Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 13.08.11 - klo:22:24
Mikäs totuuden torvi nämä testit nyt yht'äkkiä on, talvirengastesteissä Nokialainen pärjää melkein poikkeuksetta mutta silti niitä pidetään tälläkin palstalla varsin yleisesti ö-luokan päristiminä ::) Eikä siitä tämmöistä haloota tule...

Olen joskus miettinyt, että kuinka paljon Nokian renkaiden testimenestystä Suomalaisissa testeissä siivittää testaajian sinivalkoiset silmälasit?! Nokian renkaita pidetään Suomessa premium-renkaina, ulkomailla ne listataan samaan kategoriaan sellaisten renkaiden kanssa, joita Suomessa pidetään "huonoina halpisrenkaina"..
Tämä aasinsiltana vahoihin - se vähän riippuu siitä kuka arvioi, mikä on hyvä ja mikä ei?!

vasara

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 14.08.11 - klo:09:05
Olen joskus miettinyt, että kuinka paljon Nokian renkaiden testimenestystä Suomalaisissa testeissä siivittää testaajian sinivalkoiset silmälasit?! Nokian renkaita pidetään Suomessa premium-renkaina, ulkomailla ne listataan samaan kategoriaan sellaisten renkaiden kanssa, joita Suomessa pidetään "huonoina halpisrenkaina"..
Tämä aasinsiltana vahoihin - se vähän riippuu siitä kuka arvioi, mikä on hyvä ja mikä ei?!
Onkohan noin? Eli Nokian nastarenkaat ovat oikeasti kiinalaisten halpiskiekkojen tasoa, mutta puolueelliset TM- testaajat saavat ne testivoittajiksi? Rengastesteissähän arvioidaan ihan mitattavia juttuja eri renkaiden välillä, eikä mitään musta- tuntuu juttuja. Samoin vahatesteissä mitataan kiiltoa mittareilla useiden liotinpesujen jälkeen, eikä pelkästään silmäilemällä.

Ville R

Tuli kanssa vahattua auto suomesta ostetulla Dodon Blue Velvetillä. Kunnon pesu ja yksi kerros kyseistä tököttiä. Huonoja puhelimella otettuja kuvia:

Ai juu, ja takavalot on ny kokopunaiset:

Pertsa

No niinno, rengastesteissä eri testaajat (esim. TM, Tuulilasi, Autobild jne mitä niitä onkaan) saavat usein aikalailla toisistaan poikkeavia lopputuloksia, joten saa siinä tavallinen tallaaja aikalailla tarkkana olla mikä on "oikeasti hyvä rengas". Tai sitten luotetaan vaan johonkin tahoon joka on omissa mielikuvissa luotettavin/puolueettomin testaaja. Sama homma lienee vahojen kanssa.
Sen verran omalta kohdaltani sanon vaan että Autobildin testeille en ainakaan itse laita käytännössä minkäänlaista painoarvoa. Muiden aviisien testeistä pitää haarukoida jonkinlainen "keskiarvo".

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.08.11 - klo:19:08
No niinno, rengastesteissä eri testaajat (esim. TM, Tuulilasi, Autobild jne mitä niitä onkaan) saavat usein aikalailla toisistaan poikkeavia lopputuloksia, joten saa siinä tavallinen tallaaja aikalailla tarkkana olla mikä on "oikeasti hyvä rengas". Tai sitten luotetaan vaan johonkin tahoon joka on omissa mielikuvissa luotettavin/puolueettomin testaaja. Sama homma lienee vahojen kanssa.
Sen verran omalta kohdaltani sanon vaan että Autobildin testeille en ainakaan itse laita käytännössä minkäänlaista painoarvoa. Muiden aviisien testeistä pitää haarukoida jonkinlainen "keskiarvo".
Rengastesteissä kärkipää (3-5 parasta) yleensä samat, mutta mahdollisesti eri järjestyksissä. Mitattujen asioiden painotukset vaihtelee. Esim. 2010 talvirengastesti TM vs. Autobild.
TM: 1.Nokia HP7, 2.Continental ContiIceContact, 3.Bridgestone Noranza 2 evo, 4.Michelin x-ice ...
Autobild:  1.Continental ContiIceContact, 2.Nokia HP7, 3.Hankook Winter iPike ... (Bridgestone Noranza ja Michelin x-ice puuttuivat tästä testistä)
Kyllä noista minun mielestä jotain suuntia saa ostopäätökselle.. itse luotan noihin enemmän kuin hevosmiesten tietotoimistoon.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 14.08.11 - klo:19:08

Juuri tuota tarkoitin! Nokian renkaat pärjäävät useimmiten hyvin Suomalaisissa testeissä, oli kyse sitten talvi- tai kesärenkaista. Ulkolaisissa testeissä Nokain renkaat taas eivät pärjää usein lähellekään niin hyvin.

Ja lisää ot.. Hienot nuo kiekot tuossa Villen autossa - kuten on kiiltokin, kun vahakeskustelussa ollaan  :)

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 14.08.11 - klo:19:44

Ja lisää ot.. Hienot nuo kiekot tuossa Villen autossa - kuten on kiiltokin, kun vahakeskustelussa ollaan  :)

+ Punaiset takavalot näyttää mustassa kiesissä aika makeilta.

edit: Tuossa vielä todiste puolentoistaviikon takaisesta vahaus-sessiosta. Samaisella Blue Velvetillä tehty kuin Villellä. Ei se vaan harmaassa näytä oikein miltään, vaikka kiiltääkin   :'(

Uploaded with ImageShack.us
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Ville R

Jotenkin ei tuo Blue Velvet ole itseä sytyttänyt. Parempi kiilto on tullut suomesta ostetulla Zainon vahalla. Tosin enemmän kerroksiakin on sitä tullut laitettua

Reneto

Mulla on tuo BV jo sen verran vähissä, että jotain pitäisi vaihtelun vuoksi keksiä tilalle. Collinite 915 lähtee todennäköisesti tilaukseen. On kuulemma yhtä iisi työstää kuin Dodo ja kestävyyttä&kiiltoakin pitäisi löytyä. Myllyähän tuo oma kärry jo kaipaisi..

jni

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 14.08.11 - klo:20:37
Mulla on tuo BV jo sen verran vähissä, että jotain pitäisi vaihtelun vuoksi keksiä tilalle. Collinite 915 lähtee todennäköisesti tilaukseen. On kuulemma yhtä iisi työstää kuin Dodo ja kestävyyttä&kiiltoakin pitäisi löytyä. Myllyähän tuo oma kärry jo kaipaisi..

Collinite 915 tuli itsekin vedettyä viikonloppuna Superbin pintaan. Kestävyyden näkee sitten myöhemmin, mutta jälki on todella hyvää samoin kiilto. Aine on myös todella helppoa työstää ja näyttää siltä, että yhdellä purkilla vahaa useamman kymmentä kertaa. :)

Aineen tuoksu oli alussa jotenkin tuttu, heti ei vain tullut mieleen. Sitten muistin; se haisee käytettyjen autojen liikkeeltä ;D.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

El_Miguel

Itse olen käyttänyt meidän autoihin Colliniten 915:sta keväällä ja kestävyys on ollut omasta mielestä hyvä, olen käyttänyt pesuaineena dodo juicen sour power pesuainetta ja kiilto on kestänyt hyvin. Tosin oma auto on uuden karhea ja maalipinta muutenkin hyvä vaikka kilsoja tuleekin paljon.

Mutta itse en menisi sanomaan että tuo 915 on helpoimmasta päästä työstää. Eli sanoisin että monen muun vahan kanssa kiillotus etenkin on kevyempää, jos vahaan laittaa yhtään liikaa niin kiillotus on aika työlästä. Eli määrän kanssa kannattaa olla varovainen ja laittaa mieluummin kaksi kerrosta.
VW Golf VII 1.6TDI bluemotion 81kw

jni

Vahan kiillottamisen suhteen noin se menee aika monen vahan kanssa. Itse levitin solumuovisella levitystyynyllä (Mequairs), jolla vahaa levittää helposti oikean määrän. Koko auton kiillotukseen riitti yksi jalkarättil mikä on aikaisempiin kokemuksiini verrattuna vähän.
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Reneto

Lainaus käyttäjältä: jni - 14.08.11 - klo:21:02
Aine on myös todella helppoa työstää ja näyttää siltä, että yhdellä purkilla vahaa useamman kymmentä kertaa. :)

Collin 915 maksaa sumujen saarilla n. £25, joten saakin olla riittoisaa. Täytyy kyllä sanoa, etten oikein ymmärrä niin isoja purkkikokoja, että kestävät kymmeniä vuosia, tyyliin 30-50 vahausta. Pienempiä saisi olla tarjolla. 476s on järkevämmän kokoisessa purkissa, ja maksaa n. £16..

TKe_

Cyclic Stig: Dodon vahassa ainakin lukee näin:

Usage: apply Dodo Juice to clean paintwork using a foam applicator. Allow to cure for 5 mins, and buff off with a clean microfibre cloth. Apply more layers after 24 hours if desired.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 14.08.11 - klo:21:38
Täytyy kyllä sanoa, etten oikein ymmärrä niin isoja purkkikokoja, että kestävät kymmeniä vuosia, tyyliin 30-50 vahausta. Pienempiä saisi olla tarjolla.

Samaa mieltä, varsinkin kun näillä kiinteillä vahaa tosiaan monet kerrat pikku purkistakin. Voisi olla enemmänkin tarjolla tuota Dodon panel pot-kokoa, saisi hyvällä omalla tunnolla kokeilla aina uusia tuotteita useammin. Eikä olisi nurkat täynnä niitä jämäpurkkeja :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 14.08.11 - klo:19:04
Tuli kanssa vahattua auto suomesta ostetulla Dodon Blue Velvetillä. Kunnon pesu ja yksi kerros kyseistä tököttiä. Huonoja puhelimella otettuja kuvia:

Huh, nopeasti kun kuvaa katsoin, niin luulin että koko takasivu oli täynnä naarmuja. Sitten vasta tajusin, että kyseessä on taustalla olevat esineet, jotka heijastuvat maalipinnasta :) Onneksi näin. Hienosti kyllä kiiltää.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 14.08.11 - klo:21:47
Cyclic Stig: Dodon vahassa ainakin lukee näin:

Usage: apply Dodo Juice to clean paintwork using a foam applicator. Allow to cure for 5 mins, and buff off with a clean microfibre cloth. Apply more layers after 24 hours if desired.
Jees söör. Ilmeisesti noissa kalliimmissa tuotteissa on siis tällaisia mainintoja. No, ne tuotteethan onkin enemmän tehty entusiasteille jotka varmasti ovat tavallista vahaajaa kiinnostuneempia esim. kerrostamisen mahdollisuudesta. Minun käyttämissäni halpis & markettiputeleissa ei moisesta mainintaa ole.

TKe_

Tässä halpis / kallis vaha keskusteluista pitää ottaa mukaan vielä yksi muuttuja. Vahausten määrä. Kuinka monta kertaa vahaa auton esim. biltsun purkista? Colliniten 476s vahalla vahaa karkeasti arvioiden n.30-40 kertaa. Hintaa purkilla on suomessa 24â,¬, joten hinta per vahaus olisi 0,8-0,6â,¬, joka taas ei minun mielestäni ole enää kallista.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 15.08.11 - klo:08:33
Tässä halpis / kallis vaha keskusteluista pitää ottaa mukaan vielä yksi muuttuja. Vahausten määrä. Kuinka monta kertaa vahaa auton esim. biltsun purkista? Colliniten 476s vahalla vahaa karkeasti arvioiden n.30-40 kertaa. Hintaa purkilla on suomessa 24€, joten hinta per vahaus olisi 0,8-0,6€, joka taas ei minun mielestäni ole enää kallista.
Juuri näin, ja tämän pitäisi olla myös yhtenä "parametrina" vahatesteissä. Noissa vahatesteissähän sijoitukseen vaikuttaa myös hinta, mutta eihän sillä tiedolla tee oikeastaan mitään ellei ole tiedossa (tai edes arviota) montako kertaa sillä purkilla auton vahaa. En ainakaan itse muista nähneeni.
Toisaalta hinta voitaisiin jättää arvosteuista kokonaan pois jolloin nähtäisiin mikä on oikeasti testin perusteella "paras" vaha, kiilto, kestävyys jne. Toki hinta voi olla siinä mainittu mutta niin ettei se vaikuttaisi arvosteluun.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 15.08.11 - klo:08:33
Tässä halpis / kallis vaha keskusteluista pitää ottaa mukaan vielä yksi muuttuja. Vahausten määrä. Kuinka monta kertaa vahaa auton esim. biltsun purkista? Colliniten 476s vahalla vahaa karkeasti arvioiden n.30-40 kertaa. Hintaa purkilla on suomessa 24â,¬, joten hinta per vahaus olisi 0,8-0,6â,¬, joka taas ei minun mielestäni ole enää kallista.
Keskustelu halpisvahoista on vaihdettu tänne suunsoiton ja vittuilun välttämiseksi.

Todettakoon tähän, että olen kommentoinut Biltsun purkin riittoisuutta siellä ja itseasiassa arvioni siitä on hiukan alakanttiin. Sen sijaan keskivertovahaaja tuskin edes onnistuu levittämään Colliniteä niin ohuelti, että saisi sen riittämään neljääkymmentä kertaa esim. keskikokoiseen autoon.

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.08.11 - klo:09:19
Toisaalta hinta voitaisiin jättää arvosteuista kokonaan pois jolloin nähtäisiin mikä on oikeasti testin perusteella "paras" vaha, kiilto, kestävyys jne. Toki hinta voi olla siinä mainittu mutta niin ettei se vaikuttaisi arvosteluun.
Joo, tää on paras tapa. Otetaan autotesteistäkin hinnat veke ja laitetaan 20kâ,¬:n ja 200kâ,¬:n kulkineet samaan testiin. Sitten arvioidaan, että mitkä on parhaita ajaa, mitataan suorituskykyä jne. Jepjep ::)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 15.08.11 - klo:11:04
Sen sijaan keskivertovahaaja tuskin edes onnistuu levittämään Colliniteä niin ohuelti, että saisi sen riittämään neljääkymmentä kertaa esim. keskikokoiseen autoon.

Ilman sarvia niin kyllä siitä purkista vaan niin vähäsen katoaa yhden auton vahauksessa, harmi etten omista sitä keventäjän grammavaakaa, vois ihan oikeasti punnita tilanteen before and after.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

ePa

Onpas täällä ehtinyt tapahtua viikonlopun aikana...  ::)

Ilmeisesti vahaus taitaa olla joillekin melko tärkeä&herkkä paikka. Ei se mittään, olkoon niin.

Pitkien hypetysten jälkeen sain hankittua itelleni Collinite 915 vahaa ja uskoin sen pelastavan minut pahalta maailmalta ja niin pois päin. En muista mitä se makso eikä sillä ole niin väliäkään. Edellinenki vaha on vielä kesken. Eli nyt pitäs olla vahoja ainakin sadaksi vuodeksi tällä kulutuksella. Ei se mittään, eipähä lopu kesken.

Mutta asiaan. Vaikka tuota 915sta on kehuttu helpoksi työstää, niin ilmeisesti onnistuin laittamaan liikaa tai jotain muuta kun ei meinannut lähteä auton pinnasta millään pois. Levitysmenetelmä oli sama kuin toisellakin vahalla. Eli pois pyyhintä ei ainakaan ollut tällä kertaa "helppoa". Vetäsin koko auton kertaalleen läpi jolloin kuivumisaikaa tuli 15-20 min. Kokeilin piruuttani samaa sitten möhkönkin konepeltiin 50/50 levityksellä jolloin kuivumisaika oli alle 5 min ja siltikin pois pyyhintä oli työlästä. Eli ensi vaikutelma ko. tuotteesta ei ole järin hyvä.

Täytyy siis jatkaa harjoituksia. "Kalliiksihan" tämä harrastus tulee, mutta mitä väliä? Autot kiiltää ja rahat voisi kai tuhlata huonomminkin?

TKe_

ePa. Paneeli kerrallaan ja pyyhintä heti, kun jähmettyy. On carnauba pohjainen vaha ja jos se onnistuu jämähtämään niin on tiukassa. Mutta tähänkin on apu. Vahaat uudestaan samalla vahalla (jämähtäneen päälle) ja pyyhit heti pois.

Pertsa

....Joo, tää on paras tapa. Otetaan autotesteistäkin hinnat veke ja laitetaan 20k€:n ja 200k€:n kulkineet samaan testiin. Sitten arvioidaan, että mitkä on parhaita ajaa, mitataan suorituskykyä jne. Jepjep ::)
Niin, autotesteissä on yleensä about samanhintaiset kulkineet testissä, eikä hinta vaikuttaa lopulliseen sijoitukseen autotesteissäkään, niinkuin ei rengastesteissään. Korkeintaan mainitaan mikä on halvin ja mikä kallein.
Vahatesteissä sillä hinnalla vaan ei ole mitään merkitystä ellei ole myös ole tietoa kuinka monta kertaa sillä purkillisella auton vahaa.

ePa

Tke_: Ilmeisesti möhkön konepelti on liian iso kahdessa palassa :D

Täytyy seuraavalla kerralla vedellä huomattavasti pienemmissä paloissa. Plussan kanssa meni siis reilusti pieleen.

Lisää harjoituksia siis.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 15.08.11 - klo:11:47
Niin, autotesteissä on yleensä about samanhintaiset kulkineet testissä, eikä hinta vaikuttaa lopulliseen sijoitukseen autotesteissäkään, niinkuin ei rengastesteissään. Korkeintaan mainitaan mikä on halvin ja mikä kallein.
Vahatesteissä sillä hinnalla vaan ei ole mitään merkitystä ellei ole myös ole tietoa kuinka monta kertaa sillä purkillisella auton vahaa.
Autobildin vahatestissä hinnan painoarvo oli 20%. Mutta esim. car-s oli paras myös "Kiilto" ja "Kiillon kestävyys" pisteissä. Noiden molempien painoarvo oli 30%. Kiillon tasaisuus painoarvo 10%. Käytettävyys painoarvo 10%. Kehuttuja Colliniten vahoja ei testeissä ollut.. vaan seuraavat..

2009 testi:
1. Alaska GT 2000, 4â,¬/l, 93p
1. Biltema Super Wax, 10.98â,¬/l, 93p
3. Swisswax Scuderia, 650â,¬/l, 83p
4. Sonax Premium Class Carnauba Care, 325â,¬/l, 77p
5. Korrek TFX, 31.06â,¬/l, 76p
6. Turtle Extreme Nano-tech Formula, 32.50â,¬/l, 68p
7. W5 carcare, 18.60â,¬/l, 67p
8. Würth Sabesto kestovaha, 48p, 71.60â,¬/l

2010 testi:
1. Car-S autovaha, 11,90e/l, 95p
2. Sonax Liquid Wax, 21,8e/l, 83p
3. Meguiar's NXT Gen Tech Wax 2.0, 54,51e/l, 73p
4. Turtle wax Original autovaha, 15,98e/l, 73p
5. Autoglym Super Resin Polish, 43,08e/l, 71p
6. Carlake Sunshine autovaha, 47,60e/l, 69p
7. Korrek uuden auton vaha, 36,86e/l, 68p
8. Biltema Brilliant wax, 18e/l, 64p
9. Presta Double Wax, 78,22e/l, 62p
10. Autosmart Hardwax Protector, 39,64e/l, 55p

TKe_

Jos se nyt ei ole selväksi tullut niin itse olen sitä mieltä, että se on ihan sama millä autonsa vahaa (kun edes vahaa). Nämä ovat enemmän tunne kuin järkikysymyksiä, ehkä kait? Se on p*skapuhetta, että se kiilto tulee siitä vahasta,  kun oikeasti se kiilto tehdään niillä pohjatöillä! Toki monissa vahoissa on lisätty eri ainesosia, jotta saadaan helposti bling bling efekti. Vahoilla voidaan tehdä pieniä vivahteita pintaan, mutta jälleen kerran ne erot tulevat niistä pohjista (ja mitä ennen vahaa laitetaan, esim. glaze). Myöskin siihen vahan kestävyyteen pinnassa vaikuttaa se miten pohjat on tehty.

rob-s

Juuri näin!
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Alke

Sen sijaan keskivertovahaaja tuskin edes onnistuu levittämään Colliniteä niin ohuelti, että saisi sen riittämään neljääkymmentä kertaa esim. keskikokoiseen autoon.

Itse käytin tänä keväänä ensimmäistä kertaa näitä kiinteitä vahoja (collinite ja dodo), ja mitään ongelmaa ei ollut levittää erittäin ohutta kerrosta, eli uskon kyllä kenen tahansa pääsevän tuohon 40 kerrokseen / purkki pelkästään pitämällä mielessä ohuen kerrosvahvuuden.
Audi A4 B7 Avant 3.0 TDIQA, tankkaus.com

VAG history: Octavia Combi RS TDI -06, Golf IV TDI 74 kW -01, Golf II 1.6 -90

jni

^Olen samaa mieltä. Viikonloppuna vahasin oman auton Collinitella ja käytin levitystyynyä. Vahaa menee todella vähän ja oli helppotöistä.
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy