Uusi A3 2011/12

Aloittaja Flat, 21.01.10 - klo:14:20

« edellinen - seuraava »

HoXXma

Lainaus käyttäjältä: Vice - 31.05.13 - klo:13:06
Olikos 1.8 Audin volyymi malli A3:ssa, kun näitä on näin paljon tulossa ;)
Taitaa olla hinta, laatu ja rispekti  tasapainossa  ;)

Hawtin

Kysyin nyt sitten kuitenkin myyjältä kärryni valmistumista ja olihan se rullannut tällä vkolla linjalta ulos! Jos logistiikka menee putkeen, voipi jussina olla muutakin juhlittavaa kuin keskikesä ja hyttyset... :)

Eiköhän siis Nuddenkin piili ole samassa tahdissa.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

lasseh

Kyllähän odottavan aika on pitkä.  Mun auto on vielä kuljetusliikkeen hoivissa, viikko sitten ollut jo satamassa. Jos vaikka ens viikolla sais ajoon..

Bax

Minä kyllä hieman ihmettelen, miten valitsette 1.8 TFSI moottoreita A3:een. Jo tällä 1.4 TFSI 90kW:sella kevyehkö auto liikkuu mielestäni erittäin hyvin. Tulee jopa mieleen, että liian nuorena on tullut ostettua auto, jossa on liian paljon tehoa ja uuten vaihdossa sitä tehoa pitää olla aina vain enemmän!
En halua kyllä provosoida tällä ketään, mutta olisiko tällä asialla tekemistä "mulle heti kaikki" mentaliteetin kanssa.

Kuulun siihen sukupolveen, että autoja parannetaan pikkuhiljaa ja se on mielestäni huomattavasti helpompaa kun ei ole tottunut liian hyvään liian aikaisin. Olen siis kalkkis ja tuon mielipiteeni esiin.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

Markku J

Monella 1.8 -koneeseen päätyneellä on varmaan vahvana motivaattorina quattro. Ainakin minä haluaisin A3:n quattrona. Sen kanssakin kyllä riittäisi 103 kW:n COD -moottori.

Bax

Tämän kyllä ymmärän jos quattroa ei saakkaan pienemmällä koneella. Ei minulla todellakaan ole mitään quattroa vastaan. Mielestäni tämä A3 pienehköllä moottorilla ei ole ns. kallis auto. Minulla on ollut yli 20-vuotta uusia keskiluokan autoja ja kyllä A3:sen hinta vaatimattomasti varusteltuna on täysin perusteltu. Sen hinnan lisäyksen verran saa mielestäni laatua enemmän, mutta jos huimasti varustellun ja isolla moottorilla varustetun hinta lähentelee 40 ke, niin sitten ei mielestäni.

Ps. Täytyy vielä sanoa, ettei kritiikkini koskenut mitenkään tämän threadin keskusteluja. Kunhan vain herätin keskustelua aiheesta.

Ps2. Voisin tuntuman perusteella väittää, että tässä 90kW:n moottorissa on enemmän puhtia kuin paperit sanoo, mutta voin olla väärässäkin.

Joelp

Lainaus käyttäjältä: Bax - 31.05.13 - klo:17:23
Tulee jopa mieleen, että liian nuorena on tullut ostettua auto, jossa on liian paljon tehoa ja uuten vaihdossa sitä tehoa pitää olla aina vain enemmän!
En halua kyllä provosoida tällä ketään, mutta olisiko tällä asialla tekemistä "mulle heti kaikki" mentaliteetin kanssa.

Kuulun siihen sukupolveen, että autoja parannetaan pikkuhiljaa ja se on mielestäni huomattavasti helpompaa kun ei ole tottunut liian hyvään liian aikaisin. Olen siis kalkkis ja tuon mielipiteeni esiin.

Järkevää ajattelua, vaimoni joka haluaa päästä paikasta A paikkaan B sanoo lähes sanatarkasti samoin.
Itse haluan ajaa autolla joka toimii joka kerta elämyksenä, joka on hauska ajaa ja turvallinen.
Neliveto ja teho auttavat nautinnon aikaansaamiseksi.

Bax

Lainaus käyttäjältä: Joelp - 31.05.13 - klo:17:52
Järkevää ajattelua, vaimoni joka haluaa päästä paikasta A paikkaan B sanoo lähes sanatarkasti samoin.
Itse haluan ajaa autolla joka toimii joka kerta elämyksenä, joka on hauska ajaa ja turvallinen.

Kuten sanoin olen samaa mieltä 4-vedon suhteen. Ehkä itsekkin joskus sellaisen laitan. Tietysti siinä on se, että koska työmatkani on 1.5km niin siinäkään ei autoa oikein tarvitse, mutta mökille pitää päästä tosin aika hyväkuntoista tietä.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Joelp - 31.05.13 - klo:17:52

Turhamaisuutta tai ei mutta kun tuohon yhdistelmään on nyt tottunut niin aika vaikea siitä on jatkossakaan downgreidata.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Markku J

Minäkin luulin, että downgreidaus olisi paha paikka, mutta hyvin olen sopeutunut elämään pikkukoneisen Golfin kanssa. Arkiliikenteessä se menee oikein mukavasti. Jos taloustilanne jossain vaiheessa paranee, voisi 1.4 TFSI -koneinen A3 SB olla minulle ykkösvaihtoehto - tai Golf samalla tekniikalla.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Bax - 31.05.13 - klo:17:36
Tämän kyllä ymmärän jos quattroa ei saakkaan pienemmällä koneella. Ei minulla todellakaan ole mitään quattroa vastaan. Mielestäni tämä A3 pienehköllä moottorilla ei ole ns. kallis auto. Minulla on ollut yli 20-vuotta uusia keskiluokan autoja ja kyllä A3:sen hinta vaatimattomasti varusteltuna on täysin perusteltu. Sen hinnan lisäyksen verran saa mielestäni laatua enemmän, mutta jos huimasti varustellun ja isolla moottorilla varustetun hinta lähentelee 40 ke, niin sitten ei mielestäni.

Ps. Täytyy vielä sanoa, ettei kritiikkini koskenut mitenkään tämän threadin keskusteluja. Kunhan vain herätin keskustelua aiheesta.

Hieman hymyilytti, kun 1,8 on nykyisin "iso moottori" ;D On ne ajat tosiaan muuttuneet. Ja vaihtoon menevässä ocussahan tehoa on selvästi enemmän kuin tulevassa Audissa.

Itseä kiinnosti tosiaan neliveto, mutta katumaasturinmöhkö ei, ja elämäntilanteeseen sopi väliin hieman pienempi auto ennen kuin taas palataan farkkuihin. Tuossa kategoriassa SB lienee ihan "järkeväkin" auto. Dieseliä ei ollut halua eikä järkeä hankkia, kun kilsoja tulee vain n 12 tkm vuodessa.

En nyt ehkä aivan täysin ymmärtänyt Baxin kommenttia ainakaan tuon 1,8:n osalta, kun onhan niitä vielä tyyriimpiä versioita samasta kotterosta, puhumattakaan vielä pienemmistä ja suunnattoman tehokkaista urheiluautoista yms.

Jokainen tietty arvioi rahankäyttöä omasta näkökulmastaan ja olen toki hyvin tietoinen siitä, että paikasta toiseen pääsee huokeamminkin kuin 46 t,:n pikkuautolla. Mutta on se hauskempaa tyylikkäällä ja kepeästi liikkuvalla kärryllä. Ja eikös elämän kuulu joskus ollakin hauskaa? En tarvitse auton ostoon lainarahaa eikä kenenkään toimeentulo ole hankinnan vuoksi vaarassa. Hankin kyllä elämäni aikana monia muitakin juttuja, joita osa voi pitää turhana tuhlaamisena. Mutta minulle ne erilaisista syistä tuottavat mielihyvää. Haudassa en rahoja enää tarvitse, joten mielestäni osan niistä sopii käyttää kun vielä henki pihisee.

Rahankäytöstä saa monesti huvittavia keskusteluja. Puhuin erään henkilön kanssa jalkalampuista. Tämä toinen oli hankkinut halpalampun sanotaan nyt vaikka Sotkasta ja itse aiemmin 850 ,:n lampun Artekista. Tämä toinen pöyristeli lampun hintaa eikä ollut lainkaan vakuuttunut argumenteistani, että lamppu on laadukas, mukava käyttää ja kodin tyylikäs sisustusesine. Arviot halpatuotteen ja design-tuotteen tuotantoprosessin ja elinkaaren eettisistä ja ekologisista näkökulmista ei myöskään saanut aikaan kuin välinpitämättömiä hymähdyksiä. Sitten totesin, että tuo Sotkan lampun arvo muuttuu kaupan kynnyksellä käytännössä nollaksi, lukuunottamatta omaa käyttöarvoa. Sen sijaan oman lamppuni arvo oli seitsemässä vuodessa (mitä aikaa halpalamppu ei välttämättä edes kestä) noussut noin 1600 euroon. Tässä vaiheessa tämä henkilö meni aivan hiljaiseksi ;).

Noh, autot eivät ole lamppujen veroisia sijoituskohteita, mutta tekniikasta kiinnostuneille niistä voi silti olla paljon iloa. Ja eiköhän juuri sen vuoksi me täällä palstallakin kirjoitella...
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Bax

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 31.05.13 - klo:18:21
Turhamaisuutta tai ei mutta kun tuohon yhdistelmään on nyt tottunut niin aika vaikea siitä on jatkossakaan downgreidata.

No, tästähän oli juuri kyse. Puhun nyt yleisellä tasolla: Tietysti jos ei A3 kelpaa, niin ainahan sitten on suurempia numeroita tarjolla, kun parempaa pitää aina saada. Ihmismieli on sellainen, ettei hevillä aikaisempaa (autoista puhuttaessa) huononpaan haluaisi ryhtyä.

spade

Tehoissa on tullut itse mentyä loogisesti 75, 140 ja 160, mutta sitten nykyiseen 105:een. Ei ollut mullekaan vaikeeta. Tosin Leon Cupraakin jo kattelin, mut nyt tuntuu jo hassulta tuo ajatus.

Mulla toki tuli tuossa kohtaa muuton myötä sellainen tilanne, että kilometrit tulee moottoritieltä noin 80% ja tuli tehtyä ns. järkipäätös. Nyt vaakakuppi kallistunee 2.0 TDI nelikkoon, eli järki lähtee - mitä lie tilalle...  ::)

Neliveto voi olla vaikeampi vaihtaa sitten pois, jos siihen tulee päädyttyä. Itse ottaisin yhdistelmäksi mieluiten 1.4 TSI nelivedon, mutta eipä taida tuota tulla ainakaan lähivuosina valikoimiin, vaan mennään tällä tehonelivetoajattelulla. 1.6 TDI nelivedot Golfiin ja Octaviaan toki tulee, mutta siinä ei ole tasapainossa mielestäni teho ja etenemiskyky. Vaikka varmasti riittäisi mainiosti tuokin combo.
Golf Variant 1.6 TDI BM '11  |  Ex-VAGit: 03: Polo 1.4 / 05: Ocu 2.0 TDI / 09: Golf Variant 1.4 |  Next VAG: ???

Bax

En minä tarkoittanut tällä avautumisellani osoittaa ketään ja varsinkaan meidän varttuneempien asiaksi. Olen vain nähnyta nuoria, jotka tilaa esim. Saksasta mm. bemareita ja audeja omaa egoa pönkittääkseen ja myös niiden myötä myös surkeita tarinoita miten niitä autoja käsitellään.

Bax

Lainaus käyttäjältä: spade - 31.05.13 - klo:18:31
Tehoissa on tullut itse mentyä loogisesti 75, 140 ja 160, mutta sitten nykyiseen 105:een. Ei ollut mullekaan vaikeeta. Tosin Leon Cupraakin jo kattelin, mut nyt tuntuu jo hassulta tuo ajatus.

Mulla toki tuli tuossa kohtaa muuton myötä sellainen tilanne, että kilometrit tulee moottoritieltä noin 80% ja tuli tehtyä ns. järkipäätös. Nyt vaakakuppi kallistunee 2.0 TDI nelikkoon, eli järki lähtee - mitä lie tilalle...  ::)

Neliveto voi olla vaikeampi vaihtaa sitten pois, jos siihen tulee päädyttyä. Itse ottaisin yhdistelmäksi mieluiten 1.4 TSI nelivedon, mutta eipä taida tuota tulla ainakaan lähivuosina valikoimiin, vaan mennään tällä tehonelivetoajattelulla. 1.6 TDI nelivedot Golfiin ja Octaviaan toki tulee, mutta siinä ei ole tasapainossa mielestäni ko sanoateho ja etenemiskyky. Vaikka varmasti riittäisi mainiosti tuokin combo.

Miten koit tuon 160 hv:sen. Oliko riittävästi tehoa ja milloin sitä tarvitsi muulloin kuin kahvipöytäkeskustelussa? Mulla downgreidaus on ollut sitä, että tehoa on ollut aina enemmän ja bensankulutus on pienentynyt. Kuten nyt tässä A3:sen tapauksessa.

spade

Menee kyllä jo aika kauas tämä mietintä, mutta ainahan ihminen valinnoillaan heijastelee omaa egoaan. Nyt esim. rintamamiestaloelämään sopii järkivalinta, kun taas ennen uudessa rivitalossa pääkaupunkiseudulla tunsi suorastaan painetta ostaa joku näyttävä peli. Näin ainakin mulla ja ihan inhimillinen piirre mielestäni.

Hawtinin mietiskelyt laadusta osuu omaankin arvomaailmaan, vaikka olenkin aika kaukana tuhlailuun taipuvaisuudesta. Tällä hetkellä rahkeet riittäisivät ihan OK kalliimpaankin lainattomaan peliin, mutta siinä tulee itselle kyllä vaan fiilis, että mieluummin pidän ovet auki talonrakennuksen suuntaan, kun auto ei kuitenkaan sijoituksena (ehkä noita harvinaisia Ferrareita yms. kuriositeetteja lukuunottamatta) ole ainakaan arvoaan absoluuttisesti nostava peli, vaikka järkevä voi ollakin. Järkevyys siis suhteutettuna siihen, mistä nauttii ja mikä tuntuu oikealta. Ja sehän on kaikilla vähän eri juttu.

Audi A3 tosiaan aiheena... ;)  Sportback oli itse asiassa kyllä jo quattrona menossa tilaukseen pari kk sitten, mutta sen verran tulee erilaisia pienremontoijan tarvikkeita kuljeteltua, että Audi-liikkeen pihassa mieli vielä muuttui ja farkku vaan tuntui järkevämmältä. Vaikkei se sitä välttämättä ole, kun voisi lainata kärryä sukulaisilta tarpeen mukaan...
Golf Variant 1.6 TDI BM '11  |  Ex-VAGit: 03: Polo 1.4 / 05: Ocu 2.0 TDI / 09: Golf Variant 1.4 |  Next VAG: ???

spade

^Bax: tuo 1.4 TSI 118 kW oli sellainen rähinäpeli. Ei niin, että siinä todellakaan olisi mitenkään järkyttävästi tehoa, vaan siksi, että DSG:n kanssa tuli kickdowneja tehtyä aivan liikaa. Eli sillä oli liian helppo käyttää aina kierroksia ja S-moodia pistettiin silmään vähän joka käänteessä... ;)  Se alkoi jotenkin rasittaa jopa ja manuaali-pikkudiesel on ollutkin auvoisan rauhallinen menopeli... :)

Tosin auvo loppuu siinä kohti, kun pitäisi nostaa nopeutta maantiellä ohituksissa. Näitä maakuntamatkoja tulee tehtyä vaan niin harvoin, että aina on löytynyt se seuraava suora, jossa tuollakin pääsee ohi.  ::)

Bax

Niin saattaa 118kW olla rähinäpeli. Minulla on 90kW ja tuokin tuntuu erittäin riittävältä. Ennenkuin kukaan sanoo mitään, niin minulla on aikaisemmin ollut lähinnä 1.6 vapaasti hengittäviä (kaikki Nissaneita) ja audin kiihtyvyys on aivan toistaluokkaa ja jopa tässä aloitusmotissa. Moottori on tosi hieno ja kunpa se vain kestäisi. Olen tosin muutaman viimeisten  vuosien aikana vaihdellut autoja 2-3 vuoden välein.

Bax

Kirjoittaja poistanut

Markku J

Minusta 103 kW COD / ACT -moottori tuntuu tavallisessa ajossa puhdikkaammalta kuin kaksoisahdettu 118 kW (vanhan moottoriperheen ketjukone, jota ei A3:een tietenkään saa). Alavääntö on tuossa pienempitehoisessa 10 Nm isompi. Tuon lukeman ei pitäisi takapuolituntumalta kai tuntua, mutta noin sen itse koen.

Nudde

LainaaKysyin nyt sitten kuitenkin myyjältä kärryni valmistumista ja olihan se rullannut tällä vkolla linjalta ulos! Jos logistiikka menee putkeen, voipi jussina olla muutakin juhlittavaa kuin keskikesä ja hyttyset... :)

Eiköhän siis Nuddenkin piili ole samassa tahdissa.

Olet ohittanut minut, mun oli vielä tänään linjalla, ei ole valmistunut ...  :(

Nudde

Näistä tehoista ja moottoreista ym. Olen ajanut 1.4 ja se olisi aivan tarpeeksi tehokas minulle, mutta kun pääkoppa ei anna periksi niin ei sitten, pitää olla hieman enemmän puhtia, vaikka niitä ei käytä, on se ihminen (ainakin minä) tyhmä! No ei tässä nyt ihan kaikkea, olin itse pättänyt että seuraava on automaatti ja neliveto, eli jäi pienet moottorit pois luvuista. Ja jos olisin jättänyt nelivedon pois se olisi kiusannut minua sitten taas seuraavat 3-5 vuotta......... että näin meillä.

Bax

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 31.05.13 - klo:19:33
Näistä tehoista ja moottoreista ym. Olen ajanut 1.4 ja se olisi aivan tarpeeksi tehokas minulle, mutta kun pääkoppa ei anna periksi niin ei sitten, pitää olla hieman enemmän puhtia, vaikka niitä ei käytä, on se ihminen (ainakin minä) tyhmä! No ei tässä nyt ihan kaikkea, olin itse pättänyt että seuraava on automaatti ja neliveto, eli jäi pienet moottorit pois luvuista. Ja jos olisin jättänyt nelivedon pois se olisi kiusannut minua sitten taas seuraavat 3-5 vuotta......... että näin meillä.

Oi voi, näitähän riittää. Mikä ikä se on näin vaikea, ettei voi ajaa riittävän tehoisella moottoreilla? Minä tunnustan että ikäni on 56.

Nudde, sinä kuitenkin tunnistat asian, joten olet alkulähteillä päästä myöhemmin rauhaan.

Nudde

LainaaNudde, sinä kuitenkin tunnistat asian, joten olet alkulähteillä päästä myöhemmin rauhaan.

Jep, seuraavassa on tehoa tarpeeksi, automaatti ja neliveto, sen jälkeen tiedän ettei paluuta ole..... :) ja ikä on hieman päälle 40, ettei mitään ihan nuorokaista olla.

Bax

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 31.05.13 - klo:19:48
Jep, seuraavassa on tehoa tarpeeksi, automaatti ja neliveto, sen jälkeen tiedän ettei paluuta ole..... :) ja ikä on hieman päälle 40, ettei mitään ihan nuorokaista olla.

Saanen mun nauraa: Elä hyvä ihminen pistä kaikkeasi autoon!

Apaju

Hyvin tällä 90 kW:lla tosiaan kerkiää, varsinkin kun ajaa päivittäin tuusulan moottoritie-mäkelänkatua aamu ja ip ruuhkissä. Eli jatkuvaa jonossa ajoa, jolloin on melkein sama mitä tehoja autossa on.  Jo noista ajoista tulee melkein 30 tkm vuodessa, joten satunnaiseen autolla ”ajeluun” voisi olla enempikin tehoja, jolloin voisi niistä nautiskella. Mutta nykyisin hoidan nautiskelun hyppäämällä kaksipyöräisen selkään.

Aiemmassa polossa oli 132 kW ja kyllähän se liikkui käskettäessä ihan kohtuullisesti, mutta kyllä tämä 90 kW minulle riittää. Ja seuraava auto voisi sitten olla se hybridi ehkä tuleva A3 e-tron?
VW ID.3 Life

Nudde

LainaaSaanen mun nauraa: Elä hyvä ihminen pistä kaikkeasi autoon!

en todellakaan pistä.

Bax

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 31.05.13 - klo:19:54
Hyvin tällä 90 kW:lla tosiaan kerkiää, varsinkin kun ajaa päivittäin tuusulan moottoritie-mäkelänkatua aamu ja ip ruuhkissä. Eli jatkuvaa jonossa ajoa, jolloin on melkein sama mitä tehoja autossa on.  Jo noista ajoista tulee melkein 30 tkm vuodessa, joten satunnaiseen autolla ”ajeluun” voisi olla enempikin tehoja, jolloin voisi niistä nautiskella. Mutta nykyisin hoidan nautiskelun hyppäämällä kaksipyöräisen selkään.

Aiemmassa polossa oli 132 kW ja kyllähän se liikkui käskettäessä ihan kohtuullisesti, mutta kyllä tämä 90 kW minulle riittää. Ja seuraava auto voisi sitten olla se hybridi ehkä tuleva A3 e-tron?

Juu, täälä pohjoisemmassa eli Oulussa ei Helsingin kaltaisia ruuhkia ole. Mutta 90 kw:lla moottorilla pärjää erittäin hyvin. En ymmärrä, mihin niitä lisätehoja tarvitaan, kun tämä 90kW.n "vie niskat.

Bax

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 31.05.13 - klo:19:59
en todellakaan pistä.

En sitä todellakaan uskokkaan. Parempi lopettaa nyt minun höpöpuheet kun vielä sen voi tehdä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 31.05.13 - klo:19:59
en todellakaan pistä.
Ja vaikka laittaisit, niin se on sinun valinta eikä kuulu kenellekään kun muutkin velvoitteet tulee hoidettu.
Miksi ihmeessä tila jossa ei toteuta vaikka unelmaansa ole hyvä - vaan pitää pyrkiä olemaan kohtuullinen tai jonkun mittarin mukaan jossain raamissa vaikka moottorin tehon osalta?
Ilman että siihen on kellään nokan koputtamista - kateudeksikin saattaisi joku hätäpäissään asian tulkita.... ???
Ei provosoitia - ihmettelyä vaan, varsin paljon jo OT!
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy