Webasto pakkasella

Aloittaja Seat-mies77, 13.02.21 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

Seat-mies77

Tässä muutamina pakkaspäivinä on käynyt niin, että auton (VW Golf VII Variant 1.6 TDI) tehdasasennettu Webasto ei suostu kylmänä käynnistymään ja näyttöön tulee "Battery low". Näin tapahtuu, vaikka akku olisi juuri ollut puoli vuorokautta latauksessa ja älylaturi näyttäisi sen olevan täydessä varauksessa. Kun auton rykäisee kylmänä käyntiin, niin Webasto myös lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä, vaikka auton sammuttaisi. Myöskään muita huonon akun oireita en ole havainnut. Akkuna on ilmeisesti alkuperäinen eli noin seitsemän vuotta vanha Exiden AGM-akku.

Suositteletteko akun uusimista vai miten? 

a_jaba

Miten laturi kytketty akkuun? Onko suoraan napoihin vai jonnekkin muualle?

Alkuperäisessä akussa lukee VAG tai VW (en muista kumpi) ja jos alkuperäinen akku on exiden valmistama niin sitten se lukee huomattavasti pienemmällä. Alkuperäiseen akkuun on myös stanssattu valmistusviikko ja vuosi muistaakseni minus navan päälle niin siitäkin voi yrittää tarkistaa ikää.

Toimiiko autossa start-stop? Ja mitä radion start-stop valikossa lukee auton ollessa käynnissä?

Akun koko varmaan 68 tai 70Ah?
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Seat-mies77

Aika isolla siinä taitaa Exide lukea, ja akun koko 70 Ah. En muista nähneeni valmistusajankohtaa miinusnavan päällä, voin toki vielä tarkistaa.

Start-stop toimii moitteetta.

Tos®

Laturi pitää kytkeä plusnapaan/virtakiskoon ja maahan, ei siis akun miinuskenkään suoraa.
Miinuskengässä on anturi jolla auto tietää latausmäärän.

Jos latausta tehdään anturin ohi, auto luulee akun olevan vajaa
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Seat-mies77

Navoista on tullut ladattua. Pitääpä etsiä toinen kytkentäpiste.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 13.02.21 - klo:12:38
Aika isolla siinä taitaa Exide lukea, ja akun koko 70 Ah. En muista nähneeni valmistusajankohtaa miinusnavan päällä, voin toki vielä tarkistaa.

Start-stop toimii moitteetta.

Veikkaan että ei ole alkuperäinen.

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 13.02.21 - klo:15:21
Navoista on tullut ladattua. Pitääpä etsiä toinen kytkentäpiste.

Eli akku on nyt ladattu täyteen virtamittauksen ohi jolloin auto luulee akun olevan vajaa ja kun täysi akku ei ota virtaa vastaan niin varmaan auto luulee myös että akku on huonossa kunnossa.

Itse kokeilisin vaihtaa CAN väylälle akun sarjanumeron niin akun kunnon opettelu alkaa puhtaalta pöydältä.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy