Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

Simola

Vaikeaa arvioida tuota kuivumisaikaa. Aivan säästä kiinni (kosteus).
Sanoisinko, että kun levittää koko autolle, voi samoin tein alkaa toisesta päästä kiillottamaan.

Tuo pari viestiä aiemmin linkitetty Collinite "mainosvideo" kyllä yllätti minut.
Olen sitä mieltä etten ole vielä millään vahalla saanut noin liukkaan oloista pintaa autooni. Pitää ilmeisesti kokeilla Collinitea.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

jni

Lainaus käyttäjältä: Simola - 19.07.11 - klo:20:34
Tuo pari viestiä aiemmin linkitetty Collinite "mainosvideo" kyllä yllätti minut.
Olen sitä mieltä etten ole vielä millään vahalla saanut noin liukkaan oloista pintaa autooni. Pitää ilmeisesti kokeilla Collinitea.

Samoin. Tilasin heti purkin.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Tzeipii

Collinite:n autovahat toimii hyvin, ja varsinkin suomen talvessa, kunhan vaan muistaa vahata hyville "pohjille".  Itse käytän "alla" insulator 845 ja päällä kaksi kerrosta 476s, sillä olen pärjännyt sitten sen 12kuukautta. Pesuissa olen käyttänyt vain ns. "puhtaita" amerikkalaisia autoshampoita, sillä varsinkin esim. kotimainen Korrek autoshampoo sisältää teollisuusbensiiniä, joka vie muutaman pesun jälkeen laadukkaimmatkin vahat mennessään.
Audi A4 1.8T Avant Multitronic

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Tzeipii - 19.07.11 - klo:21:47
Itse käytän "alla" insulator 845 ja päällä kaksi kerrosta 476s,

Mikä ton insulator 845:n funktio on (kun en tavaraa tunne)?
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Erzi

Lainaus käyttäjältä: jni - 19.07.11 - klo:21:13
Samoin. Tilasin heti purkin.

Juu, kyllä se vaan toimii! Muistakaa levittää sienellä mahdollisimman ohut kerros. Kannattaa myös silloin tällöin kostuttaa sientä lisää esim. sumutepullolla. Sellainen 10min kun antaa kuivua niin on varmaan aika sopiva aika. Eli ainakin itselläni käytännössä esimerkiksi koko katto vahaan ja sitten kiillotus. Kuivuminen riippuu tietysti vähän olosuhteista, mutta tuo kymmenisen minuuttia on varmaan aika hyvä aika.Mielestäni todella helppotöinen vaha, joten kovavahaa ei ainakaan työmäärän takia kannata pelätä. Helpompi kuin AGn musta ainakin omaan makuun.
Ja jos jaksaa vähän jumpata niin claybarilla pohjat niin vahat kestää sitten paremmin pinnassa (tai niin ainakin isot pojat väittää:)).

Kaksi kertaa Golfin vahasin ja jos vahaa kuluu tuohon tahtiin niin tuosta purkista riittää vielä ainakin kymmeneen vastaavaan kaksikerroskäsittelyyn (varmaan enempäänkin).
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

BeeKasi

Sanoisinko, että kun levittää koko autolle, voi samoin tein alkaa toisesta päästä kiillottamaan.

Ok, lähinnä tarkoitin onko odoteltu viiden tunnin kuivumisaikoja, joita jossain näkyy suositeltavan. Eli ei, vaan normityyliin. Testaanpa ja olen viisaampi.
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

makelja

Ei Collonite yksin tuota pintaa tee. Siihen alle pitää saada todella puhdas pinta. Eli savestus, glaze, sealeri ja sitten Collonite pariin kertaan, niin johan vesi juoksee.

makelja

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 19.07.11 - klo:21:56
Mikä ton insulator 845:n funktio on (kun en tavaraa tunne)?
Se toimii sealerina. Eli kiillokkeen (glaze) ja vahan välissä. Eli sulkee kiillokkeen pinnan ennen vahausta.

Kiviharju

Näitä vahauskeskusteluja kun on vähän aikaa lueskellut, ja varsinkin tuon Erzin videon jälkeen voisin sanoa että vitut DiamondBritestä ja vahaa pintaan loppukesäksi/talveksi... ;)
Mutta mitä?
Ja millä pohjat, savella vai jollakin muulla?

Autossa on jonkinverran lumiharjan naarmuja ja parit kiveniskemät konepellissä, mutta ei sen pahempaa.

Olisiko yhdistelmä Poorboysin Black holea ja Collinite 476S:ää hyvä, vai onko jotai muita hyviä ehdotuksia?
Mitään kokemusta itselläni ei ole näistä "paremmista" vahoista.

Prospectilta olisi tarkoitus aineita tilata, ja samalla muutakin pientä kivaa ;)

Ja jos jollain paikkakuntalaisella (Kotka Kouvola ympäristö) on kiillotuskonetta, taitoa ja intoa opettaa minua hieman vahausjutuissa korvausta vastaan saa ottaa privalla yhteyttä :D
Audi A4 Allroad quattro -17

Ville R

Savella pohja ilman muuta, lähtee uskomaton määrä skeidaa pois. Muistat vaan käyttää liukastetta tarpeeksi etkä paina ollenkaan. Sitten kun saveen ei tunnu jäävän enää mitään (sen tuntee sormenpäillä), on pinta valmis huuhteluun. Jotkut pesee myös tässä välissä.

Poorboysin ja Colliniten tuotteilla ei voi mennä metsään, laitat vaan tarpeeksi ohuita kerroksia vaikka useamman kerroksen Collinitea.

Hyvillä vahoilla käsin kiillotuskin on pirun helppoa, itsellä olisi ammattitason kone käytössä mutta mielummin teen käsin.

Omat kokemukset perustuu lähinnä Zaino:on ja Poorboys:iin. Zainoa haukutaan kalliiksi ja kiilto ei kestä mutta pienellä purkilla vahaa auton hemmetin monta kertaa kun annostus on oikea ja kiiltokin kestää edellä postatun linkin mukaan

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 20.07.11 - klo:21:56
Näitä vahauskeskusteluja kun on vähän aikaa lueskellut, ja varsinkin tuon Erzin videon jälkeen voisin sanoa että vitut DiamondBritestä ja vahaa pintaan loppukesäksi/talveksi... ;)
Mutta mitä?
Ja millä pohjat, savella vai jollakin muulla?

Autossa on jonkinverran lumiharjan naarmuja ja parit kiveniskemät konepellissä, mutta ei sen pahempaa.

Olisiko yhdistelmä Poorboysin Black holea ja Collinite 476S:ää hyvä, vai onko jotai muita hyviä ehdotuksia?
Mitään kokemusta itselläni ei ole näistä "paremmista" vahoista.

Prospectilta olisi tarkoitus aineita tilata, ja samalla muutakin pientä kivaa ;)

Ja jos jollain paikkakuntalaisella (Kotka Kouvola ympäristö) on kiillotuskonetta, taitoa ja intoa opettaa minua hieman vahausjutuissa korvausta vastaan saa ottaa privalla yhteyttä :D

Eikös sulla ole musta auto / tumman värinen auto? Mä ottasin mieluummin collinite 915 vahan. Kestossa verrattuna collinite 476s vahaan ei ole juurikaan eroja, mutta mikä tärkeintä siinä on luonnonvahaa (carnauba), kun taas 476s on enemmän synteettinen. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että 915 tekee maalipinnasta lämpöisen / syvän näköisen, kun taas 476s tekee enemmän lasisen pinnan. Molemmat vahat voi laittaa BlackHolen päälle. Ennen BlackHolen levitystä savestaisin maalipinnan (claybar). Tämä puhdistaa maalipintaa ja auttaa luomaan kestävämmän lopputuloksen.

Tämän jälkeen, kun pinta on luotu niin kannattaa panostaa pesuaineeseen. Esimerkiksi tämä dodon shampoo on vahaturvallinen ja hyvä yleisshampoo muutenkin. Kannattaa huomioida, että tuota menee ainoastaan 12.5ml kymmeneen litraan vettä. Talvella itse käytän tätä shampoota, kun mielestäni siinä on sitruksen ansiosta hieman tehokkaampi pesuteho.

Kiviharju

Ajattelin sen takia koneella levitystä tuolle Black Holelle että saisi varmaan helpommalla noita naarmuja piiloon kuin käsin hinkkaamalla.
Täytyy laittaa tuo claykin hankinta listalle.

Voi tätä rahanmenoa ;)
250â,¬ meni 2 vuotta sitten kestokäsittelyyn, joka nyt sitten lähtee. Paljon parempi pinta itse vahaamalla kuitenkin tulee kuin noilla rahastuskäsittelyillä...

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 20.07.11 - klo:22:13
Eikös sulla ole musta auto / tumman värinen auto? Mä ottasin mieluummin collinite 915 vahan. Kestossa verrattuna collinite 476s vahaan ei ole juurikaan eroja, mutta mikä tärkeintä siinä on luonnonvahaa (carnauba), kun taas 476s on enemmän synteettinen. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että 915 tekee maalipinnasta lämpöisen / syvän näköisen, kun taas 476s tekee enemmän lasisen pinnan. Molemmat vahat voi laittaa BlackHolen päälle. Ennen BlackHolen levitystä savestaisin maalipinnan (claybar). Tämä puhdistaa maalipintaa ja auttaa luomaan kestävämmän lopputuloksen.

Tämän jälkeen, kun pinta on luotu niin kannattaa panostaa pesuaineeseen. Esimerkiksi tämä dodon shampoo on vahaturvallinen ja hyvä yleisshampoo muutenkin. Kannattaa huomioida, että tuota menee ainoastaan 12.5ml kymmeneen litraan vettä. Talvella itse käytän tätä shampoota, kun mielestäni siinä on sitruksen ansiosta hieman tehokkaampi pesuteho.
Täytyykin miettiä tuota Colliniten mallia vielä uudestaan.

Tällä hetkellä on käytösssä Prestan Ultimate Shampoo Conditioner(melkein lopussa) ja Mequn Gold Class(en tykännyt). Tarkoituksena olisi tilailla Sour Poweria seuraavaksi shampooksi.

TKe_

^Sour power on oikein hyvä valinta. Siinä on vähän carnaubaa seassa niin lisää kiiltoa. Sen laimennussuhde on 1:600, joten sitä menee 16,67ml kymmeneen litraan. Ei voi liikaa korostaa sitä, että opettelisi käyttämään oikeita mittasuhteita niin tuote on vahaturvallinen ja putelikin kestää vielä pidempään.

Edit. Koneella tulee aina parempi tulos black holen kanssa, mutta kyllä sitä käsinkin voi levittää.

Erzi

Tuo collinite 476s tosiaan tekee enemmän sellaisen lasimaisen kiillon, kuten aiemmin jo mainittiin. Pintakin jopa tuntuu "lasimaiselta". Mielenkiintoista kyllä nähdä miten kauan tuo vaha kestää.
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

MasTurbo

Kaverin tumma auto pitäs vahata ja siihen hommaan on haussa aine jossa on hyvä kesto,fillereitä pikku vikojen peittoon ja helppo työstö. Suosituksia?
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Kotzi

Lainaus käyttäjältä: Erzi - 20.07.11 - klo:22:48
Tuo collinite 476s tosiaan tekee enemmän sellaisen lasimaisen kiillon, kuten aiemmin jo mainittiin. Pintakin jopa tuntuu "lasimaiselta". Mielenkiintoista kyllä nähdä miten kauan tuo vaha kestää.
Talvella kesti vähäisellä pesulla suhtkoht ok:na ehkä joku 4kk tms eli varsin hyvä kesto omasta mielestäni. Yks kerros oli vaan pinnassa. Tossa kaks viikkoa sitten tuli taas tolla vahailtua ja varmasti kestää hyvänä sinne marruskuuhun ennen talvikelejä. Tuota purkkia vaan kehutaan pitkä kestoseks, mut ei se kyllä mulla oo kovin montaa vahauskertaa kestäny (1 kerros vahaa) ja nyt tuli jo pohja näkyviin. Hyvä tuote siltikin, en oo vielä parempaa keksiny tilalle.

Nyt pari viikkoa sitten vetäsin Black holen alle ja Colliniten päälle claylla vedettyyn pintaan niin kyllä tuli loistavaa jälkeä. :)
Tämmöstä muutaman ajon jälkeen: http://audi.pic.fi/kuvat/Audi+TT/Hein%E4kuu+2011/

sheikki

Lainaus käyttäjältä: Kotzi - 21.07.11 - klo:19:39
Talvella kesti vähäisellä pesulla suhtkoht ok:na ehkä joku 4kk tms eli varsin hyvä kesto omasta mielestäni. Yks kerros oli vaan pinnassa. Tossa kaks viikkoa sitten tuli taas tolla vahailtua ja varmasti kestää hyvänä sinne marruskuuhun ennen talvikelejä. Tuota purkkia vaan kehutaan pitkä kestoseks, mut ei se kyllä mulla oo kovin montaa vahauskertaa kestäny (1 kerros vahaa) ja nyt tuli jo pohja näkyviin. Hyvä tuote siltikin, en oo vielä parempaa keksiny tilalle.

Nyt pari viikkoa sitten vetäsin Black holen alle ja Colliniten päälle claylla vedettyyn pintaan niin kyllä tuli loistavaa jälkeä. :)
Tämmöstä muutaman ajon jälkeen: http://audi.pic.fi/kuvat/Audi+TT/Hein%E4kuu+2011/

Joko sulla on hemmetin pieni Colliniten purkki tai sitten käytät sitä aivan liian paljon vahatessa.
Jeep Grand Cherokee V6 Limited -12, Honda CBR 600RR -06, Ducati 899 Panigale.

PTG

Lainaus käyttäjältä: sheikki - 21.07.11 - klo:19:54
Joko sulla on hemmetin pieni Colliniten purkki tai sitten käytät sitä aivan liian paljon vahatessa.

Samaa mietin itsekin. Kaksi autoa on tullut vahattua Collilla kahteen kertaan ja vähän päälle ja vasta pieni kolo on vahaputeliin ilmestynyt??? Ja väittäisin, että liikaa on nyttenkin tullut vahaa vedettyä per kerta. ;)

Kotzi

Kyllähän mä sitä oon vetäny sillain reilulla kädellä joo. Tuntuu vähän turhalta hinkata jollain minimaalisella määrällä ja säästellen. Mitään älyttömiä määriä en oo silti kauhonu. Parina kertana on kyllä ollu niin lämmin ilma, että sitä on varmasti senkin takia kulunut enemmän. Vaha meinaan ollu lähes kuin rakeista voita, paljon sen litkummaks voi mennäkkään tommosen koostumuksen omaava vaha.

Käsin laittanu vahan, että mahtaaks koneellisesti kulua vähempi vahaa. Empä tiä.

Pertsa

^Kuulostaa tuon Colliniten koostumus vähän samalta kuin Meguiar's #16 jota itse olen jo jonkin aikaa käyttänyt ja tyytyväinen ollut. Eli vähän kuin sellaista reilusti pehmennyttä voita, eli ei kovin kiinteästä/kovasta vahasta voi puhua vaan sellaisesta ehkä puolikiinteästä. Itsekin tuli aluksi laitettua tuota Megua ihan liikaa, kunnes huomasi että huomattavasti vähemmälläkin vahankäytöllä pääsee samaan/parempaan lopputulokseen.
Täytyy tuo Collinitekin kyllä vielä kokeilla.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Kotzi - 21.07.11 - klo:20:57
Kyllähän mä sitä oon vetäny sillain reilulla kädellä joo. Tuntuu vähän turhalta hinkata jollain minimaalisella määrällä ja säästellen. Mitään älyttömiä määriä en oo silti kauhonu. Parina kertana on kyllä ollu niin lämmin ilma, että sitä on varmasti senkin takia kulunut enemmän. Vaha meinaan ollu lähes kuin rakeista voita, paljon sen litkummaks voi mennäkkään tommosen koostumuksen omaava vaha.

Käsin laittanu vahan, että mahtaaks koneellisesti kulua vähempi vahaa. Empä tiä.

No eipä tuossa tosiaan säästellä sinänsä kannata, mutta liiasta vahan käytöstä ei ainakaan laatuvahoilla myöskään tule mitään lisäarvoa, vaan pikemminkin päinvastoin kiillotusvaiheessa, kun ylimääräinen vaha tukkii liinat jne. Mieluummin sitten useampi kerros, jos epäilyttää, ettei tullut joka kohtaan. Vuonna keppi ja käpy homma oli ehkä vähän toinen... :P

Kuriositeettina esim. Dodon 30 ml:n purkillakin vetäisee useita autoja ja Collin pienempikin purkki taitaa olla jotain 250 ml :-\ Ja käyttöominaisuudet mielestäni about samat sillä erotuksella, että Collia ei kannattane liikaa nuuhkia, jos varoituksia on uskominen ja Dodoa taas on suorastaan pakko nuuhkia ::)

Pertsa

^Jep, nämä nykyajan laatuvahat ja shampoot on kyllä tuoksultaan jotain ihan muuta kuin Korrekit sun muut markettivahat jotka haisee tärpätille.

TKe_

Kuten todettua niin vahan levityksessä vähemmän on enemmän.

hessu

Onko Collinite 476S pyyhittävä melkein heti pois?Vahattava esim.puoli konepeltiä kerrallaan.Megun 16 oli ainakin pyyhittävä melko nopeasti pois.

Kiviharju

Erased.fi:stä tuli tilailtua Claybar, Dodon liukkari sekä Sour Power ja lammasrukkanen.

Vielä kun saa tiedon Prospectilta koska Collinitea saa, lähtee sieltä vahat tilaukseen.

Sitten ei muuta kuin lauantaina honkkari/motonet kierros ja etsimään hyviä mikrokuituliinoja kiillotukseen ja parit vahanlevityssienet.

Tästä se sekoaminen lähtee ::)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: hessu - 21.07.11 - klo:22:03
Onko Collinite 476S pyyhittävä melkein heti pois?

No en nyt noin sanoisi, aika isoja alueita olen kerrallaan vahannut.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

PTG

Lainaus käyttäjältä: hessu - 21.07.11 - klo:22:03
Onko Collinite 476S pyyhittävä melkein heti pois?Vahattava esim.puoli konepeltiä kerrallaan.Megun 16 oli ainakin pyyhittävä melko nopeasti pois.

Ei ole tuollaista kiirettä. Tosin, jos vetää liian paksusti, kiirettä ja hikeä siinä väkisinkin pukkaa vahalla kuin vahalla ;D

Muutoin siis ei eli todella helppotöinen vaha ja kuumallakin kelillä kehtaa tarvittaessa vetää useammankin palan kerrallaan. Jos ongelmia, pohjat eivät olleet kunnossa ::)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 21.07.11 - klo:22:07
Sitten ei muuta kuin lauantaina honkkari/motonet kierros ja etsimään hyviä mikrokuituliinoja kiillotukseen ja parit vahanlevityssienet.

Jos ei ole kiire, niin ebaystä saa liinoja pilkkahintaan ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 21.07.11 - klo:22:07
....Sitten ei muuta kuin lauantaina honkkari/motonet kierros ja etsimään hyviä mikrokuituliinoja kiillotukseen ja parit vahanlevityssienet.

Tästä se sekoaminen lähtee ::)
Jos kuivausliinaa tarvit niin Honkkarista saa ainakin näitä, vähintäänkin riittävän kokoisia, kuivaukseen:
Kent Extra Large Microfibre Drying Towel in action
Just tässä illalla kävin pesemässä auton ja tuolla kuivasin koko auton tarvitsematta kertaakaan vääntää liinaa kuivaksi.

juupeli

Okei, väitän ymmärtäneeni homman pointin (konepellistä peilautuen), mutta siitä huolimatta ärsytti / huvitti kuinka taitavasti jampan pyyhejumppa jätettiin kuvaruudun ulkopuolelle  ;D

Ilmeisesti tuon videon tarkoitus ei ollutkaan osoittaa miten jättilakanaa kannattaa käyttää, vaan... Ja ihan oikeasti kiitos Pertsa linkistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy