Golf jakopään hihnan vaihtaminen

Aloittaja suru, 21.05.19 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

suru

Tämä on vähän siltä väliltä, neuvon kysyminen sekä jorinaa. Nuorempana, kolmisenkymmentä vuotta sitten korjasin autot itse. Silloin oli syynä se, että opiskelijana "hyvä kun oli rahaa varaosiin". Nyt taas tekninen mielenkiinto ja ei viitsisi hassata rahaa turhaan :).

Golf 2003 meni katsastuksesta läpi huomautuksella "ei tarvitse jälkitarkastusta, mutta tuulilasi vaihdettava 1 kk sisään". No, alle 200 euroa vaihdettuna. Mutta, katsastushuollossa korjaamo, "edellisestä jakoremmin vaihdosta aikaa, huoltokirjan mukaan remmillä ajettu yli 200 tonnia". No, remmin vaihto töineen on päälle viisi sataa, ja jos aletaan pistää 700 euroa tuon ikäisen auton remontteihin- no. Toisaalta, toinen, mitä ei ole, niin aika. Anyway. Etc. Jne. Tuo on siis Golf IV, 1.6 litrainen kone, "tavallinen vapaasti hengittävä".

Lähdin kuitenkin vaihtamaan remmiä, ja oikeastaan ainoa, mikä oli sieltä 30 vuoden takaa unohtunut, oli sen kampiakselin päässä olevan mutterin avaaminen. Eihän sitä saa millään auki. Lisäksi silloin 30 vuotta sitten autot oli rautaa...

Doh, opaskirjan mukaan autoa purkamaan. Lopulta pääsin siihen herkkään hetkeen, kun aloitin sen pultin avaamisen. Yläkuolokohta oli helppo asettaa. Näyttää, että jopa vauhtipyörässä oli YKK-merkki, ja siinä siivapyörässä, joten YKK oli erittäin helppo asettaa. Venttiilien hammaspyöriin oli joku friendly soul pistänyt ykk-merkit- en tiedä, oliko tehdasmerkki vai asentajan laittama, mutta selkeä rasti. Eli: Kampiakselin päässä oleva siivapyörä, vauhtipyörä ja venttiilien hammasrattaiden merkit osoittivat yläkuolokohdan löytyneen. Eiku tapit niihin reikiin. Varmistelin vielä, ja merkitsin vielä pitkällä tussilla oman ykk-merkin vauhtipyörään, siinä kun on se kurkistusreikä- tunnistan varmasti.

Sitten alkoikin se varsinainen Iso Työ. Ohjekirjassa mainittiin se wanha kikka, iso vaihde päälle ja avustaja painamaan jarrua kuin -no. Ensin yritin omatoimisesti, eli viritin laudanpalan jarrupolkimen päälle ja tuin sen kaasun ja kytkimen alle- no, tuo toimi silloin kun autot oli vielä rautaa. Onnistuin katkaisemaan kaasupolkimen!!!! No ku... ei käynyt mielessä, että se kaasupoljin on muovia :D. Ok... 50 euroa, eka tappio hommassa :D.

Sitten pyysin avustajaa painamaan jarrua, iso vaihde. Avustaja painoikin jarrua niin, että poljin tuli läpi latt- ainiin, eihän tämä olekaan nada lada. Ok. Muistetaan, että vanhan muisti toimii loistavasti, sen kesto on vain sekunteja, ei 30 vuotta. Eihän vanhassa autossa tuo keino toimi, jos kytkin olisi uusi, ehkä.

Noh, mitä luulette käyneen? No, nuo venttilien hammaspyörien tapit pitivät kyllä ne paikallaan liikahtamatta. Mutta, kun väänsin sitä pulttia kahden metrin varrella, niin tottakai se pultti pyöri. Samalla tietenkin pyöri myös kampiakseli. Remmi pomppasi tuntemattoman määrän hampaita, ja jako sekaisin.

LOPULTA sain sen tuhannen pultin irti- virittelin rautatangosta ja parista paksusta pultista värkin, jonka sain sen tuhannen siivapyörän reikiin, ja sitten se lopulta se pultti aukeni.

Nyt tulee sitten KYSYMYS NUMERO 1. Miten ihmeessä tuon pultin ylipäätään saa auki? Ja yhtälailla, miten sen saa kiristettyä takaisin siihen tuhanteen nyyttonmetriin? Tuo konsti, että pitää astalolla kiinni siivapyörästä voi toimia, tosin en tiedä, miten pahasti se siivapyörä vääntyy. Tuo "seiso jarrupolkimen päällä" voi toimia, jos ensin vaihtaa kytkimen. Mielessä kävi jopa konsti, jota ei saa tehdä- no, tiedätte mikä.

Sitten kysymys  2: Nyt sitten tuo jako on sekaisin. Alan koota sitä. Yläpää on ehkä helppo: siinä on ensinnäkin ne lukitustapit, ja toisekseen, siinä on ne apumerkinnät, joten sanoisin, että sen saa ehkä täysin kohdalleen. Vaikka sitä yläpäätä pyörittelisikin ilman remmiä (siis niitä molempia hammasrattaita), niin siinä on sekä ne tappien paikat että nuo tarkat merkinnät (jotka vielä, kaukoviisaasti merkitsin itse terävällä tussilla, eli saan ainakin ne YKK mukaisiksi). Alapäänkin saan käännettyä YKK: a) siivapyörän merkki, b) vauhtipyörän ykk-merkki ja c) tulpanreijästähän näen, että jos kohdat a ja b on kohdallaan, niin silloin kyllä se mäntäkin on ylhäällä...

Mutta siis. Kysymys 2 on siis: "Mikä tuossa voisi mennä pieleen?". Itse asiassa, en oikeastaan kaipaa sitä vakiota forum-vastausta, että "jos evotat, älä tee". Yleensä tässä iässä kyseisellä asialla ei ole enää väliä :D. Onko ajatuksia? Eli "jos kerran saan sen yläpään hammasrattaat aseteltua tarkalleen kohdalleen, alfamer kertoo kiristelyt sun muu..." niin "ja sitten saan sen alapään tuolleen ajoitusmerkkien mukaan YKK"... niin mikä tuossa sitten menee pieleen? Mitä en ole huomioinut? Ja kysymys 1, saako tuollaisessa vanhassa autossa moottoria mitenkään lukittua niin, että sen pultin ylipäätään saa kiristettyä?

o.b.

Yleensä sitä isoa pulttia ei tarvitse avata. Varsinkaan jos sen ympärillä on neljä pienempää pulttia kuusiokolokannalla pitämässä hihnapyörää paikallaan. Mikä mahtaa olla moottorin tyyppi?

Kampiakselin saa lukittua vauhtipyörän hammaskehältä jos moottori on irti. Toinen vaihtoehto on ne hammaspyörän neljä pulttia. Sopiva laippa pitkällä varrella ruuvataan hihnapyörän tilalle.

Toivottavasti ei mennyt venttiilit solmuun :o


suru

Hmm... VW GOLF IV Variant (1J5) 1.6 16V 2003 105hv, moottorityyppi "BCB". Ei siinä kyllä ole... siis se moniurahihnaa pyörittävä hihnapyörä on sellainen peltinen stanssattu, ja ei siinä kyllä ole mitään ruuveja ja pultteja. On vain se keskipultti, joka on tajuttoman tiukalla. Periaatteessa.. hmm... joo. Jos sen muovikehyksen olisi paloitellut, niin luultavasti sinne olisi päässyt. Se muovikehys ei kyllä lähde, aukko sen verran pieni.

Saa nähdä mitä venttiileille kuuluu, koska sen huomasi että männät otti venttiileihin kiinni kun se "irtosi".

Mutta, moottori toki on paikallaan. Ehkä sittenkin se järkevin tapa lukita moottori on pistää jotain tulpanaukoista, vaikka riskinä onkin mäntien hajoaminen :D. Ei viitsisi irroittaa moottoria vain sen takia, että sen saa lukittua :).

(Ps. tuo varmistus on kauhea- yleensä vanhan silmät alkaa erottaa vasta kolmannenennen kymmenennen kuvan... todella tehokas.)

M_M

Kai se tuossa moottorissa tosiaan pitää irrottaa. Oikeaoppisesti se kampura lukitaan paikoilleen volkswagenin työkalulla T10028, joka lienee se järkevin tapa. Sitä en osaa sanoa mikä mahtaa olla toiseksi järkevin, ilman tuota työkalua toteutettava menetelmä.

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

suru

Ensikokeilut positiivisia. Käsin pyörittämällä ei kuulu ylimääräisiä ääniä. YKK-merkkien mukaan näyttäisi olevan kohdallaan. Hämärin oli niiden remmien kiristyspyörä asento-osoittimineen. Pistin sen ison siivapyörän kiinni, ja kokeilin ilman tulppia pyöräyttää lopulta starttimoottorillakin- ei kuulunut kolinoita :).

Tuo vastaanhangoittelutyökalu, pitää vielä miettiä millä ihmeellä se onnistuu. Motonetissä https://asset.motonet.fi/img/8/804129/300/804129.jpg näyttäisi kyllä sopivalta, MUTTA MUTTA milloinkas minä tuota seuraavan kerran tarvitsen.... :D. 90 euroa.... not. Alkaa olla kohta remmin vaihto liikkeen hinnoissa. Momenttiavain maksaisi pari kymppiä motonetissä, mutta "saldo joensuu = 0 kpl".

Kun vain tietäisi, miten tarkkoja nuo momentit on, esim tuo hihnapyörä "90 Nm, sitten 90 astetta". En ole noita oikein koskaan ymmärtänyt: eihän tuollainen momenttiavain ole tarkkuustyökalu, joten lopputulos on aina "jotain 70 ja 120 väliin" joten mitä ihmeen väliä noilla asteilla? Esim. joku tuollainen "90 Nm": vedetään niin tiukalle kuin saa, ja sitten tuo "90 Nm" = metrin jatkovarsi ja tälläinen 86 kg mies hetkeksi tasapainoilemaan varren päälle = 86 Nm. Eli... onkohan nuo kiristysmomentit noissa miten tarkkoja vai "kunhan on tiukassa"?

Oikeastaan varsinainen kysymys: kiristimet paikoillaan ja säädetty, vesipumppu vaihdettu, starttimoottorillakin näytti pyörähtelevän. Kampiakselin siivapyöräkin paikoillaan, pulttipyssyllä ammuttu "ettei ihan heti lennä".  "Uskaltaisiko pikaisesti kokeilla käynnistää, ennen kuin alan koota loppuja": moniurahihna ei ole paikallaan eli se ei pyöritä mitään, moottorin kiinnike ei paikallaan, eli jakopään remmi vasta kiinni, säädetty ja kotelossaan ja se turkasen hihnapyörä "pulttipyssykireydessä". Miksikö? No, kun tuo jako oli sekaisin, niin ennen kuin lähden hakemaan loppuja osia, kaasupolkimia sun muita ja loppukokoonpanoja, niin kokeilisin, kannattaako niihin vielä tuhlata. Eli: "Uskaltaisiko startata käyntiin hetkeksi?". Jos ei räjähdä, niin... :)

o.b.

90Nm tarkoittaa noin 9kg painoa metrin varren päässä. 1kg vastaa 9,81 Newtonia merenpinnan tasolla. 90 asteen kulma on helppo todeta kun merkkaa maalitussilla pulttiin ja hihnapyörään merkit.

Jos pulttipyssy on jotain muuta kuin 50 euron all-in-one sarjasta, niin saattaa se hyvinkin riittää. Todennäköisesti se on edellisellä kerralla vedetty korjaamon 600-800Nm pulttipyssyllä niin kireälle kun menee. Pultti on luultavasti venyvää mallia, ja pitäisi vaihtaa joka kerta.

Jos jako on kohdillaan ja hammaspyörän kiila kunnossa, voi varmaan kokeilla käyntiin. Omalla vastuulla tietenkin ;)

M_M

Lainaus käyttäjältä: suru - 21.05.19 - klo:21:57
Kun vain tietäisi, miten tarkkoja nuo momentit on, esim tuo hihnapyörä "90 Nm, sitten 90 astetta". En ole noita oikein koskaan ymmärtänyt: eihän tuollainen momenttiavain ole tarkkuustyökalu, joten lopputulos on aina "jotain 70 ja 120 väliin" joten mitä ihmeen väliä noilla asteilla? Esim. joku tuollainen "90 Nm": vedetään niin tiukalle kuin saa, ja sitten tuo "90 Nm" = metrin jatkovarsi ja tälläinen 86 kg mies hetkeksi tasapainoilemaan varren päälle = 86 Nm. Eli... onkohan nuo kiristysmomentit noissa miten tarkkoja vai "kunhan on tiukassa"?

Kuten o.b. jo edellä sanoikin, niin silloin kun ilmoitetaan viimeisenä kiristyksenä astekiristys, niin pultti on venyvä ja kuuluisi oikeaoppisesti vaihtaa joka kerta uuteen.

Kannattaa myös päivittää työkalut, jos momenttiavaimen 90 Nm on "jotain 70 ja 120 väliin".  :o Ei ne halvat mitään tarkkuustyökaluja ole, mutta ei ne nyt noin paljoa kuitenkaan yleensä heitä.

Toivottavasti et myöskään ole ihan kovin montaa momentistaan oikeasti tarkkaa pulttia kiristellyt noilla metodeilla, 86kg ukko metrin varren päässä tekee 860 Nm.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

suru

Heh, laskuvirhe, mutta mitä se yksi testi kerran määritteli minusta, "numerosokea insinööri" :D. Avauspuolella tuo ainakin piti paikkansa: Kun lopulta sen pyörän sai lukittua, niin 1,5 metrin varsi ei tahtonut avaamiseen riittää. Mutta, lähinnä tuo "astekääntö" aina ihmetyttää: Loppujen lopuksi, käytännössä jo yhden Nm heitto kiristyksessä tarkoittaa jo tuota "90 astetta"... eli kyse on lähinnä filosofisesta ihmettelystä. Kai senkin joku kollega on laskenut, että sillä on jotain s. merkitystä. Itselleni se näyttää jo vähän bremeriltä tai homeopatialta :D. Ok, ok. Motonetissä on näköjään 1 kpl tuota pulttia (JNS), varasin sen, taisi olla kokonaiset 3 euroa tai alle kympin.

Aamulla ensisavut, ei käynnistynyt. Pyörittelin hetken, ja 20 sekunnin jälkeen "stop, öljynpaine". Tuo sinänsä ei liene vika, pitkän pyörittelyn jälkeen.

Epäilykseni:
- Jako silti pielessä. Missään nimessä se ei voi olla "ykkösen ykk versus jonkun toisen ykk", koska siivapyörän ykk-merkki + venttiilien merkit ykk + ykkösen mäntä ylhäällä tulpanreijästä kokeillen. Ei kolise eikä vastustele pyöriessä, joten jako voi olla silti pielessä hampaan tai kaksi.
- Toinen, moniurahihna ei ole paikallaan. En tiedä, mitä vehkeitä sen moniurahihnan varrella on--- bensapumppukin??? Eli että joku laite moniurahihnan varrella tarvitaan moottorin käymiseen.

Aamulla pikaiseen puuroveden kiehumista odotellessa kävin viskaamassa tulpat paikalleen, ja kokeilin. Pitää illalla ajan kanssa tutkia, mikä voisi olla syy. Ensin tuo jako, sitten hihna paikalleen.

M_M

Se astekääntö liittyy siihen venymiseen. Pultti on mitoitettu niin, että se alkaa venyä kun on vaikkapa se 90 Nm kiristetty. Siitä eteenpäin on sitten laskettu ja suunniteltu, että 90 asteen kääntö venyttää pulttia riittävästi.

Tuota 1 Nm heiton ja 90 asteen vastaavuutta en kyllä ymmärrä, mistä tuo on mahdettu johtaa/päätellä?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Kannattaa mitata puristukset ensitöiksi. Joku venttiili voi olla vino ja eihän se nyt enää osu mäntään kiinni ja kolise. Toivotaan kuitenkin parasta.

58make

Hihnapyörän merkit käy kylläkin 1 ja 4 syliterien ykk, nokka-akselien ei.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

SIN

#11
Varmistu että nokkien ajoitus on oikein kuten yllä sanotaan.
Ja tosiaan hinapyörien isot pultit aukeaa parhaiten pulttipyssyllä (kunhan vain sopii)

Lainaus käyttäjältä: suru - 21.05.19 - klo:21:57

Tuo vastaanhangoittelutyökalu, pitää vielä miettiä millä ihmeellä se onnistuu. Motonetissä https://asset.motonet.fi/img/8/804129/300/804129.jpg näyttäisi kyllä sopivalta, MUTTA MUTTA milloinkas minä tuota seuraavan kerran tarvitsen.... :D. 90 euroa.... not. Alkaa olla kohta remmin vaihto liikkeen hinnoissa.
Itse kannattaa aina tehdä vaikka tulisi vähän kalliimmaksi kuin korjaamolla..


TDiih

Itsellä alkaa olemaan aika paljon erikoistyökaluja joka hommaan, kun olen niitä ostanut huolloista "säästetyillä" rahoilla. Harrastuksille ei ikinä voi laskea hintaa. Luontokin säästyy kummasti kun auto seisoo moottori levällään. Olettaen ettei öljyjä ole laskettu suoraan maahan tai lattiakaivoon  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

suru

Hmm. Ensitesti siis, että ei paukuta, eli jako ei ole ainakaan pielessä "silleen". Kuitenkaan tuo ei käynnisty. Moniurahihnan varrella ei näytä olevan mitään joka vaikuttaisi käynnistymiseen (eli vain laturi, ilmastointi, ohjaustehostin). Eli, nähtävästi jää joko jako pielessä tai venttiili vuotaa niin pahasti (solmussa). Todennäköisempää kuitenkin varmaan tuo jako.

Miten tuo oikein on? Eli kun aloitin hommaa, pistin siivapyörän merkin YKK. Mun mielestä se oli ykkösen YKK, KOSKA ykkösen mäntä oli silloin ylhäällä. Siinä asennossa myös yläpään hammasrattaisiin piirretyt merkit oli kohdallaan. Eli, kampiakselin hihnapyörän merkki, nokka-akselien merkit ja ykkösen mäntä ylhäällä.

Nyt on sama tilanne, eli kun se jako meni sekaisin, niin pyörittelin nuo taas tuolleen: tarkistin nimenomaan ykkösen tulpanreijästä että mäntä ylhäällä.

Eli: Joko tuo logiikka ei päde (eli ykk-merkki alapyörässä sekä nokka-akselien hammasrattaissa ja ykkösmäntä ylhäällä). Tahi, ajoitus on kuitenkin pielessä (1 versus 4). Tai, kolmas, ajoitus on silti hampaan tai pari pielessä.

Mikä saattaisi olla syypää, ettei käynnisty...?

tarzi

Pulttiasiaan paras lääke = pulttipyssy..
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

suru

En tajua. Sahasin äsken muutaman minuutin, useita kertoja, ja ei vain käynnisty. Bensa haisee kyllä satasella, että pumppaa- no, huomiseen mennessä toivon mukaan haihtuu katalysaattorista, ettei PUM.

En oikein usko, että jako on siinä pielessä, tarkistin sen nyt pieteetillä. Kampiakselin hihnapyörän merkki osoittaa YKK, ykkösmäntä selvästi ylhäällä. Yläpään hammasrattaat myös oikein. Mietin pitkään, voisiko venttiilit olla väärissä asennoissa eli siis "ykkönen kyllä yläkuolokohdassa, mutta venttiilit nelosen mukaan". Ei ole mahdollista: Ensinnäkin siinä on ne merkit, toisekseen siinä on ne tapinpaikat, kolmanneksi ne nokka-akselit pyörähtää vain 1 kierroksen- eli jos venttiilit on nelosen ykk, niin silloinhan ne lukitustappien reijät osoittaa 180 astetta toiseen suuntaan. Eli, varmuudella kyllä jakoremmi on ajoituksen suhteen varmasti oikein. Ennen remmin vaihtoa moottori kuitenkin toimi, joten JOTENKIN siihen remmin vaihtoon ja tulppien irroitukseen tuo homma liittyy.

Mutta, ei vaan starttaa. Pyörii, pyörii, muttei starttaa... Mulla pää lyö nyt täysin tyhjää, en keksi enää mikä siellä voisi olla. Jos jako on silti pielessä, en keksi että miten ihmeessä sitä voisi tarkistaa.... todennäköisesti ainoa keino varmistaa, että YKK on oikeasti ykkösen ykk on pistää tikku ykkösen tulpan aukosta ja liikutella kampiakselia eestaas ja etsiä silleen tuo yläkuolokohta... ja venttiilien suhteen, varmaan ainoa keino on purkaa venttiilikoppaa ja alkaa sieltä tutkia. Todennäköistä tosin on, että jos jako on pikkasen pielessä, sitä ei pysty mitenkään tarkistamaan ja säätämään kohdalleen? Eli jos jako pielessä, "paaliin tai hinaa auton merkkihuoltoon" :). Tahi, onko mitään ideaa tuon tarkistukseen?

Alkaa konstit loppua- seuraavaksi moottori lopullisesti kasaan, ja kokeilen käynnistää hinaamalla? Eli jos se pari kilometriä pyörii, niin jos se silleen väkisellä lähtisi käyntiin?   

o.b.

Tarkista puristukset, niin voit sulkea pois venttiiliongelmat.

mfroberg

Jako oikein, puristukset löytyy(?) ja bensaa tulee.....olet jossakin vaiheessa remppaa hukannut kipinän?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

SIN

#18
Onko puolien johdot paikoillaan? Mites vauhtipyörän ykk merkki?
Olikos tässäkin koneessa se kääntämällä kiristettävä hihnankiristin. Onko se oikein?
Kampiakselin asennontunnistin?

M_M

Kun apulaitehihnan hihnapyörä on irrotettu, niin kampiakselin pulttiin pitäisi lisätä pari prikkaa ja kiristää se takaisin kampiakselille jotta se pitää tuon hammashihnan pyörän paikoillaan. Laitoitko sen pultin takaisin?

Jos et, niin onko mahdollista että hammashihnapyörän takana oleva ohjuritappi onkin nyt pois kolostaan ja hihnapyörä jossain sattumanvaraisessa asennossa, suhteessa kampiakseliin? Tällöin ei ajoitusmerkki pidä paikkaansa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

SIN

En suosittele hinausta. Lähtee kyllä startilla.

suru

Puristuspaineet voisi mitata: tosin pitää odottaa reilun kuukauden päähän palkkapäivään, että löytyy se pari kymppiä mittarin ostoon. Tosin en jaksa mitenkään uskoa, että siitä on kyse: Ei se VOI olla niin pahasti solmussa, että ei edes lupailisi. Tuhon pitää moottorissa olla todella totaalista, että käynnistys ei onnistu mitenkään. Yritin rakennella äsken mittaria (analoginen rengaspainemittari), mutta en löytänyt romulaaristakaan mitään millä sen olisi säätänyt tiiviisti kiinni.  Mutta: Ajatuksista uskomattomin, että puristuspaineet olisi totaalisisesti hukassa. Jos remmi olisi katkennut, niin silloin ehkä. Tuossa se pyörähti käsin pari kierrosta- voihan ne venttiilit olla solmussa, mutta.... en oikeasti usko siihen. En usko. En. Mutta, se selviää kuukauden päästä, sen ajan kokeilen korjata tuota muuten.

Muuta, ostin uuden pultin siihen siivapyörään. Ja ei, ei se ole päässyt, siinä itse kampiakselin pään hammasrattaassa on lukituspykälä että se hammasratas pysyy yhdessä asennossa. Ja siivapyörää varten siinä on nökö. Eli se pysyy paikallaan.

Kipinä tulee, irroitin tulpat, ja iloisesti räiskii kipinää, kun pyörittää. Bensaa tulee, ainakin hajusta päätellen. Akku on hyvä, äsken pyöritin kymmenen minuuttia yhteen soittoon- ainoa seuraus, että kerran sytytti bensahöyryä, pieni tömähdys. Tankissa on parikymmentä litraa, eli siitäkään ei kyse.

Joo, ja kiristimellä, se vaan ei tahdo pysyä paikallaan- se viisari, pitää varmaan vetää se 200 nyyttonmetriin, se kiristimen pultti :D. Heh.

Vauhtipyörän merkin erottaa joten kuten- en ole löytänyt mitään, millä sen vihreän kehyksen saisi pois. "Iso pultti", joo, vähän vaikea sitäkin ny löytää. Rikkoa sitä ei viitsisi. Mutta siitä pikkureijästä jotenkin näkee sen merkin.

Ehkä lopulta kasaan ne loputkin romut moottoriin kiinni, moniurahihnan sun muut, ja kokeilen ensin starttia ja sen jälkeen on loppujen lopuksi, tuo on menossa paaliin tän jälkeen jos ei toimi, kokeilen tuota hinaamiskonstia. Kaikki muu alkaa olla jo kokeiltu, paitsi tuo kaikkein vaikein, puristuspaineen mittaus.

M_M

Ihan turhaa hommaa startata 10 minuuttia putkeen saati sitten kokeilla hinata. Jotain siellä on nyt pielessä eikä se pitkällä sahaamisella itseään korjaa.  :(
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Tässä vielä valmistajan ohje jaon tarkistamisesta:



multsi

Nykypäivänä remppaa kuin remppaa varten kannattaa ottaa läppäri auton viereen ja avata youtube.

"golf 1.6 timing belt" hakusanalla löytyy monia monia opetusvideoita

tässä nyt yksi: https://www.youtube.com/watch?v=rgTJpboB0fo

SIN

Lainaus käyttäjältä: suru - 23.05.19 - klo:20:54


Joo, ja kiristimellä, se vaan ei tahdo pysyä paikallaan- se viisari, pitää varmaan vetää se 200 nyyttonmetriin, se kiristimen pultti :D. Heh.

En bcb koneeseen ole remmiä vaihtanut, mutta yleensä tuo kiristin käännetään oikeaan kireyteen ennenkuin kiristimen kiinnityspultti on kiristetty. Ei käänny ellei pultti ole sormikireydellä. näin ainankin joissain tdi malleissa.
Elä jätä kiristintä väärään asentoon.

suru

Hmm... ruokatauko. Ainakin 1 pikkujuttu, en ole nelitahtimoottorin toiminnasta ihan kärryillä, näköjään. On pieni mahdollisuus, että mulla kuitenkin tuo on sen kierroksen pielessä.

Ajattelin, että ykkösen YKK on ykkösen pytty ylhäällä. Eipä olekaan: Mittasin viimeinkin tikulla. Kampiakseli pyörähtää kaksi kierrosta ja nokat yhden. Eli kun ykk-merkki on kohdallaan, niin kierroksella n siis nuo nokan merkit on "poispäin" ja n+1 siis sisäänpäin. Tähän asti minäkin olen pysynyt kärryillä.

MUTTA, tuossa "pytty ylhäällä" menin minäkin vikaan: Näyttää, että AINA kun ykk-merkki on kohdallaan, niin molemmat, ykkönen ja nelonen on ylhäällä. Ainakin, kun mittasin tikulla, tikkuun tussilla merkki.

Vauhtipyörästäkään ei ole apua, eikös sekin pyöri kampiakselin kanssa samoin- eli senkin ykk-merkki kertoo saman kuin sen hammaspyörän siivapyörän. Tahi sitten olen pahasti metsässä...

ELI: "Onko MITÃ,,Ã,,N mahdollistuutta MILLÃ,,Ã,,N keinolla varmistua, KUMPI noista ykk-merkki-kohdallaan on YKKÖSEN yläkuolo? Muuta kuin kääntää hihnan toiseen asentoon, rukoilee ja käynnistää auton?"

o.b.

Alakerta saa olla millä kierroksella tahansa. Nokka määrää sen,  mikä tahti on menossa milloinkin. Eli vaikka kääntäisit kampiakselia kierroksen ja pistät jaon taas merkkeihin, tilanne ei muutu mitenkään.

sprint

Lainaus käyttäjältä: suru - 25.05.19 - klo:12:27

ELI: "Onko MITÃ,,Ã,,N mahdollistuutta MILLÃ,,Ã,,N keinolla varmistua, KUMPI noista ykk-merkki-kohdallaan on YKKÖSEN yläkuolo? Muuta kuin kääntää hihnan toiseen asentoon, rukoilee ja käynnistää auton?"

Kun tikku ylhäällä lopettaa liikkeen siihen merkki. Kun tikku taas lähtee liikkumaan alaspäin siihen merkki. Näiden puoliväli on YKK.

tarzi

Tsekkaa puolien sulake, löytyy kojelaudan päästä
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy