1.8 TSI DSG ja 2.0 TDI (140hv) DSG samanhintaisia. Kumman otat?

Aloittaja VAG!, 20.01.10 - klo:15:30

« edellinen - seuraava »

1.8 TSI DSG ja 2.0 TDI (140hv) DSG samanhintaisia. Kumman otat?

1.8 TSI DSG
45 (56.3%)
2.0 TDI (140hv) DSG
35 (43.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 72

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Kale - 21.01.10 - klo:12:26
Mikäs bensa-auton käytöstä tekee huokeamman? Huoltoja joskus kaverin kanssa vertailtiin bensa vs diesel niin melko samoissa mentiin. Katsastushinnatkin samoja.

Polttoainekulut 20tkm/v, verrokkiauto passat variant 1.8TSI DSG vs 2.0TDI DSG, polttoaine.net Riihimäen keskihinnat.
DI: 20tkm * 6,1 * 1,082 = 1320,04â,¬/v
95E: 20tkm*7,4 * 1,367 = 2023,16â,¬/v

Lisäksi dieselvero, joka esimerkiksi Polossa on 410 euroa vuodessa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

VAG!

aa

Kale

Jep, jätin käyttövoimaveron pois kun jaksanut sitä kaivaa mutta passatin tapauksessa se on 513,56â,¬/v.

skula

Lainaus käyttäjältä: Kale - 21.01.10 - klo:12:26
Mikäs bensa-auton käytöstä tekee huokeamman? Huoltoja joskus kaverin kanssa vertailtiin bensa vs diesel niin melko samoissa mentiin. Katsastushinnatkin samoja.

Polttoainekulut 20tkm/v, verrokkiauto passat variant 1.8TSI DSG vs 2.0TDI DSG, polttoaine.net Riihimäen keskihinnat.
DI: 20tkm * 6,1 * 1,082 = 1320,04â,¬/v
95E: 20tkm*7,4 * 1,367 = 2023,16â,¬/v

edit: Dieselin ottaisin itse ihan kustannussyistä.

Eli kun lisätään kv-vero 513,56egee.. Niin 3 vuotta ja 60-70tkm ja mennään mielenkiintoisissa lukemissa.. Itse en miettis näiden laskelmien valossa dieseliä vaihtoehtona. Pitäis ajaa reilusti enemmän kuin 20tkm/vuosi.

1.8 "APR" Q

LainaaNämä nyt on niin makuasioita, että vaikea sanoa. Meillä on 2.0 pumppari ilman polttoainelämmitintä ja koneessakin vain säteilylämmitin ja kyllä sillä on ihan hyvin pärjännyt. Ei sillä loppumetreillä ole minulle väliä lämpiääkö auto kovina pakkaspäivinä 15 minuutissa vai 5 minuutissa. Vaikka moottorin todellinen lämpötila ei kovilla pakkasilla ihan helpolla nouse yli 75 asteen, en minä palele ratin takana. Autoa pidetään autokatoksessa, joten ikkunoiden huurtuminen ei ole ongelma.
Makuasiotahan nämä...mutta kaupunkiajossa dieselin lämpömittari vähänkin kovemmilla pakkasilla on aika "kuollut". Ero TFSI koneeseen on huomattava.
Matkaajossa tosin dieselilläkin pärjää vallan hyvin. Itsellä kaikissa kolmessa (103 kw-105 kw diesel) oli polttoainelämmitin ja sen kanssa autolla pärjäsi kovemillakin pakkasilla,vaikka ajo olisi ollutkin lyhyttä pätkäajoa kaupungissa.
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

Kale

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 21.01.10 - klo:12:36
Tässä vertailuparissa tuo ei voi kyllä pitää paikkaansa. TDI:hin tulee jakohihnan vaihto 120tkm kohdalla ja se on noin 500 euroa. TDI:n DSG vaatii öljyn- ja suodattimenvaihdon 60tkm välein ja se on noin 200 euroa laaki. TSI:n DSG vaatii myös pienen öljymäärän vaihtoa, mutta en tiedä tarvitseeko suodatinta vaihtaa. Se on kuitenkin merkittävästi halvempi operaatio kuin TDI:ssä.

Tulppien vaihtaminen bensaan ei voi ihan noin paljoa maksaa.

Ja TDI:n vuotuinen käyttömaksu reilu 500 euroa tuohon päälle.

Se on totta, että vertailu on tehty manuaalivaihteisten 1.6 bensa ja 1.9TDI golffin välillä.

Jos uuden ostaa ja ajaa 20tkm vuodessa niin monella auto on kuuden vuoden päästä (lisäkustanne 83e/v)? Ja ettei tuo vaihtoväli olisi nykyään jopa 150tkm tai 180tkm.

Täällähän tulee esille ihan uuttakin tietoa. En osannutkaan ajatella, että vaihteistoissa voisi olla eroavat huoltokustannukset. Onhan noissa näköjään eri määrä vaihteitakin (7v vs 6v). Luulis kuitenkin, että bensa DSG:n huoltokin maksaa vähintään satasen joten lisätään vielä 33â,¬/v bensan eduksi.

Ultimatelta katsottuna touranin tulppien vaihto on maksanut vajaan satasen.
Työt:
- Sytytystulpat .......................................... 33,60â,¬
Varaosat:
- Sytystystulpat .......................................... 64,00â,¬
Käyttäjän Skodillac antamat tiedot:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5850&sivu=7

Tuolla olikin näköjään joku laskurikin mutta ei sekään taida huomioda tuota laatikkoasiaa.
http://www.ee.oulu.fi/~topias/polttoaine/

Kale

Mutta siis nykyään tuo kannattavuusasia on marginaalinen ainakin automaattivaihteisten kohdalla mutta käsivaihteisessa dieselin polttoaineen kulutus putoaa merkittävästi joka tekee siitä kannattavamman.

VW-man

DSG7:n yhteydessä öljynvaihto ei ole pakollinen tai kuulu huolto-ohjelmaan, mutta se on suotavaa 60.000km:n välein. Se liraus ei paljoa maksa mitä sinne menee ja suodatin todellakin kannattaa ja kuuluu vaihtaa samalla!

Tupo

LainaaKumman sinä ottaisit ja miksi?
Dieselin. Makuasia.

PIPO

Voi olla että TSI olisi näistä parempi vaihtoehto.Onko kenelläkään kokemuksia tästä 140hv CR koneesta? Ekomalli? ??? ??? ???

Ironic32

Itsellä on ollut pumppareita ja bensavapareita ja bensaturboja vaginneissa ja kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa. Todellisia huoltokustannuksia on aika vaikeaa vertailla, koska aina ei pääse pelkän vakio-ohjelman mukaisesti. Tietysti takuuaikana vertailu on helpompaa.

Dieselin kannattavuus kustannusten näkökulmasta alkanee aikaisintaan 20tkm vuosittaisella ajolla. 30tkm/vuosi kallistuu jo selvemmin dieselin eduksi.

Viime aikoina olen kehittänyt itselleni jonkun sairaan fiksaation noihin bensaturboihin, joten kaippa se sille puolelle kallistuisi. Nykyään tulee kilometrejä vähemmän, joten kustannukset noiden välillä olisivat aika samanlaiset. Jos kilometrejä tulisi enemmän, valinta kallistuisi varmaankin dieseliin.

Jälleenmyyntiarvon paremmuus on omien kokemuksien mukaan ihan täyttä urbaanilegendaa. Aina noissa rahansa menettää ja aika paljon tuo jälleenmyyntiarvo riippuu vallitsevasta markkinatilanteesta. Kaikista on kuitenkin eroon päästy ihan yhtä helposti/vaikeasti.

Häkä

Bensakone. Ei kahta kysymystäkään. Mitään järkeä sietää raksuttavaa öljypoltinta joka saattaa varomattomalla säilytyksellä sylkäistä kiertokangen lohkosta läpi. Hienostunut bensaturbo on voittajan valinta. Ja kun täällä nyt räknätään kustannuksia, niin miten paljon esim. 100-200€/vuosi heilauttaa työssäkäyvän ihmisen taloutta suuntaan tai toiseen? Varsinkin kun on siinä autokuumeessa voinut sijoittaa tonnin pari varusteisiin joiden hyöty voi lopulta olla vähän niin ja näin. Jos hinta on sama, niin valitsee sen koneen joka tuntuu kivemmalle. Ei sitten tarvitse väkisin uskotella itselleen että olishan tuo toinen kone ollut parempi...mutta kun tällä säästää sata euroa vuodessa! Ei palkokasveja ylähengitysteihin.

V-Dub

Vakaasti diesel ja DSG, a match made in heaven. Uusi CR on hieno ja hiljainen verrattuna PD:hen!

yber alles?

Lainaus käyttäjältä: VW-man - 21.01.10 - klo:18:17
DSG7:n yhteydessä öljynvaihto ei ole pakollinen tai kuulu huolto-ohjelmaan, mutta se on suotavaa 60.000km:n välein. Se liraus ei paljoa maksa mitä sinne menee ja suodatin todellakin kannattaa ja kuuluu vaihtaa samalla!
Minkäslainen suodatin siinä 7-v DSG laatikossa on?

Markku J

Minulla on kokemusta kahdesta 140 hv TDI -koneesta (toinen pumppari ja toinen CR), ja molemmat DSG -laatikolla. 1.8 TSI:stä ei ole omistajatason kokemusta, mutta ajanut olen silläkin.

Pidän CR TDI:stä periaatteessa eniten. Kiva väännöntunne, ja tehokin riittää minulle. Mutta omilla ajomäärilläni 1.8 TSI jäisi hieman edullisemmaksi. Vaikea valinta - ehkä sittenkin kääntyy hivenen dieselin suuntaan oma toiveeni.

Björkka

Kun itselläni oli alla TSI Passatti Tiptronicilla, kävin kopasemassa Passattia 103kW CR DSG. Kyllä se kiersi kepeästi kuin bensakone ja kulku oli ripeää metelin pysyessä asiallisena. Mutta silti tuo TSIippa tipparillakin oli selkeästi enemmän minun mieleen, vaikka DSG:stä pidän vaihteistona enemmän kuin Tipistä. Tosin TDI ei provosoi ajoittaisiin (moottorin)kierrätyshetkiin samalla tavalla kuin TSI, jolla ohittelu oli ajamisen suola... :P

Valinta kuitenkin: omaksi alle 25tkm/v TSI, yli tuon TDI. Vapaaksi autoeduksi jokatapauksessa TSI. Tässä oletuksena, ettei varustuksessa vakiona ja lisukkeilla, ole eroa moottoreiden välillä.
F11 535D x-drive

iwbwiwb

En osaa päättää kumman ottaisin A4 quattroon. Ajomäärilläni ei ole paljon merkitystä kumpaan suuntaan. Haluan sen joka on luotettavampi. Onko kellään tietoa tai omakohtaista kokemusta kumpi moottori käy enemmän korjaamolla?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: iwbwiwb - 16.02.10 - klo:12:48
En osaa päättää kumman ottaisin A4 quattroon. Ajomäärilläni ei ole paljon merkitystä kumpaan suuntaan. Haluan sen joka on luotettavampi. Onko kellään tietoa tai omakohtaista kokemusta kumpi moottori käy enemmän korjaamolla?
Mikäli ajomäärät ovat sellaisia ettei ole kustannusten puolesta väliä niin en usko että niillä kilometreillä on juurikaan eroa luotettavuudessa?

Male80

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.02.10 - klo:12:57
Mikäli ajomäärät ovat sellaisia ettei ole kustannusten puolesta väliä niin en usko että niillä kilometreillä on juurikaan eroa luotettavuudessa?
Samaa mieltä. Paljon ajavat valitsevat dieselin, mutta silloinkin syy (ainakin päsyy) on muu kuin että kone olisi luotettavampi.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

iwbwiwb

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.02.10 - klo:12:57

Okei. No paljonko pitäisi ajaa että dieselillä tulisi kannattavampi käytännössä? Olen vain laskenut valmistajan antamilla arvoilla, enkä tiedä mitä kyseiset moottorit kuluttavat käytännössä.

En juurikaan aja ylinopeutta mutta kaasujalkani on aika raskas kiihdytyksissä. Onko tällä merkitystä kumman ottaisin? Mulla on vanhoista bensaturboista sellainen kokemus että tankki tyhjenee aika äkkiä, mutta mitenkä ovat nämä uudet TFSI moottorit?

Jyri

Itsellä on todelliset kulutukset asettuneet useilla eri autoilla (diesel ja bensa, manuaali ja automaatti) aina aika lähelle EU kaupunkikulutuksen arvoja, joten itse olen laskenut sen mukaan. Raskas kaasujalka itselläkin, mutta ei ylinopeutta.

Male80

Sillä on tietysti jonkin verran merkitystä millaista ajoa ajaa. Mitä enemmän ajat ajoistasi kaupungissa sitä nopeammin diesel tulee kannattavaksi (sama koskee tuota kiihdyttelyä ym. rivakampaa ajoa). Bensan kulutus on kaupungissa n. 38 % suurempi (5,9 -> 9,5 l/100km) ja dieselin n. 34 % (5,1 -> 7,7 l/100km).

Jyriin verrattuna minulla on taas 95% matka-ajoa ja todellinen keskikulutus jää alle yhdistetyn EU arvon. Omilla laskelmilla edellisen RS Octavian tapauksessa diesel tuli omalla matkapainotteisella ajolla kannattavammaksi 20 tkm jälkeen. Suberbin tapauksessa en jaksanut enää laskeskella  :D

Sanoisin kuitenkin että ota se kone kummasta koeajojen perusteella tykkäät enemmän.

Jyri

[OT]Tuo on vaan jännä juttu kun minulla ei jää edes maantieajossa alle kaupunkikulutuksen, asiaan toki vaikuttaa se että yleensä aina kun tulee "maantieajoa" tarkoittaa se minulla 5 henkeä + suksiboksi + takakontti kattoa myöten täynnä tavaraa ja maantieajostakin on usein iso osa motaria eli 100/120 nopeutena[/OT]

Male80

[OT] RS TDi Ocu lupaa matka-ajoon 5,9 ja mulla meni kesärenkailla juuri tuohon ja talvikumeilla 5,6 (100 km/h rajoituksella). Yksin tai kaksin (+ koira) ajelen [/OT]

iwbwiwb

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.02.10 - klo:14:04
Itsellä on todelliset kulutukset asettuneet useilla eri autoilla (diesel ja bensa, manuaali ja automaatti) aina aika lähelle EU kaupunkikulutuksen arvoja, joten itse olen laskenut sen mukaan. Raskas kaasujalka itselläkin, mutta ei ylinopeutta.

Laskin kaupunkikulutuksilla että dieselillä tulisi säästöä 116 euroa vuodessa kun ajaa 10tkm. Tosin tämä ei huomioi huoltokustannuksia (kumpi kalliimpi?) ja dieselin tarvitsemaa lisälämpöä (tarviiko?). Joten bensaan kallistuisin kuitenkin jos on parempi ajettava. Mutta nykyään pitäisi myös varmaan ajatella luontoa. Dieselissä kun on vähemmän päästöjä. Hmmm...

Sittenhän on myös ollut puhetta käyttövoimaveron poistosta, mikä suosisi dieseliä, mutta toteutuuko koskaan?

skula

VW-man

Lainaus käyttäjältä: yber alles? - 25.01.10 - klo:19:44
Minkäslainen suodatin siinä 7-v DSG laatikossa on?

No semmoinen hieman samantyylinen kuin dieselmoottorin öljynsuodatin. Maksaa ehkä kympin tai kaksi.

VW-man

DSG:stä puheenollen onko kenelläkään DSG-loota sekoillut tähän malliin: ajan risteykseen ja pysähdyn hetkeksi esim. valoihin ja lähden siitä sitten ajamaan eteenpäin ja kas kummaa vaihde ei mene suuremmalle vaan on ykkösellä joskus jopa kymmeniä metrejä kierrosten ollessa samalla jossain 5000-6000r/min, eli nopeus kasvaa mutta vaihde ei vaihdu. Lopulta elektroniikka sitten tajuaa vaihtaa isompaa päälle ja pistää jonkun suuren vaihteen suoraan ykkösen jälkeen silmään. Tämä on käynyt jo ainakin neljä kertaa kahdeksan kuukauden aikana. Ei mitenkään mukava sekoaminen ja tapahtuu yllättäen ja äkkiarvaamatta eli vaihteisto on voinut toimia ihan normaalisti koko päivän siihen saakka ja sitten tapahtuu tuo sekoaminen. Toki tämä ei ole käynyt kovin usein (luojan kiitos), mutta aina kun se käy niin kyllä se säikäyttää ja voitte arvata miten porukka kyylää kun kierrokset huutaa sillä tämä sattui viimeksi viimesunnuntaina keskellä kaupunkia. Tämä on käynyt niin kesähelteillä, syksyllä kuin talvellakin ja mysö koneen ollessa lämpimäksi ajettu. Auto kävi tuon DSG:n sekoilujen ja nyt useammin esiintyneiden/esiintulleiden nykimisten takia äskettäin pajalla ja mitäänhän ei tietenkään ole vikana.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy