Autokaupan tulevaisuus

Aloittaja Seva, 10.01.14 - klo:10:02

« edellinen - seuraava »

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.01.14 - klo:14:05
Tälläkin foorumilla kysellään moneen kertaan eri varusteisiin liittyviä asoita jotka selviää merkin nettisivuilta tai hinnastosta, miksi niitä ei sitten nyt lueta siltä jo nyt?
Osittain syynä on varmaan se että noissa kaikissa saattaa olla keskenään ristiriitaisia tietoja, tai sitten huono käyttöliittymä (PDF tmv...).

JJ10

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.01.14 - klo:10:51
Samalla tasolla liikkuen voisi kysyä, etteikö sulla ole kavereita kun joudut lähtemään autokauppaan etsimään juttuseuraa?

Itselleni ei autoista vain vähän tietävän autokauppiaan kanssa keskusteleminen anna oikein yhtään mitään. Se ainoastaan tuhlaa vähää vapaa-aikaa, jolle keksin paljon parempaakin käyttöä kuin notkua jossain autokaupassa etsimässä "asiakaspalvelijoita" Lasipalatsi työntekijöineen on myös ylimääräinen kustannuserä, josta en haluaisi maksaa euroakaan.

Harva on rahakas merkki-friikki, joka netistä tilailee uusia autoja näkemättä ja koeajamatta. Varusteet, tekniset tiedot, hinnat ja testit voi kyllä netistä katsella...toisaalta, voihan sitä tietty muijankin nykyisin etsiä netistä, mitä turhia kuluttaa laatuaikaa treffeillä notkuen, tutustuu pian liian läheisestikin.  :-\

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 13.01.14 - klo:20:25
Harva on rahakas merkki-friikki, joka netistä tilailee uusia autoja näkemättä ja koeajamatta.

Kaksi autoa olen elämäni aikana uutena hankkinut, tai oikeastaan 1,5 sillä tuo jälkimmäinen oli firmaliisari. Mutta kummankin "koeajo" suoritettiin vasta siinä vaiheessa kun omalla autolla liikkeen pihasta kotia kohti lähdettiin :o Ja tuon ekan kanssa yhteistä taivalta kesti 12v ajan, tokan kanssa yhteiselo päättyi reippaasti ennen aikojaan YT-neuvotteluihin :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

V-O

No mää tunnustan olleeni sitten kaksi kertaa merkkifriikki  :-[ ...

Yks automerkki oli jonka uskalsin tilata koeajamatta.

JJ10

No, olen itsekin kerran ostanut auton katsomatta ja näkemättä ja mikä pahinta muijalle kertomatta, se friikkiys jäi lyhyeen. Liisarit minäkin olen tilannut kuvastoa selaillen.

Rankkoja kavereita, jos täysin oudon auton tilaa edes kertaakaan sellaisessa istuneena netistä selailemalla kuin Hobby Hallin kuvastoa...järkiostos...mutta kukin pavlaa tyylillään. Citikka-kuskeja ei lasketa.


MMV

Olen tilannut parikin autoa täysin näkemättä mm. Subaru Outbackin, kun paikalliselle dealerilla ei ollut hallissa ja ei jaksanut naapurikaupunkiin lähteä tutkimaan pirssiä.

Geoman

Autoon voi tutustua koeajamalla, vaikka tilaisi auton netistä. Eihän kukaan meistä voi ajaa tilattua autoa, vaikka olisi minkälainen automyyjä, autoahan ei ole tilaushetkellä vielä valmistettu.

kaide

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 13.01.14 - klo:21:22
Autoon voi tutustua koeajamalla, vaikka tilaisi auton netistä. Eihän kukaan meistä voi ajaa tilattua autoa, vaikka olisi minkälainen automyyjä, autoahan ei ole tilaushetkellä vielä valmistettu.

Tämä on todella yleistä vaatekaupassa ja korukaupassakin nykyään . Asia joka toki kismittää niitä kauppiaita
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

nemos

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 13.01.14 - klo:14:37
Osittain syynä on varmaan se että noissa kaikissa saattaa olla keskenään ristiriitaisia tietoja, tai sitten huono käyttöliittymä (PDF tmv...).

Tässä on muuten aika selvä ero automerkkien suomalaisten ja saksalaisten sivujen välillä. Saksalaisista ei saa oikein mitään faktaa ulos muuten kuin konfiguraattorin kautta. Suomessa on selkeät tekniset tiedot, varustelistat ja hinnastot pdf:nä.
Volvo XC60 T8 Inscription

tapanixxx

Minä olen tilannut neljä tai viisi autoa ( en jaksa muistella tarkkaan...) uutena siten että en ole koeajanut tai että olisi aiempaa tietoa kyseisestä mallista. Kertaakaan en ole joutunut pettymään.

Luen toki lehdistön koeajoraportit mitä on tehty eri maissa. Luotan siihen että he vievät koeajoauton rankempaan syyniin kuin mitä itse pystyisin kehä ykköstä köröttäen :)

Esim. Uuden octavia rs:n voisin hyvinkin tilata koeajamatta ja ei ole mitään kokemusta aiemmistakaan octavioista. Sen verran on yleinen automalli että uskoisin muiden mielipiteisiin ja olisin melko varma että moottorin voimavaratkin riittäisivät itselleni.

Ehkä mieleenpainuvin automalli minkä olen uutena tilannut on bmw e46. Tilaus meni heti sisään kun sen vain pystyi tekemään, eli autoa ei oltu vielä edes valmistettu yhtään kappaletta. Tämä lienee ainoa auto minkä siis olen tilannut ilman että olosin voinut lukea lehdistön kommentteja autosta. En pettynyt, varsinkin kun sen sai tax free hintaan :) oli hyvä auto aikoinaan, 90-luvun lopulla ja suuri harppaus eteenpäin 3-sarjassa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Taky - 13.01.14 - klo:14:05
Tälläkin foorumilla kysellään moneen kertaan eri varusteisiin liittyviä asoita jotka selviää merkin nettisivuilta tai hinnastosta, miksi niitä ei sitten nyt lueta siltä jo nyt?
Kuka estää kyselemästä noista varusteista foorumeilta vaikka kaupat tehtäisiinkin nettissä? Ostin hiljattain Ocun, eikä myyjä ilmeisesti edes tiennyt autoon tarjolla olevista penkkien tikkauksien eri väreistä. Kun sen itse tilauksen jälkeen sain selville ja pyysin muuttamaan haluamani tikkauksen värin toiseksi, niin mitään ei tapahtunut lupauksista huolimatta. Kun hain autoni, jossa siis penkkien tikkauksien lisäksi ulkoväri oli täysin toinen kuin tilaamani, niin myyjä sanoi, ettei tiennyt tuollaisen olevan mahdollista kun selasin biisien albumikuvia. Tälläkin foorumilla tuo tieto kyllä oli, mutta myyjä ei asiasta mitään tiennyt. Sama homma navigaattorissa. "Ööö tuota on kai se hyvä, joku uusi se on, vissiin ei enää levy, en tiedä missä maissa toimii..." Kaikkiin kysymyksiin google kertoi välittömästi vastauksen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: nemos - 13.01.14 - klo:21:34
Tässä on muuten aika selvä ero automerkkien suomalaisten ja saksalaisten sivujen välillä. Saksalaisista ei saa oikein mitään faktaa ulos muuten kuin konfiguraattorin kautta. Suomessa on selkeät tekniset tiedot, varustelistat ja hinnastot pdf:nä.
Itse kyllä katselen monesti saksalaisilta sivuilta tietoja kun muistissa on lukuisat virheet suomalaisilla sivuilla. Minkä mallien tietoja et saksalaisilta sivuilta löydä?

Latexi

Ainakin kolme viimeisintä autoani olen ostanut täysin koeajamatta ja luottaen lehtien testiajoihin/kirjoituksiin. Ei ole tullut isompia ylilyöntejä - toistaseksi.  ::)
Latexi

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 13.01.14 - klo:21:15
Citikka-kuskeja ei lasketa.

Mikäs siinä Citroën kuskissa sitten niin erikoista muka on? :o
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

nemos

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.01.14 - klo:21:45
Itse kyllä katselen monesti saksalaisilta sivuilta tietoja kun muistissa on lukuisat virheet suomalaisilla sivuilla. Minkä mallien tietoja et saksalaisilta sivuilta löydä?

Tiedot löytyy saksalaisiltakin sivuilta, mutta monella merkillä vain konfiguraattorin kautta. Ei pysty esim. vertailemaan rinnakkain eri varustetasojen sisältöjä.

Suomalaisilla sivuilla olisi kyllä paljon parantamista ajantasaisuudessa. Saatetaan esim. esitellä vakiomalleja ja käytännössä myydään erikoismallia, josta on hyvin suppeat tiedot.
Volvo XC60 T8 Inscription

JJ10

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 13.01.14 - klo:22:04
Mikäs siinä Citroën kuskissa sitten niin erikoista muka on? :o

Tosi Citikkamies ajaa nestejousituksella.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 13.01.14 - klo:22:26
Tosi Citikkamies ajaa nestejousituksella.

No onkos sitä muka muitakin Citroën olemassa? :o Kyllähän PSA yrittää tuotakin Saksalaistaa kun C5:stakin saa jo teräsjousin, mutta kyllä se aito Citroën = hydractive-jousitus :)

Mutta siis autoa tilailee kuin Hobby-Hallin kuvastosta konsanaan, niin onkos tämä muka Citroën-meihille jotenkin tyypillistä toimia juuri näin jos kerran niitä ei lasketa? ??? Kyllähän sitä pitää silti käydä livenä maistelemassa miltä ne nahkajakkaran sähkösäädöt tai ryömintänopeuksissa toimiva parkkitilanhakija oikein tuntuvat ja toimivat ;D
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 13.01.14 - klo:22:04
Mikäs siinä Citroën kuskissa sitten niin erikoista muka on? :o

Citikkamiehen toimittajalla ollut haisua siitä mikä vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin muutenkin, eräässä mallisarjassa käytettiin alumiinivalmisteisia 'pelti'vanteita ja jarrut olivat siirretyt vetoakselien juureen.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.01.14 - klo:10:15
No onkos sitä muka muitakin Citroën olemassa? :o Kyllähän PSA yrittää tuotakin Saksalaistaa kun C5:stakin saa jo teräsjousin, mutta kyllä se aito Citroën = hydractive-jousitus :)

Näinhän se menee. Vääntösauvajousiakaan ei ole taidettu enää käyttää xsaran/306:n jälkeen. 307/C4:stä lähtien on käytetty kaikissa pienemmissä pelkkiä kierrejousia. C5:een pallot saa lisärahalla.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

HiTecci

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

JJ10

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.01.14 - klo:10:15
Mutta siis autoa tilailee kuin Hobby-Hallin kuvastosta konsanaan, niin onkos tämä muka Citroën-meihille jotenkin tyypillistä toimia juuri näin jos kerran niitä ei lasketa? ???

Jos kriteerinä on nestejousituksella varustettu auto, taitaa merkkivalikoima olla melko suppea niissä kuvastoissakin. Nopeasti selattu, eli ei taida olla tyypillistä toimintaa.

nemos

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 14.01.14 - klo:11:44
No nyt sitten Fiat(kin) iskee hanskat tiskiin :-\

Mikä on seuraava Suomen markkinoilta poistuva merkki? Mitsubishi, Suzuki vai Renault?
Volvo XC60 T8 Inscription

sambolo

Mitsuilla ei liene kovin suuri kysyntä. Asx ja outlander varmaan ainoot myyvät mallit eikä nekään kai kovin suosittuja näin mutu tuntumalta? Suzukilla uskon menevän hyvin 4x4 mallien ja halvan hinnan ansiosta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

T5ID

Jos verrataan meidän rekisteröintitilastoa Saksan vastaavaan, nähdään, mitkä autot menevät täällä kaupaksi ja mitkä eivät. Lasketaan ensin suhdeluku (Saksassa rekattiin 2 952 431 henkilöautoa 2013, Suomessa 103 450. Suhdeluku 2 952 431/ 103 450 = 28,54. Eli jos Suomen tilaston rekisteröinnit x 28,54 = enemmän kuin Saksassa, myy auto täällä enemmän.

Suomen viime vuoden top10:

1) VW 12 667 (x28,54)= 361 516, Saksassa 642 190, Suomessa reilu puolet
2) Toyota 12 311 (x28,54)= 351 355, Saksassa 74 056, Suomessa viisinkertaisesti
3) Skoda 8370 (x28,54)= 238 879, Saksassa 159 939, Suomessa yli 50% enemmän
4) Ford 7812 (x28,54)= 222 954, Saksassa 197 794, Suomessa n 10% enemmän
5) Volvo 7098 (x28,54)= 202 576, Saksassa 27 517, Suomessa n 8 kertaa enemmän
6) KIA 6245 (x28,54)= 177 670, Saksassa 55 654, Suomessa n 3 kertaa enemmän
7) Nissan 5856 (x28,54)= 167 130, Saksassa 55019, Suomessa n 3 kertaa enemmän
8. Audi 5649 (x28,54)= 161 222, Saksassa 251 952, Suomessa n kolmannes vähemmän
9) MB 5023 (x28,54)= 143 356, Saksassa 277 373, Suomessa puolet vähemmän
10) BMW 4825 (x28,54)= 137 705, Saksassa 231 815, Suomessa n 40% vähemmän

Premium-merkit selittynevät progressiivisella autoverolla, mutta Volkkarin tulos on surkea. Ja kuten nähdään, Suomi on edelleen japsimaa. Mitsubishinkin tulos on suhteutettuna sama kuin Saksassa. Volvo on oma lukunsa ja yllämainituista merkeistä ainoa, jolle Suomen markkinat ovat erittäin tärkeät.

Pienemmät merkit voi tarkistaa tuolta:
http://de.statista.com/statistik/daten/studie/167008/umfrage/neuzulassungen-von-pkw-nach-marken-in-deutschland/
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/files/619/Ensirekisteroinnit_joulukuu_2013.pdf

nemos

Saksassa VW:n osuus on 22 %, mutta monessa muussa maassa se on samaa luokkaa kuin Suomessa (12,4 %): esim. Ruotsissa 14,5 %, Hollannissa 12 % ja Belgiassa 10 %.

Kaikkien maiden rekisteröinneistä löytyy tietoa: http://bestsellingcarsblog.com/
Volvo XC60 T8 Inscription

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nemos - 14.01.14 - klo:17:24
Mikä on seuraava Suomen markkinoilta poistuva merkki? Mitsubishi, Suzuki vai Renault?

No sen vuoksi kirjoitin Fiatkin, sillä ainakin Rellulla tuo on ollut lopun alkua jo muutaman vuoden, milloin vaihdetaan merkkiedustajaa, milloin maahantuojaa ja mitä on saatu aikaiseksi? Myynti laskee kuin lehmän häntä ja nykyinen "mallisto" on jo niin karsittu että se kääntää sen vimosenkin Renaultin harkitsijan katseet melko varmasti muihin merkkeihin = pitää olla todellinen merkki-fanaatikko joka uutta Rellua enää ostaa - ja hänellä pitää vieläpä olla varaa heittää rahaa taivaan tuuliin lähes -60% ekan 3v aikana. Aika harvat kilpailijamerkit menettävät arvoaan sentään ihan noin karmeaa tahtia :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy