainetta kolmena eri päivänä, sitä en epäile lainkaan, mutta jos nyt ihan yhdellä aineella ja vähällä työllä saisi edes kohtuullista jälkeä. Silloin tulisi ehkä vahattua vielä toisenkin kerran tänä kesänä.

Otto.

Lainaus käyttäjältä: VodmarVortex - 14.05.10 - klo:07:50
Kaksi sivua hinkkaushifistelyä lukeneena mun täytyy nyt kyllä laskea tasoa. Helpoin tapa vahata auto on viedä se jollekin muulle vahattavaksi. Mutta jos nyt kuvitellaan että saisin itsestäni sen verran irti, että pesisin auton vähän huolellisemmin ensi kerralla, niin mitä vahaustuotteita kannattaisi hankkia? Paras jälki varmaan tulisi hinkkaamalla kuutta eri ainetta kolmena eri päivänä, sitä en epäile lainkaan, mutta jos nyt ihan yhdellä aineella ja vähällä työllä saisi edes kohtuullista jälkeä. Silloin tulisi ehkä vahattua vielä toisenkin kerran tänä kesänä.
Kunnon pesu pohjille ja hinkkaat jollain cleaner-vahalla ja/tai sitten claybarilla+liukastimella loput töhnät pois pinnasta. Perusmarkettivahoista esim. Turtlen Platinum tai Nanotech pintaan ja siinä se. Aikaa menee autosta, omasta "tehokkuudesta" ja tarkkuudesta riippuen käsipelillä kolmesta viiteen tuntiin.

Mental

^

Tuossakin on aika monta vaihetta. Minä en jaksa myöskään. Korkeintaan yksi aine ja työvaihe pesun ja kuivauksen jälkeen, kiitos.

Nyt ei ole kyllä yhtään autoa vahattavaksi. Joten ei tarvitse miettiä  :)

ram1

Maalipinnan kunto vaikuttaa käytettäviin aineisiin.Itsellä kun uusi auto ja hyvin pesty viikottain riitti hyvinkin tuo Clay+ Diamont White.Periaatteessa mulla ei Clayllä edes paskaa irronnut kun hyvin pesty, joten tuo auttaa ainoastaan vahauksen helppouteen kun maalipinta valmiiksi liukas.Ja perus nestevahoihin verrattuna tuollainen Carnaubawax ei ole yhtään työläämpi.Mulla meni pesuineen ja vahauksineen noin 4 tuntia pitkillä "juomatauoilla", joten ei se nyt niin työlästä ole.Ja siitä tulee hyvä fiilis kun itse tekee.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy