Uusi A3 2011/12

Aloittaja Flat, 21.01.10 - klo:14:20

« edellinen - seuraava »

Hawtin

Oma laatikko ei kyllä pidä mitään ulinaa moottorijarrutuksessa, tai ainakaan en ole mitään huomannut. Onkohan se sun poksi ihan kunnossa? Hieman kulmikkaaksi voi kyllä sanoa toimintaa liikkeellelähdöissä. Samoin S/S ei ole yhtä sujuva kuin esim uudessa ocussa (mitä jonkun kerran kyydissä olen ollut).

Ã,,skeisellä lomalla tuli tuota maantieajoa niin n 13 tkm kulutus tipahti hieman vajaaseen 7,4:ään. Melko vuoristoisissakin oloissa kulutus vaihteli 6,0-6,4 välillä, samoin satasen keskinopeudella pääsee vielä tuohon haarukkaan. Olen tuohon jo varsin tyytyväinen, kun huomioi tehot ja nelivedon. Tuota jälkimmäistä kyllä tarvittiinkin P-Norjan lumimyrskyissä!  :)
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Jusa-

Vuosimalliin 2015 on tulossa pari uutta väriä (ja vastaavasti pari poistuu). Onko kellään tietoa mitä nuo kaksi uutta väriä on? Tällä hetkellä oma auto tulossa monsuunin harmaana mutta saattasin vaihtaa sen kun edellinen auto on saman värinen

Ktk

Jäänhopea -> Florett-hopea.
Phantommusta -> Mythos-musta.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 05.05.14 - klo:08:38
Jäänhopea -> Florett-hopea.
Phantommusta -> Mythos-musta.

Onko noissa isompiakin eroja, vai vaihtuuko vain nimi :)

Ktk

Tuskin niissä isoa eroa on.

tpu

Audin Saksan sivuilla nuo uudet versiot ovat jo konfiguraattorissa, mutta eipä tuossa mallinnoksesta huomaa millainen se väri luonnossa on.

exlex

Näyttää olevan suomen Audin sivuillakin jo sportbackin 150hv (110kw) 1.4 tfsi version hinnat.

tpu

No nyt on Sedanillekin tullut uusi hinnasto perus- ja Business-versioille, mutta Business Sport -hinnasto on hävinnyt kokonaan. Ja samoin konfiguraattorista on kadonnut koko A3 Sedan :)

Mutta näköjään uusi versio on tuonut noin 400 euron hinnankorotuksen. Oliko tuossa nyt muuta eroa kuin rengaspaineen tarkkailu ja 10 hevosvoimaa lisää?

Kopo

Ja nyt on hinnoiteltu myös 184 hv TDI quattro S tronic. Business-varusteilla 39168â,¬.

Ktk

Konfiguraattori päivittyy myöhässä, se on Gynttereiden ylläpitämä. Business Sport on kyllä ihan olemassa niin kuin ennenkin.

exlex

5kk (noin 6000km) KOKEMUS A3 SEDANISTA:

Aikaisemmin olen ajellut enemmän pääsääntöisesti Volvoilla ja Mazdoilla ja olen ollut niihen ihan tyytyväisiä. Volvot ovat olleet laadukkaita ja mukavia matka-autoja, joilla on kiva ollut taittaa pidempääkin matkaa väsymättä. Muutenkin Volvoista on kokonaisuutena ihan hyvä kuva. Mazdasta on kokemusta vain 6:sesta ja sekin on ollut ihan mukava auto, kunhan antaa anteeksi tietyt logiikat autossa.

Mutta nyt kun olen saanut ajella tällä uudella A3:sella, niin olen kyllä tykännyt tästä eniten. Auto on tosi ketterä kaupungissa ja myös erittäin hyvä maantiellä. Tuntuu mielestäni kokoluokkaa selkeästi suuremmalta autolta. Olen ollut myös todella tyytyväinen 1.4 TFSI COD-moottoriin. Moottori on todella tehokas ottaen huomioon tuon koon. Moottori on myös semi taloudellinen. Omalla rälläilytyylllä ja suurin osa kaupunkiajoa kulutus 8,3l/100km. Edellisellä 2,4l volvolla kulutin 12,7l/100km. :P Mutta matka-ajossa kulutus painuu kyllä lähemmäs 5l/100km. Mutta tosiaan kannattaa ottaa huomioon tuossa kulutuksessa, että tosiaan tykkään kiihdytellä autolla, joten se nostaa kulutusta automaattisesti.

Mikä tulee vaihteistoon niin S-Tronic vaihteisto on ollut ihan loistava. Olen pitänyt multitronikkia lempiautomaattinani, mutta tällä hetkellä on vaikea sanoa kummasta pidän enemmän S-Tronicista vai Multitronikista. Myös auton laadussa olen huomannut, että auto on vielä asteen paremmin viimeistelty, kuin esim. Volvo. Kävin ajamassa aivan uuden 2015 Volvo V60 D4:sen automaatin, jossa on noi uudet vaihteistot, moottorit jne. Auto oli kyllä erittäin hyvä sitä en voi kieltää. Myös Volvon automaatti oli kehittynyt selkeästi vanhasta, mutta silti S-Tronic on edelleen parempi. Volvon moottori oli kyllä ihan hurja, kun miettii päästöjä ja tehoja. Mutta ajettavuudeltaa auto kyllä jää edelleen taakse. Aikaisemmin olen pitänyt Volvon materiaalilaatua jonkin asteisena referenssinä, mutta nyt koeajon jälkeen tuli olo että kylläpä auto oli muovinen. Mm. Oven aukaistaessa tuntui että kahva oli melko heppoinen ja muovinen. No älkää ymmärtäkö väärin auto oli edelleen laadukas, mutta Audin laatu oli hieman korkeampi.

Myös A3:sen tilat ovat yllättäneet positiivisesti. Sedanin takakontton on mielestäni hyvän kokoinen ja takatiloihin menee kaksi noin 180 pitkää miestä. Mutta haluan korostaa, että toi 180cm on ehdoton yläraja, kun ajatellaan mukavuutta. Eli taakse ei kannata survoa pitkälle matkalle 190cm pitkää. Oltiin talvella Ylläksellä laskettelureissulla (lumilautavarusteet), johon yhdistettiin isovanhempien näkeminen (työhaalarit) ja oma mökkireissu (moottorikelkka varusteet), eli oli kolmeen paikkaan erillaisia varusteta, niin tällöin auto oli tupatentäynnä. Ei olisi mahtunut enää paljoa tavaraa mukaan. Toinen penkeistä oli kaadettu ja toisellakin oli paljon tavaraa. Eli auto oli tuolloin kyllä kahden hengen auto lasten istuimelle olisi tullut todella tiukkaa saati lasten matkarattaille. Olisi todennäköisesti jouduttu jättämään tavaraa pois.

Auton stereoista sen verran, että mmi:n käyttölogiikka on erittäin hyvä ja Audi Sound System on ehdoton minimi autoon stereovalinnassa. Erittäin hyvät.

Mitä jään kaipaamaan autossa:
Ehkä tulevaisuudessa jos on lapsia vaimoni kanssa, niin autoon mahtuu (vaimo 162cm ja itse 176cm) äiti, isä ja yksi lapsi, mutta toinen lapsi rupeaa tuottamaan suurella todennäköisyydelle ongelmia nykyihmisille, jotka tykkää kuljettaa mukanaan jättimäisiä HYÖKKÃ,,YSVAUNUJA takakontissaan. Kokeilimme kerran autoon toiseksi suurimpia emmaljungeja (lastenkärryt) ja ne mahtuivat autoon.

Toisaalta jos olisimme nyt halunneet isomman auton, niin olisimme hankkineet joko A4:sen, Volvo V60:sen tai Skoda Octavian. Mutta A3:nen on ollut meille täydellinen, kun ei ole vielä lapsia ja vaikka olisikin, niin yksi lapsi menee helposti autossa.

Mitä vikoja on löytynyt tänä aikana:
Sanon suoraan, että itselläni on ollut ehkä hieman huono säkä, koska autossani oli ostohetkeltä lähtiessä viallinen moottori kuljettajan sähköisessä ristiseläntuossa, joten auto lähti huoltoon melkein heti. Autossani on esiintynyt myös ohajuksessa nukahtelua (lievää mutteria), jonka vuoksi hammastanko lähtee vaihtoon ensiviikolla. Pieniä mukavuuteen liittyviä asioita on ollut, että kuljettajan puoleinen lukko on toiminut töksähtäen ulostultaessa autosta pakkasilla. Vikaa tarkkaillaan. Myös vaikka olen kehunut täällä tuota nousevaan mmi-näyttöä, niin on valitettavasti todettava että se on ruvennut nitisemään mukulakivilla välillä. Olen sanonut asiasta huoltoon ja yrittävät ilmeisesti fiksata sitä. Mutta voin sanoa, että ehkä olen hieman normaalia tarkempi, joten normaali matti-meikäläinen olisi sanonut huollossa ainoastaan, tuosta ristiselän tuesta ja ehkä tuosta ohjauksesta.  :D

Konkluusonia:
Olen erittäin tyytyväinen autoon tähän mennessä ja ehkä paras auto, jonka ole omistanut tai ollut käyttöautona. Erityiskiitokset saa moottori, vaihteisto, ulkonäkö, mukavuus ja sporttialusta toimivuus (ei pintakova). Arvosana: 9 1/2

Ps. Ihan pakko sanoa tälläinen konsernin sisäinen kokemus. Olen ajellut uudella Skoda Octavialla jossa "sama" moottori ja vaihteisto ja pakko todeta, että kyllä autoissa on haettu selkeästi eri asioita. Usein kuulee sanottavan, että A3 ja Octavia ovat "samoja" autoja, mutta se ei pidä paikaansa. Octavia on "tila-auto", A3:nen sporttinen. On kuin vertaisi matkapyörää ja katupyörää keskenään. Molemmilla tekee samat asiat, mutta niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.  :D Jos hakee edullista perheautoa (järkiautoa), niin mielestäni Octavia on sellainen. Jos taas haluaa hieman enemmän bling, blingiä ja sporttisuutta, niin A3:nen. Molemmat loistavia autoja, mutta toinen edustaa hieman enemmän premiumia. Mutta auton ostothan tehdään kuitenkin 70% tunteella.  ;D

V-O

Kiitokset exlexille hyvästä analyyttisestä kirjoituksesta.

exlex

Eipä kestä. Toivottavasti tästä on uuden A3:n harkitsijoille hyötyä.  :)

tpu

Lainaus käyttäjältä: exlex - 09.05.14 - klo:20:32
5kk (noin 6000km) KOKEMUS A3 SEDANISTA:
Myös vaikka olen kehunut täällä tuota nousevaan mmi-näyttöä, niin on valitettavasti todettava että se on ruvennut nitisemään mukulakivilla välillä.

Minullakin nyt sedanilla 7000 km takana ja olen myös huomannut jotain nitinöitä mukulakivikadulla ja myös tasaisella ajettaessa jos moottorin kierrokset ovat juurikin jollain tietyllä kohdalla. Ikäänkuin jokin alkaisi resonoimaan. Eli tuo tasaisella kuuluva nitinä katoaa heti kun nostaa moottirin kierroksia. Olen sitä yrittänyt vähän kuulostella ja paikantaa, mutta en ole vielä keksinyt mikä siellä nitisee. Mutta kiitos vinkistä, kokeilen ensi kerralla tuota MMI-näyttöä :)

Mitää sellaista ei ole autosta löytynyt, että olisi ollut tarvetta käydä huollossa. Hyvä auto. Ostaisin omaksikin, jos ei olisi firman kautta liisarimahdollisuutta.

exlex

Lainaus käyttäjältä: tpu - 11.05.14 - klo:12:21
Minullakin nyt sedanilla 7000 km takana ja olen myös huomannut jotain nitinöitä mukulakivikadulla ja myös tasaisella ajettaessa jos moottorin kierrokset ovat juurikin jollain tietyllä kohdalla. Ikäänkuin jokin alkaisi resonoimaan. Eli tuo tasaisella kuuluva nitinä katoaa heti kun nostaa moottirin kierroksia. Olen sitä yrittänyt vähän kuulostella ja paikantaa, mutta en ole vielä keksinyt mikä siellä nitisee. Mutta kiitos vinkistä, kokeilen ensi kerralla tuota MMI-näyttöä :)

Itselläni mmi-näytön nitinän voi paikallistaa esim. kotipihassa, kun mmi-näyttö on ylhäälla liikuttaa varovasti näyttöä, niin näyttö nitiseen. Itselläni nitinälähde on teline jossa näyttö on kiinni. Huomenna menee auton tosiaan huoltoon, niin tarkistavat näytön samalla siellä.  :)

A/T

Onko tosiaan näin, että:
a) A3 ja varusteiden hinnat on nousseet? (ainakin business sport SB)
b) s-line alustaa ei saa quattron yhteyteen?
c) advanced key-järjestelmää ei saa enää yksittäisenä varusteena,
vaan pitää ottaa kylkeen vielä varashälytin (700â,¬)? ..mikä onkin sangen tarpeellinen täällä peräpohjolassa.. NOT!

V70 D4 AWD Polestar

tpu

Lainaus käyttäjältä: A/T - 13.05.14 - klo:09:01
Onko tosiaan näin, että:
vaan pitää ottaa kylkeen vielä varashälytin (700â,¬)? ..mikä onkin sangen tarpeellinen täällä peräpohjolassa.. NOT!

Kyllä saa, edelleen on listalla erillisinä:

4I3  Advanced key -system (älykäs avain -järjestelmä)
PG2 Varashälytin
PG3 Varashälytin sekä Advanced key -system (älykäs avain -järjestelmä)

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 11.05.14 - klo:13:41
Itselläni mmi-näytön nitinän voi paikallistaa esim. kotipihassa, kun mmi-näyttö on ylhäälla liikuttaa varovasti näyttöä, niin näyttö nitiseen. Itselläni nitinälähde on teline jossa näyttö on kiinni. Huomenna menee auton tosiaan huoltoon, niin tarkistavat näytön samalla siellä.  :)
Eikö se MMI näyttö pitänyt olla niin insinöörien suunnittelema ja testaama joka kestää auton iän?
Olisi ehkä kannattanut hakea apua muualta kun ei 10 tkm kestä ilman nitinöitä. ;D
Kyllä se siinä kojelaudassa kun muutamia kymmeniä tuhansia kelkkasee niin putoaa jo lattialle.
Laitetaan vielä pakkasta -30C niin lujilla on koko härveli.
Itse en viitsi edes pakkasella lähtiessä avata radioo tuon rakkineen rikkoutumisen pelossa. ;)

wmpt

Lainaus käyttäjältä: A/T - 13.05.14 - klo:09:01
Onko tosiaan näin, että:
a) A3 ja varusteiden hinnat on nousseet? (ainakin business sport SB)
b) s-line alustaa ei saa quattron yhteyteen?

a) Ei kai se TPMS ilmainenkaan ole. Hinta noussut aika pitkälti sen pari sataa(?) mitä tuo varuste on maksanutkin.
b) Missä tämä lukee? Hinnastossa kyllä on S-line -alusta ihan kuten ennen. Ei saatavilla 1.6TDI ultran eikä g-tron mallien kanssa. Kumpikaan näistä ei ole quattro.
c) Kuten edellinen kirjoitti niin advanced key on kuten ennenkin.

Voitko antaa esimerkkejä nousseista varustehinnoista? Hintoihin tehdään varmasti tarkennuksia aina kun hinnasto muutenkin muuttuu.

Ktk

A3 hinnastoissa tuli muutamien satasien nousut nyt toukokuun alkupuolella, kun mallit päivittyivät 2015 vuosimalliin. Mm. osassa moottoreita teho ja CO2 muutoksia ja rengaspaineen tarkkailu vakioksi. Lisävarusteiden hinnoissa en ainakaan mitään radikaalia nousua kyllä huomannut, lisävarustehinnastokin on kyllä päivätty uusiksi.

Ja kuten edellä on sanottu, quattroon saa kyllä S Line alusta ja Advanced keyn saa erillisenä.

exlex

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.05.14 - klo:10:28
Eikö se MMI näyttö pitänyt olla niin insinöörien suunnittelema ja testaama joka kestää auton iän?
Olisi ehkä kannattanut hakea apua muualta kun ei 10 tkm kestä ilman nitinöitä. ;D
Kyllä se siinä kojelaudassa kun muutamia kymmeniä tuhansia kelkkasee niin putoaa jo lattialle.
Laitetaan vielä pakkasta -30C niin lujilla on koko härveli.
Itse en viitsi edes pakkasella lähtiessä avata radioo tuon rakkineen rikkoutumisen pelossa. ;)

Olen ajellut autolla useamman kerran -20-30C pakkasissa pohjoisessa ja mitään nitinöitä ei ole kuulunut. Nitinä tulee, kun ajaa Oulun mukulakivillä 18-tuumaisilla renkailla. Tervetuloa kokeileen autoa, kuin autoa, niin katsotaan rupeaako nitisemään.  ;D Ja huom. nitinän kuulee, kun stereot pois päältä ja ihan hiljaista autossa. Autosta kuuluu muutakin nitinää samalla, kun ajaa tuolla mukulalla. Ja ihan tiedoksi. Itse en koskaan edes ole kiinnittänyt huomiota tuohon, kunnes otit asian puheeksi täällä.  ;) Että täänks vaan. Mutta en tosiaan huomaa tuota edes kunnolla ja sitä ei edes kuulu välillä kun menee noilla kivillä.

A/T

Saattaa ola että varusteiden hinnoissa ei ole nousua..menköön kiukun ja epähuomion piikkin.
MUTTA eilen värkkäsin SB 2.0TDI Quttroa niin s-line alusta putosi automaattisesti pois ja advanced key järjestelmääkään ei voinut valita pelkästään vaan se piti ottaa pakettina.
Toivon että se olen minä joka hourii.. ;D
V70 D4 AWD Polestar

Ktk

Jos konfiguraattoria käytät niin se pyörii saksalaisten toimesta ja siellä on välillä ollut pikku bugeja.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: exlex - 13.05.14 - klo:11:19
Olen ajellut autolla useamman kerran -20-30C pakkasissa pohjoisessa ja mitään nitinöitä ei ole kuulunut. Nitinä tulee, kun ajaa Oulun mukulakivillä 18-tuumaisilla renkailla. Tervetuloa kokeileen autoa, kuin autoa, niin katsotaan rupeaako nitisemään.  ;D Ja huom. nitinän kuulee, kun stereot pois päältä ja ihan hiljaista autossa. Autosta kuuluu muutakin nitinää samalla, kun ajaa tuolla mukulalla. Ja ihan tiedoksi. Itse en koskaan edes ole kiinnittänyt huomiota tuohon, kunnes otit asian puheeksi täällä.  ;) Että täänks vaan. Mutta en tosiaan huomaa tuota edes kunnolla ja sitä ei edes kuulu välillä kun menee noilla kivillä.

En tiedä millaisia mukulakatuja teillä siellä Oulussa on, mutta mä voisin tulla kokeilemaan, koska ainakaan Hesan mukuloilla ei kuulu mitään nitinöitä mistään. Harvemmin tosin tulee ajettua ilman musaa. Ã,,skeisellä lomareissulla auto kyllä rupesi Narvikin tienoilla nitisemään ja vaimon kanssa kuulosteltiin, että tuleeko se ääni kattopaneelista läheltä etuvaloja. Tomerasti siinä sitten hakattiin nyrkillä kattoa, kunnes tajuttiin, että ääntä pitikin hanskalokerossa tärissyt järkkärin objektiivi. Onneksi mitään nitinöitä ei seurannut noista "korjaustoimenpiteistäkään" ;D

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 13.05.14 - klo:11:19
Ei ole kyse pakkasessa ajosta vaan siitä.... kun lähdetään pakkasaamuina liikkeelle ja haluaisi kuunnella työmatkalla radiota. Kyllä silloin hirvittää toi rakkine kun pyklää itseänsä ulos ja mittarissa pakkasta -25C. Kylmällä on paha tapa särkeä jo ennestään huonosti tai heikosti suunniteltuja laitteita. Jos ajatellaan asioita eteenpäin niin karseelta tuntuu ajatella että tuo laite kestää sen kohtuuden 5-vuotta ja 150 000 km käyttöä. (mielestäni tämän pitäisi kyseinen laite kestää,että se olisi laadultaan riittävä) Tuollaiselle ajosuoritteelle tulee monta käynnistystä ja rakkineen "ylösnousemusta".
Ompas siinä kohta uusi hyvä kitinänaihe tälle foorumille. Kestäisi nyt edes takuuajan. ;D

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: rami - 13.05.14 - klo:12:12
Ei ole kyse pakkasessa ajosta vaan siitä.... kun lähdetään pakkasaamuina liikkeelle ja haluaisi kuunnella työmatkalla radiota. Kyllä silloin hirvittää toi rakkine kun pyklää itseänsä ulos ja mittarissa pakkasta -25C. Kylmällä on paha tapa särkeä jo ennestään huonosti tai heikosti suunniteltuja laitteita. Jos ajatellaan asioita eteenpäin niin karseelta tuntuu ajatella että tuo laite kestää sen kohtuuden 5-vuotta ja 150 000 km käyttöä. (mielestäni tämän pitäisi kyseinen laite kestää,että se olisi laadultaan riittävä) Tuollaiselle ajosuoritteelle tulee monta käynnistystä ja rakkineen "ylösnousemusta".
Ompas siinä kohta uusi hyvä kitinänaihe tälle foorumille. Kestäisi nyt edes takuuajan. ;D

Elämä olisi kyllä aika raskasta, jos murehtisi jokaisesta tulevaisuudessa mahdollisesti toteutuvasta ongelmasta. Siksi huolehdinkin vain niistä, jotka ovat todellisuutta. Ja tietääkseni yksikään näyttö ei ole hajonnut. Ja mikä tärkeintä, omani ei ole hajonnut. Ja jos hajoaa, niin sitten korjataan, hajoaahan niitä muillakin toteutuksilla olevia näyttöjä.  8)

tpu

Sama vitutuksen aihe vähän täälläkin, kun näyttö nousee väkisin ylös aina kun laittaa peruutusvaihteen päälle päästäkseen aamulla katoksesta ulos :)

tpu

Eilen tuli muuten A3:n kanssa ensimmäistä kertaa MMI:n softabugi tms. esiin. Vaihdoin radiolta medialle ja ihmettelin kun ei yhteyttä muistikorttiin saanut. Ja kun painoin sitten sourcea, niin yllättäen listassa olikin ainoastaan vaihtoehdot:
- Audi Music Interface (jota minulla ei autossa edes ole)
- Bluetooth

Vaihdoin takaisin radiolle, käytin SD-korttia irti, laitoin takaisin ja vaihdoin medialle, niin alkoi toimia. Ja source listassa näkyi nyt normaalit:
- SD kortti
- CD
- AUX
- Bluetooth

A/T

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 13.05.14 - klo:11:37
Jos konfiguraattoria käytät niin se pyörii saksalaisten toimesta ja siellä on välillä ollut pikku bugeja.
Juu konfiguraattoria käytin.Varmaankin jotain nahkapöksyjen väliaikaisia bugeja. Kiitoksia tiedosta!
V70 D4 AWD Polestar

rami

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 13.05.14 - klo:12:07
En tiedä millaisia mukulakatuja teillä siellä Oulussa on, mutta mä voisin tulla kokeilemaan, koska ainakaan Hesan mukuloilla ei kuulu mitään nitinöitä mistään. Harvemmin tosin tulee ajettua ilman musaa. Ã,,skeisellä lomareissulla auto kyllä rupesi Narvikin tienoilla nitisemään ja vaimon kanssa kuulosteltiin, että tuleeko se ääni kattopaneelista läheltä etuvaloja. Tomerasti siinä sitten hakattiin nyrkillä kattoa, kunnes tajuttiin, että ääntä pitikin hanskalokerossa tärissyt järkkärin objektiivi. Onneksi mitään nitinöitä ei seurannut noista "korjaustoimenpiteistäkään" ;D

No nyt minä ymmärrän kun autoa korjataan "hakattiin nyrkillä kattoa"....

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy