Golfin, vm-10, värivamma

Aloittaja samper, 23.09.12 - klo:14:17

« edellinen - seuraava »

samper

Heips.

Autoni ovi maalattu merkkikorjaamolla ja näyttää tältä..eli varsinkin varjoisassa paikassa väriero on huomattava, ovi siis on auton muuta väriä paljon tummempi.
Mitä te tekisitte asian suhteen, minulle on huomauteltu kyseisestä oven väristä niin tuttujen, vähemmän tuttujen ja ihan vieraidenkin tiimoilta ;)
Kyseinen vasen etuovi maalattiin v. 2012 alkupuolella kynnysklommon yhteydessä, josta olen kirjoittanutkin aiemmin.
Liikkeesä sanottiin että "onpas se tumma", korjataan se tietenkin häivyttämällä takaoveen/etulokariin, mutta ovea ei maalata uudelleen, piste.
Asia on maalaamon pomon mukaan näin, että kahta juuri esim. tämänväristä autoa ei tule edes tehtaan tuotantolinjalta, kaikki on hieman erivärisiä....????
Tästä värin häivyttämisestä ei ole hyviä kokemuksia, pihassa on 6v. vanha auto, jossa on väriä häivytetty ja nyt 4 vuoden jälkeen maalauskesta on lakkakerros alkanut hilseillä pois..rumaa.
Siis mitä tekisitte jos autonne näyttäisi tältä....asiallisia vastauksia, "antakee armoa" ;)

Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

Laars

Minulla oli aikoinaan juuri vastaavanlainen tilanne metalliväri harmaan kanssa.

Maalattiin koko kylki uusiksi..

Luulisi, että osaava maalari osaisi sekoittaa lähempänä olevan sävyn, mutta taitavat vaan vetäistä värikoodin mukaan ja sillä mennään.

hosee

CCn kuskin puolen etunurkka kärsii samasta taudista 5-sarjan bemarit tehtyä liian läheistä tuttavuutta. Palautteeseeni vastaus oli kutakuinkin että "se on niin vaikeaa saada siitä samanväristä". Ai jaa, minä kun että juuri siitä noille maalaamon pojille maksetaan...
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Vaginisti

Nämä metallivärit on mille tahansa maalarille vaikeita, varsinkin jos pitää maalata pelkkä ovi ja vieressä on alkuperäinen maali. Häivytys periaatteessa toimii mutta käytännössä häivytyskohta tulee jossain vaiheessa näkyviin, siinähän uusi ja vanha lakkapinta "poltetaan" yhteen. Hyvältä se näyttää myllytyksen ja hinkkaamisen jälkeen mutta vuosien päästä totuus voi paljastua varsinkin jos pohjat on tehty huonosti...

Väriero ainakin kuvassa on kyllä jo niin suuri, että ei häivytyskään sitä vie pois, sitten se väriero esim. takaoven ja takaosan kohdalla...Itse en jälkeä hyväksyisi vaikka miten yrittävät kiemurrella, kyllä autotehtaan tietokoneohjattu robottilinja sylkee aika tasan tarkkaan samaa väriä autosta toiseen, kuulostaa selittelyltä...

Reneto

^
..ja eikös taannoin TM:ssä ollut juttu 3C Passatin kolarikorjauksesta. Sen mukaan korjaamolla maalataan koepaloja, ja niillä haetaan täsmälleen oikea sävy vertaamalla vanhaan.
Mielestäni samperin tapauksessa pitäisi saada parempi tulos aikaiseksi.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

samper

Jep, kiitos palautteestanne!

Olen samaa mieltä, että ovi pitäisi maalata uudelleen..eli ei mitään häivytyksiä...Ajattelin vielä keskustella kyseisen maalaamon pomon kanssa tästä asiasta.
Hän sanoi että tässä ei ole kysymys siitä, että olisi ns. "päivä polttanut auton värisävyä"... ja autoni on yleensä paljon tallissa, oli ajettu maalaukseen mennessä n. 24tkm ja auto oli n. 1½v vanha silloin. Eli auton perusväri ei ole muuttunut.
Veljelläni on maalaamo Turussa, hän on maalannut autoja n. 40v ja maalaa joka päivä edelleen. Kerroin tämän myös kyseisen vv-liikkeen maalaamon nuorelle tj:lle ja hän sanoi että niin vanhat maalarit ovat maalanneet ihan eri systeemillä kuin nykyisin maalataan. Sanoin että hän maalaa ihan tänä päivänäkin autoja, ihan nykyaikaisilla systeemeillä, myös paikkamaalauksia, ja hän ainakin osaa pistää värin kohdilleen tasan tarkkaan, juuri kokeilemalla..jos on väri esim. aikojen kuluessä "muuttunut"  jossain autossa. Hän ei päästäisi tuollaista värieroautoa käsistään liikenteeseen.
Se on se ammattitaito se. ;)..-enkä kuhu tätä sukulaisuuden takia vaan siksi, että olen nähnyt hänellä todella vaativiakin maalausprojekteja hankalista väreistä helppoihin..
Niin, autoni on maalattu Turun vv-autossa, niillähän on uusi maalamokin siellä nyt :D
Jos ovea ei maalata uudelleen, niin annan olla sen noin ja teetän AN-mainos/teippausfirmalla siistin mainoksen oveen, siis missä firmassa ovi on maalattu..onhan ainakin hyvää mainosta siitä puljusta.
Tämä tapahtuu siis, jos ei päästä yhteisymmärrykseen siitä että maalataan ovi auton väriseksi eikä päinvastoin. ;)
Golf Sportsvan 1.4 Highline DSG 1/-15 BM 125hv keskik.6.2l/100km   ex. Golf 1.4 Comfortline 7/-10 M6 (ja paljon muita ex-autoja)

dosetti

Kyllä se pitää saada oikeaan sävyyn, jos ammattimaisesti maalataan. Minulla maalattiin kuskin ovi jääongelman vuoksi merkkiliikkeessä näin viime syksynä:

Kävin myös maalausfirmassa kysymässä, onko tällainen normaalia ts. onko liian vaikea väri ja ne nauroivat mulle päin naamaa. Koko kylki maalattiin eli reklamaatio hoitui asiallisesti. Jostain kuulin tämän prosessin aikana, että sävyjä olisi lähemmäs 10erilaista, joista valita. Pahoittelen puuttumista väärän mallin ketjuun, mutta mielestäni asia on ns. yleinen.

Nipademu

Sukulaisellani on automaalaamo ja itse olen autoani aina siellä laitattanut. Noissa värilastuissa on todellakin samalle värikoodille useita eri sävyjä, joista ympäröivään pintaan verrattaessa valitaan lähimpänä oleva. Ikinä ei ole tarvinnnut pettyä, vaikka on maalattu pienempiäkin kokonaisuuksia. Viimeksi häivytettiin B-pilarin maalaus, eikä eroa huomaa kuin aivan auton suuntaisesti erittäin tarkkaan katsottuna. Kyllä tuo on reklamaation paikka, eikä missään nimessä pidä tyytyä selitykseen että on niin vaikea väri.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Korvaton

Harmittavia tälläset maalaus jutut jos asiakas on tarkka. Ja oikeinhan on olla tarkka noinkin tuoreessa autossa.
Mutta tota kuvaa kun kattoo niin näyttäis kun takapuskuri olis samaa väriä ton oven kanssa?

Laars

^Muoviosat ovat usein hieman erisävyisiä kuin peltiosat. Mistäs tuo muuten johtuu?

RTWteam

Selittelyä selittelyä, ovi täytyy saada maalattua oikeaan väriin.  >:(

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Laars - 23.09.12 - klo:18:30
^Muoviosat ovat usein hieman erisävyisiä kuin peltiosat. Mistäs tuo muuten johtuu?

Olen ihmetellyt samaa. Omassa kärryssä erityisesti muovinen bensatankin luukku näyttää eri väriseltä. Paitsi jos katsoo yläviistosta, silloin se on saman värinen muun auton kanssa  ::)
Jotenkin kai maali heijastuu muovipinnoilta eri tavalla.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Vaginisti

Saman olen Polossa huomannut, bensaluukku on hitusen eri sävyä. Nehän maalataan erillään, olisko sillä jotain tekemistä asiassa, mene ja tiedä. Tai sitten muovin pinta on hitusen erilainen ja se riittää sävyeroon. Metalliväreissä sen huomaa kaikkein helpoimmin.  Uutta 5-sarjan bemaria (valkoinen) kattelin autokaupassa ja siinäkin oli puskuri hitusen eri paria konepellin kanssa, eli ei ole hintaluokastakaan kiinni  ;D Mutta tuo kyseisen oven sävyero on niin suuri, ettei sitä kyllä millään selitä.

samper

Vielä väriasiaa, joitakin osia maalataan tehtaalla erikseen ja niissä saattaa olla ihan hiven sävyeroa, varsinkin juuri muoviosissa se tulee esiin syystä tai toisesta, sanoo ammattilainen, joka on käynyt Saksassa autotehtaalla vieraana maalariporukassa katsomassa kuinka maalataan "paljon autoja".

Dosetin autossa on myös "hieman" värissä sanomista..? hyvä kun asia tuli kuntoon. ;)
LuppaKorva, tossa mun pirssissä takalokari on samaa väriäsävyä kuin auton "pääväri", livenä katsottuna, näyttää kylläkin kuvassa tummemmalta, ihan tosi.

Samoin on vielä pariinkin otteeseen autostani huomauteltu, kun samalla oven maalauksen yhteydessä maalattiin helmaan pröpömassa, se on karkeaa kuin sepeli ja on kuin olisi luudalla vedelty, (olis edes tasainen mutta välillä on vähän präkinyt..luuta) ja ei kuulemma Suomesta saa ohuempaa tavaraa, oli selitys..tai ainakaan Turun vv-autossa ei käytetä..??
Kuvassa auto kuvattu tänään, josta mun mielestäni näkee että takaosa, siis etuovesta taaksepäin on suunnilleen samaa sävyä ;)
Helman kuvissa on vv-auton sepelimassaa ja tehtaan ohuempaa tavaraa..aikamoinen ero..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy