Bensiinin ja dieselin hintaero

Aloittaja Urlaub, 20.08.12 - klo:14:59

« edellinen - seuraava »

Vankka

Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 22.02.13 - klo:14:16
Kyllönen poistamassa dieselveroa.

Niin, vuosi sitten oli poistamassa..

Sen jälkeen on ollut jo ampumassa satelliitteja taivaalle suomalaisen kyttäys- ja verotusjärjestelmän SKYVE luomiseksi.

SNG

Haistakoon korpikommari kyllönen puolestani pitkän paskan!

dosetti

Heh, enpä minäkään huomannut katsoa päivämäärää uutisesta - pahoittelen. Mutta siltikin voisi viestin pitää editoimattomana ja lähettää uutisen vaikka Kyllöselle sähköpostiin.

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.02.13 - klo:14:32
Haistakoon korpikommari kyllönen puolestani pitkän paskan!
No,no! Ei saa Kyllöselle haistatella kun onhan se lähes ihminen ja ministeri sentään... on se vaan niin ihQ autoilijoille. Kai tämäkin juttu vähän lipsahti ohi ninkun trafin asiakaspalvelu espanjaan ;D

SNG


Taky

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 22.02.13 - klo:14:16
Kyllönen poistamassa dieselveroa.

Päivitetty 19.2.2012 13:05, julkaistu 19.2.2012 13:04.....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

SNG

LainaaPäivitetty 19.2.2012 13:05, julkaistu 19.2.2012 13:04....


Tiedossa on. Ajoneuvoverolippuja odotellessa >:(

Taky

#98
Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.02.13 - klo:22:52
Ajoneuvoverolippuja odotellessa >:(

Eikä odotella käyttövoimaverolla höystettynä, tammikuussa, siis 2013, diesel lähti ja bensa tuli tilalle.  :P
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

SNG

#99
Saas nähdä. Itsekin kaipaan bensankäryä AUTOA tankatessa, ja silkinpehmeästä käyntiääntä...

Tällä hetkellä saan tuosta parfyymistä nauttia vain ruohonleikkurin, reppupuhaltimen, moottorisahan ja raivaussahan tankkauksissa ;D

Taloudellisestihan dieselissä ei enää mitään järkeä ole. Neliveto-automaatti-maakaasu-vagginetta odotellessa :o

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.02.13 - klo:23:15
Taloudellisestihan dieselissä ei enää mitään järkeä ole.

Mutta dieselissä on sitten noita makuasioita sitäkin enemmän, toinen tykkää toinen ei ;D Omakohtaisesti olen kovastikin tykästynyt noiden öljypolttimien ominaisuuksiin, tuhtiin alakierrosvääntöön ja matka-ajon matalaan moottorin murinaan. Toki se että tankillisella vetelee 1.000km siivuja, joillain jopa enempi, ei myöskään ole yhtään pahitteeksi :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Taky

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 23.02.13 - klo:08:09
Toki se että tankillisella vetelee 1.000km siivuja, joillain jopa enempi, ei myöskään ole yhtään pahitteeksi :)

Tuo on oikeastaa se mitä diesel Octaviasta kaippaa, tonni meni kevyesti, välillä 1200km/tankki kun Focuksella pääsee about 800km/tankki toki diesel meni 5-7dl/100km vähemmälläkin, mutta tankin koossa myös eroa.
1.6 CRTDi Octaviassa ja Focuksen 1.0 Ecoboostissa kulku on käytännössä sama.
Sen verran tuossa pikku bensassa on vääntöäkin että vaihde kaavioksi näyttää muodostuneen 1-2-4-6.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Korvaton

LainaaKansanedustajat vaativat Kyllöseltä selitystä " ”Ongelmien syy ministerin päässä?
HAHAHAHAH Hyvä et kollegat huomaa saman!

Koko stoori T,,,,LL,,

Peeveli

Tankkasin aamusella oman tupaöljy-autoni, ja tankkausmenetelmällä laskettuna kulutus 8,5 satkulle. Seka-ajoa, pääosin taajamaa, hitusen motaria ja kehäteitä. Lisälämppäri usein päällä. Ei sinänsä varmaan paha mehumaijatomaatille ja viisimukiselle koneell, mutta aina vaan on miettinyt omalla kohdallani että onko itselleni dieselissä mitään järkeä. Litrahintojen ero naurettavan pieni ja dieselvero silti 420 eur vuodessa plus se olikohan korotettuna 125 euron käyttömaksuvero erikseen per vuosi. Taajama-ja katkoajossa saa sitten vielä funtsailla sen hemmetin dpf:n polton onnistumista ja lisälämppärin karstoittumista huoltokuntoon.

No, muu taloustilanteeni ajoi nyt tilaamaan bensavehkeen ja hybridinä koska taajamarundia tulee paljon. No, kohta se verottaja iskee näihin...

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 23.02.13 - klo:16:54
No, muu taloustilanteeni ajoi nyt tilaamaan bensavehkeen ja hybridinä koska taajamarundia tulee paljon. No, kohta se verottaja iskee näihin...

Iski jo :o Siis jos kyseessä on töpselistä ladattava, ns. plug-in hybridi, niin tuo on niin bensa- (0,5c) kuin diesel-moottorisena (4,9c) käyttövoimaverotuksen alainen, vaikkakin pienemmällä verolla kuin normi-diesel (5,5c) http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vkjoki

Polttoaine.netin eiliset keskihinnat:
- diesel: 1,55
- bensiini: 1,67
- ERO: 12 senttiä / litra

Vuoden 2012 loppupuolella hintaeroa oli vain 7 senttiä per litra, joten sen jälkeen bensiini on kallistunut enemmän kuin diesel. Yleensä hintaero on kesällä suurempi kuin talvella - saas nähdä, kuinka käy tänä vuonna.

Tässä Peevelin löytämä artikkeli aiheesta:
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 08.04.13 - klo:20:22
Dieselin hinta se taitaa jatkaa nousuaan...

http://www.3t.fi/artikkeli/uutiset/talous/dieselpula_nakyy_pumpuilla

1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Koo Pee

Molemmat nostetaan asteittain 2 euroon ja jos ei tule suurempia kansan nousuja niin ylikin, näin siellä suunnitellaan uskokaa pois >:(.

Ja Kataista kannikkaan, niin tuossa käy ;).

vkjoki

Tänään Polttoaine.netissä:
- bensiinin keskihinta = 1,68 , / l
- dieselin keskihinta = 1,52 , / l
HINTAERO = 0,16 , / l

Siitä voi sitten laskeskella, mistä kilometrimäärästä alkaen ajo tulee dieselillä edullisemmaksi kuin bensiinillä - verot pitää tietenkin ottaa laskelmassa huomioon. Eiköhän tuo minimiajomäärä satu haarukkaan 15 000 - 50 000 km riippuen siitä, mitä automalleja vertaillaan.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Foxit

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 21.08.13 - klo:16:42
Tänään Polttoaine.netissä:
- bensiinin keskihinta = 1,68 , / l
- dieselin keskihinta = 1,52 , / l
HINTAERO = 0,16 , / l

Siitä voi sitten laskeskella, mistä kilometrimäärästä alkaen ajo tulee dieselillä edullisemmaksi kuin bensiinillä - verot pitää tietenkin ottaa laskelmassa huomioon. Eiköhän tuo minimiajomäärä satu haarukkaan 15 000 - 50 000 km riippuen siitä, mitä automalleja vertaillaan.

Siirtäisin tuota alarajaa 15 000 kilometrista 8000 kilometriin vuodessa. Esim. vertailussa, jossa on POLOt 1,2 TSI vastaan 1,2 TDI, raja kulkee 8000 km:ssa jonka jälkeen diesel tulee halvemmaksi.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tet

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 21.08.13 - klo:16:42
Siitä voi sitten laskeskella, mistä kilometrimäärästä alkaen ajo tulee dieselillä edullisemmaksi kuin bensiinillä - verot pitää tietenkin ottaa laskelmassa huomioon. Eiköhän tuo minimiajomäärä satu haarukkaan 15 000 - 50 000 km riippuen siitä, mitä automalleja vertaillaan.

Tuonne diesel vs. bensa vääntöketjuun juuri laitoinkin, että Ocu Scoutilla (1.8TSI vs. 2.0TDI) raja on jossain 11 000 km kohdilla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 21.08.13 - klo:17:52
Siirtäisin tuota alarajaa 15 000 kilometrista 8000 kilometriin vuodessa. Esim. vertailussa, jossa on POLOt 1,2 TSI vastaan 1,2 TDI, raja kulkee 8000 km:ssa jonka jälkeen diesel tulee halvemmaksi.

Itse en ole näitä paljoa laskenut, mutta miten tuollaiseen lopputulokseen päädytään? 1.2 TSI kuluttaneen bensaa 1,5 litraa enemmän kuin 1.2 TDI dieseliä. TDI on vajaat pari tonnia kalliimpi ostohinnaltaan kuin 1.2 TSI ja käyttövoimavero noin 350 euroa vuodessa. Miten TDI voi tulla 8000km ajolla halvemmaksi kuin TSI, jos diesel on 0,16 euroa halvempaa?

TTL

Laskelma itselle, ajoa 30tkm/vuosi, keskihinnat polttoaine.net:istä meiltä päin.

E 300 Bluetec hybrid 170 kW, huiput 232, 0-100 7.3 sek. Perusauton ostohinta 67615.
5.2 l/100 km perustuen 3000 ensikilometrin kokemukseen, tehtaan ilmoittama 4.4 l/100 km, vuosittainen polttoainekulu laskien havaitulla kulutuksella = 1560 x naftan litrahinta. Tänään täällä 1560 x 1,45 euroa = 2262 euroa/vuosi.

E 250, 150 kW, huiput 230, 0-100 8.1 sek. Perusauton ostohinta 63478 (varustelu isompaan CO2 päästöön perustuen kalliimpaa kuin hybridillä, eikä saa Premium Business mallina)
6.9 l/100 km, tehtaan ilmoittama keskikulutus, vuosittainen polttoainekulu siitä arvioiden = 2070 x 95Ebensan litrahinta. Tänään täällä 2070 x 1,62 euroa = 3353 euroa/vuosi.

E 300, 185 kW, huiput 250+, 0-100 7.5 sek. Perusauton ostohinta 73611 (varustelu isompaan CO2 päästöön perustuen kalliimpaa kuin hybridillä, eikä saa Premium Business mallina)
7.1 l/100 km, tehtaan ilmoittama keskikulutus, vuosittainen polttoainekulu siitä arvioiden = 2130 x 95Ebensan litrahinta Tänään täällä 2130 x 1,62 euroa = 3450 euroa/vuosi.

400 euron käyttövoimavero kuittautuu ja jää vielä yli 600 euroa voitollekin pelkissä polttoainekuluissa vuosittain.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

vasara

Lainaus käyttäjältä: TTL - 22.08.13 - klo:11:22
Laskelma itselle, ajoa 30tkm/vuosi, keskihinnat polttoaine.net:istä meiltä päin.

E 300 Bluetec hybrid 170 kW, huiput 232, 0-100 7.3 sek. Perusauton ostohinta 67615.
5.2 l/100 km perustuen 3000 ensikilometrin kokemukseen, tehtaan ilmoittama 4.4 l/100 km, vuosittainen polttoainekulu laskien havaitulla kulutuksella = 1560 x naftan litrahinta. Tänään täällä 1560 x 1,45 euroa = 2262 euroa/vuosi.

E 250, 150 kW, huiput 230, 0-100 8.1 sek. Perusauton ostohinta 63478 (varustelu isompaan CO2 päästöön perustuen kalliimpaa kuin hybridillä, eikä saa Premium Business mallina)
6.9 l/100 km, tehtaan ilmoittama keskikulutus, vuosittainen polttoainekulu siitä arvioiden = 2070 x 95Ebensan litrahinta. Tänään täällä 2070 x 1,62 euroa = 3353 euroa/vuosi.

E 300, 185 kW, huiput 250+, 0-100 7.5 sek. Perusauton ostohinta 73611 (varustelu isompaan CO2 päästöön perustuen kalliimpaa kuin hybridillä, eikä saa Premium Business mallina)
7.1 l/100 km, tehtaan ilmoittama keskikulutus, vuosittainen polttoainekulu siitä arvioiden = 2130 x 95Ebensan litrahinta Tänään täällä 2130 x 1,62 euroa = 3450 euroa/vuosi.

400 euron käyttövoimavero kuittautuu ja jää vielä yli 600 euroa voitollekin pelkissä polttoainekuluissa vuosittain.
Kun tuossa vielä huomioi sen, että ko. bensakoneiden todellinen kulutus on vääjäämättä suurempi kuin ilmoitettu, niin ero on suurempi.

tet

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.08.13 - klo:10:43
Itse en ole näitä paljoa laskenut, mutta miten tuollaiseen lopputulokseen päädytään?

Oman laskelmani osalta voin sanoa että se perustuu ainoastaan polttoainekuluihin ja ajoneuvoveroon. Diesel oli ainoa vaihtoehto itselleni koska bensakoneeseen ei saanut DSG:tä, joten ostohintojen ero oli merkityksetön tapauksessani ja tarkoitus oli vain verrata käyttökuluja "nice to know"-periaatteella.

Jos bensa olisi ollut todellinen vaihtoehto, niin toki hankintahintojen erotus pitäisi laskea mukaan kannattavuutta arvioidessa. Scoutissa dieselin "takaisinmaksuaika" olisi varmaan kohtalaisen pitkä, kun vuotuinen "säästö" ajoillani on noin 325 ,.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

metS80

Kyllähän tuo hankintahinnan ero pitää ottaa huomioon laskelmissa.
Siitä päädytäänkin sitten suohon, mitä moottorivaihtoehtoja kukin haluaa keskenään vertailla, tai jopa eri merkkejä keskenään.
Joskus samasta autosta vääntävän dieselin saattaa saada halvemmalla kuin isohkon bensakoneen, jota vetohommissakin kuitenkin kaivataan.
Itse käytän laskelmissani aina 3-4 vuoden tasausta hintaerossa- mun mielestä sen jälkeen on arvailua jo mikä on arvojen ero.

Eli kannattavuusrajakin on jossakin määrin "henkilökohtainen" ! Toivottavasti kaikki pystyy sen itselleen laskemaan ilman bemsa/diesel silmälaseja.
kadettx2>isocorolla>taunus>orion>passat>pajero>sierra>mondeox2>passat>9-5>octavia>S80x2>Grand Scenic>Mondeo>Ateca>Tarraco

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: metS80 - 22.08.13 - klo:14:36
Kyllähän tuo hankintahinnan ero pitää ottaa huomioon laskelmissa.

Osa hankintahintaerosta palautuu seuraavassa vaihdossa, mutta palautuuko puolet vai yli vai alle?
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Foxit

#116
Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.08.13 - klo:10:43
Itse en ole näitä paljoa laskenut, mutta miten tuollaiseen lopputulokseen päädytään? 1.2 TSI kuluttaneen bensaa 1,5 litraa enemmän kuin 1.2 TDI dieseliä. TDI on vajaat pari tonnia kalliimpi ostohinnaltaan kuin 1.2 TSI ja käyttövoimavero noin 350 euroa vuodessa. Miten TDI voi tulla 8000km ajolla halvemmaksi kuin TSI, jos diesel on 0,16 euroa halvempaa?

Arvasin että joku kyseenalaistaa laskelmani joten heitetään nyt lähtöarvot laskelmiin. Vertasin nyt saatavissa olevia Polo 1,2 TSI Bluemotion Technologyä ja 1,2 TDI Bluemotionia toisiinsa. En tiedä mistä mistä VAG! repii autojen hinnat mutta VW:n omilta sivuilta näkee että dieselversion kustantaa 19 853e ja bensa 19 077e, eli minun laskelmien mukaan 776e enemmän.

Niin ja käyttövoimavero on dieselissä 1590 kg kokonaispainon mukaan 321,20e ja perusvero 89g/km mukaan 77,75e vuodessa.  Bensaversiossa päästöt 113g/km jonka mukaan perusvero vuodessa 95,63e. Vuoden alussa ennen ajoja bensaversiolla 300e etu. Niin ja jotta saataisiin edes jotenkin käytönnöllisiä kulutuslukemia niin kannattaa katsella vaikka spritmonitor.de:stä haulla kaikki saman tehoiset Polot joista on kirjattu tankkauksia vähintään 10 000 km:n ajalta. Tällä saadaan 1,2 TSI:lle keskikulutus 6,51 (haulla 102 kpl) ja 1,2 TDI:lle 4,67 l/100km (haulla 148 kpl).

Käytetään laskennassa dieselille hintaa 1,52 e/l ja bensalle 1,68 e/l. Siitä kun sitten lasketaan kulutus näillä arvoilla esimerkiksi 7900 km vuotuisille ajoille, saadaan dieselille 7900/100 km * 4,67l/100km*1,52e/ l + 398,95e = 959,72e ja bensalle 7900/100 km * 6,51l/100km*1,68e/ l + 95,63e = 959,64e. Tämän jälkeen tilanne rupeekin sitten kääntymään dieselin eduksi. Niin ja 28 200 km:n jälkeen dieselillä ajo on tuottanut 778,36 e säästöä jolloin dieselauton korkeampi hankintahinta on otetettu pienemmässä kulutuksessa takaisin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 22.08.13 - klo:16:36
Arvasin että joku kyseenalaistaa laskelmani joten heitetään nyt lähtöarvot laskelmiin. Vertasin nyt saatavissa olevia Polo 1,2 TSI Bluemotion Technologyä ja 1,2 TDI Bluemotionia toisiinsa. En tiedä mistä mistä VAG! repii autojen hinnat mutta VW:n omilta sivuilta näkee että dieselversion kustantaa 19 853e ja bensa 19 077e, eli minun laskelmien mukaan 776e enemmän.

Itse otin hinnastosta hinnat 70 hv TSI:lle ja 75 hv TDI:lle. Sinun vertailuparissa on mukana 90hv TSI ja 75hv TDI. Tästä vertailujemme hintaerot.

Muuten laskelmat näyttivät loogisilta ja ihan oikeilta. Hurjia on todelliset kulutukset 1.2 TSI:lle.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.08.13 - klo:17:16
Itse otin hinnastosta hinnat 70 hv TSI:lle ja 75 hv TDI:lle. Sinun vertailuparissa on mukana 90hv TSI ja 75hv TDI. Tästä vertailujemme hintaerot.

Muuten laskelmat näyttivät loogisilta ja ihan oikeilta. Hurjia on todelliset kulutukset 1.2 TSI:lle.


Kyllä se pikku tsiippa varmasti kaupungissa tuon syökin, maantiellä menee varmasti selvästi vähemmällä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Foxit

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.08.13 - klo:17:16
Itse otin hinnastosta hinnat 70 hv TSI:lle ja 75 hv TDI:lle. Sinun vertailuparissa on mukana 90hv TSI ja 75hv TDI. Tästä vertailujemme hintaerot.

Muuten laskelmat näyttivät loogisilta ja ihan oikeilta. Hurjia on todelliset kulutukset 1.2 TSI:lle.

Juu ilmankos, se kävi minullakin mielessä. Minulle tosiaan on yhdentekevää noiden tehojen kanssa kun tällä 75 heppasellakin ehdin varsin hyvin. 180 Nm vääntö 2000rpm:stä alkaen helpottaa kummasti päivittäistä ajoa.

Polo Bluemotion Tec. 1,6 TDI:llä pitääkin ajella vuodessa 11 250 km jotta tulee kannattavammaksi (5,28 l/100km keskikulutus spiritmonitor.de:stä). Näin siis teoriassa, kuski kuitenkin loppupeleissä vaikuttaa keskikulutukseen enempi ajotavoillaan ja reittivalinnoillaan.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy