TDI moottorin kova polttoaineen kulutus

Aloittaja RiMa, 29.01.10 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

Jonde

Millaiset renkaat on alla, valmistajan suosittelemat 14" 175/65r14? vai onko alle kammettu jotain muuta ja onko kontti tyhjä ja ajat autolla aina yksin.

RiMa

Alla on myyjäliikkeen peräkonttin nostamat 175/65 R14 pirellit, syksyllä oli 99% kulutuspinnalla.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Erkka

#32
ScanGauge näyttää kaikki toiminnot, riippuen autosi mallista. Joissakin malleissa on enemmän ilmaisimia (antureita) kuin toisissa. ScanGauge on erityisen hyvä sellaisiin autoihin missä ei ole ajotietokonetta.

Euroopasta tilattuun pakettiin kuuluu samat varusteet kuin Suomesta ostettuna. Asennus ei voisi helpompaa olla. Pistoke vaan kiinni ja se on siinä. Näytön voi kiinnittää mieleiseen paikkaan tarrakiinnityksellä.

LAITTEEN OMINAISUUDET

Vikakoodit
* Lue virhekoodit autosi diagnostiikasta
* Syyt, joista virhekoodit aiheutuvat.
* Nollaa vikakoodeja
* Nollaa "check engine" vikavalot ym.
* + Muita ominaisuuksia


"Trip" mittaukset

Voit mitata seuraavia tietoja trippimittarin tapaan senhetkisen ajon ajalta, edellisen tankin ajalta, edellisen päivän ajalta, jne.

* Maksiminopeus mittauksen ajalta (piikkiarvo)
* Keskinopeus mittauksen ajalta
* Jäähdytysnesteen maksimilämpötila mittauksen ajalta
* Suurin kierrosluku mittauksen ajalta
* Ajoaika
* Ajomatka (trippimittari)
* Polttoaineen kulutusmittaus
* "Fuel Economy" mittaus
* Jäljellä oleva polttoainemäärä
* Jäljellä oleva ajoaika polttoainemäärällä
* Jäljellä oleva ajomatka polttoainemäärällä

Mittaritoiminnot

Voit valita ruudulle neljä kyseisistä arvoista samanaikaisesti ja vaihdella näkyviä arvoja mielesi mukaan.

* Polttoaineen kulutus (hetkellinen)
* Sytytysennakko reaaliajassa
* Akun jännite
* Jäähdytysnesteen lämpötila
* Imuilman lämpötila
* Kierrosluku
* Nopeus (Km/h sekä Mp/h)
* Imusarjan paine (MAP arvo, ei kaikissa autoissa)
* Polttoainelinjan paine
* Moottorin tehojen käyttöaste
* Kaasun asento
* Open/Closed Loop tunnistus, kertoo koska auton moottoria ohjataan lambda-arvon perusteella (Closed) ja koska ei (Open). Yleensä Open tila mm. kylmällä moottorilla sekä täyskaasulla ajettaessa.

* Monissa uusissa autoissa myös mm. pakolämpöjä, vaihteistoöljyn lämpöä, ym..! Vain autosi anturien määrä on rajana.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Jake

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 30.01.10 - klo:21:37
Erittäin monipuolinen laite tuo ScanGauge (ajotietokone). Ollut Polossa käytössä viime syksystä asti. Euroopasta tilattuna 120 â,¬ postimaksuineen. Ei paha

Mistä olet tilannut tuohon hintaan?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Jake - 31.01.10 - klo:11:28
Mistä olet tilannut tuohon hintaan?


www.ebay.de ja hakuun ScanGauge ja vaihtoehtoja "scannaamaan"...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Jake - 31.01.10 - klo:11:28
Mistä olet tilannut tuohon hintaan?


Kaveri tilasi jostain päin Englantia. Laitanpa hänelle meiliä ja kyselen tarkan osoitteen. Ei ollut Ebayn kautta vaan tunnettu autotarvikkeiden maahantuoja. Maksu muistaakseni luottokortilla tai siirsi rahat tavarantoimittajan tilille. En muista varmuudella kummin oli. Toimitus oli erittäin nopea. Muistaakseni 3-4 päivää.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Jake

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 31.01.10 - klo:13:06
Kaveri tilasi jostain päin Englantia. Laitanpa hänelle meiliä ja kyselen tarkan osoitteen. Ei ollut Ebayn kautta vaan tunnettu autotarvikkeiden maahantuoja. Maksu muistaakseni luottokortilla tai siirsi rahat tavarantoimittajan tilille. En muista varmuudella kummin oli. Toimitus oli erittäin nopea. Muistaakseni 3-4 päivää.

Tuli tuolta Ebaystä katseltua, mutta suurin osa oli USAssa ja kalliimpia

VWonderman

Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Napero

Kyllä tuolla kulutuksella on merkitystä, siksi ostin Greenline Ocun. On toki totta, että ne viimeiset desit ovat vaikeimmin saavutettavissa. Jos keskikulutus on vaikkapa 5,4 litraa sataselle, siitä alaspäin litran säästäminen on paljon vaikeampaa kuin 9>8 litraan. Omalla 1,6 CR Oculla ei ole vielä tarvinnut tankata ja polttoaineen merkkivalo syttyi kilometreillä 1028 ilmoittaen vielä päästävän 170 kilometriä. Saas nähdä mikä on tämän kovan kylmän ajanjakson keskikulutus? Alle viiden jokatapauksessa mennään.
-Napero-

Skoda Superb Combi 1,6 TDI Ambition GreenLine

tn62634

Joku roti siinä säästämisessäkin on oltava. Yleensä ne viimeisimmät desit tarkottavat rekan peesissä roikkumista ja istumista meluisassa pikkukopissa.

Onhan se ihan kivaa välillä, mutta jos kilometrejä tulee yli 50000 vuodessa niin lopulta siihen viimeisten desien metsästykseenkin kypsyy.

Nimim. "kokemusta on"

Taky

Lainaus käyttäjältä: Napero - 31.01.10 - klo:18:33
Saas nähdä mikä on tämän kovan kylmän ajanjakson keskikulutus? Alle viiden jokatapauksessa mennään.

Millainen ajosuorite, motari-, maantie- ja kaupunkiajojen suhde?

Itsellä motari 70%, maantie 10% ja kaupunki 20% ja C-Max 1.8 TDCi moiselle profiilille 5.7 l/100km keskikulutusta, niin saa nähdä kuin 1.6 CRDi Octavia Combi menee kun se joskus keväällä/kesällä saadaan ajoon.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

pulttiboi

Eiköhän tuossa autossa ole jokin vika kun noin paljon vie. Itselläni meni VI Tdi Golfilla viime tankillinen 4,45 l/100 km iha tankkausten perusteella laskettu. Ajotietokonekkaan ei juurikaan valehtele. Eikä mitään taloudellisuusajoa vaan aina n 15km/h yli nopeusrajoitusten mittarin mukaan ja sisältää paljon kovissa pakkasissa ja huonossa kelissä maantiepainoitteista ajoa. Kesällä parhaimmillaan hieman alle 4 matka-ajossa. Aika hyvin pitää kutinsa valmistajan ilmoittama 4,5 keskikulutus ja 3,7 maantiekulutus..

RiMa

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 31.01.10 - klo:18:55
Joku roti siinä säästämisessäkin on oltava. Yleensä ne viimeisimmät desit tarkottavat rekan peesissä roikkumista ja istumista meluisassa pikkukopissa.

Minulla niitä desejä on vielä 17 "säätämättä", Jos tuosta saa 12 säädettyä pois muutaman kympin osan vaihdolla niin teen sen mielellään.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Napero

Lainaus käyttäjältä: Taky - 31.01.10 - klo:19:28
Millainen ajosuorite, motari-, maantie- ja kaupunkiajojen suhde?

Itsellä motari 70%, maantie 10% ja kaupunki 20% ja C-Max 1.8 TDCi moiselle profiilille 5.7 l/100km keskikulutusta, niin saa nähdä kuin 1.6 CRDi Octavia Combi menee kun se joskus keväällä/kesällä saadaan ajoon.

Ajosuorite on jotakuinkin maantie 70%, taajama/lähiö 20% ja kaupungille jää 10%.
-Napero-

Skoda Superb Combi 1,6 TDI Ambition GreenLine

Taky

Lainaus käyttäjältä: Napero - 31.01.10 - klo:20:31
Ajosuorite on jotakuinkin maantie 70%, taajama/lähiö 20% ja kaupungille jää 10%.

Kokolailla samaa tasoa ajosuoritteemme.

Eli puolisen litraa/100km kotiin päin olisi tiedossa...muutama satku/vuosi, hyvä niin.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

RiMa

Polonen menee huomenna taas valohoitoon (soittimen vaihtoon) saapa nähdä olisiko oikein "kirkasvaloa" tälläkertaa.
Täytyy kysellä samalla noiden antureiden testausta.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

RiMa

Polo kävi valohoidossa suomenautohuollossa. Pojat rinta kaarella sanoi että on semmonen merkki hallin katolla (VW) että vika löytyy jos autossa on vika!
Sieltähän löytyikin vikakoodi "ilmastointilaitteen suurpaineanturi" tai jotain sinneppäin, vaihtoivat uuden. LL huollossa kaksi viikkoa sitten sitä ei ollut !!!
Epäilen että tuo ei vaikuta kulutukseen :-\ Varsinkin kun ilmastointi on ollut viime kuukausina vähällä käytöllä.

Kaikki anturit kuulemma testasivat, miten lie  kerkesivätkin siinä soittimen vaihdon lomassa ??? kun aika oli varattu vain soittimen vaihtoon.

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 30.01.10 - klo:19:23
.... Pitkallisen vaannon painostuksen ja suoranaisen pakotuksen / uhkailun ....
Nuo muuli1010:n ohjeet on kohta käytetty loppuun, enää pari jäljellä. Maahantuojaankin olin yhteydessä, katsotaan alkaisiko homma nyt toimimaan...
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

yber alles?

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 01.02.10 - klo:18:02
Polo kävi valohoidossa suomenautohuollossa. Pojat rinta kaarella sanoi että on semmonen merkki hallin katolla (VW) että vika löytyy jos autossa on vika!
Sieltähän löytyikin vikakoodi "ilmastointilaitteen suurpaineanturi" tai jotain sinneppäin, vaihtoivat uuden. LL huollossa kaksi viikkoa sitten sitä ei ollut !!!
Epäilen että tuo ei vaikuta kulutukseen :-\ Varsinkin kun ilmastointi on ollut viime kuukausina vähällä käytöllä.

Kaikki anturit kuulemma testasivat, miten lie  kerkesivätkin siinä soittimen vaihdon lomassa ??? kun aika oli varattu vain soittimen vaihtoon.
Nuo muuli1010:n ohjeet on kohta käytetty loppuun, enää pari jäljellä. Maahantuojaankin olin yhteydessä, katsotaan alkaisiko homma nyt toimimaan...
Joopa joo...Eihän se ilmastointi toimi alle 5asteen lämpötiloissa ollenkaan.

PIPO

Voihan se paineanturi vika vaikuttaa jollain lailla kulutukseen ??? Varaohjelma päällä ???

Napero

Nyt oli eka tankkaus Greenline Oculla, paukkupakkaset ja runsas lumentulo verottivat omansa, 4.74 l/100km.
-Napero-

Skoda Superb Combi 1,6 TDI Ambition GreenLine

Tos®

Omassa oli äsken 19,4 litraa sadalla, kun kahlasin 20cm lumessa muutaman kilometrin, ihan vaan pääsemisen ilosta ;)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

RiMa

#51
Noniin... nyt on käyty sitten Pörhönkin ammattitaito kokeilemassa, Polo oli 4 tuntia pajalla.
Testasivat kaikki anturit lämmöt (polttoaine, jäähd.neste, imuilma...) maf, egr, ahtopaineet, pa.paineet, sylinterikohtainen syötön määrä ja ajoitus, ECU:n softa päivitettiin uudempaan ja kävivät vielä 1km koeajollakin.

Elikkä tämmöistä tietoa sain, kommentoikaa jos tuossa jotain merkityksellistä!
-mittaus arvot kentässä 13 max. poikkeama oli 0,36 (mitä tämäkin sitten tarkoittaa onko mihinkään merkitystä)
-pakokaasun kierrätysmäärät, massamittarin arvot ja lämpötilat mittaarvoissa (riittääkö että on mittaarvoissa vai saisko näyttää oikein)
-kw kulma 0o
-polttonesteen paine ok.

Palvelua täytyy kehua, oli todella asiallista. Tuntui ymmärtävän että autossakin voi olla vikaa, eikä vain kuskissa.

Mutta itse vika jäi kuitenkin löytymättä, kulutus huollon jälkeisellä tankilla 5,74.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

RiMa

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 27.02.10 - klo:13:57
-mittaus arvot kentässä 13 max. poikkeama oli 0,36 (mitä tämäkin sitten tarkoittaa onko mihinkään merkitystä)
-pakokaasun kierrätysmäärät, massamittarin arvot ja lämpötilat mittaarvoissa (riittääkö että on mittaarvoissa vai saisko näyttää oikein)

Onko kenelläkään tietoa ???
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Tidi

Jarrut laahaa, liian kova pakkanen, kylmäkäynnistykset, huono ajotapa, väärä aurauskulma, liian leveät/väärät renkaat ja tai sitten oikea vika...

Jospa muut katsoo kulutusta tietokoneesta joka valehtelee ja sinä oikean kulutuksen?

RiMa

Nyt olen lämpöjä tarkkailtu sen minkä muilta kiireiltä on kerrennyt. Näyttäisivät kaikki menevän aika loogisesti, tässä pari linkkiä VC-Scope kuviin
moottori, polttoaine ja imuilma
öljy...
öljy lämpimällä koneella
sisälämpöjä

Edellisellä tankilla sain uuden ennätyksen 4,8l?? jossa muutokset viimekesän ennätykseen 5,1l on
-rengaspaineet 2,5--> 3,0kg (renkaat samat 165/70)
-körryyttelyä niin että rekatkin ajoi ohi
-jurraamista pienillä kierroksilla 1400-2200rpm, 40km/h=4.vaihde ja 60km/h=5.
-tankissa redline RL-2 normi annostuksella
-ulkolämpö +5- +15

Nyt pitäisi löytää se oikea vika...
Näkeekö VCD:llä syöttöarvot ja mitä niiden pitäisi olla tässä 1.4 tdi bnv koneessa?
Onko syötön ajoitus nokka-akselin asento anturin takana vai onko kampiakselilla asentoanturi?
Voiko anturin vastakappale olla väärin asennettu tehtaalla? > näyttäisi väärää arvoa?

Onko autossa on joku "kulumassa" kohdalleen kun toisinaan kulkee "keveästi" eli kaasua ei tarvi kokoajan polkea (mittarissa nyt 50000). Käynti on aina ollut tasaista ja tehoja kiihdytyksissä kutakuinki se mitä tuossa pitäisikin olla, mutta nyt välillä kulkee "jouhevasti" pintakaasulla, toisinaan 2km joskus jopa kymmeniä kilometrejä putkeen.

Huoltoväli ennuste nyt 18000km kaksi edellistä oli n.19000.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Higher

Tuli alkuviikosta laitettua A3 Sportback 2.0 TDI (140hv, BKD-koneella), 2006.

Tänään kävin vaihdattamassa öljyt+suodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja polttoaineen suodatin jonne laitettiin myös Fortet puhdistamaan polttoaine systeemia.

Ostettaessa laitoin tankin täyteen ja katselin että taitaapas polttoaine kelvata kun 270km oli ajoa ja mittari oli vajunut 1/4 verran, näyttäisi normaalilta kulutus tuolloin.

Laitoin tankin täyteen tänään ja sinnehän meni yli 22 litraa! Sehän tekee kulutukseksi 8.1L/100km! Joku kyllä nyt mättää jossain, kyllähän tuolla koneella pitäisi sentään 5:lla alkaviin kulutuksiin päästä? Entinen 528tkm ajettu farkku-Passat (1.9TDI, AFN) mennyt koko kesän ajan 5.0-5.1L/100km.

Tiedän että kuulemma toi AFN kone on ikäisekseen kohtuu taloudellinen, mutta että tämä BKD-imee yli 8L/100km niin jossakin nyt on häikkää.

270km määrästä 80-90% matka-ajoa, arviolta reilua 80kmh keskinopeutta, paljolti 5:lla ajoa kun ollut mäkistä maastoa ja 100kmh alueilla tasasella sitten 6-vaihteella.

Auto tyhjänä sekä rengastuskin on perus-settiä, 205/55/16". Reilu 1kk sitten katsastettu ja jakoremmikin vaihdettu 9tkm sitten.

Mulla on 3-vuotta vanha VChecker Professional (VAG) lukulaite muttei näkynyt mitään vikoja moottoriin liittyen.

Hesse

Missä jakohihna on vaihdettu. Eikö sen vaihdon yhteydessä säädetä pumppusuuttimen ennakkoa, joka voi vaikuttaa kulutukseen.

Jultsu

Liian pieni otanta, virheen osuus suhteessa todella suuri. Aja nyt se nykyinen tankki tyhjäksi ja tankkaa sitten samalla asemalla ja samalla pistoolilla täyteen samalla tavalla kuin viimeksikin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Heimo

Suosittelen kanssa seuraamaan muutaman tankillisen kulutusta.
Mulla itsellä oli VW Golf V vm.-07, hachpack 2,0 tdi PD. Vastaa varmaan suht hyvin Audiasi. Talvella ja kesällä meni alle kuuden litran keskikulutuksella tankkauksista laskettuna. Sekalaista ajoa. Mun mielestä jos kulutus ei laske lähelle 6 l/100km tai alle niin kannattaa varmaan harkita jatkotoimenpiteitä.

dosetti

Vahvistan BKD-koneen kulutukseksi alle 6, itselläni todellinen eli tankkauksista laskettu viime helmikuusta lähtien 5,88l/100km.

Vaihdatin turbon kesällä ja sen jälkeen on alkanut tulemaan reilulla kuutosella alkavia lukemia. Pitäisi vissiin käydä säädättämässä jossain, vaikka uusi turbo olikin tehdasuusi alkuperäinen sinetöidyllä kellolla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy