Kesärenkaat 2012 - testejä, kokemuksia, mielipiteitä

Aloittaja RTWteam, 05.01.12 - klo:18:45

« edellinen - seuraava »

RTWteam

Minä se vaan epätoivossa vellon kun en osaa päättää kumpi on renkaan leveys eli joko 215 tai 225. 225 tekisi mieli ottaa mutta tuntuu niin kovin hurjalta ottaa noin leveä. Sitä kun aloitti autoilun rellulla jossa oli 185 ja sitten tuli GTI Golf ja siinä oli 205 ja nyt sitten 225.  ::) Halvempikin olisi 225..

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 12.12.11 - klo:21:02
Vanha kesärengas on 205/55/16 ja olen uudeksi renkaaksi miettinyt 215/45/17 ja minun laskujeni mukaan uuden renkaan pitäisi olla halkaisijaltaan suurempi. Mutta vannetukku.fi rengaslaskuri väittää uuden renkaan olevan 7mm pienempi halkaisijaltaan?  ??? Toinen kysymys ihmetyttää kun laskurissa muuttaa renkaan leveyttä niin samalla muuttuu renkaan halkaisia? Tunne itseni tällä hetkellä todella avuttomaksi.  :-[

Jos ne leviämmät gummit 'hirvittää' niin laitappa alle 205/50/17, jos tuo pelittää hyvin mun audissa niin luulenpa sen olevan ihan passeli myös sun golopallolles.  ;)
Member of a A(udi) & A(prilia) club

M0gstis

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 05.01.12 - klo:18:45
Minä se vaan epätoivossa vellon kun en osaa päättää kumpi on renkaan leveys eli joko 215 tai 225. 225 tekisi mieli ottaa mutta tuntuu niin kovin hurjalta ottaa noin leveä. Sitä kun aloitti autoilun rellulla jossa oli 185 ja sitten tuli GTI Golf ja siinä oli 205 ja nyt sitten 225.  ::) Halvempikin olisi 225..
Ite pähkäilin viime keväänä 205 ja 225 renkaiden välillä, 215 on vissiin joku harvinainen välimallin koko ja sen takia kalliimpi. Päädyin 225 enkä ole valintaa katunut, en huomannut uraherkkyyttä tai muitakaan leveydestä johtuvia ongelmia.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: M0gstis - 05.01.12 - klo:20:51
Ite pähkäilin viime keväänä 205 ja 225 renkaiden välillä, 215 on vissiin joku harvinainen välimallin koko ja sen takia kalliimpi. Päädyin 225 enkä ole valintaa katunut, en huomannut uraherkkyyttä tai muitakaan leveydestä johtuvia ongelmia.

Onko polttoaineen kulutus muuttunut miksikään?

M0gstis

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 05.01.12 - klo:20:59
Onko polttoaineen kulutus muuttunut miksikään?
En ajanu 205 renkailla kun muutaman sata kilometriä ja ne oli tuumaa pienemmät ja kevyemmillä vanteilla kun nykyiset 225. Mutta saattaahan toi parin sentin ero jokun desin vaikuttaa.

RTWteam

Bridgestone Corporation on julkistanut kehittämänsä uudenlaisen renkaiden painatustekniikan. Mullistavaa tekniikkaa hyödyntävä painatus- ja väriprosessi poikkeaa kaikista muista nykyisin markkinoilla käytössä olevista prosesseista.

http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201200713

Marapetsu

Audi ollut kaksi vuotta 75000km ajettu kesäkummit alkoi olla uusinnan tarpeessa.Rengasonlinestä tilaus tehty ja samallaiset renkaat Michelin Pilot Sport 3 235/ 45 ZR17 97Y XL.Audeissa ollut monenlaisia renkaita ja nämä renkaat ensimmäiset joissa ei minkäälaisia ongelmia vetelyjen epätasaisuuksin ym kanssa.Uskallan kyllä suositella.Meikäläisellä näi vanhempana riittää tämä 17" koko.
Marapetsu.

RoccoScientist

Ensi kesäksi harkinnassa Hankookin Ventus S1 EVO:t koossa 235/40/18, vaikka ovatkin omaan autoon "ylimitoitetut" (95Y XL). Semmoinen kysymys olisi, että onko jollakin kokemuksia Hankookin Ventus V12 EVO:sta tai tarkempaa tietoa eroista noihin kalliimpiin S1 EVO:ihin?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Markku J

Mietin 335i:n kesärenkaita RFT:n korvaajiksi. 19" -koossa olisi tarjolla esim:

Michelin PilotSport PS2, 225/40-19.

Hankook K107 Ventus S1 Evo.

Hankook -setti olisi 500 eur halvempi. Kahdessa autossa meillä on ollut Hankookit ja aika hyvä mielikuva niistä jäi. 

rob-s

LainaaMichelin PilotSport PS2, 225/40-19.

Menisikö nuo jopa 9" leveille vanteille?

<mistä olet Markku katsellut niitä? Itsellekin renkaiden osto edessä jos ei innostu vaihtamaan koko autoa..
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

ram1

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 27.02.12 - klo:11:37
Ensi kesäksi harkinnassa Hankookin Ventus S1 EVO:t koossa 235/40/18, vaikka ovatkin omaan autoon "ylimitoitetut" (95Y XL). Semmoinen kysymys olisi, että onko jollakin kokemuksia Hankookin Ventus V12 EVO:sta tai tarkempaa tietoa eroista noihin kalliimpiin S1 EVO:ihin?
Mulla V12 ja kaverilla S1 EVOT.Näissä mun renkaissa pienempi vierinvastus, kuluvat nopeammin ja hiukan ehkä hiljaisemmat.Noi S1 mallit ehkä hieman urheilullisemmat, ja mun pyöreäolkaisemmat.Kuluminen näissä mun renkaissa kyllä ollut aika nopeaa, että ehkä kallistuisin S1:n puolelle.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

K70

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 27.02.12 - klo:11:37

Viime keväänä ostin Hankookin Ventus V12 EVO:t ja kovasti tyytyväinen olen ollut. Hyvä käytös niin sateella kuin kuivalla ja maltillinen melu. Minusta hyvä kompromissi eri ominaisuuksien suhteen. Kulumisesta en osaa sanoa mitään, eikä se ole minulle merkityksellistä, kun ajan alle 10 tkm kesärenkailla/vuosi.

Nudde

LainaaItsellekin renkaiden osto edessä jos ei innostu vaihtamaan koko autoa..

Mihin olisit vaihtamassa?

Markku J

F30:ssä on etuvanne 8" ja takavanne 8,5", kun tehdas tarjoaa siihen eriparirengastusta. Eteen 225/40-19 ja taakse 255/35-19. Ajattelin laittaa nuo kapeammat sekä eteen että taakse. Renkaita olen ostanut Vianorilta, kun olen päässyt mielestäni hyvään asiakassuhteeseen siellä.

Hankook kyllä houkuttelee, olihan tuo Evo jopa Auto, Motor und Sportin testivoittaja.

Eskoop

Kesärenkaat ois täälläkin hakusessa. 205/50 r17 kokoa, vaihtoehtoisesti miettinyt 215/45 r17, mutta onkohan tuolla leveämmällä mitään käytännön eroa kapeampaan renkaaseen, paitsi hinta? 225 rengas sitten taas on ehkä vähän liian leveä 7" vanteelle. Ajan kesäisin noin 20 000km, joten kulutuskestävyys olisi plussaa.

Kivijalkaputiikissa tarjotaan GY efficient grippiä ihan kelpo hintaan, toki nuita Falkeneita camskillistä tilattuna vois kokeilla.

ADAC on näköjään julkaissut jo uuden rengastestin:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2012_Sommerreifen_Test_205_55_R16.aspx?ComponentId=113497&SourcePageId=31821

Skula

Lainaus käyttäjältä: Eskoop - 28.02.12 - klo:11:48
Kivijalkaputiikissa tarjotaan GY efficient grippiä ihan kelpo hintaan, toki nuita Falkeneita camskillistä tilattuna vois kokeilla.

Ã,,lä kokeile. Falkenin muutamista malleista on kokemuksia ja 20-30tkm ja ovat entiset..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Eskoop - 28.02.12 - klo:11:48
225 rengas sitten taas on ehkä vähän liian leveä 7" vanteelle.

Voi olla, alk.p. S-Line:n lukemat olivat 7,5" vanne ja sillä 235/45/17 rengas ( n. samaa ylikokoa kuin omasi verranto), ehkä inan pulla mutta ei paha.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

rob-s

LainaaMihin olisit vaihtamassa?

Eipä mitään tarkkaa tietoa..Audeista kiinnostaa A4 Allroad, A5 SB ja S4 3.0TFSI..tosin omassa ei ole mitään vikaa..paitsi että takaovet helpottaisi pienokaisen kanssa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Skula

Lainaus käyttäjältä: Marapetsu - 24.02.12 - klo:13:23
Audi ollut kaksi vuotta 75000km ajettu kesäkummit alkoi olla uusinnan tarpeessa.Rengasonlinestä tilaus tehty ja samallaiset renkaat Michelin Pilot Sport 3 235/ 45 ZR17 97Y XL.Audeissa ollut monenlaisia renkaita ja nämä renkaat ensimmäiset joissa ei minkäälaisia ongelmia vetelyjen epätasaisuuksin ym kanssa.Uskallan kyllä suositella.Meikäläisellä näi vanhempana riittää tämä 17" koko.

Onko kokemuksia noiden misukoiden meluisuudesta verrattuna muihin? Esim Pirellin Cinturato P7 tai GY F1 Asym 2 ??

Hankookit olis halvat.. Yli 30% halvemmat kuin nuo yllämainitut misukat.. Hankookissa vain kulutuskestävyys tuntuu olevan syvältä ja siksi ei oikein innosta ostaa vain yhden kesän renkaita.. Kestääkö tuo misukka kilometrejä hyvin?

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: skula - 01.03.12 - klo:13:41
Onko kokemuksia noiden misukoiden meluisuudesta verrattuna muihin? Esim Pirellin Cinturato P7 tai GY F1 Asym 2 ??

Hankookit olis halvat.. Yli 30% halvemmat kuin nuo yllämainitut misukat.. Hankookissa vain kulutuskestävyys tuntuu olevan syvältä ja siksi ei oikein innosta ostaa vain yhden kesän renkaita.. Kestääkö tuo misukka kilometrejä hyvin?

Rengas on väärä paikka miettiä rahaa ja alkaa säästämään pariasataa euroa. Välillä itseä  ihmetyttää kun näkee uusia 70-80 tuhannen eurodollarin kärryjä liikenteessä LingLongit tai Tyfoonit alla. Ei ymmärrä.

Itse olen todennut, että ainakin omalla ajotyylilla merkistä riippumatta ( Michelin, Conti, Goodyear, Nokia ) kulutuspinnasta on yli puolet hävinnyt kesän aikana. Itse vaihdan vuosittain renkaat, vaikka pintaa olisi 4-5mm jäljellä. Uusi on aina uusi.

EDIT: Ajelin tuossa syksyllä hetken vuokrapassatilla jossa oli muuten Hankookin kesäkumit. Aika surkea esitys kaikin puolin, erityisesti märkäpidon suhteen. Tuntui 1.6 Dieseli Bluemotionikin tehokkaalta märällä :)
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Skula

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 01.03.12 - klo:14:01
Rengas on väärä paikka miettiä rahaa ja alkaa säästämään pariasataa euroa. Välillä itseä  ihmetyttää kun näkee uusia 70-80 tuhannen eurodollarin kärryjä liikenteessä LingLongit tai Tyfoonit alla. Ei ymmärrä.

Itse olen todennut, että ainakin omalla ajotyylilla merkistä riippumatta ( Michelin, Conti, Goodyear, Nokia ) kulutuspinnasta on yli puolet hävinnyt kesän aikana. Itse vaihdan vuosittain renkaat, vaikka pintaa olisi 4-5mm jäljellä. Uusi on aina uusi.

Niin tuossa itse mainitsinkin että en aio "säästää" renkaassa, koska se ei loppujen lopuksi mitään säästäkään.. Esim just Falken, Kumho ja Hankook.. Minun ei ole järkeä noita ostaa kun omien ja lähipiirin kokemusten mukaan ne "sulaa" alle kesässä jos ajaa riittävästi..

Ja tosiaan, omassa listassa on tällä hetkellä vain nuo 3 merkkiä.. GY, Pirelli ja Misukka..

Kaipaisin vain kokemuspohjaista (tai testituloksia rengasmelusta ja kestävyydestä) vertailua näiden kesken.. Kokoina vaihtoehdot ovat 235/45-17" tai/ja 235/35-19"..

Skula

Netistä luettuna... Taidan skipata nuo GY F1 Asyt(1:t ja 2:t).. Poikkeuksetta haukkuvat kulutuskestävyyden..  >:(

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: K70 - 28.02.12 - klo:11:14
Viime keväänä ostin Hankookin Ventus V12 EVO:t ja kovasti tyytyväinen olen ollut. Hyvä käytös niin sateella kuin kuivalla ja maltillinen melu. Minusta hyvä kompromissi eri ominaisuuksien suhteen. Kulumisesta en osaa sanoa mitään, eikä se ole minulle merkityksellistä, kun ajan alle 10 tkm kesärenkailla/vuosi.

Mulla RäSässä kanssa V12 EVO:t 225/40-18" koossa ja toiset samanlaiset pistän varmaan Audiinkin kun tarvii siihen renkaat katsoa keväällä. Noista ei ole pahaa sanottavaa ja ovat olleet alla kolme kesää. Kilometrejä takana noilla varovasti arvioituna 30t ja kesän noilla vielä ajaa mutta syksyllä voisi tietty olla järkevää hankkia tädellä urasyvyydellä olevat renkaat alle ennen märkiä kelejä. Tuon pohjalta väittäisin että sellaisen 40tkm noilla ajaa, toki tuohon vaikuttaa monikin asia. Yhtenä valinta kriterinä oli aikanaan hiljainen melu ja mielestäni nuo eivät ole kovaääniset renkaat.

Kiinnostaisi kanssa kokemukset noista S1:sistä.
OBD.fi - eXplore Your Car --- ID.4 1st Max 150kW, e-Golf 100kW & Mini R52S Sidewalk
Ex. GTE Variant, TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB, S4 TFSI Avant, IV GTI, R53.

Markku J

Marapetsu

Kaipaisin vain kokemuspohjaista (tai testituloksia rengasmelusta ja kestävyydestä) vertailua näiden kesken.. Kokoina vaihtoehdot ovat 235/45-17" tai/ja 235/35-19"..

Omana kokemuksena tässä B8 koppasessa Audissa kulutuskestävyys on hyvä.Kaksi kesää meni aivan reilusti.75000km mittarissa,paljonko kesärenkailla ,lonkalta arvio vähän yli puolet.Rengasmelusta ei tähän Audiin vertailukohtaa muista merkeistä.Eiköhän misukat ole ihan kärkipäässä hiljaisuudessakin.Tykästyneenä toiset samanlaiset renkaat tulee alle tulevana suvena.Kokona 235/45-17"
Marapetsu.

Skula

Onkohan tuo Hankookin menestys kovinkin suppea, tai siis pelkkä 'ammatti'-piikki? Meinaan vaan että kuitenkin käyttäjäkunta lyttää tuon renkaan aika laajalti. Ainakin mitä ulkomaisia foorumeita on tulkitseminen, niin ei tuota rengasta kovin moni samalle viivalle GY:n, Contin tai Misukan kanssa laita.. Kulutuskestävyydestä ei kovin montaa kehua löydy.. Toisaalta jos ajaa 5tkm/kesä niin se on yks lysti..

No valita saa vapaasti.. Nyt on minulle kyllä selvää että Misukka on sijalla 1 ja GY sijalla 2.. Vielä ehtii pähkäillä, kunnes vanneasia selviää..

Kiitos Marapetsu.. Näin uskon minäkin.. Ei tuon misukan kanssa VOI mennä vikaan.. GY kamppailee hinnan kanssa, ja sen huonoin puoli on näemmä kulutuskestävyys, joka sekin kuitenkin on siinä parempi kuin mitä olen saanut tietooni näistä "halvemmista" merkeistä..

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: skula - 01.03.12 - klo:16:16
Onkohan tuo Hankookin menestys kovinkin suppea, tai siis pelkkä 'ammatti'-piikki? Meinaan vaan että kuitenkin käyttäjäkunta lyttää tuon renkaan aika laajalti.
Sen kummemmin en ota kantaa Skulan valintaan mutta ihan suoralta kädeltä en ehkä myöskään tuota Hankookkia lyttäisi. Sen verran paljon niistä on viime vuosina lukenut myös positiivisia kommentteja. Erityisesti noissa "sporttisemmissa" renkaissa moni pitää Hankookkia yhtenä parhaista. Varsinkin Bemaristit näyttäisivät niihin tykästyneen, tosin kulutuskestävyyttä on moitittu.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 01.03.12 - klo:16:23Varsinkin Bemaristit näyttäisivät niihin tykästyneen, tosin kulutuskestävyyttä on moitittu.

Tuossahan on jo kaksi erinomaista syytä välttää Hankookkia!  ;D ;D

Ei vaineskaan.. Kulutuskestävyys on minulle todella tärkeä asia.. Ja siksi en ota edes sitä "pientä" riskiä että rengas on entinen syksyllä..

anttiko80

Hommasin viime keväänä passat 3c:hen nuo hankookin s1 evo:t 205/55/16 ja olin kyllä tyytyväinen niihin. Ajoin viime kesänä noin 20 tkm niillä ja pintaa oli syksyllä 4-5mm jäljellä. Hirveästi en ennen ole renkaiden kulumista seurannut (kilometrien mukaan), kun tullut yleensä vähemmän kilometrejä, joten en tiedä onko tuo kuluminen paljon vai vähän. Kyllähän se kesän mittaan hieman syletti katsella, kun urat madaltuu, mutta tuli noilla kyllä ajettuakin paljon.

Omasta mielestäni ovat hiljaiset renkaat ja voisin ottaa seuraavankin kerran. Itse asiassa olenkin katsellut, että jos laittaisi hankookit tilaukseen, kun kuitenkin syksyllä tulee renkaan osto taas eteen. Camskilistä kierros 300â,¬.

ram1

S1 kestää paremmin kulutusta kuin V12.Ja onhan ne oikeasti hyvät renkaat.Kenenkään turha väittää muuta.Ainakaan, jos ei ITSE ole niillä pidempään ajanut.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy