Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - vagittaja

#1
Lainaus käyttäjältä: Tippi - 18.11.23 - klo:11:26Itse huomasin GTE:n omistusaikana että jos ajoi sähköllä kylmällä koneella kylmillä akuilla oli jarrutusteho alussa kehno, ilmeisesti koska pyrkii jarruenergian lataamaan akkuihin mutta koska akut ovat kylmät niin eivät ota tätä vastaan (tms?), useamman kerran kyllä säikäytti itsellä myös kun unohti tuon. Tämän takia myös se esilämmitys olisi hyvä tehdä.

Voisiko olla tästä? Kokeilitko että polkaiset jarrua ihan kunnolla että jarruttaa oikeasti jarruilla eikä sähkömoottorilla?

Tämä voi olla jopa mahdollinen skenaario. En hoksannut ajatella asiaa eilen oliko tapahtumahetkellä akulla vai polttomoottorilla, mutta lievä alamäki on kyseessä ja vauhti hidastumassa, joten voi hyvinkin olla, että oli sähköllä jarrutuksen alkaessa. Myöskään tarkempaa muistikuvaa jarrutusvoimasta ei tilanteesta jäänyt, joten teoriasi voi olla täysin oikea. Ensimmäisestä kerrasta en muista oliko autoa esilämmitetty vai ei saati millaisella voimalla jarrutin, kun se ei niin säikäyttänyt ja jatkoin matkaa sen ihmeemmin miettimättä.

Esilämmitän yleensä auton webastolla lämpimäksi, mutta eilen olosuhteiden vuoksi ei ollut mahdollista. Ehkä se syy sitten on juuri tässä, että ei ole tullut aiemmin vastaan. Tänään, kun lähdin testaamaan auto halusi välttämättä lähteä polttomoottorilla liikkeelle ja jarrut pelasi aivan normaalisti alusta alkaen. Pitää muutamana päivänä pyrkiä testaamaan eri olosuhteissa ja koittaa saada sähkölle ennen ensimmäistä jarrutusta, jotta näkee oliko kyse vaan kuskin osaamattomuudesta.

Suuret kiitokset siis vinkistä ja välttämättä autossa ei siis olekaan vikaa, vaan kuskissa (kuten vähän epäilinkin).

Ja kiitokset myös alipainepumppuvinkistä. Osaanpahan sitten huoltoon moista tarjota viaksi, mikäli yllä oleva käyttäjäperäinen häiriö ei olekaan syy, vaan jarruissa oikeasti olisikin jotain häikkää.
#2
Passat B8 (14-23) / Vs: Passat GTE
18.11.23 - klo:08:42
Ei antanut enää muokata viestiä, joten jos ylläpitäjä lukee, niin nämä viestit voi poistaa. Siirsin jarruongelman omaan keskusteluun, kun uudelleenluettuani viestin totesin, että ongelma on sen verran spesifi ja yksilöllinen, joten on parempi tehdä oma aiheensa. Pahoittelut häiriöstä!
#3
Siirrän tämän häiritsemästä GTE-keskustelua, kun on spesifi ongelma.

Keväästä asti vm. -18 GTE:n omistajana olen ollut ensimmäiset tuhannet kilometrit tyytyväinen autoon. Täältä olen lukenut autosta paljon ja saanutkin hyviä vinkkejä ja oppinut yhteiseloon hybridin kanssa. Suuret kiitokset siitä kirjoittajille!

Sitten ongelmaan. Auton saatuani kevään taittuessa kesään tuli heti eteen iso huolto ja samalla vaihdatin myös jarrunesteet (ja jakohihnan, jos tällä tiedolla voi olla myös merkitystä). Tämän jälkeen olen tosiaan jonkun tuhannen kilometrin verran ajellut ja nauttinut kyydistä.

Nyt kun talvi on tehnyt tuloaan huomasin erään kerran kylmänä lähtiessä, että jarrut eivät meinanneet ottaa normaalisti kiinni, vaan jatkoi menoaan eteenpäin. Onneksi tilannenopeus oli olematon ja auto kuitenkin lopulta pysähtyi risteykseen. Tämän jälkeen jarrut pelasivat normaalisti eikä mitään ongelmia ollut uudemmillakaan ajokerroilla. Kunnes tänään viikon sairastelun ja auton seisonnan jälkeen lähdin taas liikkeelle. Tällä kertaa pelti olisi rytissyt ellei jälleen tilannenopeus olisi ollut pieni sekä pystyin väistämään sivuun, jotta en törmännyt edellä ajavan auton perään. Lähdin tilanteen jälkeen jälleen varoen liikkeelle jarruja kokeillen ja jälleen pelasivat koko loppumatkan normaalisti. Ja ei, ei johdu liukkaudesta, kun ABS:t ei hakkaa vastaan :)

Onko arvon kirjoittajilla jo "varmoja" arvauksia mikä on vikana, kun lähden autoa kiikuttamaan pajalle ettei tämmöstä ummikkoa viilata linssiin ja turhaan vaihdateta kaikki jarruosat, jos vika voi olla suhteellisen simppeli korjata? Ja etukäteen jos voisin tiedustella riittääkö näiden hybridien kanssa, että korjaamo on tunnettu VAG-autojen korjauksista, vai vaatiiko tällaisessa jarruhuolloissa nämä jotain spesiaalia, jonka vuoksi oikea suunta olisi viedä marmorille? Keskustelua lueskelin läpi ja ilmeisesti moni jarruhuolto onnistuu, jos on käytössä VCDS. Marmorilla jo pelkkä levyjen vaihdon hinta tuntui kohtuuttomalta, kun sitä aikanaan kyselin, joten toiveissa olisi, että tällainen vika on tehtävissä nyrkkipajoillakin.
#4
Passat B8 (14-23) / Vs: Passat GTE
18.11.23 - klo:00:42
Keväästä asti vm. -18 GTE:n omistajana olen ollut ensimmäiset tuhannet kilometrit tyytyväinen autoon. Täältä olen lukenut autosta paljon ja saanutkin hyviä vinkkejä ja oppinut yhteiseloon hybridin kanssa. Suuret kiitokset siitä kirjoittajille!

Sitten ongelmaan. Auton saatuani kevään taittuessa kesään tuli heti eteen iso huolto ja samalla vaihdatin myös jarrunesteet (ja jakohihnan, jos tällä tiedolla voi olla myös merkitystä). Tämän jälkeen olen tosiaan jonkun tuhannen kilometrin verran ajellut ja nauttinut kyydistä.

Nyt kun talvi on tehnyt tuloaan huomasin erään kerran kylmänä lähtiessä, että jarrut eivät meinanneet ottaa normaalisti kiinni, vaan jatkoi menoaan eteenpäin. Onneksi tilannenopeus oli olematon ja auto kuitenkin lopulta pysähtyi risteykseen. Tämän jälkeen jarrut pelasivat normaalisti eikä mitään ongelmia ollut uudemmillakaan ajokerroilla. Kunnes tänään viikon sairastelun ja auton seisonnan jälkeen lähdin taas liikkeelle. Tällä kertaa pelti olisi rytissyt ellei jälleen tilannenopeus olisi ollut pieni sekä pystyin väistämään sivuun, jotta en törmännyt edellä ajavan auton perään. Lähdin tilanteen jälkeen jälleen varoen liikkeelle jarruja kokeillen ja jälleen pelasivat koko loppumatkan normaalisti.

Onko arvon kirjoittajilla jo "varmoja" arvauksia mikä on vikana, kun lähden autoa kiikuttamaan pajalle ettei tämmöstä ummikkoa viilata linssiin ja turhaan vaihdateta kaikki jarruosat, jos vika voi olla suhteellisen simppeli korjata? Ja etukäteen jos voisin tiedustella riittääkö näiden hybridien kanssa, että korjaamo on tunnettu VAG-autojen korjauksista, vai vaatiiko tällaisessa jarruhuolloissa nämä jotain spesiaalia, jonka vuoksi oikea suunta olisi viedä marmorille? Keskustelua lueskelin läpi ja ilmeisesti moni jarruhuolto onnistuu, jos on käytössä VCDS. Marmorilla jo pelkkä levyjen vaihdon hinta tuntui kohtuuttomalta, kun sitä aikanaan kyselin, joten toiveissa olisi, että tällainen vika on tehtävissä nyrkkipajoillakin.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy