Kesärengaskeskustelua 2010

Aloittaja Simola, 20.01.10 - klo:10:10

« edellinen - seuraava »

ram1

Nokian renkaista itselläkään ei hyviä kokemuksia, mutta ilmeisesti juurikin nuo Hakka- sarjan renkaat on kuitenkin hyviä.Se todettu myös käyttäjien kokemuksena esim. noista Hakka Zetoista mitkä testissäkin oli 18" koossa.Oli kiva huomata ettei teknari tuominnut millään saralla tuota 18" Zetaa tuossa testissä joka sai siis parhaat pisteet.Ja itsellenikin oli tuo 18" vierinvastuksen pienuus jopa yllätys.Ja eihän se Goodriden 18" ihan paska sekään ollut.Eli vihdoin voisi sanoa, että isompia renkaita ei lytätä maanrakoon teknarissa pelkän kokonsa takia.
Silti soisin että kokonainen testi vaikka seuraavana vuonna uhrattaisiin pelkille 18" renkaille ja mukana olisi myös nuo keskiluokan renkaat mitä paljon täälläkin ostellaan.(Falken, Kumho, Toyo..)
Kuten jo aiemmin todettu, renkaat pääsääntöisesti samoja vuodesta toiseen niin joka toinen vuosi H- luokka ja Y- luokka toisena vuonna testiin niin avot.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Vmatti

Lainaus käyttäjältä: HJP - 03.03.10 - klo:16:25
... Tai kymmenkunta viestiä ylempänä?  ;)

Katos, aika puusilmä oon.
Sorry tuplauksesta, jäi jotenkin lukematta.
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 03.03.10 - klo:13:46
Autotekiin, jossa kaveri totesi saman tien että "jaa Nokialaiset, no eihän ne osaa tehdä pyöreitä renkaita". Ja kun tasapainotuskoneessa asiaa tarkasteltiin, niin kumi oli tosiaan eri paksuinen eri kohdista. Totesivat, että tämä on normaalia Nokian kesärenkaissa, mutta talvikumit ovat laadukkaita.

Omat vähäiset kokemukseni tukevat ylläolevaa väitettä.

Itse testeistä, mielestäni voisivat testata myös renkaiden muotovirheen (eli siis pyöreyden). Itselleni se olisi ihan top 3 valintakriteeri.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

hiloran

Tekniikan maailmassahan on läpi historian ollut Saab paras auto ja Nokian renkaat  ;D Itse pidän Nokialaisia turhan kalliina renkaina.

Male80

Sehän riippuu ostopaikasta. Nokin Z 245/35/19 Suomessa yli 1200, rengasonlinessa 850 ja Saksasta 700...
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Tourano

Onko kokemuksia Nokian Hakka H tai Hakka V renkaan ominaisuuksista märällä nurmikolla tai vaikkapa märällä mökkitiellä? Renkaan kuviossa kun ei ole poikittaisuria kuin reunoilla.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Pekka T

Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

On se vanhempaa mallia tuo pelkkä zeta. Minulla oli A4:ssä nuo vanhemmat Z:t. En voi moittia kuitenkaan - hyvät renkaat kaikin puolin. Saattaa olla nyt hinnaltaan hyvä ostos, ainakin minä sain niistä parhaan tarjouksen koossa 255/35-19. Ja minun edelliset olivat "Made in Japan".

Tos®

LainaaOnko tuo rengas-onlinen Nokian Z G2 eri rengas kuin Hakka Z
Itse ihmettelin samaa muutama sivu taaksepäin...
G2 versio on "ulkomaille" suunnattu.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Male80

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 04.03.10 - klo:20:14
Onko tuo rengas-onlinen Nokian Z G2 eri rengas kuin Hakka Z , taitaa varmaan olla vanhempaa mallia ?
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 04.03.10 - klo:21:06
Itse ihmettelin samaa muutama sivu taaksepäin...
G2 versio on "ulkomaille" suunnattu.
Kyllä Hakka Z ja Z G2 on sama rengas. Ulkomailla vain myynnissä G2 nimellä:
http://www.nokiantyres.com/tyre?id=10924145&group=1.02&name=Nokian%20Z%20G2
http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10469892&group=1.02&name=Nokian+Hakka+Z

Guido

Lainaus käyttäjältä: hiloran - 04.03.10 - klo:19:28
Tekniikan maailmassahan on läpi historian ollut Saab paras auto ja Nokian renkaat  ;D Itse pidän Nokialaisia turhan kalliina renkaina.

Jaa, sen vähän perusteella mitä mä olen TM:ää lukenut (enemmän tai vähemmän aktiivisesti noin 30 vuotta) niin mun muistikuvien mukaan Opel on kyseisen julkaisun mukaan maailman paras auto ja kesärengastesteissä on aina kärjessä Michelin tai Conti (nytkin molemmat top-3:ssa). Talvirengastestien kestoykkösiä ovat sitten Nokian ja Michelin.

Eipä silti, vaimon Pösössä olevat Nokian Hakka H:t (195/65R15) ovat vallan erinomaiset perusrenkaat arkiajoon, aivan toista maata ominaisuuksiltaan kuin Skodassa olevat meluisat ja täristävät Dunlopit. Tosin onhan Peugeot muutenkin hiljaisempi auto kuin Skoda ja kun siihen yhdistetään vielä hiljaisemmat ja mukavammat renkaat...

Pekka T

Kyllä Hakka Z ja Z G2 on sama rengas. Ulkomailla vain myynnissä G2 nimellä:
http://www.nokiantyres.com/tyre?id=10924145&group=1.02&name=Nokian%20Z%20G2
http://www.nokianrenkaat.fi/rengas?id=10469892&group=1.02&name=Nokian+Hakka+Z

Tuon perusteella näyttäisi olevan sama rengas . Hakka V on kuitenkin uusi malli , eli jos ulkomailta tilaa niin
saako sieltä sitten uuden Hakka Z :n vai vanhenman Nokian Z :n ?
BMW 328 i xDrive -13

ram1

Ei sitä vanhaa Zetaa enää ole myynnissä.Siis ennen Hakka Zetaahan Suomessa oli pelkkä Z joka siis jo poistunut markkinoilta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 05.03.10 - klo:11:05
Ei sitä vanhaa Zetaa enää ole myynnissä.Siis ennen Hakka Zetaahan Suomessa oli pelkkä Z joka siis jo poistunut markkinoilta.

Niin tarkoitin myös sitä mitä esim. tuolta rengas-onlinesta saa , tuleeko uutta mallia vai kaivelevatko vanhaa varastoa jostain ?  . Z mallihan oli vielä viime vuonna myynnissä .
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

Minä sain just Vianorilta tarjouksen vanhasta Z -renkaasta 255/35-19. On niitä jossain varaston perillä sitten joitain kokoja.

Simola

LainaaKyllä Hakka Z ja Z G2 on sama rengas. Ulkomailla vain myynnissä G2 nimellä:

Ulkonäöltään olisi sama rengas. Vanha Zetahan on ihan toisen näköinen rengas V kuvioineen.

Vianorilla kertoivat joskus että Suomen markkinoille tulee kumit pehmeämmällä kumiseoksella huonojen teiden vuoksi.
Lieneeko sitten totta? Onko kenelläkään faktatietoa tästä?
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Male80

Lainaus käyttäjältä: Simola - 05.03.10 - klo:12:32
Vianorilla kertoivat joskus että Suomen markkinoille tulee kumit pehmeämmällä kumiseoksella huonojen teiden vuoksi.
Lieneeko sitten totta? Onko kenelläkään faktatietoa tästä?

Voisi hyvinkin pitää paikkansa. Katsotaan, millaset katujyrät sieltä tulee ;)

HJP

Noniin, viikko sitten Camskillistä tilatut renkaat olivat kuulemma saapuneet työpaikalle. Eli toimitusketju eteni seuraavasti:

1.3 Tilaus
1.3 Renkaat matkalla
8.3 Renkaat perillä

Erittäin mainiota toimintaa, pitänee huomenna lyödä renkaat ja vanteet pakuun ja ajaa rengasliikkeeseen pistämään renkaat vanteille, ovatpahan sitten valmiina varastossa kun kesäkelit koittavat.

Markku J

Minä tilasin Reifenversand.comista Bridgestone Potenza 050A:t koossa 235/40-19. Hinta on houkutteleva 229 eur per rengas kaikkine kuluineen. Saa vaan nähdä, löytyykö niitä, kun netti näytti, että heillä ei ole tuota varastossa, mutta tilata voi.

Flat

Viimeksi tilaisin tuolta juuri sellaiset renkaat joita ei varastossa ollut heidän sivujensa mukaan. Tulivat silti vajaassa kahdessa viikossa perille ja olivat vieläpä hyvin tuoreet.

HJP

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.03.10 - klo:14:07
Minä tilasin Reifenversand.comista Bridgestone Potenza 050A:t koossa 235/40-19. Hinta on houkutteleva 229 eur per rengas kaikkine kuluineen. Saa vaan nähdä, löytyykö niitä, kun netti näytti, että heillä ei ole tuota varastossa, mutta tilata voi.
Ei hätää, jos ei Reifenversandista löydy, niin Camskillissä on tuota kokoa, 223.50e/kpl postikuluineen.

Flat

markkuJ, onko viitosessa vakiona isompi rengaskoko kuin nelosessa?
tuo 235/40R19 on aika iso, eikä neloseen enään "kävisi"....

HJP

Nopealla vilkaisulla A4sen ja A5sen lisävarustehinnastossa on samat rengaskoot tarjolla. Näyttäisi A5seen olevan seuraavat koot tarjolla:

225/50-17
245/45-17
245/40-18
255/35-19

Noista isoin halkaisijaltaan (660mm) on tuo 255/35-19, tuo Markku J:n mainitsema 235/40-19 on halkaisijaltaan 670mm...

Markku J

Tilaamani rengaskoko 235/40-19 tekee mittarivirhettä 1,4% (mittari näyttää liian vähän) verrattuna A5:n 19" vakiokokoon 255/35-19. Menee vielä raameihin mielestäni. Ihan vakiorenkaaseen 225/50-17 verrattuna virhettä on 2,1 % eli mittarin näyttäessä satasta mennään 102 kmh.

Meneehän tuo sama koko A4:ään ongelmitta myös.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

skula

Anteeksi tyhmyyteni mutta saako "positiivista" mittarivirhettä esiintyä? Muistaakseni ei..

Eli mittarin pitäisi aina näyttää todellista enemmän..

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.03.10 - klo:18:05
Ihan vakiorenkaaseen 225/50-17 verrattuna virhettä on 2,1 % eli mittarin näyttäessä satasta mennään 102 kmh.

Eiköhän se ole niin että mittarin näyttäessä satasta oikea nopeus on vakiorenkailla jotain 9x, ja renkailla 235/40-19
9x km/h + 2 km/h mutta silti  < 100 km/h.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Markku J

Arcca on toki oikeassa. Tuo valitsemani rengas siis menee 2,1% kovempaa kuin ihan vakio 17 -tuumainen samalla mittarinäytöllä. Menee varmaan satasen mittarinäytöllä vielä just alle todellisen satasen.

Näyttää tuo Camskillin myymä Potenza olevan kuormaindeksillä 92 ja Reifenversandilla 96, eli XL. Tuo 92 kyllä just ja just riittäisi cabrioon, ja olisi ehkä ollut miellyttävämpi.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.03.10 - klo:18:20

Näyttää tuo Camskillin myymä Potenza olevan kuormaindeksillä 92 ja Reifenversandilla 96, eli XL. Tuo 92 kyllä just ja just riittäisi cabrioon, ja olisi ehkä ollut miellyttävämpi.

Markku J tuolla Reifenversandilla näkyy olevan nuo Potenzat sekä 92 että 96 indeksillä , eli kummat tilasit ?
BMW 328 i xDrive -13

Markku J

Tilasin 96:t - en edes huomannut 92:a ekalla kerralla, kun tuosta kuormaindeksistä keskusteltiin ja todettiin cabrion vaativan korkeaa indeksiä.

edit: hintaero tsekattu ja on vain 4 euron paikkeilla. Lieneekö tuo XL -malli sitten epämukavampi ?

skula

Nyt iski tenkkapoo ja tyhjäpää.. Mikä mahtaa olla englanniksi tuo renkaan vannesuoja, kun sellaiset pitäis ehdottomasti olla seuraavissa kesärenkaissa?

Pitäis siis tiedustella asiaa meilitse.. Enkä tosiaan tiedä mikä se voi olla WheelCover tms???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy