valojen suuntaus alustan pudotuksen jälkeen

Aloittaja jiku, 28.09.11 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

jiku

07 ocussa on xenonit lyhyissä, ja tietenkin automaattisäätö, nyt 30mm matalampana lyhyet näyttävät liian ylös.
Automaattisäätö toimii, anturit molemmissa päissä reagoivat muutoksiin.
Miten muilla, oletteko joutuneet tekemään valojen suuntauksen alustan madalluksen jälkeen?
Ja voiko noita lyhkäsiä edes mekaanisesti suunnata, vai täytyykö ne "sopeuttaa" uuteen tilanteeseen vcds:llä,
pitkiä olen aikaisemmin suuntaillut.

Flat

joskus tannoin pohdin samaa, lainaus pitkän ajan takaa

LainaaPeriaatteessa madalluksen jälkeen valot ovat alempana, ja valokuvion ylälaita lähtee edelleen samassa kulmassa eteenpäin, niin silloin kaiken järjen mukaan valojen kantama pienenee. Tuon madalluksen 30mm vaikutus 50 metrin tai 100metrin päässä on jonkinmoinen ainakin teoriassa. Trigonometriaspecialistit voivat todentaa tämän?


LainaaJäi sen verran kaivelemaan tämä, että piti oikein ottaa funktiolaskin käteen ja laskea mitä tämä käytännössä vaikuttaa.
Oletus: valot ennen madallusta 70 cm korkeudella ja madalluksen jälkeen 67 cm korkeudella. Lähivalojen kantama ennen madallusta 50m ja madalluksen jälkeen 47,85m. Eli lyhenee se kantama, mutta eipä juuri merkittävästi, joten valojen säätö ei liene käytännössä tarpeelllista. kaukovaloissa vaikutus on siis jotain 5 m jos kantama 100m.

Olisi kiva tietää että säädetäänkö tehtaalla valot erilailla vakio/sport/s-line alustoissa? Tuskin.....



Tos®

Lainaus käyttäjältä: jiku - 28.09.11 - klo:20:39
Ja voiko noita lyhkäsiä edes mekaanisesti suunnata, vai täytyykö ne "sopeuttaa" uuteen tilanteeseen vcds:llä,
pitkiä olen aikaisemmin suuntaillut.

Ensin sopeutetaan sitten mekaaninen säätö

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/xenonalignment.html
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jiku

LainaaEnsin sopeutetaan sitten mekaaninen säätö

eli lyhyetkin voidaan mekaanisesti säätää?
Ja jos voi, miksei se toimenpiteenä riitä?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jiku - 28.09.11 - klo:21:19
eli lyhyetkin voidaan mekaanisesti säätää?
Ja jos voi, miksei se toimenpiteenä riitä?


Ei niille ole kuin mekaaninen säätö, mutta valot pitää ajaa ensin testerillä perusasentoon ja säätää vasta sitten.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Eli järjestelmälle pitää kertoa, että 30mm matalampi alusta onkin nykyään normaali korkeus. Tai noin sen itse ymmärrän.

Maalaisjärjellä säätövaroja on sekä automaattisessa, että käsisäädössä sen verran suuntaan ja toiseen, että luulisi käsisäädön riittävän. Itse jouduin xenonvaloja säätelemään melkein jokaisen huollon jälkeen. Oli asentaja kai hiukan pihalla valokuvioiden suhteen, ja halusi säätää jostain syystä oikean valaisimen aina ylemmäs. Ihan ruuvista käänsin, sieltä lampun takaa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

duke7

Tos:n linkittämässä Ross Techin ohjeessa mainitaan että joskus madallettujen autojen antureiden varsia pitää taivuttaa jos pohjaavat. Voisikohan nyt joku pohjaava anturi sotkea säätöä?

jkvi

LainaaPeriaatteessa madalluksen jälkeen valot ovat alempana, ja valokuvion ylälaita lähtee edelleen samassa kulmassa eteenpäin, niin silloin kaiken järjen mukaan valojen kantama pienenee. Tuon madalluksen 30mm vaikutus 50 metrin tai 100metrin päässä on jonkinmoinen ainakin teoriassa. Trigonometriaspecialistit voivat todentaa tämän?
Entäs jos auto on madaltunut se todellisen 30 mm sijaan vaikkapa keulasta vain 28mm ja perästä sen sijaan 32mm, kukapa sen tarkkaan tietää?


LainaaMaalaisjärjellä säätövaroja on sekä automaattisessa, että käsisäädössä sen verran suuntaan ja toiseen, että luulisi käsisäädön riittävän. Itse jouduin xenonvaloja säätelemään melkein jokaisen huollon jälkeen. Oli asentaja kai hiukan pihalla valokuvioiden suhteen, ja halusi säätää jostain syystä oikean valaisimen aina ylemmäs. Ihan ruuvista käänsin, sieltä lampun takaa.
Manuaalisäätö riittää varmasti, mutta valojen säätömoottoreita ohjaavalle yksikölle pitää ensin kertoa, että nyt ne ovat normaaliasennossa ja manuaalinen säätötyö tehdään. Varmuuden vuoksi siis auto normaaliasentoon tasaisella alustalla, normaalikuormassa, sopeutus ja manuaalisäätö jolloin kaikki on ok.


CRDi & Collection

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 29.09.11 - klo:13:23
Eli järjestelmälle pitää kertoa, että 30mm matalampi alusta onkin nykyään normaali korkeus. Tai noin sen itse ymmärrän.

Maalaisjärjellä säätövaroja on sekä automaattisessa, että käsisäädössä sen verran suuntaan ja toiseen, että luulisi käsisäädön riittävän. Itse jouduin xenonvaloja säätelemään melkein jokaisen huollon jälkeen. Oli asentaja kai hiukan pihalla valokuvioiden suhteen, ja halusi säätää jostain syystä oikean valaisimen aina ylemmäs. Ihan ruuvista käänsin, sieltä lampun takaa.

Ei vaan järjestelmälle kerrotaan että nyt niitä säätöjä tehdään, eli ne ajetaan testerillä perusasentoonsa, xenonvaloja ei saisi säädellä ilman testeriä.

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 29.09.11 - klo:14:07
Tos:n linkittämässä Ross Techin ohjeessa mainitaan että joskus madallettujen autojen antureiden varsia pitää taivuttaa jos pohjaavat. Voisikohan nyt joku pohjaava anturi sotkea säätöä?

En usko, jikun kannattaa käyttää auto huollossa valojen suuntauksessa niin saa tuikut kohdalleen. Mulla ei Ocu vaatinut mitään säätöjä valoille madalluksen jälkeen, teetätin kuitenkin sopeutuksen huollossa vaikka sanoivat ettei sille ole tarvetta...eikä ollutkaan.

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy