Golf jakopään hihnan vaihtaminen

Aloittaja suru, 21.05.19 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

suru

Väliaikatietoa :D. Ainakin yhden asian olen oppinut, ja se on aika tärkeä: "jos pulttipyssyä ei ole, niin kampiakselin päätypulttia ei saa irti ilman vastaanhangoittelijaa". Alfamerin kirjan neuvo oli huono, todella huono, eli "vaihde + jarru pohjaan".

(Hm, tuo kiristin on näköjään liika tiukalla... no, se tuskin käynnistymiseen vaikuttaa, pitääpä silti tietenkin säätää.)

Valokuvissa näkyy "vastaanhangoittelija", piti etsiä kaikea mitä kotoa löytyy. Toimii. Rakensin myös tuon pitimen nokkapäähän.

Tuo painepuoli vähän nyt ihmetyttää. Mittari toimii, paineilmalla testaten. Se myös kyllä kiertyy tulpanreikään, tuo bensaletku mitä löytyi täältä... tietenkään ei pysty varmistumaan tiiveydestä, mutta se kiertyy nätisti tulpanreikään (sentin matkalta), kumiin tulee kierteet ja sitä ei saa vedettyä pois so. kiertämällä. Todennäköisesti tuo on tiivis. MUTTA, näyttää nollaa joka pytystä- eli jää varteenotettava epäilys, ettei ole tiivis. Ohje on hieman outo, "tulpat pois, kaasupoljin pohjaan". En tiedä, tapahtuuko tuollaisessa sähkökaasupolkimillisessa mitään kun pistää polkimen pohjaan- siinä kaasarin näköisessä värkissä on sellainen ryypyn näköinen kansi, joka pysyy koko ajan kiinni. (Pitää kai sitten ostaa oikea puristuspainemittari- älytöntä tosin, jos tuo ei enää käyntiin lähde, niin ensin tsiljoonalla eurolla kamaa...)

"Elämme mielenkiintoisia aikoja" :).

- Puristuspaineet nyt kysymysmerkki, yritän keksiä jos tuon saisi jotenkin varmistettua tuon tiiveyden, MUTTA ei se nyt niin väljä voi olla, että vuotaisi ohi....
- kipunaa iskee
- bensa haisee
- mutta ei vaan käynnisty.

Pitää alkaa tutkia, että millä ihmeellä tuon puristuspaineen saisi mitattua kotikonstein :)

















suru

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 25.05.19 - klo:17:08
Tsekkaa puolien sulake, löytyy kojelaudan päästä

Tulpat irti, pistä pitimiin kiinni, pyörittää, iskee nätisti kipunaa. Bensa haisee, eli bensaa tulee ja kipunaa. Eli tästä ei kyse... pitää silti katsoa se sulake, mutta tuntuisi hassulta, että kipunaa tulee ja sulake...

mfroberg

"Bensa haisee eli bensaa tulee".......oletko todentanut että tulpat ovat märät bensasta? Jos ei bensaa päädy pyttyihin ei kone ikinä tule lupaamaankaan. Bensaa voi ruikkia hieman pyttyihin lääkeruiskulla ja sitten tulpat paikalleen ja kokeilee käynnistää. Tuntuu oudolta ettei ole luvannut kertaakaan olkoon sitten jako pielessä mutta se ettei minkäänlaista röpötystä ole kuulunut on outoa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

suru

No voi * sekä * ja *.

TSI (ei TIS, tiedätte mitä se tarkoittaa--- siis taivaan isin siunausta) mallinen puristuspainemittari toimii. "Nolla". No. Tein toistepäin. Löin samaisen letkun tulpanreikään, kompura kiinni ja ilmaa. Sitten pyörittelin kampiakselia hitaasti, ja koko ajan kuului imupuolella pihinä. Missä vaiheessa tuo pihinä ei lakannut.

Lopputulos: "Paaliin". Venttiilit solmussa. Alfamerin kirjan ohje oli erittäin huono, "kun avaat kampiakselin pultin... vaihde ja kaveri painamaan jarrua". ERITTÃ,,IN huono neuvo- jopa "astalo tulpanreijästä" olisi vähemmän vahingollinen. Eli oikeaoppinen tapa: "Jos kunnon pulttipyssyä ei ole käytössä, niin tarvitaan ehdottomasti tuollainen vastaanhangoittelija" sekä toinen tärkeä ohje, "kun väännät pulttia auki, nokkapään lukitusvärkki EI SAA olla paikallaan.

Sanoisinko, että tuollainen reilun tuhannen euron auto... niin kansiremontti menee jo harrastuskiinnostuksen ulkopuolelle :). Sanoisin, että kansiremppaa lähtisin tekemään vasta siitä 6000-7000 tonnin autoon :D...

voi. p. Ei kukaan tarttis varaosa-autoa, nyt lähtis halvalla, Joensuusta. Valitettavasti en voi ajaa sitä perille.

TDiih

Nythän ois peliliike ostaa halvalla vastaava, missä ois sama remppa edessä, niin ei menisi osat hukkaan  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

suru

vielä tein lisätestin. Tuossa värkissähän venttiilikopan kansi sisältää myös nokka-akselit. Eli, kun kannen nostaa pois, näkyy venttiilien jouset--- nokka-akseli painaa sellaista jotain pientä välijuttua ja sen kautta venttiiliä.

Mikäli olen oikeassa, niin kun venttiili on "lepotilassa" eli nokka-akseli ei paina venttiiliä, venttiili on kiinni. Eli, tässä autossa kun ottaa venttiilikopan pois, silloin myös venttiilit painuu jousilla kiinni. Siis tämä on looginen päätelmä, toisinpäinhän se olisi järjetön...

No, nostin nyt tuon venttiilikopan pois. Se lähti nätisti, kun avasi vain ne kaikki ruuvit- viisi minuuttia, itse asiassa. Silmieni edessä oli venttiilit, jouset, joku pieni paininjuttu- ja nokka-akselit siis siinä kansi-osassa erikseen. Nyt siis ihan varmasti venttiilit ovat sulkiasennossa.

Tulpat siis mulla mysö pois...

Ruuvasin kumiletkun tulpanaukkoon, ja paineilmaa. Kompura on sellainen taskumalli, siis näitä mitä tulee naulaimien mukana- joku 4 bar max. Tuuli vain kävi, eli siis kun puhallan mihin tahansa tulpan aukkoon ilmaa, niin jokaisesta tulpan aukosta tulee ilmaa. Painetta laskemalla tilanne ei muuttunut.

Jos kerran venttiilit ovat näin varmasti sulki, niin jos ilma puhaltaa pienelläkin paineella joka lävestä... niin eikö se tarkoita, että venttiilit eivät ole tiiviit? Eli... varmuudella särki?

suru

Pieni päivitys vielä tähän. Avasin venttiilikopan. Tuossa on "kiva" rakenne, kun nostaa venttiilikopan, niin nokka-akselitkin lähtee samalla. Kokeilin painaa venttiileitä: About joka ikinen venttiilili toimi jännästi. Kun painoin venttiiliä, niin se ei tahtonut millään painua. Joo, se jousi on jäykkä. Mutta: Kun painoin sitä ensin, niin sitä sai painaa voimalla, ihan kuin se olisi jotenkin liimautunut paikoilleen. Sen jälkeen se venttiili liikkuikin: jäykkä toki, mutta ei silleen, että olisi "liimautunut".

Olisiko mitenkään siis mahdollista, että venttiilit olisivat voineet LIIMAUTUA tai jumiutua jotenkin? Siis, kyllähän nuo venttiilit ovat jäykkiä jousen takia, mutta ei silleen, että ensituntuma olisi liimautuminen...

Kokeilen kuitenkin vielä tänä iltana viimeistä kertaa, eli: "Mäntä melkein ylös, että jos venttiili lipsahtaakin irti. Sitten painan jokaista venttiiliä, silleen että liikkuu. Sitten vaan kone taas kasaan, polvilleen auton nokan eteen, ja sitten startti."

M_M

Ilmiönä sinänsä tunnetaan "liimaventtiili" joka voi kohdalle osuessaan hankaloittaa käynnistymistä. Jotenkin silti veikkaan, että tämän moottorin kohtalo sinetöitiin siinä vaiheessa kun sitä pyöräytettiin nokka-akselien ollessa lukittuina.  ::)

Liimaventtiili yleensä antautuu vähän pidemmällä starttauksella. Jos tätä oli jo pyöritelty 10 minuuttia startilla, niin tuskinpa on enää siitä kyse. Vaikka onhan kaikki tietenkin mahdollista.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Volkkaripappa

Samaa mieltä M_M kanssa. Tuosta liimaventiili ilmiöstä oli kova poru aikoinaan Teboilin Terra bensiinin ja Opelin kesken, siis vuosikymmeniä sitten. En usko että siitä tässä tapauksessa on kyse.

SIN

Jäi epäselväksi, että onko se jako nyt kohdallaan eikä kierroksen pielessä?
Ei siellä puristuksia ole jos venttiilit on auki väärään aikaan.

M_M

Lainaus käyttäjältä: SIN - 27.05.19 - klo:12:37
Jäi epäselväksi, että onko se jako nyt kohdallaan eikä kierroksen pielessä?
Ei siellä puristuksia ole jos venttiilit on auki väärään aikaan.

Jos jakoa siirtää tasan kampiakselin kierroksen verran, niin mikään ei muutu. Tai ei ainakaan mikään mekaanisesti, joka puristuksiin vaikuttaisi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

58make

Tuosta aloitus viestistä selviää miten se moottori on onnistuneesti rikottu,
nokat lukittu paikoilleen ja kampiakselia pyöritelty, venttiilit vääränä.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

suru

Kyllä se riitti se "jako sekaisin, käsin pyöräytys". Tein tänään vielä viimeisen testauksen. Nyt jako on varmuudella oikein, siitä ei ole enää pienintäkään epäilystä.

Tein sille viimeisen voitelun. Venttiilikoppa auki. Painelin venttiilejä: Osa meni nätisti alas. Osa taas meni, kun painoi voimalla. Eli kyllä ne solmussa on. Tuolla koneellahan ei tee enää mitään, kokeilin "sen viimeisen": Painoin venttiilin alas, ja käänsin niitä neljänneksen. Hieman hakemalla löytyi kohta, jossa venttiilit liikkui nätisti. Eli kävin jokaisen venttiilin tuolleen läpi: Alkutilanne, että jotkut venttiilit jumitteli, käänsin, kokeilin, käänsin, ja lopulta kaikki venttiilit alkoivat lopulta liikkua.

Kansi paikalleen, männät silleen ettei osu venttileihin, ja sitten pyörittelin nokka-akseleita- nätisti meni. Lopulta varovasti koko p. YKK, kone kasaan, ensin varovasti käsin pyöräyttelyä, testi startilla, ja lopuksi tulpat paikalleen.

Ei käynnisty. Ei edes lupaa. Sellaisen viiden minuutin pyörittelyn jälkeen nätti takaisku, siitä kaasarin näköisestä ilmanotosta leimahdus. Se on ainoa, mitä tapahtuu :).

Eli, kyllä tuo on selvä tapaus. Venttiilit solmussa, ja eipä ne siitä tiiviiksi muuttuneet kun käänsi, mutta alkoipa liikkua.

R.I.P.

Larmatin

Kyllä sen kampuran pultin voi avata tuolleen jarrua painamalla mutta tosiaan ei saa olla jakopää lukittu samalla.
Ite lukitsen monesti vauhtipyörältä, joku ruuvari sinne väliin vaan oikeaan kohtaan

Kampuran ajoitusmerkki näkyy siinä alarattaassa se vino hammas, se voi olla kahdessa paikassa riippuen konemallista. ei ole väliä millä kierroksella kone on.

puristukset voi mitata laittamalla yksi tulppa esim kerralla kiinni ja startata,kuulostaako kaikki samalta?

tai sit toinen starttaa ja toinen tulppaa vuoronperään tulpanreikiä esim vasaran varrella,onko eroa ja potkiiko kulla painetta ulos?
pitäisi riittää käyntiin lähtöön.

Ja sitten se paineilma pyttyyn ja pyörittää konetta(kampiakselia),tuleeko tiiviiksi missään vaiheessa?( ei jaksa pyörittää ilman metrin vartta)

Jos vaikka jotain apua olisi näistä.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

suru

Kokeilin tuossa vielä äsken. Mulla ollut pari vuotta VAG-KKL-kaapeli, mutta hieman rajoittanut läppärin puute. Olisin aiemminkin jo sillä kurkannut.. mutta, en ole jaksanut raahata pöytäkonetta siihen viereen. Nyt sain läppärin... :D. Kokeilin sillä lukea vikakoodeja. Aika vähän silti tuolla VDCS-litellä ja kaapelilla voi tehdä: Näköjään ohjelman saa rekisteröityä, mutta siitä pitää maksaa 99 dollaria. Joten, siinä kulkee harrastuksen raja. Ohjelmalla saa kuitenkin tehtyä perushommat, eli luettua vikakoodit ja nollattua ne.

Lopputulos: "Ei virhekoodeja." "Scope" olisi ehkä kätevä seurata, mitä tapahtuu kun starttaa, mutta se scopenäyttö on aika hyödytön- siinä pitäisi tehdä jotain, että saisi sen näyttämään.  Netin ohjeet ovat aika ympäripyöreitä, ja se, että jos sen saisi jotain näyttämään, kertoisiko se mitään.

Lyön tuon kuitenkin nyt kasaan, että pääsee hinaamaan pois. Oikeastaan nyt kaikki on kokeiltu. Jako ei ole pielessä: voihan sitä toki epäillä, mutta sen olen nyt kyllä täydellisesti tarkistanut. Kipinä tulee, eli kun irroitan kaikki neljä tulppaakin, ja starttaan, niin komeasti leiskauttelee kipunaa joka tulpasta. Bensaa tulee, hajusta päätellen. Kone ei voi olla märkä, koska tässä välillä olin yli viikon työmatkalla, ja sen ajan auto saanut olla rauhassa. Venttiileitä en jaksa alkaa enempää purkamaan, kannen irroittaminen ei todellakaan viehätä. Venttiilien suhteen riitti, että otin venttiilikopan irti, painoin venttiilit alas ja pyöräytin, eli että venttiilit ainakin heiluu. Tiiviydestä en tiedä.

ENITEN minua kummastuttaa se, että tuo värkki ei edes lupaa. Eli: Yleensä jos bensaa tulee, ja kipinää tulee ja jako on kohdallaan, niin silloin OLI MIKÃ,, TAHANSA VIKA, niin auto kuitenkin LUPAA. Tuossa tuo pyhä kolminaisuus on kohdallaan, eli kipinä, bensa, jako, niin silti auto ei edes lupaa. Siis moottori vain pyörii. Ja pyörii. Jos venttiilivikaakin olisi, niin ei sen pitäisi vaikuttaa siihen- eli sen pitäisi kyllä luvata. Kyllä sen kuulee, jos se edes yhden kerran yrittäisi sytyttää bensa-ilmaseoksen. Vaan ei.


Oikeastaan jäljelle jää enää:
- Venttiilit on niin hajalla, joka ikinen kuudestatoista, että ne eivät sulje pyttyä tiiviisti. Pitää muistaa, että alkutilanne oli täysin toimiva auto, josta vaihdoin jakopään remmin. Pulttia avatessa pääsi pyörähtämään, ja lyömään venttiileihin. Koska jako on nyt kohdalla, niin tässä kohden jää vain ja ainoastaan "venttiilit paskana".
- Kaikki mahdolliset kaapelit on kiinni, MUTTA se ilmanputsarikansi ei, eli ilmanottoaukko sojottaa suoraan ilmaan. Eli voi olla mahdollista sekin, että tuo vaatiikin sen kannen paikallaanolon.
- Hinaamalla pakkokäynnistysyritys, sen aion vielä kokeilla kun saan tuon kasaan.

Käytännössä... joudun kasaamaan tuon vain sen takia, että pystyn ylipäätään sitä pihalla siirtämään, se on pakollinen operaatio. Joten sen jälkeen vielä kerran starttiyritys, ja tuo hinauskokeilu, ja sen jälkeen paaliin.



o.b.

Puristukset jos puuttuu, ei seos syty vaikka mitä tekisi. Seos on liian rikas. Ja vaikka syttyisikin, paine karkaa harakoille.

9987

VCDS lite ja lisenssi avaa toimintoja, siksi pyytävät maksua. Ei siis pelkkä koodinlukija ja nollaaja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy